Auteur Topic: Verlos ons van de hypes  (gelezen 17023 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #100 Gepost op: mei 17, 2004, 11:05:28 pm »

quote:

Pugna schreef op 17 mei 2004 om 22:03:
[...]
Het is toch ook mogelijk om af en toe (lees: tijdens de eredienst) op een wat ingetogener manier blij te zijn.

Dat is ergens natuurlijk de omgekeerde wereld. God zegt Zelf in zijn Woord tegen ons: Verblijdt u te allen tijde! En dan moeten diezelfde mensen als ze samenkomen in een dienst ter ere van die God in een keer ingetogen zijn en hun blijdschap maar 'inslikken'? Hoezo doen wat God van ons vraagt?  :?
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2004, 11:06:01 pm door Mezzamorpheus »

Evian

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #101 Gepost op: mei 17, 2004, 11:16:30 pm »
Ik ben het wel met Rusty eens eigenlijk...

Zoals een vriend van me in reactie op dit artikel zei: "vast voedsel? Onverteerbaar zelfs!"

Dat is precies het probleem. Het is een ontzettend gezond broodje, maar het valt als een klomp op je maag. Misschien zijn conferenties iets minder op gemeenschap gericht, maar je kunt het beter verteren, opnemen... Tenminste dat denk ik zo. Heb over mijn eigen kerk niet te klagen en ga zelf eigenlijk niet naar conferenties toe.

Natuurlijk moet je je gemeente niet verwaarlozen en wél naar allerlei andere dingen toegaan. Zoek dan een andere gemeente, of probeer je meer te nestelen in je gemeente. Het kan best beide. Al dat gemopper op wereldgelijkvormige christenen en stomme conferenties leidt af van de werkelijke zaak: blijkbaar vinden mensen in die conferentie iets dat ze in de eigen gemeente missen. Ik denk dat het meest fundamentele probleem in veel gevallen (neem de kerk van die jongen van wie ik de brief hier ooit heb gepost) in die gemeentes zelf ligt. Mopperen op wereldgelijkvormigheid en 'snacken' komt op mij over als een afleidingsmanoeuvre.
Some have food, some have none... God bless the revolution!

Evian

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #102 Gepost op: mei 17, 2004, 11:17:26 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 17 mei 2004 om 23:05:
Dat is ergens natuurlijk de omgekeerde wereld. God zegt Zelf in zijn Woord tegen ons: Verblijdt u te allen tijde! En dan moeten diezelfde mensen als ze samenkomen in een dienst ter ere van die God in een keer ingetogen zijn en hun blijdschap maar 'inslikken'? Hoezo doen wat God van ons vraagt?  :?
Dankje dat je verwoord hebt wat ik dacht, maar zelf even niet kon verwoorden :)
Some have food, some have none... God bless the revolution!

Pugna

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #103 Gepost op: mei 17, 2004, 11:31:05 pm »

quote:

[...]

Laat ik ook eens een bijbeltekst aan halen:

quote:

Jakobus 4:9
Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en uw blijdschap in bedroefdheid.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2004, 11:31:23 pm door Pugna »
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Pugna

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #104 Gepost op: mei 17, 2004, 11:34:34 pm »

quote:

[...]

Ik schreef op een ingetogen manier blij zijn.  Dat is iets anders dan blijdschap inslikken.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #105 Gepost op: mei 17, 2004, 11:35:18 pm »

quote:

God zegt Zelf in zijn Woord tegen ons: Verblijdt u te allen tijde! En dan moeten diezelfde mensen als ze samenkomen in een dienst ter ere van die God in een keer ingetogen zijn en hun blijdschap maar 'inslikken'? Hoezo doen wat God van ons vraagt?  :?

Moment, ik pak ook even mijn tekstenpistool:
Pred. 4:7: Het hart der wijzen is in het huis van rouw, maar het hart der dwazen in het huis van vreugde.

quote:

Evian schreef op 17 mei 2004 om 23:16:
Al dat gemopper op wereldgelijkvormige christenen en stomme conferenties leidt af van de werkelijke zaak: blijkbaar vinden mensen in die conferentie iets dat ze in de eigen gemeente missen. Ik denk dat het meest fundamentele probleem in veel gevallen (neem de kerk van die jongen van wie ik de brief hier ooit heb gepost) in die gemeentes zelf ligt. Mopperen op wereldgelijkvormigheid en 'snacken' komt op mij over als een afleidingsmanoeuvre.

Ja, mooi zinnetje: "al dat ... leidt af van de werkelijke zaak" ... en dan komt het. Doet het altijd goed.
Dus wereldgelijkvormigheid, melk nuttigen ipv vast voedsel, da's allemaal maar bijzaak. Maar de hoofdzaak is: mensen moeten vooral zichzelf kwijt kunnen en als je het je niet bevalt, ga je toch gewoon naar een ander. Juist ja.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2004, 11:58:00 pm door Peter »

dingo

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #106 Gepost op: mei 17, 2004, 11:49:16 pm »

quote:

Evian schreef op 17 mei 2004 om 23:16:
[...]
Ik denk dat het meest fundamentele probleem in veel gevallen (neem de kerk van die jongen van wie ik de brief hier ooit heb gepost) in die gemeentes zelf ligt.
Ja en het tovermiddel wat al die problemen in die gemeentes oplost is gewoon naar nog een conferentie gaan, een nieuwe stichting op te richten etc. als we maar niet in onze eigen gemeente aan het werk hoeven.

quote:

Mopperen op wereldgelijkvormigheid en 'snacken' komt op mij over als een afleidingsmanoeuvre.
Nee wij zijn zo goed dat we helemaal immuun zijn voor wereldgelijkvormigheid en 'snacken'.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2004, 11:50:16 pm door dingo »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #107 Gepost op: mei 17, 2004, 11:52:31 pm »

quote:

dingo schreef op 17 mei 2004 om 23:49:
Ja en het tovermiddel wat al die problemen in die gemeentes oplost is gewoon naar nog een conferentie gaan, een nieuwe stichting op te richten etc. als we maar niet in onze eigen gemeente aan het werk hoeven.

Waarom is het bij jou (en Peter) allemaal zo zwart-wit 'of-of'? Volgens mij is een 'en-en'-benadering veel beter.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #108 Gepost op: mei 17, 2004, 11:52:59 pm »

quote:

Peter schreef op 17 mei 2004 om 23:35:
[...] mensen moeten vooral zichzelf kwijt kunnen en als je het je niet bevalt, ga je toch gewoon naar een ander. Juist ja.

Je kunt ook niet eenzijdig het tegenovergestelde verlangen. Deel uitmaken van een gemeente is geven en nemen, maar die twee moeten wel in evenwicht zijn. En als het vooral geven is, kan ik me voorstellen dat je van alles aangrijpt. Het feit dat die hypes gesignaleerd worden geeft aan dat mensen op zoek zijn. Blijkbaar slagen veel gemeentes er niet in een echt 'thuis' voor hun gemeenteleden te zijn.

Het is een moeilijke kwestie. En ik zie eigenlijk geen oplossing. ;(

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #109 Gepost op: mei 17, 2004, 11:59:52 pm »

quote:

[...]

Dan hoort de rest er ook bij:
Fil. 4
4 Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u! 5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij. 6 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. 7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.

Ik denk toch dat dit ook of vooral slaat op de moeilijke situaties die we meemaken en waarin we vanuit onszelf ons niet zo verblijden.....
Als onze blijdschap afhangt van de Heer kunnen we ALTIJD verblijdt zijn...

1 Tess 5
16 Verblijdt u te allen tijde, 17 bidt zonder ophouden, 18 dankt onder alles, want dat is de wil Gods in Christus Jezus ten opzichte van u.

Doen we ook wat er verder in deze tekst staat (zeg ik ook tegen mezelf hoor! :) )

Het slaat dus niet speciaal op het blijdschap in de vorm van uitbundigheid, dat kan wel maar is hier toch niet de eerste betekenis, denk ik....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #110 Gepost op: mei 18, 2004, 12:04:16 am »

quote:

Pulpeet schreef op 17 mei 2004 om 23:52:
[...]

Je kunt ook niet eenzijdig het tegenovergestelde verlangen. Deel uitmaken van een gemeente is geven en nemen, maar die twee moeten wel in evenwicht zijn. En als het vooral geven is, kan ik me voorstellen dat je van alles aangrijpt. Het feit dat die hypes gesignaleerd worden geeft aan dat mensen op zoek zijn. Blijkbaar slagen veel gemeentes er niet in een echt 'thuis' voor hun gemeenteleden te zijn.

Het is een moeilijke kwestie. En ik zie eigenlijk geen oplossing. ;(

mmmm ik dacht dat het in het christendom juist om geven ging en niet om nemen. Christus heeft ook alles gegeven en niets genomen. Anders zag het er voor ons niet goed uit. Ik denk dat het probleem van de huidige christenen is (en nu generaliseer ik dus niet direct gaan schieten) dat ieder zijn eigen wensen vervult wil zien en niet naar de ander kijkt. Daarom dat we constant overal achteraan rennen. Iedere week horen we een fantastische boodschap in de kerkdienst namelijk dat er voor onze zonde betaald is, en dan kom je niet blij de kerk uit  :?
Maar nee, wij mensen zoeken onze eigen persoonlijke bevrediging en rennen daarmee de basis van het geloof voorbij.
Moet dan alles bij het oude blijven? Nee, maar prik door losse flodders heen en zoek de waarheid
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2004, 12:04:46 am door Merwekade »

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #111 Gepost op: mei 18, 2004, 12:11:05 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 17 mei 2004 om 23:52:
Waarom is het bij jou (en Peter) allemaal zo zwart-wit 'of-of'? Volgens mij is een 'en-en'-benadering veel beter.
Dat 'en-en' beter is, daar waren we op pag. 3 van dit topic al wel uit. Punt is dat de praktijk vaak 'of-of' is.
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2004, 08:39:10 am door Peter »

Pulpeet

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #112 Gepost op: mei 18, 2004, 12:19:32 am »

quote:

Merwekade schreef op 18 mei 2004 om 00:04:
[...]

mmmm ik dacht dat het in het christendom juist om geven ging en niet om nemen. Christus heeft ook alles gegeven en niets genomen. Anders zag het er voor ons niet goed uit. Ik denk dat het probleem van de huidige christenen is (en nu generaliseer ik dus niet direct gaan schieten) dat ieder zijn eigen wensen vervult wil zien en niet naar de ander kijkt. Daarom dat we constant overal achteraan rennen. Iedere week horen we een fantastische boodschap in de kerkdienst namelijk dat er voor onze zonde betaald is, en dan kom je niet blij de kerk uit  :?
Maar nee, wij mensen zoeken onze eigen persoonlijke bevrediging en rennen daarmee de basis van het geloof voorbij.
Dergelijke constateringen kunnen terecht zijn, maar je lost er niet zoveel mee op.

En wat is er trouwens mis met bevrediging? We zijn door God als mensen met behoeften geschapen. Wie geen vrienden heeft, vereenzaamt. Wie niet eet gaat dood. Wie genegeerd wordt gaat zich ongelukkig voelen. etc.

Het lijkt me erg belangrijk om oog te hebben voor mensen en hun behoeften. En het lijkt me ook dat een goed functionerende gemeente de plaats bij uitstek is waar onze diepste behoeften vervuld worden. Namelijk een levende verbondenheid met en in Christus. Ik denk dat mensen pas gaan zoeken als dat er niet is. Mensen kunnen soms beter aanvoelen dan uitleggen dat er iets ontbreekt. En dan vind ik het dus ook niet vreemd dat van alles aangegrepen wordt om het 'gat' te vullen.

quote:

Moet dan alles bij het oude blijven? Nee, maar prik door losse flodders heen en zoek de waarheid
Helemaal mee eens.
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2004, 12:22:33 am door Pulpeet »

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #113 Gepost op: mei 18, 2004, 12:47:36 am »

quote:

Dat 'en-en' beter is, daar waren op pag. 3 van dit topic al wel uit. Punt is dat de praktijk vaak 'of-of' is.
In dit geval niet. Dat congressen, evenementen etc geen tovermiddel zijn wil toch niet zeggen dat het dus niet goed is... dat we het maar es een jaartje niet moeten doen etc?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #114 Gepost op: mei 18, 2004, 08:34:03 am »

quote:

Marnix schreef op 17 mei 2004 om 16:17:
Bumblebee, ik denk niet dat jeugdkerken over een paar maanden weer verdwenen zijn ;)

Ik ook niet, het waren ook geen voorbeelden van mij maar samengevat uit het artikel.
Misschien had ik dat er even duidelijker bij moeten zetten inderdaad  :)
Bombus terrestris Reginae

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #115 Gepost op: mei 18, 2004, 08:37:31 am »

quote:

Marnix schreef op 18 mei 2004 om 00:47:
dat we het maar es een jaartje niet moeten doen etc?
Ik krijg de indruk, dat je 't artikel helemaal niet hebt gelezen. Want dat is nou juist wat de schrijver van het artikel dus wèl wil (en ook beargumenteert).

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #116 Gepost op: mei 19, 2004, 10:54:49 am »
Dat heb ik wel gelezen hoor. En daar ben ik het dus niet mee eens.

Vooral omdat de schrijver dus nergens kijkt naar het maken van onderscheid. Hij heeft het over hypes... en komt dan met de oproep:

Laten we het eens één jaar proberen: één jaar lang geen conferenties, geen nieuwe gemeentemodellen, geen 'spraakmakende' boeken, geen Jezus-films, geen nieuwe liederen, geen stichtingen en geen platforms. Dat zijn immers allemaal snacks, en geen gezonde, voedzame maaltijden. Iedereen op een sober dieet van alleen de Bijbel. Een dieet, opdat wij gewend raken aan vast voedsel.

Daar kunnen 2 oorzaken achter zitten:

1. Alle conferenties, films, gemeentemodellen, spraakmakende boeken, nieuwe liederen, stichtingen en platforms zijn hypes, snacks, geen gezonde voedzame maaltijden.

2. Ze zijn misschien nieuet allemaal hypes, maar laten we ons er maar helemaal niet mee bezig houden.

Hoe het ook is... De conclusie dat dat allemaal ongezonde maaltijden zijn klopt volgens mij helemaal niet. Conferenties kunnen heel leerzaam zijn, boeken kunnen heel verhelderend zijn, een film kan een eye-opener zijn, nieuwe liederen kunnen heel goed zijn.... En het zijn overigens lang niet allemaal hypes.... De beste man heeft het ook over "hypes die binnen enkele maanden wel weer verdwenen zijn..." zoals de jeugdkerk :) Hoe komt hij er bij dat dat een hype is, ik denk dat dat nog wel even doorgaat. En als de jeugdkerk een snack is en geen gezonde maaltijd, waarom groeien er dan toch zoveel jongeren van?

Gedeeltelijk ben ik het wel met het artikel eens, maar de conclusie vind ik niet goed. Elke vorm van vernieuwing afdoen als een hype en dus maar afstoten... Alles wat anders is dan vroeger een snack noemen en als een niet-gezonde maaltijd bestempelen. Ga dan eerst eens onderscheid maken... Aan de groei en de gezondheid van mensen kun je zien of een maaltijd voedzaam en gezond is of niet... Als je met een "wat de boer niet kent dat eet hij niet-instelling" leeft zul je andere gezonde voedzame dingen ook nooit gaan eten... :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #117 Gepost op: mei 19, 2004, 11:17:50 am »

quote:

Marnix schreef op 19 mei 2004 om 10:54:
Alles wat anders is dan vroeger een snack noemen en als een niet-gezonde maaltijd bestempelen:)

Haha, wij zijn opgevoed met spruitjes en boerkool. En mijn moeder noemde eens alles wat maar pasta o.i.d. was "liflafjes"
Maar nu zijn daar ook hele gezonde maaltijden mee te maken.
Je hebt gelijk. Ik las eens in het ND dat Opwekkingliederen als een bak chips was, en de Psalmen een bruine boterham met kaas.
Ik vind dat erg kort door de bocht, en wordt er ook een beetje verdrietig van.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #118 Gepost op: mei 19, 2004, 11:28:18 am »
Volgens mij zijn de berijmde psalmen meer kauwgom: ellenlang kauwen op de oude taal om het uiteindelijk toch maar uit te spugen ;)

(meen ik natuurlijk niet :) )
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #119 Gepost op: mei 19, 2004, 11:38:02 am »
Even een inhoudelijke reactie:

Volgens mij kan het evangelie an-sich zelfs een hype zijn, of als een hype gebracht worden. Het voorbeeld van de zaaier met de verschillende soorten grond is misschien wel een schoolvoorbeeld daarvan.

Om te zorgen dat iets blijft (hoe waar en waardevol ook!) moeten we wel de stenen uit de weg ruimen en het onkruid wieden. We moeten recht op ons doel afgaan en vrucht dragen.

Of een bepaalde actie 'blijft' of niet, zegt dus op zich nog niet zoveel over de waarde van die actie zelf. Zelfs het evangelie is niet altijd een blijvertje bij sommige mensen.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #120 Gepost op: mei 19, 2004, 12:03:38 pm »
zaaien is duidelijk de opdracht die we gekregen hebben
en geschikt maken van de grond hoort daar bij ja
maar hoe het zaad verder zal groeien is iets wat we aan God mogen overlaten

de vormen van evangelisatie kunnen inderdaad wel weer een hype zijn
bijv de Jezus fanclub, of andere dingen die Peter Scheele uitprobeerd, hoelang heeft dat gedraaid ?
let wel, ik zie hem als een gezonde zaaier die doordacht iets uitprobeert en kijkt naar het effect, en werkt iets niet dan was het dus jammer, en misschien dat je dat dan een korte hype kunt noemen, maar zo heeft hij dus ook veel dingen gevonden die het hype stadia voorbij zijn en wel degelijk voor de lange duur goed bruikbaar zijn.
een zaaier waar je dus veel van kunt leren

dit weekend neem ik zelf weer deel aan de voorbereiding wat ooit misschien ook als hype begonnen is
evangeliserende vrijgemaakten op een camping 8)
jaja het oude vertrouwde E&R
in mijn geval Paasloo
[JESUS]Life[/JESUS]

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #121 Gepost op: mei 19, 2004, 12:24:07 pm »

quote:

Marnix schreef op 19 mei 2004 om 10:54:
Hoe het ook is... De conclusie dat dat allemaal ongezonde maaltijden zijn klopt volgens mij helemaal niet.
Het woord ongezond komt helemaal niet in het artikel voor. Wel maakt de schrijver onderscheid tussen 'melk' en 'vast voedsel'.

quote:

De beste man heeft het ook over "hypes die binnen enkele maanden wel weer verdwenen zijn..." zoals de jeugdkerk :) Hoe komt hij er bij dat dat een hype is, ik denk dat dat nog wel even doorgaat.
Dan moet je die beste man ook goed quoten:
Hypes die nog steeds voortduren, maar die naar verwachting over enkele maanden (hooguit jaren) ook weer zullen verdwijnen, zijn de jeugdkerken, het profetische ministry-gebed en de doelgerichte boekjes van de Amerikaan Rick Warren.

quote:

Elke vorm van vernieuwing afdoen als een hype en dus maar afstoten... Alles wat anders is dan vroeger een snack noemen en als een niet-gezonde maaltijd bestempelen.
Je leest in het artikel dingen die er toch echt niet staan. Nergens staat dat iedere vernieuwing een hype is, dat lees jij er in. Dat vind ik dus een karikatuur ervan maken. Je blijft de schrijver neerzetten als een aards-conservatieve "boer" die gewoon tegen alle vernieuwingen is. Jammer.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #122 Gepost op: mei 19, 2004, 12:48:35 pm »

quote:

Peter schreef op 19 mei 2004 om 12:24:
[...]
Het woord ongezond komt helemaal niet in het artikel voor. Wel maakt de schrijver onderscheid tussen 'melk' en 'vast voedsel'.

Dus hij zegt cq. bedoelt volgens jou niet te zeggen dat het állemaal 'melk' is. Die indruk krijg ik althans wel enigszins.

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #123 Gepost op: mei 19, 2004, 01:11:09 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 19 mei 2004 om 12:48:
Dus hij zegt cq. bedoelt volgens jou niet te zeggen dat het állemaal 'melk' is. Die indruk krijg ik althans wel enigszins.

Ja, maar melk is dus wat anders dan ongezond voedsel. Ik zie trouwens niet wat 'het allemaal' hier betekent. Er worden concreet zaken aangewezen; niks 'alle vernieuwingen over één kam' dus.

Jeugdkerken kunnen m.i. heel goed dienen om te evangeliseren. Maar ik heb sterk de indruk, dat er nogal wat 'kerkmensen' op af komen. Voor hun is dit inderdaad melk i.p.v. vast voedsel. De uitzending van afgelopen zondag heeft dat beeld bij mij zeker niet weggenomen.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2004, 01:14:22 pm door Peter »

Anita

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #124 Gepost op: mei 19, 2004, 01:43:46 pm »
Maar misschien moeten we ons de vraag stellen waarom mensen die in principe allang aan vast voedsel toe moeten zijn nog zo op die melk afkomen. Zou het niet zo kunnen zijn dat ze wat melk nodig hebben omdat ze het vaste voedsel niet door hun keel kunnen krijgen??
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #125 Gepost op: mei 19, 2004, 01:46:33 pm »
Dit is dus de volgende hype, maar volgens mij was afgelopen jaar al een jaar waarin men opriep tot een wapenstilstand.
Dit alles maakt alleen duidelijk dat men collectief op zoek is naar rust en maar deze in de haast niet kunnen vinden.

De jeugdkerken is een steeds weer terugkerende behoefte aan erkening van de jongeren, die met 1 been in de (snelle) maatschappij staan en met 1 been in de (trage) kerkelijke gemeenschap. Bezinning is iets waar men wel over praat maar dit ook niet kan vinden.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #126 Gepost op: mei 19, 2004, 02:20:05 pm »

quote:

Picardijn schreef op 19 mei 2004 om 13:46:
Dit alles maakt alleen duidelijk dat men collectief op zoek is naar rust
Wat voor soort rust bedoel je hier?

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #127 Gepost op: mei 19, 2004, 02:34:46 pm »

quote:

Anita schreef op 19 mei 2004 om 13:43:
Zou het niet zo kunnen zijn dat ze wat melk nodig hebben omdat ze het vaste voedsel niet door hun keel kunnen krijgen??
... of niet door hun keel willen krijgen?

Anita

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #128 Gepost op: mei 19, 2004, 02:46:08 pm »

quote:

Peter schreef op 19 mei 2004 om 14:34:
[...]
... of niet door hun keel willen krijgen?

dat weet ik niet, ik kan niet in hun hoofden kijken. Maar laat ik eens voor mezelf spreken. Ik ben het er helemaal niet mee eens dat al die hypes allemaal 'melk' genoemd worden. Ik zie het juist als een uitbreiding van de maaltijden. Bij mijzelf en in mijn omgeving zijn het juist de mensen die hongerig zijn die er op af gaan. Zondags de diensten vinden ze niet genoeg, geloven doe je elke dag en daarom heb ik ook zo'n moeite met de negatieve toon die dat artikel van Aldwin Geluk uitstraalt. Het zijn namelijk niet de mensen die het allemaal nix interesseert die de boeken lezen van Randy Alcorn of 'de laatste Bazuin'. Die een alphacursus opzetten, die conferenties bezoeken of hun leven kritisch willen bekijken met 'doelgericht leven' van Rick Warren.
Je kunt op zaterdag ook de hele dag op het voetbalveld zitten hoor! Of elke avond lavenloos achter de tv hangen. Maar dat doen ze niet want ze zijn met God bezig, zélfs in huin vrije tijd! En daarom heb ik zo'n moeite met dat artikel: het praat negatief over mensen die heel graag dicht naar Jezus willen toegroeien!
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #129 Gepost op: mei 19, 2004, 02:56:03 pm »

quote:

Zwever schreef op 19 mei 2004 om 14:20:
[...]

Wat voor soort rust bedoel je hier?
Het zoeken naar een thuis, waar je je thuisvoelt.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #130 Gepost op: mei 19, 2004, 03:00:18 pm »

quote:

Anita schreef op 19 mei 2004 om 14:46:
[...]
En daarom heb ik zo'n moeite met dat artikel: het praat negatief over mensen die heel graag dicht naar Jezus willen toegroeien!

Dat is een misverstand. Het artikel is niet negatief over de mensen zelf, maar over alles waar ze achteraan lopen.
Als je dicht naar Jezus wilt toegroeien moet je het toch juist fijn vinden als er zaken ontmakserd worden die je daar toch niet zo bij helpen als je wel dacht?

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #131 Gepost op: mei 19, 2004, 03:01:41 pm »

quote:

Haha, wij zijn opgevoed met spruitjes en boerkool. En mijn moeder noemde eens alles wat maar pasta o.i.d. was "liflafjes"
Maar nu zijn daar ook hele gezonde maaltijden mee te maken.
Je hebt gelijk. Ik las eens in het ND dat Opwekkingliederen als een bak chips was, en de Psalmen een bruine boterham met kaas.
Ik vind dat erg kort door de bocht, en wordt er ook een beetje verdrietig van.

Trek het je niet aan... Die mensen weten gewoon niet beter... alhoewel, das inderdaad wel droevig dat dat zo is. En wat die spaggetti betreft, das allang geen hype meer te noemen he ;)

quote:

Er staat:

Laten we het eens één jaar proberen: één jaar lang geen conferenties, geen nieuwe gemeentemodellen, geen 'spraakmakende' boeken, geen Jezus-films, geen nieuwe liederen, geen stichtingen en geen platforms. Dat zijn immers allemaal snacks, en geen gezonde, voedzame maaltijden.

Geen gezonde maaltijden.... ZO wordt het genoemd... hoe kan het dat ik mensen on geen gezonde maaltijden, van iets wat de schrijver af doet als "melk" to toch zo groeien?!

quote:

Dan moet je die beste man ook goed quoten:
Hypes die nog steeds voortduren, maar die naar verwachting over enkele maanden (hooguit jaren) ook weer zullen verdwijnen, zijn de jeugdkerken, het profetische ministry-gebed en de doelgerichte boekjes van de Amerikaan Rick Warren.

We zullen zien of dat echt het geval is. De EO-jongerendag werd ook als zo'n hype gezien en bestaat nu ook al tientallen jaren... Het probleem is dat die man er van tevoren al vanuit gaat dat het een hype is, iets dat binnenkort zo weer is verdwenen... Je kunt niet bij alles wat opkomt roepen dat eht een hype is en zo weer wegzakt, dat moet je eerst maar eens bezien... en dat kan niet als je al die dingen een jaartje stop zet.

quote:

Je leest in het artikel dingen die er toch echt niet staan. Nergens staat dat iedere vernieuwing een hype is, dat lees jij er in. Dat vind ik dus een karikatuur ervan maken. Je blijft de schrijver neerzetten als een aards-conservatieve "boer" die gewoon tegen alle vernieuwingen is. Jammer
Als dat niet zo was zou de schrijver de mensen moeten oproepen onderscheid te maken tussen vernieuwing en hypes. Dat doet hij niet gezien het feit dat hij oproept een jaar lang niks te doen aan nieuwe liederen, congressen en ga zo maar door. Dat geeft al wel aan dat hij dat onderscheid niet maakt.... En dus veranderingen tegengaat... want als er nieuwe liederen zijn voor in de kerkdienst zou hij zeggen: Nee, daar doen we es ff een jaartje niet aan.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2004, 03:20:26 pm door Marnix »

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #132 Gepost op: mei 19, 2004, 03:09:46 pm »

quote:

Anita schreef op 19 mei 2004 om 14:46:
Ik zie het juist als een uitbreiding van de maaltijden. Bij mijzelf en in mijn omgeving zijn het juist de mensen die hongerig zijn die er op af gaan. Zondags de diensten vinden ze niet genoeg, geloven doe je elke dag en daarom heb ik ook zo'n moeite met de negatieve toon die dat artikel van Aldwin Geluk uitstraalt. Het zijn namelijk niet de mensen die het allemaal nix interesseert die de boeken lezen van Randy Alcorn of 'de laatste Bazuin'. Die een alphacursus opzetten, die conferenties bezoeken of hun leven kritisch willen bekijken met 'doelgericht leven' van Rick Warren.
Je kunt op zaterdag ook de hele dag op het voetbalveld zitten hoor! Of elke avond lavenloos achter de tv hangen. Maar dat doen ze niet want ze zijn met God bezig, zélfs in huin vrije tijd! En daarom heb ik zo'n moeite met dat artikel: het praat negatief over mensen die heel graag dicht naar Jezus willen toegroeien!

Maar nu suggereer je zelf toch ook een 'of-of'? OF je doet mee aan al die 'hypes' OF je zit thuis achter de geraniums. OF je wilt 'uitbreiding' op de maaltijden OF je bent helemaal niet hongerig. Moet je per se achter die 'hypes' aanlopen om door de week te geloven?

Ik ben wel met je eens dat melk nog altijd beter is dan niets, maar je kunt toch net zo goed door de week met je geloof bezig zijn zonder al die toestanden? Gewoon bijbellezen, bidden, er zijn voor mensen in je omgeving? Of ben je dan een 2e rangs gelovige? Nee toch.

Het is juist die kunstmatige tegenstelling die ervoor zorgt dat mensen zich minderwaardig voelen als ze juist niet aan die hypes meedoen. Het gevoel geven dat je toch echt niet meetelt als je niet op z'n minst ... en vul dan maar in.

Geluk had zijn artikel misschien wel iets positiever kunnen schrijven. Dus iets minder 'hoe moet het niet', en iets meer 'hoe dan wel'. Dat laatste moet je nu een beetje tussen de regels door lezen.

Anita

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #133 Gepost op: mei 19, 2004, 03:17:56 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 19 mei 2004 om 15:00:
[...]Dat is een misverstand. Het artikel is niet negatief over de mensen zelf, maar over alles waar ze achteraan lopen.
Als je dicht naar Jezus wilt toegroeien moet je het toch juist fijn vinden als er zaken ontmakserd worden die je daar toch niet zo bij helpen als je wel dacht?
Dan gaat de schrijver er dus van uit dat die dingen je dus toch 'niet zo bij helpen als je wel dacht?' Hoe komt hij daar bij? Als iets na verloop van tijd niet meer 'in' is hoeft dat toch niet te betekenen dat het geen enkele waarde heeft gehad? Ik ga nu ook niet meer met mijn kleding van 10 jaar geleden lopen. Hoewel ik het toendertijd met veel plezier heb gedragen, nu zou ik voor iets anders kiezen.

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #134 Gepost op: mei 19, 2004, 03:22:58 pm »

quote:

Jeugdkerken kunnen m.i. heel goed dienen om te evangeliseren. Maar ik heb sterk de indruk, dat er nogal wat 'kerkmensen' op af komen. Voor hun is dit inderdaad melk i.p.v. vast voedsel. De uitzending van afgelopen zondag heeft dat beeld bij mij zeker niet weggenomen.

dat mag jij vinden hoor. Ik denk er echter anders over... Nogmaals, als dat melk is.... vraag ik me af hoe mensen zo kunnen groeien van melk :) En na al dat vaste voedsel dat ik van jongs af aan in de vrijgemaakte kerk heb gekregen is zo'n slok GODfashion-"melk" wel ontzettend lekker en verrijkend.

quote:

Hehe. Het leuke is dat iemand gaat lopen roepen dat die dingen niet zo helpen als ik wel dacht.... terwijl hij/zij het misschien nog niet eens heeft uitgeprobeerd... en terwijl ik overal zie dat het wel zo helpt. Hoe komt ie er dan bij dat het toch niet zo helpt als we dachten,en is dat waar omdat hij dat zegt? Of kan het ook zijn dat hij dat denkt maar dat anderen er wel zeker een hoop aan blijken te hebben?

quote:

Ik ben wel met je eens dat melk nog altijd beter is dan niets, maar je kunt toch net zo goed door de week met je geloof bezig zijn zonder al die toestanden? Gewoon bijbellezen, bidden, er zijn voor mensen in je omgeving? Of ben je dan een 2e rangs gelovige? Nee toch.

Phew.... Gelukkig ga ik toch niet helemaal voor niks naar GODfashion en Kingsize toe... Ik was bijna bang dat het totaal zinloos was....

Om je vraag te beantwoorden, je kan ook door de week met je geloof bezig zijn zonder die toestanden... dat klopt. Maar ik heb wel gemerkt dat die toestanden me wer wel bij helpen er mee bezig te zijn. Als ik dat zo ervaar... mag dat dan? Of is het dan toch maar slecht omdat het een hype is (als dat al zo is)

quote:

Het is juist die kunstmatige tegenstelling die ervoor zorgt dat mensen zich minderwaardig voelen als ze juist niet aan die hypes meedoen. Het gevoel geven dat je toch echt niet meetelt als je niet op z'n minst ... en vul dan maar in.
Mee eens, mensen zijn niet minder als ze ergens niet aan meedoen. Wel vraag ik me af of ze dat gevoel echt zoveel wordt gegeven. Volgens mij valt dat best wel mee...
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2004, 03:32:15 pm door Marnix »

Anita

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #135 Gepost op: mei 19, 2004, 03:27:51 pm »

quote:

Peter schreef op 19 mei 2004 om 15:09:
[...]
Geluk had zijn artikel misschien wel iets positiever kunnen schrijven. Dus iets minder 'hoe moet het niet', en iets meer 'hoe dan wel'. Dat laatste moet je nu een beetje tussen de regels door lezen.

Hoi Peter

Ja, je kunt door de week ook prima christen zijn zonder Rick Warren of Randy Alcorn. helemaal met je eens! Mijn ervaring is echter dat juist deze extra dingen je weer stimuleren om meer met God bezig te zijn. Als iemand dat ook helemaal zelf in zijn binnenkamertje kan dan is dat geweldig. Ik heb daar anderen (lees: Gods werk in anderen) bij nodig en maak daar dankbaar gebruik van. Onderzoek het en haal het goede eruit, het slechte kan in de vuilnisbak.

Ik wil geen tegenstelling maken tussen mensen die niet en wel aan zulke dingen meedoen. Ik wil wel een tegenstelling maken tussen mensen die niet aan deze dingen mee doen maar wel de hele week vol zijn van voetbal, uitgaan, computeren en noem maar op én de mensen die op zoek zijn naar een heilig leven met God.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #136 Gepost op: mei 19, 2004, 03:40:15 pm »

quote:

Anita schreef op 19 mei 2004 om 15:27:
[...]

Ik wil wel een tegenstelling maken tussen mensen die niet aan deze dingen mee doen maar wel de hele week vol zijn van voetbal, uitgaan, computeren en noem maar op én de mensen die op zoek zijn naar een heilig leven met God.
Zó, die is duidelijk. d:)b

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #137 Gepost op: mei 19, 2004, 03:43:36 pm »
We worden het langzamerhand eens, Anita. Alleen dit zinnetje nog:

quote:

Anita schreef op 19 mei 2004 om 15:27:
Als iemand dat ook helemaal zelf in zijn binnenkamertje kan dan is dat geweldig.
Klinkt alsof dat een geweldige opgave is. Nu is dat voor een mens ook misschien wel een opgave, maar zou Gods Geest niet net zo goed (misschien wel beter!) in een binnenkamertje kunnen werken?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #138 Gepost op: mei 19, 2004, 04:27:36 pm »

quote:

Peter schreef op 19 mei 2004 om 15:43:
We worden het langzamerhand eens, Anita. Alleen dit zinnetje nog:
[...]
Klinkt alsof dat een geweldige opgave is. Nu is dat voor een mens ook misschien wel een opgave, maar zou Gods Geest niet net zo goed (misschien wel beter!) in een binnenkamertje kunnen werken?

Natuurlijk kan dat, maar ik heb het idee dat dit een wat heilige oplossing is om niet naar een conferentie te hoeven.
Hoewel God soms adviseert naar je binnenkamer te gaan, gaat dat meestal om gebed dat persoonlijk  van jou tot Hem gericht is.
Verder staat de bijbel bol van adviezen om toch vooral samen te bidden, elkaar tot hand en voet te  zijn, grote groepen die God lofprijzen en aanbidden, en menigten die jubelend voor Gods troon staan. Eenparig gebed vermag veel.

Anita

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #139 Gepost op: mei 19, 2004, 04:48:21 pm »

quote:

[message=113860,noline]
Klinkt alsof dat een geweldige opgave is.
Ja, soms is dat het ookvoor mij, ik ben niet altijd trouw in het bidden en bijbellezen. En daarom ben ik blij met anderen die mij daarin stimuleren. Zo'n dag als zaterdag helpt mij daar erg bij.

dingo

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #140 Gepost op: mei 19, 2004, 05:42:17 pm »
Mijn vingers jeuken om op bepaalde postings te reageren maar het lijkt me beter dat even niet te doen. Dus volsta ik met de mededeling dat ik even genoeg heb van de manier van (niet) discussieren in dit topic (en forum) en dus de komende tijd niet zal reageren.

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #141 Gepost op: mei 19, 2004, 05:52:59 pm »
En dat terwijl we het net eens beginnen te worden.... Misschien goed dat je dan idd ff niet reageert, anders blijven we bezig...

En ehm Dingo... maak je niet dik... ;) Dik zijn is een hype naar het schijnt! ;)

Rusty1979

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #142 Gepost op: mei 19, 2004, 05:54:51 pm »

quote:

spacy schreef op 19 mei 2004 om 12:03:
zaaien is duidelijk de opdracht die we gekregen hebben
en geschikt maken van de grond hoort daar bij ja
maar hoe het zaad verder zal groeien is iets wat we aan God mogen overlaten

de vormen van evangelisatie kunnen inderdaad wel weer een hype zijn
bijv de Jezus fanclub, of andere dingen die Peter Scheele uitprobeerd, hoelang heeft dat gedraaid ?
let wel, ik zie hem als een gezonde zaaier die doordacht iets uitprobeert en kijkt naar het effect, en werkt iets niet dan was het dus jammer, en misschien dat je dat dan een korte hype kunt noemen, maar zo heeft hij dus ook veel dingen gevonden die het hype stadia voorbij zijn en wel degelijk voor de lange duur goed bruikbaar zijn.
een zaaier waar je dus veel van kunt leren

dit weekend neem ik zelf weer deel aan de voorbereiding wat ooit misschien ook als hype begonnen is
evangeliserende vrijgemaakten op een camping 8)
jaja het oude vertrouwde E&R
in mijn geval Paasloo
Dit zaaien klinkt een beetje zoals de vergadering van gisteravond...waar zou dat toch vandaan komen...;)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #143 Gepost op: mei 19, 2004, 05:55:42 pm »

quote:

dingo schreef op 19 mei 2004 om 17:42:
Mijn vingers jeuken om op bepaalde postings te reageren maar het lijkt me beter dat even niet te doen. Dus volsta ik met de mededeling dat ik even genoeg heb van de manier van (niet) discussieren in dit topic (en forum) en dus de komende tijd niet zal reageren.

Zo reageer je niet, maar heb je toch alles gezegd.
Dat is ook een hype. ;)  Zeggen dat je er zó genoeg van hebt, dat je even niet mee doet. Waarmee je toch je boodschap hebt uitgezonden. :O

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #144 Gepost op: mei 19, 2004, 06:41:24 pm »
Rusty goed lezen, luisteren, onthouden, verwerken, en zelf weer gebruiken

zaad kan 30 voudig, 60 voudig en 100 voudig vrucht op brengen
zo kan een uitleg van 1 persoon 100-en mensen bereiken, hoewel hij het zelf misschien maar aan een enkele heeft verteld
[JESUS]Life[/JESUS]

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #145 Gepost op: mei 20, 2004, 12:43:40 am »

quote:

dingo schreef op 19 mei 2004 om 17:42:
 dus de komende tijd niet zal reageren.
Is een DINGO geen australische hond,die het nooit opgeeft??
Alleen door JEZUS

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #146 Gepost op: mei 20, 2004, 01:25:56 am »
Sst... je hoeft hem niet te dwingen te reageren hoor... als hij dat niet wil, accpeteer dat dan.

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #147 Gepost op: mei 21, 2004, 02:15:16 pm »
De reakties in het ND doen me wel goed, gelukkig zijn er een hopo mensen het niet met de strekking van het artikel eens.

Anita

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #148 Gepost op: mei 21, 2004, 02:18:50 pm »

quote:

Marnix schreef op 21 mei 2004 om 14:15:
De reakties in het ND doen me wel goed, gelukkig zijn er een hopo mensen het niet met de strekking van het artikel eens.
Ik wilde het net zeggen, wat een boel ingezonden stukken hierover! En inderdaad, de meesten delen de mening die wij hier ook al aangaven.

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #149 Gepost op: mei 22, 2004, 09:02:57 pm »

quote:

Marnix schreef op 21 mei 2004 om 14:15:
Alleen jammer dat ze niet met (goede) argumenten komen.