Ha Marnix,
Naar aanleiding van je opmerking
quote:
Als iemand dat gelooft en op bepaalde punten een wat andere visie heeft sta ik daar wel anders tegenover dan iemand die dat niet gelooft en een andere visie heeft, omdat mijn overtuiging, gebaseerd op de bijbel, in het ene geval zegt dat iemand gered wordt en in het andere geval dat iemand dat niet wordt. In het ene geval zal ik niet koste wat het kost iemand van mijn visie willen overtuigen want die persoon heeft het reddende geloof van Jezus dood voor onze zonden... een ander heeft dat niet.
wou ik dit zeggen (op het gevaar af dat we langzamerhand in details verzeild raken):
1/ Volgens mij zou ik helemaal nooit iemand moeten willen overtuigen van wat ik geloof. Getuigen van de zekerheid die je zelf (gekregen) hebt, is al mooi zat. Gewoon vertellen wat God in de bijbel naar deze wereld (en naar mijzelf) heeft toe willen brengen.
2/ Wat dat betreft maak ik (qua respectvolle benadering als mens) dus geen verschil tussen wie (wat jij zo ongeveer noemt) wel het zaligmakend geloof in Christus hebben, en mensen die dat zaligmakend geloof niet hebben.
3/ Of zowel de ene categorie, als de andere door mijn getuigenis, in het hart geraakt wordt, hangt niet van mijn overtuigingskracht af (gelukkig maar, want ik zou me aan een te grote verantwoordelijkheid vertillen), maar van de Geest die harten verandert.
4/ Dus als Moslims Moslim willen blijven? So be it. Op Gods tijd zal Gods Geest iets doen met het bijbels Evangelie wat ze van mij gehoord hebben. Ik mag honderd keer vinden dat Moslims echt fout zitten met hun geloof aan Mohammed, maar dat geeft mij niet het recht ze met mijn geloof te overrulen. Gewoon menselijk gezien kan dat al niet. Maar wat belangrijker is: zo gaat Christus zelf in het NT ook niet met mensen om. Als ik zelf wel op de 'overtuigingstoer' ga, is het bijkomend effect dat ik zelf heel gefrustreerd raak (en heel narrig ga reageren) wanneer ik er niet in slaag de ander op mijn lijn te krijgen. Lijkt me een beetje kinderachtig, al met al...
5/ In het verlengde daarvan moet ik mij dus net zo min het recht aanmatigen, t.a.v. christelijke 'andersdenkenden' om hen over 'mijn' streep heen te willen trekken. Ook ten aanzien van hen geldt: Gods Geest zal - wanneer het Hem goeddunkt - zijn werk doen met de informatie die (eventueel via jou of mij) hun hart geraakt heeft. Mijn verantwoordelijkheid is alleen: rekenschap afleggen van de hoop die in mij is. Niet meer, ook niet minder, en daar dus veel en gewetensvol werk van maken. Enkel en alleen op díe verantwoordelijkheid gaat mijn idee van 'uitkomen voor mijn eigen overtuiging' terug. Of mensen zich daarvoor openstellen, ligt buiten mijn bereik. Wat ik in dat verband voor ze doen kan, is bidden: om de Geest van Christus. Die is de Enige die echt kan overtuigen. En als je het over bidden hebt: Daarom komt het er in mijn beleving ook zo op aan, wat je als gemeente (via de voorganger) in het gebed naar God toedraagt bij een onttrekking.
6/ Misschien onnodig te zeggen: als ik op de lijn van 'willen overtuigen' ga zitten, ten koste van een integer 'getuigen / rekenschap afleggen', dan laat ik die arme medemensen die op die manier door mij onder druk worden gezet, als mens niet in hun waarde. Hun eventuele bekering zou dan niet een
geestelijke bekering zijn, maar een bekering als gevolg van mijn
psychisch overwicht. En dat moet je als christen volgens mij echt niet willen, want dan loop je per saldo het vrije (souvereine) werk van de Heilige Geest in de weg. Misschien dat het je zelf een kick geeft, maar je medemens help je daar niet echt verder mee.
Vriendelijke groet,
Mahüon
P.S. Dat onderscheid tussen 'geestelijk' en 'psychisch' (/6)heb ik geleend van Bonhoeffer. Zie
www.wifi-assen.nl/~mahuuo...r_gemeinsamesleben.htm#27