Hoi Oinay,
Ik vind het tov om te lezen dat ervoor uitkomt dat je een hypocriet christen bent. En natuurlijk is het nog fijner dat je daar wat aan wilt gaan doen.
Ik kan me voorstellen dat het echter lastig is om het roer radicaal om te gooien.
Wellicht zit je in zo'n grote gemeente waar de meeste christenen lijken op jou, zoals je nu bent, en waar bevlogen christenen steeds nul op hun rekest krijgen. Dan lijkt het niet aantrekkelijk om ook een bevlogen christen te worden.
Wellicht woon je nog 'thuis' of samen met je vrouw ea, dan is het ook lastig om ongemerkt aan je geloofsleven te gaan werken. Dan kun je niet onopvallend naar de alphacursus gaan, dat wordt vast opgemerkt. En ik heb nog geen reactie van je op de mogelijkheid alphacursus gelezen.
Hierboven staan een boel goede tips, naar mijn mening. Daar sluit ik me dus bij aan.
- Meer bidden (vragen, worstelen en geven aan/met God), om te beginnen. Gewoon gaan doen, maar het daar niet bij laten. En niet alleen bidden, maar met anderen over dit probleem (je weet: waar 2 of 3 vergaderd zijn in Gods Naam, daar is Hij).
- Zoek eens een stel bevlogen gemeenteleden in je buurt op (niet per se direct de ouderling).
- Ook ik denk dat de alpha-cursus een goede tip is (ik heb daar mooie dingen zien gebeuren, met lieden die jouw probleem zeker kunnen herkennen (van vroeger dan)).
- Je kunt het boek van Rick Warren's 'Doelgericht leven' lezen, een soort dagboek voor 40 dagen. Dat geeft je meer van deze tips, waarbij er vanuit gegaan wordt dat je God eigenlijk wel kent, maar niet zoveel met Hem doet (wel een tikje Amerikaans hoor).
- Je zou ook wat kunnen 'rondshoppen' op zondag, en een poos van meerdere walletjes gaan eten. (Dan zou ik zeggen: ga eens shoppen bij de tituskapel in Amsterdam, een behoorlijk levende GKv gemeente. Elke eerste zondag vd maand een dienst speciaal voor gasten, 1 om 10.00u en 1 om 12.00u).
Maar dat is allemaal lastig als je niet durft te kiezen voor wat meer activiteit. Bijv. omdat je je laat terughouden door je omgeving, om wat anderen er misschien van zullen zeggen. Nu weet ik niet of dat bij jou het geval is, maar ik wil alleen zeggen dat ik hoop dat je je daardoor niet laat terughouden. Laat je ook niet in slaap sussen met 'je gelooft toch, dan hoef je niet meer te doen', zeker als jij weet dat het nog niet goed zit. Ik adviseer: ga aan de slag, en doe gewoon de tips die je krijgt!