Auteur Topic: Afscheid  (gelezen 14843 keer)

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #50 Gepost op: juni 07, 2007, 03:49:02 pm »
Er is maar één verlosser, één God, één waarheid, één kerk, één bootje. Of eigenlijk één boot, zo groot dat het ons gewoon lukt om zelfs op die ene boot elkaar uit het oog te verliezen. Gelukkig is er ook maar één Kapitein.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

PietZa

• Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #51 Gepost op: juni 07, 2007, 03:50:44 pm »
Dan kan er maar één boot zijn (Gods genade) maar is deze alleen te vinden binnen de muren van de Gkv?

quote:

PietZa schreef op 07 juni 2007 om 15:17:
Bestaat het bootje van Gods genade alleen uit de GKv en zijn de muren van de GKv de reling van de boot?
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2007, 03:51:43 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #52 Gepost op: juni 07, 2007, 04:25:19 pm »

quote:

PietZa schreef op 07 juni 2007 om 15:50:
Dan kan er maar één boot zijn (Gods genade) maar is deze alleen te vinden binnen de muren van de Gkv?

[...]
nee, de gkv maakt onderdeel uit van een van de vele dekken van het schip. Benieuwd wie straks in de eeuwigheid het dek mag zwabberen.

PietZa

• Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #53 Gepost op: juni 07, 2007, 04:32:44 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 07 juni 2007 om 16:25:
nee, de gkv maakt onderdeel uit van een van de vele dekken van het schip. Benieuwd wie straks in de eeuwigheid het dek mag zwabberen.

quote:

1 kor 12 : 28
God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen om wonderen te verrichten, de gave om te genezen en het vermogen om bijstand te verlenen, leiding te geven of in klanktaal te spreken.
hier hoort ook dekzwabberen bij  ;)
Verba volant, scripta manent

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #54 Gepost op: augustus 26, 2008, 02:56:28 pm »
Bericht verwijderd.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2008, 06:01:51 pm door Toeschouwer »
Een discussie is als een boot

Thorgrem

• Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #55 Gepost op: augustus 26, 2008, 03:04:23 pm »
Ik vind de brief zoals in de openingspost eigenlijk wel netjes en helder.

Toeschouwer

• Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #56 Gepost op: augustus 26, 2008, 03:09:04 pm »
Dat zou zo zijn als je deze brief aan een ieder stuurt die de gemeente verlaat.

Zo ook als je bij een andere GKV aansluit bij verhuizing.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #57 Gepost op: augustus 26, 2008, 03:20:33 pm »

quote:

Toeschouwer schreef op 26 augustus 2008 om 15:09:
Dat zou zo zijn als je deze brief aan een ieder stuurt die de gemeente verlaat.

Zo ook als je bij een andere GKV aansluit bij verhuizing.
Dat lijkt me niet aangezien je je kerkelijke leven simpelweg doorzet op dezelfde weg enkel in een andere gelijkgestemde gemeente gezien de geografische beperkingen.

Adinomis

• Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #58 Gepost op: augustus 26, 2008, 03:45:11 pm »
Als we het dan over een boot hebben, dan kunnen we kijken naar de Ark van Noach, waarmee Christus wordt afgebeeld. Alleen als we onze toevlucht nemen tot Hem kunnen we gered worden. Christus is de deur, de toegang tot de Ark. Hebben we hem aangenomen, dan is het van ondergeschikt belang in welke kerk we zitten.
God sloot zelf de deur van de Ark. Nu is het nog mogelijk om de Ark binnen te gaan, voordat het oordeel over de wereld komt. Als de deur gesloten is kan dat niet meer.
Overgave aan Christus. Binnengaan door de deur. Dan zijn we veilig.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Toeschouwer

• Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #59 Gepost op: augustus 26, 2008, 03:52:28 pm »
Deze (standaard) brief doet eerder een kloof ontstaan/vergroten dan dat het een terugkeer bevorderd.

Ik heb zo'n brief niet gehad toen ik (vanwege huwelijk) de GKV verlaten heb.
Maar in het handelen van de kerkenraad kwam het wel op hetzelfde neer.
Toen de brief op de kerkenraad behandeld werd, was ik diezelfde avond geen lid meer (3 weken later als (tot mijn verbazing) gast aan het avondmaal) en 2 maanden later bij de afkondiging was het niet waard om mijn voorgenomen huwelijk (en naam partner) te vermelden.
Terwijl degene die na mij afgelezen werd (diezelfde zondag) en de gemeente verliet maar wel GKV-er bleef, wel afgekondigd werd met voorgenomen huwelijk en naam partner.
Verder heeft men de indruk achtergelaten dat ik al samenwoonde voor het huwelijk.

(Ouderling stond niet open voor commentaar)

;(

ben tot mijn ontrekkingactief lid geweest

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #60 Gepost op: augustus 26, 2008, 07:24:59 pm »
goh, lijkt wel een brief van incassobureau, maar goed, jammer dat er geoordeeld word over je keuze, dat is een van de redenen dat ik helemaal niet ga, ik hoop dat je steun vind in de nieuwe gemeente

dingo

• Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #61 Gepost op: augustus 26, 2008, 07:38:00 pm »
Het is wel opvallend hoe verschillend de gemeenten binnen de gkv hier mee om gaan. Want het varieert echt van "de kerkenraad doet met leedwezen kennisgeving van de ontrekking aan het toezicht en de tucht..." en "onze broeder heeft zich bij die en die kerk gevoegd ivm zijn aanstaand huwelijk...". De laatste heeft uiteraard mijn voorkeur en enig pragmatisme zou het ook maken dat er minder van dit soort afkondigingen nodig zijn. Maar om heel eerlijk te zijn heb ik de Marie c.s. helemaal niet met leedwezen zien vertrekken dat stadium was ik allang voorbij.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #62 Gepost op: augustus 26, 2008, 07:49:33 pm »

quote:

Adinomis schreef op 26 augustus 2008 om 15:45:
Hebben we hem aangenomen, dan is het van ondergeschikt belang in welke kerk we zitten.
Toch vreemd, nu ga je je eigen geloof verheffen boven dat wat de briefschrijvers geloven. Dat kan hoor, maar ik hoop dat je het niet erg vind dat ik het merkwaardig vind. Vanuit het geloof wat de kerkenraad die deze brieft schrijft is het een heel nette zakelijke en ernstige brief. En dat is maar goed ook, want het is een ernstige zaak die goed overwogen moet zijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #63 Gepost op: augustus 26, 2008, 09:55:02 pm »
Als nou achter 'opdragen' een punt had gestaan, had je wat mij betreft gelijk gehad. Die laatste anderhalve zin doet 'et hem.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #64 Gepost op: augustus 26, 2008, 11:31:53 pm »
Toen ik deze brief las kwam het wat nep op me over. Als ik het lezen zou als vertrekkend lid vanwege een huwlijk met iemand uit de PKN, CGK, babtisten of RKK of zo, dan zou ik niet geloven dat men echt om me zou treuren. Het is nogal een standaard brief. Ik zou graag persoonlijk van de kerkleden willen weten hoe ze tegen mijn vertrek aan zouden kijken in hun eigen woorden, inplaats van een standaard uitgedraaide brief te lezen. Zo krijg ik wel het gevoel een nummertje te zijn. Het is nogal onpersoonlijk.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2008, 11:34:12 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #65 Gepost op: augustus 27, 2008, 09:03:22 am »

quote:

gaitema schreef op 26 augustus 2008 om 23:31:
Toen ik deze brief las kwam het wat nep op me over. Als ik het lezen zou als vertrekkend lid vanwege een huwlijk met iemand uit de PKN, CGK, babtisten of RKK of zo, dan zou ik niet geloven dat men echt om me zou treuren. Het is nogal een standaard brief. Ik zou graag persoonlijk van de kerkleden willen weten hoe ze tegen mijn vertrek aan zouden kijken in hun eigen woorden, inplaats van een standaard uitgedraaide brief te lezen. Zo krijg ik wel het gevoel een nummertje te zijn. Het is nogal onpersoonlijk.
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, de onpersoonlijkheid straalt er van af. Maar het lijkt me simpelweg niet te doen om voor elk vertrekkend lid een persoonlijke brief te maken met persoonlijke overwegingen en gevoelens en dergelijke. Maar dat hangt natuurlijk een beetje van de grote van de gemeente af.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #66 Gepost op: augustus 27, 2008, 12:57:29 pm »
Ja, misschien is dat het ook wel eens: de grote. Maar ik denk dat het voor de overweging in de gemeente het wel siert om er als het mogenlijk is er iets persoonlijks van te maken.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2008, 01:23:17 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Toeschouwer

• Bekijk profiel
Afscheid
« Reactie #67 Gepost op: september 01, 2008, 09:50:30 am »
Dit hangt af van de (betrokkenheid) ambtsdrager (lees:predikant/ouderling/diaken/pastoraal werker)

(zie ook mijn bijdrage dinsdag 26 augustus 2008 15:52)