Auteur Topic: 1 GOD én...1 Heer???  (gelezen 2923 keer)

Joshua

• Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Gepost op: mei 03, 2004, 04:12:53 pm »
Ik las recentelijk de volgende Bijbeltekst:

1 Korinthe 8:5-6
"Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn), Nochtans hebben wij maar één God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en maar één Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem."

Ik constateer uit deze tekst het volgende, namelijk:

a) dat er vele Goden en Heren zijn op Hemel en Aarde of wel dat die zo genoemd worden
b) dat er slechts één God is, namelijk de Vader
c) dat er tevens één Heer is, namelijk de Zoon Jezus Christus

Met een drie-eenheid-dogma heb je geen Heer meer, maar alleen nog maar een 3-ene-god.  

Hebben mensen die in een 3-ene-god  geloven geen Heer meer nodig? Hebben zij geen Hogepriester voor GOD nodig?  Hebben zij geen Middelaar tussen GOD en mens meer nodig?

Misschien nog een andere vraag: in de Bijbel staat: 'wie Jezus ontkent, ontkent degene die Hem gezonden heeft (met alle nare gevolgen vandien...)

Ontkennen drie-eenheid-aanhanger niet dat er naast GOD ook nog een Heer genaamd 'Jezus' is?   Met alleen een 'ene-God' hebben we Jezus als Heer niet meer nodig?
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 04:22:48 pm door Joshua »
Josh

B@rt

• Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #1 Gepost op: mei 03, 2004, 04:26:28 pm »
Volgens mij mis je nog iets:................... een linkje naar:................  ;)

Ik heb net een aantal onderwerpen gelezen waar je "redelijk" actief in bent. Helaas noem ik opnieuw beginnen van een eerder besproken onderwerp behoorlijk irritant. Ga eerst een aantal onderwerpen bij langs waar je opeens stopt met discusieëren zoals bij ZIN EN ONZIN OVER DE HEL. hier ga je totaal niet op in, nee erger je begint maar weer opnieuw met posten van je eerste posts. Alles bij elkaar lijkt het meer op iets de strot doordouwen en als dat niet lukt, dan ligt het aan de ander en beginnen we een tijdje later of een nieuw onderwerp óf we beginnen weer van voren af aan.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 04:27:24 pm door B@rt »

Joshua

• Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #2 Gepost op: mei 03, 2004, 04:32:29 pm »
Bartman... ik probeer altijd in structuur en bondig dingen te vragen, vertellen of op te sommen of neer te schrijven.  

Ik kan natuurlijk ook een hele digitale Bijbel in dit forum dumpen en vervolgens een zinnig antwoord verwachten, maar zo werk ik niet.  En als mensen dat wel doen, dan laat ik het voor wat het is.

Dan kan je beter een nieuw topic starten met een gedetailleerder onderwerp. Voor iedereen beter én je bent weer terug op topic.  En...heel misschien worden mensen wat kernachtiger met betogen.  Dat is écht tov en beslist niet irritant Bro! :)
Josh

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #3 Gepost op: mei 03, 2004, 04:35:26 pm »
en de Geest dan ?
[JESUS]Life[/JESUS]

Joshua

• Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #4 Gepost op: mei 03, 2004, 04:41:08 pm »
De Geest van GOD bedoel je...

Vraagje:
Toen Jezus hier nog op Aarde was voordat hij ten hemel ging...was Jezus toen een 'meervoudige persoon'.....  I DO NOT THINK SO!

De Heilige Geest is een persoon zonder 'ego'. [=macht/wil van GOD]. Nou, dat heb je nog NOOIT eerder gehoord en al zeker niet in je kerk, toch ?!

Wij maken deel uit van het lichaam van Jezus...maar daarmee zijn wij noch Jezus noch GOD.  En toch kunnen wij deeluitmaken van de Heilige Geest van GOD....

Wij worden niet een ander persoon of een meervoudig persoon, omdat we in Jezus zijn of 'in Geest' zijn. En Jezus evenmin dus!

(Ik hoop dat je me kan volgen) :)
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 04:42:44 pm door Joshua »
Josh

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #5 Gepost op: mei 03, 2004, 04:48:17 pm »
hoezo nooit eerder gehoord,
wij hadden gisteren nog een bijbelstudie in de kerk dat de Geest een persoon is en niet zomaar een kracht

alleen beschouwen wij Hem (en geen het) wel als een persoon in de 3-een-heid ;)
[JESUS]Life[/JESUS]

Joshua

• Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #6 Gepost op: mei 03, 2004, 04:50:54 pm »
Waar is je Heer gebleven Spacy?
Je hebt nu alleen nog maar een 3-ene-God.  En daarmee ontken je de Here Jezus.

PS: de Bijbel zegt, dat GOD wil dat je Hem en Jezus evenveel eer brengt....  Hoe doe je dat met één-drie-ene-god....?  Da's dan toch weer diezelfde god?
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 04:51:58 pm door Joshua »
Josh

Joshua

• Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #7 Gepost op: mei 03, 2004, 04:52:41 pm »
De Heilige Geest is een persoon zonder 'ego'. [=macht/wil van GOD].

Nochtans hebben wij maar één God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem;
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 05:43:51 pm door Joshua »
Josh

Pugna

• Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #8 Gepost op: mei 03, 2004, 06:51:46 pm »

quote:

Joshua schreef op 03 mei 2004 om 16:12:
Ik las recentelijk de volgende Bijbeltekst:

1 Korinthe 8:5-6
"Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn), Nochtans hebben wij maar één God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en maar één Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem."

Ik constateer uit deze tekst het volgende, namelijk:

a) dat er vele Goden en Heren zijn op Hemel en Aarde of wel dat die zo genoemd worden
b) dat er slechts één God is, namelijk de Vader
c) dat er tevens één Heer is, namelijk de Zoon Jezus Christus

Met een drie-eenheid-dogma heb je geen Heer meer, maar alleen nog maar een 3-ene-god.  

Hebben mensen die in een 3-ene-god  geloven geen Heer meer nodig? Hebben zij geen Hogepriester voor GOD nodig?  Hebben zij geen Middelaar tussen GOD en mens meer nodig?

Misschien nog een andere vraag: in de Bijbel staat: 'wie Jezus ontkent, ontkent degene die Hem gezonden heeft (met alle nare gevolgen vandien...)

Ontkennen drie-eenheid-aanhanger niet dat er naast GOD ook nog een Heer genaamd 'Jezus' is?   Met alleen een 'ene-God' hebben we Jezus als Heer niet meer nodig?

Alzo is ook de Vader God, de Zoon God, de Heilige Geest God;
en nochtans zijn het niet drie Goden, maar het is één God;

Alzo is de Vader Heere, de Zoon Heere, de Heilige Geest Heere;
en nochtans zijn het niet drie Heeren, maar het is één Heere;

Dit noemen wij de Drie-eenheid.

Bijbelteksten:

quote:

1 Johannes 5:7  Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

Johannes 10:30  Ik ( Christus) en de Vader zijn een.

Johannes 1:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

In de door jou genoemde bijbelverzen staat niet dat er naast God nog een Heere is. Er is één God en één Heere en dat is dezelfde Persoon.

p.s. Ik begrijp niet waarom jij hierover een nieuw topic opent en niet hier verder gaat.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Marloes

• Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #9 Gepost op: mei 03, 2004, 07:29:47 pm »
kickje naar Levensbeschouwing

/Alfredt helpt wel even :+ :P
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 11:31:54 pm door Wybo »
[Prediker 7:29]

Zijnkind

• Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #10 Gepost op: mei 04, 2004, 11:36:24 pm »
Jezus noemt de Heilige Geest de Geest der waarheid in johannes 14 vanaf vers 15. Ook heeft Jezus het over HEM en HIJ. Duidelijk een te onderscheiden persoon dus.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #11 Gepost op: mei 06, 2004, 09:09:19 pm »
de eerste letter van het Hebreeuwse alfabet, de a alef, getuigt van de driedelige goddelijke natuur. De a alef bestaat uit drie strookjes, geschreven van rechts naar links. De eerste, dus de rechter strook, die nooit met de schrijflijn, de aarde, in aanraking komt, vertegenwoordigt God de Vader. De middelste strook, schuin van links boven tot rechts onder staat voor de Heilige Geest, en het derde strookje, dat evenals het eerste aan de schuine middelstreep vastzit, zet zijn voet op de schrijflijn, de aarde. Het is daarom een symbool voor jezus!

“Laat Ons mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis” Genesis 1:26 Hij had toch ook kunnen zeggen: “Laat Mij mensen maken naar Mijn beeld”. Maar nee, er staat “Ons”!

. Gaat dan henen, maakt al de volken tot Mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

in 2 Korinthiërs 13:13 tegen: “De genade des Heren Jezus Christus, en de liefde Gods, en de gemeenschap des Heiligen Geestes zij met u allen.”

Hij nu, die ons met u bevestigt in de Gezalfde en ons heeft gezalfd, is God, die ook zijn zegel op ons gedrukt en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft.” (2 Korinthiërs 1:21-22). – “Maar toen de goedertierenheid en mensenliefde van onze Heiland en God verscheen, heeft Hij, niet om werken der gerechtigheid, die wij zouden gedaan hebben, doch naar Zijn ontferming ons gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de Heilige Geest, die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze Heiland, opdat wij, gerechtvaardigd door zijn genade, erfgenamen zouden worden overeenkomstig de hope des eeuwigen levens.” (Titus 3:4-7). - “Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen, die in de verstrooiing zijn in Pontus, Galatië, Kappadocië, Asia en Bitynië, de uitverkorenen naar de voorkennis van God, de Vader, in heiliging door de Geest, tot gehoorzaamheid en besprenging met het bloed van jezus Christus: genade en vrede worde u vermenigvuldigd.” (1 Petrus 1:1-2).

“Uw vader Abraham heeft zich erop verheugd Mijn dag te zien en hij heeft die gezien en zich verblijd. De Joden dan zeiden tot Hem: Gij zijt nog geen vijftig jaar en hebt Gij Abraham gezien? jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik. Johannes] 8:56-58.      Zo getuigt de hele Bijbel van de éne God

Hoor, Israël, de Eeuwige is onze God, de Eeuwige is één, en gij zult de Eeuwige, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw krachtMarcus 12:28-30.

“In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond” Johannes 1:1 en 14).

Deze drieënige God heeft de mens geschapen naar  
Zijn beeld, naar Zijn gelijkenis,
bestaande uit dezelfde drie delen als Hijzelf, namelijk:
Ziel, Geest en Lichaam!
Niemand van ons zou beweren dat Hij de mensen geschapen heeft als wezens die uit drie verschillende personen zijn samengesteld, maar een ieder van ons, u en ik, heeft een ziel, een geest en een lichaam. Deze drieëenheid waaruit de mens bestaat komen wij uiteraard diverse keren in Gods Woord, de Bijbel tegen. Een prachtig voorbeeld hiervan vinden wij in 1 Tessalonicenzen 5:23, waar Paulus schrijft: “En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te blijven.” Hier staat “in allen dele”.

enzzzzzzzzzzzzzz
Alleen door JEZUS

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #12 Gepost op: mei 07, 2004, 10:35:57 am »
wel apparte uitleg rinuz, intressant om zo eens te horen hoe men tot een bepaalde letter komt

deze letter bedoel je he ?
http://www.sacrednamebible.com/kjvstrongs/haleph.gif
[JESUS]Life[/JESUS]

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #13 Gepost op: mei 07, 2004, 11:32:24 pm »
jip
Alleen door JEZUS

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #14 Gepost op: mei 07, 2004, 11:35:47 pm »
alpha,
Jezus zei:Ik ben de alpha en de omega.
Jezus is het begin van de Schepping en de nieuwe schepping.
Alleen door JEZUS

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
1 GOD én...1 Heer???
« Reactie #15 Gepost op: mei 07, 2004, 11:46:58 pm »
Er bestaat ook een Joodse, kabbalistisch getinte verklaring voor de Aleph א

De letter betekent zelf kop van een rund. De oud-Hebreeuwse schrijfwijze laat een A op de kop zien. Dat is idd twee horens op een ossekop.
De moderne schrijfwijze heeft twee Jods (10e letter) verbonden via een waw (6e letter; waw betekent haak, wordt als voegwoord gebruikt en is dan vertaald met 'en'). Deze weerspiegelen de eenheid van de tegenstellingen. De schepping begint met hemel-aarde, licht-donker, land-zee, zaaddragend-vruchtdragend, man-vrouw, wild-vee.
De eerste letter in de Bijbel is een Beth (tweede letter) omdat de A de wereld voor de schepping vertegenwoordigt waar alles in harmonie met elkaar is.
De woord voor de letter Aleph zelf  is Aleph-Lamed -Phee In getallensymboliek is dat 1-30-80 en dat maakt 111: de drie-eenheid. (in het hebreeuws is een letter ook een getal waar je mee rekent)
'De Here is een' is het  centrale van de Joodse idee van de Thorah. De letter aleph is dus opgebouwd uit 2 jods en een waw =10 + 10  + 6 = 26.
JHWH is ook 26 = 10 - 5 -6 -5 (de Hee is de 5e letter).
Als Mozes de opebaring krijgt can de Naam van God: JHWH dan is de 26 in de rij der geslachten. Die geslachten worden in de Bijbel verdeeld door "Dit is het geslachtsregister van" Hierdoor worden die 26 geslachten verdeeld in 10-5-6-5 geslachten. (overigens is er ook de 'En  dit is het geslachtsregister van" ; dit voor de natrekkers onder ons, dit heeft weer een andere betekenis).
Een in het Hebreeuws is echad = 1-8-4 =13
de mens wordt in het 26e vers gemaakt in 13 woorden en 50 letters.
Volgens Mozes heeft JHWH 13 hoedanigheden.

En zo kun je dus boeken vol schrijven.
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2004, 11:52:56 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan