Auteur Topic: Met jezelf vs je karakter.  (gelezen 1017 keer)

Push

• Bekijk profiel
Met jezelf vs je karakter.
« Gepost op: mei 07, 2004, 09:32:12 pm »
Lijkt misschien een rare titel, maar dagelijks ben ik er mee bezig.
Ik ben namelijk van mezelf erg onzeker. Vraag mijzelf bij heel veel dingen af of ik het allemaal wel goed doe. En dan hebben we het alleen nog maar over de normale zaken in het leven. Maar ik kom mezelf elke keer erg tegen als het gaat om de liefde.

Ik heb onlangs een geweldige meid ontmoet. Het gaat opzich erg goed tussen ons. Het enigste probleem waar ik constant tegen aan loop, is dat ik erg bang om haar te verliezen, ook al hebben we helemaal niks. Het voelt allemaal zo goed! We kunnen goed met elkaar praten. Als we een half uur op de bank hangen en we zeggen een half uur niks is het ook goed. We voelen ons allebei er dan iig niet opgelaten bij.

Als ik niet bij haar ben wordt ik onzeker... Als ik haar een smsje (het is eigenlijks een waardeloos medium maar goed...) stuur ben ik heel erg bezig met de vraag of ik het allemaal wel goed doe enz. Ben ik niet te opdringerig? Zulke vragen stel ik mezelf dan.  Als ik er geen reactie krijg raak ik zo'n beetje in paniek! :s

Vraag me dan of ik iets verkeerds heb gedaan, en ga zo nog maar even door.
Eigenlijks kort door de bocht ben gewoon zo onzeker als de pest.
Ik kan me haast niet voorstellen dat ik de enige ben in deze wereld met dit probleem...
Vandaar dit draadje, jullie hebben vast ook wel eens onzekere momenten.

Mijn vraag aan jullie is, hoe gaan jullie daarmee om?
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2004, 09:35:22 pm door Push »
P.U.S.H.

Pray
Until
Something
Happens

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 07, 2004, 10:08:36 pm »
In je profiel heb je bij hobies en interesses geschreven: „Het mooiste wat ik in deze wereld heb gekregen! Leven." Dat is eerst maar het belangrijkste.
Je gevoelens kan ik aan hand van eigene ervaringen verstaan. Dat je fouten maakt is ook normaal. Als je zeker wil zijn geen fouten te maken, mag je niets doen. (Dit is ironie!)
Als ik met mijn kolegas praat over “vroeger” zijn we het er over eens, dat onze nekharen zich recht stellen, als we over blunders nadenken, die we vroeger gemaakt hebben. Je zou helemaal geen mens zijn, als dit niet zo was. Als het over “gevoelens” gaat luister je best naar je buik. (Zonder je verstand helemaal uit te schakelen natuurlijk). Iedereen moet zijn eigen fouten maken. Dit maakt het (van jou zo hoog geloofde) leven nou net uit. Dit is wel de raad van een “oude zak” (ik weet niet of jij die wilt hebben), maar ik geloof dat, wat dit betreft er niet zo veel verandert is de laatste 2000 jaar. (Vroeger wel zonder smsjes)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 07, 2004, 10:53:07 pm »
Ik herken er wel wat van. Ik weet ook nooit of ik het wel goed zeg. Vandaag ben ik bezig geweest met een subsidie aanvraag. Zo'n brief kost me uren. En nog weet ik niet of ik toch anders had moeten zeggen...
Over sommige bijdragen op dit forum heb ik ook heel lang gedaan. Tien keer herformuleren enzo. Terwijl dat waarschijnlijk helemaal niet zo nodig was.
En pas had ik enkele contacten waarvan ik dacht dat ik het een beetje verprutst had. Maar als je dan toch weer vriendelijke mailtjes krijgt met hartelijke groeten, blijkt het allemaal wel mee te vallen.

Het is mijn ervaring dat alles meestal toch anders is dan je denkt. Mensen zijn in zekere zin erg onvoorspelbaar. Ook mensen die je heel goed kent (of denkt te kennen). Zolang je van een ander geen duidelijke reaktie gehad hebt, kun je beter zelf geen conclusies gaan trekken. Een ander heeft trouwens ook de verantwoordelijkheid om eerlijk op jou te reageren, zodat je weet waar je aan toe bent. Dus als je van een ander geen signalen krijgt dat er problemen zijn, dan moet je die ook niet al te ijverig gaan zoeken. En als de reaktie even uitblijft is het eigenlijk zinloos om je van alles in je hoofd te halen. Het is toch speculatie. Het zijn alleen maar jouw hersenspinsels. Als je dat alleen al met je verstand inziet, ben je al een stap in de goede richting.

Hoe ermee om te gaan?
Geduld hebben / loslaten: Zolang je niet weet of dingen die je doet of zegt goed of verkeerd uitwerken, kun je je er beter niet druk over maken. Dat verandert niets aan de zaak. Als je veel gaat prakkezeren wordt de zaak alleen maar vertekend in je gedachten. Loslaten dus en wachten op duidelijke reaktie (Desnoods een hele dag ;) ).

Risico accepteren: Je kunt niet 100% procent zeker weten of je iets goed doet. Nooit! Die onzekerheid moet je een plaats zien te geven. Zolang je die onzekerheid als een bedreiging ziet, blijf je er tegenaan lopen. Die is er gewoon.

Dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan hoor. Dat weet ik wel.... als iets je zo intensief bezighoudt, is dat voortdurend in je gedachten. Ik zeg bovenstaande ook tegen mezelf. Je bent daar niet van de ene op de andere dag vanaf denk ik.

Enige onzekerheid is trouwens ook weer niet zo erg. Als je niet meer zelfkritisch bent, kun je ook een zeer onaangenaam persoon worden. En soms moet je wel degelijk bij iemand 'tussen de regels door lezen'. Maar als het te veel wordt is het wel lastig en vermoeiend.
« Laatst bewerkt op: september 13, 2004, 11:38:05 pm door Pulpeet »

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 07, 2004, 10:59:09 pm »

quote:

Push schreef op 07 mei 2004 om 21:32:
Lijkt misschien een - jullie daarmee om?

Ik maak me bij heel veel dingen druk over hoe ik overkom. Ik twijfel altijd eerst een paar eer voor ik iets durf te doen of zeggen. En nadat ik het gedaan of gezegd heb maak ik me weer druk of het wel goed is overgekomen.
Bij mensen die ik niet ardig vind of waar ik niks mee heb maakt het me niet veel uit wat ze van me denken. Maar ik ben wel altijd heel onzeker tegenover mensen die ik wel aardig vind.
Mijn onzekerheid heeft ook met mijn verleden te maken (haha 16 en nu al een verleden :) ) en ik weet iig al een beetje waar mijn onzekerheid vandaan komt, dan is het misschien iets makkelijker om ermee om te gaan.
Als ik een smsje of mailtje of wat dan ook naar iemand stuur twijfel ik altijd of ik wel de goede woorden heb gebruikt, of het niet dom of onaardig overkwam, of dat het wel een goed idee was om het te sturen... Ik probeer ermee om te gaan door gewoon tegen mezelf te zeggen dat er geen reden is om onzeker te zijn. En dan bedenk ik altijd dat die andere persoon er waarschijnlijk helemaal niet eens zo erg bij na denkt als jij doet.
Maar als ik door mijn onzekerheid iets verkeerds zou doen, en iemand zou me verkeerd begrijpen en ik zou die persoon verliezen, dat zou ik wel heel erg vinden en daardoor nog onzekerder worden.
Onzeker is iedereen weleens denk ik, maar sommigen zijn het meer dan anderen. Ik vind het iig heel vervelend.

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 07, 2004, 11:02:26 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 07 mei 2004 om 22:53:
Ik herken er - lastig en vermoeiend.

Dat herformuleren heb ik ook :)
Ik heb over mijn kleine stukje nog langer gedaan als Pulpeet over het zijne. En eigenlijk wilde ik ongeveer hetzelfde zeggen als Pulpeet...
Ik vind dit wel een goed topic eigenlijk want ik heb er zelf ook veel aan :)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 07, 2004, 11:54:58 pm »

quote:

Pepperdepep schreef op 07 mei 2004 om 23:02:
Dat herformuleren heb ik ook :)
Ik heb over mijn kleine stukje nog langer gedaan als Pulpeet over het zijne. En eigenlijk wilde ik ongeveer hetzelfde zeggen als Pulpeet...

Mooi toch? Twee zielen één gedachte. Dat verhoogt de zekerheid weer een beetje ;)

Ik hoop wel dat we Push een beetje begrepen hebben....

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2004, 01:13:24 am »

quote:

Pulpeet schreef op 07 mei 2004 om 23:54:
[...]

Mooi toch? Twee zielen één gedachte. Dat verhoogt de zekerheid weer een beetje ;)

Ik hoop wel dat we Push een beetje begrepen hebben....
Ja dat hoop ik ook... :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2004, 09:26:18 am »
Volgens mij wordt je minder onzeker als je van jezelf weet dat je het goed bedoelt.

Als je ergens dus niets vanaf weet, dan moet je doen wat jij denkt dat goed is. Dan moet je geen rekening gaan houden met de ander, je weet namelijk toch niet wat die ander denkt. (Als je niet weet of ze het leuk vindt, haar gewoon blijven SMSen.)

Als je wel iets afweet van de situatie, dan kun je daarop inhaken. (Als je weet dat die meid het niet leuk vindt om elk uur een SMSje van je te krijgen, dan is het handig om er maar een paar per dag te sturen. Maar dus niet compleet ophouden met SMSen, want dan doe je onrecht aan jezelf: jij SMSt haar graag!)

En als iets botst tussen jullie, dan is het handig om daarover te praten. Wissel wat argumenten uit, dan weet je het waarom, en kun je daarnaar handelen. (Misschien houdt ze niet van zoveel SMSjes omdat zij denkt dat de die niet waard is).
Voorwaarde is wel dat jullie allebei eerlijk naar jezelf en naar anderen zijn. Als iets je stoort, dan moet je dat wel durven zeggen. (Als zij je nooit vertelt dat ze het geSMS maar vervelend vindt, kun jij er niet op inhaken.) Als je niet eerlijk tegen elkaar durft te zijn dan wordt het waarschijnlijk sowieso niets.

Maar da's voor mij allemaal wijsheid achteraf hoor. kBen zelf jaren onzeker geweest op jouw manier (alhoewel niet over het SMSen; maar meer over babbelen met mensen en muurbloempje zijn). Bovenstaande dingen pas ik pas sinds kort toe, nadat iemand mij uitlegde dat dat een handige methode is. Het duurde evengoed nog anderhalf jaar voordat ik wat minder onzeker was.
(Let wel: Soms wordt het niet gewaardeerd als je eerlijk bent, blijkt. Dan denk ik: prima, steek je kop maar in het zand als dat je gelukkig maakt.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 08, 2004, 10:10:28 am »
nou, je bent niet de enigste want hier zit er nog een hoor ;) had een vriendin en als ik dan geen smsje kreeg of als ze op msn ff nix zei d8 ik wat is er aan de hand en dat was absoluut niet goed, later kwam ik er wel achter waarom en had ik toch gelijk maar was wel vet onzeker maar tis nu ook dus uit, maar goed ook ben ik ook weer wat vrijer want dat onzekere is niet goed voor je :P Maar ik weet gelukkig wel waar het vandaan komt en dat is door mijn jeugd waar ik erg gepest ben en dat voel ik nu dus nog steeds afentoe ook, maar ja het komt ook wel een beetje door de verliefdheid hoor ;) Maar ik zou zeggen kijk er eens naar waar het aan kan liggen en vraag God of Hij je ermee wil helpen.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Push

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 09, 2004, 01:16:12 pm »
Beetje late reacties van me...
Bedankt voor de reacties!! Echt super hier heb ik echt heel erg veel aan!
Duidelijke tips! Ga ik zeker wat mee doen! :)
P.U.S.H.

Pray
Until
Something
Happens

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 09, 2004, 02:14:19 pm »
Push, dat heet verliefdheid.
Live vanuit de luie stoel

Push

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 09, 2004, 03:36:07 pm »
Hmmzz... Misschien zit er een stukje bij wat idd verliefdheid is. Maar in het dagelijks leven kom ik me heel vaak tegen dat ik zo onzeker ben! :| Op mijn werk bijvoorbeeld is dat soms heel extreem.
P.U.S.H.

Pray
Until
Something
Happens