Zondag is soms disciplineZondagen in de lente en zomer zijn zondagen van discipline. Ik wil hier mee zeggen dat je je echt moet zetten om naar de kerk te gaan. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het weer. 's Ochtends valt het nog altijd wel mee met het weer maar dan speelt er altijd het vroege tijdstip ook nog eens een rol. Raar was het dat ik zondag compleet geen moeite had opeens met het opstaan. Ik stond gewoon verbaast. De vrijdagavond was zoals al eerder gezegd best laat geworden en de zaterdag was vrij intensief te noemen. Zaterdagavond ook wat in de jeugdsoos gehangen, wat overigens best gezellig was. Hier ook nog een paar biertjes (ja weer dat woord) gedronken en weer een uurtje of 7 slaap. Eigenlijk te weinig.
Zondagmorgen werden er na de kerkdienst plannen gemaakt om te gaan voetballen. Wel na de middagdienst, was het antwoord. Tevens was het ook stemmen voor de kerkraad, ik ben geen belijdend lid dus ben niet meer gebleven. Ik weet eigenlijk nog niet wie er nu gekozen zijn.
Gistermorgen was het een catechismuspreek. Ik heb er wat tegen. Catechismuspreken zijn van alle preken de meest 'rottige' preken die er zijn. Deze keer ging het over zondag 44, het 10e gebod.
quote: Zondag 44
Wat eist God in het tiende gebod?
Dat zelfs de geringste neiging of gedachte die tegen enig gebod van God ingaat, in ons hart nooit meer mag komen, maar dat wij altijd met heel ons hart alle zonden haten en liefde tot alle gerechtigheid hebben.
Maar kunnen zij die tot God bekeerd zijn, deze geboden volbrengen?
Nee, want zelfs de allerheiligsten hebben in dit leven niet meer dan een klein begin van deze gehoorzaamheid, maar wel zo, dat zij met een ernstig voornemen niet slechts naar sommige, maar naar alle geboden van God beginnen te leven.
Waarom laat God ons de tien geboden dan zo scherp prediken, als toch niemand ze in dit leven volbrengen kan?
Ten eerste wil God, dat wij ons leven lang onze zondige aard steeds meer leren kennen en daardoor nog meer begeren de vergeving van de zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken.
Ten tweede dat wij zonder ophouden ons inspannen en God bidden om de genade van de Heilige Geest, om steeds meer naar het beeld van God vernieuwd te worden, totdat wij na dit leven het doel, namelijk de volmaaktheid, bereiken.
Opzich is een catechismuspreek heel intressant natuurlijk maar het is altijd kant en klare kost. Zo ook nu.
's Middags was het om 15.00 kerk. De voorganger in deze dienst was Dhr. Visser uit Zaamslag. Opzich een goede dominee maar hij slaat in ieder geval bij mij niet echt aan. Ik ben meer iemand die het van het "frisse en fruitige" moet hebben. De preken moeten voor mij een meer evangeliserender karakter hebben. De preek moet duidelijker zijn en actueel. Met schaamte moet ik dan ook bekennen dat ik echt niet meer weet waar de preek over ging en wat we gelezen hebben. Wel weet ik nog een uitleg voorbeeld van de lieve man maar dat was meer omdat het eigenlijk geen uitleg voorbeeld was terwijl het dat wel moest zijn.
Na de middagdienst dus lekker lopen voetballen, het luie zweet gutste er weer uit en de overtredingen waren weer niet van de lucht. Voetballen aan de kreek is altijd zo grappig omdat het er best nog hard aan toe gaat maar niet compleet gemeen hard. We schoppen niet door zeg maar. Voor een heerlijk subtiel tikkie op je been schrikken we ook niet terug. Laten we het nog maar niet hebben over de elleboog op Joesoef die ik gaf, overigens was die express en niet echt hard maar ik kan er inkomen dat die er nog wel wat last van had. Ik ben een 'smerige' speler zo op zijn tijd maar zulke acties doe ik niet express. Zoals ze zeggen: "het was een duel om de bal waar beide partijen niet vrij uit gingen."

Zondagavond was het "de kratten bier opmaken" avond. Onder het motto van: "geef eens een leuk thema aan een saaie zondagavond." Het was allemaal heel gezellig, ondanks dat Ajax weer gelijk speelde.
Ondanks de hitte en de 2 preken die me totaal niet raakten was het toch een geslaagde zondag. Overigens sprak de tekst bij de catechismuspreek me wel enorm aan.