vervolg bericht.....
Tweede tekst uit Openbaring 7 waar de Grote verdrukking wordt genoemd...Tijdens de Grote Verdrukking zal het evangelie van het koninkrijk worden gepredikt....
Dit lees je ook terug in Matt. 24
Ieder die nog nooit 'nee' tegen het evangelie heeft gezegd krijgt de kans om het evangelie van het koninkrijk aan te nemen, dat gebracht wordt door de 144.000 verzegelden uit Israel.
quote:
Openb. 7
3 en hij zeide: Brengt geen schade toe aan de aarde, noch aan de zee, noch aan de bomen, voordat wij de knechten van onze God aan hun voorhoofd verzegeld hebben.
4 En ik hoorde het getal van hen, die verzegeld waren: honderdvierenveertigduizend waren verzegeld uit alle stammen der kinderen Israëls. 5 Uit de stam Juda twaalfduizend verzegelden, uit de stam Ruben twaalfduizend, uit de stam Gad twaalfduizend, 6 uit de stam Aser twaalfduizend, uit de stam Naftali twaalfduizend, uit de stam Manasse twaalfduizend, 7 uit de stam Simeon twaalfduizend, uit de stam Levi twaalfduizend, uit de stam Issakar twaalfduizend, 8 uit de stam Zebulon twaalfduizend, uit de stam Jozef twaalfduizend, uit de stam Benjamin twaalfduizend verzegelden.
Uit 'De rede over de laatste dingen'
Matt. 24
14 En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.Als ze dit evangelie geloven, horen ze bij de schare die niemand kan tellen......gedood voor het getuigenis van Christus......
Dit is niet dezelfde groep gelvigen als de Gemeente, want de gemeente is op dat moment al opgenomen in de hemel enn viert de bruiloft van het Lam...
quote:
'De schare, die niemand tellen kan'
Openbaring 7
9 Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen.
10 En zij riepen met luider stem en zeiden:
De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam!
11 En al de engelen stonden rondom de troon en de oudsten en de vier dieren, en zij wierpen zich op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God, 12 zeggende:
Amen, de lof en de heerlijkheid, en de wijsheid en de dankzegging, en de eer en de macht en de sterkte zij onze God tot in alle eeuwigheden! Amen.
13 En een van de oudsten antwoordde en zeide tot mij: Wie zijn dezen, die bekleed zijn met de witte gewaden, en vanwaar zijn zij gekomen? 14 En ik sprak tot hem: Mijn heer, gíj weet het. En hij zeide tot mij: Dezen zijn het, die komen uit de grote verdrukking; en zij hebben hun gewaden gewassen en die wit gemaakt in het bloed des Lams. 15 Daarom zijn zij voor de troon van God en zij vereren Hem dag en nacht in zijn tempel; en Hij, die op de troon gezeten is, zal zijn tent over hen uitspreiden. 16 Zij zullen niet meer hongeren en niet meer dorsten, ook zal de zon niet op hen vallen, noch enige hitte, 17 want het Lam, dat in het midden van de troon is, zal hen weiden en hen voeren naar waterbronnen des levens; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen.
De derde tekst waar de grote verdrukking in voor komt..Op. 2: 22
Dit komt uit de brief aan Tyatira....
quote:
18 En schrijf aan de engel der gemeente te Tyatira:
Dit zegt de Zoon Gods, die ogen heeft als een vuurvlam en zijn voeten zijn als koperbrons: 19 Ik weet uw werken en liefde, en geloof en dienstbetoon, en uw volharding en uw laatste werken, die meer zijn dan de eerste. 20 Maar Ik heb tegen u, dat gij de vrouw Izebel laat begaan, die zegt, dat zij een profetes is, en zij leert en verleidt mijn knechten om te hoereren en afgodenoffers te eten. 21 En Ik heb haar tijd gegeven om zich te bekeren, maar zij wil zich niet bekeren van haar hoererij. 22 Zie, Ik werp haar op het ziekbed en hen, die met haar overspel bedrijven, breng Ik in grote verdrukking, indien zij zich niet van haar werken bekeren. 23 En haar kinderen zal Ik de dood doen sterven en alle gemeenten zullen inzien, dat Ik het ben, die nieren en harten doorzoek; en Ik zal u vergelden, een ieder naar uw werken. 24 Doch Ik zeg tot u allen, die voorts te Tyatira zijt, en deze leer niet hebt en die niet, gelijk zij zeggen, de diepten des satans hebt leren kennen: Ik leg u geen andere last op. 25 Maar wat gij hebt, houdt dat vast, totdat Ik gekomen ben.
26 En wie overwint en mijn werken tot het einde toe bewaart, hem zal Ik macht geven over de heidenen; 27 en hij zal hen hoeden met een ijzeren staf, als aardewerk worden zij verbrijzeld, gelijk ook Ik van mijn Vader ontvangen heb, 28 en Ik zal hem de morgenster geven.
29 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.
Ik geloof, en vele christenen met mij...dat de zeven zendbrieven aan de zeven gemeenten in Asia uit Op. 2 en 3, geschreven zijn aan de betreffende gemeenten toen in die tijd...
maar dat ze in de volgorde waarin ze staan een beeld geven van de geschiedenis van de Christenheid..-
of van de kerkgeschiedenis...
Dus de brief
aan Efeze geeft
ook een beeld van de eerste tijd van de christe;lijke gemeente..... Er wordt bijv. nog over apostelen gesproken....
Dan krijg je
Smyrna...die wordt verdrukt...de christenvervolgingen begonnen al redelijk snel ....
Pergamum dan zijn de vervolgingen voorbij en de kerk krijgt het
gemakkelijk.. Ze wordt staatsgodsdienst maar
woont waar de troon van de stan is..
Tyatira stelt de periode van de kerk voor waar het rooms katholicisme hoogtij vierde...De donkere middeleeuwen...
Deze gelovigen zie je ook nu in deze tijd terug als RK kerk......
De paus had meer macht dan de wereldlijke leiders.... Vergl de vrouw Izebel.... Dit zien we hier terug en er wordt
de Grote verdrukking genoemd als straf voor haar hoererij.... Geestelijk gezien wordt er natuurlijk bedoeld dat zij (de kerk van die tijd) het niet bij de Here Jezus houdt, maar overspel pleegt....met andere goden en de satan... Ze eet afgoden offers....
Dit betekent dat zij niet (in beeld gezien ook niet de mensen die nu geestelijk hoereren) opgenomen zullen worden als de Heer terugkomt...
Nee, zij zal achterblijven en de grote verdrukking als een
oordeel dat ook over 'de volken' mbt Israel uitgevoerd wordt..moeten ondergaan....
Er zijn ook mensen in de RK kerk die deze leer niet hebben....die krijgen geen andere last van de Heer...als ze de Heer eenvoudig geloven
totdat Hij gekomen is zullen zij als beloning
de morgenster ontvangen.. Dat is de Here Jezus zelf....
Hierna komt
Sardes....Het protestantisme dat met de Hervorming goed begon maar na verloop van tijd tot
dode othodoxie werd...Had de naam te leven, maar gij zijt dood.... Maar onder hen zijn ook mensen waarvan gezegd wordt dat zij
[wel waardig zijn....
Filadelfia....de enige gemeente die alleen geprezen wordt en niet vermaand...
Dit zijn de opwekkingen in de 19e eeuw... Het reveil, de nadere Reformatie....
Van hen wordt gezegd dat zij kleine kracht hebben maar de Naam van de Heer niet hebben verloochend...
In verband met de opname. is de volgende tekst aan deze gemeente interessant:
Op. 3
10 Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen. 11 Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme. Deze groep zie je ook tegenwoordig nog bestaan.... Het zijn geen grote aantallen..
God bewaart de gelovigen voor de ure der verzoeking die over de aarde zal komen.... En Hij belooft ons: Ik kom spoedig...
De laatste gemeente is
Laodicea..de Heer staat
buiten de deur en Hij klopt.....
Veel mensen noemen zich tegenwoiordig Christen, maar zijn het niet... Ze zijn niet meer heet, en
zelfs niet koud..
Het interessert ze niets meer... Ze zijn lauw, en de Heer zegt dat Hij ze uit zal spuwen.....
Deze 'gelovigen' zijn dus naamchristenen en gaan niet mee met de opname... Het zal uitmonden in het grote Babylon.....de vrouw die hoereert
...
Dit is de achtergrond van Openbaring 2 : 22 over de Grote verdrukking....
Nog even een aanvulling over de opname:
Profetisch gezien eindigt hier aan het eind van Openbaring 3 de kerkgeschiedenis... Wij leven bijna aan het einde.....
Wat staat er nu in Openbaring 4 als eerste genoemd:
quote:
1 Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, alsof een bazuin met mij sprak, zeide: Klim hierheen op en ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet.
Johannes als apostel, christen, ziet na deze dingen- de tegenwoordige tijd waarin de gemeente nog op aarde is. het volgende:
Hij zag een deur geopend in de hemel en moet daarheen op klimmen....
Een perfect beeld van de gelovigen die vanaf Openbaring 4 in de hemel zijn en vanuit de hemel bekijken wat er NA DEZEN geschieden zal.
Na de periode van de gemeente op aarde, NA DEZEN geschiedt er van alles, de oordelen beginnen... Frappant is ook dat vanaf Openbaring 4 er niet meer staat: Wie een oor heeft die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt, maar alleen: Wie een oor heeft die hore..