quote: op 01 Jan 2003 19:28:19 schreef redactie media:
Neem alsjeblieft ook het 'culturele' aspect mee. Er zijn meerdere criteria waaraan je een film kunt toetsten o.a. zogenaamd christelijke. Dus a.u.b. de discussie over dit onderwerp niet te zeer versmallen.
In dat geval...
Kun je films een beetje vergelijken met boeken, de zg. literatuur van de films zijn in mijn ogen goede films. Het moet een goed script zijn, maar alleen daarmee kom je er natuurlijk niet, het moet een lopend zijn en blijven, de acteerprestaties moeten hoog liggen en er moet geen overkill zijn van bijv. special effecten.
Ik kan wel een goed voorbeeld aan de hand doen:
Reservoir Dogs van Quinten Tarentino - veel mensen zien alleen de twee/drie bloedscenes en zeggen: geweldadige film, maar ze vergeten te kijken en luisteren naar (en begrijpen van) de dialogen, het complete verhaal, de opzet van het geheel.
Behalve de geniale dialogen is het verhaal veel groter dan wat je te zien krijgt in de film, maar je wordt halverwe steeds meer gewaar van het complete verhaal. Zonder (toendertijd) erg bekende acteurs heeft hij een film neergezet die op (bijna) alle fronten 'goed' is.
En QT doet heeft meer van dergelijke films gemaakt.
De nadruk van zijn films ligt vaak dan ook niet op vermaak en entertainment, maar op de kwaliteit die er vanzelfsprekend voor zorgt dat een film van hem moeilijk te plaatsen valt in de huidige genres (zoals: Actie/Thriller/Humor/e.d.) omdat hij veel diversiteit er in verwerkt op een heel goed bij elkaar passende manier.
Dit is natuurlijk niet een geheel objectieve mening, maar ik denk dat ik aan de hand van QT toch een redelijk beeld kan geven van wat ik een goede film vindt.