quote:
getz schreef op 13 april 2004 om 23:29:[...]
Ik vind het mooi als mensen zich zo kunnen overgeven en wijk daar vooral niet vanaf!
Mensen met passie voor iets (goeds) komt de wereld tekort.
Ik blijf denk ik de eeuwige scepticus...

Misschien lust ik geen zwarte koffie maar alleen koffie met melk

Ik heb nog iets op internet gevonden: Hoofdstuk 1 van een boekje "De latente kracht van de ziel..." Ik heb het boekje zelf ook...
Dit gaat over hoe Adam was
vordat de zondeval er was geweest...en wat er daarna veranderde...
Hoe satan mensen beinvloed door bepaalde invalshoeken te gebruiken van de menselijke ziel....
Hier de site, en ik post er een paar stukjes uit....
Maar je kunt natuurlijk het hele hoofdstuk lezen....
http://www.importantia.co...andeziel_hoofdstuk01.html
De kracht, die God aan Adam gaf.Door op deze wijze te onderzoeken zijn wij niet buitensporig nieuwsgierig. Wij willen alleen weten, wat God in feite aan Adam gaf. "En God zei: Laat ons mensen maken naar ons beeld gelijkend" (Gen. 1:26 ISB) De woorden "beeld" en "gelijkend" zijn wellicht schijnbaar gelijk in betekenis en kunnen daardoor een herhaling lijken. Maar in het Hebreeuws wijst het woord "beeld" niet op fysieke gelijkenis, maar duidt het morele of geestelijke gelijkheid aan. Iemand heeft het weergegeven als "veranderen in gelijkenis” d.w.z. "gevormd worden tot een gelijkenis". Het doel van God bij het scheppen van de mens is, dat deze omgevormd zou worden overeenkomstig Zijn beeld. God wilde, dat Adam aan Hem gelijk zou zijn. De duivel zei: "Gij zult als God zijn." Maar de oorspronkelijke bedoeling van God was, dat Adam zou omgevormd worden om als God te worden. Hieruit kunnen wij de gevolgtrekking maken, dat Adam voor de val de kracht in zich bezat om als God te worden. Hij bezat een verborgen vermogen, dat het hem mogelijk maakte als God te worden.
Hij leek uiterlijk al op Hem maar hij was door Hem bestemd ook moreel als God te worden. (Ik gebruik het woord "moreel" om aan te duiden wat boven het stoffelijke uitgaat, ik bedoel niet het goede gedrag van de mens). Zo wordt ons duidelijk, welk een verlies de mensheid geleden heeft door de val. De omvang van de schade gaat waarschijnlijk onze verbeelding te boven.
De val van de mens.Adam is een ziel. Zijn geest en lichaam zijn verenigd in zijn ziel. Die verbazingwekkende kracht, die wij zojuist genoemd hebben, bevindt zich in Adams ziel. Met andere woorden de levende ziel, die het resultaat is van de vereniging van de geest en het lichaam, bezit ongedachte bovennatuurlijke kracht. Bij de val is echter de kracht, waardoor Adam van ons onderscheiden is, verloren gegaan. Toch betekent dit niet, dat zulk een kracht niet langer bestaat. Het geeft alleen aan, dat dit vermogen nog in de mens aanwezig is, maar "bevroren" of lamgelegd. Volgens Genesis 6 wordt de mens na de val vlees. Het vlees omgeeft het hele wezen en onderwerpt het. De mens was oorspronkelijk een levende ziel.
Nu hij gevallen is, wordt hij vlees. Het was de bedoeling, dat de ziel zich zou onderwerpen aan de controle van de geest. Nu is hij onderworpen aan de heerschappij van het vlees. Daarom zei de Heer: "Mijn Geest zal niet altoos met de mens twisten; hij is vlees." (Gen. 6:3 ISB) Toen God hier de mens vermeldde, noemde Hij hem vlees, want dat was hij nu in Zijn ogen. Bijgevolg wordt in de Bijbel vermeld, dat "al het vlees zijn weg op aarde verdorven had" (Gen. 6:12 ISB) en weer "op geen vlees van een mens zal zij gegoten worden" (de heilige zalfolie, die het type is van de Heilige Geest) (Ex. 30:32 ISB) en verder "door de werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden voor Hem." (Rom. 3:20 ISB)
Waarom weid ik nogal lang hierover uit? In Openbaring 18 worden dingen vermeld, die in de laatste dagen zullen gebeuren. Heel in het begin wees ik er op, hoe een mensenziel in Babylon een handelsartikel zal worden, dat gekocht en verkocht kan worden. Maar waarom wordt een mensenziel als handelsartikel verhandeld? Omdat satan en zijn vazal -de Antichrist de menselijke ziel aan het eind van deze eeuw als werktuig voor hun activiteiten willen gebruiken. Toen Adam in de hof van Eden viel, werd zijn kracht lamgelegd. Hij was deze kracht niet voorgoed kwijtgeraakt, die lag nu slechts in hem te sluieren. Hij was vlees geworden en zijn vlees omsloot nu deze buitengewone kracht in hem. Het ene geslacht volgde op het andere met het gevolg, dat deze oorspronkelijke bekwaamheid van Adam een “latente" kracht in zijn afstammelingen werd. Het is een soort "verborgen" kracht geworden. Deze is niet verloren gegaan voor de mens, maar hij wordt eenvoudig gebonden gehouden door het vlees.
Op heden is deze kracht van Adam in ieder, die op aarde leeft, aanwezig, hoewel die in hem opgesloten zit en zich niet vrij kan uiten. Toch is zulk een kracht in de ziel van ieder mens precies gelijk aan die in de ziel van Adam in den beginne. Aangezien de ziel heden ten dage door het vlees wordt bele-gerd, wordt deze kracht ook door het vlees ingesloten. Het werk van de duivel bestaat heden daarin de ziel van de mens wakker te schudden en de verborgen kracht in hem vrij te maken als misleiding voor geestelijke kracht. De reden, dat ik deze dingen vermeld, is om ons te waarschuwen tegen een bepaalde betrekking tussen de ziel van de mens en de satan in het laatst der dagen.
Wij hebben al gezien, hoe Adam een speciale bovenna-tuurlijke bekwaamheid bezat, hoewel die feitelijk helemaal niet speciaal of bovennatuurlijk was, hoezeer dit ons nu kan toeschijnen. Adam kon voor zijn val heel natuurlijk gemakkelijk deze bevoegdheid gebruiken, aangezien die in zijn ziel belichaamd was. Maar na zijn val werd deze kracht door zijn lichaam als het ware geïnterneerd. Vroeger was het lichaam een steun voor zijn krachtige ziel. Nu was de ziel gevallen en werd zijn kracht beperkt door het omhulsel van het vlees. satan probeert echter dit vleselijk omhulsel open te breken en de kracht, die in de ziel van de mens sluimert, vrij te maken om controle over de mens te krijgen. Velen begrijpen deze strategie niet, daar zij zich laten misleiden om aan te nemen, dat die van God afkomstig is.
Godsdienstig bekeken.Toch vindt dit niet alleen plaats in het Christendom. De Babyloniërs, de Arabieren, de Boeddhisten, de Taoisten en de Hindoes proberen allemaal op hun manier de kracht, die onze ziel van Adam geërfd heeft, vrij te maken. Achter alle uiterlijke verschillen bevindt zich in elke godsdienst een gemeenschappelijk beginsel, met wat voor middelen of manieren van onderricht het gebruikt wordt. Dit gemeenschappelijk beginsel is er naar te streven het vlees te overwinnen om de zielskracht van alle .soorten slavernij te bevrijden om zich vrijer te kunnen uiten. Sommige lessen in deze godsdiensten zijn er op gericht de belemmering van het lichaam te vernietigen, andere om het lichaam en de ziel te verenigen, terwijl weer andere ten doel hebben de ziel door oefening te versterken en die zo in staat te stellen het lichaam te overwinnen. Wat de methoden ook zijn, het achterliggend beginsel is hetzelfde. Het is belangrijk dit te weten, anders zullen wij ons laten misleiden.
Ik weet niet, hoe de mensen op de hoogte gebracht zijn van de verbazingwekkende energie, die in de mensenziel sluimert, die nu gebonden is door het vlees, maar die, wanneer zij daarvan bevrijd is, als resultaat zal hebben, dat zij een verwonderlijke kracht tentoonspreidt, zodat zij zelfs de staat van "fee" of "boeddha" kan bereiken. Waarschijnlijk zijn zij allemaal door de duivel, de boze geest, op de hoogte gebracht. Hun verklaringen mogen verschillen, niettemin is het grondbeginsel hetzelfde, namelijk het gebruik van speciale middelen om de kracht van de ziel vrij te maken. Zij mogen niet de door ons gebruikte bena-ming zielskracht gebruiken, het feit is onmiskenbaar. Bijvoorbeeld is in het Boeddhisme en het Taoisme en zelfs in sommige sekten van het Christendom speciale bovennatuurlijke kracht beschikbaar voor allen om wonderen te verrichten in het ge-nezen van ziekten en in het voorspellen van de toekomst.
Neem bijvoorbeeld de ascetische praktijken en de ademha-lingsoefeningen van het Taoïsme en zelfs de eenvoudigste vorm van abstracte meditatie: deze geschieden allemaal volgens het ene beginsel het lichaam onder de heerschappij van de ziel te brengen met het doel de kracht van de laatste vrij te maken. Geen wonder dat veel buitengewone dingen gebeuren, waarvan wij ons niet eenvoudig kunnen afmaken als bijgeloof. Het Boeddhisme was oorspronkelijk atheïstisch. Gautama Siddharta was atheïst. Dit is de algemene opinie van veel geleerden en critici over de leer van het Boeddhisme. Hij geloofde in zielsverhui-zing en in het nirwana. Nu ben ik niet van plan hier een verhandeling over het Boeddhisme te houden. Ik wil alleen uitleggen, waarom en hoe menig wonder in deze godsdienst verricht is.
In het Boeddhisme bestaat de leer van de wereldmijding. Zij, die de Boeddhistische gelofte afleggen, moeten zich onthouden van het huwelijk en van vlees eten. Zij mogen geen levend wezen doden. Door ascetische praktijken kunnen zij tenslotte het uitschakelen van alle voedsel bereiken. Sommige monniken van hoge rang kunnen zelfs in het onbekende verleden doordringen en de toekomst voorspellen. Zij doen veel wonderen door Boeddhistische magie. Wanneer wat zij hun "hartebloed" noemen, vloeit, kunnen zij de komende gebeurtenissen voorspellen. Het bezig zijn met al deze verschillende soorten onthoudingen en ascetische praktijken is het gevolg van een enkel overheersend beginsel: de Boeddhist probeert alle lichamelijke en stoffelijke banden te verbreken om zijn zielskracht vrij te maken.
Ik ken enkele mensen, ouder dan ik, die zich bij de Unity Club aansloten. Zij en hun medeclubleden beoefenen abstracte meditatie enz. Zij vertellen mij, dat elke graad, waartoe zij opklimmen, zijn eigen lichtsterkte heeft. Het licht, dat zij waarnemen, volgt op de waarheid, waarin zij doordringen. Ik geloof in wat zij zeggen, want zij zijn in staat vrij te komen van de heerschappij van het lichaam en zo de kracht vrij te maken, die Adam voor zijn val bezat. Er is werkelijk niets buitengewoons aan.
……..
Psychologen verklaren, dat in de mens een geweldig potentieel aan kracht aanwezig is: de kracht van zelfbeheersing, scheppende kracht, herstellende kracht, levend makende en herleven doende kracht. Dit kan allemaal door de mensen vrijgemaakt worden. Een psychologieboek gaat zelfs zo ver, dat het verkondigt, dat alle mensen goden zijn, dat alleen de god in ons gevangen zit. Door de god in ons te bevrijden worden wij allemaal goden. Hoe lijken deze woorden op die van satan!