Auteur Topic: Kan samenwerking met RK-kerk? (i.v.m. afgodendienst)  (gelezen 3732 keer)

Joshua

• Bekijk profiel
Kan samenwerking met RK-kerk? (i.v.m. afgodendienst)
« Gepost op: april 17, 2004, 05:41:50 pm »
Ikheb vastgesteld dat de Katholieke Kerk aan afgodendienst doet.
(Mariaverering, Pausverering/plaatsvervanger van GOD, afschaffen 2e Gebod, afschaffen Sabbatsgebod, Heiligenverering, etc.).

Mogen Christenen en kerken hieraan meedoen bijvoorbeeld met Raad van Kerken en oecumene.  Of met de URI (United Religions Initiative)?

Maakt het allemaal niet uit waar je als Christen achteraanloopt en meedoet (direkt of indirekt)???  Of misschien toch wel?????   Wat vind jij????
« Laatst bewerkt op: april 18, 2004, 12:04:03 pm door Tave »
Josh

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 17, 2004, 06:15:15 pm »
We hebben toch wel een bepaalde verantwoordelijkheid....en worden opgeroepen waakzaam te zijn....

Er staat iets wat je hierop kan toepassen in

2 Johannes 1
Standvastigheid tegenover misleiders
7 Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist. 8 Let op uzelf, dat gij niet verliest wat wij verricht hebben, maar uw loon ten volle ontvangt. 9 Een ieder, die verder gaat en niet blijft in de leer van Christus, heeft God niet; wie in die leer blijft, deze heeft zowel de Vader als de Zoon. 10 Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis en heet hem niet welkom. 11 Want wie hem welkom heet, heeft deel aan zijn boze werken.

Het is dus wel heel belangrijk wat iemands 'leer' is als je als Christen met hem wil samengaan/werken..... je mag een dwaalleraar zelfs niet welkom heten..de hand schudden, want dan maak je je een met zijn gedachtengoed... Staat hier....

2 Tim 2
19 En toch staat ongeschokt het hechte fundament Gods met dit merk: De Here kent de zijnen, en: Een ieder, die de naam des Heren noemt, breke met de ongerechtigheid. 20 Doch in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en van aardewerk, en wel deels met eervolle, deels met minder eervolle bestemming; 21 indien iemand zich nu hiervan gereinigd heeft, zal hij een voorwerp zijn met eervolle bestemming, geheiligd, bruikbaar voor de eigenaar, voor iedere goede taak gereed. 22 Schuw de begeerten der jeugd en jaag naar gerechtigheid, naar trouw, naar liefde en vrede met hen, die de Here aanroepen uit een rein hart.

Hier staat in vers 19 dat alleen God weet wie echt bij Hem horen...en een ieder die zich christen noemt moet breken met ongerechtigheid...daar kunnen we dus de echte christenen aan herkennen want wij kunnen niet in iemands hart kijken zoals God dat wel kan en weet wie er echt bij Hem horen.
Vers 20 zegt dat in een groot huis....het christelijk erf waar een heleboel mensen zich christen noemen maar het niet echt zijn(hout en aardewerk), moet je je van de onechte-naam- christenen reinigen....
Dan ben je een 'voorwerp' wat de meester kan gebruiken......en heb je een eervolle bestemming ...(vers 21)
Je moet naar trouw, liefde en vrede jagen -er dus moeite voor doen met mensen die zich ook gereinigd hebben, en de Heer aanroepen uit een rein hart - voorzover je dat aan hun daden kan zien.....
« Laatst bewerkt op: april 17, 2004, 06:17:06 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 17, 2004, 06:22:15 pm »
Wauw!  Prescilla & Aqu. Dat is nog eens een duidelijke, bijbelse onderbouwing.
Heel duidelijk: niet meedoen, want je wordt medeschuldig.

Toch is duidelijk zichtbaar, dat nagenoeg alle kerken met elkaar meedoen én met de RK-kerk meedoen in diverse samenwerkingsverbanden.  Het gevaar (Charta Oecumenica) is, dat je geloofsfundament steeds 'ondieper wordt', want je moet '' hetzelfde evangeliseren' volgens de Charta.

Hoe ga je dan nog vertellen dat 'beelden aanbidden' niet mag? Dat 'heiligverklaringen+vereringen' niet mag?  

Kortom: zijn we wel op de goede weg met alle samensmeltingen tot 'mega-kerken'....??
Josh

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2004, 11:51:26 pm »

quote:

Joshua schreef op 17 april 2004 om 18:22:
Wauw!  Prescilla & Aqu. Dat is nog eens een duidelijke, bijbelse onderbouwing.
Heel duidelijk: niet meedoen, want je wordt medeschuldig.

Toch is duidelijk zichtbaar, dat nagenoeg alle kerken met elkaar meedoen én met de RK-kerk meedoen in diverse samenwerkingsverbanden.  Het gevaar (Charta Oecumenica) is, dat je geloofsfundament steeds 'ondieper wordt', want je moet '' hetzelfde evangeliseren' volgens de Charta.

Hoe ga je dan nog vertellen dat 'beelden aanbidden' niet mag? Dat 'heiligverklaringen+vereringen' niet mag?  

Kortom: zijn we wel op de goede weg met alle samensmeltingen tot 'mega-kerken'....??

Zie openbaring en let vooral op vers 4:

1 Schrijf aan den engel der gemeente te Efeze: Zo spreekt hij die de zeven sterren in zijn rechterhand vasthoudt, die rondgaat te midden der zeven gouden kandelaren:
2 Ik ken uw werken en weet hoe geduldig gij moeiten doorstaat, ook dat gij de bozen niet kunt verdragen en hen die zeggen apostelen te zijn maar het niet zijn op de proef gesteld en leugenaars bevonden hebt;
3 gij zijt geduldig en hebt om mijns naams wil veel verdragen zonder moede te worden.
4 Maar ik heb tegen u dat gij uw eerste liefde hebt laten varen.
5 Gedenk dan de hoogte waarvan gij gevallen zijt, kom tot inkeer en doe de werken van weleer. Zo niet, dan kom ik tot u en neem uw kandelaar van zijn plaats weg, tenzij gij u bekeert.
Onderzoekt alles en behoudt het goede

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 18, 2004, 12:14:33 am »

quote:

getz schreef op 17 april 2004 om 23:51:
[...]

Zie openbaring en let vooral op vers 4:

1 Schrijf aan den engel der gemeente te Efeze: Zo spreekt hij die de zeven sterren in zijn rechterhand vasthoudt, die rondgaat te midden der zeven gouden kandelaren:
2 Ik ken uw werken en weet hoe geduldig gij moeiten doorstaat, ook dat gij de bozen niet kunt verdragen en hen die zeggen apostelen te zijn maar het niet zijn op de proef gesteld en leugenaars bevonden hebt;
3 gij zijt geduldig en hebt om mijns naams wil veel verdragen zonder moede te worden.
4 Maar ik heb tegen u dat gij uw eerste liefde hebt laten varen.
5 Gedenk dan de hoogte waarvan gij gevallen zijt, kom tot inkeer en doe de werken van weleer. Zo niet, dan kom ik tot u en neem uw kandelaar van zijn plaats weg, tenzij gij u bekeert.
Mag je even verder verduidelijken, bedoel je dat we liefde voor elkaar moeten hebben?
« Laatst bewerkt op: april 18, 2004, 12:15:25 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Rachmaninov

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 18, 2004, 03:25:40 am »

quote:

Joshua schreef op 17 april 2004 om 17:41:
Rachmaninov en ik hebben vastgesteld dat de Katholieke Kerk aan afgodendienst doet.

:(
PARDON? Waar heb ik dat vastgesteld? Even rectificeren graag!!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 18, 2004, 10:55:35 am »

quote:

Rachmaninov schreef op 18 april 2004 om 03:25:
[...]

Hij zou je inderdaad niet zonder toestemming moeten noemen...
Maar ben je het met zijn stelling niet eens (of wel )....

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 18, 2004, 11:21:54 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 april 2004 om 00:14:
[...]

Mag je even verder verduidelijken, bedoel je dat we liefde voor elkaar moeten hebben?

Ik denk dat dat de boodschap is, de PK (en de Gereformeerden helemaal) staat te boek als een 'koude' kerk. Veel formulieren, regels, streng. Door juist wat meer te versoepelen bereik je een tweeledig doel:

1) Je volgt wat er gezegd wordt in het stuk dat ik net geciteerd heb.
2) Je plaatst jezelf weer binnen de maatschappij.

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 18, 2004, 11:23:17 am »

quote:

[...]

De kerk (Katholiek, Protestant, Gereformeerd) doet in haar geheel aan afgodendienst en de god heet:

MAMMON!

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 18, 2004, 12:03:03 pm »

quote:

[...]

Ik heb het voor je veranderd.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 18, 2004, 12:03:47 pm »

quote:

getz schreef op 18 april 2004 om 11:23:
[...]

De kerk (Katholiek, Protestant, Gereformeerd) doet in haar geheel aan afgodendienst en de god heet:

MAMMON!

Kan je uitleggen wat je bedoelt? Dat christenen/kerkmensen nog te veel voor geld leven?
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 18, 2004, 01:09:35 pm »

quote:

Tave schreef op 18 april 2004 om 12:03:

[...]

Kan je uitleggen wat je bedoelt? Dat christenen/kerkmensen nog te veel voor geld leven?

Ik heb nog niet zozeer problemen met mensen die voor geld leven, maar dat de kerk, net als de overheid een eigen leven gaat leiden en dat geld een te prominente rol binnen die kerk/overheid gaat gaat vervullen.

Ik vind het bijvoorbeeld onkies om offerschalen op de tafel te zetten, daar waar het avondmaal genuttigd wordt....het geld moet niet het belangrijkste zijn, en wellicht is dat ook niet zo bedoeld maar het feit dat dit al normaal gevonden wordt, vind (maar dat is mijn persoonlijke mening) niet passen binnen een institutuut waar het immateriele hoger wordt aan geschreven dan het materiele.
« Laatst bewerkt op: april 18, 2004, 01:26:24 pm door getz »

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 18, 2004, 10:33:54 pm »
Rachmaninov...in een eerdere topic hebben wij de voorloper van deze topic behandeld. Jij hebt toen geconstateerd dat het zo was, maar dat jij dacht 'dat ik mensen even wat in wou peperen of een trap na wou geven.....

Nou...NIET DUS!

1. Mijn vragen aan jou: trek je je conclusie van afgodendiensten van de RK-kerk nu in of niet?

2. (Zo ja:) Waarom en op basis van welke formele info???
    (Zo niet:) Waarom doe je dan zo moeilijk over je uitspraken in de vorige topic????
Josh

Rachmaninov

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 19, 2004, 02:45:20 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 april 2004 om 10:55:
[...]

Hij zou je inderdaad niet zonder toestemming moeten noemen...
Maar ben je het met zijn stelling niet eens (of wel )....

Lijkt me nogal duidelijk. Ik wil niet dat iemand gaat schrijven dat ik VASTSTEL dat de RK Kerk aan afgodendienst doet. We leven gelukkig niet meer in de tijd van de Heidelbergse Cathechismus, waar zelfs over een vervloekte paapse mis wordt gesproken.
Misschien zal er vroeger sprake zijn geweest van foute praktijken (aflaten) maar de RK kerk is nogal veranderd. Net zoals de protestantse kerken. 40 jaar geleden was de PKN ook onmogelijk. Als we op deze manier blijven praten over onze RK mede-christenen dan zal het nog langer dan 40 jaar duren voor er eens EEN christelijke kerk komt.
Maar daar maken heel wat christenen zich niet zo druk om, zolang ze in hun eigen kerkje blijven roepen dat de RK kerk aan afgodendienst doet. Laten we onze energie eens stoppen in het zoeken naar de overeenkomsten tussen de protestantse kerken en RK kerk.

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2004, 10:13:44 am »
Ik heb het hier in eerdere discussie over gehad, ik ben fel tegenstanders van al die samenwerking. En vooral met de RK kerk die samenzweert.
Waar men naar toe gaat is de eeuw van de Geest. En zo kunnen alle kerken samenwerken. Men laat de bijbel los, en houdt zich vast aan gezamelijk everaring van de "Geest'. Zij spreken gezamelijk in tongen etc.
Daar hoeven we overigens geen illusies over te hebben, dit is reeds in vergevorderd stadium. Wij, als simpele burgers, kunnen alleen elkaar voeden met de bijbelse gronden en mensen het ware evangelie vertellen.
Maar dit tij is niet te keren, het geschiedt zoals geschreven in de bijbel.

De Paus, Billy Graham, Schuller, allemaal spelen zij in het spel mee. Consiracy theory? Nee, harde werkelijkheid. Ga hun gangen maar na in publieke domeinen en het wordt je duidelijk wat voor euce-gedachtengoed ze er op na houden.
En de wereldraad der kerken is gelijk aan de wereldraad der gelovigen, waarin geestelijke leiders van verscheidene geloven samen komen.

Enerzijds is het zeeer positief dat steeds meer christenen zich uitstrekken naar de werking van de Heilige Geest. Dit juich ik toe. Maar laat je niet verleiden tot het loslaten van de bijbel in ruil voor de ervaring.

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 19, 2004, 10:20:11 am »
Niet de kerken moeten 1 worden. Het lichaam van Christus moet 1 worden. En hoe we hier actief invulling aangeven dat blijft creatief denken.

Maar het is trouwens wel zo dat ook binnen reformatorische en evangelische kringen het gebruik van een beeld van Jezus steeds meer gangbaar wordt. En we dus ook steeds meer doen aan afgoderij.

Dit is vrij frappant als je bedenkt dat men intenser samenwerkt met de RK.

491 Through the centuries the Church has become ever more aware that Mary, "full of grace" through God, was redeemed from the moment of her conception. That is what the dogma of the Immaculate Conception confesses, as Pope Pius IX proclaimed in 1854...
494 ... As St. Irenaeus says, "Being obedient she became the cause of salvation for herself and for the whole human race." ...
495 ... the Church confesses that Mary is truly "Mother of God" (Theotokos).
964 Mary's role in the Church is inseparable from her union with Christ and flows directly from it. "This union of the mother with the Son in the work of salvation is made manifest from the time of Christ's virginal conception up to his death"; it is made manifest above all at the hour of his Passion. ... enduring with her only begotten Son the intensity of his suffering, joining herself with his sacrifice in her mother's heart, and lovingly consenting to the immolation of this victim, born of her ...
966 "Finally the Immaculate Virgin, preserved free from all stain of original sin, when the course of her earthly life was finished, was taken up body and soul into heavenly glory, and exalted by the Lord as Queen over all things, so that she might be the more fully conformed to her Son ..." The Assumption of the Blessed Virgin is a singular participation in her Son's Resurrection ... "In giving birth you kept your virginity... You conceived the living God and, by your prayers, will deliver our souls from death" (Byzantine Liturgy, Troparion, Feast of the Dormition, August 15th.).
The Second Vatican Council's Decree on Ecumenism explains: "For it is through Christ's Catholic Church alone, which is the universal help toward salvation, that the fullness of the means of salvation can be obtained. It was to the apostolic college alone, of which Peter is the head, that we believe that our Lord entrusted all the blessings of the New Covenant, in order to establish on earth the one Body of Christ into which all those should be fully incorporated who belong in any way to the People of God."
819 Christ's Spirit uses these Churches and ecclesial communities as means of salvation, whose power derives from the fullness of grace and truth that Christ has entrusted to the Catholic Church. All these blessings come from Christ and lead to him, and are in themselves calls to "Catholic unity."
834 Particular Churches are fully catholic through their communion with one of them, the Church of Rome "which presides in charity." "For with this church, by reason of its pre-eminence, the whole Church, that is the faithful everywhere, must necessarily be in accord" (St. Irenaeus, Adv. Haeres, 3,3,2:PG 7/1,849; cf. Vatican Council I: DS 3057).
841 The plan of salvation also includes those who acknowledge the Creator, in the first place amongst whom are the Muslims; these profess to hold the faith of Abraham, and together with us they adore the one, merciful God, mankind's judge on the last day.

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 19, 2004, 10:21:18 am »
Dit is een kleine greep uit de nieuwe RK catechismus. ik vind namelijk wel dat je je ergens in moet verdiepen voordat je iets beweerd. Nou hierbij kunnen jullie dit ook doen.Voor zover nog niet gedaan.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 10:22:37 am door tikvah »

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 19, 2004, 12:22:15 pm »
Tikvah...ik had het niet beter én niet beter onderbouwd kunnen zeggen.  d:)b

Rachmaninov: ik vind je een beetje een 'opportunist'.  Sorry dat ik dat zeg hoor, maar als je vaststelt, dat de RK-kerk zaken doet die rechtstreeks tegen GOD ingaan (bvb afgodendienst/verering van mensen, beelden, Maria etc.) dan kan je nooit zeggen, dat samensmelten met de RK-kerk / samenwerken goed is. Zeker als de Bijbel ook zegt, dat dat niet mag! (God wil dat niet hebben voor Zijn Kinderen!).

Tikvah constateert ook terecht dat de gevolgen van Raad van Kerken, Oecumene, URI én PKN nu al enorm zijn en beslist niet positief....

Deze wereld gelooft in oplossingen van deze wereld: grote aantallen en grote organisaties, globalisatie, wereldvrede door deze organisaties en rechten van de mens....  Dat de Bijbel daarover juist iets héél anders zegt, ontgaat dus zelfs vele Christenen...

Waarlijke vrede, liefde, geduld, etc. begint namelijk klein: in jouw eigen relatie met God door Jezus en mét de Heilige Geest van GOD.  Met inzet van die Gaven van de Geest zal je groeien in de Vrucht van de Geest; een waarlijk kind van God wordend!

En dan word/ben je waarlijk naastenlievend!
Josh

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 19, 2004, 12:24:26 pm »
oh jey o jey mijnh eerste duim. Joepie voor het eerst op het forum. Even een vreudedansje

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 19, 2004, 12:31:32 pm »
Het klinkt misschien gek, maar veel mensen zien niet wat jij wel ziet.  God heeft je dus rijkelijk gezegend. Nu je dat weet, heb je weer iets om Hem te danken!
Josh

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 19, 2004, 12:37:55 pm »
Joshua, weet je dat ik dat echt erg vindt soms die kennis. Je wordt door niemand geloofd terwijl de bewijzen er duidelijk liggen.Maar je wordt voor ketter uitgemaakt omdat je neit met alle kerken wilt samenwerken.

En het is echt door genade dat God me dit getoond heeft. Ik was er zelf niet mee bezig, maar ik ervoer het echt als Zijn Hand die miij leidde tot deze kennis.

Mensen, WORD WAKKER.

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 19, 2004, 03:22:48 pm »
Tikvah...ik ervaar precies hetzelfde als jij.  Je voelt je alsof je staat te spreken in een woestijn; dor en stil.  Niemand begrijpt je én de meesten willen ook totaal niet onderzoeken wat je gevonden hebt of zegt.  Net alsof mensen stom en blind zijn.
Ze horen je niet, ze zien niets. Niets.

Ook ik heb een stuk 'leiding van God' hierin ervaren én nog steeds. Wel vraag ik God/Jezus heel vaak om geduld en liefde en geloof.  Kennis kan je niet redden en soms ervaren mensen je als 'een irritante betweter'.  Alleen geduld en liefde kunnen je helpen om door te gaan.

En geloof om niet gek te worden !
Josh

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 19, 2004, 04:01:58 pm »
He, wat heerlijk een metgezel. Ik meot inderdaad soms uitkijken dat door wat ik weet dat ik weer niet doorsla naar te fanatiek. En ja daar hebben we gebed bij nodig.

Ik zei laatst tegen mijn moeder: het heeft geen zin, ze willen het niet zien, nog erger het maakt ze helemaal niks uit, ik voel me een roepende in de woestijn. I guess dat dat gevoel inherent is aan dergelijke kennis.

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 19, 2004, 05:24:17 pm »
Yep. Dat is het gevolg van kennis.  Maar het is natuurlijk wel kennis die ontstaan is omdat je opzoek was/bent.  Voor mezelf: (door Gods Geest!) ik wou meer weten over God, Jezus, Geestesgaven, Profetieën etc.

En ik nam de Bijbel als uitgangspunt.  En natuurlijk mijn wetenschappelijke wijze van onderzoeken (diverse Bijbelteksten tegenelkaar openzetten, diverse bronnen (waaronder grondteksten) gebruiken, zoeken in de mondiale geschiedenis, schrijven/noteren van conclusies etc.)

Ook mijn vriendin heeft me enorm geholpen met materialen. Zij loopt een 'eeuw'  op me voor denk ik wel eens....

Gelukkig kunnen we de gekregen inzichten samen delen. Dat is heel belangrijk.  Bovendien: waar twee mensen in Zijn Naam samenkomen...........
Josh

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 19, 2004, 05:34:00 pm »
* Topictitel gewijzigd.

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 19, 2004, 05:45:56 pm »
Topictitel gewijzigd....mmmmm....

Vindt God het in Zijn Woord toelaatbaar dat Zijn Kinderen samenwerken of samengaan of samensmelten met afgodendienaars? [want dat is eigenlijk de vraag toch/]

Wel...wie heeft hier een bijbels antwoord op?
Josh

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 19, 2004, 06:21:50 pm »
Hangt van de situatie af. Bij maatschappelijke en/of politieke onderwerpen, bv VBOK, zie ik geen probleem.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 21, 2004, 04:05:04 pm »
Maar Pugna,....als de uitgangspunten van de RK-kerk niet bijbels zijn...zelfs tegen-Bijbels...wil jij hen dan als hulp of adviseur in en over jouw wandel met God door het leven....?

Lijkt me tikkie vreemd en onverstandig...

Mijn vraag was eigenlijk...wordt er in de Bijbel iets over gezegd of je mag samenwerken/samengaan met mensen die andere goden aanbidden of mensen aanbidden enzo?!
Josh

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 21, 2004, 04:41:47 pm »

quote:

Joshua schreef op 19 april 2004 om 17:45:
Topictitel gewijzigd....mmmmm....

Vindt God het in Zijn Woord toelaatbaar dat Zijn Kinderen samenwerken of samengaan of samensmelten met afgodendienaars? [want dat is eigenlijk de vraag toch/]

Wel...wie heeft hier een bijbels antwoord op?

2 Joh 7 Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist. 8 Let op uzelf, dat gij niet verliest wat wij verricht hebben, maar uw loon ten volle ontvangt. 9 Een ieder, die verder gaat en niet blijft in de leer van Christus, heeft God niet; wie in die leer blijft, deze heeft zowel de Vader als de Zoon. 10 Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis en heet hem niet welkom. 11 Want wie hem welkom heet, heeft deel aan zijn boze werken.

Dit gaat m.i. over de leiders, niet de gewone volgelingen/gelovigen. Die zijn waarschijnlijk gewoon onkundig en dienen geholpen te worden in de waarheid.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 04:46:46 pm door Priscilla en Aquila »

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 21, 2004, 05:38:05 pm »

quote:

Joshua schreef op 21 april 2004 om 16:05:
Maar Pugna,....als de uitgangspunten van de RK-kerk niet bijbels zijn...zelfs tegen-Bijbels...wil jij hen dan als hulp of adviseur in en over jouw wandel met God door het leven....?
Nee, dat wil ik niet, ik had het over maatschappelijke en/of politieke onderwerpen.  Ik heb geen probleem met samenwerking als we allebei dezelfde doelen nastreven. Ik noemde als voorbeeld abortus, daar zijn zowel wij als de RKK tegen.

quote:

Lijkt me tikkie vreemd en onverstandig...

Ooit gehoord van "Eendracht maakt macht" of "Verdeel en heers".

quote:

Mijn vraag was eigenlijk...wordt er in de Bijbel iets over gezegd of je mag samenwerken/samengaan met mensen die andere goden aanbidden of mensen aanbidden enzo?!
Had ik al beantwoord.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 21, 2004, 06:05:12 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 april 2004 om 18:15:
We hebben toch wel een bepaalde verantwoordelijkheid....en worden opgeroepen waakzaam te zijn....

Er staat iets wat je hierop kan toepassen in

2 Johannes 1
Standvastigheid tegenover misleiders
7 Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist. 8 Let op uzelf, dat gij niet verliest wat wij verricht hebben, maar uw loon ten volle ontvangt. 9 Een ieder, die verder gaat en niet blijft in de leer van Christus, heeft God niet; wie in die leer blijft, deze heeft zowel de Vader als de Zoon. 10 Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis en heet hem niet welkom. 11 Want wie hem welkom heet, heeft deel aan zijn boze werken.

Het is dus wel heel belangrijk wat iemands 'leer' is als je als Christen met hem wil samengaan/werken..... je mag een dwaalleraar zelfs niet welkom heten..de hand schudden, want dan maak je je een met zijn gedachtengoed... Staat hier....

[...]
Daar schrok ik wel van. Heb een goede vriend die zich bezig houdt met 'wicka'. Een moeilijk te beschrijven richting, maar het heeft o.a. te maken met hekserij. Moet ik echt mijn vriendschapsbanden met hem verbreken? Hij staat op zich niet onwelwillend tegenover het christendom, en we hebben regelmatig hier discussies over. Moet ik hem dan laten vallen, of met hem doorpraten in de hoop dat de Geest ook in zijn hart komt. Vind het erg moeilijk. Graag je reactie..
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 21, 2004, 06:15:47 pm »
Beste Uly,

Voor zover ik weet gaat het in dit stuk over mede-gelovigen die een andere leer aanhangen. Het is echter wel zo, dat soms op een bepaald moment toch de stap moet worden gemaakt om te kappen met een vriendschap. Omdat iemand in een bepaalde wereld opgaat.

Maar als God jou laat zien dat Hij wil dat je verder gaat met de vriendschap dan mag je weten dat Hij het ook wil zegenen!

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 21, 2004, 06:21:50 pm »

quote:

tikvah schreef op 21 april 2004 om 18:15:
Beste Uly,

Voor zover ik weet gaat het in dit stuk over mede-gelovigen die een andere leer aanhangen. Het is echter wel zo, dat soms op een bepaald moment toch de stap moet worden gemaakt om te kappen met een vriendschap. Omdat iemand in een bepaalde wereld opgaat.

Maar als God jou laat zien dat Hij wil dat je verder gaat met de vriendschap dan mag je weten dat Hij het ook wil zegenen!

Bedankt, zal het vanavond aan Hem vragen.

Ben overigens zelf een keer naar een oecumenische dienst geweest, mee met m'n toenmalige vriendin. De dienst werd geleid door een pastoor. En wat hij zei kwam erg overeen met wat ik in mijn eigen kerk te horen krijg.
Aan het einde van de dienst werden er hosties en wijn uitgedeeld, daar heb ik niet aan mee gedaan. Mede omdat ik nog steeds geen belijdenis heb gedaan (22 jaar, en nog geen belijdenis gedaan??? Ik weet het...) en omdat ik wel eens heb begrepen dat Roomsen de hosties letterlijk zien als het lichaam van Christus, een van de redenen voor gereformeerde kerken om geen toenadering te zoeken.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 21, 2004, 07:11:45 pm »
dat van de hosties klopt, dat deed ik in de kerk in Canada ook niet.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 25, 2004, 11:13:26 am »
"Kan samenwerking met de RK-kerk?"

Bent u betoeterd? ;)

'Vroeger' hebben we (onze voorouders) ons vrijgemaakt van haar juk en dat van Christus
opgenomen.
Nu zijn 'we' meer en meer bereid om samen te werken en ('waarom ook niet') samen te
gaan met hetzelfde (believe-you-me) Rome.Waarom?

'Vroeger' hebben we (onze voorouders) ons vrijgemaakt van de Spaanse tyrannie om ons
te verenigen in een vrije Republiek,met de vrijheid van spreken en de vrijheid van geloofsbelijdenis als beginselen (al viel dat in de praktijk soms wel tegen..).
Nu geven 'we' onze soevereiniteit vrijwillig uit handen,zogenaamd omdat we als klein land
het niet zouden kunnen bolwerken.
Hoezo?!

Tikvah,Joshua,ziet u ook een parallel?