Auteur Topic: Is God mooi?  (gelezen 1760 keer)

Scholasticus

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Gepost op: april 07, 2004, 03:53:38 pm »
Binnenkort moet ik op het Theologisch Festival in Kampen (kijk hier) een bijdrage leveren over “De schoonheid van God”.

Graag wil ik hier wat ideeën uitproberen en wat vragen spuien. Graag jullie reacties. Af en toe zal ik wat meer over m’n eigen opvattingen zeggen.
-Kun je zeggen dat God mooi is?
-Is het schoonheidsconcept dat in de moderne kunst gebruikt wordt, toepasbaar op God?
-Veronderstelt de uitspraak “God is mooi” ook dat God een lichaam heeft?
-Stelling: aandacht voor de schoonheid van God is een verrijking voor je geloofsleven.
-Hoe kun je de schoonheid van God waarnemen? Is bv. de schepping een uiting van Gods schoonheid?
-Staat het lijden en het kwaad in de wereld haaks op de schoonheid van God?

Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze punten!
« Laatst bewerkt op: april 07, 2004, 03:53:57 pm door Scholasticus »

Marnix

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2004, 04:03:34 pm »
Tja, waar ik gelijk aan denk ik aan het stuk in de bijbel dat Mozes op Sinai een glimp van Gods gewaad zag en zijn gezicht daar al weken lang van straalde. Nou... zou Hij mooi zijn?

Ik denk niet dat je kunt zeggen: God heeft wel/geen lichaam.... maar Hij kan wel voor mensen zichtbaar zijn. Kijk maar naar Genesis, God wandelde 's avonds met Adam door de hof van Eden. God gebruikt ook voor mensen begrijpelijke taal die over Zijn lichaam gaat (Gods rechterhand, Zijn vuist, Zijn ogen, oren) etc.

Oh en denk ook aan de verschijning van de Goddelijke Jezus aan Johannes op Patmos!

Ik hoop dat je met deze info wat kan.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2004, 04:04:31 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Hiedeen

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2004, 04:22:23 pm »

quote:

Scholasticus schreef op 07 april 2004 om 15:53:
Nee.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #3 Gepost op: april 07, 2004, 04:35:49 pm »

quote:

wij (als mensen) zijn geschapen naar Zijn beeld (of exakter gezegd Ons beeld),
dus nu is de vraag wat dat Beeld dan wel is.... :?
maar we mogen verwachten dat ons beeld overeenkomst vertoond met Zijn beeld...
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Hiedeen

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #4 Gepost op: april 07, 2004, 04:45:58 pm »

quote:

cheese schreef op 07 april 2004 om 16:35:
wij (als mensen) zijn geschapen naar Zijn beeld (of exakter gezegd Ons beeld),
dus nu is de vraag wat dat Beeld dan wel is.... :?
maar we mogen verwachten dat ons beeld overeenkomst vertoond met Zijn beeld...
Zijn beeld? - is dat letterlijk, lichamelijk; of alleen 'geestelijk'?

lonneke

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #5 Gepost op: april 07, 2004, 04:48:01 pm »

quote:

Binnenkort moet ik op het Theologisch Festival in Kampen (kijk hier) een bijdrage leveren over “De schoonheid van God”.

Graag wil ik hier wat ideeën uitproberen en wat vragen spuien. Graag jullie reacties. Af en toe zal ik wat meer over m’n eigen opvattingen zeggen.
-Is het schoonheidsconcept dat in de moderne kunst gebruikt wordt, toepasbaar op God?
-Stelling: aandacht voor de schoonheid van God is een verrijking voor je geloofsleven.
-Hoe kun je de schoonheid van God waarnemen? Is bv. de schepping een uiting van Gods schoonheid?

God is liefde. God is zoiets als de zon. God is schoonheid. Bij het aanschouwen van God raakt de mens in extase. Maar God is meer dan uiterlijke schoonheid. God is vooral innerlijke schoonheid.

Misschien kun je hier over extase ook nog één en ander uithalen.

God en de schoonheid van muziek. God is de grote kunstenaar.

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #6 Gepost op: april 07, 2004, 04:52:14 pm »
Wat bedoel je met:

quote:

En verder:
Het belang van aandacht voor de schoonheid van God lijkt me met name dat het je kan helpen meer naar God te gaan verlangen en er naar te verlangen God te zien als je in zijn koninkrijk bent.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

cheese

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #7 Gepost op: april 07, 2004, 05:13:42 pm »

quote:

Hiedeen schreef op 07 april 2004 om 16:45:
[...]

Zijn beeld? - is dat letterlijk, lichamelijk; of alleen 'geestelijk'?

ik vermoed naar geest en ziel (het meest) en lichaam (het minst)

maar bijvoorbeeld de drie-eenheid denken-voelen en willen in de mens zou ik al een beeld willen noemen van de Triniteit

Vader -willen,   -oerschepper             -lichaam
Zoon -voelen,   -liefde                       -ziel
Heilige Geest,  -denken (bewustzijn)  -geest

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #8 Gepost op: april 07, 2004, 05:37:16 pm »

quote:

Jesaja 53
1 Wie gelooft, wat wij gehoord hebben, en aan wie is de arm des Heren geopenbaard? 2 Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde; hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd. 3 Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte, ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt;

gelaat verbergt. niet zo'n knappe jongen als ie in jesus christ superstar word afgebeeld misschien?
« Laatst bewerkt op: april 07, 2004, 05:37:26 pm door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Joeri

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #9 Gepost op: april 07, 2004, 05:41:55 pm »

quote:

cheese schreef op 07 april 2004 om 17:13:
[...]

ik vermoed naar geest en ziel (het meest) en lichaam (het minst)

maar bijvoorbeeld de drie-eenheid denken-voelen en willen in de mens zou ik al een beeld willen noemen van de Triniteit

Vader -willen,   -oerschepper             -lichaam
Zoon -voelen,   -liefde                       -ziel
Heilige Geest,  -denken (bewustzijn)  -geest

ik zou eerder dit denken
Vader-willen-ziel.
Zoon-denken-lichaam. (tenslotte was jezus lichamelijk)
HG-voelen-geest.

de vruchten van de geest zijn allen gevoelens.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

lonneke

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #10 Gepost op: april 07, 2004, 07:04:15 pm »

quote:

Joeri schreef op 07 april 2004 om 17:41:
[...]

ik zou eerder dit denken
Vader-willen-ziel.
Zoon-denken-lichaam. (tenslotte was jezus lichamelijk)
HG-voelen-geest.

de vruchten van de geest zijn allen gevoelens.

Joeri, denken doe je toch met je geest, dus hoort denken bij geest.
Voelen zou goed bij de Zoon passen. Bij voelen hoort liefde en ook lichaam ( lijden van Christus)

lonneke

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #11 Gepost op: april 07, 2004, 07:06:03 pm »
Wat ik echte schoonheid vind is dat God afstand heeft gedaan van Zijn almacht terwille van de liefde. Daar kan ik echt van in extase raken :)

Joeri

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #12 Gepost op: april 07, 2004, 07:46:21 pm »

quote:

lonneke schreef op 07 april 2004 om 19:04:
[...]

1Joeri, denken doe je toch met je geest, dus hoort denken bij geest.
Voelen zou goed bij de Zoon passen. Bij voelen hoort liefde en ook lichaam ( lijden van Christus)

2Wat ik echte schoonheid vind is dat God afstand heeft gedaan van Zijn almacht terwille van de liefde. Daar kan ik echt van in extase raken

1.en willen dan? doe je dat soms met je lichaam? hangt allemaal samen ik denk niet dat je zo'n onderverdeling kan maken.
2.hij heeft wel meer moedige gedaan dan jij en christenen denken.
ik heb je nou nog nooit op msn gezien hoe komt dat toch. we moeten echt eens een afspraak maken. :)

lonneke

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #13 Gepost op: april 07, 2004, 08:03:56 pm »

quote:

Joeri schreef op 07 april 2004 om 19:46:
[...]

1.en willen dan? doe je dat soms met je lichaam? hangt allemaal samen ik denk niet dat je zo'n onderverdeling kan maken.

Als je écht iets wil dan komt zoiets vanuit je ziel. Verlangen vanuit je ziel.

Willen, voelen en denken zouden met elkaar in harmonie moeten zijn. Vaak is dat niet zo. De ene mens denkt teveel na en voelt weer te weinig of de ander heeft een sterke wil maar gebruikt zijn verstand niet of weer een ander heeft sterke gevoelens maar de wil ontbreekt.

quote:

Ja, dat is ook waar.

quote:

ik heb je nou nog nooit op msn gezien hoe komt dat toch. we moeten echt eens een afspraak maken. :)
Tijdgebrek ;)

Joeri

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #14 Gepost op: april 07, 2004, 08:41:08 pm »

quote:

lonneke schreef op 07 april 2004 om 20:03:
klopt.

quote:

Willen, voelen en denken zouden met elkaar in harmonie moeten zijn. Vaak is dat niet zo. De ene mens denkt teveel na en voelt weer te weinig of de ander heeft een sterke wil maar gebruikt zijn verstand niet of weer een ander heeft sterke gevoelens maar de wil ontbreekt.

zeker weten. in de hemel is alles 1 harmonieuze bundel, uiterlijk innerlijk, alle zintuigen...
Ik denk dan ook dat de hemel een reflectie is van onze eigen ziel, onze eigen ziel is de hemel danwel hel. Des te meer reden om deugden, liefde, in onszelf tot ontwikkeling te brengen en alles doen om zo min mogelijk fouten te maken!
hmm ik weet neit of een overheersing van het ene betekent dat het net in harmonie is, ik geloof in sterrenbeelden, en denk dat het soms de bedoeling is dat iemand wat meer rationeel danwel emotioneel is mbt het doel in het leven.

quote:

Ja, dat is ook waar.
ik weet niet precies wat. helaas. mijn eigen story vormt er een deel van. ik neem aan dat christus de meest extreme en moeilijke levens heeft. (niet alleen de aarde heeft leven op zich)

quote:

Tijdgebrek ;)
hmm du sje bent gewoon niet op msn geweest  B)  blij met die verklaring, dat betekent tenslotte dat dat ooit ophoud en dan kan ik je zien op msn en kunnen we praten :)

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #15 Gepost op: april 07, 2004, 11:42:03 pm »
Sorry, dit was te off topic.

Ik weet niet of God mooi is, Hij is zeker indrukwekkend.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2004, 11:43:08 pm door Doarsie »

Scholasticus

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #16 Gepost op: april 08, 2004, 09:15:17 am »
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Een paar punten:

- schoonheid en lichaam? Traditioneel wordt altijd ontkend dat God een lichaam heeft. Redenen o.a.: God is Geest (dus geen lichaam); een lichaam is (plaatselijk) beperkt en bovendien vergankelijk. Het toeschrijven van lichaamsdelen (arm, oog etc.) aan God in de bijbel wordt dan beeldsprakig genoemd. Of dit 100% overtuigend is, weet ik niet. Wel zou het kunnen dat d.m.v. lichaamsdelen activiteiten aan God worden toegeschreven waarvoor wij een lichaam nodig hebben, maar God misschien niet. Ons geschapen zijn naar Gods beeld houdt niet persé in dat God qua lichaam op ons lijkt. Vanuit de schoonheid van God geredeneerd: de passages Exodus 33-34 en Ezechiël 1 laten wel zien dat er een overweldigende uitstraling van God uitgaat, die Hij ook kan visualiseren. In het geval van Mozes laat die uitstraling zichtbare sporen op Mozes' gezicht na. Genoemde bijbelgedeeltes leren mij dat je bij de schoonheid en uitstraling van God aan de grens komt van wat je als mens kunt denken en zeggen (niet voor niets is de uitspraak: niemand kan God zien en (blijven) leven).

- Drie-eenheid: ik denk dat één van de redenen om God "mooi" te noemen, d.w.z. onder de indruk te zijn en vol bewondering aan God te denken, is dat Hij bestaat als de Drie-enige. Een volmaakte (gelijkzijdige?) driehoek van liefde en leven, waaruit ook voor ons al het goede voortkomt. Pas overigens op met analogieën voor Gods Drie-eenheid, zeker als je ze wilt verbinden met ons mensenbestaan in geest, ziel en lichaam. Traditioneel wordt de Vader vaak aangeduid als "oorsprong", maar ook wel als "macht"; de Zoon vaak als "woord" of "wijsheid"; de Geest als "liefde" of "wil", maar ook wel als "kracht".

- Jesaja 53: dit is inderdaad een reden om niet alleen maar in glorie-halleluja over Gods schoonheid te spreken. Bij God hoort ook de afzichtelijkheid van de Zoon die aan het lijden en de minachting werd onderworpen, die stierf en in een graf terecht kwam. Tegelijk is dat wel de weg waarlangs God de overwinning op het kwaad en de dood behaalde. Je zou ook kunnen zeggen: door de lelijkheid van deze wereld te ondergaan en te dragen, zette God zijn schoonheid door in de verlossing van ons mensen.

- modern schoonheidsconcept: m.i. zijn er twee problemen met de schoonheidsopvatting in de huidige kunst. Ten eerste, dat kunst verregaand autonoom geworden is t.o.v. het "gewone" leven, en dat daarmee het begrip "schoonheid" is losgeraakt van "waarheid" en "goedheid". In de klassieke (ook christelijke) filosofie zijn het goede, ware en schone gelijkwaardig aan elkaar. Wanneer het ontologische (waarheid), ethische (goedheid) en esthetische (schoonheid) van elkaar losgemaakt zijn, heb je een schoonheidsbegrip dat zeker niet op God van toepassing is. Het tweede probleem: ik vraag me af of moderne kunst nog wel altijd "mooi" wil zijn. Er is ook bewust-triviale kunst, er zijn waarden als provocatief, schokkend, politiek etc. in de kunst. Veel "gewone" mensen vinden moderne kunst (bv. moderne muziek) lelijk i.p.v. mooi. Er is denk ik wel een norm van schoonheid die zelfs in de meest moderne kunst blijft gelden, maar die zal zich wellicht beperken tot de "vorm" en het "gevoel". Het probleem van deze ontwikkeling in de kunst is, dat er geen eenduidig en gemeenschappelijk schoonheidsconcept meer is, dat je evt. op God zou kunnen toepassen.

- de waarde van Gods schoonheid: is die (zoals Hans B. zegt) vooral dat je gaat verlangen naar het zien van God in het eeuwige leven? Ja. Maar ik denk dat het nadenken over de schoonheid van God ook nu al betekenis kan hebben in het je helemaal richten op God, Hem aanbidden, Hem prijzen, je aan Hem overgeven, Hem van harte liefhebben. Niet voor niets begint het eeuwige leven nu al ("voorsmaak"): liefde en vreugde mogen nu al mijn relatie met God kleuren.

Marnix

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #17 Gepost op: april 08, 2004, 09:32:43 am »

quote:

gelaat verbergt. niet zo'n knappe jongen als ie in jesus christ superstar word afgebeeld misschien?

Ik denk eerder dat mensen zich voor Hem schaamden... denk aan Petrus die Hem verloochend, de discipelen die Hem verlaten... ik denk dat dit vers niet wat zegt over Jezus' uiterlijk. Overigens had Jezus wel charisma... :)

Maar goed, maar weer even terug naar de onderwerp :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #18 Gepost op: april 08, 2004, 09:35:49 am »
Het stomme is dat Jezus in mijn hoofd wel een "knappe jongen" is. Hij is immers het prototype mens, het beeld naar Wie wij allemaal zijn geschapen.

Wat ik me afvraag, God die in de Hof van Eden wandelde met Adam en Eva, was dat Christus? Het kan wel, Christus was er immers al voor de grondlegging der wereld. Daar kan ik me meer bij voorstellen dan een transcedente God die wandelde met Adam.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 09:36:09 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

cheese

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #19 Gepost op: april 08, 2004, 10:50:42 am »

quote:

lonneke schreef op 07 april 2004 om 20:03:
[...]

Ch; en ook binnen een en dezelfde mens komt het (helaas) vaak voor dat hij (zij) het eene wil, het andere denkt en weer wat anders voelt, is dat erg extreem, dan spreekt men van een gespleten persoonlijkheid,
maar dat verklaart ook wat leugens zijn, het eene zeggen bijvoorbeeld maar wat anders doen, of innerlijk verscheurd worden omdat je wat anders denkt dan wat je hart je eigenlijk ingeeft en dan niet kunnen handelen ,maar soms moet dat dan toch,
dus als deze drie beter met elkaar in harmonie zouden zijn, zou er minder onwaarheid zijn
[...]

cheese

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #20 Gepost op: april 08, 2004, 10:56:03 am »

quote:

Joeri schreef op 07 april 2004 om 19:46:
[...]

1.en willen dan? doe je dat soms met je lichaam?

Ch; hier op aarde kan de mens zijn wil alleen maar uitoefenen door zich te bedienen van zijn ledematen, zoals armen en benen, maar ook mond (mondspieren etc.)
als de mens totaal verlamd is kan hij wel een wil hebben, maar deze niet uiten, slechts de levenswil blijft dan,
dus in die zin is ons willen (het kunnen handelen) bepaald door ons lichaam,
het voelen zit dan meer in onze hartstreek en ons denken in het hoofd, maar natuurlijk kun je ook met je hart leren denken, maar dat zullen de materialisten wel weerspreken..
Goddelijke wil heeft natuurlijk geen materie nodig, goddelijke wil is de schepper van materie

quote:

hangt allemaal samen ik denk niet dat je zo'n onderverdeling kan maken.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 11:05:21 am door cheese »

cheese

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #21 Gepost op: april 08, 2004, 11:00:50 am »

quote:

Scholasticus schreef op 08 april 2004 om 09:15:
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Een paar punten:

- schoonheid en lichaam? Traditioneel wordt altijd ontkend dat God een lichaam heeft. Redenen o.a.: God is Geest (dus geen lichaam); een lichaam is (plaatselijk) beperkt en bovendien vergankelijk. Het toeschrijven van lichaamsdelen (arm, oog etc.) aan God in de bijbel wordt dan beeldsprakig genoemd. Of dit 100% overtuigend is, weet ik niet.

Ch: in dit topic wordt er meer gezegd over dat lichaam

het (on)zichtbare lichaam van Christus

quote:

Wel zou het kunnen dat d.m.v. lichaamsdelen activiteiten aan God worden toegeschreven waarvoor wij een lichaam nodig hebben, maar God misschien niet. Ons geschapen zijn naar Gods beeld houdt niet persé in dat God qua lichaam op ons lijkt. Vanuit de schoonheid van God geredeneerd: de passages Exodus 33-34 en Ezechiël 1 laten wel zien dat er een overweldigende uitstraling van God uitgaat, die Hij ook kan visualiseren. In het geval van Mozes laat die uitstraling zichtbare sporen op Mozes' gezicht na. Genoemde bijbelgedeeltes leren mij dat je bij de schoonheid en uitstraling van God aan de grens komt van wat je als mens kunt denken en zeggen (niet voor niets is de uitspraak: niemand kan God zien en (blijven) leven).

- Drie-eenheid: ik denk dat één van de redenen om God "mooi" te noemen, d.w.z. onder de indruk te zijn en vol bewondering aan God te denken, is dat Hij bestaat als de Drie-enige. Een volmaakte (gelijkzijdige?) driehoek van liefde en leven, waaruit ook voor ons al het goede voortkomt. Pas overigens op met analogieën voor Gods Drie-eenheid, zeker als je ze wilt verbinden met ons mensenbestaan in geest, ziel en lichaam. Traditioneel wordt de Vader vaak aangeduid als "oorsprong", maar ook wel als "macht"; de Zoon vaak als "woord" of "wijsheid"; de Geest als "liefde" of "wil", maar ook wel als "kracht".

- Jesaja 53: dit is inderdaad een reden om niet alleen maar in glorie-halleluja over Gods schoonheid te spreken. Bij God hoort ook de afzichtelijkheid van de Zoon die aan het lijden en de minachting werd onderworpen, die stierf en in een graf terecht kwam. Tegelijk is dat wel de weg waarlangs God de overwinning op het kwaad en de dood behaalde. Je zou ook kunnen zeggen: door de lelijkheid van deze wereld te ondergaan en te dragen, zette God zijn schoonheid door in de verlossing van ons mensen.

- modern schoonheidsconcept: m.i. zijn er twee problemen met de schoonheidsopvatting in de huidige kunst. Ten eerste, dat kunst verregaand autonoom geworden is t.o.v. het "gewone" leven, en dat daarmee het begrip "schoonheid" is losgeraakt van "waarheid" en "goedheid". In de klassieke (ook christelijke) filosofie zijn het goede, ware en schone gelijkwaardig aan elkaar. Wanneer het ontologische (waarheid), ethische (goedheid) en esthetische (schoonheid) van elkaar losgemaakt zijn, heb je een schoonheidsbegrip dat zeker niet op God van toepassing is. Het tweede probleem: ik vraag me af of moderne kunst nog wel altijd "mooi" wil zijn. Er is ook bewust-triviale kunst, er zijn waarden als provocatief, schokkend, politiek etc. in de kunst. Veel "gewone" mensen vinden moderne kunst (bv. moderne muziek) lelijk i.p.v. mooi. Er is denk ik wel een norm van schoonheid die zelfs in de meest moderne kunst blijft gelden, maar die zal zich wellicht beperken tot de "vorm" en het "gevoel". Het probleem van deze ontwikkeling in de kunst is, dat er geen eenduidig en gemeenschappelijk schoonheidsconcept meer is, dat je evt. op God zou kunnen toepassen.

- de waarde van Gods schoonheid: is die (zoals Hans B. zegt) vooral dat je gaat verlangen naar het zien van God in het eeuwige leven? Ja. Maar ik denk dat het nadenken over de schoonheid van God ook nu al betekenis kan hebben in het je helemaal richten op God, Hem aanbidden, Hem prijzen, je aan Hem overgeven, Hem van harte liefhebben. Niet voor niets begint het eeuwige leven nu al ("voorsmaak"): liefde en vreugde mogen nu al mijn relatie met God kleuren.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 11:03:06 am door cheese »

Joeri

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #22 Gepost op: april 08, 2004, 11:17:43 am »

quote:

Scholasticus schreef op 08 april 2004 om 09:15:- Jesaja 53: dit is inderdaad een reden om niet alleen maar in glorie-halleluja over Gods schoonheid te spreken. Bij God hoort ook de afzichtelijkheid van de Zoon die aan het lijden en de minachting werd onderworpen, die stierf en in een graf terecht kwam. Tegelijk is dat wel de weg waarlangs God de overwinning op het kwaad en de dood behaalde. Je zou ook kunnen zeggen: door de lelijkheid van deze wereld te ondergaan en te dragen, zette God zijn schoonheid door in de verlossing van ons mensen.

het is niet afzichtelijk om te lijden of in een graf te liggen. ik bedoel echt meer dat jezus zelf misschien de schoonste niet was, dit misschien omdat het gods doel helemaal niet was dat de mensen aangetrokken werden door dat soort uiterlijke lekker kontje schoonheid.
maar eerder de vruchten van de geest zoals die door jezus heen werkten.

quote:

marnix schreef:

Ik denk eerder dat mensen zich voor Hem schaamden... denk aan Petrus die Hem verloochend, de discipelen die Hem verlaten... ik denk dat dit vers niet wat zegt over Jezus' uiterlijk. Overigens had Jezus wel charisma...

Maar goed, maar weer even terug naar de onderwerp

juist mensen schaamden zich. maar waarom zouden ze zich schamen? wil je je schamen voor iemand dan moet diegene waarvoor je je schaamt iemand zijn die blijkbaar niet als volmaakt gezien word. ik meen niet dat jezus een misdaad heeft gepleegd dus dat was meer angst van petrus dan schaamte, als hij wel die knappe jongen was.

quote:

Het stomme is dat Jezus in mijn hoofd wel een "knappe jongen" is. Hij is immers het prototype mens, het beeld naar Wie wij allemaal zijn geschapen.

mensen zijn zondig en zondes zijn lelijk :) zo kan je dat ook zien. met beeld naarwaar we geschapen zijn denk ik eerder aan geest,wil,liefde etc dan lichaam. naturlijk, qua hart is jezus knap. en dat straalt door naar een glimlach op het gezicht. en god wilde dat mensen daarop letten en niet aangetrokken werden door uiterlijke Wouter Bos schoonheid.
het zou de mensen nederig maken en laten zien waar ze hun waarden neerlegden.

quote:

Wat ik me afvraag, God die in de Hof van Eden wandelde met Adam en Eva, was dat Christus? Het kan wel, Christus was er immers al voor de grondlegging der wereld. Daar kan ik me meer bij voorstellen dan een transcedente God die wandelde met Adam.
ik denk het wel. misschien was Hare Krishna ook wel christus  8)

Dieterich

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #23 Gepost op: april 11, 2004, 09:38:46 pm »

quote:

Scholasticus schreef op 08 april 2004 om 09:15:
- Zou de uitspraak 'Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden' dan toch een diepere betekenis hebben dan ik altijd gedacht heb?
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Joeri

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #24 Gepost op: april 11, 2004, 10:51:08 pm »
dat klopt dieterich. vernedering is een zeer verheven pad naar god.
http://rosenblit.gopages.net/
« Laatst bewerkt op: april 11, 2004, 10:51:22 pm door Joeri »

Dieterich

• Bekijk profiel
Is God mooi?
« Reactie #25 Gepost op: april 11, 2004, 10:58:10 pm »

quote:

Joeri schreef op 11 april 2004 om 22:51:
dat klopt dieterich. vernedering is een zeer verheven pad naar god.
http://rosenblit.gopages.net/
Volgens mij hebben we het hier over de schoonheid van het lijden... Maar afgezien daarvan: Ik denk dat alleen de vernedering van Jezus een verheven pad naar God is.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2004, 11:17:17 pm door Dieterich »
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.