Mijn vraag is dan over het vallen in de Geest: Waar in de Bijbel is de Heilige Geest zo in iemand bezig dat die persoon geen eigen wil meer heeft maar zijn hele wezen als het ware wordt uitgeschakeld?
Van de Heilige Geest is mij juist bekend dat Hij Zich niet aan je opdringt maar alleen doet wat jij Hem toestaat te doen....
Als de Heilige Geest ons vervult en wij aanbidden vallen we voorover....op onze knieen.... Dit voorover vallen is gewoonlijk een bewuste daad, bijvoorbeeld in
Gen. 17:3:
Toen wierp Abram zich op zijn aangezicht, en God sprak tot hem…
Op 5,14
En de vier dieren zeiden: Amen. En de oudsten wierpen zich neder en aanbaden.
Op 7,11
En al de engelen stonden rondom de troon en de oudsten en de vier dieren, en zij wierpen zich op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God,
Op 11,16
En de vierentwintig oudsten, die voor God op hun tronen gezeten waren,wierpen zich op hun aangezicht en aanbaden God,
Achterover vallen heeft in de bijbel geen positieve betekenis maar heeft
te maken met het komende oordeel van God, waardoor de ongehoorzamen getroffen worden! Denk hier ook aan de oude Eli, die, nadat hij zijn zonen niet had verhinderd
te zondigen in het huis des Heren, achterover viel, zijn nek brak en stierf, toen hij hoorde dat de Filistijnen de ark des Heren veroverd hadden (1 Sam. 4:18)
Vergelijk hiervoor:
1 Sam 4,18
Toen hij melding maakte van de ark Gods, viel Eli achterover van zijn stoel naast de poort, brak zijn nek en stierf.
Jes 28,13
Zo zal voor hen het woord des HEREN zijn: wet op wet, wet op wet, eis op eis, eis op eis, hier wat, daar wat, opdat zij bij hun gaan achterwaarts struikelen en te pletter vallen, verstrikt en gevangen worden.
Jer 46,5
Waarom zie ik hen verschrikt, achterwaarts wijkende? Ja, hun helden zijn verslagen en vluchten steeds voort zonder om te zien: schrik van rondom! luidt het woord des HEREN.
Klaagl 1,13
Van uit den hoge zond Hij vuur; tot in mijn gebeente deed Hij het zinken; Hij spreidde een net voor mijn voeten en deed mij deinzen achterwaarts; Hij deed mij verbijsterd staan, ellendig de ganse dag.
Joh. 18
4 Jezus dan, alles wetende, wat over Hem komen zou, kwam naar voren en zeide tot hen: Wie zoekt gij? 5 Zij antwoordden Hem: Jezus de Nazoreeër. Hij zeide tot hen: Ik ben het. En ook Judas, zijn verrader, stond bij hen. 6 Toen Hij dan tot hen zeide: Ik ben het, deinsden zij terug en vielen ter aarde.
Ik heb vaker gelezen dat het vallen in de Geest niet gebeurde als de persoon op wie de handen werd gelegd of voor werd gebeden aan God vroeg of het niet mocht gebeuren als het niet van Hem was.......
Uit “In drie golven”
K. Koch schrijft hoe hij na een aantal verhalen van christenen gaat twijfelen aan de gaven van K. Kuhlman. In een persoonlijk onderhoud met K. Kuhlman bidt ze plotseling met hem. Ze houdt haar handen vijftien centimeter boven zijn hoofd. Hij bidt in stilte: ‘Heer, wanneer deze vrouw haar kracht van u heeft, zegen haar en mij. Heeft ze de kracht niet van u, bescherm mij er dan voor. Ik wil niet onder een vreemde invloed komen’. Terwijl Kathryn bidt, staan er al twee medewerkers klaar om hem op te vangen. Hij merkt echter niets en blijft staan, zonder zijn bewustzijn te verliezen. Dan volgt een tweede verrassing voor hem. Kathryn duwt zacht tegen hem, vermoedelijk om hem te laten vallen. Het lukt haar niet. Ze vraagt hem dan of hij ook gaven van genezing heeft.
K. Koch, Okkultes ABC, Brunnen Verlag Basel, z.j., blz.179 180
Een Finse zendelinge bezoekt het (oecumenisch) charismatische congres in Jeruzalem in het voorjaar van 1974, en schrijft aan Koch over haar ervaringen met K. Kuhlman. Deze vrouw vraagt zich af welke kracht aan het werk is. Na de genezingsdienst gaat Kuhlrnan door de rijen. ‘Plotseling voelde ik een innerlijke druk en ik was bang dat ze me zou aanraken. Ik sloot mijn ogen, hief mijn armen en bad in Jezus’ naam dat God me zou helpen. Kathryn kwam voorbij me. Voor een kort ogenblik greep ze mijn rechterarm stevig vast. Niets gebeurde. Na enige tijd voelde ik een sterke kracht als elektriciteit over me, en kreeg ik het gevoel dat ik moest sterven. Mijn armen waren verlamd, en ik kon ze niet naar beneden krijgen. Sinds die tijd heb ik problemen om te geloven dat haar kracht van God is’.86
. K. Koch, Okkultes ABC, Brunnen Verlag Basel, z.j., blz.184 185
Dus ik ben er niet zo positief over.......zag het ook vorig jaar bij Catherine zoekt God toen ze in Amsterdam was in een evangelische gemeente van die vrouw die daar nu voor de CU in de gemeenteraad zit- ben even haar naam kwijt.....