quote: Joshua schreef op 17 april 2004 om 13:47:Yo Roodkapje,
Je zegt aparte dingen. Jezus is beslist geen instituut, maar een mens en Zoon van GOD.
En Jezus vertelde juist wat wel de bedoeling was, omdat de geloofsinstituten er een potje van maakten!!!!
Geloven is een persoonlijke zaak (Geestesgaven) en een persoonlijke vorming (Vrucht van de Geest). Alleen de samenkomst is een 'licht organisatorische zaak'. Maar de organisatie en haar regeltjes en leer is thans onderwerp; en kennelijk ook voor jou!
Hoewel jij zegt 'zelf te geloven' geef jij de kerk macht door te accepteren, dat bijvoorbeeld een 'dominee' de drager is van de Geestesgaven, terwijl het juist de bedoeling is, dat wij allen de drager+taakuitvoerder worden voor God.
Kortom: zelf evangeliseren, zelf onderwijzen, zelf prediken, zelf handenoplegging doen etc etc etc. En daar heb je God+Geestesgaven voor nodig. En natuurlijk dat je in Jezus bent.
En dat is iets anders dan een 'lidmaatschap' met wekelijkse opvoeringen in een gebouw!
Ik bedoelde het instituut zijn van Jezus
natuurlijk figuurlijk. Maar jij hebt wel een aparte interpretatie van het begrip kerk. Het begrip heeft bij jou een negatieve lading. Geloven is in de eerste plaats persoonlijk, daar begint het mee. Maar zoals in de Bijbel staat: geloven doe je samen. Met je gemeente, die in kerkverband georganiseerd is. Waar heb ik gezegd dat de dominee de drager is van de Geestesgaven? In de Bijbel wordt gesproken over de organisatie van de gemeente, namelijk door oudsten. De oudste die de gave van profeteren etc. heeft noemen wij de 'dienaar des woords', namelijk de dominee. Uit jouw woorden maak ik op dat iedere christen
alle Geestesgaven dient te hebben. Waar haal je dat vandaan? Ik heb geloof ik duidelijk aangegeven dat het lid zijn van een gemeente/kerk iets anders is dan de kerkgang zelf. Dat is geen wekelijkse opvoering in een gebouw! Je roept van alles, maar ik wil graag ook onderbouwing zien a.u.b. Als je een sterotiep beeld van iets is, oké, daar is misschien iets aan te doen, maar ik wil wel graag weten hoe je op het idee komt om alle kerken over één kam te scheren. Ik begin me bijna beledigd te voelen namelijk.
in·sti·tuut (het ~, -tuten)
1 instelling
2 instelling voor onderzoek, onderwijs, verpleging e.d.
kerk (de ~, ~en)
1 kerkgebouw
2 gemeenschap van alle christenen => kruiskerk
3 kerkgenootschap
4 kerkdienst [scherts.]
ge·meen·te (de ~ (v.), ~n/~s)
1 zelfstandig onderdeel van de staat, onder bestuur van een raad, een burgemeester en wethouders
2 de gezamenlijke gelovigen van een bepaald kerkgenootschap of in een bepaalde kerk bijeen