Ik ben blij dat 'mijn' NGK deze beslissing waarschijnlijk zal gaan nemen. Heb niet de indruk dat er vanuit een geëmancipeerde visie naar de bijbel toe wordt geredeneerd. Wel heb ik de indruk dat binnen de NGK meer ruimte is voor een alternatieve interpretatie van wat vermeende 'vrouwenhater' Paulus allemaal heeft geschreven.
Geloof dat P&A verwees naar een soort glijdende schaal... Als we dit toelaten volgen er vanzelf meer foute dingen. Kan best een glijdende schaal wezen, maar mijns inziens glijden we in de goede richting, dus dat lijkt me prima. Het is niet zo dat de NGK met dit soort beslissingen afwijkt van de bijbel of vrijzinnig wordt. Geen reden om bezorgd te zijn dus.
Het kan wel schadelijk zijn voor de contacten binnen de 'kleine oecumene'. Dat kan je echter m.i. niet op de NGK afschuiven: het hangt toch vooral van de reactie van GKV en CGK af wat de conseclusies zullen zijn. In Hoogeveen is mijn bijna-schoonmoeder de eerste vrouwelijke diaken van de NGK aldaar en het heeft op zich de groeiende samenwerking met de CGK niet gestuit. Er is afgesproken dat in diensten die samen georganiseerd worden, zij gewoon geen dienst heeft of hoe dat ook heet. Samenwerking tussen NGK en GKV loopt naar ik heb begrepen stroef, vooral vanwege het verleden. In Lisse zie je dat vanwege de houding van GKV tov de NGK, er geen samenwerking tussen die twee tot stand is gekomen en daardoor de NGK een samenwerkingsverband is begonnen met de CGK. Leuk die afkortingen!!

Anyway... de relatie met de GKV zal wel verder bekoelen, lijkt me.
Is dat erg? Ik denk van niet. We zijn niet voor niets aparte kerken, daar is een reden voor. Ik denk vrij postmodern en heb geen moeite met het bestaan van 3 kerken, waar een fusie wellicht deze drie onder één naam zou verenigen. Zolang je elkaar maar erkent als christenen en ziet als broeders, mogen er van mij 1000 kerkgenootschappen zijn elk met een eigen basis. De Schrift is nu eenmaal moeilijk uit te leggen en daardoor krijg je verschillen.
Ikzelf heb trouwens wat moeite met die samenwerking. De NGK is zo dapper om, als zij meent dat bv de vrouw best ouderling mag worden omdat zij hiervoor een duidelijke bijbelse basis ziet, terug te komen op in het verleden gemaakte beslissingen en te zeggen: we laten vrouwen tot deze ambten toe, want wij denken dat God dat van ons vraagt. Ik zou niet weten waarom 'wij' ons daarin moeten laten belemmeren door externe factoren. Dubbele gevoelens houden me bezig mbt deze samenwerking: het is goed om je met je broeders en zusters te verenigen, je maakt een sterkere vuist, maar tegelijkertijd is het voor de NGK 'een stap terug'. Terug naar géén liturgische vernieuwing, géén vrouwelijke diakens (of ouderlingen, straks), terug naar stijf protocol. Je ziet het in uiterlijkheden: NGK-ouderlingen moeten ineens, ook al is het 30 graden, bij een gezamenlijke dienst met de CGK weer stijf in het pak in de kerk zitten.
Dat zijn mijn moeiten en ik denk dat je dat het beste oplost door elkaar de eigen weg te laten kiezen en waar mogelijk en zo lang als dat kan, samen te werken. Niet de een dwingen de vol overtuiging ingeslagen weg weer te verlaten, omdat er perse samengewerkt moet worden.