quote: op 06 Nov 2003 16:15:34 schreef Bumblebee:[...]
Daar heb ik niet zoveel gedachten over, maar in mijn post bedoelde ik puur de "Wijzen uit het Oosten" (zo heten ze nou eenmaal in de Bijbel) te onderscheiden van de anderen die de ster zagen, zoals de herders.
Ik waag me niet aan een algemeen onderscheid tussen wijzen en niet-wijzen, het enige dat ik erover met zekerheid kan zeggen is dat ik mezelf tot de niet-wijzen reken

Maarre, twee dingetjes:
1. Hoe zit het volgens jou in elkaar?
2. Wat dacht je van een nieuw topic: de ster van Bethlehem?
niet dat ik geloof dat rechtgeaarde GKVers er wat mee kunnen, integendeel!

maar zo'n vraag verdient toch een eerlijk antwoord mijnerzijds:
1.In perzie leefde destijds (in voorchristelijke tijd) de profeet Zarathustra (Zoroaster). Hij verkondigde, dat in de toekomst Ahura Mazdao (grote aura) op aarde zou komen en in een mens zou leven.
Uit zijn leer is het zoroastrisme voortgekomen en het bestaat nog heden ten dage.
Rond het begin van de jaartelling herinneren zich enkele (3) van zijn latere leerlingen (wijzen uit het oosten) deze voorspelling en ze weten ook de verschijnselen spiritueel/astrologisch te duiden. En ze gaan op pad om hem te zien.
Ze nemen waar dat hun vroegere leraar zich opnieuw gaat incarneren, ditmaal in Jezus. Wat nemen ze waar?, z'n lichtende geest, die vanuit de hemel zich voorbereid om op aarde te komen in het vlees. De ster van Betlehem.
En de Ahura Mazda komt dan 30 jaar later tijdens de doop door Johannes in de Jordaan.
Dat is Christus, het licht der wereld.
Klinkt dit geheel onbekend?