quote:
Alfredt schreef op 23 april 2004 om 13:32:Topics over personen zijn tot nu toe altijd uit de hand gelopen. Wij zijn een extern forum, we hebben geen binding met bepaalde personen dus is het altijd een praten over personen.
In de tekst die je aanhaalt wordt er nadrukkelijk gesproken over "UW" voorgangers. Nu gaat het niet over onze voorganger maar over iemand anders. En daarnaast hoeven dat soort gesprekken niet in de openbaarheid maar kun je die met je kerk, of met de persoon in kwestie bespreken.
Wat wel kan is de zaak waar je tegenaan loopt abstraheren van de persoon en vanuit die optiek het bespreken. En dat is dus wat ik hier graag zie gebeuren.
Ik begrijp dit niet zo goed. Misschien komt dat omdat ik hier nog niet zo lang schrijf en lees, en dus ook nog geen topics over personen "uit de hand heb zien lopen".
Maar als ik je goed begrijp dan kunnen we het vanaf heden niet meer hebben over Balkenende, Ds. Nico ter Linden, Bas van der Vlies, T.B. Joshua, Antioine Bodar, Billy Graham, Imam El Mundi, Peter Scheele, de Paus, Yomanda, Martin Mans of Madonna. Allemaal mensen met meningen, die meningen uitdragen, en mensen die ZELF de publiciteit zoeken, en daartoe door niemand worden gedwongen.
Stel ik heet Piet Jansen, en schrijf morgen een boekje over "het grote verval in de GKV" of "de duivelse ontwikkelingen in de PKN". Zou ik er dan werkelijk ook maar één seconde over denken om bezwaar te maken, tegen het feit dat niet alleen mijn boekje op forums wordt besproken, maar ook mijn persoon? Dat boekje BEN ik, want daar staan mijn meningen in! En die draag ik uit. M.a.w. ik ben met het schrijven van dat boekje een publiek persoon geworden. Als ik niet wil dat er over mijn persoon wordt gesproken moet ik geen boekjes schrijven, en mijn meningen voor mij houden.
In wat voor ongelofelijke bochten zullen we ons moeten wringen als we het over uitspraken, meningen etc, willen hebben en we mogen de naam van de persoon niet noemen? En ik wil nog wel een stapje verder gaan. Iedere predikant, iedere zondag, in iedere kerk, is op dat moment een publiek persoon, en er zal vrijelijk over zijn preek, (en dus ook zijn of haar persoon) op forums of waar dan ook, van gedachten mogen worden gewisseld. Om de doodeenvoudige reden, dat een kerkdienst een publieke samenkomst is.
Niemand kan en mag daar worden geweigerd, met uitzondering van aanstootgevend gedrag. Als de predikant dat niet wil, heeft hij/zij iets te verbergen.
Ik vind het prima als je reageert op dit bericht, maar wil je mijn persoon Rachmaninov abstraheren? Want dan krijgen we het over mijn persoon, en dat loopt altijd uit de hand!