Auteur Topic: Hoe moeten we bidden?  (gelezen 4732 keer)

Peter

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #50 Gepost op: april 28, 2004, 11:33:33 am »

quote:

vaneccles schreef op 27 april 2004 om 22:14:
Peter!
Bedoel je dit te zeggen?:"Indien iemand van u in wijsheid tekort schiet,dan bidde hij God
daarom,die aan alleen geeft,eenvoudigweg en zonder verwijt;en zij zal hem gegeven wor-
den.Maar hij moet bidden in geloof,in geen enkel opzicht twijfelende,want wie twijfelt,gelijkt op een golf der zee,die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt.Want zulk een mens
moet niet menen,dat hij iets van de Here zal ontvangen,innerlijk verdeeld als hij is,ongestadig op al zijn wegen."Jac. 1

Ik snap Alfred wel,je bent wat sarcastisch (verdeeld) in je post over "maar niet mijn wil,...".
Cheers!

Inderdaad. Volgens mij spelen er twee dingen een beetje door elkaar.

1. Wat is het nut van het 'meten' van de verhoring?
Als je bij alles wat je aan de Heer voorlegt, ook bidt: 'niet mijn wil, maar uw wil geschiede' (en zo hoort het m.i.), dan wordt je gebed dus altijd verhoord.
Het 'nadeel' van het meten is dat dit alleen lukt bij concrete zaken die je voor jezelf bidt. Bid je voor Gods eer, Zijn Koninkrijk, Zijn wil, dan kan dit gewoon niet. Ook als je voor anderen (armoede, vervolgde Christenen) bidt, is het lastig.

2. Mag je overal voor bidden?
„Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz?
My friends all drive Porsches. I must make amends.“

Om nog even door te rijmen:
Waar ligt de grens?

Mart

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #51 Gepost op: april 28, 2004, 05:53:59 pm »
7 En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden. 8 Wordt hun dan niet gelijk, want [God] uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt. 9 Bidt gij dan aldus:
Onze Vader die in de hemelen zijt,
uw naam worde geheiligd;
10 uw Koninkrijk kome;
uw wil geschiede,
gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
11 Geef ons heden ons dagelijks brood;
12 en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;
13 en leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. [Want Uwer is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.]

Het is wel opvallend dat in mattheus 6, direct na het 'voorbeeldgebed' van Jezus, dit staat:

Bezorgdheid
25 Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? 26 Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven? 27 Wie van u kan door bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? 28 En wat zijt gij bezorgd over kleding? Let op de leliën des velds, hoe zij groeien: 29 zij arbeiden niet en spinnen niet; en Ik zeg u, dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet bekleed was als een van deze. 30 Indien nu God het gras des velds, dat er heden is en morgen in de oven geworpen wordt, zó bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen? 31 Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? 32 Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft. 33 Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden. 34 Maakt u dan niet bezorgd tegen de dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2004, 05:54:32 pm door Mart »