Auteur Topic: Welke bijbel ?  (gelezen 7604 keer)

Fish

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Gepost op: januari 30, 2007, 07:43:39 pm »
Hallo,

Ik heb jullie hulp nodig.
Ik ben een wedergeborene christen (hallelujah) en ben net begonnen aan mijn tweede leven die veel leuker dan het leven zal zijn wat ik al achter de rug heb.
Volgende maand begin ik met de Alpha cursus waar ik heel veel zin in heb om die te gaan volgen. Ik heb best wel veel "honger" naar geestelijk voedsel.
Maar ik wel daarnaast al wat gaan lezen in de "holy bible" om alvast wat kennis op te doen.
Ik wil nu een bijbel gaan kopen, maar je hebt zoveel verschillende bijbels. Ik weet niet welke ik moet aanschaffen. Wordt het de kinderbijbel om mee te beginnen of toch de grotemensen bijbel. Ik weet het niet ??????
Misschien is er iemand die mij kan aanbevelen welke bijbel ik het beste kan aanschaffen. Iedereen zal natuurlijk zeggen dat zijn eigen bijbel de beste is, maar jullie zeggen het maar. Ik lees het wel.
Groetjes,
geloof & wetenschap kunnen harmonieus samengaan !

Laodicea

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2007, 08:36:11 pm »
De Willibrord '78.  d:)b
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #2 Gepost op: januari 30, 2007, 09:17:52 pm »

quote:

Mijn idee  d:)b

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #3 Gepost op: januari 31, 2007, 12:26:27 am »

quote:

Daarnaast een NBV en een NBG vertaling.
Overigens vindt ik Groot Nieuws ook nog wel aardig voor  "nieuwkomers".
Ligt eraan wat je zoekt overigens :)
Kijk eens in een evangelische boekhandel en vraag daar naar wat je wilt.
Mail me maar als je wat wilt weten

drentenaar

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #4 Gepost op: januari 31, 2007, 09:37:44 am »
Gewoon, de NBV, de 'nieuwe vertaling' die eind 2004 verscheen en inmiddels in zeer vele kerken al ingang heeft gevonden en vermoedelijk de komende decennia dé gangbare bijbelvertaling zal zijn in Nederland en in Vlaanderen.  

Beginnen met een andere vertaling kan natuurlijk, maar dan zul je vroeg of laat toch weer bij de NBV uitkomen. Dan maar meteen ...

Sterkte er mee ... !

Marnix

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #5 Gepost op: januari 31, 2007, 10:35:30 am »

quote:

okidoki schreef op 31 januari 2007 om 00:26:
[...]

Daarnaast een NBV en een NBG vertaling.
Overigens vindt ik Groot Nieuws ook nog wel aardig voor  "nieuwkomers".
Ligt eraan wat je zoekt overigens :)
Kijk eens in een evangelische boekhandel en vraag daar naar wat je wilt.

Haha, gelijk 3 bijbels aanraden? Wat is dat voor een ontmoedigingsbeleid :D

Koop gewoon een NBV of idd een Wilibrord... of een herziene statenvertaling :)

Overigens kan je op internet wel een hoop terugvinden. De NBV en de Willibrod kan je vinden op www.biblija.net. ik zou zeggen, bekijk eens wat teksten in verschillende vertalingen en kijk wat je het meest bevalt. Wat betrouwbaarheid van de vertaling zijn de NBV en de Wilibrord wel redelijk gelijkwaardig dacht ik zo :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

2m11

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2007, 10:46:22 am »
Mijn eigen ervaring, dat je daaruit kunt leren, ik kocht een NBG vertaling en ging daaruit lezen, maar later ging ik de Bijbel meer en meer onderzoeken en kocht ik een Statenvertaling.

Dat was wel moeilijk omdat het uit 1600 is en dergelijke woorden niet meer in gebruik zijn en dat je er geregeld een woordenboek bij moet pakken. Maar als je ze eenmaal door hebt, dan wil je niet anders meer.

De ergernis echter is dat wanneer ik iets zoek in de Bijbel, dat ik nu twee Bijbels moet hanteren, namelijk de Statenvertaling en de NBG, want als ik de text niet in de Staten kan vinden, dan staat ze wel in de NBG. En dat vind ik hoogst irritant, zeker als je bijvoorbeeld iemand het Woord staat uit te leggen en je kunt de Bijbeltext terplekke niet vinden.
Are you prepared to die?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #7 Gepost op: januari 31, 2007, 10:53:59 am »
Statenvertaling ben ik zelf niet zo voor, omdat de betekenis van woorden verschoven is in de loop van de tijd. Zo staat er in de SV in het stuk over het niet bezorgd zijn: weest in geen ding zorgvuldig. Tegenwoordig is de betekenis van dit zinnetje: wees slordig, maar uiteraard betekent het in de SV: wees niet vol zorgen/wees niet bezorgd. En zo zijn er meer woorden die in het hedendaagse nederlands wat anders zijn gaan betekenen dan in de tijd van de Statenvertaling. Dus voor de Statenvertaling heb je ook nog eens grondige kennis van het oudere nederlands nodig!
computerfout: een vreemde een in de byte

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #8 Gepost op: januari 31, 2007, 11:53:12 am »

quote:

Marnix schreef op 31 januari 2007 om 10:35:
Haha, gelijk 3 bijbels aanraden? Wat is dat voor een ontmoedigingsbeleid :D
_/-\o_  dan maar gewoon de "Bijbel voor jou" van mw. Mulder  :+

Vivine

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #9 Gepost op: februari 26, 2007, 02:45:52 pm »
Ik heb ook even een vraagje over welke Bijbel ik moet kopen.. Ik ga over een paar weken onderstaand vak volgen, en vroeg me af welke bijbel ik dan het beste kan nemen. Wat zijn bijvoorbeeld de verschillen tussen de Willibrord Vertaling en de NBV? Zijn er nog andere bijbels aan te raden?

In mijn studiegids staat het volgende:
Voor degenen die óók Who's Who in de Bijbel gaan volgen: anders dan wellicht
valt op te maken uit de online studiegids, hoeft u niet per se de Willibrord
Vertaling te gebruiken, al is die wel erg goed. De recentere en inmiddels
meer courante Nieuwe Bijbel Vertaling is natuurlijk ook prima. Trouwens, u
mag uiteraard om het even welke bijbelvertaling gebruiken, zelfs de
zeventiende-eeuwse Statenvertaling indien u daar schik in heeft. Maar de
voorgaande twee zijn wel aanraders vanwege het modernere Nederlands.
Belangrijk is echter wel dat u een vertaling gebruikt waarin ook de
zogeheten deuterocanonieke of apocriefe boeken staan (in het bijzonder de
boeken Judith en Makkabaeën). Katholieke bijbels (de Willibrord is er een)
nemen die standaard op; bij protestante bijbels vindt u op het titelblad of
anders in de inhoudsopgave of ze zijn opgenomen.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2007, 02:51:58 pm door Vivine »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #10 Gepost op: februari 26, 2007, 07:37:48 pm »

quote:

Pepperdepep schreef op 26 februari 2007 om 14:45:
(..) Trouwens, u mag uiteraard om het even welke bijbelvertaling gebruiken, zelfs de
(..)
over modern nederlands gesproken :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #11 Gepost op: februari 26, 2007, 11:14:23 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 31 januari 2007 om 10:53:
Statenvertaling ben ik zelf niet zo voor, omdat de betekenis van woorden verschoven is in de loop van de tijd. Zo staat er in de SV in het stuk over het niet bezorgd zijn: weest in geen ding zorgvuldig. Tegenwoordig is de betekenis van dit zinnetje: wees slordig, maar uiteraard betekent het in de SV: wees niet vol zorgen/wees niet bezorgd. En zo zijn er meer woorden die in het hedendaagse nederlands wat anders zijn gaan betekenen dan in de tijd van de Statenvertaling. Dus voor de Statenvertaling heb je ook nog eens grondige kennis van het oudere nederlands nodig!

Dat is toch fillipenzen?
Ik heb het even nagekeken maar zie daar toch gewoon staan:
 Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God;

Het woord ' zorgvuldig' komt (volgens Biblija althans) alleen voor in    2 Kon 4,13

(Want hij had hem gezegd: Zeg nu tot haar: Zie, gij zijt zorgvuldig voor ons geweest, met al deze zorgvuldigheid; wat is er voor u te doen? Is er iets om voor u te spreken tot den koning, of tot den krijgsoverste? En zij had gezegd: Ik woon in het midden mijns volks.

Maar misschien staat dat woord wel in de eerste uitgave van SV?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #12 Gepost op: februari 27, 2007, 04:23:56 pm »

quote:

Ik heb ook even een vraagje over welke Bijbel ik moet kopen.. Ik ga over een paar weken onderstaand vak volgen, en vroeg me af welke bijbel ik dan het beste kan nemen. Wat zijn bijvoorbeeld de verschillen tussen de Willibrord Vertaling en de NBV? Zijn er nog andere bijbels aan te raden?

In mijn studiegids staat het volgende:
Voor degenen die óók Who's Who in de Bijbel gaan volgen: anders dan wellicht
valt op te maken uit de online studiegids, hoeft u niet per se de Willibrord
Vertaling te gebruiken, al is die wel erg goed. De recentere en inmiddels
meer courante Nieuwe Bijbel Vertaling is natuurlijk ook prima. Trouwens, u
mag uiteraard om het even welke bijbelvertaling gebruiken, zelfs de
Belangrijk is echter wel dat u een vertaling gebruikt waarin ook de
zogeheten deuterocanonieke of apocriefe boeken staan (in het bijzonder de
boeken Judith en Makkabaeën). Katholieke bijbels (de Willibrord is er een)
nemen die standaard op; bij protestante bijbels vindt u op het titelblad of
anders in de inhoudsopgave of ze zijn opgenomen.
Gezien je de complete Bijbel nodig hebt, zou ik je keuze maken tussen W78, W95 en NBV. Die zijn makkelijk verkrijgbaar en goed leesbaar. Als je de NBV neemt, wel opletten dat je de katholieke uitgave hebt, ofwel die met de deuterocanonieke boeken er in.

De W78 is van een wat gedragen taal, erg mooi imho. Nadeel is dat alleen de lomp grote editie nog te koop is. De W95 blijft iets dichter bij de grondtekst, en is ook in pocketeditie te koop. Nadeel is dat de taal wat populair is van tijd tot tijd. Voordeel is dat deze dichter bij de grondtekst blijft. De NBV tenslotte is wat vrij omgegaan met de grondtekst, maar is wel lekker leesbaar. Soms iets te lekker imho.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Ulysses

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #13 Gepost op: februari 27, 2007, 05:08:20 pm »

quote:

Ik heb ook even een vraagje over welke Bijbel ik moet kopen.. Ik ga over een paar weken onderstaand vak volgen,[...]
Aan de UU? Dan kom je mij nog wel tegen denk ik.  :o
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Vivine

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #14 Gepost op: februari 27, 2007, 06:53:18 pm »

quote:

Ulysses schreef op 27 februari 2007 om 17:08:
[...]

Aan de UU? Dan kom je mij nog wel tegen denk ik.  :o

Aan de UU idd. Ben je ook student of mederwerker/docent? :P

Aan de hand van wat diak2b zegt, denk ik dat ik voor de W95 zal kiezen. Het taalgebruik van de W78 zal misschien wel mooier zijn, maar ik ga denk ik toch allereerst voor de begrijpelijkheid, en het formaat van de W95 lijkt me handiger. Ik neem aan dat het taalgebruik niet populair zal zijn à la Ronald Giphart ofzo, dus dat lijkt me gewoon prettig leesbaar. Als met de grondtekst de meest oorpsronkelijke tekst wordt bedoeld spreekt me dat wel aan.
Ik zal eens in de winkel kijken of daar exemplaren aanwezig zijn om eens wat door te bladeren... Bedankt voor de reactie!
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2007, 06:55:56 pm door Vivine »

Ulysses

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #15 Gepost op: februari 27, 2007, 07:55:17 pm »

quote:

Pepperdepep schreef op 27 februari 2007 om 18:53:
[...]

Aan de UU idd. Ben je ook student of mederwerker/docent? :P
Student geschiedenis idd. Dit leek me wel een interessant keuzevak. Goed topic trouwens, ik zat ook al te denken wat voor bijbel ik mee zou nemen.  :)

Vivine

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #16 Gepost op: februari 27, 2007, 08:42:18 pm »

quote:

Ulysses schreef op 27 februari 2007 om 19:55:
[...]

Student geschiedenis idd. Dit leek me wel een interessant keuzevak. Goed topic trouwens, ik zat ook al te denken wat voor bijbel ik mee zou nemen.  :)

Hey wat leuk... ik doe tcs, voor mij is het ook een keuzevak (zoals alles bij tcs :P) maar ik heb dan overlap met een vak van kunstgeschiedenis...ik kan dus niet naar de colleges van het bijbelvak komen, wat ik heel erg jammer vind.. Ik weet ook niet of het vak dan wel te halen is, maar zolang ik op eigen houtje de Bijbel kan lezen en er bij de toets alleen vragen over de inhoud van de verhalen zullen zijn, is het misschien wel te doen...  :/

Ga je toevallig ook Who's who in de Mythologie volgen? En welke bijbel ga jij gebruiken voor Who's who in de Bijbel?

Ulysses

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #17 Gepost op: februari 27, 2007, 08:51:34 pm »

quote:

Pepperdepep schreef op 27 februari 2007 om 20:42:
Ga je toevallig ook Who's who in de Mythologie volgen? En welke bijbel ga jij gebruiken voor Who's who in de Bijbel?
Ik volg ze allebei ja, want afzonderlijk zijn ze maar 7,5 ECTS waard. Dus moet er wel 2 doen. Welke bijbel weet ik nog niet, ik ga het topic nog eens goed doorlezen. Waarschijnlijk ook de W95, als die voor een schappelijke prijs te krijgen is. Het boekje voor Who's who in de Mythologie heb ik gelukkig al.  :)

Vivine

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #18 Gepost op: februari 27, 2007, 09:04:26 pm »

quote:

Ulysses schreef op 27 februari 2007 om 20:51:
[...]

Ik volg ze allebei ja, want afzonderlijk zijn ze maar 7,5 ECTS waard. Dus moet er wel 2 doen. Welke bijbel weet ik nog niet, ik ga het topic nog eens goed doorlezen. Waarschijnlijk ook de W95, als die voor een schappelijke prijs te krijgen is. Het boekje voor Who's who in de Mythologie heb ik gelukkig al.  :)

toll....dan kom ik je bij die colleges vast wel tegen idd :)
(ook al heb ik geen idee wie je bent, maar goed ;-) )

Ulysses

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #19 Gepost op: februari 27, 2007, 09:09:48 pm »

quote:

Pepperdepep schreef op 27 februari 2007 om 21:04:
[...]

toll....dan kom ik je bij die colleges vast wel tegen idd :)
(ook al heb ik geen idee wie je bent, maar goed ;-) )

Gezellig!
Je kunt me herkennen aan mijn lange benen, onderuitgezakte houding en grote bekers koffie. En af en toe een scherpzinnige vraag.  ;)

tjaber

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #20 Gepost op: februari 27, 2007, 11:05:21 pm »
He wat gaaf dat je een wedergeboorte heb meegemaakt! Ikzelf heb dit 2 jaar geleden meegemaakt en heb toen van mijn ouders het boek "Het Leven" gekregen. Dit is een bijbel met heel veel voetnoten. Aan deze bijbel heb ik zelf heel veel gehad en nog steeds mag ik er graag in lezen. Vooral lastige bijbelboeken zijn een openbaring. (zoals openbaringen:P) Hij is alleen wat duur maar zeker het geld waard
Psalm 111:2: Machtig zijn de werken van de heer, wie ze liefheeft, onderzoekt ze...

Vivine

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #21 Gepost op: maart 05, 2007, 03:43:37 pm »

quote:

Ulysses schreef op 27 februari 2007 om 21:09:
[...]

Gezellig!
Je kunt me herkennen aan mijn lange benen, onderuitgezakte houding en grote bekers koffie. En af en toe een scherpzinnige vraag.  ;)

hehehe ik ben benieuwd of ik je zal herkennen!  :P

Ik heb trouwens toch gekozen voor de NBV inclusief de deutercanonieke boeken. Deze werd me aangeraden door een medewerkster van de Broese. Aangezien ik na een oppervlakkige vergelijking toch niet wist welke me het meest aanspreekt doe ik maar niet moeilijk en ga ik deze lezen. :)

Ik dacht altijd dat de bijbel een enorm moeilijk boek was om doorheen te komen, maar vergeleken bij wat ik in gedachten had, is dit bijna kindertaal. Waarschijnlijk heb ik vroeger een paar keer een oude bijbelvertaling gezien, met ontzettend plechtige ouderwetse taal erin. Tegenwoordig zal het enige struikelblok bij het begrijpen van de bijbel de inhoud van de teksten zelf wel zijn...maar het viel me in ieder geval mee hoe makkelijk het leest.

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #22 Gepost op: maart 05, 2007, 04:08:43 pm »
Ga naar een bijbelshop of christelijke boekwinkel en koop er een die je goed kan lezen. Een goede vertaling dicht bij de grondtekst is geweldig mooi maar waar het om gaat is dat jij hem goed kan lezen...
Lijkt mij maar wie ben ik? :X
P de Mooij

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #23 Gepost op: maart 05, 2007, 04:41:38 pm »

quote:

Pepperdepep schreef op 05 maart 2007 om 15:43:
[...]
Ik heb trouwens toch gekozen voor de NBV inclusief de deutercanonieke boeken. Deze werd me aangeraden door een medewerkster van de Broese. Aangezien ik na een oppervlakkige vergelijking toch niet wist welke me het meest aanspreekt doe ik maar niet moeilijk en ga ik deze lezen. :)

En zo zie je maar weer dat forum-adviezen er totaal niet toe doen...  O-)

Vivine

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #24 Gepost op: maart 05, 2007, 06:19:49 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 maart 2007 om 16:41:

[...]

En zo zie je maar weer dat forum-adviezen er totaal niet toe doen...  O-)
nee precies  :+  het is algemeen bekend dat mensen vaak eerst om advies vragen en dan uiteindelijk toch doen wat henzelf het beste dunkt, ook al is dat tegen het advies in.. (hoewel dat ene advies dat hier werd gegeven was een keuze te maken tussen de W95 of de NBV...dus poep  O-)  )

Ulysses

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #25 Gepost op: april 27, 2007, 12:08:55 am »
En Pepperdepep, wat vond je van het eerste hoorcollege?  :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #26 Gepost op: april 27, 2007, 12:16:57 am »
Kent iemand hier de Naardense Bijbel?

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #27 Gepost op: april 27, 2007, 01:16:17 am »
ja, volgens mij de meesten wel. Wordt ook regelmatig ge-quote hier... :)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Divinespark

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #28 Gepost op: april 29, 2007, 08:41:18 am »
Ik zou zelf de voorkeur geven aan de statenvertaling, omdat dat dichter bij het oorspronkelijke idioom blijft, zegt men.
Ik vind dat voorbeeld van "weest niet zorgvuldig" wel humor hoor!
Het is natuurlijk door jezelf best waardevol geacht om de beste van de beste vertaling in huis te willen hebben in je boekenkast, maar ik weet ook zeker dat je het daarbij zelfs nog niet zult laten. Het contact met anderen of de toegang tot een heel arsenaal aan tekst en uitleg op internet kan dan opvullen wat je evt van een bepaald gedeelte niet begrijpt.

Groetjes Wouter

diak2b

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #29 Gepost op: april 30, 2007, 11:12:56 am »

quote:

Divinespark schreef op 29 april 2007 om 08:41:
Ik zou zelf de voorkeur geven aan de statenvertaling, omdat dat dichter bij het oorspronkelijke idioom blijft, zegt men.
Men zegt dat, maar bij de Naardense is het nog waar ook ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #30 Gepost op: mei 03, 2007, 12:27:05 am »

quote:

diak2b schreef op 30 april 2007 om 11:12:
[...]
Men zegt dat, maar bij de Naardense is het nog waar ook ;)

Vertel, vertel????
Ik kreeg de Naardense op mijn verjaardag  :+  (lieve vrouw getrouwd  :)  )
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2007, 12:27:59 am door Riemer Lap »

diak2b

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #31 Gepost op: mei 03, 2007, 12:41:06 am »

quote:

okidoki schreef op 03 mei 2007 om 00:27:
[...]

Vertel, vertel????
Ik kreeg de Naardense op mijn verjaardag  :+  (lieve vrouw getrouwd  :)  )
Gefeliciteerd met je verjaardag, je vrouw en de Naardense :+

De Naardense schijnt de brontekst bijzonder goed te naderen. Niet, zoals de SV, gehinderd door religieuze voorkeuren van de vertaler (en voor wie boos wordt, nee dat onderbouw ik lekker niet), maar gedreven door pogingen de vertaling in woordkeuze, in context, in betekenis, maar bijvoorbeeld ook in gebruik (niet als leestekst, maar ter recitatie) zo dicht mogelijk bij het origineel te doen aansluiten.

Persoonlijk vind ik het resultaat prachtig, en voor behoorlijke exegese, als je de grondtekst niet beheerst, eigenlijk onmisbaar.

Mellon

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #32 Gepost op: mei 03, 2007, 10:49:48 am »
Ik zit al een tijdje tegen deze thread aan te kijken.. Even terugkomend op de eerste post, een bijbel voor iemand die pas is gaan geloven: mijn man is in 1999 christen geworden en hij is begonnen met het lezen van een kinderbijbel. Die had hij in een week uit. En toen heeft hij de bijbelcursus gedaan met de NBG 1953, wat hij behoorlijk pittig vond. Alle mooie vertalingen die al dan niet dichter bij de grondtekst staan enzovoort ten spijt leest hij nu gewoon het liefst uit de Groot Nieuws met aantekeningen.

Het is juist de extra achtergroninformatie die hij er graag bij wil. Die zit er bij mensen die gelovig zijn opgevoed met bijbelse geschiedenis enzo, zo ingebakken, maar als je die achtergrondkennis niet hebt, zeggen heel veel begrippen uit de bijbel je niet zoveel, helemaal niet als ze in ouderwetse bewoordingen worden beschreven. Daarom geeft hij denk ik de voorkeur aan die bijbel.

Summer Storm

• Bekijk profiel
Welke bijbel ?
« Reactie #33 Gepost op: mei 03, 2007, 04:13:10 pm »
ik lees met veel plezier uit m'n dikke parallel bijbel.