Auteur Topic: linkerkant  (gelezen 2358 keer)

motor

• Bekijk profiel
linkerkant
« Gepost op: mei 04, 2004, 10:00:46 am »
Kijkend in de de Apostolische Geloofsbelijdenis staat het volgende (wel bekend):  

Tekst
I 1 Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde.
II 2 En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here;
 3 die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
 4 die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven, en begraven, neergedaald in de hel;
 5 op de derde dag opgestaan uit de doden;
 6 opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van God de Almachtige Vader;
 7 vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden.
III 8 Ik geloof in de Heilige Geest.
 9 Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
 10 vergeving van de zonden;
 11 opstanding van het vlees;
 12 en een eeuwig leven.

Maar wie zit er dan aan de linkerkant????

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #1 Gepost op: mei 04, 2004, 10:01:35 am »
De Heilige Geest
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

motor

• Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #2 Gepost op: mei 04, 2004, 10:03:02 am »
als drie-eenheid??

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #3 Gepost op: mei 04, 2004, 10:10:25 am »

quote:

Volgens mij is er niks bekend, en weten wij het dus niet.....
Anders ben ik wel benieuwd naar bijbelsteksten :) (Ik ken alleen de tekst van die moeder die bij Jezus komt voor haar 2 zonen.)
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 10:11:07 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #4 Gepost op: mei 04, 2004, 10:23:43 am »
dit is net zo iets als: er lopen 2 belgen over straat, zegt de eene, mag ik nu in het midden?

motor

• Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #5 Gepost op: mei 04, 2004, 10:39:03 am »
en zit aan de rechterhand van God de Almachtige Vader;

maar waarom dan aan de rechterkant en niet aan de linkerkant????
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 10:40:47 am door motor »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #6 Gepost op: mei 04, 2004, 10:41:21 am »

quote:

motor schreef op 04 mei 2004 om 10:39:
maar waarom dan aan de rechterkant en niet aan de linkerkant????

Omdat dat in het Oosten de bevoorrechte kant was. Daar zat de persoon die het meest dierbaar was.
Pinkeltjefan

Rianne

• Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #7 Gepost op: mei 04, 2004, 01:11:05 pm »
Ok.. even iets waarvan ik echt geen flauw idee hebt of t klopt, dus ik maak er maar een vraag van: was het niet zo dat iedereen wordt verdeeld aan Gods linker- en rechterhand? Rechterhand de gelovigen, linkerhand de ongelovigen? Of haal ik nu iets helemaal door elkaar??

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #8 Gepost op: mei 04, 2004, 02:15:44 pm »

quote:

Rianne schreef op 04 mei 2004 om 13:11:
Ok.. even iets waarvan ik echt geen flauw idee hebt of t klopt, dus ik maak er maar een vraag van: was het niet zo dat iedereen wordt verdeeld aan Gods linker- en rechterhand? Rechterhand de gelovigen, linkerhand de ongelovigen? Of haal ik nu iets helemaal door elkaar??

Mat 25,33

en Hij zal de schapen zetten aan zijn rechterhand en de bokken aan zijn linkerhand.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #9 Gepost op: mei 04, 2004, 02:26:37 pm »
Leuk die bijbeltekst, maar volgens mij wil Rianne voornamelijk weten wat dat nu te maken heeft met de vraag van de TS. Misschien kan je daar even kort op proberen in te gaan?

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #10 Gepost op: mei 04, 2004, 02:35:45 pm »
Symbolisch gezien natuurlijk..

Er hoeft niemand aan de linkerkant te zitten..

Als iemand iemands rechthand is, hoeft dat niet gelijk te betekenen dat er ook zoiets bestaat als iemand linkerhand zijn... Toch?

Jezus, dat staat hier, is dan Gods rechterhand. Misschien de 'vrouw', Gods hemelse regering zou je de linkerkant kunnen bennomen, degene die onder Jezus' leiding staan, maar dan nog...

Het gaat er hier volgens mij dus om dat Jezus symbolisch Gods rechterhand is. net zoals de heel simpel gezegd de secretaresse de directeurs rechterhand is bijvoorbeeld.
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

motor

• Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #11 Gepost op: mei 04, 2004, 02:44:31 pm »
nee daar heb je gelijk in. Maar ik las het en ik dacht, zal er misschien ook iemand aan de linkerkant zitten.

Gewoon een gedachte  :)

Maar wat ik weer niet begrijp, is de schapen de bokken scheiden. Schapen zijn de gelovigen en bokken de ongelovigen, waarom??? (als ik een zeikerd ben hoor ik het graag  :(  :( )

reindertje

• Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #12 Gepost op: mei 04, 2004, 03:03:34 pm »
Ach, waarom is er dat spreekwoord: bokkig doen?

Omdat bokken wat eigenwijzer, tegendraadzer zijn...

En daarentegen heb je weer de uitdrukking: schaapachtig lief...

Schapen zijn wat volgzamer...

Probeer maar eens een kudde bokken te hoeden met een hond. Ik denk dat die hond binnen de korste keren een flinke dreun van de horens te pakken heeft...

Daarom die vergelijkenis: de ongelovigen die eigenlijk zeggen: nou ik heb uw leiding helemaal niet nodig, ik zoek het zelf wel uit (bokken). En de schapen: die graag Gods leiding zoeken en volgzaam zijn.
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #13 Gepost op: mei 04, 2004, 04:26:34 pm »

quote:

motor schreef op 04 mei 2004 om 14:44:
nee daar heb je gelijk in. Maar ik las het en ik dacht, zal er misschien ook iemand aan de linkerkant zitten.

Gewoon een gedachte  :)

Maar wat ik weer niet begrijp, is de schapen de bokken scheiden. Schapen zijn de gelovigen en bokken de ongelovigen, waarom??? (als ik een zeikerd ben hoor ik het graag  :(  :( )

Ach we zijn  liever niet waterdicht, zeiden wij vroeger, of is je vader loodgieter? ;)

Mat 20,21

Hij zeide tot haar: Wat wilt gij? Zij zeide tot Hem: Zeg, dat deze mijn twee zonen mogen zitten, één aan uw rechterzijde en één aan uw linkerzijde in uw Koninkrijk.

Hier blijkt dat ook links zitten wel een mooie plek was.

de schapen en bokken stellen goede en slechte volken voor, geen individuele gelovigen:

Mat 25,32

En al de volken zullen vóór Hem verzameld worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, zoals de herder de schapen scheidt van de bokken,

De 'schapen' beerven het Koninkrijk, bereid van de grondlegging der wereld af = gaan het 1000-jarig rijk in?
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 04:50:50 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #14 Gepost op: mei 04, 2004, 05:34:02 pm »

quote:

reindertje schreef op 04 mei 2004 om 15:03:

Omdat bokken wat eigenwijzer, tegendraadzer zijn...

En daarentegen heb je weer de uitdrukking: schaapachtig lief...

Schapen zijn wat volgzamer...

Helaas, schapen zijn net zo bokkig en eigenwijs...
Schapen hebben sterk de neiging om nou juist die kant uit te gaan die de herder niet op wil, vandaar de noodzaak van herdershonden :).

En over de rechtrhand:
ik heb altijd begrepen dat het zitten aan de rechterhand te maken heeft met afgeleide macht, in dit geval de macht die de Here Jezus van God de Vader heeft ontvangen (zie oa. 1 Kor 15:27 en 28). In de Psalmen wordt over de rechterhand altijd gesproken als synoniem van macht en sterkte.
De positie aan de rechterhand heeft ook iets te maken met geluk, blijdschap;
Rachel noemt haar jongste zoon Ben-Oni (zoon van mijn ongeluk), Jakob noemt hem juist Benjamin (zoon van mijn vreugde, mijn rechterhand) (zie Gen 35:18).
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

GJdJ

• Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #15 Gepost op: mei 04, 2004, 08:07:52 pm »
Een vriend van me die een jaar in India gewoont heeft, vertelde mij dat het erg onbeleefd is om je linkerhand een hand te geven, omdat je daar o.a. je achterwerk mee afveegt na de grote boodschap.  Volgens mij geldt dit wel in meerdere oosterse landen.
Hiermee zou je dus kunnen verklaren waarom de linkerhand als minder beschouwd wordt dan de rechterhand.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 11:12:53 pm door GJdJ »

Zijnkind

• Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #16 Gepost op: mei 04, 2004, 11:26:32 pm »
Ps. 121:5, De Here is uw bewaarder, de Here is uw schaduw aan uw rechterhand.

Hoe moet ik dit zien? Mijn rechterhand is niet zo machtig.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Rianne

• Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #17 Gepost op: mei 04, 2004, 11:30:41 pm »
Als Jezus aan Gods rechterhand zit, betekent dat dat God aan Jezus' linkerhand zit :)

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #18 Gepost op: mei 04, 2004, 11:33:15 pm »
rechts betekent veelal mannelijkheid. links is vrouwlijk.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 11:33:22 pm door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #19 Gepost op: mei 04, 2004, 11:33:38 pm »

quote:

Rianne schreef op 04 mei 2004 om 23:30:
Als Jezus aan Gods rechterhand zit, betekent dat dat God aan Jezus' linkerhand zit :)

Tenzij ze niet allebei de zelfde kant opkijken ;)
Pinkeltjefan

dingo

• Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #20 Gepost op: mei 04, 2004, 11:35:22 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 04 mei 2004 om 23:26:
Ps. 121:5, De Here is uw bewaarder, de Here is uw schaduw aan uw rechterhand.

Hoe moet ik dit zien? Mijn rechterhand is niet zo machtig.
In je rechterhand heb je je zwaard en in je linkerhand je schild daardoor ben je aan je rechterhand bijna onbeschermd tegen bijvoorbeeld pijlen. Dat is wat hier bedoeld wordt.

Zijnkind

• Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #21 Gepost op: mei 05, 2004, 12:48:04 pm »
Eens wat gezocht in openbaringen waar een ieder zich bevindt t.o.v. de troon van God.

4:4... 24 tronen RONDOM de troon (links en rechts dus) met de 24 oudsten.
4:5... 7 geesten VOOR de troon.
4:6... 4 dieren MIDDENIN en RONDOM de troon.

5:1....Een boekrol in de RECHTERhand van Hem die op de troon zit.
5:6... Het Lam MIDDENIN de troon en MIDDENIN de 4 dieren.

6:9... De zielen van de heiligen onder het altaar. (8:3, altaar staat VOOR de troon)

7:9... ontelbare schare VOOR de troon en het Lam.

12:5.. Het kind gaat naar Gods troon.

20:12.. De doden staan VOOR de troon.

Kortom, Christus zit op de troon en niet ernaast. Verder is de meeste activiteit voor Gods troon.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #22 Gepost op: mei 05, 2004, 02:10:57 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 05 mei 2004 om 12:48:
Eens wat gezocht in openbaringen waar een ieder zich bevindt t.o.v. de troon van God.

4:4... 24 tronen RONDOM de troon (links en rechts dus) met de 24 oudsten.
4:5... 7 geesten VOOR de troon.
4:6... 4 dieren MIDDENIN en RONDOM de troon.

5:1....Een boekrol in de RECHTERhand van Hem die op de troon zit.
5:6... Het Lam MIDDENIN de troon en MIDDENIN de 4 dieren.

6:9... De zielen van de heiligen onder het altaar. (8:3, altaar staat VOOR de troon)

7:9... ontelbare schare VOOR de troon en het Lam.

12:5.. Het kind gaat naar Gods troon.

20:12.. De doden staan VOOR de troon.

Kortom, Christus zit op de troon en niet ernaast. Verder is de meeste activiteit voor Gods troon.

Een belangrijke miste ik:
Openb 3:21 Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2004, 02:11:11 pm door Priscilla en Aquila »

reindertje

• Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #23 Gepost op: mei 05, 2004, 02:57:58 pm »
Bedoel je nou dat Christus op de troon van God zit of dat ze allebei op hun troon zitten?

Ik haal er namelijk niet echt uit dat Christus op Gods troon gaat zitten..

Alhoewel is dat wel zo volgens mij, tijdens het 1000-jarig rijk, waar christus straks Koning over is, dan neemt hij de troon van god over, welke hij weer terug geeft na de duizend jaar.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #24 Gepost op: mei 05, 2004, 06:15:07 pm »

quote:

reindertje schreef op 05 mei 2004 om 14:57:
Bedoel je nou dat Christus op de troon van God zit of dat ze allebei op hun troon zitten?

Maar dit staat er toch wel? Bovendien zal iedere christen met Hem meeregeren en dus ook zitten op die troon. Tenminste zo lees ik die tekst.

quote:

Alhoewel is dat wel zo volgens mij, tijdens het 1000-jarig rijk, waar christus straks Koning over is, dan neemt hij de troon van god over, welke hij weer terug geeft na de duizend jaar.
Dus je leest het ook zo?

Zijnkind

• Bekijk profiel
linkerkant
« Reactie #25 Gepost op: mei 05, 2004, 10:51:13 pm »

quote:

reindertje schreef op 05 mei 2004 om 14:57:
Er is voortdurend sprake van 1 troon en Hem die daarop gezeten is. Vervolgens zijn ook de 4 dieren en het lam op de troon. Mijn inziens zitten dus God en Jezus op dezelfde troon...omdat ze beiden God zijn. De enige andere tronen die vermeld worden zijn die van de 24 oudsten en die van het beest.
Maar dit alles gaat ons (zondig) verstand toch te boven.

Dat van dat 1000 jarig rijk laat ik maar buiten deze discussie over rechterhand en plaats t.o.v. God. Teveel off-topic hier.