quote: Henk-Jan schreef op 04 mei 2004 om 12:28:En het hele aspect van het verbond dat God met ons wil sluiten blijft hier onderbelicht of wordt zelfs helemaal niet belicht!
Het gaat nu wel heel erg van ons uit: Pas op het moment dat ik er klaar voor ben, word ik gedoopt, en dan wordt ik ook met de H.G. gedoopt en dan begint mijn nieuwe leven.
Juist als je als klein kind gedoopt bent, wordt je ook al in Christus' dood begraven en opgewekt in een nieuw leven. Merk je dat dan meteen? Nee. Maar je hebt wel de belofte van God, dat Hij in je leven werkt door zijn H.G. en je steeds meer doet groeien tot/als kind van hem!
Hoe kun je zeggen dat een kind al
in Christus dood is begraven en opgewekt in een nieuw leven?Deze tekst komt uit Romeinen 6.
Lees maar eens wat er verder wordt gezegd:
2 Volstrekt niet! Immers,
hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? 3 Of
weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn?
Kun je van een baby verwachten dat hij/zij
niet meer in de zonde leeft? (vers 2)
Dat zou de consequentie zijn van het
meegestorven en opgewekt met Christus.
Maar wat staat er in vers 3: Dat wordt tegen de wedergeborene gezegd:
Of weet gij niet ....en dan volgt de uitleg.....
Hoe kan een baby aangesproken worden op dat
Of weet gij niet...en dan de uitleg.
Een baby weet nog niets. Laat staan dat hij hier al wat van weet, laat staan dat hij geen zonde meer moet doen omdat hij
dood is met Christus.....
Verder is de doop van babys
gerelateerd aan het geloof van de ouders....daardoor worden de babys niet wedergeboren.De doop is: IK ben medegestorven...en niet MIJN OUDERS zijn medegestorven met Christus.
Hier heb je de kern van het verschil. m.i.