quote:
LaNaussee schreef op 09 mei 2004 om 22:01:Ik heb de toespraak niet gehoord, maar hoor Henno bijna wekelijks, dus ik denk dat ik er wel wat over kan zeggen.
De stimulans en de illustratie van Gods kracht, die heb ik zó nodig, ik wil dat zó graag!
Het gaat erom dat de Geest ons laat zien wie Jezus is en wat God kan. Wanneer je door de Geest vervuld wordt (of wanneer dat om je heen gebeurt) wordt je daar enorm door gestimuleerd en bevestigt dat eens te meer dat God groot is en dat Hij werkt. Dit kan overigens ook zonder de gaven van de Geest. Maar de gaven van de Geest werken hier wel heel goed voor. Je mag veel van God en van zijn Geest verwachten als je je er open voor stelt. God wil oneindig veel geven!
Begrijp ik het goed dat als men het heeft over de
gaven van de Geest dit eigenlijk beperkt tot het 'spreken in tongen' .......Soms lijkt het of dat de enige gave is die we nodig zouden hebben.
1 Kor. 12
8
Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.Wat dacht je van wijsheid, kennis, pofetie,.......etc.... (Vallen in de Geest noem ik maar even niet hier, want het is mij niet duidelijk of men hierop ook doelt in deze toespraken.... En verder vind ik dat geen
gave maar iets wat gebeurt met iemand en waarvan ik voor mezelf zeker niet kan zeggen dat het
iets van de Geest is...)
(Het staat ook niet genoemd als een genadegave in 1 Kor. 12...

)
Wat ik wel lees in 1 Kor. 12, is dat de gaven er zijn
niet voor mijzelf maar om het
Lichaam van Christus/de gemeente te DIENEN en zorg voor ELKAAR te dragen....
1 Kor. 12
7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen.
25 opdat er geen verdeeldheid in het lichaam zou zijn, maar de leden gelijkelijk voor elkander zouden zorgen.Verder deelt de Geest de gaven uit
aan wie HIJ wil. Dit wordt verscheidene keren genoemd.
1 Kor 12
6 maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt.
11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.
28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente,.....En aangezien het Lichaam niet alleen uit bv. een voet bestaat,
gaat het juist om het dienen van elkaar. Een 'voet op zichzelf' heb je niets aan. Dan kun je er niet mee lopen...daar heb je een been voor nodig en dat zit weer aan de romp vast... En er zijn hersenen die de juiste signalen door de zenuwen moeten sturen.... etc. Dus de gave kan ook niet
opzich bestaan, maar is alleen functioneel in het geheel van het Lichaam. God geeft ieder met zijn gave
een specifieke plek in het Lichaam zodat het gaat functioneren.
1 Kor.12
17 Als het lichaam geheel en al oog was, waar bleef het gehoor? Als het geheel en al gehoor was, waar bleef de reuk? 18 Nu heeft God echter de leden, elk in het bijzonder, hun plaats in het lichaam aangewezen, zoals Hij heeft gewild. 19 Indien zij alle één lid vormden, waar bleef het lichaam? 20 Maar nu zijn er wel vele leden, doch slechts één lichaam. 21 En het oog kan niet zeggen tot de hand: ik heb u niet nodig, of ook het hoofd tot de voeten: ik heb u niet nodig.quote:
Het nodig hebben slaat op het feit dat wij mensen het steeds weer nodig hebben om God bevestigd te hebben. Wanneer God zich te lang niet laat zien, gaan wij twijfelen.
Het komt wel op me over alsof hij steeds weer
zichtbare bewijzen nodig heeft, in de vorm van iets (spectaculairs) van de Geest. En dan bedoelt hij 'tongentaal'?
Als wij God niet meer
'voelen' is dan nog niet gezegd dat Hij er niet meer zou zijn....
Je krijgt hier een 'vals bericht' vanuit je ziel, waar je gevoel deel vanuit maakt.....
Terwijl wij mensen contact met God hebben d.m.v. onze geest (die wedergeboren is door de Heilige Geest)
Rom 8,16
Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.Je gevoel kan je bedriegen....als je je fijn voelt denk je dat God er is, voel je je rot, dan zou God er niet meer zijn (?) en heb je weer een ervaring van de Geest nodig.
Eigenlijk is dit een soort miskenning van God zelf. Hij zegt namelijk in de Bijbel dat we de Heilige Geest
als eerste gave ontvangen HEBBEN.
Wij moeten als we God niet ervaren niet om meer van de Geest vragen (in de vorm van spectaculaire gaven) maar we moeten God danken voor het feit dat we de Heilige Geest
hebben.
En we moeten God bidden om te vragen
wat bij onszelf in de weg staat zodat de Geest niet door ons kan werken. Dan redeneer je de andere kant op: Ik doe zelf iets weg......zodat Gods Geest meer kan doen met mij....
2 Kor 4,10
te allen tijde het sterven van Jezus in het lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus zich in ons lichaam openbare.quote:
Daarnaast is deze zin vrij persoonlijk. Henno wil zelf graag de gaven van de Geest steeds opnieuw ontvangen (of er meer van ontvangen).
Hoe kun je de gaven nu steeds weer opnieuw ontvangen? Of bedoel je 'meer' gaven....
Je moet naar de hoogste gaven streven, maar dat moet toch niet je leven gaan beheersen in die zin
dat je daar altijd maar mee bezig bent.
Het is iets wat duidelijk wordt gemaakt door de Heilige Geest als je je laat leiden door Hem en wandelt in de 'goede werken die God voor ons heeft klaarliggen' Ef. 2: 10.
En dan wijst God je een weg die nog verder omhoog voert....(laatste vers van hst. 12) En dat is dan Hoofdstuk 13 van 1 Korinthe. .......maar ik had de liefde niet, ik ware niets.