Auteur Topic: Spreken in tongen en in de geest vallen?  (gelezen 9124 keer)

swirly

• Bekijk profiel
Spreken in tongen en in de geest vallen?
« Gepost op: april 11, 2004, 12:48:49 pm »
Hoi,
hoe zit dat precies met spreken in tongen? Ik weet dat het een gave is dat van God komt, maar hoe komt het dat sommige mensen het wel ontvangen en anderen niet? En ik zou hier graag ook meer uitleg over willen want ik snap het niet altijd....

En hoe zit dat met in de geest vallen? Meerdere mensen die ik ken hebben het wel eens mee gemaakt, ze hebben het ervaren toen ze intensief aan t (aan)bidden waren, en werden toen ineens slap en vielen op de grond. Hoe zit dit precies? En wat gebeurt er dan precies?
<><

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 11, 2004, 01:53:11 pm »
Zie daarvoor de vele topics die al over dit onderwerp geopend zijn!

Hmzzz... er schijnen nogal wat van de topics die ik bedoelde verdwenen te zijn. Maar hier is er toch  nog 1: gaven van de Geest. Er is ook een deel 2 daarvan, zie het subforum 'christelijk leven in de praktijk'.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2004, 01:57:42 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 11, 2004, 02:16:08 pm »
Toch denk ik dat vallen in de GEEST geen Topic geweest is??
Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Heb het trouwens wel meegemaakt.
Ik ben er niet mee opgegroeid,daarom ben ik er nogal sceptisch over.
Is het van de HEER,van JEZUS of is het van..................?
Alleen door JEZUS

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 11, 2004, 02:55:37 pm »

quote:

swirly schreef op 11 april 2004 om 12:48:
En hoe zit dat met in de geest vallen? Meerdere mensen die ik ken hebben het wel eens mee gemaakt, ze hebben het ervaren toen ze intensief aan t (aan)bidden waren, en werden toen ineens slap en vielen op de grond. Hoe zit dit precies? En wat gebeurt er dan precies?

Begin november was ik bij Baan 7 en er is toen voor mij gebeden. Terwijl er voor mij gebeden werd, voelde ik mijn benen helemaal slap worden en kon ik maar met heel veel moeite blijven staan. Nadat het gebed was afgelopen ben ik op de grond gaan zitten en kon ik me de eerste paar minuten niet echt bewegen omdat ik gewoon niet kon blijven staan. Terwijl dit met mijn lichaam gebeurde voelde ik dat God met Zijn Geest dichtbij mij was en dat was een van de momenten waarop ik mij ook volledig dichtbij Hem voelde. God was daar aanwezig en Hij heeft mij toen aangeraakt. Het is misschien nog geen 'in de geest vallen' omdat ik niet viel, maar ik heb geen enkel idee wat het anders geweest kan zijn aangezien er om mij heen wel mensen waren die daadwerkelijk vielen. Ik ben er niet zo heel erg sceptisch over omdat ik het zelf heb meegemaakt en ik geloof dat God op deze manier zijn nabijheid kan laten zien.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 11, 2004, 03:24:45 pm »

quote:

Harm schreef op 11 april 2004 om 14:55:

[...]

Begin november was ik bij Baan 7 en er is toen voor mij gebeden. Terwijl er voor mij gebeden werd, voelde ik mijn benen helemaal slap worden en kon ik maar met heel veel moeite blijven staan. Nadat het gebed was afgelopen ben ik op de grond gaan zitten en kon ik me de eerste paar minuten niet echt bewegen omdat ik gewoon niet kon blijven staan. Terwijl dit met mijn lichaam gebeurde voelde ik dat God met Zijn Geest dichtbij mij was en dat was een van de momenten waarop ik mij ook volledig dichtbij Hem voelde. God was daar aanwezig en Hij heeft mij toen aangeraakt. Het is misschien nog geen 'in de geest vallen' omdat ik niet viel, maar ik heb geen enkel idee wat het anders geweest kan zijn aangezien er om mij heen wel mensen waren die daadwerkelijk vielen. Ik ben er niet zo heel erg sceptisch over omdat ik het zelf heb meegemaakt en ik geloof dat God op deze manier zijn nabijheid kan laten zien.
Het is vaak zo, dat de meeste mensen sceptisch zijn tot.......ze het zelf een keer meemaken. En dit was duidelijk een vallen in de Geest. Soms kun je het best nog tegenhouden door een stap achteruit te doen als je begint te zweven.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 11, 2004, 04:54:29 pm »

quote:

Mientje schreef op 11 april 2004 om 15:24:
[...]

Het is vaak zo, dat de meeste mensen sceptisch zijn tot.......ze het zelf een keer meemaken. En dit was duidelijk een vallen in de Geest. Soms kun je het best nog tegenhouden door een stap achteruit te doen als je begint te zweven.

Duidelijk??

Het kan dus niets anders zijn?

Hypnose,weet ik veel wat?"?
Alleen door JEZUS

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 11, 2004, 06:01:33 pm »

quote:

rinuz schreef op 11 april 2004 om 16:54:
[...]

Op een Baan7 avond??  Ja hoor. :w

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 11, 2004, 09:03:10 pm »

quote:

rinuz schreef op 11 april 2004 om 16:54:

Ik weet niet hoe hypnose voelt, maar ik weet wel dat ik toen niet gehypnotiseerd was. Ik was verder volledig bij zinnen en ik kon ook wel helder denken, voor zover mijn denken niet overspoeld was door Gods liefde, dus dat was ook geen probleem.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 11, 2004, 09:25:10 pm »
Mijn vraag is dan over het vallen in de Geest: Waar in de Bijbel is de Heilige Geest zo in iemand bezig dat die persoon geen eigen wil meer heeft maar zijn hele wezen als het ware wordt uitgeschakeld?
Van de Heilige Geest is mij juist bekend dat Hij Zich niet aan je opdringt maar alleen doet wat jij Hem toestaat te doen....

Als de Heilige Geest ons vervult en wij aanbidden vallen we voorover....op onze knieen.... Dit voorover vallen is gewoonlijk een bewuste daad, bijvoorbeeld in
Gen. 17:3:
Toen wierp Abram zich op zijn aangezicht, en God sprak tot hem…
Op 5,14
En de vier dieren zeiden: Amen. En de oudsten wierpen zich neder en aanbaden.
Op 7,11
En al de engelen stonden rondom de troon en de oudsten en de vier dieren, en zij wierpen zich op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God,
Op 11,16
En de vierentwintig oudsten, die voor God op hun tronen gezeten waren,wierpen zich op hun aangezicht en aanbaden God,

Achterover vallen heeft in de bijbel geen positieve betekenis maar heeft
te maken met het komende oordeel van God, waardoor de ongehoorzamen getroffen worden! Denk hier ook aan de oude Eli, die, nadat hij zijn zonen niet had verhinderd
te zondigen in het huis des Heren, achterover viel, zijn nek brak en stierf, toen hij hoorde dat de Filistijnen de ark des Heren veroverd hadden (1 Sam. 4:18)
Vergelijk hiervoor:

1 Sam 4,18
Toen hij melding maakte van de ark Gods, viel Eli achterover van zijn stoel naast de poort, brak zijn nek en stierf.
Jes 28,13
Zo zal voor hen het woord des HEREN zijn: wet op wet, wet op wet, eis op eis, eis op eis, hier wat, daar wat, opdat zij bij hun gaan achterwaarts struikelen en te pletter vallen, verstrikt en gevangen worden.
Jer 46,5
Waarom zie ik hen verschrikt, achterwaarts wijkende? Ja, hun helden zijn verslagen en vluchten steeds voort zonder om te zien: schrik van rondom! luidt het woord des HEREN.
Klaagl 1,13
Van uit den hoge zond Hij vuur; tot in mijn gebeente deed Hij het zinken; Hij spreidde een net voor mijn voeten en deed mij deinzen achterwaarts; Hij deed mij verbijsterd staan, ellendig de ganse dag.
Joh. 18
4 Jezus dan, alles wetende, wat over Hem komen zou, kwam naar voren en zeide tot hen: Wie zoekt gij? 5 Zij antwoordden Hem: Jezus de Nazoreeër. Hij zeide tot hen: Ik ben het. En ook Judas, zijn verrader, stond bij hen. 6 Toen Hij dan tot hen zeide: Ik ben het, deinsden zij terug en vielen ter aarde.

Ik heb vaker gelezen dat het vallen in de Geest niet gebeurde als de persoon op wie de handen werd gelegd of voor werd gebeden aan God vroeg of het niet mocht gebeuren als het niet van Hem was.......

Uit “In drie golven”
K. Koch schrijft hoe hij na een aantal verhalen van christenen gaat twijfelen aan de gaven van K. Kuhlman. In een persoonlijk onderhoud met K. Kuhlman bidt ze plotseling met hem. Ze houdt haar handen vijftien centimeter boven zijn hoofd. Hij bidt in stilte: ‘Heer, wanneer deze vrouw haar kracht van u heeft, zegen haar en mij. Heeft ze de kracht niet van u, bescherm mij er dan voor. Ik wil niet onder een vreemde invloed komen’. Terwijl Kathryn bidt, staan er al twee medewerkers klaar om hem op te vangen. Hij merkt echter niets en blijft staan, zonder zijn bewustzijn te verliezen. Dan volgt een tweede verrassing voor hem. Kathryn duwt zacht tegen hem, vermoedelijk om hem te laten vallen. Het lukt haar niet. Ze vraagt hem dan of hij ook gaven van genezing heeft.
K. Koch, Okkultes ABC, Brunnen Verlag Basel, z.j., blz.179 180

Een Finse zendelinge bezoekt het (oecumenisch) charismatische congres in Jeruzalem in het voorjaar van 1974, en schrijft aan Koch over haar ervaringen met K. Kuhlman. Deze vrouw vraagt zich af welke kracht aan het werk is. Na de genezingsdienst gaat Kuhlrnan door de rijen. ‘Plotseling voelde ik een innerlijke druk en ik was bang dat ze me zou aanraken. Ik sloot mijn ogen, hief mijn armen en bad in Jezus’ naam dat God me zou helpen. Kathryn kwam voorbij me. Voor een kort ogenblik greep ze mijn rechterarm stevig vast. Niets gebeurde. Na enige tijd voelde ik een sterke kracht als elektriciteit over me, en kreeg ik het gevoel dat ik moest sterven. Mijn armen waren verlamd, en ik kon ze niet naar beneden krijgen. Sinds die tijd heb ik problemen om te geloven dat haar kracht van God is’.86
. K. Koch, Okkultes ABC, Brunnen Verlag Basel, z.j., blz.184 185

Dus ik ben er niet zo positief over.......zag het ook vorig jaar bij Catherine zoekt God toen ze in Amsterdam was in een evangelische gemeente van die vrouw die daar nu voor de CU in de gemeenteraad zit- ben even haar naam kwijt.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 11, 2004, 09:38:25 pm »
Maar Harm schrijft toch dat ze volledig overspoeld werd door Gods liefde? Kan een andere kracht/geest Harm dat gevoel geven?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 11, 2004, 09:41:07 pm »
Meestal zijn mensen over het vallen in de Geest kritisch, tot het moment dat het ze zelf overkomt. Ook ik heel erg kritisch geweest, en blijf dat tot op de dag van vandag nog steeds. Dat het bestaat is voor mij zéker. De enkele keer dat het mij overkwam, was zó overweldigend, zo dichtbij God, zó in de aanwezigheid van de Heer, dat ik er nu jaren later, nog steed naar kan verlangen. En dat verlangen is nu juist het gevaar, voor vele mensen gebleken.
Men gaat bijeenkomsten opzoeken war dat "gewoonte"is en rennen bij de eerste de beste uitnodiging naar voren. Niet meer om een ontmoeting met God te hebben, maar om nog een keer die ervaring te krijgen. Ik snap het wel, want het is echt fantastisch in de aanwezigheid van God.
Dat heeft tot gevolg dat er veel mensen "nep" vallen omdat ze er speciaal voor zijn gekomen. Ook mensen die nog nooit die ervaring hebben gehad, laten zich soms vallen om er maar bij te horen. Dat zij meestal de mensen die als een plank achterover vallen, soms zelfs na eerst achterom te hebben gekeken, of de kust wel veilig is. Haha, ik steek er een beetje de draak mee, maar ben eigenlijk erg ernstig. Mijn man en ik hebben lange tijd samen voorin een gemeente ( ja, die!) gebeden voor mensen. Sommigen vroegen zelfs of ze nu al mochten vallen. Die begrepen er echt niets van.
Inderdaad, veel, heel veel is dus nep. Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.......... je weet het meteen wanneer het echt is. Je voelt tijdens het bidden al een sterke zalving van de Heilige Geest, en degene die om gebed komt is er dan vaak niet op bedacht. Die is gewoon puur gekomen om zich de handen op te laten leggen. Die zijn niet op de ervaring uit, maar slechts op zoek naar Gebedsverhoring.
Blijft wel, dat God geen dingen doet, waar mensen door in de war zouden raken, én hij laat dingen geschieden naar je geloof.
Wij zitten nu in een wat gematigde gemeente, en als wij bidden voor mensen is dat niet verboden om te vallen, maar het gebeurt ook zelden. Dat betekent op den duur dat je ook niet meer met dat geloof bidt, en de mensen het ook niet verwachten.
Pas kortgeleden hoorde ik van onze voorganger dat het hem ook eens is overkomen, en dat hij nóg met vreugde aan dat moment terugdacht.
Maar, haastte hij zich erachteraan te zeggen, wij gaan er niet naar zoeken in de gemeente, want ik wil alles puur en zuiver houden.
Afijn, eenvoudig is het niet.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 11, 2004, 09:54:41 pm »

quote:

Ulysses schreef op 11 april 2004 om 21:38:
Maar Harm schrijft toch dat ze volledig overspoeld werd door Gods liefde? Kan een andere kracht/geest Harm dat gevoel geven?
Een fijn of goed gevoel hoeft niet perse van God te komen.... Dus zo simpel: het voelt goed dus is het goed...is het niet....

Boven mijn gevoel (wat je kan bedriegen omdat satan zich ook kan voordoen als een engel des lichts....) zet ik altijd wat ik in de Bijbel lees...zie mijn bovenstaande post.....
Maar dat is niet altijd makkelijk als andere echte kinderen van God dit wel als positief beoordelen.... je wilt je broeders en zusters namelijk niet afvallen of veroordelen....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 11, 2004, 09:58:12 pm »
In verband met 'vallen in de Geest".....

Sommige mensen in Zuid Afrika, die op het gebied van bevrijding geraadpleegd worden, bevestigen dat wedergeboren christenen na zo’n ervaring, of zelfs alleen maar na een bezoek aan zo’n dienst geestelijke of lichamelijke problemen kregen. Na een tijd van gebed nam bij een aantal van degenen die om hulp kwamen, een demon van hen bezit, die zelfs zijn naam noemde: Shakti. Dit is dezelfde naam als de hindoe godin van de vruchtbaarheid. Deze geest manifesteert zich in de persoon en veroorzaakt het vallen. Soms manifesteert zich een andere hindoegeest, Rama Krishna, in de persoon. In één geval kwam deze geest binnen bij een vrouw, toen een andere vrouw haar de handen oplegde voor de ‘doop in de geest’. Deze voorbeelden komt men in geheel Zuid Afrika tegen.
. Ds. D.B. Dick, Slain in the spirit, Greytown Zuid Afrika, z.j., blz.10, 11

Het volgende staat in een boek wat ikzelf ook heb:

Het is opmerkelijk dat een dergelijk verschijnsel in het hindoeïsme de naam heeft van deze demon ‘Shakti’.
In De goeroe is dood schrijft Rabi Maharaj over het verschijnsel ‘Shakti pat’:
‘Een uitdrukking, die gebruikt wordt voor de aanraking van een goeroe, gewoonlijk met zijn hand, op het voorhoofd van de vereerder, wat bovennatuurlijke effecten teweeg brengt. Shakti betekent letterlijk “macht” en in het toebrengen van de shak-ti pat, wordt de goeroe een kanaal van de oerkracht, de kosmische kracht, die aan het universum ten grondslag ligt en die belichaamd is in de godin Shakti, de gemalin van Shiva. Het bovennatuurlijke effect van Shakti door de aanraking van de goeroe, kan de vereerder tegen de grond doen slaan, of hij kan een helder licht zien, en een ervaring krijgen van een inner-lijke verlichting of nog een andere mystieke of psychische ervaring hebben’
« Laatst bewerkt op: april 11, 2004, 10:05:41 pm door Priscilla en Aquila »

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 11, 2004, 10:10:11 pm »
Er is veel over deze zaken geschreven.
Ik heb ook ergens gelezen dat in de bijbel geen geval van 'vallen ín de Geest' voorkomt.
Men sprak wel in allerlei vreemde talen het evangelie.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2004, 10:13:23 pm door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 11, 2004, 10:19:53 pm »
Wou ik net een gepeperd antwoord geven op dat aangroeien van dat been, is het waarschijnlijk al aangegroeid. _/-\o_  _/-\o_
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !