Auteur Topic: Ernstige treinramp in Noord-Korea  (gelezen 1538 keer)

Mart

• Bekijk profiel
Ernstige treinramp in Noord-Korea
« Gepost op: april 22, 2004, 04:32:24 pm »
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/3649655.stm

N Korea train blast 'kills many'

The North Korean leader's train passed through hours earlier
Up to 3,000 people have been killed or injured in a huge explosion after two fuel trains collided in North Korea, reports say.
The blast happened at Ryongchon station, 50km north of Pyongyang, South Korea's YTN television said.

The incident reportedly happened nine hours after North Korean leader Kim Jong-il passed through the station on his way home from a visit to Beijing.

Mr Kim had been in China to discuss North Korea's nuclear programme.

The report was based on information from unnamed Chinese sources near the border with North Korea, said news agencies.

North Korea rarely reports its own accidents.

South Korea's Yonhap agency said the colliding trains were carrying gasoline and gas, and that they crashed at around 1300 local time (0400 GMT).

The report has not yet been confirmed by South Korean officials.

"The station was destroyed as if hit by a bombardment and debris flew high into the sky," Yonhap quoted its sources as saying.

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2004, 04:44:48 pm »
Titelchange, was: 'noord korea'.

De mensen die moeite hebben met de Engelse taal, kunnen hier een korte samenvatting vinden van dit nieuwsbericht.

Het gaat dus om een botsing van twee goederentreinen die volgeladen waren met brandstof. Er zouden 3000 doden en gewonden gevallen zijn. Opvallend is dat de botsing komt, kort nadat de president Kim Jong-il over datzelfde traject reisde.
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2004, 05:15:03 pm »
het stukje van www.nu.nl

'Duizenden doden door explosie vrachttreinen'

Uitgegeven: 22 april 2004 16:59

SEOUL - Op een treinstation in Noord-Korea aan de grens met China, zijn donderdag mogelijk tot 3000 doden gevallen door een grote explosie. Twee vrachttreinen die olie en gas vervoerden, botsten ter hoogte van het station van Ryongchon op elkaar en ontploften, aldus het Zuid-Koreaanse televisiestation YTN. Het station zou volledig zijn verwoest.

Ook het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap repte van duizenden doden. De explosie had plaats enkele uren nadat de trein van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-Il het station was gepasseerd. Die was op de terugweg van zijn bezoek aan China
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2004, 12:54:02 pm »
http://Nu.nl'>quote: Nu.nl
Noord-Korea vraagt Rode Kruis rampplek hulp

PEKING - De Noord-Koreaanse regering heeft vrijdag de hulporganisatie Rode Kruis gevraagd de plek van de treinbotsing te bezoeken. Dat meldde een functionaris van het Rode Kruis.

Volgens het persbureau AFP bevestigt het regime in Pyongyang met het verzoek indirect dat zich in het noorden van het land een catastrofe kan hebben voorgedaan.

Chinese slachtoffers

De berichten over de ramp komen slechts summier door. Het ministerie van Buitenlandse Zaken van buurland en bondgenoot China meldde vrijdag dat door het ongeluk zeker twee Chinezen om het leven is gekomen, twaalf personen raakten gewond, van wie twee ernstig.

Twintig huizen van Chinezen in de getroffen stad Ryongchon zijn met de grond gelijkgemaakt door de explosie die volgde op de botsing van twee goederentreinen.

Oorzaak

Volgens de Chinese staatsmedia was ammoniumnitraat de oorzaak van de explosie: "Het ongeluk is veroorzaakt door lekkend ammoniumnitraat in een van de treinen", aldus het staatspersbureau Xinhua op gezag van de Chinese ambassade in Pyongyang.

Inmiddels heeft Zuid-Korea zijn noorderburen hulp aangeboden. De Zuid-Koreaanse leider Goh betuigde zijn deelneming met het Noord-Koreaanse volk.

Misschien doelt Mart op de geslotenheid en summiere berichtgeving...
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Superdeboer

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 23, 2004, 02:47:13 pm »
Topic een beetje gezuiverd van offtopic onzin.
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2004, 02:58:15 pm »
Noord-Korea heeft het zelf toch nog niet naar buiten gebracht? Zoiets vernam ik.
Live vanuit de luie stoel

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 23, 2004, 03:00:28 pm »
nu.nl

BRUSSEL/PEKING - Noord-Korea heeft buitenlandse hulpverleners vrijdag verteld dat bij de ontploffing van een trein met dynamiet een dag eerder in de stad Ryongchon, niet ver van de grens met China, minstens 150 mensen om het leven zijn gekomen. Meer dan duizend mensen raakten gewond, aldus Anne O'Mahony van de Ierse groep Concern in Pyongyang.

De Noord-Koreaanse autoriteiten hebben langs officiële kanalen nog niets over de ramp naar buiten gebracht, maar aanvaarden wel hulp van de Verenigde Naties en het Internationale Rode Kruis. O'Mahony zei in een telefoongesprek met de Ierse radio dat buitenlandse hulpverleners is verzocht zaterdag naar de plaats van de ramp te komen.

Zij zei dat volgens de lezing die de autoriteiten van de ramp hebben gegeven, rangeerders bezig waren twee wagons van een trein met dynamiet los te koppelen en aan een andere trein vast te maken, toen ze in de elektrische bovenleiding verstrikt raakten en het dynamiet explodeerde.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2004, 03:00:59 pm door Mart »

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 23, 2004, 03:01:31 pm »
het blijkt dus nog 'mee' te vallen.

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 23, 2004, 03:02:14 pm »
Ging via de geheime dienst van Zuid Korea, hoorde ik tenminste.

Maar het dodental is nog steeds niet duidelijk. Het rode kruis zegt 150 doden en vanochtend hoorde ik nog 3000. Lekker vaag dus. Maar ja, dat heb je met een vaag land.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 23, 2004, 06:41:04 pm »
Net in de radio (in Stuttgart) heb ik gehoord dat het aantal doden tussen de 50 en de 250 ligt. Dat zijn er natuurlijk nog altijd 250 te veel, maar het relativeert toch alles een beetje.

Voor "supperdeboer": dank je. (ik kan jou niet mailen)
« Laatst bewerkt op: april 23, 2004, 06:41:38 pm door vrolijke »

Superdeboer

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 23, 2004, 06:51:33 pm »
Het blijft natuurlijk afwachten hoe ernstig het is, tot een onafhankelijke organisatie als het Rode Kruis daar aanwezig is. Sowieso heb ik een beetje het idee dat Noord-Korea het zelf niet zo gauw bekend zal maken als er inderdaad duizenden slachtoffers zouden zijn. Wie het boek 1984 van Orwell gelezen heeft of bekend is met de praktijken die de Pravda in de USSR erop nahield, kan op z'n vingers natellen dat ze niet zo in hun hemd willen staan voor de hele wereld.

Ik vind het overigens opvallend dat er inmiddels al drie verschillende oorzaken genoemd worden:

• Botsing van twee goederentreinen, beide geladen met brandstof
  • Lekkend ammoniumnitraat in een van de treinen
  • Menselijke fout van rangeerders die bezig waren twee wagons van een trein met dynamiet los te koppelen

Als het dodenaantal daadwerkelijk tussen de 50 en 250 ligt, dan valt het inderdaad nog 'betrekkelijk mee'... hoe rot het ook is om dat op die manier te zeggen.

quote:
    vrolijke schreef op 23 april 2004 om 18:41:
    Voor "supperdeboer": dank je. (ik kan jou niet mailen)

offtopic:Graag gedaan.
    Mijn mailadres is overigens in mijn profiel te vinden, dus gewoon e-mailen kan altijd natuurlijk.
  • Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Pleun

• Burp
      • Bekijk profiel
    « Reactie #11 Gepost op: april 23, 2004, 07:17:41 pm »
    .
    « Laatst bewerkt op: april 23, 2004, 10:25:04 pm door Pleun »
    Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

vrolijke

• bekennende pantheïst
      • Bekijk profiel
    « Reactie #12 Gepost op: april 23, 2004, 07:27:16 pm »

quote:

Pleun schreef op 23 april 2004 om 19:17:
    Ach, een paar gele mensen meer of minder...  :/

(Cru he?)
    Reageer ik hier ? Reageer ik hier niet?.. Nee 'k doe 't nie

Roodkapje

• Semper reformanda
      • Bekijk profiel
    « Reactie #13 Gepost op: april 23, 2004, 07:28:34 pm »
    Pleun is weer eens ongeleid projectiel aan het spelen...

Maar ik hoorde dat zelfs de VN nu om hulp is gevraagd? Dan moet het wel een enorme ramp zijn...
    Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Mart

• Bekijk profiel
    « Reactie #14 Gepost op: april 23, 2004, 08:00:04 pm »
    quote:
    HaJee schreef op 23 april 2004 om 12:54:
    [...]

Misschien doelt Mart op de geslotenheid en summiere berichtgeving...

nou is mn reactie toch nog weggehaald.  

dan nog maar een keer:

stelletje communisten

en daarbij doelde ik dus inderdaad op de gebrekkige manier van communicatie met de rest van de wereld.