Auteur Topic: Liefdevolle vermaning?  (gelezen 2876 keer)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Gepost op: april 21, 2004, 07:23:22 pm »
Liefdevolle vermaning

Sinds enige tijd duiken er op dit anders zo gemoedelijke forum regelmatig verdachtmakingen, beschuldigingen en waarschuwingen op. Eerst ging het om multinationals, grote bedrijven en over de vermeende vreemde praktijken van deze bedrijven. Later ging het over medechristenen. Christelijke organisaties werden aan de schandpaal genageld, beschuldigd van dienstbetoon aan de satan. Dat zijn grote woorden.  Zeker, de bijbel waarschuwt ons voor de Antichrist, die in het laatst der tijden grote macht zal vergaren. Daar moeten we waakzaam voor zijn:
1 Johannes 4:1-6

Het beproeven der geesten
4
1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. 2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; 3 en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld. 4 Gíj zijt uit God, kinderkens, en gij hebt hen overwonnen; want Hij, die in u is, is meerder dan die in de wereld is. 5 Zij zijn uit de wereld; daarom spreken zij uit de wereld en hoort de wereld naar hen. 6 Wij zijn uit God; wie God kent, hoort naar ons; wie uit God niet is, hoort naar ons niet. Hieraan onderkennen wij de Geest der waarheid en de geest der dwaling.

geesten
In bepaalde evangelische kringen is ‘het onderscheiden van geesten’ al uitgeroepen tot een  gave of een bediening. Het is goed om waakzaam te zijn, maar daarbij is inderdaad het maken van onderscheid bijzonder noodzakelijk.
Een extra verantwoordelijkheid hebben we ten opzichte van onze medebroeders- en zusters, ongeacht in welke kerkelijke denominatie we ze terugvinden. We kunnen niet zomaar mensen beschuldigen, ook niet als we ergens dingen hebben gelezen. De wijze waarop nu op dit forum gesproken wordt over medechristenen heeft me bijzonder gegrepen. Niet liefdevol, maar veroordelend. Niet gericht op hulp en bijstand, maar hard en bijtend. Ik weet niet of de mensen die hier op dit forum grote woorden spreken gelijk hebben. Ik weet ook niet of ze ongelijk hebben. Ik weet wel dat ze onvoorzichtig zijn.  Want ook over vermaning en tucht van christenen die dwalen, is de bijbel heel duidelijk. Judas Schrijft:
Judas:17-23
17 Gij echter, geliefden, herinnert u de woorden, die vóór dezen gesproken zijn door de apostelen van onze Here Jezus Christus, 18 dat zij tot u hebben gezegd: Aan het einde des tijds zullen er spotters komen, die naar hun eigen goddeloze begeerten zullen wandelen. 19 Zij zijn het, die scheuringen maken, natuurlijke mensen, die de Geest niet hebben. 20 Maar gij, geliefden, bewaart uzelf in de liefde Gods, door uzelf op te bouwen in uw allerheiligst geloof en door te bidden in de heilige Geest, 21 verwachtende de ontferming van onze Here Jezus Christus ten eeuwigen leven. 22 En weest ook barmhartig jegens sommigen, die twijfelen, 23 redt hen door hen uit het vuur te rukken, maar weest jegens anderen barmhartig in vreze, uit afkeer zelfs van het kleed, dat door het vlees bevlekt is.

veroordelen
Nog bekender is natuurlijk het liefdegebod. Uw naaste liefhebben als uzelf, en God boven alles. Dat is het grote en eerste gebod. Uit die –door God verplichtte- liefde tot de naaste komt als het goed is ook een andere houding voort. Een Christen zoekt naar de Waarheid, die hem in Christus gegeven is. Maar die waarheid moet ook met liefde verkondigd worden. Niet zoals de profeet Jona, die met tegenzin door Nineve trok en de boodschap maar wat rondstrooide. De Heilige Geest wil mensen gebruiken om het evangelie in de harten van mensen te zaaien. Dat betekent dat we ons ook moeten richten naar die Geest, die een Geest van waarheid én liefde is.
Dat betekend dat we voorzichtig met onze analyses en conclusies om moeten springen. Kunnen wij kijken in het Heilsplan van onze God? We weten dat een ieder die in Hem gelooft, eeuwig leven mag verwachten. Meer weten we niet. Of dat alleen geldt voor de baptist, de charismatisch-evangelische, de gereformeerde, de Rooms-Katholieke? We weten het niet.
We kunnen –op basis van wat de Bijbel daarover zegt- wel tot de conclusie komen dat een kerkgenootschap soms een boodschap verkondigt die in strijd is met wat de Bijbel zegt. Maar betekent dat ook dat deze mensen, zij die lid zijn van die kerk, niet in Christus geheiligd kunnen zijn? Absoluut niet! Dus kijk uit met je tong, want het is het scherpste wapen dat je gekregen hebt. Kijk uit om mensen te veroordelen die Christus ook zien als hun enige Verlosser en Heiland. Want dan geldt:
Rom. 8:33
 Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt; 34 wie zal veroordelen?

macht
Tenslotte: Sommige medeforummers hoor ik regelmatig waarschuwen voor het kwaad dat Satan de wereld in zendt. Terecht, want de duivel gaat rond als een briesende leeuw, hij zoekt wie hij kan verslinden.  Een medeforummer vroeg zich ook af wie deze wereld nu in zijn greep heeft.  Hij suggereerde dat dat de Satan zou zijn.
Daar geloof ik niet in. Mijn God is machtig, en Hij laat het werk waar Hij aan begon niet gaan.
  “Het gras verdort, de bloem valt af, maar het woord van onze God houdt eeuwig stand”, schrijft Jesaja. En daar mogen we ook in vertrouwen. Satan is machtig, maar onze God is véél machtiger. We moeten wel oplettend zijn om de tekenen van de tijd te ontwaren, maar we mogen ook vertrouwen op onze Vader en op Christus. “Hij is de levende God, die blijft in eeuwigheid; zijn koningschap is onverderfelijk en zijn heerschappij duurt tot het einde”, staat in Daniël. Inderdaad, dat betekent niet dat we rustig achterover kunnen zitten, om te wachten op de wederkomst. Er is nog zoveel te doen! Maar we moeten zeker niet bang wegduiken in een hoekje voor het werk van Satan.  We hoeven ook niet ons hele geloofsleven te focussen op het zoeken en benoemen van de werken van de Duivel, want God zelf zal voor ons strijden.  Dat heeft Hij al gedaan, en Hij won. Dat vierden we een paar dagen geleden nog.
Nou, wat dan? Ik zou zeggen: vertrouw op hem, en laat Hem het laatste woord.
1 Korintiërs 10:12
12 Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle. 13 Gij hebt geen bovenmenselijke verzoeking te doorstaan. En God is getrouw, die niet zal gedogen, dat gij boven vermogen verzocht wordt, want Hij zal met de verzoeking ook voor de uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt.

[offtpic]dit klinkt wel erg gereformeerd. maar ja, dat ben ik dan ook[/offtopic]
...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2004, 07:37:10 pm »
Kan er wel een bijbelse bij zetten (misschien staat die er ook al in.... Dan is dit een samenvatting...

Steunt elkander
Galaten 6
 1 Broeders, zelfs indien iemand op een overtreding betrapt wordt, helpt gij, die geestelijk zijt, hem terecht in een geest van zachtmoedigheid, ziende op uzelf; gij mocht ook eens in verzoeking komen.
2 Verdraagt elkanders moeilijkheden; zó zult gij de wet van Christus vervullen. 3 Want indien iemand zich verbeeldt, dat hij iets is, en het niet is, dan vergist hij zich zeer. 4 Ieder moet zijn eigen werk toetsen; dan zal hij slechts voor zichzelf stof tot roem hebben en niet voor een ander. 5 Want ieder zal zijn eigen last dragen.
6 En hij, die onderricht wordt in het woord, dele van alle goed mede aan wie dat onderricht geeft.
7 Dwaalt niet, God laat niet met Zich spotten. Want wat een mens zaait, zal hij ook oogsten. 8 Want wie op (de akker van) zijn vlees zaait, zal uit zijn vlees verderf oogsten, maar wie op (de akker van) de Geest zaait, zal uit de Geest eeuwig leven oogsten. 9 Laten wij niet moede worden goed te doen, want, wanneer het eenmaal tijd is, zullen wij oogsten, als wij niet verslappen.
10 Laten wij dus, daar wij de gelegenheid hebben, doen wat goed is voor allen, maar inzonderheid voor onze geloofsgenoten.

Het optreden van Paulus
1 Tess 2
1 Want zelf weet gij, broeders, dat ons komen bij u niet zonder vrucht is geweest. 2 Immers, ondanks de mishandeling en de smaad, die wij, zoals gij weet, te Filippi tevoren ondergaan hadden, hebben wij u, in onze God vrijmoedig, onder zware strijd het evangelie Gods gebracht. 3 Want ons vermanen komt niet voort uit dwaling, noch uit onzuivere bedoeling; het gaat ook niet met list gepaard. 4 Integendeel, daar God ons waardig heeft gekeurd om ons het evangelie toe te vertrouwen, spreken wij, niet om mensen te behagen, maar Gode, die onze harten keurt. 5 Want wij hebben ons nooit afgegeven met vleitaal, zoals gij weet, of met (enig) baatzuchtig voorwendsel; God is getuige! 6 Ook zochten wij geen eer bij mensen, noch van u, noch van anderen, hoewel wij als apostelen van Christus ons hadden kunnen laten gelden; 7 maar wij gedroegen ons in uw midden vriendelijk, zoals een moeder haar eigen kinderen koestert. 8 Zo waren wij, in onze grote genegenheid voor u, bereid u niet alleen het evangelie Gods, maar ook ons eigen leven mede te delen, daarom, dat gij ons lief geworden waart. 9 Want gij herinnert u, broeders, onze moeite en inspanning. Terwijl wij nacht en dag werkten, om niemand uwer lastig te vallen, hebben wij u het evangelie van God gepredikt. 10 Gij zijt getuigen, en God, hoe vroom, rechtvaardig en onberispelijk wij ons bij u, die gelooft, gedragen hebben. 11 Gij weet trouwens, hoe wij, als een vader zijn eigen kinderen, u hoofd voor hoofd vermaanden, aanmoedigden, 12 en betuigden te blijven wandelen, Gode waardig, die u roept tot zijn eigen Koninkrijk en heerlijkheid.

1 Tim 5
1 Word niet heftig tegen een oude man, maar vermaan hem als een vader; doe het jonge mannen als broeders, 2 oude vrouwen als moeders, jonge vrouwen als zusters, in alle reinheid.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #2 Gepost op: april 21, 2004, 07:55:56 pm »
Romeinen 2
1 Daarom zijt gij, o mens, wie gij ook zijt, niet te verontschuldigen, wanneer gij oordeelt. Want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelf; want gij, die oordeelt, bedrijft dezelfde dingen. 2 Wij weten echter, dat het oordeel Gods onpartijdig gaat over hen, die zulke dingen bedrijven.

Romeinen 15
1 Wij, die sterk zijn, moeten de gevoeligheden der zwakken verdragen en niet onszelf behagen. 2 Ieder onzer trachte zijn naaste te behagen, ten goede, tot opbouwing, 3 want ook Christus heeft Zichzelf niet behaagd, maar, gelijk geschreven staat: De smaadwoorden van hen, die U smaden, kwamen op Mij neder.

1 Tess 5
12 Wij verzoeken u, broeders, hen, die onder u zich moeite getroosten, die u leiden in de Here en u terechtwijzen, te erkennen, 13 en hen zeer hoog te schatten in liefde, om hun werk. Houdt vrede onder elkander.
14 Wij vermanen u, broeders, wijst de ongeregelden terecht, beurt de kleinmoedigen op, komt op voor de zwakken, hebt geduld met allen. 15 Ziet toe, dat niemand kwaad met kwaad vergelde, maar jaagt te allen tijde het goede na, jegens elkander en jegens allen.
16 Verblijdt u te allen tijde, 17 bidt zonder ophouden, 18 dankt onder alles, want dat is de wil Gods in Christus Jezus ten opzichte van u.
19 Dooft de Geest niet uit, 20 veracht de profetieën niet, 21 maar toetst alles en behoudt het goede.

Romeinen 12
6 Wij hebben nu gaven, onderscheiden naar de genade, die ons gegeven is: 7 profetie, naar gelang van ons geloof; wie dient, in het dienen; wie onderwijst, in het onderwijzen; 8 wie vermaant, in het vermanen; wie mededeelt, in eenvoud; wie leiding geeft, in ijver; wie barmhartigheid bewijst, in blijmoedigheid.

Dus:
Harde woorden van vermaan mogen best gesproken worden, maar alleen als het opbouwend bedoeld is. En laat het moderaten aan de mods over...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Joshua

• Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #3 Gepost op: april 21, 2004, 08:06:26 pm »
Interessante discussie.  Wat ik me wel afvraag of langzaamaan de mantel der liefde gebruikt wordt...

En ik denk daar steeds meer over...gezien het feit, dat de 'topic-starter' het heeft over 'beschuldigingen en verdachtmakingen'.  Dat lijkt mij een zeer subjectieve benadering.  De vraag is of dit 'waarheidsgehalte heeft'.  Bovendien vraag ik me af 'wie nu vermaant hier'....

Geen enkele profeet in de Bijbel was geliefd. Ook Jezus was niet geliefd.  En ook Hij waarschuwde en was zéér scherp tegen bepaalde personen; zelfs tegen zijn eigen discipelen.

Laten we geen sfeer creëren waarin alleen de eigen en bekende echo liefdevol is en het onbekende niet-liefdevol.  Dat lijkt me namelijk 1.000x gevaarlijker dan minder liefdevol zijn.  Eerlijkheid, waarheid zijn minstens net zo belangrijk.

In plaats van zpraten over 'niet-liefdevol-genoeg-zijn' lijkt het mij beter om te doen wat de Bijbel aangeeft: 'onderzoekt alles en behoudt het goede!'.

En ik begrijp best, dat sommige info voor sommige mensen énorm confronterend kan zijn en dus bedreigend.....  maar dat maakt noch info noch boodschapbrenger 'liefdeloos'.

Vooroordelen huizen meestal bij mensen die niet wensen te onderzoeken én alles willen toedekken of afdekken met de mantel der liefde....tenminste...dat is mijn ervaring hiermee!

PS: van wie is die afdekkende liefde dan eigenlijk als het de waarheid en gerechtigheid tegenhoudt?
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 08:11:05 pm door Joshua »
Josh

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #4 Gepost op: april 21, 2004, 08:11:20 pm »
Vermaan moet wel opbouwend zijn, natuurlijk. En krenkend valt daar nou niet bepaald onder.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Joshua

• Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #5 Gepost op: april 21, 2004, 08:14:27 pm »
Is dat niet een heel persoonlijke zaak???  Ik denk dat ieder dat weer anders opvat???

Jezus zei ook harde woorden tegen Farizeeers en over Farizeeers.  Dat zullen ze beslist niet opbouwend gevonden  hebben.  De waarheid is vaak een groot probleem voor mensen en wordt als zeer hard ervaren...
Josh

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #6 Gepost op: april 21, 2004, 08:18:08 pm »
Heb jij de de Waarheid in pacht? Jezus wel, maar de gemiddelde mens?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

lonneke

• Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #7 Gepost op: april 21, 2004, 08:28:27 pm »
Een christen wordt nadrukkelijk opgeroepen tot vijandsliefde

Matt 5:43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. 44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen, 45 opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? 47 En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde?
48 Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.  

Luc. 10 25-37 De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan

25 En zie, een wetgeleerde stond op om Hem te verzoeken en zeide: Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven? 26 En Hij zeide tot hem: Wat staat in de wet geschreven? Hoe leest gij? 27 Hij antwoordde en zeide: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf. 28 En Hij zeide tot hem: Gij hebt juist geantwoord; doe dat en gij zult leven. 29 Maar hij wilde zich rechtvaardigen en zeide tot Jezus: En wie is mijn naaste? 30 Daarop hernam Jezus en zeide: Een zeker mens daalde af van Jeruzalem naar Jericho en viel in de handen van rovers, die hem niet alleen uitschudden, maar ook slagen gaven en weggingen, terwijl zij hem halfdood lieten liggen.
31 Bij geval daalde een priester af langs die weg; en deze zag hem, doch ging aan de overzijde voorbij. 32 Evenzo ging ook een Leviet langs die plaats, en hij zag hem en ging aan de overzijde voorbij. 33 Doch een Samaritaan, die op reis was, kwam in zijn nabijheid, en toen hij hem zag, werd hij met ontferming bewogen. 34 En hij ging naar hem toe, verbond zijn wonden, goot er olie en wijn op; en hij zette hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg en verzorgde hem. 35 En de volgende dag stelde hij de waard twee schellingen ter hand en zeide: Verzorg hem en mocht gij meer kosten hebben, dan zal ik ze u vergoeden, op mijn terugreis. 36 Wie van deze drie dunkt u, dat de naaste geweest is van de man, die in handen der rovers was gevallen? 37 Hij zeide: Die hem barmhartigheid bewezen heeft. En Jezus zeide tot hem: Ga heen, doe gij evenzo.

Rom. 12:17 Vergeldt niemand kwaad met kwaad; hebt het goede voor met alle mensen. 18 Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen. 19 Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here. 20 Maar, indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem te drinken, want zo zult gij vurige kolen op zijn hoofd hopen. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Het is niet zo moeilijk om je geloofsgenoten lief te hebben. Maar oh wee als het iemand anders is, een andere nationaliteit, een andere geloofsovertuiging heeft, of helemaal niet gelooft? Je vijand lief hebben....volgens mij denkt daar niemand over na. Hoe ga je hier mee om? Wij hebben het altijd alleen maar over iemand willen overtuigen of vermanen....of we negeren gewoon mensen, wijzen mensen af, oordelen inderdaad. Nee, niet echt liefdevol.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #8 Gepost op: april 21, 2004, 10:00:15 pm »

quote:

arend schreef op 21 april 2004 om 19:23:
geesten
In bepaalde evangelische kringen is ‘het onderscheiden van geesten’ al uitgeroepen tot een  gave of een bediening. Het is goed om waakzaam te zijn, maar daarbij is inderdaad het maken van onderscheid bijzonder noodzakelijk.
Ik ben het helemaal met je eens dat vermanen uit liefde moet gebeuren..... En heel goed van je een topic te openen als dit op je hart ligt...

Even een opmerking (niet verkeerd bedoeld :))over dat 'de gave van onderscheiden van geesten' in bepaalde kringen al uitgeroepen zou zijn tot een gave....
Ik denk dat de bijbel daar het eerst mee was....
1 Kor. 12
7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. 8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

quote:

Ik weet ook niet of ze ongelijk hebben. Ik weet wel dat ze onvoorzichtig zijn.  Want ook over vermaning en tucht van christenen die dwalen, is de bijbel heel duidelijk. Judas Schrijft:
Judas:17-23
17 Gij echter, geliefden, herinnert u de woorden, die vóór dezen gesproken zijn door de apostelen van onze Here Jezus Christus, 18 dat zij tot u hebben gezegd: Aan het einde des tijds zullen er spotters komen, die naar hun eigen goddeloze begeerten zullen wandelen. 19 Zij zijn het, die scheuringen maken, natuurlijke mensen, die de Geest niet hebben. 20 Maar gij, geliefden, bewaart uzelf in de liefde Gods, door uzelf op te bouwen in uw allerheiligst geloof en door te bidden in de heilige Geest, 21 verwachtende de ontferming van onze Here Jezus Christus ten eeuwigen leven. 22 En weest ook barmhartig jegens sommigen, die twijfelen, 23 redt hen door hen uit het vuur te rukken, maar weest jegens anderen barmhartig in vreze, uit afkeer zelfs van het kleed, dat door het vlees bevlekt is.
Ik kan er niet precies in lezen wie de anderen zouden zijn, waar we barmhartig voor moeten zijn uit vreze......moeilijke tekst.....
Sommigen die twijfelen is natuurlijk duidelijker....
En er staan zeker stukken in de bijbel die duidelijker zijn dan dit stuk uit Judas.....
Laat ik nog eens duidelijk stellen dat ik het wel met je eens ben voorzichtig te zijn en niet zomaar van alles te roepen....
Maar ik vind het wat anders als iemand een boek van een persoon bespreekt, dat hijzelf als schrijver in het openbaar heeft uitgegeven, waar ieder kennis van kan nemen....
Waar de ideeen zwart op wit instaan...... Dan is het logisch en te verwachten dat zoiets wordt besproken..... Het moet echter nooit een persoonlijke aanval worden, maar een vermaning of toetsing uit liefde, maar ook om medegelovigen te waarschuwen als wachter op de poort (Ezechiel-topic..)

Volgens 1 Kor. 5 is het een taak van de gemeente en zelfs een opdracht de medegelovigen te beoordelen... Dit i.t.t. hen die buiten zijn (buiten de gemeente) Die worden door God geoordeeld.

1 Kor 5
Weet gij niet, dat een weinig zuurdeeg het gehele deeg zuur maakt? 7 Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ongezuurd. Want ook ons paaslam is geslacht: Christus. 8 Laten wij derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.
9 Ik schreef u reeds in mijn brief, dat gij niet moest omgaan met hoereerders; 10 niet met de hoereerders uit deze wereld in het algemeen of met de geldgierigen en oplichters of afgodendienaars, want dan zou men wel uit de wereld moeten gaan. 11 Nu evenwel schrijf ik u, dat gij niet moet omgaan met iemand, die, al heet hij een broeder, een hoereerder, geldgierige, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard, of oplichter is; met zo iemand moet gij zelfs niet samen eten. 12 Staat het soms aan mij, hen te oordelen, die buiten zijn? Oordeelt ook gij niet (alleen) hen, die in uw kring zijn? 13 Hen, die buiten zijn, zal God oordelen. Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg.

Over dwaalleraars wordt ook wel het een en ander gezegd..... (sorry voor de vele teksten...)

2 Tim 2
De houding tegenover de dwaalleraars
14 Blijf dit in herinnering brengen en betuig in de tegenwoordigheid van God, dat men geen woordenstrijd moet voeren, die tot niets nut is, (ja) verderf brengt aan wie ernaar horen. 15 Maak er ernst mede u wèl beproefd ten dienste van God te stellen, als een arbeider, die zich niet behoeft te schamen, doch rechte voren trekt bij het brengen van het woord der waarheid. 16 Maar vermijd de onheilige, holle klanken; want zij zullen de goddeloosheid nog verder drijven, 17 en hun woord zal voortwoekeren als de kanker. Tot hen behoren Hymeneüs en Filetus, 18 die uit het spoor der waarheid geraakt zijn met hun bewering, dat de opstanding reeds heeft plaatsgehad, waardoor zij het geloof van sommigen afbreken. 19 En toch staat ongeschokt het hechte fundament Gods met dit merk: De Here kent de zijnen, en: Een ieder, die de naam des Heren noemt, breke met de ongerechtigheid. 20 Doch in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en van aardewerk, en wel deels met eervolle, deels met minder eervolle bestemming; 21 indien iemand zich nu hiervan gereinigd heeft, zal hij een voorwerp zijn met eervolle bestemming, geheiligd, bruikbaar voor de eigenaar, voor iedere goede taak gereed. 22 Schuw de begeerten der jeugd en jaag naar gerechtigheid, naar trouw, naar liefde en vrede met hen, die de Here aanroepen uit een rein hart. 23 Maar wees afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers, dat zij twisten teweegbrengen; 24 en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te onderwijzen, geduldig, 25 met zachtmoedigheid de dwarsdrijvers bestraffende. Het kon zijn, dat God hun gaf zich tot erkentenis der waarheid te keren 26 en, ontnuchterd, zich te wenden tot de wil van Hem, (losgekomen) uit de strik des duivels, die hen gevangen hield.

Hoe weet je dat iemand een echt christen is.....
Als je je christen noemt, moet je je reinigen, afscheiden van de ongerechtigheid..(vs. 19)....dat is dan ook de genoemde dwaalleer.... Je moet dat vermijden want dat vergroot de goddeloosheid...het woekert voort..(vs. 16) hierdoor wordt het geloof afgebroken (vs. 18)
Wij moet jagen naar, (je inspannen) gerechtigheid liefde, trouw en vrede met hen die de Heer aanroepen uit een rein hart...
En dat is dus niet zo met een ieder.....alleen degene diebreken met ongerechtigheid, daar kun je aan zien dat ze bij de Heer horen.... en dat gaat hier ook echt oiver de dwaalleraars....
Want: De Heer kent de zijnen...(vs. 20)maar wij kunnen niet in het hart van iemand kijken en moeten door hun daden laten zien dat zij breken met ongerechtigheid....
Dan pas kun je met hen jagen naar gerechtigheid, trouw etc....

quote:

veroordelen
Ik vindt dat je christenen mag beoordelen...zelfs moet beoordelen...Anders zou je alles moeten tolereren wat er gedaan en gezegd wordt omdat we liefde voor elkaar moeten hebben....In de gemeente kun je vermaand worden want anders kan er scheefgroei bij iemand ontstaan... Correctie is niet verkeerd... Maar inderdaad is het gevaar van veroordelen dan groot..... En het moet altijd uit liefde gebeuren...

quote:

macht
Tenslotte: Sommige medeforummers hoor ik regelmatig waarschuwen voor het kwaad dat Satan de wereld in zendt. Terecht, want de duivel gaat rond als een briesende leeuw, hij zoekt wie hij kan verslinden.

We moeten ook niet bang wegduiken maar hebben een compleet strijdplan van Godzelf gekregen..... We hoeven de satan ook niet op te zoeken (ik denk dat hij ons wel opzoekt zogauw we actief voor God worden... ) maar moeten wel alert zijn....

Anders had Efeze 6 ook niet in de bijbel hoeven staan:

De geestelijke wapenrusting
10 Voorts, weest krachtig in de Here en in de sterkte zijner macht. 11 Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels; 12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten. 13 Neemt daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om, uw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden. 14 Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid, bekleed met het pantser der gerechtigheid, 15 de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes; 16 neemt bij dit alles het schild des geloofs ter hand, waarmede gij al de brandende pijlen van de boze zult kunnen doven; 17 en neemt de helm des heils aan en het zwaard des Geestes, dat is het woord van God. 18 En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest, daartoe wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen;

De duivel is overwonnen, maar hij weet ook dat hij nu nog een weinig tijd heeft om de gelovigen te verleiden en hij doet zich voor als een engel des lichts.....
Hij is nog niet gebonden....Jezus heeft nog niet letterlijk de macht aanvaard.. Zoals staat in Openbaring.....

quote:

[offtpic]dit klinkt wel erg gereformeerd. maar ja, dat ben ik dan ook[/offtopic]
Vind het toch wel erg mooi hoor, al is het gereformeerd :)
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 10:05:26 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joshua

• Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #9 Gepost op: april 21, 2004, 10:14:46 pm »
Beste Roodkapje,
Als GOD het wil, krijg ik van Hem de Waarheid in pacht; letterlijk en figuurlijk...

Ik ben in Jezus én in Geest. GOD zelf schenkt de Geestesgaven.  Wel eens van de Gave van Profetie gehoord of verkondigen van het Woord of inzicht?

Dus: een gewone Christen krijgt wat nodig is. Om mensen te vertellen, waarschuwen, op te leiden, dopen, verzorgen, etc.

Maar....waar leidt deze opmerking van jou nou eigenlijk heen?  Ik vind 'm niet erg positief?!
Josh

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #10 Gepost op: april 21, 2004, 10:18:32 pm »
Weest niet hoogmoedig, zodat u niet valt.

Vele christenen denken dat ze de bijbel naspreken, hele oorlogen tussen christenen worden gevoerd, omdat ze beiden menen de waarheid te kennen.
Pinkeltjefan

Joshua

• Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #11 Gepost op: april 21, 2004, 10:18:34 pm »
Sorry, dat ik het zeg, maar sommige stukken in dit topic zijn echt superlang. Echt teveel info en zonder structuur.  Dat lees niet tov. Nou zal niet iedereen zo effecient en kernachtig (bot?) zijn als ik hoor, maar ik zeg het toch ff.  :/
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 10:22:48 pm door Joshua »
Josh

Joshua

• Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #12 Gepost op: april 21, 2004, 10:22:25 pm »
Alfredt, echte Christenen voeren geen oorlog, maar kiezen tegen geweld in wat voor vorm dan ook.  En ja...ik heb het hier soms wel moeilijk mee gehad.  Maar toch is alleen dat een Christelijk streven volgens mij (Gij zult niet doden).

En over jouw 'hoogmoed komt ten val'.....   Zullen we gewoon maar niks meer zeggen dan?

Nehhhh....lijkt me geen optie.  Maar goed...staat er niet iets geschreven....'dat God de stenen zal doen spreken ofzo?'.

Hehehh.....
Josh

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #13 Gepost op: april 21, 2004, 10:26:40 pm »
Waarom zijn er bij jou slechts 2 opties?

of je veroordeeld mensen keihard of je zwijgt...

Wat dacht je van de zaak eens wat minder zwart-wit te bekijken? Mensen die volgens jou iets doen wat niet in overeenstemming is met de bijbel vragen waarom ze dat doen. Samen met die ander gewoon praten over wat in de bijbel staat, vertellen waarom dat volgens jou niet klopt. Zo van elkaar aan de hand van de bijbel leren.
Ook jij kan er naast zitten, misschien gebruikt God die ander waarvan jij in eerste instantie dacht dat hij er naast zat, wel om jou iets te leren.

In mijn optiek moet je altijd kijken naar de beste manier om mensen te bereiken. Als je weet dat iemand vatbaar is voor een argumentatie gebaseerd op rede dan zul je dat moeten gebruiken, en geen botte veroordeling.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 10:29:03 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #14 Gepost op: april 21, 2004, 10:27:22 pm »

quote:

Joshua schreef op 21 april 2004 om 22:18:
Sorry, dat ik het zeg, maar sommige stukken in dit topic zijn echt superlang. Echt teveel info en zonder structuur.  Dat lees niet tov. Nou zal niet iedereen zo effecient en kernachtig (bot?) zijn als ik hoor, maar ik zeg het toch ff.  :/

Ik denk dat jouw internetsites nog wel langer zijn.... :)
En je hoeft het niet te lezen als je de onderbouwing van iemands mening niet wil weten...

Joshua

• Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #15 Gepost op: april 21, 2004, 10:30:33 pm »
P&A...geen vriendelijk antwoord.  Ik ga eens slapen denk ik.  Tot over een dag of 8.  Dan kan je weer vrolijk verdergaan :+
Josh

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #16 Gepost op: april 21, 2004, 11:17:53 pm »

quote:

Joshua schreef op 21 april 2004 om 22:14:
Beste Roodkapje,
Als GOD het wil, krijg ik van Hem de Waarheid in pacht; letterlijk en figuurlijk...

Ik ben in Jezus én in Geest. GOD zelf schenkt de Geestesgaven.  Wel eens van de Gave van Profetie gehoord of verkondigen van het Woord of inzicht?

Dus: een gewone Christen krijgt wat nodig is. Om mensen te vertellen, waarschuwen, op te leiden, dopen, verzorgen, etc.

Maar....waar leidt deze opmerking van jou nou eigenlijk heen?  Ik vind 'm niet erg positief?!
Omdat niet alle 'ingevingen' van GOD komen, de duivel doet zich ook voor als een  'engel van het licht'. Hiervoor is de Gave van het onderscheiden van Geesten nodig. GOD zal nooit iets openbaren dat tegen de Bijbel ingaat, daarom is het belangrijk. Natuurlijk ben ik bekend met de gave van Profetie, die heb ik zelf. Wat jij zegt lijkt erg op wat de Korintiërs zeiden over hun geestesgaven, maar ze werden door Paulus terechtgewezen: lees 1 Korintiërs 13 maar eens.

quote:

1Co 13:1-13  Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.  (2)  En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.  (3)  En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.  (4)  De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;  (5)  Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;  (6)  Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;  (7)  Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.  ( 8 )  De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.  (9)  Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;  (10)  Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.  (11)  Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.  (12)  Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.  (13)  En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.

Dus: alleen aan het hebben van een bepaalde gave heb je niks. Het is als schallend koper, een rinkelende cymbaal. Als er geen liefde is, is zo'n gave zinloos. Waarmee we weer zijn aangeland aan de titel van dit topic. All you need is love.

Je komt nog al arrogant over zo, alsof wij niet in Jezus en in de Geest zijn. Ik leg de nadruk op over omdat ik ervanuit ga dat je het niet zo bedoelt. Door je zo op te stellen lijkt het alsof je jezelf een beter christen vindt en dat jij het allemaal wel even zult vertellen. (Ik herken mezelf er wel een beetje in, toen ik net tot geloof was gekomen wou ik het ook iedereen wel even vertellen). Ik kwam erachter dat dit in strijd is met o.a. weer Romeinen:

quote:

Rom 14:4-13  Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.  (5)  De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.  (6)  Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.  (7)  Want niemand van ons leeft zichzelven, en niemand sterft zichzelven.  ( 8 )  Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren.  (9)  Want daartoe is Christus ook gestorven, en opgestaan, en weder levend geworden, opdat Hij beiden over doden en levenden heersen zou.  (10)  Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.  (11)  Want er is geschreven: Ik leef, zegt de Heere; voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God belijden.  (12)  Zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven.  (13)  Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 11:30:24 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #17 Gepost op: april 21, 2004, 11:30:16 pm »
Het topic begon zo mooi.......

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #18 Gepost op: april 22, 2004, 12:05:24 am »

quote:

Doarsie schreef op 21 april 2004 om 23:30:
Het topic begon zo mooi.......

Ik had nog wel een :) bij mijn opmerking voor Joshua...
Dus ik probeerde wel liefdevol te zijn.....
Maar misschien ziet hij die smile morgen wel weer....
Heb je zelf geen mooie afsluiting dan.....?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #19 Gepost op: april 22, 2004, 12:21:13 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 april 2004 om 00:05:
[...]

Ik had nog wel een :) bij mijn opmerking voor Joshua...
Dus ik probeerde wel liefdevol te zijn.....
Maar misschien ziet hij die smile morgen wel weer....
Heb je zelf geen mooie afsluiting dan.....?
eigenlijk was mijn reactie alleen bedoeld voor Joshua,  niet alleen de openingspost vind ik  mooi, dat zijn er wel meer. ( en wat ik vind is uiteraard de waarheid ;) )

tikvah

• Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #20 Gepost op: april 22, 2004, 09:59:38 am »
Ik wil hierbij mijn excuses aanbieden als ik mensen heb gekwetst met mijn stukjes. Misschien had ik het wat op een andere wijze moeten neerzetten. Misschien had ik beter b.v. quotes v.d. mensen neer moeten zetten en dan jullie zelf moeten laten kiezen wat jullie ervan vinden. Zoals ik bij dr Schuller heb gedaan.
Ik wilde nog wel even zeggen dat ik inderdaad nog steeds vind dat we waakzaam moeten zijn. En dat vrijmetselarij etc geen dingen zijn om grapjes over te maken. En dat De samenwerking van de wereldraad der kerken met andere gelovigen etc in vergevorderd stadium is.
En wat dat betreft neem ik de bevindingen van mijn onderzoek ook niet terug. Maar wel mijn excuses als ik daar misschien iemand daarmee pijn heb gedaan, door de manier waarop.

Ik wilde nog wel even zeggen dat ik niet heb gezegd dat EA een vrijmetselarijorganisatie is. Dat is door Mij niet in de mond genomen. Ik wilde alleen aangeven dat er bepaalde ontwikkelingen aan de gang zien die niet positief zijn.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 10:01:23 am door tikvah »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #21 Gepost op: april 22, 2004, 10:01:09 am »

quote:

Joshua schreef op 21 april 2004 om 20:06:
Geen enkele profeet in de Bijbel was geliefd. Ook Jezus was niet geliefd.  En ook Hij waarschuwde en was zéér scherp tegen bepaalde personen; zelfs tegen zijn eigen discipelen.

Ongelófelijke dooddoener.

Je bent op dit forum echt niet de eerste die allerhande onzin van allerlei kaliber uitkraamt (en met het meeste daarvan zul je het zelf ook niet eens zijn) en die, als blijkt dat niemand het met hen eens is, begint te roepen dat hij een profeet is. Als alle mensen die dat beweren ook werkelijk profeten zijn, dan spreekt God Zichzelf wel ongelofelijk tegen door deze figuren want ze beweren allemaal wat anders.

Edit: dit is niet bedoeld voor Tikvah inderdaad.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 10:10:45 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #22 Gepost op: april 22, 2004, 10:06:28 am »
* Alfredt sluit zich volkomen bij Bumblebee aan :)

tikvah, ik denk niet dat jij je erg aangesproken hoeft te voelen hoor ;)
Zorgen uitspreken is niks mis mee, pijnpunten aanwijzen ook niet, zolang het maar op een nette faire manier gebeurd. En die ondertoon las ik in jouw stukjes wel.
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #23 Gepost op: april 22, 2004, 10:09:04 am »
hmz, editje toegepast  :w
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 10:41:49 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

tikvah

• Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #24 Gepost op: april 22, 2004, 10:09:15 am »
gelukkig alfredt. Want zo bedoelde ik het ook, maar ik was bang dat dit misschien neit helemaal was overgekomen. Ik wilde gewoon inderdaad die pijnpunten aanwijzen, dat mensen toch wat meer nadenken over dingen.

Bedankt voor je bemoedigend woordje, ik voel me nu een stuk beter. thanx

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Liefdevolle vermaning?
« Reactie #25 Gepost op: april 25, 2004, 09:21:37 am »
kiezen christenen tegen geweld? ik vind het anders best leuk met kleine kinderen te stoeien hoor.
(genesis 32 vers 23 tot 32)
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.