quote:
skeptic schreef op 27 juni 2004 om 18:40:[...]
Als de bijbel een boek is waar mensen hun mening over God ventileren, hoe kan het dan op hetzelfde moment Gods woord zijn?
Dan zou je toch tot de conclusie kunnen komen dat je in de bijbel niet werkelijk God kunt leren kennen, omdat mensen hun fantasieen er in hebben neergeschreven.
Op welke manier kun je God dan wel leren kennen, denk je?
Wat jij gelooft is dan dus niet gebaseerd op de bijbel? Even voor alle duidelijkheid, ik ben niet gelovig en heb in eerdere discussies wel eens de vraag gesteld hoe het mogelijk is dat God in het O.T. soms zo wreed overkomt en in het N.T. een God van liefde wordt genoemd.
Als antwoord kreeg ik dan soms, dat de mensen hem in het O.T. zo zagen en dat dus ook hebben neergeschreven. Mijn vraag is dan, hoe kan God het toestaan dat dergelijke dingen over hem worden gezegd in zijn eigen woord.
Maar het is misschien beter om dit voort te zetten op een ander forum, want ik zie dat dit een bijbelstudieforum is en daar worden dit soort vragen niet met gejuig ontvangen.
Eigenlijk heb ik mijn antwoord al min of meer neergezet. Maar ik zal proberen het te verduidelijken. Ik heb God zelf wel leren kennen, over hem gehoord, in eerste instantie door de bijbel. De kerk als instituut vond ik maar niets, want veel dogma's en vingertjes wijzen en mensen bang maken en elkaar veroordelen is wat ik tegenkwam.
Ik geloof wel dat een kerkgemeente - in sommige gevallen - een goede instelling kan zijn. Als men elkaar waardeert en respecteert en hulp biedt op allerlei fronten.
Echter in de praktijk is vaak dat men met lappen tekst uit de bijbel komt en de veroordelende vinger omhoog houdt als je als gezin problemen hebt.
Toch is God altijd bij me gebleven en ik kom regelmatig in de kerk omdat dat me rust en steun geeft. God heeft zich aan mij geopenbaard toen ik mijn werk in Benin ging doen. In Benin zelf dus. Ik heb daar Zijn liefde leren kennen die Hij me liet voelen door de liefde van anderen.
Doordat Hij me heeft laten zien dat ik in staat ben zelf zoveel liefde te geven dat dat niet
anders kan zijn dan Zijn liefde via mij. Want ik heb het al een keer op een ander forum geschreven, voor mij voelt het alsof Zijn liefde in iedere vezel van mijn lichaam zit en die liefde kan niet anders dan eruit stromen.
Wat ik geloof is wel gebaseerd op de bijbel, maar ik neem de teksten niet zo letterlijk - juist omdat de teksten zijn opgeschreven door mensen.
Ik geloof in God omdat ik niet geloven kan dat er niets is, geen begin en geen einde.
Dat ons leven op aarde doelloos zou zijn, daar geloof ik niet in.
Ik geloof dat het Niets gelijk is aan het Iets.
Dat God moeilijk te doorgronden is blijkt al uit de bijbel. Immers het is ook een leerproces om God's bedoelingen te gaan begrijpen. Daarom is God gegroeid naar de God van liefde.
Of eigenlijk zeg ik het fout. Het moet zijn: Daarom zijn wij gedurende eeuwen en eeuwen langzaam aan gaan begrijpen dat God een God van liefde is en niet alleen een stammengod voor de Joden. Maar het is niet God die is veranderd. Het zijn de mensen die langzaam maar zeker meer inzicht krijgen.
En dat is niet erg. Dat hoort bij de evolutie. De evolutie die Hij creëert.
God ligt er echt niet wakker van dat wij dingen uit de bijbel verkeerd begrijpen of Hem verkeerd uitleggen. Hij weet immers dat we eens zullen weten en zien hoe Hij werkelijk is en dat dat een moeizaam leerproces is voor ons nietige mensen.
Daarom ben ik altijd heel voorzichtig bij mensen die claimen de waarheid in pacht te hebben of de bijbel goed te kennen of Gods bedoelingen te kennen.
Geloven is een werkwoord en geloven gaat met vallen en opstaan en is langzaam groeien naar iets Goddelijks in jezelf. Langzaam snappen wat de bedoeling is voor jou en wat je taken zijn in je leven. Dat kan alleen als je alles wat je doet heel bewust doet en openstaat voor heel veel meningen en ideëen.
Want bij interesse in de ander en andere opvattingen, maatstaven en culturen leer je pas de grootsheid van God inzien.
Die grootheid en eeuwigheid gaat ver voorbij de bijbel in mijn beleving.
Ver voorbij ons sterrenstelsel en ons universum.
Maar dat Hij er is, dat is in mijn beleving zeker. In welke vorm? Ik zou het je niet kunnen vertellen. Ik kan je alleen zeggen dat ik niet bang ben voor de dood.
Het lijkt me prachtig om dat nieuwe avontuur in te gaan en uiteindelijk daar uit te komen.