Auteur Topic: Zonde teveel benadrukt  (gelezen 10286 keer)

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Gepost op: april 13, 2004, 03:49:25 pm »
Op verzoek van Arend/Errol: voor mijn gevoel wordt in het Christelijke/Gereformeerde etc. de nadruk teveel gelegd op het begrip "zonde" waardoor je juist het negatieve in de mens benadrukt in plaats van het positieve. Analoog hieraan: zeg een kind regelmatig dat het stout is, zeg een misdadiger vooral dat hij misdadiger is en behandel hem als zodanig.

Door mensen continu te vertellen dat ze zondig zijn, krijgen ze daar dan ook problemen mee op den duur.

Ik geloof meer in een positieve benadering van mensen dan in een negatieve, dus door de nadruk meer te leggen op "liefde" in plaats van "zonde".

Wat is jullie mening?
Onderzoekt alles en behoudt het goede

Sarah

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #1 Gepost op: april 13, 2004, 03:57:28 pm »
Het is goed om te weten dat we zondig zijn, en uit ons zelf niets goed komt, en dat we totaal afhankelijk zijn van God. Na bekering moeten we volgens mij wel leren leven in de vrijheid waarin we leven door het kruis, en ons laten leiden door de heilige Geest.

Goed onderwijs is belangrijk, niet 1 thema belichten en de rest wegstoppen.

Sowieso lijkt het me niet goed om mensen te benaderen zoals je het zojuist beschreef, dit komt niet overeen met de eerste twee geboden waar de hele wet op gebasseerd is.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Dieterich

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #2 Gepost op: april 13, 2004, 04:11:14 pm »
God sprak al deze woorden: Ik ben de Here uw God die u uit het land Egypte geleid heeft. En dan volgt de wet. Elke zondag worden de tien geboden voorgelezen in de kerk. God heeft ons bevrijd van de slavernij van de zonde en nu geeft hij ons regels waarmee we mogen leven. Alleen God eren, niet vloeken, niet echtbreken, eerlijk zijn, enzovoort. In de praktijk komt daar echter niet altijd evenveel van terecht. Een nuchtere conclusie. Een conclusie die we zelf kunnen trekken. Daar hebben we God niet direct voor nodig. Wij kunnen zelf concluderen dat wij niet naar de tien geboden leven.
God gaf op de berg Horeb de tien geboden aan het volk Israël. En hij wist hoe de mensen waren. Hij weet hoe wij zijn. God gaf de wet niet op goed geluk, op hoop van zegen. God gaf zijn wet niet in een bui van grenzeloze naïviteit: Ik hoop dat de mensen nu wel zullen leven zoals ik dat graag zie. Nee, God is niet naïef. Hij weet hoe wij zijn. Maar waarom heeft God ons dan eigenlijk wel de tien geboden gegeven? Als ze niet primair bedoeld zijn om ons leven te verbeteren?
God geeft ons zijn wet, omdat wij een hart van steen hebben. De tien geboden staan bol van het respect voor de ander en voor het andere. Kijk bijvoorbeeld maar naar het eerste gebod: Vertrouw alleen op God, de ander met een hoofdletter. Hij is je Schepper, leef dan ook met hem. Of kijk naar het vierde gebod. Handhaaf de sabbat, de rustdag, want zonder een rustdag zijn er alleen maar werkdagen. De rustdag is anders dan de andere dagen. Respecteer dat andere. Het achtste gebod: niet stelen. Heb respect voor het onderscheid tussen mijn en dijn. Ook het tiende gebod is diep doordrongen van dat respect voor de ander, voor het andere. U zult niet begeren. U zult het huis van uw naaste niet begeren. U zult de man of de vrouw van uw naaste niet begeren. Begeer niets dat niet van jou is.
Het tiende gebod is het laatste gebod: u zult niet begeren. De catechismus legt het als volgt uit. Zelfs de kleinste gedachte die tegen Gods geboden ingaat, mag niet meer in ons opkomen. Zelfs de meest bescheiden drang om Gods wet te overtreden, mag nooit meer in ons opkomen. God eist van ons dat wij de zonde haten. Dat wij elke overtreding van zijn wet haten. Pfffjj; Het tiende gebod zet een dikke punt achter de wet. Een hele dikke punt. Het tiende gebod is een dikke punt achter de wet. Begeer niet wat niet van jou is. Punt. Heb respect voor de ander. Punt. En Jezus maakte van deze punt een uitroepteken. Tijdens zijn leven op aarde onderstreepte Jezus de zeggingskracht van de wet. Maar hij onderstreepte de wet niet alleen. Hij deed er zelfs een schepje bovenop. Of zeg maar gerust, hij deed er een forse schep bovenop. In de bergrede (Matteüs 5-7 en Lucas 6) gaat Jezus verder dan de tien geboden. Net zoals het tiende gebod verder gaat dan de vorige negen geboden. In de lijn van het tiende gebod verdiept Jezus de wet. Jezus zegt niet alleen: u zult niet doodslaan, maar ook: iedereen die in ruzie leeft met zijn broer, zal vervallen aan het gerecht. Jezus zegt niet alleen: u zult niet echtbreken, maar ook: als je begerig kijkt naar een vrouw, heb je in je hart al echtbreuk gepleegd. Jezus zegt: als je een gift geeft, laat je linkerhand niet weten wat  je rechterhand geeft. En: oordeel niet. Haal liever eerst de balk uit je eigen oog, voordat je de splinter uit het oog van iemand anders haalt. Als ik dit tot mij door laat dringen, haal ik mismoedig mijn schouders op. En ik heb een vaag, donkerbruin vermoeden dat ik niet de enige ben. Ruzies komen in de beste families  voor, zeggen wij. Jezus zegt: Als je leeft in ruzie, verval je aan het gericht. En als ik iets geef aan een goed doel, dan mag ik dat toch ook wel laten zien?! Toch?! Jezus zegt: Nee, geef om te geven en niet om naar de ogen gekeken te worden. Deprimerend. En afgezien daarvan: Ik doe toch ook heel veel goed?! O.k., ik maak fouten maar toch, niet alleen maar fouten? Jezus zegt: Ja, je doet goede dingen. Maar probeer geen beloning te vinden voor de dingen die je goed doet. God, die in het verborgene ziet, zal je belonen. Ja, straks. Doe ik het soms nooit goed?! Deprimerend.
Waarom heeft God ons eigenlijk de tien geboden gegeven? Om ons te deprimeren? Om ons een negatief zelfbeeld te geven? Nee. Maar waarom verschilt ons zelfbeeld zoveel van het beeld dat de wet van ons schetst? Waarom zie ik mijzelf anders dan God mij ziet?
Een klein meisje keek eens naar een stelletje schapen, dat aan het grazen was. Ze dacht: “Wat zijn ze mooi wit in zo’n groene wei!” Maar toen begon het te sneeuwen en het meisje dacht: “Wat zijn die schapen vies en groezelig als je ze zo in de witte sneeuw ziet staan!” Dezelfde schapen, een verschillende achtergrond. Volgens mij is het met ons net zo als met die schapen. Eerst achtergrond één: Als je rondloopt in de wereld, dan doen de meeste van ons het best aardig. Mijn complimenten! Gefeliciteerd! Maar nu achtergrond twee: Als wij datzelfde leven naast de tien geboden leggen, zijn er al veel minder redenen om ons te overladen met complimentjes. De wet geeft ons dus een andere blik op onszelf. En misschien is het wel verstandig om naar die wet te luisteren. Het is Góds wet. Misschien is het wel verstandig om naar zijn perceptie van ons te luisteren, zijn blik op ons. Hoe hij ons ziet. En dat is de reden waarom God ons de tien geboden gegeven heeft. Dat is de reden waarom Christus de wet in de bergrede van een uitroepteken voorziet. Met zijn wet en met zijn Zoon houdt God ons een spiegel voor. En het is geen lachspiegel. God ontleedt ons tot op het bot. En de treurige conclusie is dat wij een hart van steen hebben, zoals Ezechiël zegt. Een hart van steen. Of een begerig hart, zoals het tiende gebod zegt. Het tiende gebod laat ons zien dat de kern van de zonde begeerte is.
Maar wat is dat: begeerte? Wat betekent het, dat wij harten van steen hebben?, zoals Ezechiël zegt. Zonde is begeerte. Een levendig verlangen naar iets dat God verboden heeft. Streven naar iets, dat niet bij God past. En die begeerte, die zit in je hart. Je hart, waarmee je ‘beslist’ wat je wel en wat je niet doet. En ons hart begeert wat God ons verbiedt. Want we zijn niet zo goed in het luisteren naar God. We luisteren liever naar onszelf, denken het zelf beter te weten. Zelf beslissen, in plaats van op God te vertrouwen. Eigenlijk denken we stiekem dat we zelf een beetje God zijn. We nemen God de touwtjes uit handen en begeren zelf de leiding in handen te nemen. Zonde is begeren God te zijn. Maar met zijn wet ontmaskert God ons. God zegt: u zult niet begeren. Neem mij niet de touwtjes uit handen, vertrouw me! Het tiende gebod laat zien dat het wezen van de zonde ongeloof is. Dat we ons van God afkeren. Dat we hem niet vertrouwen. Met zijn wet laat God ons zien, dat we het niet bij het rechte eind hebben. We leven zonder God, zonder de God van het leven. En eigenlijk wisten we dat ook al. Kijk maar ‘es om je heen. We hebben harten van steen. We zijn hardvochtig. Ruw. Gevoelloos. Genadeloos. Wreed. We hebben harten van steen, omdat we niet met God leven. En wat heb je aan een hart van steen? Zonder echt hart geen leven. Want als het hart ophoudt met kloppen, komt de dood binnen. De dood. Met de tien geboden laat God ons zien dat wij in de dood liggen. Wij zelf hebben dat niet zo door. Maar God houdt ons een spiegel voor. Hij laat mij zien hoe ik ben.
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

lonneke

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #3 Gepost op: april 13, 2004, 04:27:43 pm »

quote:

[message=101591,noline]Dieterich schreef op 13 april 2004 om 16:11
En eigenlijk wisten we dat ook al. Kijk maar ‘es om je heen. We hebben harten van steen. We zijn hardvochtig. Ruw. Gevoelloos. Genadeloos. Wreed. We hebben harten van steen, omdat we niet met God leven. En wat heb je aan een hart van steen? Zonder echt hart geen leven. Want als het hart ophoudt met kloppen, komt de dood binnen. De dood.
Nou, sommigen van ons zullen best wel met God leven hoor. En er zijn ook mensen die goede dingen doen ( denk aan goede doelen) Mensen die andere mensen troosten. Mensen die andere mensen lief hebben. Mensen die hun leven geven in een oorlog. Best wel goed hoor van die mensen ;)

Dieterich

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #4 Gepost op: april 13, 2004, 04:33:49 pm »

quote:

lonneke schreef op 13 april 2004 om 16:27:
Nou, sommigen van ons zullen best wel met God leven hoor. En er zijn ook mensen die goede dingen doen ( denk aan goede doelen) Mensen die andere mensen troosten. Mensen die andere mensen lief hebben. Mensen die hun leven geven in een oorlog. Best wel goed hoor van die mensen ;)
Yep, je hebt gelijk. De heilige Geest geeft ons een nieuw hart! Hij helpt me om voor God te leven! We hoeven niet stinkend onze best te doen om de wet te houden. We hoeven niet als een stelletje angsthazen de tien geboden zuchtend te accepteren en te ervaren dat we het toch niet kunnen en dat we daardoor hele slechte en hele schuldige mensen zijn. Waarop God vast wel heel erg boos zal zijn. God wil ons met zijn wet geen negatief zelfbeeld aanpraten. Of ons in de put praten. God laat ons alleen zien hoe wij zijn. En hij laat dat zien, omdat hij ons anders wil laten zijn. Hij wil ons veranderen.God wil ons een nieuw leven geven. De wet van God is als een spiegel. Het enige dat een spiegel doet, is de waarheid vertellen. Als ik in de spiegel zie dat ik jam op mijn gezicht heb, dan ga ik mij niet met die spiegel wassen. Nee. Ik draai de kraan open en was mijn gezicht met water. God laat ons met zijn wet zien dat we onder de zonden zitten. Maar ondertussen loopt de kraan al. De kraan waaruit water stroomt om ons schoon te maken. Weer een citaat van God, Ezechiël 36,25: “Ik zal schoon water over u sprenkelen en u zult schoon worden!” Hé, dat heb ik eerder gehoord. De doop! “De doop bevestigd en verzegeld ons de afwassing van onze zonden door Jezus Christus.” En: “Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de heilige Geest, verzekert de heilige Geest ons door dit sacrament ervan, dat hij in ons wonen wil en ons tot levende leden van Christus wil maken.” Maak je niet schoon met de wet. Verwacht het van God. Verwacht het van zijn Geest. En dat is moeilijk. Het tiende gebod zet een dikke punt achter de wet. Het tiende gebod laat ons zien hoe wij in ons hart zijn. Begerende mensen. Mensen die het leven zelf in de hand willen houden. Die zelf alles willen regelen. En dat zit diep in ons. Het is onze aard, zoals de catechismus het noemt. Het zit zo diep in ons, dat we – als we door de tien geboden horen hoe we zijn – zelfs zelf willen proberen om ons aan Gods wet te houden. We zien als in een spiegel hoe we zijn en we schrikken daarvan. En het eerste dat we willen doen, is dat beeld van ons zélf veranderen. Zelf doen. Zelf proberen zo te worden als God ons graag ziet. Ik kan je één ding zeggen: dat lukt niet. Vergeet het maar. Hoe goed je ook je best doet. Ik kan je nog iets zeggen: dat hoeft ook niet. God laat ons met het tiende gebod zien hoe wij zijn. Hij ontmaskert ons. God laat ons zien dat wij zelf de touwtjes in handen willen nemen. Maar daar gaat het niet om in het leven. Ik hoef de touwtjes van mijn leven niet in handen te nemen. Het enige wat ik moet doen, is mijn hand ophouden. Mijn hand in vertrouwen op God op te houden. Het van God te verwachten. Daarom heeft God ons zijn wet gegeven. Om ons te laten zien dat wij het leven van nature van onszelf verwachten. In plaats van het van God te verwachten. Nu begin ik Ezechiël beter te begrijpen. Hij zegt: Gód zal je een nieuw hart geven. Gód. Hij zal het hart van steen uit je binnenste verwijderen en je een hart van vlees geven. Een hart van vlees. Een echt hart. Geef de touwtjes van je leven dus uit handen. Leg ze in Gods handen. En je zult een nieuw hart krijgen. Een echt hart. Een hart van vlees. Met dat hart van vlees, dat echte en kloppende hart, kunnen we leven. Leven in geloof. Want dat is wat wij als christenen mogen: leven in geloof. Met dat hart van vlees, dat echte hart, veranderen wij. Want we weten dan dat we niet leven, om alleen maar te leven. We zijn op weg. Op weg naar een doel. Wie is dat doel van het leven? Jezus van Nazareth, de God van de bijbel, de Geest van het leven. En dat is niet alleen iets voor straks. Het kleurt ons leven nu al. We zijn op weg naar God, met zijn Geest in ons hart. Daardoor “leren wij ons leven lang onze zondige aard beter kennen.” “Daardoor begeren wij de vergeving van de zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken,” zoals de Catechismus zegt. Dat is wat God wil. Hij wil niet dat wij zuchtend met zijn wet worstelen. Hij corrigeert met zijn wet alleen ons zelfbeeld. En met dat beeld zijn we niet gelukkig, nee. Hoeft ook niet. Christus is daarvoor gestorven. En hij maakt ons nieuw met zijn Geest. Geeft ons een nieuw hart. De catechismus omschrijft dat als volgt: “We spannen ons zonder ophouden in, we bidden zonder ophouden, om de genade van de heilige Geest. Om steeds meer naar het beeld van God vernieuwd te worden.” Een klein begin van gehoorzaamheid. Klein, ja, maar wel een begin! Net als een kindje dat leert lopen. Hij weet al dat hij loopt. Toch struikelt hij vaak. Valt ‘ie. Slingert hij door de kamer. Maar hij loopt toch al een beetje. God is het doel van ons leven. En als een kindje dat net heeft leren lopen, zijn we op weg naar hem. We slingeren, struikelen. Maar één ding staat vast: we zijn op weg naar hem! Hoe vaak we ook vallen. Hoe vaak we ook zondigen. Vertrouw dus op God. Hij is te vertrouwen. Hij doet wat hij zegt: “Ik, de Here, heb het gezegd en ik zal het doen.” Hij leert ons te leven. Te leven gericht op hem. Als een kindje dat leert lopen. Ooit zal hij lopen. Ooit zullen wij leven, zoals God het graag ziet. Leven zoals het het beste voor ons is. We zijn op weg naar God, naar het echte leven. Geloof het maar. God daagt ons uit om in dat vertrouwen op hem te leven. Nu al. Want zijn Geest werkt al in ons. Het begin is er.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2004, 04:35:09 pm door Dieterich »
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

LaNaussee

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #5 Gepost op: april 13, 2004, 04:46:05 pm »
Hoi Dieterich en anderen,

Een mooi verhaal Dieterich en voor een groot deel ben ik het er ook wel mee eens. Alleen mis ik een belangrijke vervolgstap. Jezus geeft ons ook de Heilige Geest om ons te helpen om dingen beter te doen. Dus tuurlijk kan het beter, maar dankzij Gods hulp wordt het ook steeds beter!

Maar om mijn mening te geven over het forumtopic: Zondebesef kan geen kwaad, dat moet je juist hebben om te weten wat Jezus voor je gedaan heeft. Waar denk ik vaak de fout mee wordt gemaakt, is dat zondebesef wordt gelijkgeschakeld met schuldbesef. Dat vind ik geen goede zaak. Het zijn twee verschillende dingen. Paulus zegt al 'wet doet zonde kennen', dus zondebesef is logisch. Maar de hebreeënschrijver laat er in hoofdstuk 10 geen twijfel over bestaan. De christen is dankzij Jezus' offer vrij van schuldbesef. Dat moeten we elkaar dan ook niet proberen aan te praten. Daarom zou een positieve insteek mijns inziens geen slechte zaak zijn.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #6 Gepost op: april 13, 2004, 04:55:19 pm »
Misschien is het zo dat je te veel blijft steken bij de eerste beginselen: De mens is zondig en heeft een verlosser nodig.....
In de gemeente moet er meer verteld worden dan alleen het evangelie... Het moet wel regelmatig een onderdeel van de prediking zijn omdat er mensen zijn en kinderen in de kerk opgroeien die nog bekering nodig hebben. Ook is het niet verkeerd hier af en toe aan herinnerd te worden....
Maar als dat elke week wordt herhaald ook door middel van het lezen van de wet, blijf je misschien steken bij het: wij zijn van onszelf zondig....en komt dan wel tot de weg die God heeft gegeven, maar het is misschien een beetje zoals staat in

Hebreeen 5
11 Hierover hebben wij veel te zeggen, maar het is moeilijk uit te leggen, omdat gij traag zijt geworden in het horen. 12 Want hoewel gij, naar de tijd gerekend, leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert, en gij hebt nog melk nodig (en) geen vaste spijs. 13 Want ieder, die nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking: hij is nog een zuigeling. 14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.
Hst. 6
1 Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God, 2 van een leer van dopen en van oplegging der handen, van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel; 3 en dat zullen wij doen, indien God het vergunt.

Wel vind ik het belangrijk dat duidelijk is dat we er niet al zijn, omdat we in een gelovig gezin opgegroeid zijn of elke week trouw naar de kerk gaan.....
Meer verdieping..........maar dat wil niet zeggen dat er niet gezegd mag worden dat we van onszelf zondig zijn..
We moeten wel groeien in het geloof en dat gebeurt door de kennis van Jezus Christus..... Niet blijven steken bij de melk.... Vaste spijs moeten we op een gegeven moment kunnen verdragen en dat kun je verdragen als je geoefend bent in het gebruiken van Gods woord zodat je kan onderscheiden wat goed en kwaad is (Hst.5 :14)
Als je zo met Gods woord bezig bent behoor je na een bepaalde tijd 'leraars' te zijn.. (hst.5: 12) In staat dus om anderen uit het Woord van God dingen uit te leggen....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #7 Gepost op: april 13, 2004, 04:55:27 pm »
Zondebesef EN verlossingsbesef. Het ene kan niet zonder het andere. Het is echter de kunst om er een gezond evenwicht in te bewaren. Ik heb niet de indruk overigens dat er alleen maar een teveel zondebesef is. Er zijn eveneens stromingen in het christelijke waar vooral de liefde (verlossingsbesef) teveel benadrukt wordt.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #8 Gepost op: april 13, 2004, 05:00:39 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 13 april 2004 om 16:55:
Zondebesef EN verlossingsbesef. Het ene kan niet zonder het andere. Het is echter de kunst om er een gezond evenwicht in te bewaren. Ik heb niet de indruk overigens dat er alleen maar een teveel zondebesef is. Er zijn eveneens stromingen in het christelijke waar vooral de liefde (verlossingsbesef) teveel benadrukt wordt.

Maar daar kan je ook in blijven steken.... Dan is er nog geen groei, maar is het: "We zijn gered, halleluja!"
En dan? Het is niet verkeerd je hersens eens te laten kraken als je de bijbel bestudeert..... Het moet niet blijven bij de melk die er zo inglijdt of die hapklare brokken, nog een beetje in de melk gesopt....
Vaste spijs is een ander verhaal... hierdoor groei je ook in je geloof...

Het moet je ingeprent worden en dat is ook steeds weer herhalen... Het mooie is dat God je toch elke keer weer nieuwe dingen laat zien in de Bijbel. Ook al hoor je een uitleg over een bijbelgedeelte wat je al honderd keer hebt gehoord.....
« Laatst bewerkt op: april 13, 2004, 09:21:11 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

lonneke

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #9 Gepost op: april 13, 2004, 05:12:01 pm »
Citaat
Dieterich schreef op 13 april 2004 om 16:33:
We zien als in een spiegel hoe we zijn en we schrikken daarvan. En het eerste dat we willen doen, is dat beeld van ons zélf veranderen. Zelf doen. Zelf proberen zo te worden als God ons graag ziet. Ik kan je één ding zeggen: dat lukt niet. Vergeet het maar. Hoe goed je ook je best doet. Ik kan je nog iets zeggen: dat hoeft ook niet. God laat ons met het tiende gebod zien hoe wij zijn. Hij ontmaskert ons. God laat ons zien dat wij zelf de touwtjes in handen willen nemen. Maar daar gaat het niet om in het leven. Ik hoef de touwtjes van mijn leven niet in handen te nemen. Het enige wat ik moet doen, is mijn hand ophouden. Mijn hand in vertrouwen op God op te houden. Het van God te verwachten. quote]

Ik ben het met dit stukje niet mee eens. Ook mensen die christelijk zijn opgevoed kunnen van hun ouders een vertekend beeld van liefde hebben meegekregen en dat wél als juiste liefde ervaren. Dan is het nodig om je te laten corrigeren door bijv. een psycholoog. Maar dan zijn er ook christenen die geen psycholoog nodig denken te hebben en op dezelfde voet verder leven ( lekker veilig)

Mensen die een minderwaardigheidscomplex hebben meegekregen komen daar door hun geloof in God niet zomaar vanaf. Soms heb je een levenlang te strijden met jezelf en wanneer je kinderen hebt is de opvoeding dubbel zo zwaar.

Pas wanneer je kinderen krijgt wordt je met jezelf geconfronteerd, ook met je zwakheden, ook met een verantwoordelijkheidsgevoel.

Ik denk wel dat het goed is om aan jezelf te werken. Wanneer jij jezelf erop betrapt dat je bijv. snel oordeelt over een ander kun je jezelf ook aanleren om dat eens wat minder te gaan doen. Dat is een bewustwordingsproces.

Nee, je hoeft jezelf niet te verlossen maar je hoeft ook niet je hele leven lang in conflict met jezelf te liggen.

Ik moet zeggen dat ik juist doordat ik aan mijzelf heb gewerkt veel bewuster in het leven sta en veel dingen kan relativeren.

Behoefte aan zondigen? Eerlijk gezegd heb ik dat helemaal niet. Natuurlijk zondig je maar ik streef het niet na. Ik kan van mijzelf niet zeggen dat ik zo'n slecht mens ben. Ik voel me tegelijk ook niet beter dan die ander, integendeel, ik denk dat ik mezelf veel te veel onderschat ( wat ook door veel mensen in mijn omgeving wordt bevestigd)

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #10 Gepost op: april 13, 2004, 05:13:57 pm »
Maar om mijn mening te geven over het forumtopic: Zondebesef kan geen kwaad, dat moet je juist hebben om te weten wat Jezus voor je gedaan heeft. Waar denk ik vaak de fout mee wordt gemaakt, is dat zondebesef wordt gelijkgeschakeld met schuldbesef. Dat vind ik geen goede zaak. Het zijn twee verschillende dingen. Paulus zegt al 'wet doet zonde kennen', dus zondebesef is logisch. Maar de hebreeënschrijver laat er in hoofdstuk 10 geen twijfel over bestaan. De christen is dankzij Jezus' offer vrij van schuldbesef. Dat moeten we elkaar dan ook niet proberen aan te praten. Daarom zou een positieve insteek mijns inziens geen slechte zaak zijn.[/quote]

Ik vind dit ook wel een positieve. Kun je volgens jou "zondebesef" en "zondig" zijn vervangen door "weten dat je fouten maakt" en "dat je fouten maakt"? Dit klinkt al een stuk minder beladen!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #11 Gepost op: april 13, 2004, 05:30:53 pm »

quote:

getz schreef op 13 april 2004 om 15:49:
Op verzoek van Arend/Errol: voor mijn gevoel wordt in het Christelijke/Gereformeerde etc. de nadruk teveel gelegd op het begrip "zonde" waardoor je juist het negatieve in de mens benadrukt in plaats van het positieve. Analoog hieraan: zeg een kind regelmatig dat het stout is, zeg een misdadiger vooral dat hij misdadiger is en behandel hem als zodanig.

Door mensen continu te vertellen dat ze zondig zijn, krijgen ze daar dan ook problemen mee op den duur.

Ik geloof meer in een positieve benadering van mensen dan in een negatieve, dus door de nadruk meer te leggen op "liefde" in plaats van "zonde".

Wat is jullie mening?

Ik heb nu pas gelezen wat de directe aanleiding was voor dit topic.....

Je kunt het zondig zijn niet overslaan. Iedereen moet er wel van doordrongen zijn dat er uit jezelf niets goeds voortkomt In ieder geval niet iets wat in Gods ogen goed is..... Na de zondeval is het helaas met ieder zo gesteld.

God wil aan de mensen zijn liefde tonen, heeft dat ook gedaan in Jezus Christus... Maar dit vraagt van jou en mij wel dat we onszelf afschrijven...
Wij kunnen het niet, we hebben iemand anders nodig.....
Wij moeten het zelf dus ook niet meer doen of zelfs maar 'proberen' te doen
Als je jezelf wil verliezen zul je behouden worden.... Jezus in ons kan aan Gods eisen voldoen - door de Heilige Geest..... En Hij IS liefde....dus daarmee komt het wel goed, als deze liefde, HIJZELF door het geloof IN onze harten wordt uitgestort...
Als we Hem aanvaarden, worden we veranderd naar het beeld van Zijn Zoon... We gaan dan op Jezus lijken omdat we hetzelfde leven ontvangen hebben.....
Maar zoals we van onszelf zijn worden we geen haar beter..... God zegt het zo dat we met Christus moeten sterven...aan onszelf moet helemaal een eind komen... Dan kan God ons laten opstaan in een nieuw leven dat naar de wil van God geschapen is...
Wedergeboorte.....

lonneke

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #12 Gepost op: april 13, 2004, 05:54:16 pm »
wedergeboorte:

Geboren worden is een mooi begrip, dat gaat namelijk meestal gepaard met
pijn en des te groter de vreugde als dat goed doorstaan wordt,

normaal voelen we ons hoofd niet, onze buik, onze tanden  nauwelijks etc.
maar hebben we hoofdpijn , buikpijn of kiespijn, dan zijn we ons extra
bewust van deze lichaamsdelen, dus pijn maakt je ergens bewust van,
nu is dat ook zo op andere gebieden, zoals leren etc.
je leert het meest van de omstandigheden waarbij op de een of andere manier
pijn geleden is en dat kan dus ook zielepijn zijn, zoals in relaties tussen
mensen,
als je voor jezelf de weg van de meeste weerstand kiest, levert dat ook een
soort pijn op, maar ook bewustwording en leermomenten, dit het zelfscholing
en zelfkennis is vaak pijnlijk...
maar deze pijn verlost je dan ook van een zelfbeeld wat niet klopt...
maar het hoeft niet, ook hier een vrije wil om te willen leren, ook uit
onaangename omstandigheden...

dingo

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #13 Gepost op: april 13, 2004, 06:16:23 pm »

quote:

lonneke schreef op 13 april 2004 om 17:54:
wedergeboorte:

Geboren worden is een mooi begrip, dat gaat namelijk meestal gepaard met
pijn en des te groter de vreugde als dat goed doorstaan wordt,

normaal voelen we ons hoofd niet, onze buik, onze tanden  nauwelijks etc.
maar hebben we hoofdpijn , buikpijn of kiespijn, dan zijn we ons extra
bewust van deze lichaamsdelen, dus pijn maakt je ergens bewust van,
nu is dat ook zo op andere gebieden, zoals leren etc.
je leert het meest van de omstandigheden waarbij op de een of andere manier
pijn geleden is en dat kan dus ook zielepijn zijn, zoals in relaties tussen
mensen,
als je voor jezelf de weg van de meeste weerstand kiest, levert dat ook een
soort pijn op, maar ook bewustwording en leermomenten, dit het zelfscholing
en zelfkennis is vaak pijnlijk...
maar deze pijn verlost je dan ook van een zelfbeeld wat niet klopt...
maar het hoeft niet, ook hier een vrije wil om te willen leren, ook uit
onaangename omstandigheden...
Ik heb zo'n vermoeden dat jij het over een ander soort wedergeboorte hebt dan Priscilla en Aquila nl. een soort esoterisch getinte equivalent hiervan.

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #14 Gepost op: april 13, 2004, 06:17:15 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 april 2004 om 17:30:
[...]

Ik heb nu pas gelezen wat de directe aanleiding was voor dit topic.....

Je kunt het zondig zijn niet overslaan. Iedereen moet er wel van doordrongen zijn dat er uit jezelf niets goeds voortkomt In ieder geval niet iets wat in Gods ogen goed is..... Na de zondeval is het helaas met ieder zo gesteld.

God wil aan de mensen zijn liefde tonen, heeft dat ook gedaan in Jezus Christus... Maar dit vraagt van jou en mij wel dat we onszelf afschrijven...
Wij kunnen het niet, we hebben iemand anders nodig.....
Wij moeten het zelf dus ook niet meer doen of zelfs maar 'proberen' te doen
Als je jezelf wil verliezen zul je behouden worden.... Jezus in ons kan aan Gods eisen voldoen - door de Heilige Geest..... En Hij IS liefde....dus daarmee komt het wel goed, als deze liefde, HIJZELF door het geloof IN onze harten wordt uitgestort...
Als we Hem aanvaarden, worden we veranderd naar het beeld van Zijn Zoon... We gaan dan op Jezus lijken omdat we hetzelfde leven ontvangen hebben.....
Maar zoals we van onszelf zijn worden we geen haar beter..... God zegt het zo dat we met Christus moeten sterven...aan onszelf moet helemaal een eind komen... Dan kan God ons laten opstaan in een nieuw leven dat naar de wil van God geschapen is...
Wedergeboorte.....
Dit is mooi, maar begrijp je dat dit voor een doorsnee iemand vrij abstract klinkt? Als je dit +/- 10 woorden zou willen zeggen (zonder de bijbel te citeren) hoe wil je het bovenstaande dan samenvatten? Wat moet ik me voorstellen bij "jezelf afschrijven"?

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #15 Gepost op: april 13, 2004, 06:18:36 pm »

quote:

dingo schreef op 13 april 2004 om 18:16:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat jij het over een ander soort wedergeboorte hebt dan Priscilla en Aquila nl. een soort esoterisch getinte equivalent hiervan.
Wat bedoel je dan met een "esoterisch' getinte evuivalent en wat is het verschil dan met de "christelijke" wedergeboorte?

j@f@

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #16 Gepost op: april 13, 2004, 06:29:44 pm »

quote:

getz schreef op 13 april 2004 om 15:49:

Wat is jullie mening?
Ik vind de negatieve benadering (zoals jij het uitlegt) ook wel wat hebben. Daardoor laat je wel de mensen zien dat je zonde hebt, zonde bent en dat je niet zonder zonde kunt leven. En wanneer krijg je behoefte aan Jezus....op het moment dat je last hebt van je zonden en constateert dat je er zelf niks aan kunt doen..........

lonneke

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #17 Gepost op: april 13, 2004, 06:55:19 pm »

quote:

getz schreef op 13 april 2004 om 18:18:
[...]

Wat bedoel je dan met een "esoterisch' getinte evuivalent en wat is het verschil dan met de "christelijke" wedergeboorte?
ja, wel als je alles in vakjes en hokjes plaatst. Zelfs een bepaald "taalgebruik" mag niet meer. Je "moet" Gereformeerd praten.

lonneke

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #18 Gepost op: april 13, 2004, 07:00:50 pm »

quote:

dingo schreef op 13 april 2004 om 18:16:
[...]

Je mag er van maken wat je wilt. Ik heb dit zo in mijn leven ervaren na mijn wedergeboorte. Een bepaald soort lijden, het ervaren van innerlijke strijd en pijnen, verdriet en veel gebed tot God, in navolging tot Christus. Hij heeft ook veel strijd geleverd en veel pijn gehad, gekwetst door mensen en tóch volgehouden! Hij genoot niet van een lekker luxe leventje en ging confrontaties ook niet uit de weg. Hij stond middenin de maatschappij. Ging met wat wij nu noemen zigeuners en hoeren om, met mensen die uitgekakt waren.

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #19 Gepost op: april 13, 2004, 07:08:39 pm »

quote:

lonneke schreef op 13 april 2004 om 19:00:
[...]

Je mag er van maken wat je wilt. Ik heb dit zo in mijn leven ervaren na mijn wedergeboorte. Een bepaald soort lijden, het ervaren van innerlijke strijd en pijnen, verdriet en veel gebed tot God, in navolging tot Christus. Hij heeft ook veel strijd geleverd en veel pijn gehad, gekwetst door mensen en tóch volgehouden! Hij genoot niet van een lekker luxe leventje en ging confrontaties ook niet uit de weg. Hij stond middenin de maatschappij. Ging met wat wij nu noemen zigeuners en hoeren om, met mensen die uitgekakt waren.
Helemaal mee eens..maar nu ben ik je draad kwijt, wat bedoel je te zeggen..?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #20 Gepost op: april 13, 2004, 07:12:03 pm »

quote:

jfwolf schreef op 13 april 2004 om 18:29:
[...]

Ik vind de negatieve benadering (zoals jij het uitlegt) ook wel wat hebben. Daardoor laat je wel de mensen zien dat je zonde hebt, zonde bent en dat je niet zonder zonde kunt leven. En wanneer krijg je behoefte aan Jezus....op het moment dat je last hebt van je zonden en constateert dat je er zelf niks aan kunt doen..........

Ik zou even willen reageren met de volgende quote van getz die uit een ander topic komt ...
Volgens mij is bovenstaand openingstopic hier een vervolg op.....

quote:

getz schreef:
Onze natuur is niet zondig want wij zijn naar zijn (sorry Zijn) evenbeeld geschapen.

Dat jij dit vindt, getz, komt niet zo uit de verf in de tart van dit topic.
Ik ben het pertinent oneens met deze bewering dat onze natuur niet zondig is.....
en ik denk jfwolf ook....

Als je dit namelijk vindt, hoef je helemaal niet meer over zonde te praten.....
Als deze bewering klopt, doe jij dus geen zonde, getz..... en heb je geen verlossing nodig.....

Of ging het niet om deze achterliggende gedachte van jou? Dan ben ik abuis...
Of misschien wilde je deze gedachte niet betrekken bij dit topic...
Ik begrijp nu wel waarom het je stoort als er over 'zonde' wordt gepraat.....

Maar ik ben wel benieuwd hoe jij deze quote van je dan uitlegt....
Wat bedoel je precies met 'onze natuur is niet zondig' en hoe zie je dit zelf dan verder....
« Laatst bewerkt op: april 13, 2004, 07:14:06 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #21 Gepost op: april 13, 2004, 07:26:27 pm »

quote:

getz schreef op 13 april 2004 om 18:17:
[...]

Dit is mooi, maar begrijp je dat dit voor een doorsnee iemand vrij abstract klinkt? Als je dit +/- 10 woorden zou willen zeggen (zonder de bijbel te citeren) hoe wil je het bovenstaande dan samenvatten? Wat moet ik me voorstellen bij "jezelf afschrijven"?
Wij hebben een ingebakken geneigdheid tot verkeerde dingen, dit kan alleen veranderen als het leven wat wijzelf hebben ophoudt en er een nieuw leven van God afkomstig voor in de plaats komt..... (32 woorden :| )

Nog een poging het korter te zeggen:
God wil Zijn leven aan mij geven zodat ikzelf niets meer doe, maar God in mij het goede doet. (19 woorden :) )

De bijbel kan het korter: Niet ik maar Christus in mij.... (6 woorden :) )
« Laatst bewerkt op: april 13, 2004, 07:31:14 pm door Priscilla en Aquila »

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #22 Gepost op: april 13, 2004, 08:14:46 pm »
Ik ben het pertinent oneens met deze bewering dat onze natuur niet zondig is.....

Als deze bewering klopt, doe jij dus geen zonde, getz..... en heb je geen verlossing nodig.....

Wat bedoel je precies met 'onze natuur is niet zondig' en hoe zie je dit zelf dan verder....[/quote]

Het woord "zonde" geeft bij mij de associatie van Gereformeerde Dominees in zwart die op zondag de onheilstijdingen prediken. Ik begrijp niet hoe je dat dan "feestelijk" moet opvatten.

Beter is dan voor mijn gevoel te spreken van de "onvolmaaktheid" van de mens. Rest nog de vraag: waarom maakt onze Omnipotente Schepper iets wat onvolmaakt is.....?

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #23 Gepost op: april 13, 2004, 08:17:07 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 april 2004 om 19:26:
[...]

Wij hebben een ingebakken geneigdheid tot verkeerde dingen, dit kan alleen veranderen als het leven wat wijzelf hebben ophoudt en er een nieuw leven van God afkomstig voor in de plaats komt..... (32 woorden :| )

Nog een poging het korter te zeggen:
God wil Zijn leven aan mij geven zodat ikzelf niets meer doe, maar God in mij het goede doet. (19 woorden :) )

De bijbel kan het korter: Niet ik maar Christus in mij.... (6 woorden :) )
Komt dit dan niet dicht in de buurt van de Boeddhistische leer waarbij God in jou leeft...?

j@f@

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #24 Gepost op: april 13, 2004, 08:30:39 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 april 2004 om 19:12:

Wat bedoel je precies met 'onze natuur is niet zondig' en hoe zie je dit zelf dan verder....
IK sluit me volledig bij je aan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #25 Gepost op: april 13, 2004, 08:52:25 pm »

quote:

getz schreef op 13 april 2004 om 20:17:
[...]

Komt dit dan niet dicht in de buurt van de Boeddhistische leer waarbij God in jou leeft...?
Bij het Boeddisme ben jijzelf God (als je het 'geluk' hebt dat je dat kunt bereiken door je eigen inspanningen)
Door allerlei meditatie enz bereik je dan als alles meezit, dat jijzelf God bent....

Niet ik, maar Christus in mij...............
= NIET IK, ik heb afgedaan, ben 'dood', Christus komt van buitenaf in mij en zo heb ik Goddelijk leven ontvangen......
God is in mij (niet voor te stellen al je dit opschrijft...) door de Heilige Geest.....
Hier is niets bij wat ik er zelf aan heb bijgedragen....
Ik wordt ook niet gelijk aan God..... Ik ben zijn kind geworden.... De Geest van de Zoon van God heb ik ontvangen zodat ik ook zoon van God mag zijn.....
Christus is de eerste onder vele broederen....

Sorry, ik citeer weer een beetje, maar niet zo ingewikkeld denk ik...
Anders vraag je maar weer uitleg... :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #26 Gepost op: april 13, 2004, 09:06:05 pm »

quote:

getz schreef op 13 april 2004 om 20:14:
Het woord "zonde" geeft bij mij de associatie van Gereformeerde Dominees in zwart die op zondag de onheilstijdingen prediken. Ik begrijp niet hoe je dat dan "feestelijk" moet opvatten.

Beter is dan voor mijn gevoel te spreken van de "onvolmaaktheid" van de mens. Rest nog de vraag: waarom maakt onze Omnipotente Schepper iets wat onvolmaakt is.....?

Je houdt misschien niet zo van citaten vauit de bijbel... Toch is het goed om hierover te praten zoals de bijbel dat doet.
Anders krijg je een gigantische begripsverwarring. Jij spreekt liever niet over zondig, maar over onvolmaakt.....
Misschien een nuance verschil...

Als er geen zonde was, WAS alles volmaakt.....
Onze Schepper heeft ook niet iets gemaakt wat onvolmaakt was.....
Bij de schepping van de mens wordt gezegd dat het zeer geod was....
Alleen bleef het niet zo...... De mens was oorspronkelijk geschapen naar Gods beeld...
Maar wat staat er in Genesis nadat de zondeval is geweest?
Adam kreeg een zoon naar zijn gelijkenis.......
Gods beeld was gedoofd in de mens, die zondig was geworden...
Zijn geest, waarmee hij in staat was contact met God te hebben stierf na de zondeval.....
De mens leefde in die tijd nog lang, maar de lichamelijke dood zou ook volgen. Zoals God had gezegd.

Door de wedergeboorte zoals ik eerder uitlegde dat wij die nodig hebben komt de geest van de mens weer tot leven door het ontvangen van de Heilige Geest.
Daarom kunnen christenen ook weer contact met God hebben.....

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #27 Gepost op: april 13, 2004, 09:12:44 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 april 2004 om 20:52:
[...]

Bij het Boeddisme ben jijzelf God (als je het 'geluk' hebt dat je dat kunt bereiken door je eigen inspanningen)
Door allerlei meditatie enz bereik je dan als alles meezit, dat jijzelf God bent....

= NIET IK, ik heb afgedaan, ben 'dood', Christus komt van buitenaf in mij en zo heb ik Goddelijk leven ontvangen......
God is in mij (niet voor te stellen al je dit opschrijft...) door de Heilige Geest.....
Hier is niets bij wat ik er zelf aan heb bijgedragen....
Ik wordt ook niet gelijk aan God..... Ik ben zijn kind geworden.... De Geest van de Zoon van God heb ik ontvangen zodat ik ook zoon van God mag zijn.....
Christus is de eerste onder vele broederen....

Sorry, ik citeer weer een beetje, maar niet zo ingewikkeld denk ik...
Anders vraag je maar weer uitleg... :)

Ok, ikvond je 6 woorden versie makkelijker :), maar ik kan het wel een beetje volgen..

Ik ken Boeddhisme niet als dat je zelf God wordt. Wat ik ervan weet is dat je door na te denken over jezelf, mediteren, etc. (ergo: nadenken over je fouten/zonden) om incarnatie na incarnatie "een te worden" met God in de hemel, hiernamaals whatever, niet belangrijk. In grote lijnen ook wat het Christendom predikt.

Maar om nog even terug te komen op het begrip 'zonde'. Dit zijn interessante discussies temeer omdat die bijvoorbeeld het beeld bepalen van de Amerikaanse rechtsspraak. Bijvoorbeeld, kun je een geestelijk gehandicapte jongen die een verkrachting heeft begaan uberhaupt terechtstellen etc. Offtopic, maar belangrijk is denk ik dat (en dat heb ik uit deze discussie geleerd) onderscheid gemaakt moet worden tussen zonden (het foute in de mens of letterlijk: daar waar de mens verschilt met God) en schuld. Binnen de Christelijke leer is dus de schuld betaald (ervan uitgaande dat er een schuld is) en worden de zonden beleden, dwz dat je regelmatig bij jezelf te rade gaat omtrent je handel en wandel..

Tijmen

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #28 Gepost op: april 13, 2004, 09:43:54 pm »
Citaat
[...]

quote]

Sorry, maar hier kan ik niets mee.
De H.G is een Persoon!!!!
Personen kan ik leren kennen door ontmoeting.
Natuurlijk kan er sprake wezen van "kennis", maar dan wel in overdrachtelijke vorm.

Demonen huizen in personen, nemen bezit van iemand.
Jezus dreef juist demonen uit, m.a.w de term "Jezus in mij" in wat voor vorm dan ook is alles behalve "goddelijk".

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #29 Gepost op: april 13, 2004, 10:01:44 pm »

quote:

getz schreef op 13 april 2004 om 21:12:
[...]
Ok, ikvond je 6 woorden versie makkelijker :), maar ik kan het wel een beetje volgen..

Mijn 6 woorden versie komt juist uit de Bijbel en ik moest het met eigen woorden zonder citaten uit de Bijbel doen... vond jij....
Dan is de Bijbel dus zo gek nog niet...  :)

quote:

Ik ken Boeddhisme niet als dat je zelf God wordt. Wat ik ervan weet is dat je door na te denken over jezelf, mediteren, etc. (ergo: nadenken over je fouten/zonden) om incarnatie na incarnatie "een te worden" met God in de hemel, hiernamaals whatever, niet belangrijk. In grote lijnen ook wat het Christendom predikt.
Het Christendom predikt geen zelfverlossing... Dit lijkt misschien onbelangrijk omdat volgens jou Boeddisten dus bij 'God' uitkomen, en Christenen ook....
Jezus claimt namelijk DE ENIGE WEG tot God te zijn...
Kom je dus niet via Hem tot God, kom je NIET GOED UIT.....

Er bestaat ook nog een satan (volgens mij) en die vindt het prachtig als mensen op een dwaalspoor zijn wat betreft het vinden van God.....
Mensen die in oosterse godsdiensten zich hebben verdiept en christen zijn geworden, zijn er heel duidelijk over: Oosterse godsdiensten lijden tot het in contact komen met occulte machten..... Ze doen zich prachtig voor, boze geesten kunnen zich heel mooi voordoen maar leiden de mensen om de tuin.....en je raakt verstrikt in wat jijzelf als 'God' ziet, maar het niet is.....

quote:

Maar om nog even terug te komen op het begrip 'zonde'. Dit zijn interessante discussies temeer omdat die bijvoorbeeld het beeld bepalen van de Amerikaanse rechtsspraak. Bijvoorbeeld, kun je een geestelijk gehandicapte jongen die een verkrachting heeft begaan uberhaupt terechtstellen etc. Offtopic, maar belangrijk is denk ik dat (en dat heb ik uit deze discussie geleerd) onderscheid gemaakt moet worden tussen zonden (het foute in de mens of letterlijk: daar waar de mens verschilt met God) en schuld. Binnen de Christelijke leer is dus de schuld betaald (ervan uitgaande dat er een schuld is) en worden de zonden beleden, dwz dat je regelmatig bij jezelf te rade gaat omtrent je handel en wandel..
Je moet dan wel het offer van Jezus aanvaarden als ook noodzakelijk voor jou Weten dat je een zondaar bent van jezelf... Dwz je doet automatisch zonde....omdat jouw natuur zo is....
Aanvaard je dat Jezus voor jou de zonden heeft gedragen, maar ook de ZONDE=de zondige natuur, de oorsprong van waaruit wij zondigen aan het kruis heeft gedood, DAN PAS kun jijzelf zeggen dat jouw schuld is weggedaan en jou zondige natuur met Jezus is gestorven....
Weer die wedergeboorte.....

En dan moeten we elke dag weer als wij nog zondigen omdat wij nog hier in dit aardse lichaam leven, dit belijden..... Jezus heeft het al weggedaan op het kruis maar wil wel dat wij Hem vertellen dat we weer de fout zijn ingegaan....
Verwachten wij het van Zi n Geest die in ons wil werken, zal het goed gaan.... Maar wij willen zelf altijd nog graag de touwtjes in handen houden...
Hier op aarde bereiken wij dus niet het volmaakte..dit komt pas als wij bij God in de hemel zijn en geen zondig lichaam meer bezitten....

Maar jij praat over de christelijke leer en over schuld -ervanuitgaand dat die er is...
Wat vind jij zelf dan? Ben je lid van een kerk eigenlijk?
« Laatst bewerkt op: april 13, 2004, 10:17:33 pm door Priscilla en Aquila »

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #30 Gepost op: april 13, 2004, 10:16:15 pm »
[/quote]Er bestaat ook nog een satan (volgens mij) en die vindt het prachtig als mensen op een dwaalspoor zijn wat betreft het vinden van God.....
Mensen die in oosterse godsdiensten zich hebben verdiept en christen zijn geworden, zijn er heel duidelijk over: Oosterse godsdiensten lijden tot het in contact komen met occulte machten..... Ze doen zich prachtig voor, boze geesten kunnen zich heel mooi voordoen maar leiden de mensen om de tuin.....en je raakt verstrikt in wat jijzelf als 'God' ziet, maar het niet is.....[/quote]

Sorry, ik ga hier niet met je mee. Ik weet niet waar je je informatie vandaan hebt, maar ik ken ook Christenen die compleet op het Christendom zijn afgeknapt en die beweren weer het tegengestelde...Boedhisme is trouwens geen religie maar een Leer. Wat ik wil zeggen is dat het niet zo belangrijk is hoe je de Weg vindt, als je hem maar vindt. Komen we weer bij een eerdere discussie over Christenen die geen Christen zijn en 'Heidenen' die in daad en in woord Christen zijn. Wij als eenvoudige stervelingen kunnen daar niet over oordelen (oordeelt niet, opdat ge...) of iemand in zijn of haar hart Christen is. Ik vindt dat de Kerk maar al te makkelijk weer zijn dogma's uit de kast haalt en met allerlei argumenten komt waarom iets "verdoemd" of 'satanisch' is etc. Wat is (objectief) gezien beter: de Dalai Lama die vrede predikt of de "Christelijke" wereld die troepen naar Irak stuurt (bij wijze van spreken), dit als voorbeeld. Het is niet de bedoeling om een politieke discussie te voeren. Wat ik wil zeggen dat m.i. de Christelijke wereld de plank nogaleens miskleunt maar wel snel met het vingertje klaarstaat om andere filosofieen (Humanisme ook een Leer van Satan?) te veroordelen?? Ik ben benieuwd naar je mening.

Sorry, ik zie je laatste regel nu pas...nee, ik ben op het moment geen lid van een kerk, wel geweest. Op een gegeven moment was er zoveel waar ik mijzelf niet kon vinden en kreeg van de Dominees ook geen antwoorden waar ik wat mee kon, haat en nijd binnen de kerk waar ik geen zin in had, dat ik maar heb opgezegd.

Als je naar mijn persoonlijke mening vraagt, dan geloof ik dat je gewoon moet doen wat God je opdraagt, en voor de rest je niet te veel moet druk maken over het hoe en waarom(niet te verwarren met ignorantie). Hierin herken ik zelf de geest van Prediker en het Zen Boeddhisme. De erfzonde is een verhaal waar ik nog niet uitben omdat, stel dat ik voor Jezus was geboren er geen z*k aan kan doen dat Adam in die appel of perzik heeft gehapt (na een flinke dosis vrouwelijke chantage natuurlijk :) ), dus ergens weet ik niet wat ik daarmee te maken heb, Ezechiel zoveel zoveel: "Ik weet wat jullie (Israel) zeggen: De ouders eten zure druiven en de kinderen krijgen stroeve tanden". Waar ik wel in geloof is dat Jezus de verlosser is in die zin dat Hij ervoor gezorgd heeft dat Ja is Ja en Nee is Nee tot wet is verworden en dat we van een hoop noem het maar 'Heidense' gebruiken zijn afgeschaft. Christendom vormt de basis voor de Westerse 'geciviliseerde' maatschappij. Dat hij substituut van God is vind ik op zich moeilijk (de drieeenheid) maar ik ben gelukkig niet de enige wat niet wil zeggen dat ik het uitsluit. Evolutietheorie sluit ik ook niet uit trouwens, ik denk dat Genesis (niet te verwarren met de popgroep) en Darwin prima naast elkaar kunnen bestaan.

Waar ik niet in geloof is dat alleen Christenen gered worden. Ik heb hier een 'Diploma of gelijkwaardig werk en denkniveau' gevoel bij. Dus ik denk dat ook Islamieten (die Jezus trouwens kennen), Hindoes, Bhoeddisten en andersoortigen ook in de Hemel komen als zij in woord en daad de Wet uitvoeren zoals die door Jezus van Nazareth is vastgesteld, maar die hun noodzakelijkerwijs (stel je bent doofstom) via de Bijbel of Evangelisatie heeft bereikt. Denk hier ook aan de barmhartige samaritaan.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2004, 10:49:20 pm door getz »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #31 Gepost op: april 13, 2004, 10:36:57 pm »
Citaat
getz schreef op 13 april 2004 om 22:16:

quote:

....
Sorry, ik ga hier niet met je mee. Ik weet niet waar je je informatie vandaan hebt, maar ik ken ook Christenen die compleet op het Christendom zijn afgeknapt en die beweren weer het tegengestelde...Boedhisme is trouwens geen religie maar een Leer. Wat ik wil zeggen is dat het niet zo belangrijk is hoe je de Weg vindt, als je hem maar vindt. Komen we weer bij een eerdere discussie over Christenen die geen Christen zijn en 'Heidenen' die in daad en in woord Christen zijn. Wij als eenvoudige stervelingen kunnen daar niet over oordelen (oordeelt niet, opdat ge...) of iemand in zijn of haar hart Christen is. Ik vindt dat de Kerk maar al te makkelijk weer zijn dogma's uit de kast haalt en met allerlei argumenten komt waarom iets "verdoemd" of 'satanisch' is etc. Wat is (objectief) gezien beter: de Dalai Lama die vrede predikt of de "Christelijke" wereld die troepen naar Irak stuurt (bij wijze van spreken), dit als voorbeeld. Het is niet de bedoeling om een politieke discussie te voeren. Wat ik wil zeggen dat m.i. de Christelijke wereld de plank nogaleens miskleunt maar wel snel met het vingertje klaarstaat om andere filosofieen (Humanisme ook een Leer van Satan?) te veroordelen?? Ik ben benieuwd naar je mening.

Wat betreft Christenen die vaak slechter en minder goed zijn voor anderen dan 'Heidenen', daar kan ik helemaal met je in mee gaan.

Maar God zegt dat de enige weg tot Hem via Christus loopt....
En als je Christus niet aanvaardt, kun je nog zo goed en perfect leven...., God vraagt ons om Christus te aanvaarden....want 'goedheid' van onszelf, accepteert God niet.....

Ik probeer dus 'alles' in de wereld te toetsen aan de Bijbel, en dan kom ik tot deze bovengenoemde conclusie....
Wat Christenen (hoezo, noemen ze zich zo of zijn ze het ook...dat is nog wel eens een verschil..) allemaal doen in de naam van Jezus, wil nog niet zeggen dat dat Gods goedkeuring kan wegdragen.....

Wat versta jij trouwens onder een christen? Iemand die leeft naar 'christelijke normen en waarden' zoals de Dalai Lama ook doet....lief zijn voor elkaar en rechtvaardig etc.
Of is een christen iemand die van zichzelf zegt: Ik kan uit mijzelf niet bij God komen want ik ben zondig... Ik heb Jezus nodig....
En helaas kan ik me voorstellen dat mensen op christendom afknappen... Maar verwar dat niet met hoe Christus zelf is.....

Maar als de Dalai Lama dood gaat (zoals wij allemaal eens) komt hij voor God te staan en vraagt God ook aan hem: "Wat heb je met mijn Zoon gedaan, of kon je op eigen kracht aan Mijn eisen voldoen..."
Dit geldt voor ieder..... Ik ga namelijk uit van de waarheid van de bijbel en die zegt mij dat het zo is.... En dat er een satan is die deze boodschap wil versluieren... Mensen, je kan er ook wel via andere wegen komen....  Dat heeft voor mijn niet met droge 'dogma's' te maken die ik zo af en toe te voorschijn tover als het van pas komt....

Ik wil nog wel eens even wat info opzoeken hierover....
« Laatst bewerkt op: april 13, 2004, 10:37:46 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #32 Gepost op: april 13, 2004, 10:47:20 pm »
Citaat
Tijmen schreef op 13 april 2004 om 21:43:

quote:

[...]

quote]

Sorry, maar hier kan ik niets mee.
De H.G is een Persoon!!!!
Personen kan ik leren kennen door ontmoeting.
Natuurlijk kan er sprake wezen van "kennis", maar dan wel in overdrachtelijke vorm.

Demonen huizen in personen, nemen bezit van iemand.
Jezus dreef juist demonen uit, m.a.w de term "Jezus in mij" in wat voor vorm dan ook is alles behalve "goddelijk".

Ik snap absoluut niet wat je hier bedoelt.... Als je gelooft dat Jezus demonen uitdreef, dat staat namelijk in de Bijbel, kun je toch ook geloven wat Jezus zegt in

Johannes 14
16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.
26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

Het verschil met demonen en de Heilige Geest is: De Heilige Geest komt in jou wonen door het geloof in Jezus, maar Hij zal zich niet aan je opdringen. Als jij Hem niet de ruimte geeft om in jou aan het werk te gaan, zal Hij dat ook niet doen.
Dit itt demonen, die nemen bezit van iemand en kunnen de controle helemaal over nemen...

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #33 Gepost op: april 13, 2004, 10:58:03 pm »
Wat versta jij trouwens onder een christen? Iemand die leeft naar 'christelijke normen en waarden' zoals de Dalai Lama ook doet....lief zijn voor elkaar en rechtvaardig etc.
Of is een christen iemand die van zichzelf zegt: Ik kan uit mijzelf niet bij God komen want ik ben zondig... Ik heb Jezus nodig....
En helaas kan ik me voorstellen dat mensen op christendom afknappen... Maar verwar dat niet met hoe Christus zelf is.....

Maar als de Dalai Lama dood gaat (zoals wij allemaal eens) komt hij voor God te staan en vraagt God ook aan hem: "Wat heb je met mijn Zoon gedaan, of kon je op eigen kracht aan Mijn eisen voldoen..."
Dit geldt voor ieder..... Ik ga namelijk uit van de waarheid van de bijbel en die zegt mij dat het zo is.... En dat er een satan is die deze boodschap wil versluieren... Mensen, je kan er ook wel via andere wegen komen....  Dat heeft voor mijn niet met droge 'dogma's' te maken die ik zo af en toe te voorschijn tover als het van pas komt....

Ik wil nog wel eens even wat info opzoeken hierover....[/quote]

Ik begrijp je verhaal en dat is ook je goed recht en overtuiging. Maar als je alles toetst aan de Bijbel houd je er dan geen rekening mee dat dat boek minstens 2000 en meer jaren oud is. In een heel andere tijd geschreven voor een heel ander publiek (is niet helemaal waar de mens blijft de mens) maar ik bedoel een heel andere graad van 'civilisatie'?

Ook: wie zegt dat Dalai Lama niet het nieuwe testament gelezen heeft. Plus: volgens mij is God "menselijker" dan een rechter die alleen oordeelt naar koude normen. Denk je dat Hij Moeder Theresa (die als ik het me goed herriner Katholiek was en volgens vele 'Christenen' geen Christen buiten de hemelpoort heeft laten staan??

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #34 Gepost op: april 13, 2004, 11:03:41 pm »

quote:

getz schreef op 13 april 2004 om 22:16:

Sorry, ik zie je laatste regel nu pas...nee, ik ben op het moment geen lid van een kerk, wel geweest. Op een gegeven moment was er zoveel waar ik mijzelf niet kon vinden en kreeg van de Dominees ook geen antwoorden waar ik wat mee kon, haat en nijd binnen de kerk waar ik geen zin in had, dat ik maar heb opgezegd.

Als je naar mijn persoonlijke mening vraagt, dan geloof ik dat je gewoon moet doen wat God je opdraagt, en voor de rest je niet te veel moet druk maken over het hoe en waarom(niet te verwarren met ignorantie). Hierin herken ik zelf de geest van Prediker en het Zen Boeddhisme. De erfzonde is een verhaal waar ik nog niet uitben omdat, stel dat ik voor Jezus was geboren er geen z*k aan kan doen dat Adam in die appel of perzik heeft gehapt (na een flinke dosis vrouwelijke chantage natuurlijk :) ), dus ergens weet ik niet wat ik daarmee te maken heb, Ezechiel zoveel zoveel: "Ik weet wat jullie (Israel) zeggen: De ouders eten zure druiven en de kinderen krijgen stroeve tanden". Waar ik wel in geloof is dat Jezus de verlosser is in die zin dat Hij ervoor gezorgd heeft dat Ja is Ja en Nee is Nee tot wet is verworden en dat we van een hoop noem het maar 'Heidense' gebruiken zijn afgeschaft. Christendom vormt de basis voor de Westerse 'geciviliseerde' maatschappij. Dat hij substituut van God is vind ik op zich moeilijk (de drieeenheid) maar ik ben gelukkig niet de enige wat niet wil zeggen dat ik het uitsluit. Evolutietheorie sluit ik ook niet uit trouwens, ik denk dat Genesis (niet te verwarren met de popgroep) en Darwin prima naast elkaar kunnen bestaan.

Waar ik niet in geloof is dat alleen Christenen gered worden. Ik heb hier een 'Diploma of gelijkwaardig werk en denkniveau' gevoel bij. Dus ik denk dat ook Islamieten (die Jezus trouwens kennen), Hindoes, Bhoeddisten en andersoortigen ook in de Hemel komen als zij in woord en daad de Wet uitvoeren zoals die door Jezus van Nazareth is vastgesteld, maar die hun noodzakelijkerwijs (stel je bent doofstom) via de Bijbel of Evangelisatie heeft bereikt. Denk hier ook aan de barmhartige samaritaan.

Ik had nog even ge-edit, vandaar dat je het eerst niet zag :)
Wat JAMMER dat de dominees zoals jij zegt, je geen bevredigende antwoorden hebben kunnen geven.... :| :|
Dat vind ik echt altijd heel erg om te horen....
Verder vind ik altijd: of alles uit de bijbel is waar of niets..... Als er maar hier en daar wat waar zou zijn in de bijbel is het voor mij geen geloofwaardig boek meer
Ik ga voor de eerste optie :) maar dat had je al wel door denk ik....
Jezus heeft dus toch wel voor een soort wet gezorgd die wij hebben te vervullen...een soort verlosser..... Dit is voor mij allemaal halfslachtig gedoe...een beetje van dit en een beetje van dat....

Ik lees voor mijzelf in de bijbel dat Jezus de enige weg tot God is...
Dit is mijn verantwoordelijkheid om te vertellen...
Gelukkig hoef ik later geen mensen te beoordelen of ze behouden zijn of niet.... God is daar rechtvaardig genoeg voor, Hij kan in iemands hart kijken en de diepste motieven peilen....

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #35 Gepost op: april 13, 2004, 11:08:27 pm »

quote:

getz schreef op 13 april 2004 om 22:58:

Ik begrijp je verhaal en dat is ook je goed recht en overtuiging. Maar als je alles toetst aan de Bijbel houd je er dan geen rekening mee dat dat boek minstens 2000 en meer jaren oud is. In een heel andere tijd geschreven voor een heel ander publiek (is niet helemaal waar de mens blijft de mens) maar ik bedoel een heel andere graad van 'civilisatie'?

Ook: wie zegt dat Dalai Lama niet het nieuwe testament gelezen heeft. Plus: volgens mij is God "menselijker" dan een rechter die alleen oordeelt naar koude normen. Denk je dat Hij Moeder Theresa (die als ik het me goed herriner Katholiek was en volgens vele 'Christenen' geen Christen buiten de hemelpoort heeft laten staan??

Ik lees voor mijzelf in de bijbel dat Jezus de enige weg tot God is... Daar kan ik dan bepaalde conclusies over bepaalde personen aan verbinden...
Gelukkig hoef ik later geen mensen te beoordelen of ze behouden zijn of niet.... God is daar rechtvaardig genoeg voor, Hij kan in iemands hart kijken en de diepste motieven peilen....

(Even dezelfde reactie weer gepost)....

Tijmen

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #36 Gepost op: april 13, 2004, 11:13:15 pm »
Citaat
Priscilla en Aquila schreef op 13 april 2004 om 22:47:

quote:

Tijmen schreef op 13 april 2004 om 21:43:

[...]

Dit itt demonen, die nemen bezit van iemand en kunnen de controle helemaal over nemen...

Wij zien bij bepaalde "stromingen" c.q "sekten" een "beleving" van het geloof/Jezus die mensen in een trance brengen.
Dit heeft mijn inziens niets met de H.G te maken.

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #37 Gepost op: april 13, 2004, 11:22:10 pm »
Citaat
Tijmen schreef op 13 april 2004 om 23:13:

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 april 2004 om 22:47:

[...]

Wij zien bij bepaalde "stromingen" c.q "sekten" een "beleving" van het geloof/Jezus die mensen in een trance brengen.
Vertel... :P wie is wij en waar zien jullie dat?

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #38 Gepost op: april 13, 2004, 11:29:07 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 april 2004 om 23:03:
[...]

Ik had nog even ge-edit, vandaar dat je het eerst niet zag :)
Wat JAMMER dat de dominees zoals jij zegt, je geen bevredigende antwoorden hebben kunnen geven.... :| :|
Dat vind ik echt altijd heel erg om te horen....
Verder vind ik altijd: of alles uit de bijbel is waar of niets..... Als er maar hier en daar wat waar zou zijn in de bijbel is het voor mij geen geloofwaardig boek meer
Ik ga voor de eerste optie :) maar dat had je al wel door denk ik....
Jezus heeft dus toch wel voor een soort wet gezorgd die wij hebben te vervullen...een soort verlosser..... Dit is voor mij allemaal halfslachtig gedoe...een beetje van dit en een beetje van dat....

Ik lees voor mijzelf in de bijbel dat Jezus de enige weg tot God is...

Ik vind het mooi als mensen zich zo kunnen overgeven en wijk daar vooral niet vanaf!

Mensen met passie voor iets (goeds) komt de wereld tekort.

Ik blijf denk ik de eeuwige scepticus... ;(  Misschien lust ik geen zwarte koffie maar alleen koffie met melk :)

Tijmen

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #39 Gepost op: april 13, 2004, 11:33:06 pm »
Citaat
getz schreef op 13 april 2004 om 23:22:

quote:

[...]

Vertel... :P wie is wij en waar zien jullie dat?

Ik ben in het bezit van een schotel, er zijn vele z.g.n "God channels"
Vele televisie dominee"s trekken alles uit de kast om hun gehoor het evangelie te doen beleven, voelen, enz.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #40 Gepost op: april 13, 2004, 11:38:26 pm »

quote:

getz schreef op 13 april 2004 om 23:29:
[...]

Ik vind het mooi als mensen zich zo kunnen overgeven en wijk daar vooral niet vanaf!

Mensen met passie voor iets (goeds) komt de wereld tekort.

Ik blijf denk ik de eeuwige scepticus... ;(  Misschien lust ik geen zwarte koffie maar alleen koffie met melk :)

Ik heb nog iets op internet gevonden: Hoofdstuk 1 van een boekje "De latente kracht van de ziel..." Ik heb het boekje zelf ook...
Dit gaat over hoe Adam was vordat de zondeval er was geweest...en wat er daarna veranderde...
Hoe satan mensen beinvloed door bepaalde invalshoeken te gebruiken van de menselijke ziel....
Hier de site, en ik post er een paar stukjes uit....
Maar je kunt natuurlijk het hele hoofdstuk lezen.... :)

http://www.importantia.co...andeziel_hoofdstuk01.html

De kracht, die God aan Adam gaf.

Door op deze wijze te onderzoeken zijn wij niet buitensporig nieuwsgierig. Wij willen alleen weten, wat God in feite aan Adam gaf. "En God zei: Laat ons mensen maken naar ons beeld gelijkend" (Gen. 1:26 ISB) De woorden "beeld" en "gelijkend" zijn wellicht schijnbaar gelijk in betekenis en kunnen daardoor een herhaling lijken. Maar in het Hebreeuws wijst het woord "beeld" niet op fysieke gelijkenis, maar duidt het morele of geestelijke gelijkheid aan. Iemand heeft het weergegeven als "veranderen in gelijkenis” d.w.z. "gevormd worden tot een gelijkenis". Het doel van God bij het scheppen van de mens is, dat deze omgevormd zou worden overeenkomstig Zijn beeld. God wilde, dat Adam aan Hem gelijk zou zijn. De duivel zei: "Gij zult als God zijn." Maar de oorspronkelijke bedoeling van God was, dat Adam zou omgevormd worden om als God te worden. Hieruit kunnen wij de gevolgtrekking maken, dat Adam voor de val de kracht in zich bezat om als God te worden. Hij bezat een verborgen vermogen, dat het hem mogelijk maakte als God te worden.

Hij leek uiterlijk al op Hem maar hij was door Hem bestemd ook moreel als God te worden. (Ik gebruik het woord "moreel" om aan te duiden wat boven het stoffelijke uitgaat, ik bedoel niet het goede gedrag van de mens). Zo wordt ons duidelijk, welk een verlies de mensheid geleden heeft door de val. De omvang van de schade gaat waarschijnlijk onze verbeelding te boven.

De val van de mens.

Adam is een ziel. Zijn geest en lichaam zijn verenigd in zijn ziel. Die verbazingwekkende kracht, die wij zojuist genoemd hebben, bevindt zich in Adams ziel. Met andere woorden de levende ziel, die het resultaat is van de vereniging van de geest en het lichaam, bezit ongedachte bovennatuurlijke kracht. Bij de val is echter de kracht, waardoor Adam van ons onderscheiden is, verloren gegaan. Toch betekent dit niet, dat zulk een kracht niet langer bestaat. Het geeft alleen aan, dat dit vermogen nog in de mens aanwezig is, maar "bevroren" of lamgelegd. Volgens Genesis 6 wordt de mens na de val vlees. Het vlees omgeeft het hele wezen en onderwerpt het. De mens was oorspronkelijk een levende ziel.

Nu hij gevallen is, wordt hij vlees. Het was de bedoeling, dat de ziel zich zou onderwerpen aan de controle van de geest. Nu is hij onderworpen aan de heerschappij van het vlees. Daarom zei de Heer: "Mijn Geest zal niet altoos met de mens twisten; hij is vlees." (Gen. 6:3 ISB) Toen God hier de mens vermeldde, noemde Hij hem vlees, want dat was hij nu in Zijn ogen. Bijgevolg wordt in de Bijbel vermeld, dat "al het vlees zijn weg op aarde verdorven had" (Gen. 6:12 ISB) en weer "op geen vlees van een mens zal zij gegoten worden" (de heilige zalfolie, die het type is van de Heilige Geest) (Ex. 30:32 ISB) en verder "door de werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden voor Hem." (Rom. 3:20 ISB)

Waarom weid ik nogal lang hierover uit? In Openbaring 18 worden dingen vermeld, die in de laatste dagen zullen gebeuren. Heel in het begin wees ik er op, hoe een mensenziel in Babylon een handelsartikel zal worden, dat gekocht en verkocht kan worden. Maar waarom wordt een mensenziel als handelsartikel verhandeld? Omdat satan en zijn vazal -de Antichrist de menselijke ziel aan het eind van deze eeuw als werktuig voor hun activiteiten willen gebruiken. Toen Adam in de hof van Eden viel, werd zijn kracht lamgelegd. Hij was deze kracht niet voorgoed kwijtgeraakt, die lag nu slechts in hem te sluieren. Hij was vlees geworden en zijn vlees omsloot nu deze buitengewone kracht in hem. Het ene geslacht volgde op het andere met het gevolg, dat deze oorspronkelijke bekwaamheid van Adam een “latente" kracht in zijn afstammelingen werd. Het is een soort "verborgen" kracht geworden. Deze is niet verloren gegaan voor de mens, maar hij wordt eenvoudig gebonden gehouden door het vlees.

Op heden is deze kracht van Adam in ieder, die op aarde leeft, aanwezig, hoewel die in hem opgesloten zit en zich niet vrij kan uiten. Toch is zulk een kracht in de ziel van ieder mens precies gelijk aan die in de ziel van Adam in den beginne. Aangezien de ziel heden ten dage door het vlees wordt bele-gerd, wordt deze kracht ook door het vlees ingesloten. Het werk van de duivel bestaat heden daarin de ziel van de mens wakker te schudden en de verborgen kracht in hem vrij te maken als misleiding voor geestelijke kracht. De reden, dat ik deze dingen vermeld, is om ons te waarschuwen tegen een bepaalde betrekking tussen de ziel van de mens en de satan in het laatst der dagen.

Wij hebben al gezien, hoe Adam een speciale bovenna-tuurlijke bekwaamheid bezat, hoewel die feitelijk helemaal niet speciaal of bovennatuurlijk was, hoezeer dit ons nu kan toeschijnen. Adam kon voor zijn val heel natuurlijk gemakkelijk deze bevoegdheid gebruiken, aangezien die in zijn ziel belichaamd was. Maar na zijn val werd deze kracht door zijn lichaam als het ware geïnterneerd. Vroeger was het lichaam een steun voor zijn krachtige ziel. Nu was de ziel gevallen en werd zijn kracht beperkt door het omhulsel van het vlees. satan probeert echter dit vleselijk omhulsel open te breken en de kracht, die in de ziel van de mens sluimert, vrij te maken om controle over de mens te krijgen. Velen begrijpen deze strategie niet, daar zij zich laten misleiden om aan te nemen, dat die van God afkomstig is.

Godsdienstig bekeken.

Toch vindt dit niet alleen plaats in het Christendom. De Babyloniërs, de Arabieren, de Boeddhisten, de Taoisten en de Hindoes proberen allemaal op hun manier de kracht, die onze ziel van Adam geërfd heeft, vrij te maken. Achter alle uiterlijke verschillen bevindt zich in elke godsdienst een gemeenschappelijk beginsel, met wat voor middelen of manieren van onderricht het gebruikt wordt. Dit gemeenschappelijk beginsel is er naar te streven het vlees te overwinnen om de zielskracht van alle .soorten slavernij te bevrijden om zich vrijer te kunnen uiten. Sommige lessen in deze godsdiensten zijn er op gericht de belemmering van het lichaam te vernietigen, andere om het lichaam en de ziel te verenigen, terwijl weer andere ten doel hebben de ziel door oefening te versterken en die zo in staat te stellen het lichaam te overwinnen. Wat de methoden ook zijn, het achterliggend beginsel is hetzelfde. Het is belangrijk dit te weten, anders zullen wij ons laten misleiden.

Ik weet niet, hoe de mensen op de hoogte gebracht zijn van de verbazingwekkende energie, die in de mensenziel sluimert, die nu gebonden is door het vlees, maar die, wanneer zij daarvan bevrijd is, als resultaat zal hebben, dat zij een verwonderlijke kracht tentoonspreidt, zodat zij zelfs de staat van "fee" of "boeddha" kan bereiken. Waarschijnlijk zijn zij allemaal door de duivel, de boze geest, op de hoogte gebracht. Hun verklaringen mogen verschillen, niettemin is het grondbeginsel hetzelfde, namelijk het gebruik van speciale middelen om de kracht van de ziel vrij te maken. Zij mogen niet de door ons gebruikte bena-ming zielskracht gebruiken, het feit is onmiskenbaar. Bijvoorbeeld is in het Boeddhisme en het Taoisme en zelfs in sommige sekten van het Christendom speciale bovennatuurlijke kracht beschikbaar voor allen om wonderen te verrichten in het ge-nezen van ziekten en in het voorspellen van de toekomst.

Neem bijvoorbeeld de ascetische praktijken en de ademha-lingsoefeningen van het Taoïsme en zelfs de eenvoudigste vorm van abstracte meditatie: deze geschieden allemaal volgens het ene beginsel het lichaam onder de heerschappij van de ziel te brengen met het doel de kracht van de laatste vrij te maken. Geen wonder dat veel buitengewone dingen gebeuren, waarvan wij ons niet eenvoudig kunnen afmaken als bijgeloof. Het Boeddhisme was oorspronkelijk atheïstisch. Gautama Siddharta was atheïst. Dit is de algemene opinie van veel geleerden en critici over de leer van het Boeddhisme. Hij geloofde in zielsverhui-zing en in het nirwana. Nu ben ik niet van plan hier een verhandeling over het Boeddhisme te houden. Ik wil alleen uitleggen, waarom en hoe menig wonder in deze godsdienst verricht is.

In het Boeddhisme bestaat de leer van de wereldmijding. Zij, die de Boeddhistische gelofte afleggen, moeten zich onthouden van het huwelijk en van vlees eten. Zij mogen geen levend wezen doden. Door ascetische praktijken kunnen zij tenslotte het uitschakelen van alle voedsel bereiken. Sommige monniken van hoge rang kunnen zelfs in het onbekende verleden doordringen en de toekomst voorspellen. Zij doen veel wonderen door Boeddhistische magie. Wanneer wat zij hun "hartebloed" noemen, vloeit, kunnen zij de komende gebeurtenissen voorspellen. Het bezig zijn met al deze verschillende soorten onthoudingen en ascetische praktijken is het gevolg van een enkel overheersend beginsel: de Boeddhist probeert alle lichamelijke en stoffelijke banden te verbreken om zijn zielskracht vrij te maken.

Ik ken enkele mensen, ouder dan ik, die zich bij de Unity Club aansloten. Zij en hun medeclubleden beoefenen abstracte meditatie enz. Zij vertellen mij, dat elke graad, waartoe zij opklimmen, zijn eigen lichtsterkte heeft. Het licht, dat zij waarnemen, volgt op de waarheid, waarin zij doordringen. Ik geloof in wat zij zeggen, want zij zijn in staat vrij te komen van de heerschappij van het lichaam en zo de kracht vrij te maken, die Adam voor zijn val bezat. Er is werkelijk niets buitengewoons aan.
……..

Psychologen verklaren, dat in de mens een geweldig potentieel aan kracht aanwezig is: de kracht van zelfbeheersing, scheppende kracht, herstellende kracht, levend makende en herleven doende kracht. Dit kan allemaal door de mensen vrijgemaakt worden. Een psychologieboek gaat zelfs zo ver, dat het verkondigt, dat alle mensen goden zijn, dat alleen de god in ons gevangen zit. Door de god in ons te bevrijden worden wij allemaal goden. Hoe lijken deze woorden op die van satan!
« Laatst bewerkt op: april 13, 2004, 11:46:34 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #41 Gepost op: april 13, 2004, 11:42:02 pm »
vervolg bericht....

De gemeenschappelijke regel.

Of het is in China of in de Westerse landen, al deze praktijken van ademhaling, ascetische oefening, hypnose, voorspelling, reacties en communicaties zijn alleen maar de vrijmaking en manifestatie van de inwendige kracht. Ik veronderstel, dat wij allemaal wel iets van de buitengewone staaltjes van hypnose gehoord hebben. In China zijn waarzeggers, wier prestaties op het gebied van de voorspelling welbekend zijn. Elke dag onderhouden zij zich maar met een paar cliënten. Zij hebben veel tijd en energie besteed aan het volmaken van hun techniek. En hun voorspellingen zijn verbazend nauwkeurig. Boeddhisten en Taoisten leveren ook hun buitengewone prestaties. Hoewel bewijs van bedrog niet ontbreekt, zijn bovennatuurlijke mani-festaties onmiskenbaar.

De verklaring van deze verschijnselen is eenvoudig: zij hebben bij toeval of op aanwijzing van de boze geest een of meer manieren van ascetische praktijk ontdekt, die hen in staat stelt buitengewone daden te verrichten. Gewone mensen weten niet, dat zij deze kracht in zich hebben. Anderen met wat wetenschappelijke kennis weten, dat deze kracht in hen verborgen is, hoewel zij niet kunnen vertellen, hoe dat komt. Wij, die door God geleerd zijn, weten, dat dit vermogen de latente kracht van de ziel van de mens is, die nu door de val van Adam in het vlees gebonden is. Deze kracht was met de mens ge-vallen, zodat die overeenkomstig Gods wil niet langer mocht gebruikt worden. Maar het is satans begeerte dit latente vermogen te ontwikkelen om de mens te doen voelen, dat hij even rijk als God is, overeenkomstig satans belofte. Zo zal men zichzelf aanbidden, hoewel het indirect een aanbidding van satan is.

Vandaar staat satan achter al deze parapsychische onderzoekingen. Hij doet zijn uiterste best de sluimerende energie van de ziel te gebruiken om zijn doel te bereiken. Om deze reden komen onvermijdelijk allen, die hun zielskracht ontwikkelen, in aanraking met de boze geest en worden door hem gebruikt.

De houding van de Christen.

Deze buitengewone verschijnselen in godsdienst en weten-schap zijn alleen maar de openbaring van de latente kracht van de mens, die op zijn beurt door de boze geest gebruikt wordt. Zij volgen allemaal een gemeenschappelijke regel: de banden van het vlees doorbreken en de kracht van de ziel vrij maken. Het verschil tussen ons (de Christenen) en hen ligt in het feit, dat al onze wonderen door God volbracht worden door tussenkomst van de Heilige Geest. Satan maakt gebruikt van de ziels-kracht van de mens om zijn kracht te openbaren. De zielskracht van de mens is het werktuig. God evenwel werkt nimmer met de zielskracht van de mens, want die is onbruikbaar voor Hem. Wanneer wij wedergeboren worden, worden wij geboren uit de Heilige Geest. God werkt door de Heilige Geest en onze vernieuwde geest.

Hij heeft geen lust zielskracht te gebruiken. Na de val heeft Hij de mens verboden zijn oorspronkelijke zielskracht weer te gebruiken. Om deze reden verklaart de Here Jezus dikwijls, dat wij het leven van onze ziel, d.w.z. onze zielskracht moeten verliezen. God verlangt, dat wij nu deze zielskracht helemaal niet gebruiken.
Wij kunnen niet zeggen, dat alle wonderen, die op de wereld gedaan worden, niet waar zijn. Wij moeten erkennen, dat veel echt zijn. Maar al deze verschijnselen worden teweeggebracht door de latente kracht van de ziel na de val van Adam. Wij moeten als Christenen in deze eindtijd heel goed opletten niet, bewust of zonder het te weten, de sluimerende energie van de ziel te doen ontwaken.

Laten wij weer terugkeren tot de Schrift, die wij aan het begin gelezen hebben. Wij merken op, dat het speciale werk, dat satan en de boze geesten onder hem in de eindtijd zullen verrichten, is het handel drijven in de zielskracht van de mens. Het doel is eenvoudig deze wereld met de latente kracht van de ziel te vervullen. Een correspondent van het tijdschrift Overcomer maakte de volgende vergelijking: "de krachten van de psyche (de ziel) in slagorde geschaard tegen de krachten van het pneuma (de geest)". Allen, die geestelijk inzicht en gevoel hebben, begrijpen de waarheid van deze uitspraak. De ziels-kracht stormt op ons af als een bergstroom. Door gebruik te maken van de wetenschap (de psychologie en de parapsychologie), van de godsdienst en zelfs van een onwetende kerk (die uitsluitend zoekt naar bovennatuurlijke openbaringen en de bovennatuurlijke gaven niet toetst aan de leiding van de Bijbel) veroorzaakt satan, dat deze wereld vervuld wordt met de macht der duisternis. Toch is dit slechts zijn allerlaatste voorbereiding voor de openbaring van de Antichrist. Zij, die waarlijk geestelijk zijn, (d.w.z. zij, die de zielskracht verwerpen) voelen allen, hoe de tegenstand van de kant van de boze geesten rondom hen toeneemt. De hele atmosfeer is zo verduisterd, dat zij het bezwaarlijk vinden om voort te gaan. Niettemin is dit ook Gods voorbereiding voor de opname van de overwinnaars.

Wij moeten verstaan, wat zielskracht is en wat deze kracht van de ziel kan uitrichten. Laat ik mogen zeggen, dat dergelijke verschijnselen voor de terugkeer des Heren grotelijks zullen toenemen, misschien zelfs meer dan honderdvoud. Satan zal deze verbazingwekkende prestaties verrichten door van deze zielskracht gebruik te maken om Gods uitverkorenen te misleiden.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2004, 11:50:11 pm door Priscilla en Aquila »

lonneke

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #42 Gepost op: april 13, 2004, 11:42:32 pm »
Door getz - Tuesday 13 April 2004 19:08 bekijk quote

quote:
lonneke schreef op 13 april 2004 om 19:00:
[...]

Helemaal mee eens..maar nu ben ik je draad kwijt, wat bedoel je te zeggen..?

Ik merk dat veel christenen hun verlangens en begeerten "wegdrukken". Bijv. iemand is sexverslaafd en kijkt niet meer naar erotische films. Een echtpaar heeft geen sex meer met elkaar en men gaat vreemd. Zondigen heeft volgens mij altijd iets te maken met een gebrek aan iets. Zondigen heeft ook te maken met het feit dat ons voelen, denken en willen niet met elkaar in harmonie is. Vervolgens zie ik hoeveel christenen dit afschuiven aan de satan. Zij dragen zelf niet de verantwoordelijkheid. Zij gaan allerlei situatie's uit de weg omdat men anders verleid word, inplaats dat ze zichzelf ermee confronteren en er lering uit trekken, laat men zich leiden door eigen angstgevoelens. Men leert nooit echt kennen wat (christelijke) vrijheid inhoudt. Vrijheid wordt meteen geassocieerd met losbandigheid. Gewoon omdat men zelf bang is.
Het gaat God niet om onze fouten. Want fouten maken we toch wel. Het gaat erom dat we lering trekken uit ons gedrag en daar mee leren om te gaan, om onszelf ermee te confronteren om vervolgens tot een bepaald inzicht of bewustzijn te komen. Is het niet zo dat zolang je jezelf niet hebt veranderd t.a.v een bepaald gedrag dat dit telkens weer terug komt op je weg totdat je het wél hebt geleerd?
Mensen mogen dit zelfverlossing noemen, ik denk dan aan:

Verzamel geen schatten op
aarde, waar mot of worm ze aantast, en waar dieven inbreken
om ze te stelen. Maar verzamel schatten in de hemel, waar
mot noch worm ze aantasten, en waar geen dieven inbreken
om ze te stelen” (Matteüs 6,19-21).

Ook een mooi voorbeeld is de moordenaar aan het kruis. Het ging jezus niet om al die fouten die die man had gemaakt maar wat uiteindelijk bepalend was, dat was het feit dat deze moordenaar tot een bepaald inzicht was gekomen.
Daar gaat het God om ons ook om. Niet naar onze fouten of zonden kijkt Hij maar naar het verworven inzicht wat we erdoor verkrijgen, uit vrije wil verkregen. Opdat we tot het evenbeeld van Christus zullen groeien en dat gaat echt niet zonder slag en stoot. In de bijbel staan daar genoeg voorbeelden van. Dat betekent dat ieder mens voor ons van waarde is, óók de andersdenkende en de zigeuner en de hoer waar we liever niet mee geconfronteerd worden. Juist door deze mensen kunnen wij tot inzichten over onszelf komen. Zo ook: Heb uw vijanden lief. Dat kun je alleen maar wanneer je je vijand met andere ogen gaat bekijken. Zo van: Hij/zij heeft met al die vijandelijkheden mij toch met mezelf weten te confronteren en ja, dat heeft enorm veel pijn gedaan, onbegrijpelijk dat je dit mee moet maken om tot een beter geboetseerd kunstwerk van God te worden. Je gaat dat liever uit de weg en je kiest liever de weg van de minste weerstand.

In die zin is ook alles door God voorbestemd. Ook het kwaad en de zonden en de fouten waar je mee te maken krijgt. God staat namelijk boven goed en kwaad. Wat in onze ogen kwaad lijkt, kan eigenlijk ten goede voor je zijn. Heel relatief.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #43 Gepost op: april 13, 2004, 11:55:10 pm »

quote:

[...]

Daar moet ik ook niets van hebben en dit is wat mij betreft ook NIET oke.
Alleen snap ik niet dat jij aan de hand van een bijbeltekst: Niet ik, maar Christus (leeft) in mij...
allerlei vreemde conclusies trekt.... of trok..... :)
Ik vind de Heilige Geest ook een persoon, maar die kan wel in je wonen.....

dingo

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #44 Gepost op: april 14, 2004, 09:11:03 am »

quote:

getz schreef op 13 april 2004 om 18:18:
[...]
Als ik het over de christelijke wedergeboorte heb dan is het dat wat ik in Johannes 3 daar over lees als Nicodemus 's-nachts naar Jezus komt. Dat is behoorlijk rechttoe, rechtaan zoals je kunt zien en daarmee vergeleken is het verhaal van Lonneke dat bepaald niet.

dingo

• Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #45 Gepost op: april 14, 2004, 09:17:56 am »

quote:

lonneke schreef op 13 april 2004 om 18:55:
[...]
ja, wel als je alles in vakjes en hokjes plaatst. Zelfs een bepaald "taalgebruik" mag niet meer. Je "moet" Gereformeerd praten.
Erg gemakkelijke manier om je er vanaf te maken. Wees gewoon zo eerlijk om aan te geven dat er inderdaad verschil is en probeer niet mijn reactie in het belachelijke of overdrevene te trekken.

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #46 Gepost op: april 14, 2004, 12:22:18 pm »

quote:

dingo schreef op 14 april 2004 om 09:17:
[...]

Erg gemakkelijke manier om je er vanaf te maken. Wees gewoon zo eerlijk om aan te geven dat er inderdaad verschil is en probeer niet mijn reactie in het belachelijke of overdrevene te trekken.
Ik denk niet dat het zo bedoeld is. Ik ben het met haar eens, en ik denk dat het de HJC geen fluit zou interesseren hoe je tot wedergeboorte komt, maar dat hij alleen maar blij is dat het zover is gekomen. Ik vind het ook een beetje enge (letterlijk eng=smal, nauw) interpretatie om alleen een wedergeboort o.b.v. een bijbeltekst als de 'ware' wedergeboorte aan te merken, en ik schat de HJC veel intelligenter in dan dat hij het alleen in de enge context bedoeld zou hebben..
« Laatst bewerkt op: april 14, 2004, 12:23:12 pm door getz »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #47 Gepost op: april 14, 2004, 12:28:17 pm »

quote:

getz schreef op 14 april 2004 om 12:22:
Ik denk niet dat het zo bedoeld is. Ik ben het met haar eens, en ik denk dat het de HJC geen fluit zou interesseren hoe je tot wedergeboorte komt, maar dat hij alleen maar blij is dat het zover is gekomen. Ik vind het ook een beetje enge (letterlijk eng=smal, nauw) interpretatie om alleen een wedergeboort o.b.v. een bijbeltekst als de 'ware' wedergeboorte aan te merken, en ik schat de HJC veel intelligenter in dan dat hij het alleen in de enge context bedoeld zou hebben..

Hm, dat weet ik niet, want God spreekt Zichzelf niet tegen. Als er in de Bijbel teksten staan die vertellen wat een "ware wedergeboorte" is, dan IS dat de ware wedergeboorte. Ik geloof er niets van dat God ergens nog een geheime agenda heeft met andere ware wedergeboorten.

En "de HJC" is ongetwijfeld blij wanneer iemand tot wedergeboorte komt ongeacht de manier waarop, maar dit hangt wel af van de definitie van wedergeboorte natuurlijk. Wanneer iemand denkt dat hij/zij is wedergeboren door New Age of Boeddhisme (ik noem maar wat) dan is de HJC daar helemaal niet blij mee omdat zo iemand niet is wedergeboren maar misleid. Door de satan of door de mensen.

De HJC is alleen blij met een echte wedergeboorte, dat lijkt me logisch.

Overigens: bovenstaande is niet bedoeld als commentaar op Lonneke, maar als algemene opmerking over "ware" en "valse" wedergeboorte.  :)
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #48 Gepost op: april 14, 2004, 12:39:25 pm »

quote:

getz schreef op 14 april 2004 om 12:22:
[...]

Waarom zou Hij dangezegd hebben dat het ALLEEN in die context kon? Als Hij zo intelligent is zal Hij dat toch niet zeggen als het niet zou kloppen... En zo mensen op een nauw dwaalweggetje zetten...

Ik lees trouwens dat je door de Geest te ontvangen bij je wedergeboorte in de vrijheid wordt gesteld.....
Dat is wel iets anders dan een enge weg....
Om zover te komen is het inderdaad wel een 'enge poort'..... Daarachter ligt de vrijheid van de Geest, die wij als kinderen van God hebben....

Het chr. geloof heeft van die tegenstellingen.....: Als je groot wil zijn, moet je juist klein worden...
Wie zijn leven behouden wil, die zal het verliezen, maar wie zijn leven (ziel) verliest, die zal het vinden....
Hij (christus) moet groeien, ik moet minder worden....
Het kruis is voor de ongelovigen een aanstoot maar voor de gelovigen een kracht Gods...
En de brede weg lijkt heel wat, maar voert naar het verderf....

Getz, ik ben benieuwd of je iets van het stuk wat ik poste kon volgen.... Vergt misschien even wat denkwerk.
Zou het fijn vinden als je misschien wat antwoorden zou lezen op dingen waar je vragen over had (vroeger)... :)
Je mag ze ook nog stellen hoor....

Want ik gun jou ook die zekeheid en vrede die God mij en een heleboel andere gelovigen geeft..... Geloof is ook niet alleen weten wat er in de bijbel staat en wat het betekent.... Maar een relatie met Jezus die je vrede uit de hemel wil geven.... En die gaat boven ALLES uit :)
En dan snap je misschien nog niet alles.....er blijven altijd vragen...
Maar je vertrouwt je hemelse Vader omdat Hij van jou houdt.......

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Zonde teveel benadrukt
« Reactie #49 Gepost op: april 14, 2004, 01:49:49 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 14 april 2004 om 12:28:
[...]

Hm, dat weet ik niet, want God spreekt Zichzelf niet tegen. Als er in de Bijbel teksten staan die vertellen wat een "ware wedergeboorte" is, dan IS dat de ware wedergeboorte. Ik geloof er niets van dat God ergens nog een geheime agenda heeft met andere ware wedergeboorten.

En "de HJC" is ongetwijfeld blij wanneer iemand tot wedergeboorte komt ongeacht de manier waarop, maar dit hangt wel af van de definitie van wedergeboorte natuurlijk. Wanneer iemand denkt dat hij/zij is wedergeboren door New Age of Boeddhisme (ik noem maar wat) dan is de HJC daar helemaal niet blij mee omdat zo iemand niet is wedergeboren maar misleid. Door de satan of door de mensen.

De HJC is alleen blij met een echte wedergeboorte, dat lijkt me logisch.

Overigens: bovenstaande is niet bedoeld als commentaar op Lonneke, maar als algemene opmerking over "ware" en "valse" wedergeboorte.  :)
Ik heb geen enkele indicatie dat New Age of Boeddhisme Satanisch zou zijn. Zie mijn eerdere opmerking over dogma's. Als tweede  punt denk ik dat je ten onrechte aanneemt dat Onze Lieve Heer zichzelf zou tegenspreken. Ik zie het niet als tegenspreken maar meer een 'in het verlengde van' Ik neem aan dat jij het niet met me eens bent en zie graag je commentaar tegemoet.