Auteur Topic: Vrijheid voor gebondenen  (gelezen 5794 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #50 Gepost op: juli 21, 2003, 06:30:44 pm »

quote:

op 21 Jul 2003 18:11:34 schreef Wiering:
[...]

Ik zou hiermee oppassen. Ik denk liever in de lijn van de Catechismus:
De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods a, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert b, dat loof en gras, regen en droogte c, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid d, rijkdom en armoede e, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen f.

Erfelijke ziekten, neiging tot ongelukken etc. als 'mogelijke indicaties van vervloekingen' vind ik ten eerste weinig tot niets met het ware geloof te maken hebben, het is onbijbels en er wordt niet beseft dat wij in het verbond leven, en ten tweede vind ik het een ziekmakende leer, wat een beetje lijkt op de 'zwarte-katten-afgoderij'. Ik vind het niets te maken hebben met geloof. Het is puur bijgeloof.

Jammer, ik zou je dolgraag eens meenemen naar diensten waar mensen de wanhoop nabij zijn, doordat er krachten in hun leven werkzaam zijn, die niet meer onder het gemiddelde vallen. Mensen die eigenlijk nog maar één uitweg kennen: zelfmoord. Daar is het de duivel uiteindelijk om te doen. Hij vecht net zo hard voor de ziel van de mens als God.
Ik heb al vele malen mogen meemaken hoe kapotte levens in één avond bevrijd werden van demonische machten, verslavingen en occulte bindingen. De totale verandering in geest, ziel én lichaam zou jouw ogen openen. Helaas weet ik uit ervaring dat mensen die zo zéker zijn van hun zaak als jij, niet zitten te springen om God aan het werk te zien. Ze blijven liever zeggen : Ik zou er mee oppassen. Daarmee zeg je eigenlijk: Ik geloof er geen barst van dat "God in staat is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen"
En dat terwijl er een bijbelse opdracht  ligt, ook voor jouw. Geneest de zieken, drijf boze geesten uit, vertel de mensen het goede nieuws en doop ze in de Naam van de Vder, de Zoon en de Heilige Geest, Wanneer deed jij dat voor het laatst?

Ik zou je willen vragen eens het boekje te lezen : Zegen of vloek, aan u de keuze van Derek Prince, of bevrijding van boze geesten van dezelfde schrijver.
Helaas is ook mijn ervaring dat je dat ook w.s. niet zal doen.
Je bent nog jong, doe eens gek, en lees eens zo'n boek. Jouw geloof is toch wel tegen zulke "dwalingen" bestand?   ;)

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #51 Gepost op: juli 22, 2003, 12:54:47 pm »

quote:

op 21 Jul 2003 18:30:44 schreef Wilhelmina:
[...]

Jammer, ik zou je dolgraag eens meenemen naar diensten waar mensen de wanhoop nabij zijn, doordat er krachten in hun leven werkzaam zijn, die niet meer onder het gemiddelde vallen. Mensen die eigenlijk nog maar één uitweg kennen: zelfmoord. Daar is het de duivel uiteindelijk om te doen. Hij vecht net zo hard voor de ziel van de mens als God.
Ik heb al vele malen mogen meemaken hoe kapotte levens in één avond bevrijd werden van demonische machten, verslavingen en occulte bindingen. De totale verandering in geest, ziel én lichaam zou jouw ogen openen. Helaas weet ik uit ervaring dat mensen die zo zéker zijn van hun zaak als jij, niet zitten te springen om God aan het werk te zien. Ze blijven liever zeggen : Ik zou er mee oppassen. Daarmee zeg je eigenlijk: Ik geloof er geen barst van dat "God in staat is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen"
En dat terwijl er een bijbelse opdracht  ligt, ook voor jouw. Geneest de zieken, drijf boze geesten uit, vertel de mensen het goede nieuws en doop ze in de Naam van de Vder, de Zoon en de Heilige Geest, Wanneer deed jij dat voor het laatst?

Ik zou je willen vragen eens het boekje te lezen : Zegen of vloek, aan u de keuze van Derek Prince, of bevrijding van boze geesten van dezelfde schrijver.
Helaas is ook mijn ervaring dat je dat ook w.s. niet zal doen.
Je bent nog jong, doe eens gek, en lees eens zo'n boek. Jouw geloof is toch wel tegen zulke "dwalingen" bestand?   ;)
Het irritante aan je discussieren is dat je niet leest. Waar heb ik opgeschreven dat ik tegen het uitdrijven van boze geesten ben? Waar heb ik geschreven dat ik mensen niet zou dopen?

Echter, waar het mij om te doen is is dit: ik geloof niet dat je automatisch kunt zeggen wanneer iemand ernstig ziek is dat dit een vervloeking is. Ik vind het een schandelijke, hoogmoedige uitspraak, en eigenlijk wordt het oude gnostische dualisme weer in God ingevoerd: zowel goed als kwaad komen alleen van God. En simpelweg kan je met elke bijbeltekst aankomen; ik geloof het gewoon niet: iedere ketter zijn eigen letter.
Ik geloof nooit dat iemand die zijn leven lang verbonden is met de Here Jezus Christus door een waar geloof, nu aan kanker lijdend, vervloekt is door God. Wat een afschuwelijke onzin!

Wie maar de goede God laat zorgen
en op Hem hoopt in bangst gevaar
is bij Hem veilig en geborgen
die redt Hij god'lijk, wonderbaar
wie op de hoge God vertrouwt
heeft zeker op geen zand gebouwd
(Gez. 429 LvK)
Ps. 111:10

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #52 Gepost op: juli 22, 2003, 02:05:07 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 12:54:47 schreef Wiering:
[...]

Ik geloof nooit dat iemand die zijn leven lang verbonden is met de Here Jezus Christus door een waar geloof, nu aan kanker lijdend, vervloekt is door God. Wat een afschuwelijke onzin!

)

En dat is nou ook precies, wat er in het geheel niet stond. Het bewijst slechts dat je er niets van begrijpt.
Maar dat deed ik ook niet toen ik zo oud als jij was, en er nog helemaal geen onderwijs en/of ervaring in had gehad.
Ik veroordeel je daar ook in het geheel niet om, maar jouw starre houding in dit soort zaken, ontneemt je wel de mogelijkheid te gaan ontdekken "hoe groot en breed en diep" Gods liefde werkelijk is.

PS en ik zou graag een getuigenis horen over jouw ervaringen met het bevrijden van mensen van boze machten, het opleggen der handen en het dopen, zoals de bijbel ons aanmoedigd. Als jij dat inderdaad wel doet, dan bied ik daar meteen mijn excuses over aan.
Iemand die daar vol van is, wil niets liever dan daar over vertellen.
Je zou mij die vraag dus beter maar niet kunnen stellen.   :)

AW

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #53 Gepost op: juli 22, 2003, 05:30:46 pm »
ENIGE INDICTATIES VAN VERVLOEKINGEN
* Regelmatig mentale, geestelijke instorting
* Herhaalde, chronische ziekten, erfelijk of zonder duidelijke medische diagnose
* Herhaaldelijke miskramen
* Stuklopen huwelijk
* Continue financiële tekorten, speciaal waar inkomen voldoende lijkt
* Neiging tot ongelukken
* Geschiedenis van zelfmoorden in familie of onnatuurlijke doodsoorzaken.
ENKELE INDICATIES VAN MOGELIJKE VERVLOEKING
1. Mentale, emotionele instortingen, ook in familie.
2. (Erfelijke) ziekten.
3. (Herhaaldelijke) miskramen.
4. Stuklopen van huwelijk.
5. Financiële tekorten ondanks geld.
6. Ongelukken en bijna-ongelukken.
7. Zelfmoorden en onnodige doodsoorzaken in familie.

Het kan aan mij liggen, of aan jouw post, maar ik concludeer hieruit dat kanker, in veel gevallen erfelijk aangelegen, een 'mogelijke of zelfs gewoon een indicatie van mogelijke vervloeking' is. Of heb ik dat mis? Heb ik dat zo slecht gelezen?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #54 Gepost op: juli 22, 2003, 06:52:00 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 17:30:46 schreef Wiering:
Het kan aan mij liggen, of aan jouw post, maar ik concludeer hieruit dat kanker, in veel gevallen erfelijk aangelegen, een 'mogelijke of zelfs gewoon een indicatie van mogelijke vervloeking' is. Of heb ik dat mis? Heb ik dat zo slecht gelezen?

Nee hoor, dat heb je niet verkeerd gelezen, alleen leg je weinig nadruk meer bij "mogelijk" en "indicatie". Er spelen meerdere factoren mee, waarbij, maar weer eens genoemd, de onderscheiding van geesten erg belangrijk is.
Als iemand verkouden is dan denkt geen weldenkend mens aan een vervleoking. Maar heb je konstant en langdurig zulke hinder van , vaak "onverklaarbare" ziekteverschijnselen, dan kán het raadzaam zijn eens met de Heer te overleggen of hier geen geestelijke oorzaak achter zit. Ook in de bijbel waren mensen soms  "gewoon"  ziek, en soms moest de aandoening aangesproken en/of weggestuurd worden, in de naam van Jezus. Vaak zijn lichamelijke ziekten ook oorzaak van geestelijke disharmonie. Dat kun je werelds verklaren, maar ook geestelijk. Het één hoeft het andere niet uit te sluiten.
Onbegrepen kinderloosheid b.v. daar kun je in geestelijke lectuur prachtige getuigenissen over lezen. Kijk, als een baarmoeder is verwijderd, dan is dat een gewone lichamelijke oorzaak, maar soms kunnen de heren doktoren werkelijk niets vinden. Er zijn veel getuigenenissen van echtparen die zijn gaan bidden en vasten, of hun oudstenteam daarvoor hebben ingeschakeld. Vaak kregen zij een openbaring over iets wat gepasseerd was in het verleden. Dat kan incest of een abortus zijn, of of ook occulte rituele handelingen of werkelijke vervloekingen uit het voorgeslacht. Als er eenmaal een openbaring is over de oorzaak, dan kan zo'n geest makkelijk aangesproken worden en gesommeerd worden te vertrekken. En heus, er zijn zo al heel wat vrouwen uiteindelijk moeder geworden. Dan trek je het niet meer in twijfel hoor, want niet alleen de lichamelijke genezing is dan een feit, maar de mensen knappen er geestelijke zo van op. Ze komen letterlijk onder een juk vandaan. En hier zijn ook veel bijbelse voorbeelden van.
Je kunt voor iemand die ziek is en koorts heeft gewoon bidden om genezing, maar soms moet je de koorts aanspreken en wegsturen in de naam van Jezus. En daar is inderdaad wat geestelijk inzicht voor nodig,  maar dat kun je oefenen door veel samen met de Heer door te brengen, maar vooral geloof dat God inderdaad ons wil helpen door een openbaring.

bert

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #55 Gepost op: juli 22, 2003, 06:58:49 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 14:05:07 schreef Wilhelmina:
PS en ik zou graag een getuigenis horen over jouw ervaringen met het bevrijden van mensen van boze machten, het opleggen der handen en het dopen, zoals de bijbel ons aanmoedigd. Als jij dat inderdaad wel doet, dan bied ik daar meteen mijn excuses over aan.

Nou, ik heb me een poosje zitten verbijten, maar ik wil hier wel op reageren.

Ik zou nu ook zo graag eens horen van de forumleden die zo'n probleem hebben met Wilhelmina's verhaal en dan durven te beweren dat ze het op zich helemaal geen probleem vinden te geloven dat er demonen zijn, of speciale gaven van de Geest:

Als je gelooft dat dit allemaal wel bestaat (want het zijn bijbelse gegevens) hoe ervaren jullie dit dan?

Als ik zeg dat we op 11 mei in Zwolle (Gods Geest Werkt) kwade machten ervaren hebben die er bijvoorbeeld voor zorgden dat de lampen uitvielen, dan krijg ik 9 van de 10 keer dat ik dat noem te horen: boze geesten hebben niets met stoppen te maken.

Nu hoor ik weer dat men problemen ermee heeft wanneer gesteld wordt dat ziekte het gevolg KAN zijn van een vloek. Er wordt echt niet gesteld dat ziekte altijd het gevolg is van een vloek. Deric Prince geeft gewoon aan dat als meerdere van deze kenmerken aanwezig zijn, je jezelf wel eens af mag vragen of er misschien geen sprake is van een vloek.

In de GKV hebben we gewoon niet geleerd praktisch om te gaan met vloek of met boze geesten. Dat is voor ons middeleeuws.

PLEASE WAKE UP!!!!!  Het is iets van vandaag! Gelukkig staan we niet alleen tegenover deze machten en staan we niet machteloos tegenover een vloek. Jezus is Heer, wat een machtig Koning hebben wij!

Trek de wapenrusting aan! We zijn in oorlog!
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #56 Gepost op: juli 22, 2003, 07:50:06 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 18:58:49 schreef bert:
[...]

Nou, ik heb me een poosje zitten verbijten, maar ik wil hier wel op reageren.

Ik zou nu ook zo graag eens horen van de forumleden die zo'n probleem hebben met Wilhelmina's verhaal en dan durven te beweren dat ze het op zich helemaal geen probleem vinden te geloven dat er demonen zijn, of speciale gaven van de Geest:

Als je gelooft dat dit allemaal wel bestaat (want het zijn bijbelse gegevens) hoe ervaren jullie dit dan?

Als ik zeg dat we op 11 mei in Zwolle (Gods Geest Werkt) kwade machten ervaren hebben die er bijvoorbeeld voor zorgden dat de lampen uitvielen, dan krijg ik 9 van de 10 keer dat ik dat noem te horen: boze geesten hebben niets met stoppen te maken.

Nu hoor ik weer dat men problemen ermee heeft wanneer gesteld wordt dat ziekte het gevolg KAN zijn van een vloek. Er wordt echt niet gesteld dat ziekte altijd het gevolg is van een vloek. Deric Prince geeft gewoon aan dat als meerdere van deze kenmerken aanwezig zijn, je jezelf wel eens af mag vragen of er misschien geen sprake is van een vloek.

In de GKV hebben we gewoon niet geleerd praktisch om te gaan met vloek of met boze geesten. Dat is voor ons middeleeuws.

PLEASE WAKE UP!!!!!  Het is iets van vandaag! Gelukkig staan we niet alleen tegenover deze machten en staan we niet machteloos tegenover een vloek. Jezus is Heer, wat een machtig Koning hebben wij!

Trek de wapenrusting aan! We zijn in oorlog!

Ik heb wel eens het idee dat mensen uit de traditionele kerken bewust of onbewust onwetend, of onmondig worden gehouden. Veel dingen die wij in de evangelische gemeenten doodnormaal vinden omdat wij het elke zondag zien werken wordt niet helemaal ontkend, maar wél heel argwanend bekeken. Vervolgens wordt er gezegd dat je er erg voorzichtig mee om moet gaan, en dat je er op zijn minst aan aantal jaren voor moet hebben gestudeerd. Deze zaken komen als je tenminste geluk hebt wel voor ( hoewel niemand tot nu toe er een getuigenis over weet te geven) maar zijn voorbehouden aan de dominee himzelf. En zeg nu zelf, waar vind ik dat toch in de bijbel terug, dat alleen een dominee het inzicht en de openbaring wordt gegeven over alle dingen die met de Heilige Geest te maken hebben, De gereformeerde kerken gaan zelfs zover dat alleen een dominee gerechtigd is de gemeente te zegenen met opgeheven handen. Ook is alleen de dominee gerechtigd om een preek te houden voor de mensen. Ben je ouderling, dan heb je pech, ook al heb je een geweldig getuigenis in je hart, je moet helaas een preek van internet afplukken, en die voorlezen.
Lieve mensen, het is net als de pastoor in de katholieke kerk: "ik drink voor u allen"  Nergens maar dan ook nergens geeft God opdracht deze dingen zó in te perken dat alleen de dominee met een afgeronde theologische studie dit zou mogen doen. Zo leren gemeenteleden nooit om hun verantwoordelijkheden te nemen, op zieken de handen te leggen, boze geesten uit te drijven en de boodschap tot bekering te brengen. En de wereld in nood wacht maar en wacht maar.
Het is een opdracht om mensen te zegenen, geen verbod.
Het is een opdracht om het evangelie te prediken, geen verbod.
Het is een opdracht om op zieken de handen te leggen en ze te genezen, geen verbod.
Het is een opdracht om boze geesten uit te drijven, geen verbod.

Ik lijk misschien fanatiek, excuses daarvoor, maar het kan er bij mij maar niet in, dat niemand lijkt te beseffen dat we het hier over bijbelse waarheden hebben, die levensveranderend kunnen werken, en dringend noodzakelijk in een wereld die verloren gaat. Denk toch na. God heeft zijn Geest gegeven om tot zegen te zijn voor de ongelovigen. Jullie roepen elke keer verontwaardigd dat jullie toch zeker óók de Geest hebben ontvangen, en dat evangelischen daar niet het alleenrecht op hebben? Dat is een waarheid als een koe, maar waarom dóen jullie er dan niets mee, waarom merken we er zo weinig van. Waarom nemen jullie genoegen met één bekeerling in de zoveel jaar. Jullie hebben zo'n prachtige Gods Geest werkt bijeenkomst gehad. De weerstand van de andere partij was voelbaar, notabene tegen jullie eigen geloofsgenoten. Alsof ze een slag van de mallemolen hadden gehad. De mallemolen? We hebben het nog steeds over Gods Geest, en die WERKT, maar alleen waar Hij de ruimte krijgt.

marijma

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #57 Gepost op: juli 22, 2003, 08:47:53 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 19:50:06 schreef Wilhelmina:
[...]

Ik heb wel eens het idee dat mensen uit de traditionele kerken bewust of onbewust onwetend, of onmondig worden gehouden. Veel dingen die wij in de evangelische gemeenten doodnormaal vinden omdat wij het elke zondag zien werken wordt niet helemaal ontkend, maar wél heel argwanend bekeken. Vervolgens wordt er gezegd dat je er erg voorzichtig mee om moet gaan, en dat je er op zijn minst aan aantal jaren voor moet hebben gestudeerd. Deze zaken komen als je tenminste geluk hebt wel voor ( hoewel niemand tot nu toe er een getuigenis over weet te geven) maar zijn voorbehouden aan de dominee himzelf. En zeg nu zelf, waar vind ik dat toch in de bijbel terug, dat alleen een dominee het inzicht en de openbaring wordt gegeven over alle dingen die met de Heilige Geest te maken hebben, De gereformeerde kerken gaan zelfs zover dat alleen een dominee gerechtigd is de gemeente te zegenen met opgeheven handen. Ook is alleen de dominee gerechtigd om een preek te houden voor de mensen. Ben je ouderling, dan heb je pech, ook al heb je een geweldig getuigenis in je hart, je moet helaas een preek van internet afplukken, en die voorlezen.
Lieve mensen, het is net als de pastoor in de katholieke kerk: "ik drink voor u allen"  Nergens maar dan ook nergens geeft God opdracht deze dingen zó in te perken dat alleen de dominee met een afgeronde theologische studie dit zou mogen doen. Zo leren gemeenteleden nooit om hun verantwoordelijkheden te nemen, op zieken de handen te leggen, boze geesten uit te drijven en de boodschap tot bekering te brengen. En de wereld in nood wacht maar en wacht maar.
Het is een opdracht om mensen te zegenen, geen verbod.
Het is een opdracht om het evangelie te prediken, geen verbod.
Het is een opdracht om op zieken de handen te leggen en ze te genezen, geen verbod.
Het is een opdracht om boze geesten uit te drijven, geen verbod.

Nou op zich heb ik , toen ik in de GKV nog zat, niet echt problemen hiermee, stond er niet zo bij stil. Pas toen ik overging naar evangelische en later pinkstergemeente kreeg ik problemen want ik dacht nog vrij "gereformeerd"  ;)
Achteraf schaam ik me zelfs voor bepaalde dingen die ik gezegd heb, zoals een vriendin van mij die tot bekering kwam. Zij mocht binnen een maand gedoopt worden en ik was daar niet zo voor toendertijd want ze moest toch eigenlijk eerst vooronderwijs hebben voordat ze zich moest laten dopen (dit kende ik nog van een zwager van mij die zich liet dopen in de GKV). Nu kan ik er wel om lachen, want dat is niet eens bijbels. Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen uit de GKV moeite hebben met bepaalde dingen,want ze zijn in een bepaalde traditie opgevoed. Daarom vind ik dit forum zo leuk, want het confronteert!
Anyway, wat betreft de domineesverhaal met hun theologische opleiding....op zich niets op tegen hoor maar ik denk dat het wel goed zou zijn als er over gepraat zou worden in de GKV of er wat losser omgegaan zou kunnen worden met deze regels. De discipelen hadden ook geen theologische hogeschool gehad toch?? Ok, wordt er vast gezegd dat ze wel onderwijs hadden van Jezus maar ik denk toch dat dit anders was dan zoveel jaar theologische hogeschool O-). En als ik de verhalen over Jezus goed lees dan krijg ik juist de indruk dat Hij helemaal niet zo hield van die strakke en soms ook krampachtige gebondenheid aan regels.

greetz
 :)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #58 Gepost op: juli 22, 2003, 09:09:32 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 20:47:53 schreef marijma:
[...]

En als ik de verhalen over Jezus goed lees dan krijg ik juist de indruk dat Hij helemaal niet zo hield van die strakke en soms ook krampachtige gebondenheid aan regels.

greetz
Blijf nog even, ik herken alles wat je schrijft :|

marijma

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #59 Gepost op: juli 22, 2003, 09:47:41 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 21:09:32 schreef Wilhelmina:
[...]

Nou wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat het een manier van denken is. Dat heb ik zelf heel sterk aan de lijve ondervonden. Ik ben uit de GKV weggegaan terwijl ik natuurlijk nog heel gereformeerd dacht, omdat ik niet anders kende...en dat heeft best een tijdje geduurd, maar op een gegeven moment zie je uit ervaringen hoe de dingen lopen in een kerk. Je gaat anders tegen dingen aankijken. Zoals met die doop..... ik kan me haast niet meer voorstellen dat ik ooit boos ben geweest, omdat ik vond dat mijn vriendin eerst catechisatie moest hebben, voordat ze zich moest dopen. In de bijbel gaat iedereen gewoon gelijk koppie onder. Het zijn voornamelijk tradities en tradities hoeven op zich niet verkeerd te zijn, mits je maar weet waarom ze er zijn en het bijbels is, en niet gewoonte en dat is soms best moeilijk te onderscheiden als je eigenlijk niet anders weet........
Ik heb de evangelische en helemaal de pinkstergemeente helemaal ervaren als een andere cultuur en een andere kijk op de bijbel. Ik ben blij dat ik vroeger gereformeerd geweest ben want beide hebben hun goede dingen. Maar ik zal niet meer terug keren omdat de pinkstergemeente bepaalde dingen extra hebben zoals beschreven in Corinthiers 12 en 14. Geestelijke wapenrusting is heeeeel belangrijk en God heeft ons Gaven gegeven om te strijden, en daar mogen wij onze hand voor ophouden.
Weet je, toen ik in de GKV zat ervaarde ik het eigenlijk zo......alsof ik in een kamer zat en ik wist dat er een kamer naast was maar ik kon er niet komen. (dit voorbeeld gaf iemand me ooit en het geeft het gevoel feilloos aan). Ik wist dat God meer voor me in petto had !!
Wie hieraan twijfels en/of er sceptisch naar kijkt, zou ik willen zeggen....draag het voor aan God en zoek oprecht. Wie zoekt, zal vinden, ik weet het uit ervaring en God zal je het antwoord geven.

Mensen kunnen niet overtuigen, God wel :)

greetz,
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #60 Gepost op: juli 22, 2003, 10:37:41 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 18:52:00 schreef Wilhelmina:
[...]
Onbegrepen kinderloosheid b.v. daar kun je in geestelijke lectuur prachtige getuigenissen over lezen. Kijk, als een baarmoeder is verwijderd, dan is dat een gewone lichamelijke oorzaak, maar soms kunnen de heren doktoren werkelijk niets vinden. Er zijn veel getuigenenissen van echtparen die zijn gaan bidden en vasten, of hun oudstenteam daarvoor hebben ingeschakeld. Vaak kregen zij een openbaring over iets wat gepasseerd was in het verleden. Dat kan incest of een abortus zijn, of of ook occulte rituele handelingen of werkelijke vervloekingen uit het voorgeslacht. Als er eenmaal een openbaring is over de oorzaak, dan kan zo'n geest makkelijk aangesproken worden en gesommeerd worden te vertrekken. En heus, er zijn zo al heel wat vrouwen uiteindelijk moeder geworden. Dan trek je het niet meer in twijfel hoor, want niet alleen de lichamelijke genezing is dan een feit, maar de mensen knappen er geestelijke zo van op. Ze komen letterlijk onder een juk vandaan. En hier zijn ook veel bijbelse voorbeelden van.
Je kunt voor iemand die ziek is en koorts heeft gewoon bidden om genezing, maar soms moet je de koorts aanspreken en wegsturen in de naam van Jezus. .

Oudstenteams die ingeschakeld worden en openbaringen krijgen? Roept dit niet het gevaar opo van enorme manipulatieve macht van de pastores ten opzichte van hun gemeenteleden.
Wat als zij zo'n kinderloos echtpaar een of ander verhaal vertellen over een verkrachting in het verleden, waar betrokkene niks van afweet? En op haar blote voeten van uit kan geen dat die oudsten uit hen nek lopen te praten?
Mag ze dan daar tegenin gaan of mag dat niet?
Demonen kunnen zich immers voordoen als engelen van het licht en zeker als er oudsten zijn die zich veelvuldig openstellen om boodschappen uit het "Hogere" te vernemen, zullen demonen daar gebruik van maken.

quote:

En daar is inderdaad wat geestelijk inzicht voor nodig,  maar dat kun je oefenen door veel samen met de Heer door te brengen, maar vooral geloof dat God inderdaad ons wil helpen door een openbaring

Is Gods openbaring in de Heilige Schrift dan niet voldoende dat er ook nog a[arte openbaringen gegeven moeten worden?
Of zijn de openbaringen die hedentendage in de pinkstergemeenten ontvangen worden vaak niet meer dan de weerspiegelingen en de wensen van de eigen ggedachten, wensen, behoeften en verlangens van de pinkstermensen zelf zijn?
Wordt dat getoetst en staan mensen (leiders van gemeenten) open om hierin gecorrigeerd te worden?
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2003, 11:03:40 pm door Lutheraansch »
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

bert

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #61 Gepost op: juli 22, 2003, 11:13:08 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 22:37:41 schreef Lutheraansch:
Is Gods openbaring in de Heilige Schrift dan niet voldoende dat er ook nog aparte openbaringen gegeven moeten worden?

Lutheraansch, het is een ding als de bijbel zegt dat wij hebben te strijden tegen boze machten. Dat is makkelijk gezegd. Maar probeer daar eens een invulling van te geven. Wat betekent strijden tegen boze machten?

Met lezen wat er in de Bijbel staat (daar begint inderdaad alles mee) houd het niet op. We moeten ontdekken wat die boze machten zijn, hoe ze werken en hoe we ertegen moeten strijden.

Dat is de toepassing in jouw dagelijks leven, dat is realiteit, dat heeft alles te maken met ervaring. En nee, zoals eerder in deze draad is gezegd, hier moet je niet ervaring uitleggen als je moet eerst jarenlange ervaring hebben voordat ... maar, je moet het merken en Gods Woord toepassen. Die toepassing, dat ervaren is iets wat de Heilige Geest in jou doet.

Nog even wat betreft de vloek, in de GKV leven we wat vloek betreft met de tekst uit Galaten 3 : 13:

"Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek die de wet over oins bracht, door voor ons die vloek op Zich te nemen."

Wij krijgen elke zondag de zegen, voor ons is er geen vloek meer. Dat is hoe ik in ieder geval altijd tegen vloek heb aangekeken. Niet van toepassing op mij. Dus zijn ook al die teksten in de Bijbel die over vloek en vervloeken gaan niet voor mij op. Dit is ook zoals wij dat elke keer bij het avondmaal weer krijgen te horen. Om ons vast te doen geloven dat wij bij het genadeverbond horen vieren wij het avondmaal.

Lutheraansch

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #62 Gepost op: juli 22, 2003, 11:15:26 pm »
By-the-way: Er is ook een kerk die een uitgebreide ervaring  heeft als het gaat om buitenbijbelse boodschappen en profetieën van de Heer en deze gave ook op een goede wijze gekanaliseerd heeft, zodat zij tot dienst kan zijn van de gehele gemeente van Christus.
Je kan hier een kijkje nemen welke kerk dat is.

Gelutherde groeten,
Lutheraansch
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Lutheraansch

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #63 Gepost op: juli 22, 2003, 11:29:00 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 23:13:08 schreef bert:

Dat is de toepassing in jouw dagelijks leven, dat is realiteit, dat heeft alles te maken met ervaring.

Maar toepassing en ervaring zijn iets anders dan openbaring. De methode van 'trial en error' pas ik dagelijks toe. Openbaring houdt echter in dat wij direct boodschappen van God krijgen wat te doen of wat er gaande is en dat wordt mijns inziens in het door mij aangehaalde stukje tekst wel door Wilhelmina bedoeld.

Maar interpreteer ik het verkeerd dan wil ik wel weten wat hier dan met openbaring wordt bedoeld.

bert

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #64 Gepost op: juli 23, 2003, 12:05:35 am »

quote:

op 22 Jul 2003 23:29:00 schreef Lutheraansch:
[...]
Maar toepassing en ervaring zijn iets anders dan openbaring. De methode van 'trial en error' pas ik dagelijks toe. Openbaring houdt echter in dat wij direct boodschappen van God krijgen wat te doen of wat er gaande is en dat wordt mijns inziens in het door mij aangehaalde stukje tekst wel door Wilhelmina bedoeld.

Maar interpreteer ik het verkeerd dan wil ik wel weten wat hier dan met openbaring wordt bedoeld.
Je hebt gelijk toepassing en ervaring zijn wat anders dan openbaring. En ik denk dat Wilhelmina inderdaad echt openbaring bedoelt. In het kader van de ministry cursus in Houten is hier al veel over geschreven. Een van de leerpunten is daar het jezelf open stellen voor openbaringen. Daar worden heel wat kritische vragen over gesteld. Je kunt verschillende zienswijzen vinden in het dossier van het Nederlands Dagblad over de NGK in Houten. Via de zoeken link kom je bij het dossier.

Hier is een link naar en een quote uit een van de artikelen:

http://www.nd.nl/htm/dossier/houten/kerk10.htm

"We moeten inderdaad geen ,,bijzondere openbaring naast de Schrift zoeken'', maar dit zijn geen nieuwe openbaringen ,,naast de Schrift'', ze worden ook nooit 'canoniek', maar het zijn wel specifieke aanwijzingen hoe het algemene schriftuurlijke bevel in een concrete situatie moet worden uitgevoerd. Soms zijn het ook heel persoonlijke toepassingen van troostwoorden of vermaningen uit de Schrift, die de Here ons als het ware influistert (daarom is het van zo groot belang teksten uit het hoofd te leren, want de Heilige Geest bedient zich van dat arsenaal!). Maar het is niet altijd heerlijk, soms is het schrikwekkend en willen we onder een opdracht uit. Als het een 'methode' wordt speciale boodschappen op te vangen, dan zeg ik met de scribenten: Pas op, geliefde broeders en zusters. In elke 'revival' komen ontsporingen voor, zoals ook bij elke 'devival'. Wat bedoeld was onder de Schrift te staan, kruipt ongewild ernaast en ten slotte erboven. Dit gaat zo met de 'traditie', maar net zo goed met 'openbaringen'. Je kunt de Geest nooit met je methode vangen. Laten we alleen maar als blijde kinderen dicht bij de Here blijven. Soms hoeft Hij ons alleen maar even aan te kijken en we weten al wat we doen moeten (Ps. 32:8), maar soms wil Hij ons even wat persoonlijk zeggen. Meestal in de stille tijd, juist omdat Hij door het Woord ons leidt, maar soms op de 'gekste momenten'. We moeten niet gaan zitten wachten op een soort privé openbaring, maar we mogen ook niet zo druk bezig zijn dat we niet eens merken dat de Heilige Geest ons iets zeggen wil.
"

Maar gaan we niet een beetje offtopic hier?

AW

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #65 Gepost op: juli 23, 2003, 05:14:01 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 21:09:32 schreef Wilhelmina:
[...]

blijf jij ook nog even en reageer svp even op mijn laatste post.  :P

AW

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #66 Gepost op: juli 23, 2003, 05:18:48 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 18:52:00 schreef Wilhelmina:
[...]

Nee hoor, dat heb je niet verkeerd gelezen, alleen leg je weinig nadruk meer bij "mogelijk" en "indicatie". Er spelen meerdere factoren mee, waarbij, maar weer eens genoemd, de onderscheiding van geesten erg belangrijk is.
Als iemand verkouden is dan denkt geen weldenkend mens aan een vervleoking. Maar heb je konstant en langdurig zulke hinder van , vaak "onverklaarbare" ziekteverschijnselen, dan kán het raadzaam zijn eens met de Heer te overleggen of hier geen geestelijke oorzaak achter zit. Ook in de bijbel waren mensen soms  "gewoon"  ziek, en soms moest de aandoening aangesproken en/of weggestuurd worden, in de naam van Jezus. Vaak zijn lichamelijke ziekten ook oorzaak van geestelijke disharmonie. Dat kun je werelds verklaren, maar ook geestelijk. Het één hoeft het andere niet uit te sluiten.
Je kunt voor iemand die ziek is en koorts heeft gewoon bidden om genezing, maar soms moet je de koorts aanspreken en wegsturen in de naam van Jezus. En daar is inderdaad wat geestelijk inzicht voor nodig,  maar dat kun je oefenen door veel samen met de Heer door te brengen, maar vooral geloof dat God inderdaad ons wil helpen door een openbaring.

neem me niet kwalijk (vorige post), je hebt hier gereageerd.

Maar nog steeds blijft Lutheraansch' vraag onbeantwoord: wat versta je onder openbaring?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #67 Gepost op: juli 23, 2003, 07:02:27 pm »

quote:

op 23 Jul 2003 17:18:48 schreef Wiering:
[...]

neem me niet kwalijk (vorige post), je hebt hier gereageerd.

Maar nog steeds blijft Lutheraansch' vraag onbeantwoord: wat versta je onder openbaring?

Een openbaring is een bovennatuurlijke gedachte, ingeving, woord, beeld die/dat ingegeven door de Heilige Geest aan één of meerdere personen gegeven worden.
Een openbaring zal NOOIT tegen het Woord van God in gaan en zal dan ook altijd bijbels getoetst moeten worden.
Net zoals bij een profetie: De één profeteert en de ANDEREN toetsen.
Bij een openbaring gaat het vaak om een gedachte of een stukje kennis of inzicht wat niet door studie verkregen is en de bewuste persoon niet wist vóór die tijd. Een openbaring zal ook meestal door de toehoorder(s) herkent worden als een woord van God, omdat degene  iets openbaar brengt wat voor die tijd niet bekent was bij de brenger van de boodschap.

Sarah

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #68 Gepost op: juli 24, 2003, 11:42:44 pm »
Toch vraag ik mij af waarom er in de bijbel staat

"Op zieken zullen zij handen leggen, en boze geesten zullen zij uitdrijven."

En ook staat er dat we verre moeten blijven van waarzeggerij etc. (occulte)

Hier moeten we dus ook goed mee omgaan.

( Verder denk ik dat God ieder van ons een bepaalde plek geeft in deze wereld. Zo is de 1 een therapeut en de ander schoonmaker. Is het aan die schoonmaker om hard mee te discusseren over het werk van die therapeut? Hmz dan zal ik m'n bek dus maar houden :D )
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2003, 12:05:30 am door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #69 Gepost op: juli 25, 2003, 10:31:16 am »

quote:

op 24 Jul 2003 23:42:44 schreef Sarah:
( Verder denk ik dat God ieder van ons een bepaalde plek geeft in deze wereld. Zo is de 1 een therapeut en de ander schoonmaker. Is het aan die schoonmaker om hard mee te discusseren over het werk van die therapeut? Hmz dan zal ik m'n bek dus maar houden :D )

Hahaha, sorry ik moet ff lachen om die laatste zin.  ;)

Ik denk dat je als schoonmaakster gewoon mee moet discussieren. Een therapeut wordt geacht verstand van mensen te hebben, maar misschien heeft de schoonmaakster veel meer inzicht in mensen dan de therapeut. Veel mensen zijn zich niet bewust van hun gaven.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Sarah

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #70 Gepost op: juli 25, 2003, 10:50:03 am »

quote:

op 25 Jul 2003 10:31:16 schreef Pleun:
[...]

Hahaha, sorry ik moet ff lachen om die laatste zin.  ;)

Ik denk dat je als schoonmaakster gewoon mee moet discussieren. Een therapeut wordt geacht verstand van mensen te hebben, maar misschien heeft de schoonmaakster veel meer inzicht in mensen dan de therapeut. Veel mensen zijn zich niet bewust van hun gaven.

Maar God zet een schoonmaker niet voor niets op die plaats neer. (of doe ik nu ook net alsof het stratego is, plekjes uit laten delen door God)

Hier heb ik iets over gelezen in de bijbel. Weet alleen niet zo gauw waar. Ging ook over de overheid dat je je moet onderschikken? Omdat God die mensen die plek gegeven heeft (ofzo?)
Geldt dus ook de schoonmaker en de therapeut?

quote:

Het gehoorzamen van je meerdere is iets dat regelmatig in de brieven van Paulus terugkeert gezien teksten als: ‘‘Vermaan hen, dat zij aan de overheden en machten onderdanig zijn, dat zij hun gehoorzaam zijn,’

(vond ik toevallig in de lucifer/satan topic

Dat bedoelde ik
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2003, 11:04:10 am door Sarah »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #71 Gepost op: juli 25, 2003, 05:50:45 pm »

quote:

op 25 Jul 2003 10:50:03 schreef Sarah:
[...]

Maar God zet een schoonmaker niet voor niets op die plaats neer. (of doe ik nu ook net alsof het stratego is, plekjes uit laten delen door God)

Hier heb ik iets over gelezen in de bijbel. Weet alleen niet zo gauw waar. Ging ook over de overheid dat je je moet onderschikken? Omdat God die mensen die plek gegeven heeft (ofzo?)
Geldt dus ook de schoonmaker en de therapeut?

Nee Saartje, ik ben het totaal niet met je eens. Ik denk niet dat God je 'neerzet' op een plekje in de wereld waar je je brood moet verdienen. Door omstandigheden kunnen mensen op heel andere plekken belanden dan waar hun gaven liggen

Wat er in de bijbel staat over de overheid heeft hier niets mee te maken. Een therapeut is geen overheid en zo'n persoon is ook niet meer waard dan een schoonmaakster.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Sarah

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #72 Gepost op: juli 25, 2003, 06:04:42 pm »

quote:

op 25 Jul 2003 17:50:45 schreef Pleun:
[...]

Nee Saartje, ik ben het totaal niet met je eens. Ik denk niet dat God je 'neerzet' op een plekje in de wereld waar je je brood moet verdienen. Door omstandigheden kunnen mensen op heel andere plekken belanden dan waar hun gaven liggen

Wat er in de bijbel staat over de overheid heeft hier niets mee te maken. Een therapeut is geen overheid en zo'n persoon is ook niet meer waard dan een schoonmaaker.

:)  Hmz misschien is dit beter, als je schoonmaker bent in dit leven, kun je beter je bek houden over het werk van de therapeut omdat je niet in zijn schoenen staat en daardoor niet alle kennis heeft en overzicht die de therapeut heeft. Zo weet je niet waarom hij handelt zoals hij handelt.

En dan in de trend van het niet oordelen over anderen... weer iets anders :D

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #73 Gepost op: juli 25, 2003, 06:51:29 pm »

quote:

op 25 Jul 2003 18:04:42 schreef Sarah:
[...]

:)  Hmz misschien is dit beter, als je schoonmaker bent in dit leven, kun je beter je bek houden over het werk van de therapeut omdat je niet in zijn schoenen staat en daardoor niet alle kennis heeft en overzicht die de therapeut heeft. Zo weet je niet waarom hij handelt zoals hij handelt.

En dan in de trend van het niet oordelen over anderen... weer iets anders :D

Gods normen zijn duidelijke andes dan de wereldse normen, en de wijsheid van de wereld is duidelijk anders dan Gods wijsheid.
Bij God komt je wijsheid niet van jarenlange (theologische) studies vandaan, maar van je bereidheid Jezus te volgen al de dagen van je leven en heel dicht bij Hem te zijn en open te staan voor de leiding van de Heilige Geest. In Gods koninkrijk kon die schoonmaakster wel eens meer snappen van de hemelse wijsheid dan de therapeut met al zijn kennis bij elkaar.
In evangelisch Nederland is dat wat normaler en gebruikelijker. De dokter staat koffie in te schenken en doet door de week mee met de schoonmaakploeg, en de bouwvakker doet ongelovelijk moeilijk werk in het tiener en/of kinderpastoraat. God is niet afhankelijk van een hoog IQ en/of een  gerespecteerde opleiding. God is afhankelijkvan een volkomen toegewijd hart.
 Corinthe 2:13  Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken.

Daarom hik ik wel eens tegen de cultuur hier aan, dat er naar mensen op wordt gekeken die zich "geschoold" mogen noemen, en toch voelbaar neerkijken op de gewone man.
1 Corinthe 1:20  Waar blijft de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt?

Als iemand zich "geroepen " weet door God een bepaalde taak op zich te nemen, is het niet verkeerd om hem wat aanvullend onderwijs aan te bieden, het echter als voorwaarde stellen is niet van God.
Jakobus 1:5  Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #74 Gepost op: juli 25, 2003, 07:23:22 pm »
Ik ben het helemaal eens met Wilhelmina. Zoiets probeerde ik ook te zeggen in een van mijn vorige posts, maar dan zonder christelijke moraal.  ;)

Sarah

• Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #75 Gepost op: augustus 02, 2003, 09:18:46 pm »
Hey Dank je wel Wilhelmina en Pleun

Deze tekst bedoelde ik:

Romeinen 13,1-7

Eert de overheid

1 Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God gesteld. 2 Wie zich dus tegen de overheid verzet, wederstaat de instelling Gods, en wie dit doen, zullen een oordeel over zich brengen. 3 Want, als iemand goed handelt, behoeft hij niet bevreesd te zijn voor de overheidspersonen, maar wel, als hij verkeerd handelt. Wilt gij zonder vrees voor de overheid zijn? Doe het goede, en gij zult lof van haar ontvangen. 4 Zij staat immers in dienst van God, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, wees dan bevreesd; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; zij staat immers in de dienst van God, als toornende wreekster voor hem, die kwaad bedrijft. 5 Daarom is het nodig zich te onderwerpen, niet slechts om de toorn, maar ook om des gewetens wil. 6 Daarom brengt gij toch ook belastingen op; want zij zijn dienaren Gods, die juist op dit punt voortdurend letten. 7 Betaalt aan allen het verschuldigde, belasting aan wie belasting, tol aan wie tol, ontzag aan wie ontzag, eerbetoon aan wie eer toekomt.  

Heeft de overheid toen dezelfde betekenis als de overheid op dit moment?

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #76 Gepost op: augustus 03, 2003, 04:41:53 pm »

quote:

op 02 Aug 2003 21:18:46 schreef Sarah:
Hey Dank je wel Wilhelmina en Pleun

Deze tekst bedoelde ik:

Romeinen 13,1-7

Eert de overheid

1 Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God gesteld. 2 Wie zich dus tegen de overheid verzet, wederstaat de instelling Gods, en wie dit doen, zullen een oordeel over zich brengen. 3 Want, als iemand goed handelt, behoeft hij niet bevreesd te zijn voor de overheidspersonen, maar wel, als hij verkeerd handelt. Wilt gij zonder vrees voor de overheid zijn? Doe het goede, en gij zult lof van haar ontvangen. 4 Zij staat immers in dienst van God, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, wees dan bevreesd; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; zij staat immers in de dienst van God, als toornende wreekster voor hem, die kwaad bedrijft. 5 Daarom is het nodig zich te onderwerpen, niet slechts om de toorn, maar ook om des gewetens wil. 6 Daarom brengt gij toch ook belastingen op; want zij zijn dienaren Gods, die juist op dit punt voortdurend letten. 7 Betaalt aan allen het verschuldigde, belasting aan wie belasting, tol aan wie tol, ontzag aan wie ontzag, eerbetoon aan wie eer toekomt.  

Heeft de overheid toen dezelfde betekenis als de overheid op dit moment?

Hoe moet men dan handelen in geval van een overheid als van Saddam Hoesein?
Dat is dan niet zo best voor de oppositie, die hebben dan wel een oordeel over zich uitgeroepen. Wat betreft de belastingen we weten allemaal wel waar die aan werden besteed in Irak.
Of zou God dan een figuur als G.W. Busch sturen om dat even te regelen?
De televisie dominee Robert Schuller zei tenminste in een preek dat God een snelle overwinning had gegeven en er waren maar iets van 110 doden gevallen of zo. Toen wist hij natuurlijk nog niet van al die aanslagen, waardoor het dodental inmiddels al behoorlijk is opgelopen. Dan zijn er natuurlijk nog veel meer van dat soort regeringen.

muiz

• "And now here at the end of th
    • Bekijk profiel
Vrijheid voor gebondenen
« Reactie #77 Gepost op: augustus 06, 2003, 11:29:10 am »
Met veel belangstelling heb ik de hele discussie over gebondenheid gelezen. dus ik ga nog even terug richting topic. Voor mij is het een heel nieuw begrip.. Gisteravond hoorde ik er voor t eerst over, en wat ik me afvraag; mensen die stemmen horen en bijv beelden zien de uitkomen, maar zo, dat er van de mensen niets gevraagd wordt, zijn die ook "gebonden"?

en tot in hoeverre hebben mensen zelf invloed op het herkennen van een demon?  Hoe weet je of iets een gave is die van God komt, met een bedoeling, of dat je door de duivel in de zeik genomen wordt.  En tot in hoeverre speelt gevoel een rol? Kan een (goed) gevoel vals zijn?

Wij moeten volhardend zijn in gebed. In hoeverre hebben bij een echt geloof bede en voorbede invloed op iemands gebondenheid? is daar echt een speciale exorcist voor nodig?

Wat betreft de discussie therapeut of exorcist... Een psychotherapeut die niet gelooft in bovennatuurlijke zaken zal nooit aangeven dat iemand bezeten danwel gebonden is. aan de andere kant moet er verschrikkelijk mee opgepast worden om iemand gebonden te noemen. De lijn tussen gebondenheid en psychische schade, is volgens mij heel moeilijk te trekken. ik denk zelfs dat het dingen zijn die invloed op elkaar hebben. Een christelijk psychotherapeut lijkt me dan een uitkomst, omdat die je op beide gebieden leiding kan geven. Toch, waar vind je die zo makkelijk? In onze gemeente zijn er al bijna geen mensen voor pastoraat en jeugdpastoraat. laat staan voor professionele hulpverlening.

discussie is voor mij geen bekvechten maar een manier om dingen te leren en mening te vormen. wie helpt?