Auteur Topic: protestants onpersoonlijk en afstandelijk?  (gelezen 2962 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
protestants onpersoonlijk en afstandelijk?
« Gepost op: januari 27, 2010, 12:16:49 am »
In het dagblad Tubantia las ik laatst een uitslag van een onderzoek onder werknemers over hoe ze met hun personeel omgaan. Vooraf werd gedacht dat de protestanten er als meest naastenliefdevol zouden uitspringen, maar des te teleurgestelder was volgens de onderzoekers de uitslag. Het bleek dat katholieken en bazen zonder een geloof socialer zijn naar hun werknemers toe, zich beter inleven en minder snel ontslaan dan protestanten. Katholieken doen dat vanuit een gerichtheid die het geloof kent op het groepsgericht denken, er zijn voor een groep mensen. Men verondersteld dat het probleem van het protestantisme is dat het gericht is op het individu en dat de traditionele protestanten doordrenkt zijn van de overtuiging dat de mens zondig is, dat het beeld dat ze hebben van de werknemers negatief beïnvloed. Hierdoor hebben ze minder moeite met onpersoonlijker benaderingen en het ontslaan van mensen. Hierdoor leven ze vermoedelijk juist minder snel in, terwijl dat juist niet de bedoeling zou moeten zijn, want de bijbel legt het accent op de naastenliefde. De protestantse bazen zouden juist daarin meer uit moeten blinken op het werk. De moderne protestant is meer gericht op de natuur, ondanks dat zit de benadering van de mensen diep in hen gebakken, meegekregen vanuit het traditionele protestantisme.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2010, 12:29:16 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 27, 2010, 12:27:36 am »

quote:

gaitema schreef op 27 januari 2010 om 00:16:
In het dagblad Tubantia las ik laatst een uitslag van een onderzoek onder werknemers over hoe ze met hun personeel omgaan. Vooraf werd gedacht dat de protestanten er als meest naasteliefdevol zouden uitspringen, maar des te teleurgestelder was volgens de onderzoekers de uitslag. Het bleek dat katholieken en bazen zonder een geloof socialer zijn naar hun werknemers toe, zich beter inleven en minder snel ontslaan dan protestanten. Katholieken doen dat vanuit een gerichtheid die het geloof kent op het groepsgericht denken, er zijn voor een groep mensen. Men verondersteld dat het probleem van het protestantisme is dat het gericht is op de individu en dat met name de traditionele protestanten doordrengt zijn van de overtuiging dat de mens zondig is. Hierdoor hebben ze minder moeite met onpersoonlijker benaderingen en het ontslaan van mensen. Hierdoor leven ze vermoedelijk juist minder snel in, terwijl dat juist niet de bedoeling zou moeten zijn, want de bijbel legt het accent op de naasteliefde. De protestantse bazen zouden juist daarin meer uit moeten blinken op het werk. De moderne protestant is meer gericht op de natuur, ondanks dat zit de benadering van de mensen diep in hen gebakken, meegekregen vanuit het traditionele protestantisme.

tja, niet voor niets zeggen ze "koop niets van een gereformeerde " _O_
Als ik mijn geloof in alles zou doorvoeren waren de meeste klanten nu medewerkers. En dat gaat niet.
Geloof me: ondernemen en christen zijn is vele malen zwaarder dan werknemer en christenzijn.
De spagaat is soms onmogelijk.
wij kiezen dan voor de meest christelijke oplossing.
Zo hebben wij bij ontslag de regel dat er drie maanden loon doorbetaald wordt en dat we helpen bij andere arbeid.
Kost heel veel geld maar geld is niets waard :)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 27, 2010, 12:32:59 am »
Klinkt goed. aangezien je zelf in die functie zit, zou je beeld van je naaste medewerker negatief beïnvloed zijn door onze overtuiging dat de mens zondig is? Ik heb er over na zitten denken, en in mijn geval moet ik eerlijk bekennen dat ik me daardoor afstandelijker en geslotender gedraag onder vreemden, want ze zijn toch voornamelijk mensen met een behoorlijk gebrek aan geestelijk inzicht, denk ik dan.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2010, 07:58:26 am »
Heel waar denk ik. Helaas. Maar goed om te weten. Dat gericht zijn op een groep heb ik zelf echt moeten leren en ging ook toen ik eenmaal een beetje doorhad hoe je achtergrond daarin meespeelt niet makkelijk. Maar het besef dat het aan je achtergrond ligt, waar bij mij ook aan meehielp dat ik met iemand leef die een heel andere achtergrond heeft, heeft daarbij wel geholpen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2010, 08:34:41 pm »

quote:

Men veronderstelt dat het probleem van het protestantisme is dat het gericht is op het individu en dat de traditionele protestanten doordrenkt zijn van de overtuiging dat de mens zondig is, dat het beeld dat ze hebben van de werknemers negatief beïnvloed. Hierdoor hebben ze minder moeite met onpersoonlijker benaderingen en het ontslaan van mensen.

Het zou zomaar kunnen dat dit waar is. En tja, het leerstuk van de zondige mensennatuur is het aspect van het protestantisme dat me het minst aanspreekt.
Ik weet het niet, maar ik vermoed dat dat leerstuk een wond zou kunnen zijn die de protestantse kerken hebben overgehouden aan de kerkscheuring die reformatie heet.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2010, 08:35:17 pm door pyro »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2010, 10:50:54 pm »
Als een soort emotionele reactie?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2010, 10:52:44 pm »

quote:

mirt schreef op 27 januari 2010 om 07:58:
Heel waar denk ik. Helaas. Maar goed om te weten. Dat gericht zijn op een groep heb ik zelf echt moeten leren en ging ook toen ik eenmaal een beetje doorhad hoe je achtergrond daarin meespeelt niet makkelijk. Maar het besef dat het aan je achtergrond ligt, waar bij mij ook aan meehielp dat ik met iemand leef die een heel andere achtergrond heeft, heeft daarbij wel geholpen.
Het gericht zijn op de groep is wel lastig inderdaad. Snel denk je aan je persoonlijke ontwikkeling, terwijl het ook belangrijk is om te kijken wat je voor de ander kunt doen, de groep mensen kunt doen.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 28, 2010, 09:35:42 am »

quote:

Het bleek dat katholieken en bazen zonder een geloof socialer zijn naar hun werknemers toe, zich beter inleven en minder snel ontslaan dan protestanten.

Van katholieken weet ik het niet zo, omdat ik er nu eenmaal niet veel ken, maar ik heb wel de kans gehad om van binnenuit groepen gereformeerden en niet-gelovigen te vergelijken en in mijn ervaring is dat van het inleven zeer zeker waar.

Dat van het zondige mensbeeld herken ik dan weer niet zo. Ik kreeg altijd de indruk dat gelovige mensen in de kerk gauw geneigd zijn hun saamhorigheid in Christus te benadrukken. Natuurlijk heel goed, maar je mist dan het deel waar je elkaar als mens gaat leren waarderen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 28, 2010, 09:46:07 am »
Ik zou het niet in het zondige mensbeeld zoeken. Ik zou het eerder zoeken in de goede calvinistische normen en waarden zoeken, waarbij je de plicht hebt om goed te arbeiden. Als je gewoon je plicht hebt gedaan, is het goed. Dat vraag niet om extra complimentjes van een baas.
Daarnaast delen gereformeerden volgens mij de wereld veel meer in in 'wij grefo's = kinderen van God' en 'zij = de heidenen'. Indien iemand zich dan geen goede grefo toont (omdat 'ie niet hard of secuur genoeg werkt), dan is het toch al een casus hopelosus en kun je 'm ook ontslaan. Ik vermoed ook dat een grefo-baas discrimineert en 'goede grefo's' meer kansen biedt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2010, 11:49:11 am »

quote:

gaitema schreef op 27 januari 2010 om 22:52:
[...]

Het gericht zijn op de groep is wel lastig inderdaad. Snel denk je aan je persoonlijke ontwikkeling, terwijl het ook belangrijk is om te kijken wat je voor de ander kunt doen, de groep mensen kunt doen.

Ik heb het geloof ik vaker gezegd in een ander verband, maar denken in termen van 'wat je voor de ander kunt doen', ook 'de ander als groep' kan ook net zo goed bij het denken vanuit het ik horen. Als je echt het verschil tussen de verschillende manieren denken wilt benadrukken zou je iets moeten zeggan als: het is ook belangrijk om te kijken wat je voor het 'wij' doet en daar zit je dan zelf bij inbegrepen.

Soms is het voor ons gereformeerden (en evangelischen die nog meer benadrukken dat het om je persoonlijk geloven gaat. wat natuurlijk ook doorwerkt naar de werkvloer) moeilijk om in te zien dat het eigenlijk toch minstens zo belangrijk is dat 'het werk' (van jou persoonlijk en van jullie als groep) goed gebeurt als dat jìj het goed hebt gedaan.

Elle legt de nadruk net anders en dat zou dit tegen kunnen spreken. Ik weet nog niet zo goed in hoeverre zij het met mij en ik het met haar eens ben. Misschien meer dan ik op het eerste gezicht denk.

Over zondebesef, ik denk dat het dan meer de manier is waarop wj daar mee omgaan, een manier die heel erg aansluit bij het gericht zijn op het 'ik', die het zicht in de weg staat dat er, juist door Gods genade, zo heel veel aandacht mag zijn in het geloof voor het 'samen'. En dan niet voor de optelsom van allemaal 'ikjes', maar voor het samen als samen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 28, 2010, 03:05:31 pm »

quote:

pyro schreef op 27 januari 2010 om 20:34:
[...]

Het zou zomaar kunnen dat dit waar is. En tja, het leerstuk van de zondige mensennatuur is het aspect van het protestantisme dat me het minst aanspreekt.
Ik weet het niet, maar ik vermoed dat dat leerstuk een wond zou kunnen zijn die de protestantse kerken hebben overgehouden aan de kerkscheuring die reformatie heet.

Wat is genade waard zonder dit 'leerstuk'?

Overigens vraag ik me wel af hoe representatief het onderzoek is.
Wat was het doel van het onderzoek?
Twente is een katholieke regio, in hoeverre beïnvloedt dit gegeven zo'n onderzoek?