Auteur Topic: God Fashion  (gelezen 28727 keer)

haijo

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #200 Gepost op: februari 14, 2003, 01:12:52 pm »
De organisatie van God Fashion is van het begin af aan uit geweest op samenwerking met de kerken. Meteen, tijdens het plannen maken al, zijn er brieven uitgegaan naar verschillende kerkenraden in Zwolle met de vraag op welke manier er samengewerkt kan worden.

Dat God Fashion is opgezet buiten de toestemming van kerkenraden om heeft te maken met het feit dat God Fashion snel iets wilde opzetten. Anders was er nu nog niks gebeurd. Dat is geen verwijt naar de kerkenraden toe, maar een constatering dat het in de praktijk zo gaat. De agenda's zitten overvol.

Waarom dan die snelle opzet? Omdat het tijd wordt dat (rand)kerkelijke en niet christelijke jongeren bereikt worden met het evangelie van Jezus Christus! De spreker tijdens de januari-viering verwoordde het zo: "Buiten dendert de trein door!" (Beste mensen die zich zorgen maken over God Fashion, kijk naar buiten, luister wat er gebeurt buiten de kerk, luister naar jongeren, prik door de flitsende buitenkant heen. Luister naar de meest basale geloofsvragen die er leven.)

In het bereiken van jongeren wil God Fashion schouder aan schouder staan met de kerken. Een aanvulling zijn! En tegelijk zou het mooi zijn als de kerken er ook toe kunnen komen, dat de vormgeving van de boodschap wat meer eigentijdser wordt. Is dat nu teveel gevraagd?

In de tijd dat dat nog niet gebeurt, kan God Fashion een mooi vangnet zijn en nu nog dingen van de kerken uit handen nemen. En wat gebeurt er: We horen geen geluiden van jongeren die nu minder naar de kerk gaan. Misschien die ene dienst in de maand (waar praten we over, 10 of 11 momenten in een jaar). Nee, we horen geluiden, dat jongeren (weer) enthousiast worden voor Jezus Christus en hun enthousiasme willen inzetten in de kerken.

En nu maar hopen dat ze opgevangen worden in de kerken en hun enthousiasme kwijt kunnen. Wat doet God Fashion daaraan? De meeste kerken in Zwolle hebben positief gereageerd en zien God Fashion als een (tijdelijke) aanvulling. Vanuit het pastorale team van God Fashion is men bezig contacten te leggen met jeugd- en jongerenwerkers in de verschillende kerken. Om zo een netwerk en opvangplek te ontwikkelen. Krijgt God Fashion van de critici hiervoor ook de tijd? Of moet dat morgen al allemaal geregeld zijn? We doen ons best! Doen jullie mee?

En nog even over de maandelijkse viering zelf: Er worden geen gemakkelijke gelikte praatjes gehouden. Nee, er klinkt een radicale boodschap richting het publiek. En er wordt intensief geluisterd. Zo'n 20 minuten, een half uur of drie kwartier lang. Er wordt enthousiast gezongen voor God. Er zijn momenten van intense stilte. Machtig!

P.s. Er komt een informatiepakket van de kant van God Fashion aan met daaraan missie, visie en de tien meest gestelde vragen. Straks op te vragen op de nieuwe website!
Laten we het oog gericht houden op Jezus, die ons op de weg van het geloof is voorgegaan en ons naar de volmaaktheid brengt. (Hebr. 12:2)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #201 Gepost op: februari 15, 2003, 05:55:29 pm »
Ter informatie 23 februari is er weer een bijeenkomst van Godfashion in de WRZV hallen te Zwolle. Aanvang 19.00 uur. Meer info http://www.godfashion.nl

Wel weer op dit forum terug komen om erover te discussiëren he..:)

[modbreak] er stond hier een onjuiste datum die is aangepast [modbreak]
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #202 Gepost op: februari 15, 2003, 09:36:59 pm »
Hallo Haijo,

Bedankt voor je uitstekende bijdrage in deze discussie. Na een dergelijk antwoord ben ik veel meer geneigd om GF een kans te geven.
Bedenk wel, dat ik nogal op het verkeerde been ben gezet door de manier waarop eerder (in de pers, en ook in dit forum) over de kerk werd geschreven. Dit was niet altijd positief. Zo is er de opmerking gemaakt, dat het 'werken van binnenuit' gelijk is aan 'trekken aan een dood paard'. Ik denk, dat deze opmerking GF geen goed heeft gedaan. Ook proef je in sommige reacties een sfeer van 'jullie in de kerk voeren een achterhoedegevecht, WIJ houden ons bezig met 'waar het echt om draait'.
Nou moet ik toegeven, dat we er als kerk niet goed in slagen om hiermee om te gaan. Het ontbreekt ons nogal eens aan wervende kracht. Maar de suggestie van sommigen, dat dit probleem ons niet deert, gaat er bij mij niet in. Ook niet, dat we voorbij gaan aan basale geloofsvragen. Door over de kerk te praten als over Farizeeërs, strijk je mensen ontzettend tegen de haren in.
Maar nogmaals, jouw visie is een stuk positiever.

Ik hou wel mijn vragen. Bijvoorbeeld of de kerk haar boodschap 'eigentijdser' moet vormgeven. Ik hou daar mijn twijfels over. En ik vraag me af hoe 'tijdelijk' het allemaal bedoeld is. Dus: wanneer is GF weer zo positief over de kerk, dat men zichzelf opheft? Waaraan moeten de kerkdiensten dan voldoen? Moet het allemaal net zo gaan als binnen de GF-vieringen? Denk je echt, dat het ooit zover komt?

quote:

op 14 Feb 2003 13:12:52 schreef haijo:
Vanuit het pastorale team van God Fashion is men bezig contacten te leggen met jeugd- en jongerenwerkers in de verschillende kerken. Om zo een netwerk en opvangplek te ontwikkelen. Krijgt God Fashion van de critici hiervoor ook de tijd? Of moet dat morgen al allemaal geregeld zijn? We doen ons best! Doen jullie mee?
Ja! Maar maak dit dan ook mogelijk. Door ook te wijzen op het goede in de gemeente. En presenteer je niet als een alternatief. Of als een soort noodzakelijk kwaad. Dan blijf je een protestbeweging. De les die ik trek van Krol en Boomsma is, dat het dan geen lang leven beschoren is. Waarom zou je jezelf weer willen opheffen als je gelooft in je eigen aanpak?

quote:

op 14 Feb 2003 13:12:52 schreef haijo:
P.s. Er komt een informatiepakket van de kant van God Fashion aan met daaraan missie, visie en de tien meest gestelde vragen. Straks op te vragen op de nieuwe website!
Ik ben hier heel benieuwd naar en ik ga het zeker lezen!

haijo

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #203 Gepost op: februari 15, 2003, 10:27:50 pm »
Even voor alle duidelijkheid: 16 februari is er geen Godfashionviering, maar 23 februari, dus een week later dan door Jan Wietsma wordt vermeld.

En in reactie op jouw antwoord, Peter: Kijk, die opmerking over trekken aan een dood paard is nou zo'n typisch voorbeeld van "ijsje van Veling-opmerking" die een heel eigen leven gaat lijden en door iedereen weer te pas en te onpas geciteerd wordt. Jammer voor waar het werkelijk om gaat.

De Godfashionorganisatoren verwachten helemaal niet van kerken dat er allemaal Godfashionvieringen in de kerken komen. Maar wel dat er ruimte komt voor eigentijdse vormen. En dat jongeren dat dan mee mogen vormgeven. Niet alleen een stukje uit de bijbel lezen, maar ook muziek maken. Of iets vertellen. Of een lied zingen. En wat meer eigentijdse liederen zingen zou ook mooi zijn.

Ik maakte afgelopen woensdag een trouwdienst mee waarin allerlei psalmen en gezangen werden gezongen. Een mooie dienst. Maar het viel mij op dat er voor en na de dienst een aantal opwekkingsliederen (de laatste uit het hoofd) heel intens werden gezongen! Dat zegt naar mijn mening wel iets. Het blijft toch raar dat er op allerlei sing-inns, bijeenkomsten, vieringen etc. alles gezongen mag worden en dat er in een officiele kerkdienst opeens moeilijk wordt gedaan.  En natuurlijk, de synode heeft meer ruimte gegeven. Het houdt niet over.

Verder zit het niet in het zingen alleen. Volgens mij is er ook behoefte aan toegankelijke, bijbelse prediking. Die niet alleen iets uitlegt en er een mooi verhaal van maakt, maar ook praktisch wordt toegepast op het leven. Radicaal! Laten predikanten maar aan jongeren vertellen wat ze nu aan het geloof hebben en wat ze ermee moeten. En dan niet van die moralistische oproepen om met van alles en nog wat te stoppen. Ga maar eens een laag dieper. Ik weet het, ik generaliseer, maar alleen om te proberen duidelijk te maken wat ik bedoel.

Uiteindelijk zou het mooi zijn dat er diensten komen waarin voor alle groepen ruimte is om dingen te delen, te uiten, te zingen, te luisteren naar de preek etc. Hopelijk wordt dat nu al gerealiseerd. In ieder geval als Jezus terugkomt!
Laten we het oog gericht houden op Jezus, die ons op de weg van het geloof is voorgegaan en ons naar de volmaaktheid brengt. (Hebr. 12:2)

haijo

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #204 Gepost op: februari 15, 2003, 10:30:44 pm »
Dat was ik nog vergeten te melden:

Lees het artikel van Sabine van der Heyden over het verschijnsel jeugdkerken in het ND van maandag 10 februari. De jeugdkerken als noodoplossing wat vervolgens op verschillende punten een uitdaging vormt voor de kerken om gemeente te zijn in deze tijd. Erg goed!

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #205 Gepost op: februari 15, 2003, 10:33:20 pm »

quote:

op 15 Feb 2003 22:27:50 schreef haijo:
Even voor alle duidelijkheid: 16 februari is er geen Godfashionviering, maar 23 februari, dus een week later dan door Jan Wietsma wordt vermeld.

Had ik het nu maar even zelf gecheckt, maar er waren hier een aantal mensen uit Zwolle Zuid en die deelden mij dat mee.... Dus mensen niet morgen maar de 23e naar Godfashion in de WRZV hallen.

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #206 Gepost op: februari 15, 2003, 10:47:56 pm »

quote:

En in reactie op jouw antwoord, Peter: Kijk, die opmerking over trekken aan een dood paard is nou zo'n typisch voorbeeld van "ijsje van Veling-opmerking" die een heel eigen leven gaat lijden en door iedereen weer te pas en te onpas geciteerd wordt. Jammer voor waar het werkelijk om gaat.
Helemaal mee eens.

quote:

De Godfashionorganisatoren verwachten helemaal niet van kerken dat er allemaal Godfashionvieringen in de kerken komen. Maar wel dat er ruimte komt voor eigentijdse vormen. En dat jongeren dat dan mee mogen vormgeven. Niet alleen een stukje uit de bijbel lezen, maar ook muziek maken. Of iets vertellen. Of een lied zingen. En wat meer eigentijdse liederen zingen zou ook mooi zijn.
Dan gaat het wat mij betreft over de fundamentele vraag of we voor God komen of voor onszelf. Dit onderwerp wordt uitgebreid behandeld in
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=151 dus ik ga daar nu niet verder op in.

quote:

Het blijft toch raar dat er op allerlei sing-inns, bijeenkomsten, vieringen etc. alles gezongen mag worden en dat er in een officiele kerkdienst opeens moeilijk wordt gedaan.
Mee eens. Maar je kunt het ook omdraaien: waarom stellen we aan sing-ins, etc. niet dezelfde eisen als een een eredienst.

quote:

Volgens mij is er ook behoefte aan toegankelijke, bijbelse prediking. Die niet alleen iets uitlegt en er een mooi verhaal van maakt, maar ook praktisch wordt toegepast op het leven. Radicaal! Laten predikanten maar aan jongeren vertellen wat ze nu aan het geloof hebben en wat ze ermee moeten. En dan niet van die moralistische oproepen om met van alles en nog wat te stoppen. Ga maar eens een laag dieper.
Ik zou niet al te zeer neerkijken op 'alleen iets uitleggen en er een mooi verhaal van maken'. Onderschat Gods Geest niet. Soms heb ik aan een dergelijke preek juist heel veel. De toepassing komt dan vanzelf wel. Goede prediking laat Gods Woord schitteren en gaat altijd 'een laag dieper'.

quote:

Uiteindelijk zou het mooi zijn dat er diensten komen waarin voor alle groepen ruimte is om dingen te delen, te uiten, te zingen, te luisteren naar de preek etc.
Nogmaals, het belangrijkste van de EREdienst is niet, dat wij aan onze trekken komen, maar dat God wordt geëerd.

fransje

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #207 Gepost op: februari 15, 2003, 11:06:20 pm »
Peter en Haijo, ik geniet van jullie bijdrage en volg het op de voet.
De toonzetting is positief, dat is de beste houding.
Tot nu toe heb nog geen behoefte er iets aan toe te voegen.
Gods zegen en een fijne zondag.
fransje
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #208 Gepost op: februari 15, 2003, 11:18:25 pm »
Ik ben ook blij, dat we behoorlijk dicht tot elkaar naderen.
En verder denk ik, dat ik me uit deze discussie terugtrek. Eerst maar eens dat informatiepakket afwachten en GF een kans geven om een positieve opbouwbeweging te worden. Laten we elkaar ten allen tijde vasthouden en bidden, dat we geen kerkscheuringen veroorzaken! Gods zegen toegewenst!

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #209 Gepost op: februari 16, 2003, 07:06:51 pm »
God Fashion is al positief hoor... over God allereerst... dat straalt er aan alle kanten vanaf. Maar positief over God op God Fashion wil niet zeggen dat deze mensen negatief zijn over de kerk. God Fashion ziet absoluut het belang van de kerk in en wil er ook niet met de kerk concurreren door meer aansprekende vervanging te organiseren. Ze willen de kerk aanvullen.... en jongeren dichter bij God en zijn kerk brengen. En ze willen een signaal geven dat de huidige vormgeving in de kerk jongeren zo moeilijk aanspreekt waardoor de boodschap hen vaak ook minder goed bereikt en raakt.

Het is goed om te zien hoe verschillende mensen naar mate we verder in het onderwerp komen dichter bij elkaar komen en elkaar beter gaan begrijpen! Geeft wel weer aan hoe goed zo'n forum kan zijn om dichter bij elkaar te komen en ook de meningen van anderen te horen!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #210 Gepost op: februari 17, 2003, 12:18:42 pm »
Om over de stelling die Martin aandraagt door te praten, moet je in dit topic zijn: Hoe hoog is onze drempel?.

[Edited by ramH]
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. | Douglas Adams

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #211 Gepost op: februari 21, 2003, 10:39:16 pm »
Op de site van de EO is ook een heleboel informatie te vinden over Godfashion. Via deze site vind je een woordelijk verslag van een interview dat Andries Knevel met Theodoor Meedendorp had, maar ook kun je het interview nog eens nakijken en luisteren.

Interview lezen
Interview kijken

Jan Wietsma, Zwolle

Johan Zuidema

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #212 Gepost op: februari 23, 2003, 01:52:40 pm »
Wat me opvalt in alle informatie van de kant van God Fashion is het volgende:

De organisatoren zeggen dat ze de kerk willen prikkelen aantrekkelijk te zijn voor jeugd. Daarmee geven ze aan dat daar nog onvoldoende aandacht voor is. Ik vraag me af of dat zo is. In veel plaatsen wordt er wel actief werk van gemaakt, weliswaar stapje voor stapje, maar toch..
Wordt die prikkel niet al voldoende gegeven

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #213 Gepost op: maart 18, 2003, 11:37:03 pm »
Binnen de kerk voelt de jeugd zich vaak niet aangesproken door de manier van vieren, daardoor bereikt vaak het hofoddoel, Gods Woord de jongeren heel moeilijk en komen ze in een sleur.

Jongeren hebben blijkbaar iets extra's nodig. Niet alleen jongeren trouwens. Jongeren houden niet van eeuwig praten over dingen... probeer dingen gewoon eens uit en kijk hoe het gaat. Zet eens een keyboard in de kerk neer, zing eens wat opwekking, doe eens een stukje drama in de kerk.

Jongeren krijgen buiten de kerk om vaak wel aandacht, maar in de kerk zijn ze vaak passief, en dat kan anders!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #214 Gepost op: maart 23, 2003, 01:04:34 pm »
WHOEI! vandaag weer God Fashion!!!

william

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #215 Gepost op: maart 26, 2003, 05:14:02 pm »
het gaat er niet alleen om dat de kerk jongeren aanspreekt die er al zitten. Ik denk dat als de kerk jongeren ondersteund in het geloof waardoor ze enthousiast worden en vrienden mee gaan nemen, het in de goede richting gaat komen. Dit alles hoeft niet ten koste te gaan van de eerbied voor God en de eerbied in de eredienst.

De kerk is verantwoordelijk voor haar omgeving en niet alleen voo het zendingsveld in afrika. Geloof is om te delen, voor jong en oud. Dus niet alleen jongeren nemen vrienden mee maar de hele gemeente zal enthousiast zijn en het geloof in Christus als redder voor de zondaar, uit willen dragen.

Mijn werkgroep kent 14 mensen, van deze 14 gaan er twee naar de kerk (ik en een ander), 2 zijn er atheist en de overige 10 zijn christelijk opgegegroeid doorgaans binnen een gereformeerd gezin maar doen niets met geloof en zijn terleurgesteld in enorm veel dingen binnen de kerk en in de opvoeding.

Van deze 10 jongeren gingen er 8 naar de GF viering en waren enthousist omdat "die man van de preek geen moralist was maar vertelde hetgeen ze nog nooit zo gehoord hadden".

Het gaat er niet om dat kerken zaken van GF overneemt, maar met wat voor insteek de jongeren naar de kerk komen en in wat ze worden ondersteund. Jongeren laten zien (bv door heartbeat en GF, eo jongeredag, flevo) dat ze wel willen, maar wil de kerk ook? en en welk tijdsbestek wil de kerk?

het is volgens mij niet dat de kerk moet veranderen aan vormgeving etc.. maat dat er ruimte komt en aandacht om mijn buren mee te kunnen gaan nemen en dat die dan geraakt worden door een boodschap waarin Christus centraal staat. Dat is volgens mij een levend organisme dat God heeft bedoelt met zijn gemeente.

xgnoom

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #216 Gepost op: maart 28, 2003, 01:13:57 pm »

quote:

op 26 Mar 2003 17:14:02 schreef william:
het is volgens mij niet dat de kerk moet veranderen aan vormgeving etc.. maat dat er ruimte komt en aandacht om mijn buren mee te kunnen gaan nemen en dat die dan geraakt worden door een boodschap waarin Christus centraal staat. Dat is volgens mij een levend organisme dat God heeft bedoelt met zijn gemeente.
Hier ben ik het mee eens. De mens is verlost door het offer van Christus, in de kerk moet deze boodschap klinken, zodat mensen erdoor geraakt worden. De structuur van de kerk moet het brengen van deze boodschap ondersteunen, zodanig dat de boodschap ook inderdaad bij de mensen aankomt (cq dat de Geest kan werken). We moeten dus niet teveel zelf bedenken en vastleggen, maar vrijheden openlaten, in gebondenheid aan Gods Woord en met loslating van eigen regeltjes.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

haasje76

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #217 Gepost op: juni 28, 2003, 12:46:43 am »
God Fashion schijnt de jeugd meer te trekken dan een gewone kerkdienst. Mensen blijven weg omdat het hen niet meer aanspreekt. Daarmee zeg je volgens mij dat God niet meer tot je spreekt..... Gewaagde stelling? Denk ik niet. God spreekt tot ons door Zijn Woord. Door dat Woord is de kerk gesticht en gebouwd. Niet door allerlei leukigheidjes te organiseren, maar zuiver en alleen Het Woord! Trouwens, de kerken die lopen leeg. Weet je in welke kerken de mensen nog wel trouw zijn, waar men de kerkdiensten nog wel 2x bezoekt, en waar de mensen niet gillend weglopen omdat het allemaal zo hopeloos ouderwets is (een enkele uitzondering daargelaten dan)? De kerken waar het Woord gepredikt wordt in al zijn facetten (klinkt deftig, he? Maar zo is het wel!), dus zonde en genade. Genade voor een arme zondaar in Jezus Christus. Deze kerken groeien vaak (en niet alleen vanwege de grote gezinnen......). Dus wat we nodig hebben is een terugkeer tot het hele Woord van God. Ik mis in zoveel kerken het onderscheidende element. De bekeerde mensen moeten gebouwd worden in het geloof, en vermaand worden om God te blijven volgen. De onbekeerde mensen moeten opgeroepen worden tot geloof en bekering (een Goddelijk bevel!). Op deze manier zal er een opleving komen, een opwekking die zijn weerga niet kent!! Luther zei het al: Sola scriptura (alleen de Schrift), sola gratia (alleen uit genade) sola fide (alleen het geloof). Tegen deze sola's kan geen God Fashion op. Er wordt weleens gesproken dat GF een modetrend zou zijn die wel weer over zal gaan. Velen zijn het daar mee oneens. Zullen we het eens vertalen? God Fashion betekent letterlijk God Mode (nee, géén onstervelijkheid van een computerspelletje.......!), maar de Nederlandse vertaling. En mode is een tijdsverschijnsel (zeg ik het zo in redelijk goed Nederlands....?) wat vanzelf weer overgaat of wordt vervangen door iets anders......

haasje76

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #218 Gepost op: juni 28, 2003, 12:48:29 am »

quote:

op 26 Mar 2003 17:14:02 schreef william:
het gaat er niet alleen om dat de kerk jongeren aanspreekt die er al zitten. Ik denk dat als de kerk richting gaat komen. Dit alles hoeft niet ten koste te gaan van de eerbied voor God en de eerbied in de eredienst.

De kerk is verantwoordelijk voor haar omgeving en niet alleen voo het zendingsveld in afrika. Geloof is om te delen, voor jong en oud. Dus niet alleen jongeren nemen vrienden mee maar de hele gemeente zal enthousiast zijn en het geloof in Christus als redder voor de zondaar, uit willen dragen.

Mijn werkgroep kent 14 mensen, van deze 14 gaan er twee naar de kerk (ik en een ander), 2 zijn er atheist en de overige 10 zijn christelijk opgegegroeid doorgaans binnen een gereformeerd gezin maar doen niets met geloof en zijn terleurgesteld in enorm veel dingen binnen de kerk en in de opvoeding.

Van deze 10 jongeren gingen er 8 naar de GF viering en waren enthousist omdat "die man van de preek geen moralist was maar vertelde hetgeen ze nog nooit zo gehoord hadden".

Het gaat er niet om dat kerken zaken van GF overneemt, maar met wat voor insteek de jongeren naar de kerk komen en in wat ze worden ondersteund. Jongeren laten zien (bv door heartbeat en GF, eo jongeredag, flevo) dat ze wel willen, maar wil de kerk ook? en en welk tijdsbestek wil de kerk?

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #219 Gepost op: juni 28, 2003, 10:56:58 am »

quote:

God Fashion schijnt de jeugd meer te trekken dan een gewone kerkdienst. Mensen blijven weg omdat het hen niet meer aanspreekt. Daarmee zeg je volgens mij dat God niet meer tot je spreekt..... Gewaagde stelling? Denk ik niet. God spreekt tot ons door Zijn Woord. Door dat Woord is de kerk gesticht en gebouwd. Niet door allerlei leukigheidjes te organiseren, maar zuiver en alleen Het Woord! Trouwens, de kerken die lopen leeg. Weet je in welke kerken de mensen nog wel trouw zijn, waar men de kerkdiensten nog wel 2x bezoekt, en waar de mensen niet gillend weglopen omdat het allemaal zo hopeloos ouderwets is (een enkele uitzondering daargelaten dan)? De kerken waar het Woord gepredikt wordt in al zijn facetten (klinkt deftig, he? Maar zo is het wel!), dus zonde en genade. Genade voor een arme zondaar in Jezus Christus. Deze kerken groeien vaak (en niet alleen vanwege de grote gezinnen......). Dus wat we nodig hebben is een terugkeer tot het hele Woord van God. Ik mis in zoveel kerken het onderscheidende element. De bekeerde mensen moeten gebouwd worden in het geloof, en vermaand worden om God te blijven volgen. De onbekeerde mensen moeten opgeroepen worden tot geloof en bekering (een Goddelijk bevel!). Op deze manier zal er een opleving komen, een opwekking die zijn weerga niet kent!! Luther zei het al: Sola scriptura (alleen de Schrift), sola gratia (alleen uit genade) sola fide (alleen het geloof). Tegen deze sola's kan geen God Fashion op. Er wordt weleens gesproken dat GF een modetrend zou zijn die wel weer over zal gaan. Velen zijn het daar mee oneens. Zullen we het eens vertalen? God Fashion betekent letterlijk God Mode (nee, géén onstervelijkheid van een computerspelletje.......!), maar de Nederlandse vertaling. En mode is een tijdsverschijnsel (zeg ik het zo in redelijk goed Nederlands....?) wat vanzelf weer overgaat of wordt vervangen door iets anders......

Gods mode is geen tijdsverschijnsel. Het gaat er om dat je door Christus bent onhuld, kortom dat mensen aan je kunnen zien dat je van Hem bent. Dat is van alle tijden.... en die mode veranderd niet want God veranderd niet. Voor mij is God geen trend die wel weer overgaat. En Godfashion daardoor dus ook niet. Ik kom daar namelijk om God te dienen en niet om es ff lekker uit mijn dak te gana omdat ik dat zelf leuk vind. Maar God gaat wel met de tijd mee en wil ook mensen bereiken op een moderne manier. Zonder dat dat ten koste gaat van Zijn woord.

Dat vind ik zo jammer vind. Mensen hebben bij Godfashion het altijd over leukigheidjes en zo... en zetten dat vervolgens linea recta tegenover dingen als Gods woord. Alsof God bij Godfashion niet door zijn woord spreekt, alsof daar niet het evangelie van genade wordt verteld. De sola's staan ook bij Godfashion centraal. Waarom wordt er toch gelijk gedacht dat omdat we een wat modernere vormgeving hebben die dingen bij ons niet centraal zouden staan? Wij willen juist het zuivere woord van God brengen, maar dan op een manier dat het jongeren beter bereikt.

Als je een opleving wil zul je niet gelovigen en gelovigen ook aan moeten spreken. En dat gebeurd vaak zo weinig. Omdat veel gelovige jongeren (en niet alleen maar jongeren trouwens) en heel veel niet gelovigen niet aan de manier van vormgeven gewend zijn. En daardoor dus moeilijk worden bereikt in traditionele kerken. Het gaat uiteindelijk om Gods woord, maar de vormgeving is het transport van Gods woord naar mensen toe. Een vormgeving kan er wel voor zorgen dat de boodschap niet iemands hart bereikt.

Godfashion wil Gods woord brengen op een manier waardoor jongeren wel bereikt worden... iets wat in de kerk vaak niet gebeurd, helaas heb ik dat in het verleden zelf ervaren en zie ik het nu ook om mee heen in de kerk.

haasje76

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #220 Gepost op: juni 28, 2003, 06:25:37 pm »
Beste Marnix, ik bedoelde niet te zeggen dat God een tijdverschijnsel is, absoluut niet! God is van alle eeuwen en tot in alle eeuwen! Laat dat heel duidelijk zijn. Alleen de mensen veranderen.... Vaak willen mensen moderne(re) manieren gebruiken om de andere mensen te bereiken. En meestal verdwijnt de animo voor een bepaalde manier vanzelf en komt men toch op de "ouderwetse" liturgie zoals we die tot nog toe kennen. Al of niet (meer of minder) gewijzigd. Let maar op. Waarmee ik niet zeggen wil dat je niet naar GF toe moet of mag gaan. Als jij daar grote zegeningen hebt ondervonden dan mag je God prijzen om wat hij via deze weg heeft willen doen. Zet die zegeningen nog eens op een rijtje voor jezelf. En dan ook de zegeningen die je in de gewone kerk hebt ontvangen. En dat hoeven echt niet altijd spectaculaire dingen te zijn. Een preek, een lied, het aanbidden van God, zet ze maar eens op een rij, van alle 2 de soorten samenkomst waar je komt (Gods zegen krijg je iedere keer mee als de dienst aan het einde komt...!). Tel je zegeningen 1 voor 1, tel ze allen en vergeet er geen. Veel zegen gewenst op de bijeenkomsten van je kerk / gemeente en van GF!

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #221 Gepost op: juli 03, 2003, 08:17:08 pm »
Ik ben daar ook heel blij mee, met wat ik heb gekregen.

Het enige waar ik nog wel es tegen aanloop is dat ik die blijdschap in de kerk niet kan uiten. Dat vind ik ongelooflijk jammer.

Luuc

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #222 Gepost op: augustus 26, 2003, 03:16:31 pm »
Kom allemaal naar Godfashion op zondag 31 Augustus.
Godfashion samen met Praiseband Xing uit Hattem !!

Groeten
Luuc
Luuc

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #223 Gepost op: augustus 26, 2003, 05:46:18 pm »
Hehe gaan we reclame maken? :)

Heel goed hoor ;)

Ik ben er in elk geval wel en het wordt vast heel tof!

Luuc

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #224 Gepost op: augustus 29, 2003, 01:47:52 pm »
Ja natuurlijk.

Ik ben de man achter de computerknopjes zondag.
Ben nu net jullie DVNP wallpaper in mijn Powerpoint Presentatie aan het zetten !

Tot zondag he !   :)
Luuc

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #225 Gepost op: augustus 29, 2003, 02:27:54 pm »
Ja ik zal ff naar techniek toekomen en naar Luuk vragen :)

Ik ben de man van het forum... beetje verslaafd  ;)

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #226 Gepost op: september 02, 2003, 12:07:32 am »
Sorry ben er neit meer aan toegekomen. Maar het was echt ontzettend super. Zoveel jongeren die zo enthousiast waren en blij waren met God! Zoveel mensen die voor Hem hebben lopen dansen, zingen, springen, klappen... en helemaal uit hun dak gingen! Ik heb gesprongen en zo tot ik niet meer kon :)

Het was super!

Hoi Theodoor|IA

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #227 Gepost op: september 23, 2003, 08:13:07 pm »

quote:

op 21 Feb 2003 22:39:16 schreef Jan W:
Op de site van de EO is ook een heleboel informatie te vinden over Godfashion. Via deze site vind je een woordelijk verslag van een interview dat Andries Knevel met Theodoor Meedendorp had, maar ook kun je het interview nog eens nakijken en luisteren.

Interview lezen
Interview kijken
Bedankt voor de tip.
hoi theodoor

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #228 Gepost op: september 24, 2003, 12:16:34 am »
Haha daar hebben we onze Theodoor-fan weer. Ik wil je wel zeggen, ga niet voor Theodoor naar Godfashion, ga voor God. En ik weet zeker dat Theodoor het daarin met me eens is. Theodoor wil ook niks anders dan door Godfashion iets van Gods grootheid uitstralen.

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #229 Gepost op: mei 12, 2004, 01:42:05 pm »
Tja deze discussie is alweer ff geleden... Maar misschien weten er een hoop mensen nog steeds niet wat het precies is :)

Zondag (16 mei) wordt er een uur lang GODfashion uitgezonden, nederland 1, Zendtijd voor Kerken. Neem het dus even op en ga het een keer kijken! :)

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #230 Gepost op: mei 12, 2004, 01:59:32 pm »

quote:

Marnix schreef op 12 mei 2004 om 13:42:
Zondag (16 mei) wordt er een uur lang GODfashion uitgezonden, nederland 1, Zendtijd voor Kerken. Neem het dus even op en ga het een keer kijken! :)
Moderator! Spam! Schande!

:)

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #231 Gepost op: mei 12, 2004, 04:14:15 pm »
Niks spam :D

Voor de discussie is het belangrijk dat jullie een goed beeld van GODfashion hebben :D

Ik neem dus aan dat het gewenste en geen ongewenste reclame is :D

Macguinness

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #232 Gepost op: mei 12, 2004, 05:14:08 pm »

quote:

Marnix schreef op 12 mei 2004 om 13:42:
Tja deze discussie is alweer ff geleden... Maar misschien weten er een hoop mensen nog steeds niet wat het precies is :)

hoelaat ?

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #233 Gepost op: mei 12, 2004, 06:05:21 pm »
Zendtijd Vorr Kerken 11:00 u
[JESUS]Life[/JESUS]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #234 Gepost op: mei 16, 2004, 11:33:23 am »
Ik kijk op het moment de uitzending van Godfashion uit Zwolle, op TV.....

Een korte opmerking:
Waar ik persoonlijk wel wat moeite mee heb, is dat het begint met een meisje/vrouw die begint met het gebed. en ook echt daarin voorgaat... Ik ben het niet gewend, en vind 'persoonlijk' (principieel) dat dat in een kerkdienst niet kan, maar vind ook dat je rekening moet houden met de mensen die er principieel al moeite mee hebben (vanuit de GKV dan)
Daar is dat toch ook niet iets wat daar gewoon is.
Het is geen moeite om dit soort dingen aan te passen, het kan heel goed dat je dat NIET door een vrouw laat doen.

En verder ga ik straks eerst kijken. Ze zijn nog bezig, ik neem het op video voor de mensen die bij ons naar de samenkomst zijn, dus vandaar dat ik tussendoor allerlei andere dingen doe en straks samen ga kijken en luisteren naar de toespraak. :)
Maar wel heel leuk om het eens te zien.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 11:35:35 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #235 Gepost op: mei 16, 2004, 12:24:29 pm »
Ik vind het mooi dat zoveel jongeren samen zingen,luisteren,bidden ter eer van GOD.
Ook al wordt de boodschap anders gebracht dan dat de meeste kerkmensen gewend zijn.
Er zijn meerdere wegen die naar de HEER leiden.
Alleen door JEZUS

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #236 Gepost op: mei 16, 2004, 01:20:49 pm »

quote:

Ik kijk op het moment de uitzending van Godfashion uit Zwolle, op TV.....

Een korte opmerking:
Waar ik persoonlijk wel wat moeite mee heb, is dat het begint met een meisje/vrouw die begint met het gebed. en ook echt daarin voorgaat... Ik ben het niet gewend, en vind 'persoonlijk' (principieel) dat dat in een kerkdienst niet kan, maar vind ook dat je rekening moet houden met de mensen die er principieel al moeite mee hebben (vanuit de GKV dan)
Daar is dat toch ook niet iets wat daar gewoon is.
Het is geen moeite om dit soort dingen aan te passen, het kan heel goed dat je dat NIET door een vrouw laat doen.

En verder ga ik straks eerst kijken. Ze zijn nog bezig, ik neem het op video voor de mensen die bij ons naar de samenkomst zijn, dus vandaar dat ik tussendoor allerlei andere dingen doe en straks samen ga kijken en luisteren naar de toespraak.
Maar wel heel leuk om het eens te zien.

Tja... ik hoor regelmatig gereformeerden zeggen: GODfashion is geen kerk. Ben ik het met ze eens... daarom vind ik het geen probleem dat een vrouw met gebed begint ((heb ik trouwens sowieso niet veel problemen mee maar dat is een ander onderwerp)

Tja Machteld is daar de vaste persoon voor... ik denk dat niemand er aan heeft gedacht dat dat bij sommige mensen vragen zou kunnen oproepen. In ieder geval bedankt voor je feedback, ik zal het doorgeven! ;)

Hoe vond je het verder? :)

quote:

Ik vind het mooi dat zoveel jongeren samen zingen,luisteren,bidden ter eer van GOD.
Ook al wordt de boodschap anders gebracht dan dat de meeste kerkmensen gewend zijn.

Ik ben wel benieuwd naar wat je van deze manier van de boodschap brengen vindt? Vond je het positief of niet? Sprak het je aan of niet?

Ik heb trouwens wel eens mensen horen zeggen dat GODfashion een vrolijke halleluja-blij-blij-mijn-hartje-is-zo-blij-happening is... waar nauwelijks aandacht aan de zonde en zo wordt besteed.... Ik denk dat mensen dat na deze uitzending niet meer zo snel zullen zeggen. :)
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 01:49:07 pm door Marnix »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #237 Gepost op: mei 16, 2004, 02:17:55 pm »

quote:

Marnix schreef op 16 mei 2004 om 13:20:
[...]

Tja... ik hoor regelmatig gereformeerden zeggen: GODfashion is geen kerk. Ben ik het met ze eens... daarom vind ik het geen probleem dat een vrouw met gebed begint ((heb ik trouwens sowieso niet veel problemen mee maar dat is een ander onderwerp)

Tja Machteld is daar de vaste persoon voor... ik denk dat niemand er aan heeft gedacht dat dat bij sommige mensen vragen zou kunnen oproepen. In ieder geval bedankt voor je feedback, ik zal het doorgeven! ;)

Hoe je het ook ziet (de een vindt het geen kerk, de ander wel, werd trouwens wel aangekondigd als jeugdkerk) het is een officiele samenkomst speciaal voor de jeugd.. :)

Ze kan rustig presenteren, vind ik wel iets anders....
Maar er waren genoeg mannen-broeders, die dat specifieke gebed zouden kunnen doen. Ik noemde 'kerkdienst' omdat het toch een samenkomst is..... zie daar dan toch bepaalde principes die de GKV toch ook huldigt, of niet, en daar ga je dan aan voorbij.

quote:

Hoe vond je het verder? :)
Moet ik nog gaan zien....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #238 Gepost op: mei 16, 2004, 02:23:22 pm »

quote:

Marnix schreef op 16 mei 2004 om 13:20:
Tja... ik hoor regelmatig gereformeerden zeggen: GODfashion is geen kerk. Ben ik het met ze eens... daarom vind ik het geen probleem dat een vrouw met gebed begint
Bedoeld je dat het geen (kerk)dienst is? Dat heb ik die meneer anders wel horen zeggen! Een vreemd element vond ik het 'elkaar de zegen toebidden en zingen'. Aan het eind van de 'dienst' dus gekopieerd van de 'echte' dienst?

quote:

Ik heb trouwens wel eens mensen horen zeggen dat GODfashion een vrolijke halleluja-blij-blij-mijn-hartje-is-zo-blij-happening is... waar nauwelijks aandacht aan de zonde en zo wordt besteed.... Ik denk dat mensen dat na deze uitzending niet meer zo snel zullen zeggen. :)
De duivel is een behoorlijke bedreiging voor ons. Daar lag de nadruk nogal op. Maar ook ons 'vlees' (mijn zondige ik) en 'de wereld' zijn dat! Daar hoorde ik niets over.
Maar toegegeven, een 'happy-clappy-feel-good' gebeuren was het niet.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 02:29:12 pm door Peter »

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #239 Gepost op: mei 16, 2004, 03:03:25 pm »
is het zo dat de zegen afkomstig is van die of die persoon?

het wordt enkel uitgebeeld met de hand die over de toehoorders is uitstrekt
de zegen die uitgebeeld wordt is van God afkomstig

iemand die dus zoals op het podium, of misschien wel achterin de zaal, zijn handen uitstrekt over de bezoekers
beeldt dus daarmee enkel de zegen uit die God de mensen meegeeft
[JESUS]Life[/JESUS]

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #240 Gepost op: mei 16, 2004, 03:55:49 pm »

quote:

Bedoeld je dat het geen (kerk)dienst is? Dat heb ik die meneer anders wel horen zeggen! Een vreemd element vond ik het 'elkaar de zegen toebidden en zingen'. Aan het eind van de 'dienst' dus gekopieerd van de 'echte' dienst?

Hoe bedoel je? Heb ik wat gemist?

Het is in elk geval een samenkomst van christenen. Ik denk echter dat de rol van een vrouw daarin tegenwoordig anders is dan in de tijd van Paulus, en dat dat nogal met de cultuur en zo te maken had, maar nogmaals dat is een andere discussie.

Wat de zegen betreft, waarom is dat zo'n vreemd element? Als christenen zijn we allemaal koningen, profeten..... en jawel, ook priesters! De taak van de priester was om de mensen te zegenen. Zo mogen we nu elkaar Gods zegen toewensen. Een zegen wens je elkaar vaak bij het afscheid toe.... Dus ik zie niet wat er zo vreemd aan is :)

Gods zegen,

Marnix
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 03:56:50 pm door Marnix »

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #241 Gepost op: mei 16, 2004, 04:27:17 pm »

quote:

Marnix schreef op 16 mei 2004 om 15:55:
Hoe bedoel je? Heb ik wat gemist?
Ik weet niet of het de meneer was die het praatje hield, maar er werd duidelijk gesproken van 'deze dienst'. Spoel anders de band nog eens terug!

En trouwens, waarom moet alles in het Engels? We leven hier toch in Nederland?
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 04:29:49 pm door Peter »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #242 Gepost op: mei 16, 2004, 06:18:23 pm »

quote:

rinuz schreef op 16 mei 2004 om 12:24:

Daar ging (toevallig :? ) de preek over vanmiddag in Daarlerveen.
Er is maar één weg die naar de HEER leidt!
Jezus zegt: IK ben de weg de waarheid en het leven.

mirjam natasja

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #243 Gepost op: mei 16, 2004, 06:49:18 pm »
Het is toch het werk van de Heilige Geest dat er zoveel mensen op af komen en actief meezingen, natuurlijk kun je alleen bij God komen door Jezus maar je kunt God toch op heel veel verschillende manieren eren en daar hoort ook deze manier bij. Als de boodschap maar niet veranderd, zolang ze de Waarheid vertellen maakt het volgens mij niet uit of je psalmen en gezangen zingt in een standaard kerk of juicht en zingt bij Godfashion.
Blijf in Mij gelijk Ik in u en Ik zal u geven de wensen van uw hart.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #244 Gepost op: mei 16, 2004, 08:44:40 pm »

quote:

Doarsie schreef op 16 mei 2004 om 18:18:
[...]

niemand komt tot de vader dan door mij.

Een beslissing nemen  om eeuwig leven te hebben,is voor velen moeilijk.
Ik ben gedoopt, Ik heb belijdenis gedaan en ga elke week 2-keer.

Heb ik dan HET LEVEN?
Alleen door JEZUS

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #245 Gepost op: mei 16, 2004, 08:47:57 pm »

quote:

Doarsie schreef op 16 mei 2004 om 18:18:
[...]
Doarlse veld
Alleen door JEZUS

Zijnkind

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #246 Gepost op: mei 16, 2004, 11:19:22 pm »
Ik heb de godfashion uitzending gezien. Kan me voorstellen dat het moet aangrijpen. Realiseer me ook dat ik inmiddels al wat ouder ben dan de doelgroep  :o .
De spreker bracht het gepassioneerd en duidelijk. Ik begreep soms niet wat het nu t was van bepaalde voorstellingen (bv. waarom dansen en rondjes draaien als je elkaar aan het zegenen bent??) maar ben zeker positief over deze vorm. Heb helaas geen bekende gezichten voor de camera gezien.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #247 Gepost op: mei 17, 2004, 09:25:52 am »

quote:

Zijnkind schreef op 16 mei 2004 om 23:19:
Heb helaas geen bekende gezichten voor de camera gezien.
Ik ook niet. Het viel me op, dat ik (veel) meer meisjes dan jongens zag. Of was dit het selectieve oog van de cameraman? Of erger nog, mjin selectieve oog?  ;)

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #248 Gepost op: mei 17, 2004, 04:14:55 pm »

quote:

Ik weet niet of het de meneer was die het praatje hield, maar er werd duidelijk gesproken van 'deze dienst'. Spoel anders de band nog eens terug!

Het is geen kerk zoals de meeste mensen bij het woord "kerk" denken... maar het is wel een dienst. Het is namelijk "tot dienst van God". Dat betekent het woord dienst. Maar een dienst hoeft nog geen kerkdienst te zijn.

quote:

En trouwens, waarom moet alles in het Engels? We leven hier toch in Nederland?

Bijna de hele viering was in het nederlands, op een enkel lied na.

quote:

Ik heb de godfashion uitzending gezien. Kan me voorstellen dat het moet aangrijpen. Realiseer me ook dat ik inmiddels al wat ouder ben dan de doelgroep  .
De spreker bracht het gepassioneerd en duidelijk. Ik begreep soms niet wat het nu t was van bepaalde voorstellingen (bv. waarom dansen en rondjes draaien als je elkaar aan het zegenen bent??) maar ben zeker positief over deze vorm. Heb helaas geen bekende gezichten voor de camera gezien.

:) Ik een heleboel bekende gezichten :) Ik was nog in beeld aan het springen naar het schijnt, heb ik alleen gemist, miste de eerste 5 minuten omdat ik naar de kerk was.

Leuk was trouwens dat via de telefonische nazorg een heleboel positieve reakties van oude mensen opleverde.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #249 Gepost op: mei 23, 2004, 01:39:59 pm »
Dit topic zit vol. Tijd voor God Fashion deel II. :)
Hiero dus een slotje.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2004, 01:40:39 pm door Mezzamorpheus »