Auteur Topic: NGK besluit over vrouw in het ambt (29 juni)  (gelezen 5754 keer)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
NGK besluit over vrouw in het ambt (29 juni)
« Gepost op: mei 18, 2004, 12:20:50 pm »
Op 29 juni gaat de NGK besluiten of alle ambten binnen de kerk opengesteld gaan worden voor de vrouw. Het lijkt er op dat een meerderheid van de afgevaardigden voor zal stemmen. Er is echter ook een vasthoudende minderheid die falikant tegen is.
ten eerste wordt het argument gebruikt dat er vanuit de huidige geëmancipeerde visie naar de bijbel toe geredeneerd wordt in plaats van andersom. Daarnaast zijn een aantal afgevaardigden bang dat dit een wig zal drijven tussen de ngk en de vrijgemaakten en christelijk gereformeerden. Zij roepen dan ook op om eerst samen met de vrijgemaakten en christelijk gereformeerden dit onderwerp te bespreken en te bestuderen.

Hoe denken de mensen er hier over, en dan gaat het me niet om de vraag of de vrouw in het ambt een juiste visie is, dat kan in andere subfora wel, maar met name over de vraag of de NGK zich buiten de 'kleine eucomene' plaatst bij een aanvaarding van dit voorstel. Of dat de NGK gewoon vooruit loopt en voorzie je bij de andere kerken ook een omslag in het denken hierover?
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2004, 12:25:51 pm »

quote:

Alfredt schreef op 18 mei 2004 om 12:20:
Plaatst de NGK zich buiten de 'kleine eucomene' plaatst bij een aanvaarding van dit voorstel? Of denk je dat de NGK gewoon vooruit loopt en voorzie je bij de andere kerken ook een omslag in het denken hierover?
Ik vrees het laatste.  :/
Bombus terrestris Reginae

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2004, 12:47:21 pm »

quote:

Alfredt schreef op 18 mei 2004 om 12:20:
de vraag of de NGK zich buiten de 'kleine eucomene' plaatst bij een aanvaarding van dit voorstel. Of dat de NGK gewoon vooruit loopt en voorzie je bij de andere kerken ook een omslag in het denken hierover?
Ik verwacht het laatste. ik vrees het echter niet  ;)
...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2004, 12:49:52 pm »
Als bepaalde dingen ter discussie worden gesteld, denk ik dat er vroeger of later gebeurd waar nu alleen maar over gepraat wordt.
Langzamerhand, als je iets maar vaak genoeg hoort, word je er toch door beinvloed, of je wilt of niet......
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2004, 03:50:24 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2004, 01:19:02 pm »
Offtopic post verwijderd.
[Prediker 7:29]

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2004, 03:24:04 pm »
Ik ben blij dat 'mijn' NGK deze beslissing waarschijnlijk zal gaan nemen. Heb niet de indruk dat er vanuit een geëmancipeerde visie naar de bijbel toe wordt geredeneerd. Wel heb ik de indruk dat binnen de NGK meer ruimte is voor een alternatieve interpretatie van wat vermeende 'vrouwenhater' Paulus allemaal heeft geschreven.

Geloof dat P&A verwees naar een soort glijdende schaal... Als we dit toelaten volgen er vanzelf meer foute dingen. Kan best een glijdende schaal wezen, maar mijns inziens glijden we in de goede richting, dus dat lijkt me prima. Het is niet zo dat de NGK met dit soort beslissingen afwijkt van de bijbel of vrijzinnig wordt. Geen reden om bezorgd te zijn dus.

Het kan wel schadelijk zijn voor de contacten binnen de 'kleine oecumene'. Dat kan je echter m.i. niet op de NGK afschuiven: het hangt toch vooral van de reactie van GKV en CGK af wat de conseclusies zullen zijn. In Hoogeveen is mijn bijna-schoonmoeder de eerste vrouwelijke diaken van de NGK aldaar en het heeft op zich de groeiende samenwerking met de CGK niet gestuit. Er is afgesproken dat in diensten die samen georganiseerd worden, zij gewoon geen dienst heeft of hoe dat ook heet. Samenwerking tussen NGK en GKV loopt naar ik heb begrepen stroef, vooral vanwege het verleden. In Lisse zie je dat vanwege de houding van GKV tov de NGK, er geen samenwerking tussen die twee tot stand is gekomen en daardoor de NGK een samenwerkingsverband is begonnen met de CGK. Leuk die afkortingen!! ;) Anyway... de relatie met de GKV zal wel verder bekoelen, lijkt me.

Is dat erg? Ik denk van niet. We zijn niet voor niets aparte kerken, daar is een reden voor. Ik denk vrij postmodern en heb geen moeite met het bestaan van 3 kerken, waar een fusie wellicht deze drie onder één naam zou verenigen. Zolang je elkaar maar erkent als christenen en ziet als broeders, mogen er van mij 1000 kerkgenootschappen zijn elk met een eigen basis. De Schrift is nu eenmaal moeilijk uit te leggen en daardoor krijg je verschillen.

Ikzelf heb trouwens wat moeite met die samenwerking. De NGK is zo dapper om, als zij meent dat bv de vrouw best ouderling mag worden omdat zij hiervoor een duidelijke bijbelse basis ziet, terug te komen op in het verleden gemaakte beslissingen en te zeggen: we laten vrouwen tot deze ambten toe, want wij denken dat God dat van ons vraagt. Ik zou niet weten waarom 'wij' ons daarin moeten laten belemmeren door externe factoren. Dubbele gevoelens houden me bezig mbt deze samenwerking: het is goed om je met je broeders en zusters te verenigen, je maakt een sterkere vuist, maar tegelijkertijd is het voor de NGK 'een stap terug'. Terug naar géén liturgische vernieuwing, géén vrouwelijke diakens (of ouderlingen, straks), terug naar stijf protocol. Je ziet het in uiterlijkheden: NGK-ouderlingen moeten ineens, ook al is het 30 graden, bij een gezamenlijke dienst met de CGK weer stijf in het pak in de kerk zitten.

Dat zijn mijn moeiten en ik denk dat je dat het beste oplost door elkaar de eigen weg te laten kiezen en waar mogelijk en zo lang als dat kan, samen te werken. Niet de een dwingen de vol overtuiging ingeslagen weg weer te verlaten, omdat er perse samengewerkt moet worden.
Some have food, some have none... God bless the revolution!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2004, 04:02:13 pm »

quote:

Evian schreef op 18 mei 2004 om 15:24:
Ik ben blij dat 'mijn' NGK deze beslissing waarschijnlijk zal gaan nemen. Heb niet de indruk dat er vanuit een geëmancipeerde visie naar de bijbel toe wordt geredeneerd. Wel heb ik de indruk dat binnen de NGK meer ruimte is voor een alternatieve interpretatie van wat vermeende 'vrouwenhater' Paulus allemaal heeft geschreven.

Geloof dat P&A verwees naar een soort glijdende schaal... Als we dit toelaten volgen er vanzelf meer foute dingen. Kan best een glijdende schaal wezen, maar mijns inziens glijden we in de goede richting, dus dat lijkt me prima. Het is niet zo dat de NGK met dit soort beslissingen afwijkt van de bijbel of vrijzinnig wordt. Geen reden om bezorgd te zijn dus.

We zouden dacht ik niet een inhoudelijk oordeel hierover geven :) Dan moet je ook niet zeggen:

quote:

Het is niet zo dat de NGK met dit soort beslissingen afwijkt van de bijbel of vrijzinnig wordt. Geen reden om bezorgd te zijn dus.
Ik ben waarschijnlijk een simplist in jou ogen :) als ik lees in de bijbel dat : een oudste moet een man zijn van 1 vrouw en zijn huis goed weten te runnen en gelovige kinderen hebben... Hetzelfde wordt van de diaken gezegd.

Volgens 1 Kor. 14 moeten vrouwen zwijgen in de gemeente en Paullus voegt er speciaal aan toe dat dit een gebod van de Heer is.
Waarschijnlijk wist hij van te voren dat dit een hot item zou worden in de toekomst :)
Als ik in 1 Kor. 14 niet meer hoef te doen wat er staat, kan ik ook met andere tekstgedeelten m'n eigen gang gaan.

Want het gaat er natuurlijk niet om wat ik PERSOONLIJK wel of niet prettig vind, maar wat het woord zegt.
Anders had Paulus wel toegevoegd: Dit zeg ik. en niet de Here. Dit doet hij WEL bij een ander onderwerp: het ongetrouwd blijven....daar geeft hij zijn eigen mening, en niet een gebod van de Heer.

Dus Evian: zo als jij het formuleert, klopt het gewoon niet. Je kunt wel zeggen: Deze teksten uit de bijbel zie ik als cultuurgebonden en ik vind dat we er ons niet aan hoeven te houden......
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2004, 04:03:52 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2004, 05:14:32 pm »
Ik ben zelf NGK'er en mijn zegen hebben ze.  :)  8)
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 18, 2004, 05:27:48 pm »

quote:

Santaarnpaal schreef op 18 mei 2004 om 17:14:
Ik ben zelf NGK'er en mijn zegen hebben ze.  :)  8)

idem.

noot aan P&A: nu doe je zelf precies hetzelfde als waar van je Evian beschuldigd ;)
daarbij kmt dat enkel een aantal losse quotes niets zeggen, ik kan ook een aantal quotes uit dezelfde bijbel neergooien die het tegendeel bewijzen, maar daarvoor loopt er al een ander topic.

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 18, 2004, 05:58:02 pm »
'k Heb er een dubbel gevoel over.

Aan de ene kant, kunnen we  nu definitief een punt zetten achter de samensprekingen met de NGK.
Daar ben ik erg voor.

Maar ik vind het toch ook jammer dat een kerk op deze manier van de bijbel afdwaalt.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 18, 2004, 06:02:40 pm »

quote:

Laurens schreef op 18 mei 2004 om 17:27:
[...]

idem.

noot aan P&A: nu doe je zelf precies hetzelfde als waar van je Evian beschuldigd ;)
daarbij kmt dat enkel een aantal losse quotes niets zeggen, ik kan ook een aantal quotes uit dezelfde bijbel neergooien die het tegendeel bewijzen, maar daarvoor loopt er al een ander topic.

Ik vond dat ik wel even mocht reageren op ZIJN inhoudelijke opmerking die ook nog enigszins verband hield met wat hij over ons zij m.b.t. de glijdende schaal.....die HIJ in de goed kant vindt glijden, en wij niet. Vandaar :)
Mijn eerste post was keurig NIET inhoudelijk :)

Laurens, gooi ze maar neer in het andere topic dan, (ik ga toch meestal niet op die manier te werk met wat jij noemt 'losse quotes' :? ); ik wil best met jou er over van gedachten wisselen....
Moet nog wel even het betreffende topic opzoeken....
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2004, 06:08:17 pm door Priscilla en Aquila »

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 18, 2004, 06:10:47 pm »

quote:

Pugna schreef op 18 mei 2004 om 17:58:
'k Heb er een dubbel gevoel over.

Aan de ene kant, kunnen we  nu definitief een punt zetten achter de samensprekingen met de NGK.
Daar ben ik erg voor.

Maar ik vind het toch ook jammer dat een kerk op deze manier van de bijbel afdwaalt.
De rest zullen heus wel volgen alleen duurt het wat langer.  Ik vind het steeds moeilijker uitlegbaar (lees: niet uitlegbaar) in deze tijd dat er geen vrouwen ambtsfuncties mogen vervullen in een kerk naar aanleiding dat van Paulus. Dat stuk van hem is echt op verschillende manieren uitlegbaar en als het echt letterlijk zo is dan zie ik het als cultuur en tijdgeest gebonden. Onze cultuur is totaal anders dan in de tijd van de bijbel.
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2004, 06:11:50 pm door Santaarnpaal »
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 18, 2004, 06:15:46 pm »

quote:

Laurens schreef op 18 mei 2004 om 17:27:
 ik kan ook een aantal quotes uit dezelfde bijbel neergooien die het tegendeel bewijzen, maar daarvoor loopt er al een ander topic.[/sub]

Zou je dan even hier het topic willen noemen waar jij als je wilt :) jou quotes uit de bijbel aan mij gaat uitleggen?
Ik kan zo het goede topic niet vinden; misschien zoek ik niet goed...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 18, 2004, 06:57:29 pm »

quote:

Pugna schreef op 18 mei 2004 om 17:58:
Daar ben ik erg voor.

Hoe kun je nu blij zijn met het zetten van een punt achter samensprekingen met de NGK?  :?
Overigens ben ik geneigd de tegenstanders van de vrouw in het ambt bij te vallen. Ik zou het niet helemaal snappen als de NGK dít (in de praktijk) tot hét breekpunt laat worden met CGK en GKV.
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2004, 07:41:37 pm door Mezzamorpheus »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 18, 2004, 07:02:11 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 18 mei 2004 om 18:57:

[...]

Hoe kun je nu blij zijn met het zetten van een punt achter samensprekingen met de NGK?  :?
Overigens ben ik geneigd de tegenstanders van de vrouw in het ambt bij te vallen. Ik zou het niet helemaal snappen als de NGK dít (in de praktijk) tot hét breekpunt laat worden met CGK en NGK.

Idd dat is mijn punt ook, als je dan zulke goede redenen hebt om dit te veranderen. En je argumenten zijn goed dan ga je toch samen met degenen met wie samensprekingen hebt dara mee bezig en niet op eigen houtje dit er even doorjagen in je eigen kerk?

Ik heb niet het idee dat het een zeer principieel punt is, dan kun je er toch wel wat voorzichtiger mee omgaan. Als je dan na die gezamelijkegespreken en onderzoekingen en zo niet uit komt kan je als kerk altijd nog bepalen om het zelf door te zetten. Maar ze nu gewoon voor het blok zetten vind ik raar...
Pinkeltjefan

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 18, 2004, 07:36:28 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 mei 2004 om 18:15:
Zou je dan even hier het topic willen noemen waar jij als je wilt :) jou quotes uit de bijbel aan mij gaat uitleggen?
Ik kan zo het goede topic niet vinden; misschien zoek ik niet goed...

P&A: Ouderlingen/Diakenen: Man of Vrouw
[Prediker 7:29]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 18, 2004, 07:45:46 pm »

quote:

Dank je...
En nu hopen dat Laurens er eenpaar opmerkingen post... :)

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 19, 2004, 12:46:06 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 18 mei 2004 om 18:57:
Overigens ben ik geneigd de tegenstanders van de vrouw in het ambt bij te vallen. Ik zou het niet helemaal snappen als de NGK dít (in de praktijk) tot hét breekpunt laat worden met CGK en GKV.

Pardon...? De NGK blijft gaarne onderhandelen natuurlijk, maar als de CGK en GKV het op dit punt absoluut oneens zijn met de NGK dan zijn het nog altijd die twee andere kerken die dan de onderhandelingen stopzetten. Ik snap niet dat het doorzetten van het vrouw-in-het-ambt punt nu ineens wordt gezien als een bewuste poging van de NGK om samensprekingen op te blazen.

De vrouw in het ambt ligt ook in de NGK nog moeilijk en dus lijkt het me knap principieel als je tóch doorzet met het invoeren van vrouwelijke diakens en ouderlingen.

De NGK kan nu wel haar eigen standpunten gaan inleveren omdat er ten koste van alles samengesproken moet worden, maar je kunt je afvragen wat dan nog de waarde is van samenspreken. Immers je wilt eerst een GKV-kloontje creëren om vervolgens samenspreken makkelijker (mogelijker) te maken. Wil je dan samenspreken met de NGK in al haar overtuigingen of wil je slechts samenspreken met een semi-GKV?

De GKV is er nog niet eens aan toe trouwens om samen te spreken, wat ik tenminste uit het ND begreep: H.G. van der Weijden heeft diverse oproepen gedaan (aan die synode in Zuidhorn) om toenadering te zoeken tot de NGK, o.a. door de hand in eigen boezem te steken mbt de gebeurtenissen van 1967 (of was het nu 1968?) en dat is weggewimpeld. Zolang de GKV haar houding handhaaft is alleen van samenspreken met de CGK sprake, lijkt mij, en hoeft de NGK dus geen rekening te houden met de GKV, laat staan dat ze slaafs zouden gehoorzamen aan wat de GKV's eisen zijn.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 19, 2004, 03:00:19 am »
Het is zeer verstandig om als kerk een standpunt in te nemen, ongeacht je nu voor of tegen bent.

Dit zou zeer zeker een goede gelegenheid bieden om hierover onzekerheden weg te nemen.
Als men dit besluit niet zou nemen omdat men bang zou zijn voor een breekpunt in de samenspreking dan kan men beter helemaal stoppen met samenspreking.
Het betreft in dit besluit niet alleen het punt of een vrouw nou wel of niet in het ambt zou mogen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 19, 2004, 06:55:58 am »
Evian, met alle respect maar er zijn al jaren lang samensprekingen en in sommige gemeenten zijn er al zeer grote vorderingen. Er is een gemeente waar men samen een dominee gaat beroepen.... Dus ik snap je betoog niet helemaal.

Zoals ik al eerder zei, waarom deze weg en niet de weg van samen over dit punt spreken. In plaats van samen onderzoek te doen hernaar heeft de NGK alles op eigen houtje gedaan. Dat is wat mij bevreemd. Je doet net alsof de GKV hier het breekpunt creëert. Maar is het wijs om dingen op je eigen hotje te doen en niet gewoon samen om de tafel te gaan zitten?
Daarnaast doe je alsof het alleen de GKV is die problemen heeft met deze stap. Dat is natuurlijk niet waar. Binnen de CGK geldt precies hetzelfde, ook daar zal dit op deze manier een zeer grote drempel opwerpen.

Dus al met al het gaat me niet om de beslissing zelf die ik ter discussie stel, maar de manier waarop die beslissing genomen wordt. Als je graag iets samen met die ander wilt dan ga je toch bij belangrijke beslissingen samen met die ander over die beslissing praten, voor je die beslissing neemt. Dat heeft niks met slaafsheid te maken, maar met respect voor die ander. Uiteindelijk kan je dan alsnog die beslissing nemen, ongeacht of de ander het daar mee eens is.
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 19, 2004, 09:50:56 am »

quote:

Alfredt schreef op 19 mei 2004 om 06:55:
Dus al met al het gaat me niet om de beslissing zelf die ik ter discussie stel, maar de manier waarop die beslissing genomen wordt.

Ik ben het met je eens.
De GKV is niet voor de vrouw in het ambt, en de NGK weet dat ook.
Zij zijn wél voor de vrouw in het ambt (misschien) waar ik geen oordeel over uitspreek, maar wanneer de NGK dit punt dan toch wil "doordrukken"  weten ze van te voren dat de onderhandelingen spaak gaan lopen.

Dat zou net zo iets zijn als wanneer de GKV plotseling zou introduceren dat homohuwelijken bevestigt moeten kunnen worden in de kerk, wetende dat de NGK daar niet achter staat, en dan gaan zeggen dat het aan de NGK ligt dat de onderhandelingen niet verder meer komen.

Ik vind het prima, (dat meen ik echt) dat er kerken zijn die geen moeite hebben met een vrouwelijke voorganger of ouderling, maar de prijs daarvoor is dat samenwerking met orthodoxere kerken niet langer mogelijk is. En dat ligt dan niet aan de orthodoxere kerken, want die zijn niet van standpunt veranderd.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 19, 2004, 10:06:27 am »
Mja dan gaat het toch weer om het besluit zelf. Op zich heb je (misschien)  gelijk. Maar de GKV heeft zich er helemaal nog niet over uitgesproken de laatste 15-20 jaar. Niet inhoudelijk in elk geval. De CGK heeft wel een studie achter de rug en hebben geen principiele beslissing genomen.
Een prima moment om samen een onderzoek er naar te gaan doen, en dan kunnen de verschillende kerken na dat onderzoek kijken wat ze met de uitkomsten doen. Maar als je perse in je eentje zo een besluit wilt nemen moet je inderdaad niet raar kijken als dat een breekpunt vormt. En dan zit het breekpunt wmb nog meer in het eigengereide optreden dan in het besluit zelf. Want hoe kan je nou samenspreken en ondertussen (voor de ander fundamentele) zaken wijzigen zonder daarover te praten.

Ik ben zelf lid geweest van een CGK/NGK gemeente we deden daar niet aan denominaties dus ik was gewoon beide op dat moment. Ik hecht zeer aan de samenwerking en hoop dat we ooit een zullen worden. Juist vanuit die achtergrond snap ik niet waarom het nu juist op deze manier gebeurd.... je kan toch op je klompen aanvoelen dat je zo de CGK en de GKV voor het blok zet. Is het 'samen een zijn' (een bijbels gebod notabene) minder belangrijk dan dit besluit?
Dus nogmaals ik ontzeg de NGK zeker niet het recht om deze beslissing te nemen. Ik had alleen graag gezien dat ze wat meer overleg met hun zusterkerken gehad zouden hebben. En ik hoop dat ze op 29 juni alsnog besluiten om die weg te gaan volgen.
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 19, 2004, 10:14:58 am »

quote:

Alfredt schreef op 19 mei 2004 om 10:06:
Juist vanuit die achtergrond snap ik niet waarom het nu juist op deze manier gebeurd.... je kan toch op je klompen aanvoelen dat je zo de CGK en de GKV voor het blok zet. Is het 'samen een zijn' (een bijbels gebod notabene) minder belangrijk dan dit besluit?
Dus nogmaals ik ontzeg de NGK zeker niet het recht om deze beslissing te nemen. Ik had alleen graag gezien dat ze wat meer overleg met hun zusterkerken gehad zouden hebben. En ik hoop dat ze op 29 juni alsnog besluiten om die weg te gaan volgen.
Hoor eens, dit is exact het argument dat de "bezwaarden" aanvoerden over het liedboek enzo. Ik krijg haast het idee dat ze nog een punt hadden ook! Het liedboek werd er ook "doorgedrukt" terwijl veel mensen tegen waren. Is het "samen één zijn", een bijbels gebod notabene, soms minder belangrijk dan het liedboek?

En dan vind ik de vrouw in het ambt een véél belangrijker, principiëler punt! Dus wat mij betreft: ja, de vraag of vrouwelijke ambtsdragers een goed idee zijn is belangrijker dan samenwerking tot elke prijs.

(Als mijn moeder dit ooit leest word ik onterft, jongens... oei oei)

aegron

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 19, 2004, 10:34:02 am »
hmm misschien moeten ze het niet gaan doordrukken, maar je kunt ook doordraven in het samen een zijn idee.

Ik bedoel dan had de NGK ook nooit moeten ontstaan (bij die scheuring zijn ook dingen doorgedrukt).

Het is ook wel erg makkelijk om te zeggen: niet invoeren want dan worden we niet een, of, niet invoeren, want dan stappen we eruit. Je kunt dan als enkeling iedereen terroriseren met je mening.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 19, 2004, 10:44:03 am »

quote:

Bumblebee schreef op 19 mei 2004 om 10:14:
[...]
En dan vind ik de vrouw in het ambt een véél belangrijker, principiëler punt! Dus wat mij betreft: ja, de vraag of vrouwelijke ambtsdragers een goed idee zijn is belangrijker dan samenwerking tot elke prijs.

Je zegt het zelf al: de vrouw in het ambt is een véél belangrijker, principiëler punt! Kortom: hoe minder belangrijk/principieel een punt is, hoe minder hard/snel je moet dreigen met eenheid die gaat scheuren. En dús zijn de 'bezwaarden' hierin heel wat stappen te ver gegaan.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 19, 2004, 10:47:00 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 19 mei 2004 om 10:44:
Je zegt het zelf al: de vrouw in het ambt is een véél belangrijker, principiëler punt! Kortom: hoe minder belangrijk/principieel een punt is, hoe minder hard/snel je moet dreigen met eenheid die gaat scheuren. En dús zijn de 'bezwaarden' hierin heel wat stappen te ver gegaan.

Ja, óf hoe minder belangrijk het punt, hoe minder je je best moet doen om het tóch door te drukken, wetende dat anderen er wél heel veel moeite mee hebben.
Het werkt twee kanten op.

(Overigens sta in de kwestie van het liedboek niet aan de "bezwaarde" kant, hoor. Dit was even "for the sake of the argument"  ;)  )

aegron

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 19, 2004, 11:32:21 am »
maar wanneer is iets principieel genoeg?

Die grens leg iedereen toch weer anders? Volgens mij is vrouw in het ambt absoluut geen principieel punt (wordt Christus minder geeerd?).

Maar dat zal voor veel anderen juist weer wel zo zijn. Kortom, principieel verschil is geen objectief argument.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 19, 2004, 12:03:07 pm »

quote:

aegron schreef op 19 mei 2004 om 11:32:
Die grens leg iedereen toch weer anders?
Volgens mij is vrouw in het ambt absoluut geen principieel punt (wordt Christus minder geeerd?).

Maar dat zal voor veel anderen juist weer wel zo zijn. Kortom, principieel verschil is geen objectief argument.

Wellicht niet erg objectief, maar het is wél een argument, dat ook ter discussie gesteld mag worden. Gaat een punt over vorm of over inhoud? Dat is van belang! Nergens in de Bijbel staat: gebruik niet het Liedboek voor de Kerken, er staat wél: vrouwen moeten zwijgen in de gemeente. Hoe "basaal" en "principieel" iets is, maakt uit in de waarde die je eraan hecht (of niet).

Overigens is je eerste opmerking "gevaarlijk". Wordt Christus minder geëerd als we allemaal met elkaar naar bed gaan buiten het huwelijk? Wordt Hij minder geëerd als we na de kerkdienst aan het werk gaan?
...wordt Hij minder geëerd als we Hem eren als Groot Menselijk Voorbeeld...? Mensen die die mening aanhangen zullen misschien wel zeggen dat we Hem dan juist méér, of op zijn minst "alleen maar anders" eren!

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 19, 2004, 12:06:00 pm »

quote:

Alfredt schreef op 19 mei 2004 om 06:55:
Evian, met alle respect maar er zijn al jaren lang samensprekingen en in sommige gemeenten zijn er al zeer grote vorderingen. Er is een gemeente waar men samen een dominee gaat beroepen.... Dus ik snap je betoog niet helemaal.

O... vreemd want ik heb altijd begrepen dat vrijgemaakten van hun synode niet samen mogen spreken met de NGK. Doen ze dat wel, dan gaan ze tegen hun eigen regels in. Is ook prima, maar als we het over lokale, incidentele, specifieke fusies hebben dan hoeven we van dit landelijk besluit ook niet zo'n punt te maken. Een fusie tussen de drie kleine kerkjes kan volgens mij uiteindelijk alleen van bovenaf, toch?

Maargoed, voor lokale samensprekingen hoeft dit besluit niet bezwaarlijk te zijn. Zoals ik al liet zien, houdt de NGK Hoogeveen rekening met de bezwaren van de CGK aldaar. Hier in Groningen zie ik de Tehuisgemeente nog niet fuseren met de CGK, omdat de NGK hier nogal "progressief" is.

quote:

Zoals ik al eerder zei, waarom deze weg en niet de weg van samen over dit punt spreken. In plaats van samen onderzoek te doen hernaar heeft de NGK alles op eigen houtje gedaan. Dat is wat mij bevreemd. Je doet net alsof de GKV hier het breekpunt creëert. Maar is het wijs om dingen op je eigen hotje te doen en niet gewoon samen om de tafel te gaan zitten?

Blijkbaar ziet de GKV dit al als een verloving en de NGK is wat dat betreft nog wat afwachtender ingesteld? Volgens mij is hier sprake van een (prille) relatie en nog niet van een voorgenomen huwelijk. Op een gegeven moment zijn mijn vriendin en ik inderdaad samen beslissingen gaan nemen, steeds meer, maar in 't begin van onze relatie deden we dat nog niet. Logisch eigenlijk dat als mijn vriendin me nog steeds niet kan vergeven wat ik in 1967 heb gedaan, ik enigszins afwachtend blijf en nog niet over een huwelijk kan denken. En dus gaan wij ook nog niet samen beslissingen nemen.

De schuld ligt natuurlijk niet bij de GKV alleen, maar deze kerk heeft wel moeite haar houding tov de NGK als "afvallige" kerk te wijzigen. Ik vond het wel jammer, toen ik dit las in het ND. Ik snap niet hoe de GKV verwachten dat er dan toch wél samen beslissingen worden genomen over de meest essentiële zaken. Bij de CGK ligt dat wat anders natuurlijk, want voor een gezamenlijk verleden moet je bij hen terug gaan naar de 19e eeuw. Die relatie lijkt me meer 'blanco'.

Laat ik trouwens even duidelijk zijn: ik vind de GKV een goede kerk en heb er een prima jaar doorgebracht. De voornaamste reden van mijn verhuizing naar de NGK was dat mijn vriendin bij die kerk zat (zit). Ik vind het alleen wel apart dat ineens, nu de NGK een beslissing neemt die de andere twee niet zint, wordt gedaan alsof het huwelijk al bijna rond was en er samen beslissingen genomen moeten worden, terwijl de GKV er intern nog niet eens uit is of de NGK wel een goede kerk is. Of heb ik dan een paar ND-berichtjes gemist (ik baseer me op 2003)?

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 19, 2004, 12:10:53 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 mei 2004 om 19:45:
Dank je...
En nu hopen dat Laurens er eenpaar opmerkingen post... :)

Blader het topic eens door, je zult genoeg posts van mij vinden :)
let ook op andere posts, ik doelde o.a. op een post van Marloes die een aantal profetessen etc. opnoemde ergens aan het begin van het topic.

Zelf ben ik het onderwerp een beetje 'moe' maar als je met nieuwe (sterke) argumenten komt zal ik zeker de moeite nemen ze door te nemen c.q. te reageren, ik houd het topic in de gaten.

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 19, 2004, 12:46:38 pm »

quote:

Alfredt schreef op 19 mei 2004 om 10:06:
De CGK heeft wel een studie achter de rug en hebben geen principiele beslissing genomen.
Volgens mij heeft de CGK wel degelijk een principiele beslissing genomen. Het De commissie die de studie verrichtte kon het onderling niet eens worden, hetgeen resulteerde in een meerderheidsrapport (tegen vrouw in het ambt) en een minderheidsrapport (niet tegen vrouw in het ambt). De twee rapporten zijn samengebundeld aan de generale synode aangeboden. Volgens mij heeft de synode vervolgens ingestemd met het meerderheidsrapport en de mogelijkheid voor de vrouw in het ambt afgewezen. De afwijzing ging vergezeld van een opdracht om in de plaatselijke gemeentes te inventariseren hoe en te stimuleren dat de zusters der gemeente op alle andere gebieden juist wel hun inbreng zouden kunnen brengen.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 19, 2004, 12:51:43 pm »
@Pola, aha ok dan had ik dat fout. Ik wist dat er een meerderheid en een minderheidsvisie waren. Maar ik dacht dat de meerderheidsvisie was overgenomen zonder de minderheidsvisie af te wijzen. Wat er dus op neer komt dat de vrouw in het ambt niet zou kunnen, maar dat dat geen harde principiele keus was.....

* Alfredt zal eens kijken of hij kan uitvinden wat er nu precies besloten is :)

/edit: als ik http://oud.refdag.nl/kl/011026kl05.html als echte bron mag gebruiken is de CGK inderdaad volledig tegen de vrouw in het ambt ja.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2004, 01:02:04 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 19, 2004, 01:05:16 pm »
Vind het erg vreemd dat men geen standpunt inneemt.
De discussie gaat nu over (na toepassing van schriftkritiek), het staat nergens duidelijk vermeld dat het niet mag en het staat nergens duidelijk vermeld dat het wel mag.
Liefde is vreemd

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 19, 2004, 01:23:15 pm »

quote:

Picardijn schreef op 19 mei 2004 om 13:05:
Vind het erg vreemd dat men geen standpunt inneemt.
De discussie gaat nu over (na toepassing van schriftkritiek), het staat nergens duidelijk vermeld dat het niet mag en het staat nergens duidelijk vermeld dat het wel mag.

Het is opzich niet vreemd, uit diverse onderzoeken naar dit gegeven van diverse partijen (GKV, CGK, NGK) blijkt altijd een dubbele uitkomst (zoals jhe zelf ook al een beetje schetst)
Het niet innemen v/e definitief standpunt is al eerder gebeurd bij de GKV (1975 of nog eerder meen ik).
Dit geeft alleen maar aan dat het iets moeilijks is waar je niet zomaar een definitieve beslissingen, maar een voorlopige beslissing aan kan ontlenen, al naar gelang de meerderheid binnen het kerkverband haar voorkeur heeft (om die reden heeft de GKV in het verleden besloten het ambt niet op te stellen voor vrouwen, bijbelse gronden bleken te onduidelijk te zijn).

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 19, 2004, 01:27:01 pm »

quote:

Evian schreef op 19 mei 2004 om 12:06:

O... vreemd want ik heb altijd begrepen dat vrijgemaakten van hun synode niet samen mogen spreken met de NGK. Doen ze dat wel, dan gaan ze tegen hun eigen regels in. Is ook prima, maar als we het over lokale, incidentele, specifieke fusies hebben dan hoeven we van dit landelijk besluit ook niet zo'n punt te maken. Een fusie tussen de drie kleine kerkjes kan volgens mij uiteindelijk alleen van bovenaf, toch?

Volgens mij is het zo dat de GKV zoals als plaatselijke kerk de vrijheid heeft voor samensprekingen met andere kerken. Zo'n gevoelig besluit maakt het dan voor de kerken die wel met de NGK bezig zijn wel lastig. Daarnaast ken ik mensen die op landelijk niveau namens de GKV praten met de NGK. Ik weet niet waar dat allemaal over gaat, maar kennelijk mag dat wel.

Zelf hoop ik dat de NGK het besluit uitstelt, juist om te kijken hoe de CGK en de GKV ertegenover staan en samen er een visie op te ontwikkelen. Hoe onzinnig misschien het onderwerp, maar hier kunnen zeker kerkscheuringen door ontstaan, dat kerken samen gaan lijkt dan nog veel verder weg.
Overigens zijn ze in Zuid-Afrika hier ook actief mee bezig, maar ik weet niet precies hoe het daar gaat, maar volgens mij zijn ze daar tot de conclusie gekomen dat het (nog) niet kan, maar doen sommige kerken het toch. Ben benieuwd hoe het daar gaat aflopen.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 19, 2004, 01:32:20 pm »
Men kan toch duidelijk zijn in de toepasbaarheid van de schriftkritiek.
Sta je open voor schriftkritische noten van de bijbel dan kun je alles in een zeker ongewisse laten.

Maar men stelt het ambt ook niet open, terwijl dit alles tot doel heeft om geen oordeel te vellen. Waarbij men dit dus wel doet.
Liefde is vreemd

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 19, 2004, 01:48:10 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 19 mei 2004 om 13:27:
Volgens mij is het zo dat de GKV zoals als plaatselijke kerk de vrijheid heeft voor samensprekingen met andere kerken. Zo'n gevoelig besluit maakt het dan voor de kerken die wel met de NGK bezig zijn wel lastig. Daarnaast ken ik mensen die op landelijk niveau namens de GKV praten met de NGK. Ik weet niet waar dat allemaal over gaat, maar kennelijk mag dat wel.

De adviezen van de GS zijn negatief n.a.v. het schrappen van een uitzonderingsclausule die bedoeld was om lokale samenspreking met NGK mogelijk te maken. Bureaucratisch klopte de formulering niet en er kon m.i. ook gekozen worden voor herformulering. Maar aangezien juist die mensen die tegen samenspreking met NGK waren er op hun manier ruchtbaarheid aan gaven, werd de clausule in een nogal kwaad daglicht gesteld en werd vrij recent de hele clausule maar geschrapt.
Gevolg is dat de landelijke basis voor lokale samenspreking met NGK sindsdien ontbreekt.
Het klopt dat de lokale gemeenten eigen vrijheid van spreken hebben, maar je maakt jezelf als kerkverband niet echt geloofwaardig als de een dit en de ander dat doet, daarom zijn er (m.i. helaas) een aantal GKV gemeenten geweest die hebben besloten de samensprekingen lokaal op een laag pitje te zetten. Gelukkig niet allemaal :)

Op landelijk (GS/LV) niveau zijn de contacten zoals ze waren vervolgd maar het schrappen van de uitzonderingsclausule heeft wel zijn impact gehad op die contacten, m.n. bij de L.V. is daar wat achterdocht door ontstaan.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2004, 09:00:54 pm door Laurens »

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 19, 2004, 04:50:00 pm »
Dank voor de info Laurens. Dit bevestigt mijn indruk dat de relatie tussen GKV en NGK nog niet dermate ver gevorderd is dat de NGK zeer fundamentele beslissingen moet schrappen om de toch al wankele en twijfelachtige sympathie van de vrijgemaakten te behouden.

Op Alfreds post: binnen de NGK heerst grotere vrijheid dan binnen de GKV. Dat zie je aan een gemeente als de Tehuisgemeente, die je gerust "gerevangelisch" kunt noemen, en die bij een strakker landelijk coördinaat ongetwijfeld hierop aangepakt zou worden. Op zich kunnen NGK's dus, in die gemeenten waar ze samenspreken met de lokale GKV, gewoon zich niets aantrekken van het landelijk besluit en doorgaan op de door hun gewenste weg.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 19, 2004, 04:55:10 pm »

quote:

Evian schreef op 19 mei 2004 om 16:50:
Een gemeente als de Tehuisgemeente, die je gerust "gerevangelisch" kunt noemen...

Lichtelijk off topic maar ik ben nieuwsgierig:

Wat is er zo evangelisch aan de Tehuisgemeente?

Ik ben er anderhalf jaar geleden of zo een half jaar achter elkaar elke zondag naar toe geweest om te zien of het wat voor ons was, en om eerlijk te zijn vond ik ze eerder van "orthodox" afwijken richting de vrijzinnige hoek dan richting de evangelische hoek. Maar misschien heb ik het helemaal mis...

In veel evangelische gemeenten is het bijvoorbeeld juist ondenkbaar dat er een vrouwelijke voorganger zou komen, omdat juist zij de Bijbel het minst in haar "historische context" plaatsen van ongeveer alle stromingen in Nederland.

(Dit is dus geen commentaar-post, ik ben gewoon benieuwd, okee?  :)  )

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 19, 2004, 05:36:49 pm »

quote:

Picardijn schreef op 19 mei 2004 om 13:32:
Maar men stelt het ambt ook niet open, terwijl dit alles tot doel heeft om geen oordeel te vellen. Waarbij men dit dus wel doet.

Ik denk eerder dat dat besluit toendertijd genomen is omdat de meeste gemeenten niet openstonden voor het openstellen van het ambt voor vrouwen, dat was ook de reden dat ze het lieten zoals het was, ik denk dat je het moet zien als een tijdelijk besluit en ik meen dat de intentie er wel was om op een later tijdstip de discusie te heropenen als de tijd daar rijp(er) voor was.
Door m.n. het rapport van de NGK is dat tijdstip opeens een stuk dichterbij gekomen en ik heb zelf het idee dat de GKV voor die discussie nog niet helemaal klaar zijn c.q. open staan.
De deur staat nog maar op een kiertje zeg maar ;)
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2004, 09:02:06 pm door Laurens »

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 19, 2004, 05:43:45 pm »

quote:

Evian schreef op 19 mei 2004 om 16:50:
Dank voor de info Laurens. Dit bevestigt mijn indruk dat de relatie tussen GKV en NGK nog niet dermate ver gevorderd is dat de NGK zeer fundamentele beslissingen moet schrappen om de toch al wankele en twijfelachtige sympathie van de vrijgemaakten te behouden.

Wat betreft de sympathie van vrijgemaakten denk ik dat die er door de leden van vrijgemaakte gemeenten zelf wel is, ik heb alleen het idee dat op hoger niveau die sympathie (nog steeds?) ontbreekt.
Dat laatste baseer ik o.a. op het feit dat er wel gesproken is over een eventueel officieel excuus van de GS aan de NGK wat betreft de houding tegenover en de behandeling van de (toendertijd) buitenverbanders, maar dat het nooit daadwerkelijk zover is gekomen.
hiermee impliceer ik overigens niet dat de ene partij meer of minder in haar recht staat dan de ander, er zijn grote fouten gemaakt aan beide zijden.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2004, 05:44:10 pm door Laurens »