quote:
Zwever schreef op 18 april 2004 om 20:43:[...]
Ja, met die vrijgemaakte scholen is het inderdaad niet alles. Je wilt niet weten wat daar allemaal gebeurt...
Maar dat is aan de andere kant ook wel "logisch", omdat het een christelijke school is zal de duivel er des te harder op af komen en proberen alles en iedereen kapot te krijgen. Ik heb op een heel vaag religieuze school gezeten en die was wat dat betreft nog christelijker dan wat ik hoor van sommige vrijgemaakte scholen. Misschien is het ook wel gewoon beter om helemaal in de wereld te zijn dan jezelf op te sluiten in een aparte school. Mij heeft het veel goed gedaan één van de weinige christenen te zijn op school, je leert tenminste goed evangeliseren tegenover échte 'heidenen'.

Wat me trouwens wel tegenvalt van heel veel gereformeerd vrijgemaakten is dat er zoveel gerookt wordt. Waar ik vandaan kwam deed je dat puur en alleen als je stoer wilde zijn, de jongeren die rookten waren dan ook
altijd de jongeren die (als ze geloofden) van hun geloof dreigden af te vallen. Altijd weer. Roken = van je geloof afvallen = roken. Kon je "donder" op zeggen.
In de kerk waar ik nu zit rookt zelfs de dominee! (enige echte nadeel aan hem

). Ook mijn eigen vriendin rookt(e) wel eens wat. Toen ik dat voor het eerst zag werd ik echt bijna gek. Voor mijn idee was dat hetzelfde als je geloof verlaten zo ongeveer.
Ik schrijf dit niet om vooroordelen te spuien of anderszins negatief te doen, maar omdat ik denk dat de vrijgemaakten niet zo door hebben dat ze door te roken zichzelf behoorlijk afbreuk doen tegenover andere christenen die daar wel eens heel anders over kunnen denken.
Op die vaag-religieuze school van mij zaten zelfs mensen die het maar vreemd vonden dat mensen rookten, maar zelf helemaal niet geloofden. Kom jij daar als christen getuigen....
Kan niet!

Roken stond/staat bij mij ook ongeveer gelijk aan niet-gelovig zijn.....

En je kijkt gewoon heel raar op als je dit niet gewend bent, christenen te zien roken.....
Wiet roken schijnt ook
zeer normaal te zijn op school...... Als je de juiste mensen weet...mag je zo meedoen

Heel jammer, en hebben ze daar nu wel grip op... Wordt dat in de les ook automatisch ter sprake gebracht als je het hebt over
christen zijn in het dagelijks leven... Of blijven het gereformewerde leerstellingen..... Ik haalde m'n zoon een keer op van de skatebaan.. Het was er heel rustig...alleen zaten er een paar typen wiet te roken.....
Ja, die hebben ook vrij vandaag, zitten bij ons op school... aldus mijn zoon.....
Ik snap ook wel dat je geen heiligen bent als gereformeerden....

Maar ik weet nog dat de directeur bij het 'toelatingsgesprek' zei: Ik wilde dat
iedereen en dan
juist de vrijgemaakten, een gesprek kregen waarin naar voren kwam:
Wat betekent het geloof voor je, en waarom wil je gereformeerd onderwijs....
En ook zei hij dat ze op school de meeste steun kregen juist van de mensen die
bewust als niet-GKV voor de school kozen....
En je kunt de leraren aanspreken op hun
christen-zijn als ze dingen doen waar je niet achter kan staan....
Er worden echt allerelei films zomaar in de les gedraaid..... Met vloeken...soms, en de leraar maakt dat dan niet uit.....

Of een film in de brugklas waar de
ongeschikte gedeelten werden doorgespoeld.....

Terwijl ik de betreffende film zelf een keer had gezien en hem als 'ongeschikt' had beoordeeld.... En in ieder geval voor die leeftijdscategorie....
Waar ik wel erg van geniet op school: Het beginnen met gebed bij een ouderavond..... Het zingen van een paar liederen samen... Je merkt eerbied voor God en Gods woord, al worden er wel andere accenten gelegd dan jijzelf gewend bent..

Dus het is niet alleen maar
kommer en kwel...

Mijn dochter heeft ook een heel stel
positieve GKV-vrienden op school en daarbuiten....