Auteur Topic: Verlos ons van de hypes  (gelezen 17034 keer)

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Gepost op: mei 14, 2004, 08:55:00 pm »
Vandaag las ik in het ND dit artikel van Aldwin Geluk, dat me uit het hart is gegrepen. Het begint als volgt:

quote:

De ene na de andere christelijke hype teistert de Nederlandse kerken. De waan van de dag neemt steeds vaker de plaats in van een gedegen visie voor de lange termijn. En tal van christenen loopt overal maar klakkeloos achteraan. Stop de vervlakking! Het is hoog tijd voor vast voedsel.
Ik zou het eigenlijk helemaal willen quoten, maar dat gaat toch net iets te ver. Daarom alleen nog de laatste alinea:

quote:

Laten we het eens één jaar proberen: één jaar lang geen conferenties, geen nieuwe gemeentemodellen, geen 'spraakmakende' boeken, geen Jezus-films, geen nieuwe liederen, geen stichtingen en geen platforms. Dat zijn immers allemaal snacks, en geen gezonde, voedzame maaltijden. Iedereen op een sober dieet van alleen de Bijbel. Een dieet, opdat wij gewend raken aan vast voedsel.

Wie dat saai vindt, is wereldgelijkvormig.
Schiet er maar op!
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2004, 09:30:19 pm door Peter »

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2004, 09:07:59 pm »
Als mensen zoeken,
en ze kunnen door andere wegen, redding vinden,altijd goed toch!!
Alleen door JEZUS

Pulpeet

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2004, 09:20:31 pm »
Mij zal je niet zien schieten :)
Ik heb het ook met instemming gelezen.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2004, 09:24:32 pm »
Peter,
Je zult het niet geloven, maar ik ben het in grote lijnen met dit artikel eens.
Als je zou willen kun je je elke week wel voor een ander seminar of cursus inschrijven.
Ik ben zelf al geruime tijd aan het ziften, want de ene spreker weet het nog beter dan de ander, en ze moeten allemaal van verweggistan komen, en het is allemaal een aanslag op je portemonnee, want die reizen moeten toch betaald worden.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

fransje

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #4 Gepost op: mei 14, 2004, 09:25:06 pm »
Ik was het er helemaal mee eens.
Het is ook zeer herkenbaar in onze eigen gemeente. Het punt altijd is dat je er niets van mag zeggen want dan ben je negatief en behoudend.
Wat ik ook herkende was het gedeelte over het bemannen van de bestaande posten.
De nuchtere (en vaak trouwere) achterban moet alles draaiende houden en wachten wanneer de hype over is.
Persoonlijk wordt ik daar wel eens moedeloos van.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #5 Gepost op: mei 14, 2004, 10:36:56 pm »
* Doarsie knikt instemmend

edit: Hoewel het niet verkeerd zou zijn eerst nog wat vernieuwingen door te voeren alhier voor we met dat jaar beginnen.
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2004, 10:38:04 pm door Doarsie »

dingo

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #6 Gepost op: mei 14, 2004, 10:58:54 pm »

quote:

Ik mis nog in je verhaal het "simpele" naar elkaar omzien in de kerk als we dat eens een jaar lang zouden doen in plaats van al die mooie verhalen?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #7 Gepost op: mei 14, 2004, 11:04:21 pm »

quote:

dingo schreef op 14 mei 2004 om 22:58:
[...]

Ik mis nog in je verhaal het "simpele" naar elkaar omzien in de kerk als we dat eens een jaar lang zouden doen in plaats van al die mooie verhalen?
Als dat maar geen hype wordt,   oftwel dat moet ook  na dat jaar :)

dingo

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #8 Gepost op: mei 14, 2004, 11:10:18 pm »

quote:

Doarsie schreef op 14 mei 2004 om 23:04:
[...]

Als dat maar geen hype wordt,   oftwel dat moet ook  na dat jaar :)
Ja daarom zal het ook geen hype worden, dingen die je "gewoon" moet doen zijn niet hip en dus niet geschikt voor hypes.

Mart

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #9 Gepost op: mei 14, 2004, 11:15:13 pm »
* vond het ook wel een goed artikel!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #10 Gepost op: mei 14, 2004, 11:16:08 pm »
Het is net als het gewone leven: Je moet het NU leven, en daarvoor dankbaar zijn en van genieten, anders blijven we altijd het onbereikbare nastreven.....
Te veel bezig zijn met wat je nog denkt nodig te hebben, terwijl Jezus zegt dat we IN HEM alles ontvangen HEBBEN

Efeze 1
3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus.
Kol 2,10
en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #11 Gepost op: mei 15, 2004, 12:32:23 am »
Structurele visie ontbreekt inderdaad vaak, waardoor hypes de overmacht gaan nemen.

In de kerk waar ik nu in zit, was een aantal jaar geleden ook een 'hype' met gavengericht werken. Hele inventarisaties zijn gehouden over "wat een ieder voor gaven had". Er is uiteindelijk een lijst en wat gebeurt er...

Dat kun je zelf wel invullen :)

Echt ergens aan werken en daar langer wat mee doen, dat is inderdaad héél zinvol. Om weer terug te komen op mijn topic over visie, missie & strategie: ik denk als je even voor jezelf in kaart brengt wat de achterliggende V,M&S van een hype, je al snel ziet dat het wel weer over zal gaan.

De jeugdkerken zullen bijvoorbeeld waarschijnlijk ook later in een andere vorm over gaan, omdat hun visie lijkt te zijn een betere alternatieve dienst te draaien die jongeren meer aantrekt dan reguliere kerken.

Veranderen de reguliere kerken, dan veranderen de jeugdkerken ook: de visie is niet langer nodig. Bij het boek van Ouweneel ontbrak denk ik een stuk strategie om dit daadwerkelijk "aan de praat" te krijgen binnen de kerken. Nu was er misschien slechts de strategie dat er een paar enthousiaste mensen waren die wat "gingen roepen". Tja, daar red je het natuurlijk niet mee.

Overigens kun je ook hier weer genoeg leren uit het bedrijfsleven en het gewone leven; hoeveel hypes zijn daar niet? Ecommerce leek eerst álles, toen een uitstervende hype, en nu trekt het toch weer aan, maar dan beter & professioneler. Zal het in de kerken ook zo gaan met bepaalde onderdelen? Ik hoop het!
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2004, 12:32:57 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #12 Gepost op: mei 15, 2004, 12:36:33 am »
Eens met de grote lijn van het verhaal, wel jammer dat alles op een grote hoop gegooid wordt en onder de noemer hype gezet wordt. Ik vind dat je alles op z'n merites moet beoordelen. Sommige boeken/onderwerpen/conferenties verdienen meer dan het predikaat hype en/of zijn onterecht 'slechts' een hype geworden en dat mag, als je meegaat in de sfeer van dit artikel, nauwelijks meer gezegd worden en dat vind ik jammer.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #13 Gepost op: mei 15, 2004, 12:40:33 am »
We moeten inderdaad goed oppassen dat we ook weer niet in een sfeertje komen van: "en nou mot alles hetzelfde blijven", want laten we niet vergeten dat er een wereld in brand staat en we het op de huidige manier wel héél langzaam aan het blussen zijn.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #14 Gepost op: mei 15, 2004, 12:56:49 am »
_/-\o_

dingo

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #15 Gepost op: mei 15, 2004, 09:57:35 am »

quote:

Zwever schreef op 15 mei 2004 om 00:40:
We moeten inderdaad goed oppassen dat we ook weer niet in een sfeertje komen van: "en nou mot alles hetzelfde blijven", want laten we niet vergeten dat er een wereld in brand staat en we het op de huidige manier wel héél langzaam aan het blussen zijn.
"en nou mot alles hetzelfde blijven" is het laatste waar we op zitten te wachten. Wat minder achter de hypes aan betekent niet achterover leunen maar juist weer tijd en aandacht hebben voor onze primaire taken als gemeente.

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #16 Gepost op: mei 15, 2004, 08:51:08 pm »

quote:

Zwever schreef op 15 mei 2004 om 00:32:
Structurele visie ontbreekt inderdaad vaak, waardoor hypes de overmacht gaan nemen.
Het punt van de schrijver van het artikel is juist, dat (het achterna lopen van) hypes wordt veroorzaakt door wereldgelijkvormigheid:

quote:

Hoe ziet, inventariserend, een christelijke hype er dus uit? Kortlopend; overzichtelijk; behapbaar; toegankelijk en niet ingrijpend. Waar doet dat in bijbelse termen toch aan denken? Juist, aan melk. ,,Ik heb u melk gegeven, geen vast voedsel; daar was u niet aan toe. En ook nu nog niet, want u bent nog gebonden aan de wereld.'', schrijft Paulus aan de gemeente in Korinthe.

Dat allerlei hypes ook onder christenen zo aanslaan, bewijst wel dat ook zij zijn aangestoken door het virus van de vervlakking dat door Nederland waart. In hun geloofsbeleving zijn zij teruggeworpen op melk.

(...)

Alle goede bedoelingen ten spijt, ligt het heil voor christenen niet in het volgen van de wereld: hypes, methodes, theorieën en modellen.

Rusty1979

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #17 Gepost op: mei 15, 2004, 09:21:18 pm »

quote:

Als mensen zoeken, en ze kunnen door andere wegen, redding vinden,altijd goed toch!!
Rinuz, dit heb je mooi gezegd! En bovendien: Stilstand is achteruitgang.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #18 Gepost op: mei 16, 2004, 10:32:49 am »

quote:

Rusty1979 schreef op 15 mei 2004 om 21:21:
[...]

Rinuz, dit heb je mooi gezegd! En bovendien: Stilstand is achteruitgang.

God gebruikt allerlei wegen om mensen te redden, daarmee is opzich nog niet gezegd dat die gebruikte manier nu GODS manier is.....
Zijn ideaal is waarschijnlijk toch wel anders dan wat wij met z'n allen ervan maken.
Stilstand in je geestelijk leven is achteruitgang, want dan groei je niet meer.
Dat heeft toch niet met het achternalopen van allerlei nieuwe ideeen te maken.
Als je altijd overal achterna rent, sta je niet stil, maar sta je misschien ook niet meer stil bij God; de spreker op die fijne conferentie die denkt voor jou, en er zijn mensen die niet zonder deze activiteiten kunnen, want dan worden ze plotseling met hun eigen geestelijk leven geconfronteerd.
Als het stil is om ze heen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Rusty1979

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #19 Gepost op: mei 16, 2004, 10:47:29 am »

quote:

God gebruikt allerlei wegen om mensen te redden, daarmee is opzich nog niet gezegd dat die gebruikte manier nu GODS manier is.....

Dat moet je per 'manier' bekijken. Dat is natuurlijk geen reden om iets gelijk een hype te noemen. Vroeger was het een hype om allerlei aparte kerken (Reformatie, Hervorming, Vrijmaking enz...) op te richten. Dat gebeurt door bv. de jeugdkerk niet. Dat is geen aparte kerk, maar gewoon een aanvullende dienst, waarvan jongeren gebruik kunnen maken.

quote:

de spreker op die fijne conferentie die denkt voor jou.
Wat doet de dominee op de preekstoel dan anders?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #20 Gepost op: mei 16, 2004, 11:11:36 am »

quote:

Rusty1979 schreef op 16 mei 2004 om 10:47:
[...]

Dat moet je per 'manier' bekijken. Dat is natuurlijk geen reden om iets gelijk een hype te noemen. Vroeger was het een hype om allerlei aparte kerken (Reformatie, Hervorming, Vrijmaking enz...) op te richten. Dat gebeurt door bv. de jeugdkerk niet. Dat is geen aparte kerk, maar gewoon een aanvullende dienst, waarvan jongeren gebruik kunnen maken

Wat doet de dominee op de preekstoel dan anders?
We hadden het over 'hypes' volgens de TS:

quote:

Laten we het eens één jaar proberen: één jaar lang geen conferenties, geen nieuwe gemeentemodellen, geen 'spraakmakende' boeken, geen Jezus-films, geen nieuwe liederen, geen stichtingen en geen platforms. Dat zijn immers allemaal snacks, en geen gezonde, voedzame maaltijden. Iedereen op een sober dieet van alleen de Bijbel. Een dieet, opdat wij gewend raken aan vast voedsel.

En hier wordt niet bedoeld de  dominee op de preekstoel (natuurlijk kun je dan ook zo zijn dat je passief bent en hem het wel laten zeggen...)
Persoonlijk hebben wij geen dominee, en juist ook helemaal geen dingen die erom heen gebeuren. (Geen muziek, geen orgel, geen band, geen podium...)
Je wordt dan wel helemaal bepaald bij wat er gezegd wordt en niet wat er allemaal verder nog zou gebeuren wat mooi is om te zien en te horen.
En nu versmal je de hypes tot de zondag...?

Ik dacht dat het er ook wel om ging in dit topic wat er naast de zondagsdienst allemaal nog wordt georganiseerd.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 11:14:33 am door Priscilla en Aquila »

Rusty1979

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #21 Gepost op: mei 16, 2004, 11:23:51 am »

quote:

En nu versmal je de hypes tot de zondag...?
Heb je het tegen mij? Ik heb het hele woord zondag nog geen enkele keer genoemd. Maar goed. Dingen die door de week gebeuren, daarvan heb ik niet het idee dat er hypes zijn...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #22 Gepost op: mei 16, 2004, 11:40:04 am »

quote:

Rusty1979 schreef op 16 mei 2004 om 11:23:
[...]

Heb je het tegen mij? Ik heb het hele woord zondag nog geen enkele keer genoemd. Maar goed. Dingen die door de week gebeuren, daarvan heb ik niet het idee dat er hypes zijn...
Je hebt het over de dominee op de preekstoel.... Dat doet hij toch op zondag dacht ik zo...

Rusty1979

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #23 Gepost op: mei 16, 2004, 12:03:13 pm »

quote:

Je hebt het over de dominee op de preekstoel.... Dat doet hij toch op zondag dacht ik zo...

hmmm..ja, maar dat was een reactie op:

quote:

de spreker op die fijne conferentie die denkt voor jou.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #24 Gepost op: mei 16, 2004, 02:24:31 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 16 mei 2004 om 12:03:
[...]

hmmm..ja, maar dat was een reactie op:

[...]

Ik snap 'em!
Ik reageerde meer op de openingspost, alles wat buiten de kerkdienst om allemaal nog georganiseerd kan worden......
Sommige mensen kunnen nietv zonder deze activiteiten... Dit hebben ze nodig om hun geloof op te peppen....

Rusty1979

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #25 Gepost op: mei 16, 2004, 02:41:24 pm »

quote:

Sommige mensen kunnen nietv zonder deze activiteiten... Dit hebben ze nodig om hun geloof op te peppen....
Dat is toch ook logisch als je het gevoel hebt dat je binnen je eigen kerk God niet op de goeie manier kunt loven en prijzen?
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 02:41:37 pm door Rusty1979 »

dingo

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #26 Gepost op: mei 16, 2004, 02:53:29 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 16 mei 2004 om 14:41:
[...]
Dat is toch ook logisch als je het gevoel hebt dat je binnen je eigen kerk God niet op de goeie manier kunt loven en prijzen?

Nee niet echt, kijk 's wat met de zonen van Aaron gebeurt als ze eigen reukwerk op het altaar willen brengen.
En ook in Hebreen 10:8 In de aanhef zegt Hij: Slachtoffers en offergaven, brandoffers en zondoffers, hebt Gij niet gewild, noch daarin een welbehagen gehad, hoewel zij naar de wet gebracht worden.
God vraagt in de eerste plaats om voor Hem te kiezen en hem te dienen. Dan ga je dus op zoek in de Bijbel naar hoe God gediend wil worden en niet hoe ik het wel leuk vind om hem te dienen.

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #27 Gepost op: mei 16, 2004, 03:11:18 pm »

quote:

De ene na de andere christelijke hype teistert de Nederlandse kerken. De waan van de dag neemt steeds vaker de plaats in van een gedegen visie voor de lange termijn. En tal van christenen loopt overal maar klakkeloos achteraan. Stop de vervlakking! Het is hoog tijd voor vast voedsel.
Ik zou het eigenlijk helemaal willen quoten, maar dat gaat toch net iets te ver. Daarom alleen nog de laatste alinea:

Wie dat saai vindt, is wereldgelijkvormig.

Het probleem is dat op deze manier elke vernieuwing als een kunnen worden afgedaan. De EO-jongerendag werd vroeger ook een hype genoemd.... maar bestaat nu al superlang.... hoe zie je het verschil tussen iets wat wel en hype is en wat niet? En nog iets... waarom zou God niet door een hype heen kunnen werken? Waarom kunnen mensen daardoor niet tot geloof komen bijvoorbeeld?

Verder vind ik het onzin dat Jezus-films, conferenties, boeken en liederen allemaal maar snacks zijn.... Het is een vernieuwing... Maar kan het daarom geen voedzame maaltijd zijn? Vroeger aten ze alleen maar aardappels hier... dat was voedzaam zeg... Tegenwoordig  eten we de meest exotische dingen.... maar ook daar kan ik prima mee gevoed worden..... het is namelijk beiden eten :)

Verder vind ik dat het artikel iets mist: Het liefhebben van God zie ik er wel in terug... maar het liefhebben van je naaste totaal niet. Betreffend voorstel zou alleen maar de kloof tussen kerk en wereld vergroten.... Mensen hebben vaak geen moeite met het geloof... ze hebben moeite met de kerk... als je als kerk niet met je tijd mee gaat raak je kerkleden kwijt... en krijg je er ook weinig bij. Ik vind dat we al genoeg aan de rand van de de wereld staan toe te kijken hoe veel mensen verloren dreigen te gaan. Maar ja... als we er zelf maar komen he  :/

Daarnaast zie ik er ook iets in terug van de schrijver in de richting van: Ik vond het prima zoals het ging, van mij hoeven die veranderingen niet... Dus ga ik het proberen tegen te houden.... Als je op jezelf gericht bent kan ik zo'n oproep helemaal begrijpen. Maar als je aan anderen zou denken... en zou nadenken over de consequenties van zo'n actie op het beeld dat mensen van de kerk hebben en hierdoor krijgen, over de gevolgen die dat kan hebben voor veel jongeren die zich al niet zo thuis voelen, voor het meenemen van ongelovigen naar de kerk, voor hoe ongelovigen een kerdienst beleven en ga zo maar door.... dan kan ik me niet indenken dat je hier nog achter kan staan....

Ik ben zwaar tegen dit voorstel... de bedoelingen zijn vast goed, maar de uitwerking is dat denk ik niet. Het zuo een verloren jaar zijn.. misschien niet voor ons... maar wel voor een hoop anderen.... Ken je het spreekwoord: Stilstand is achteruitgang?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #28 Gepost op: mei 16, 2004, 03:13:46 pm »
hmmm ik zou het wel eens willen zijn met dat hypes niet nodig waren

maar dat kan niet omdat God soms krachtiger werkt door dit soort dingen wat bijv tijdens jeugdkerken door velen al ervaren is

ok misschien zijn sommige overbodig, maar andere 'hypes' waren wel degelijk noodzakelijk in de opbouw van het leven van diverse christenen

als we het nu omdraaien,

Gods Geest is vergelijkbaar met een bruisende krachtige rivier die soms (of vaak) zijn uitspattingen kent, is een jaar zonder 'hypes' dan niet een Geest die we graag in het lange rechte kanaal willen hebben dat we zelf gegraven hebben of voor ons gegraven is?

Gods wegen zijn niet onze gebaande wegen hoor
[JESUS]Life[/JESUS]

Pulpeet

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #29 Gepost op: mei 16, 2004, 03:19:38 pm »

quote:

spacy schreef op 16 mei 2004 om 15:13:
[...]

Gods wegen zijn niet onze gebaande wegen hoor

Maar ook geen doodlopende wegen.

En als de Heilige Geest achter al die 'hypes' zit, dan vind ik dat hij behoorlijk aan het blunderen is.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #30 Gepost op: mei 16, 2004, 03:29:59 pm »
is iets dat ophoud te bestaan zodra het zijn doel bereikt heeft een blunder ?

en noem me eens een voorbeeld van zo'n doodlopende weg ?
[JESUS]Life[/JESUS]

Rusty1979

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #31 Gepost op: mei 16, 2004, 03:34:38 pm »

quote:

dingo schreef op 16 mei 2004 om 14:53:
[...]

Dan ga je dus op zoek in de Bijbel naar hoe God gediend wil worden en niet hoe ik het wel leuk vind om hem te dienen.
En als je er juist door die Bijbel achterkomt dat jouw kerk het niet op de goede manier doet? Waar je overigens zelf deel van uitmaakt, dus je kunt er wat aan doen, maar ook dat heeft zijn grenzen.

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #32 Gepost op: mei 16, 2004, 03:54:56 pm »

quote:

Marnix schreef op 16 mei 2004 om 15:11:
Verder vind ik dat het artikel iets mist: Het liefhebben van God zie ik er wel in terug... maar het liefhebben van je naaste totaal niet. Betreffend voorstel zou alleen maar de kloof tussen kerk en wereld vergroten....
Waarom zie je het zo zwart-wit? Je kunt je naaste toch ook wel dienen zonder al die hypes? Of is Godfashion de enige manier, toevallig omdat het jouw hobby is?

quote:

Daarnaast zie ik er ook iets in terug van de schrijver in de richting van: Ik vond het prima zoals het ging, van mij hoeven die veranderingen niet... Dus ga ik het proberen tegen te houden.... Als je op jezelf gericht bent kan ik zo'n oproep helemaal begrijpen.
Dit is dus van je 'tegenstander' een karikatuur maken en die vervolgens neermaaien. Volgens jou is de schrijver een op zichzelf gerichte conservatieve man, die iedere vooruitgang tegenhoudt. Waaruit concludeer je dat? Ik ben zwaar tegen dit soort discussieertrucs.

quote:

Ken je het spreekwoord: Stilstand is achteruitgang?
Ja, dat is al vaker gezegd. Maar ik denk dat je dan het artikel nog eens moet lezen en dan goed. Want het gaat de schrijver niet om stilstand te bereiken, maar om meer verdieping!

Rusty1979

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #33 Gepost op: mei 16, 2004, 04:07:56 pm »

quote:

Peter schreef op 16 mei 2004 om 15:54:
[...]Of is Godfashion de enige manier, toevallig omdat het jouw hobby is?
Dat is de eerste keer dat Godfashion wordt genoemd. Waarom noem je dat zo specifiek?

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #34 Gepost op: mei 16, 2004, 04:10:29 pm »

quote:

Maar ook geen doodlopende wegen.

En als de Heilige Geest achter al die 'hypes' zit, dan vind ik dat hij behoorlijk aan het blunderen is.

Hij zit vast niet achter elke hype... mij gebruikt een aantal hypes zeker weten. Dat merk ik aan de vruchten... als de Geest ergens werkt ga je Zijn vruchten zien.

quote:

Peter schreef op 16 mei 2004 om 15:54:
[...]
Waarom zie je het zo zwart-wit? Je kunt je naaste toch ook wel dienen zonder al die hypes? Of is Godfashion de enige manier, toevallig omdat het jouw hobby is?

Dat kan... maar als ik het nou beter kan met die hype, moeten we er dan toch maar mee stoppen? Tuurlijk kan het zonder hypes... De vraag is of het moet, en of het goed is... Ik had dan een hoop gemist (ik ga maar even op je jeugdkerken-verhaal in, ik had de jeugdkerk zelf nog niet genoemd maar als je daar graag over doorpraat kan dat ;) Ik concludeer in het stukje dat je hier quote alleen dat door stilstand het gat met de wereld alleen maar groter wordt.

quote:

[...]
Dit is dus van je 'tegenstander' een karikatuur maken en die vervolgens neermaaien. Volgens jou is de schrijver een op zichzelf gerichte conservatieve man, die iedere vooruitgang tegenhoudt. Waaruit concludeer je dat? Ik ben zwaar tegen dit soort discussieertrucs.

Het is geen discussiertruc... Ik vroeg me alleen af of de schrijver wel rekening heeft gehouden met de gevolgen van de actie waar hij toe oproept.

quote:

[...]
Ja, dat is al vaker gezegd. Maar ik denk dat je dan het artikel nog eens moet lezen en dan goed. Want het gaat de schrijver niet om stilstand te bereiken, maar om meer verdieping!
Ja, alleen vind ik het jammer dat die verdieping blijkbaar bereikt moet worden door elke vorm van vooruitgang stil te zetten. Ik ben ook een voorstander van het bereiken van meer verdieping.... ik ben het alleen met de methode oneens.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 04:11:51 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #35 Gepost op: mei 16, 2004, 04:21:04 pm »
Een hype op zich zegt niets, als je bv. Gideon en 'zijn' truc neemt met die fakkels. Dan zou je als je tegen hypes bent niet meedoen. God is gelukkig CREATIEF en wij zijn geschapen naar Zijn beeld, en zijn dus ook creatief. Alleen moet het wel binnen de grenzen blijven. En wat zijn die grenzen, that's the question.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 04:22:39 pm door Priscilla en Aquila »

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #36 Gepost op: mei 16, 2004, 04:23:45 pm »

quote:

Marnix schreef op 16 mei 2004 om 16:10:
Dat kan... maar als ik het nou beter kan met die hype, moeten we er dan toch maar mee stoppen?
Kan het inderdaad beter met hypes? Ik vraag het me af.

quote:

ik had de jeugdkerk zelf nog niet genoemd maar als je daar graag over doorpraat kan dat
Ik weet niet of je het hele artikel hebt gelezen, maar de jeugdkerk was niet zozeer door mij maar door de schrijver ingebracht:

quote:

Hypes die nog steeds voortduren, maar die naar verwachting over enkele maanden (hooguit jaren) ook weer zullen verdwijnen, zijn de jeugdkerken, het profetische ministry-gebed en de doelgerichte boekjes van de Amerikaan Rick Warren.

quote:

Ja, alleen vind ik het jammer dat die verdieping blijkbaar bereikt moet worden door elke vorm van vooruitgang stil te zetten.
Leg mij eens uit waarom een hype altijd een vooruitgang is. Volgens mij word je er alleen maar cynisch van, in de zin van "ach ja, dat hebben we allemaal al eens gehad". En kijk eens naar de negatieve gevolgen die de schrijver allemaal noemt!

Rusty1979

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #37 Gepost op: mei 16, 2004, 04:27:07 pm »

quote:

Peter schreef op 16 mei 2004 om 16:23:
[...]
Kan het inderdaad beter met hypes? Ik vraag het me af.

[...]
Ik weet niet of je het hele artikel hebt gelezen, maar de jeugdkerk was niet zozeer door mij maar door de schrijver ingebracht:
[...]

[...]
Leg mij eens uit waarom een hype altijd een vooruitgang is. Volgens mij word je er alleen maar cynisch van, in de zin van "ach ja, dat hebben we allemaal al eens gehad". En kijk eens naar de negatieve gevolgen die de schrijver allemaal noemt!
Wat een negativiteit altijd. Waarom doen mensen altijd zo moeilijk als anderen iets bedenken, waarmee God nog mooier en nog beter geëeerd kan worden. En als jij dat zelf niet vind, moet je er niet heengaan, maar ga alsjeblieft niet zo negatief ertegenin, zonder dat er echte argumenten genoemd worden. Het is voor degenen die het organiseren geen hype, die houden zich bezig met de zaak van God en gaan niet het werk van anderen afkraken.

mirjam natasja

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #38 Gepost op: mei 16, 2004, 06:53:23 pm »
In de bijbel staat toch ook dat God werd geëerd met dansen en het spelen van luit en citer enz. Waarom moeten we dan nu alleen maar somber in een kerkbank zitten? Wees blij dat je de vreugde om Gods verlossing op deze manieren kan vieren.
Blijf in Mij gelijk Ik in u en Ik zal u geven de wensen van uw hart.

dingo

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #39 Gepost op: mei 16, 2004, 07:33:25 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 16 mei 2004 om 16:27:
[...]
Wat een negativiteit altijd. Waarom doen mensen altijd zo moeilijk als anderen iets bedenken, waarmee God nog mooier en nog beter geëeerd kan worden.

Daar heb ik al eerder iets over opgemerkt maar daar ga je niet inhoudelijk op in.

quote:

En als jij dat zelf niet vind, moet je er niet heengaan, maar ga alsjeblieft niet zo negatief ertegenin, zonder dat er echte argumenten genoemd worden.

In het artikel wordt een redelijk aantal echte argumenten genoemd, welke stel jij daar tegenover.

quote:

Het is voor degenen die het organiseren geen hype, die houden zich bezig met de zaak van God en gaan niet het werk van anderen afkraken.
De vraag is of ze zich om de goede redenen zich met de goede dingen bezighouden, daar gaat deze discussie over.

dingo

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #40 Gepost op: mei 16, 2004, 07:37:51 pm »

quote:

mirjam natasja schreef op 16 mei 2004 om 18:53:
In de bijbel staat toch ook dat God werd geëerd met dansen en het spelen van luit en citer enz. Waarom moeten we dan nu alleen maar somber in een kerkbank zitten? Wees blij dat je de vreugde om Gods verlossing op deze manieren kan vieren.
In de bijbel staat niet dat God alleen maar geëerd werd met dansen en het spelen van luit en citer enz. Je hoeft van mij niet somber in een kerkbank te zitten, je kan bijvoorbeeld ook aandachtig luisteren en enthousiast meezingen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #41 Gepost op: mei 16, 2004, 07:42:27 pm »
Volgens mij heeft Mirjam Natasja het over ook en jij over alleen maar...

Rusty1979

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #42 Gepost op: mei 16, 2004, 07:55:47 pm »

quote:

dingo schreef op 16 mei 2004 om 19:33:
[...]
De vraag is of ze zich om de goede redenen zich met de goede dingen bezighouden, daar gaat deze discussie over.
Nou het antwoord is heel simpel: Ja, men houdt zich daar met goede dingen bezig. Punt. Natuurlijk moet je goed in de gaten houden of activiteiten bijbels zijn, maar dat moet je met een kerkdienst die al honderden jaren volgens tradities gehouden wordt ook doen, want daar lijkt de bijbel soms ook spoorloos verscholen achter menselijke regeltjes.

dingo

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #43 Gepost op: mei 16, 2004, 08:49:02 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 16 mei 2004 om 19:55:
[...]
Nou het antwoord is heel simpel: Ja, men houdt zich daar met goede dingen bezig. Punt. Natuurlijk moet je goed in de gaten houden of activiteiten bijbels zijn, maar dat moet je met een kerkdienst die al honderden jaren volgens tradities gehouden wordt ook doen, want daar lijkt de bijbel soms ook spoorloos verscholen achter menselijke regeltjes.
Dat vind ik nou een duidelijk beargumenteerd antwoord.  8)7

Zijnkind

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #44 Gepost op: mei 16, 2004, 10:16:02 pm »
Een jaar lang niets nieuws uitvoeren....  Als dat maar geen hype wordt!  ;)
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #45 Gepost op: mei 16, 2004, 10:27:07 pm »

quote:

dingo schreef op 16 mei 2004 om 14:53:  Nee niet echt, kijk 's wat met de zonen van Aaron gebeurt als ze eigen reukwerk op het altaar willen brengen.
En ook in Hebreen 10:8 In de aanhef zegt Hij: Slachtoffers en offergaven, brandoffers en zondoffers, hebt Gij niet gewild, noch daarin een welbehagen gehad, hoewel zij naar de wet gebracht worden.
God vraagt in de eerste plaats om voor Hem te kiezen en hem te dienen. Dan ga je dus op zoek in de Bijbel naar hoe God gediend wil worden en niet hoe ik het wel leuk vind om hem te dienen.
We leven niet meer onder de wet, Dingo. God had in het OT alle details vastgelegd. Maar Jezus heeft dat in de bergrede een andere lading gegeven en lees anders nog maar eens de galaten brief. Vandaag hadden we een preek over een deel daaruit. Er werd weer eens duidelijk geschetst dat wij vooral onszelf beperkingen opleggen. God doet dat niet.

Wat mij opvalt is dat men in de discussie vooral voor of tegen hypes is. Ikzelf zie ze als één van de vele mogelijkheden die de Heilige Geest (maar ook de satan) kan benutten. We zijn niet verplicht naar symposiums of Godfashion te gaan. Een jaar stilstand is in mijn ogen een verloren jaar. Maar niet alles is nodig. Toetssteen blijft of iets het belang van het koninkrijk der hemelen dient. Als er ook maar 1 iemand door Godfashion tot geloof is gekomen (en ja, ik heb mijn bedenkingen bij deze jeugddiensten) dan is het goed geweest!
Het gebed van Jabes heeft mij de ogen (verder) geopend voor de het grote goed dat God je kan geven. Daarnaast verrijkte het mijn visie op bidden in het algemeen. Toch bid ik het niet zoals men propagandeert. Is het dan tevergeefs geweest? Ik denk van niet.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Rusty1979

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #46 Gepost op: mei 16, 2004, 10:29:45 pm »

quote:

dingo schreef op 16 mei 2004 om 20:49:
[...]

Dat vind ik nou een duidelijk beargumenteerd antwoord.  8)7
Een goed argument om aan te tonen dat men zich daar met goede dingen bezig houdt is dat er mensen tot bekering komen. En in mijn kerk zie ik dat zelden tot bijna nooit gebeuren. Waar ligt dat aan denk je?

JsSmt

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #47 Gepost op: mei 16, 2004, 10:35:20 pm »
Het lijkt mij op dit moment een beetje een loze discussie.

- 'Alles hetzelfde laten' is een vrij domme manier om te reageren op hypes. Een voortdurend kritische zelfreflectie lijkt me een gezondere houding voor een kerkgemeenschap. Dan bestaat de mogelijkheid tot nuttige en nodige veranderingen.
- Bang zijn voor een hype is ook niet zo zinnig; gewoon proberen elke potentiële hype op de juiste waarde te schatten lijkt me beter. Dat biedt een opening voor nieuwe en andere gezichtspunten en kan daardoor verfrissend werken.

Ik vind het artikel vanwege bovengenoemde redenen kortzichtig. Het is goed als een schrijver waarschuwt voor hypes, maar geef dan objectieve handvatten om dit probleem te lijf te gaan in plaats van een celibatair jaar. Op dit moment komt het hele artikel mij meer over als een klagerig stuk tekst en het overwaarderen van de christelijke media.
Een mogelijke remedie is wellicht een rantsoen op christelijke lektuur? Voor de schrijver zou dat misschien een oplossing zijn.

Jos Smit

dingo

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #48 Gepost op: mei 16, 2004, 10:49:20 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 16 mei 2004 om 22:29:
[...]
Een goed argument om aan te tonen dat men zich daar met goede dingen bezig houdt is dat er mensen tot bekering komen. En in mijn kerk zie ik dat zelden tot bijna nooit gebeuren. Waar ligt dat aan denk je?

In mijn kerk gebeurt het regelmatig dat mensen tot bekering komen. En dat is niet het gevolg van hippe diensten, grote congressen en boekjes van de andere kant van de oceaan. Maar gewoon door te proberen naar elkaar om te zien en oog voor elkaar en elkaars gaven en noden te hebben, niets spectaculairs.
Niet dat het volmaakt is maar het streven is er wel en het wordt ook gezegend.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #49 Gepost op: mei 16, 2004, 10:54:16 pm »
Dingo, ik ben nog wel benieuwd naar je antwoord op mijn eerdere opmerking:

quote:

Mezzamorpheus schreef op 16 mei 2004 om 19:42:
Volgens mij heeft Mirjam Natasja het over ook en jij over alleen maar...