Hoi Bumblebee, een persoonlijke reactie..
Ik heb me regelmatig afgevraagd waar mijn dromen vandaan komen. Ik ben iemand die ze zich regelmatig herinnert. Er zijn bij mij min of meer 3 typen dromen. Het eerste is de verwerkingscatechorie: ik herhaal gesprekken van die dag, pijnlijke momenten beleef ik opnieuw, of probeer problemen uit te praten met iemand. Dat zijn nare dromen, word meestal met een ontevreden gevoel wakker, slaap dan slecht.
De 2e catechorie bevat de romans, epi, trillers. Ik droom een heel verhaal bij elkaar, over verdrukte mensen, onrecht, gevangenenkampen of ondergronds verzet, en over ik die daaraan wat probeer te doen (let wel:
probeer, ik ga meestal dood in die dromen

). Dat vind ik prima dromen, ze gaan nergens over, sluiten hooguit aan bij het type boeken dat ik vroeger las. Ik herinner me grote stukken bij het wakker worden, en verbaas me over de hoop creativiteit die ik 's nachts kennelijk heb. Ik wordt iig niet wakker met bonzend hart en zweet op mijn lijf. Vroeger kon ik de volgende nacht zo'n droom verder dromen, en smeerde ik zo'n droom wel uit over 3 nachten.
De 3e catechorie zijn meer de angsten, maar die droom ik tegenwoordig nog maar zeer zelden. Vroeger wel, van die dromen dat je met de familie op stap bent en ze je achterlaten in een onbekend land, omdat ze je vergeten zijn.
De 3e catechorie zijn nachtmerries, de eerst is het tot op zekere hoogte ook. De tweede catechorie voldoet aan je definitie, maar dat zijn dus wat mij betreft geen nachtmerries.
En waar ze vandaan komen? Ik heb nog steeds geen idee. Volgens mij wordt mijn doen en laten niet beinvloed door mijn dromen, en dat is wel wat ik verwacht als ze van demonen/geesten afkomstig zouden zijn. Ook heb ik niet het idee dat mijn dromen een voorspellende waarde hebben ofzo (en anders mag de eindtijd wel opschieten, ben nog jong en vitaal in mijn avonturendromen). Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat ik zelf zo creatief zou kunnen zijn om al die verhalen zelf te verzinnen.
Ik heb niet het idee dat ik ooit in mijn slaap uitgetreden ben, of in gesprek ben geraakt met geesten ofzo. Het bestaat vast, maar (God dank?) is aan mijn deur voorbij gegaan. Het lijkt mij een gevaarlijke bezigheid, maar weet er niet zoveel vanaf (wie zegt dat jij de enige bent die terugkeert in het lichaam?).