Vergis je niet hoor. Ook in evangelische kerken mag je vaak nog bepaalde dingen niet, omdat je niet gedoopt bent, volwassen dan. Dat is geen regel maar in verschillende kerken anders.
Soms mag je geen lid worden, of andere taken vervullen. Nou valt dat meestal wel mee bij b.v. koffiezetten of stoelen klaarzetten, en ook hebben ze in de regel geen enkel probleem om je tienden in ontvangst te nemen.
Het avondmaal is echter altijd toegankelijk voor een ieder die de Her Jezus kent als zijn persoonlijke verlosser. Dat komt omdat het een bevel is van Jezus om zijn dood te gedenken, en Hij daar verder geen voorwaarden aan stelt.
het verlangen om deel te nemen moet meer dan voldoende zijn.
Het wel of niet gedoopt zijn, mag niet gelden, net zo min als lidmaatschap van een bepaald kerkgenootschap. We hebben als het goed is allemaal dezelfde Vader, dus zijn wij hoe verschillend ook allemaal broertjes en zusjes.
Ik zou het erg vinden als ik thuis een maaltijd zou bereiden voor mijn 5 kinderen, en drie zouden besluiten dat de andere twee niet aan tafel zouden mogen komen omdat ze niet goed genoeg zouden zijn, of omdat ze daarmee nog eens de verdeeldheid zouden willen benadrukken. Ik als Vader zou dan juist blij zijn als ze tenminste nog samen bij mij aan tafel zouden willen.
Het verbaast me wel dat Michael zegt dat je eigenlijk niet anders kan dan belijdenis doen, als je een beetje mee wil draaien. Maar waarom zou je mee willen draaien voor God, als je nog niet kunt belijden dat Hij je Redder en zaligmaker is? Dat belijd je toch als het goed is al van kinds af aan? Waarom zou je aan de maaltijd mee willen doen, als je nog niet hardop kunt zeggen dat God jouw Vader is? Dat snap ik niet zo goed.
Mijn dochter heeft sinds kort verkering met een echte vrijgemaakte ( ja, lach maar) jongen van 19 jaar. Hij weet alles, kan alles, heeft zijn leven grotendeels op de rails, maarrrrrrrrrr... belijdenis doen, daar voelt hij zich nog te jong voor. Begrijpen wij dus niets van. Mijn dochter van 17 heeft zich al heel bewust laten dopen op haar 12de en kon dat toen en nu heel goed uitleggen.
Al die tijd heeft de duvel kans om hem nog anders te laten denken, hij doet dus allemaal dingen die wij niet begrijpen ( tennissen op zondagmorgen, zaterdags uitgaan i.p.v. naar de jeugdvereniging etc.) Terwijl het een heel goed jong is, zoon van een ouderling, snap ik niet dat niemand hem geleerd heeft om een bewuste keuze voor Jezus te maken, terwijl hij echt gelooft, dat hebben we hem gevraagd.
MaVee zegt ook dat 17 jaar wel heel jong was in zijn gemeente. Wil je weten hoeveel 17jarigen ( ook gereformeerden) hun eerste sexuele kontakt al achter de rug hebben? Daar hoeven ze niet zo lang over na te denken . De duvel is op die leeftijd allang bezig hoor, waarom niet veel eerder God in je leven accepteren. En er voor gáán?
En als je gewend bent 1 maal per jaar belijdenis te laten doen, dan ontneem je mensen de gedachte dat je eigenlijk dagelijks je geloof moet belijden. Ook in de gemeente moet het gestimuleerd worden, van héél jongs afaan, om ongedwongen je geloof te belijden.
Kinderen kunnen beter belijden dat ze Jezus houden dan dat ze van Pokemon houden b.v. Ze kunnen beter graag naar de gemeente gaan, dan dat ze graag naar K3 gaan. Ze ,kunnen beter hun mouwen opstropen om mee te helpen in het gemeentegebeuren, dan dat ze in het buurthuis hun krachten geven aan allerlei dubieuse kinderaktiviteiten.
Zo, ben ik weer lekker op dreef?