Auteur Topic: Evangelisch Gereformeerd!?!  (gelezen 5163 keer)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Evangelisch Gereformeerd!?!
« Reactie #50 Gepost op: juli 30, 2003, 09:50:25 pm »

quote:

op 20 Jul 2003 00:10:06 schreef jacco:
Volgens mijn interpretatie.............

in dat liedje betekent:
stil maar-> de betekenis van : er is hoop, troostvol, wees niet bang

wacht maar -> nu nog niet maar later wordt alles perfect, wacht maar eens af,  

Dit liedje heeft toch niks met werken voor de Heer te maken, maar dat deze aarde niet perfect is, integendeel.

Interessant... mijn ouders (vrijg.) gaven ook altijd sterk de voorkeur aan "Bid maar, werk maar." Past heel goed bij Klaas Schilder's cultuuropdracht.
Ik kan me in jacco's interpretatie vinden, maar vermoed dat Hanna Lam het oorspronkelijk anders bedoelde dan ik het graag bedoel.

Maar dat geeft helemaal niets.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 31, 2003, 12:53:19 am »
Om even de knuppel in het hoenderhok te gooien:

De volle breedte van het geloof ligt niet opgesloten in de GKV, die een wellicht doodgetheoretiseerde middenweg is, maar in

in de combinatie van zwaar orthodox denken over de zonde en het oordeel als de evangelische juichtoon van de verlossing.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 31, 2003, 07:19:35 am »

quote:

op 31 Jul 2003 00:53:19 schreef Johan V.:
Om even de knuppel in het hoenderhok te gooien:

De volle breedte van het geloof ligt niet opgesloten in de GKV, die een wellicht doodgetheoretiseerde middenweg is, maar in

in de combinatie van zwaar orthodox denken over de zonde en het oordeel als de evangelische juichtoon van de verlossing.

Hmmmmm, ik weet niet of je zo hart met evangelischen mee moet juichen.....
Ze hebben de bel horen luiden...... de klepel zijn ze nog steeds aan het zoeken.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 31, 2003, 07:39:38 am »

quote:

op 31 Jul 2003 07:19:35 schreef Chaveriem:
[...]

Ze hebben de bel horen luiden...... de klepel zijn ze nog steeds aan het zoeken.

Wat een minachting en tegelijkertijd hoogmoed ten opzichte van je medebroeders en zusters in Christus.
Ik protesteer tegen deze manier van spreken over mensen die God naar eer en geweten dagelijks zo goed mogelijk trachten te dienen.

Ik kan hiet eigenlijk maar één ding op antwoorden: Bekeer je!

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 31, 2003, 08:48:08 am »

quote:

op 31 Jul 2003 07:19:35 schreef Chaveriem:
[...

Alle gereformeerden die nu zwijgen stemmen toe.
Afijn het moet toch niet gekker worden.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 31, 2003, 09:16:00 am »
Wat een verschrikkelijke generalisaties! Ik wil ook wel een paar generalisaties in de strijd werpen, die m.i. iets constructiever zijn.

Wat hebben gereformeerden en evangelischen gemeen:
 * focus op Jezus Christus als de enige verlosser [= ze zijn christenen];
 * aanvaarding van de Bijbel als voldoende en betrouwbare basis voor de geloofsleer;
 * parallel verlopende kerkgeschiedenis tot en met de helft van de 17e eeuw of langer.
 * binnen beide categorieen een scala van orthodox naar vrijzinnig, van loodzwaar naar vederlicht, van sociale opvang tot strenge sekte, van middenstroom naar buitenbeen.

Op zich zou je op grond hiervan toch redelijk samen moeten kunnen doorpraten over allerlei zaken!

Wat zijn de grootste verschillen:
 * gereformeerden leggen groter accent op de geloofsleer (dogmaticisme), evangelischen op geloofsbeleving (anti-intellectualisme)
 * gereformeerden proberen vormen nauwkeuriger te bespreken en vast te leggen, evangelischen zijn wars van formaliteit
 * verschillen in de geloofsleer betreffen o.m. de charismata, de kinderdoop en natuurlijk de hele Arminiaanse controverse:
---> volledige verdorvenheid van de mens v.s. geloof mede op grond van eigen wil
---> onvoorwaardelijke verkiezing v.s. keuze van de mens
---> verzoening alleen met de uitverkorenen v.s. met de hele wereld
---> onweerstaanbare genade v.s. vrijblijvend aanbod van genade
---> bewaring van de heiligen v.s. aangewezen op eigen geloofskracht
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 31, 2003, 09:52:46 am »
Wat ik als vrijgemaakte met mijn post wilde zeggen is dat wij als GKV-ers ons zeer zeker niet op de borst moeten slaan.

Ik denk dat wij, met de Bond en de Ger Gem wel eens wat zwaarder aan onze zonden mogen tillen i.p.v. het automatisme waarmee we nu vaak op de vergeving rekenen,
en in de tweede plaats denk ik dat wij als GKV-ers ook wel eens een stuk blijer mogen zijn in ons geloof.

Want alleen als je echt bedroefd bent over je zonden, kun je echt blij zijn in je verlossing.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 31, 2003, 12:49:51 pm »

quote:

Wat een verschrikkelijke generalisaties! Ik wil ook wel een paar generalisaties in de strijd werpen, die m.i. iets constructiever zijn.
Volgens mij bestaan er geen constructieve generalisaties, omdat ze per definitie niet meer gericht zijn op individuele -door God geschapen- menselijke wezens, met persoonlijke gedachten, gevoelens, ervaringen en een toekomst!
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2003, 03:38:19 pm door Sam »

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 31, 2003, 01:30:17 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 09:16:00 schreef Qohelet:

Wat zijn de grootste verschillen:
 * gereformeerden leggen groter accent op de geloofsleer (dogmaticisme), evangelischen op geloofsbeleving (anti-intellectualisme)

The understatement of the year.
Wat ik zei over evangelischen, dat meen ik oprecht. Ik heb de twijfelachtige eer hier op enige ervaring te mogen bogen. Dit geldt overigens ook voor de gereformeerde kant. De Gereformeerden zijn dogmatischer, in de ogen van evangelischen wettisch. En dat is nu net wat de evangelischen missen. Zij zijn wetteloos. (zie ook onze andere discussie). In de kerk worden 10 woorden tenminste nog gelezen, in de evangelische gemeente vraag ik me weleens af of ze uberhaupt weten dat ze bestaan. ;(

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juli 31, 2003, 01:31:31 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 09:52:46 schreef Johan V.:
Wat ik als vrijgemaakte met mijn post wilde zeggen is dat wij als GKV-ers ons zeer zeker niet op de borst moeten slaan.

Ik denk dat wij, met de Bond en de Ger Gem wel eens wat zwaarder aan onze zonden mogen tillen i.p.v. het automatisme waarmee we nu vaak op de vergeving rekenen,
en in de tweede plaats denk ik dat wij als GKV-ers ook wel eens een stuk blijer mogen zijn in ons geloof.

Want alleen als je echt bedroefd bent over je zonden, kun je echt blij zijn in je verlossing.
Hier ben ik het mee eens. De zondekennis in de GKv wordt vaak weggemoffeld, aangezien we de verbondsvisie echt overdrijven. Aan de andere kant moeten we oppassen voor 'wat we ervaren, is waar', dat is een uitvinding van het postmodernisme en dus in grote mate wereldgelijkvormig.
Ps. 111:10

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juli 31, 2003, 04:44:52 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 13:31:31 schreef Wiering:
[...]

Aan de andere kant moeten we oppassen voor 'wat we ervaren, is waar', dat is een uitvinding van het postmodernisme en dus in grote mate wereldgelijkvormig.
Yep, evangeluschen zijn hier echt heel goed in...

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juli 31, 2003, 06:41:26 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 16:44:52 schreef Chaveriem:
[...]

Yep, evangeluschen zijn hier echt heel goed in...
En ben jij bent zeker goed in oordelen?!?

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juli 31, 2003, 06:43:20 pm »

quote:

Aan de andere kant moeten we oppassen voor 'wat we ervaren, is waar', dat is een uitvinding van het postmodernisme en dus in grote mate wereldgelijkvormig.
Ervoeren we maar wat meer, dan kunnen we ons er zorgen over maken.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juli 31, 2003, 07:27:06 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 18:43:20 schreef Sam:
[...]

Wat een cirkelredenering
Ps. 111:10

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juli 31, 2003, 07:43:34 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 12:49:51 schreef Sam:
[...]
Volgens mij bestaan er geen constructieve generalisaties, omdat ze per definitie niet meer gericht zijn op individuele -door God geschapen- menselijke wezens, met persoonlijke gedachten, gevoelens, ervaringen en een toekomst!

God zet zijn mensen samen in een kerk, waarover Hij zelf generaliserend spreekt.
Trouwens, het christelijk geloof is niet alleen een persoonlijke ervaring, maar heeft een objectieve inhoud: Jezus Christus en die gekruisigd! En daarover kunnen we best spreken.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juli 31, 2003, 07:51:25 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 18:43:20 schreef Sam:
[...]

Wat een generalisatie :|

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juli 31, 2003, 08:29:49 pm »

quote:

God zet zijn mensen samen in een kerk, waarover Hij zelf generaliserend spreekt.

Klopt, er is maar 1 kerk. En die kent vele verschijningsvormen.

quote:

Trouwens, het christelijk geloof is niet alleen een persoonlijke ervaring, maar heeft een objectieve inhoud: Jezus Christus en die gekruisigd! En daarover kunnen we best spreken.
Inderdaad, laten we daar dan ook over spreken.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juli 31, 2003, 09:04:40 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 18:41:26 schreef Sam:
[...]

En ben jij bent zeker goed in oordelen?!?

Like who isn't...... niets menselijks is mij vreemd ;)

Zo heb ik het overigens niet bedoeld. Het was een wat mislukte poging om mijn 'ervaring' weer te geven.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juli 31, 2003, 09:08:01 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 20:29:49 schreef Sam:
[...]

Klopt, er is maar 1 kerk. En die kent vele verschijningsvormen.

[...]

Niet om het een of ander Sam, maar waar staat dat, dat er maar 1 kerk is? Alleen bij mij in het dorp staan er tig (20-30), en de een weet het beter dan de andere (en ik natuurlijk ook).

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juli 31, 2003, 11:08:40 pm »
Jezus gaat voor één gemeente: "En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen", Mat 16, 18.
"Opdat zij allen één zijn gelijk Wij één zijn", Joh 17, 21.

Tegelijk wordt er in het Nieuwe Testament gesproken van ekklêsiai, gemeenten. Er wordt echter veronderstelt dat deze een eenheid vormen. Zie bijv. Paulus in 1 Kor 7, 17; 14, 33. Het felst bestrijdt de apostel gebrek aan eensgezindheid door beroep op de ene of de andere voorganger. 1 Kor 3, 8 enzo.

Merk op dat Paulus ook nog eens een geestelijke verklaring geeft voor het bestaan van scheuringen (hairêseis, vgl. Eng. heresy, ketterij...):

1 Kor 11, 19: "Want scheuringen moeten er wel onder u zijn, zal het blijken, wie onder u de toets kunnen doorstaan."

Het bestaan van vele elkaar beconcurrerende kerken is geen vrijblijvendheid. Het is
* ongehoorzaamheid aan het bevel tot zoeken van eenheid met ware gelovigen
OF
* het proces waardoor God de "rest die behouden zal worden" voortdurend onderscheid van andere, die zich ten onrechte kerk noemen. Immers, voor ons geldt wat ook voor Timotheüs gold: "bewaar wat u is toevertrouwd, houd u buiten het bereik van de onheilige, holle klanken en de tegenstellingen der ten onrechte zo genoemde kennis." (1 Tim 6,20)

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: augustus 01, 2003, 08:10:05 am »

quote:

Niet om het een of ander Sam, maar waar staat dat, dat er maar 1 kerk is? Alleen bij mij in het dorp staan er tig (20-30), en de een weet het beter dan de andere (en ik natuurlijk ook).
Waar christenen samenzijn is op dat moment een manifestatie van die ene kerk van ware gelovigen. Dus ga maar naar die 20 30 gemeenschappen en zoek je broeders en zusters op.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2003, 08:18:49 am door Sam »

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: september 21, 2003, 02:49:04 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 13:59:33 schreef joris(uit andere discussie):
We zijn inderdaad met het hele gezin bijzonder bewust de kerk uitgegaan. Omdat de God die wij hebben leren kennen ene hele andere lijkt dan in de kerk vereerd wordt. En dat doet mij zeer, maar ik begrijp het heel goed. Ik heb jarenlang opbouwend geprobeerd bezig te zijn en dat is ook gelukt, maar er komt ene tijd dat het niet meer kan. Dat de kerk je niet meer gebruiken kan. Klinkt niet cynisch, maar reeel. we werden tactiesch gevraagd te stoppen met bepaalde bezigheden: jongerenwerk, sing-in etc. En op onze vraag: waar mogen wij onze gaven nog inzetten kwam een negatief antwoord. Nou ja, geen antwoord. maar dat betekent in de kerk altijd: nee, of : niet interessant.

ik hoop hier het vuurtje wat op te porren. Want er moeten stappen in geloof gezet worden. Geen stappen in kwaadheid, maar in geloof. Niet in teleurstelling, amar in geloof. Niet in onverschilligheid, maar in geloof.

Opbouwend bezig zijn. Activiteiten organiseren. Heeft dit te maken met het geloof?
Er zijn mensen met een andere visie op het 'kerk zijn'. Namelijk: de verkondiging van Gods woord moet voldoende zijn om iedereen aan te scherpen en te stimuleren om als christen te leven. Daarnaast is er de kerkenraad, die toeziet op leer en leven van de gemeenteleden.

Volgens mij kunnen we in dat opzicht veel leren van evangelische christenen.

Wat is de ware kerkvisie?

Als je de Bijbel leest kun je ontdekken dat het leven als Christen veel meer is dan alleen maar het naleven van een paar regeltjes en precies navertellen wat de leer van de kerk is.
Een betere kerk begint bij jezelf.

the Servant

• brother let me be your servant
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: september 21, 2003, 05:37:37 pm »
evangelisch, gereformeerd, hervormd, getransformeerd allemaal woorden voor eenzelfde proces. Als ervaringsdeskundige, komend uit de Hervormde Kerk en nu actief lid zijnde van een evangelische gemeente, wil ik je oproepen om over deze woorden heen je af te vragen: wat is Gods bedoeling met de Gemeente. Hoe wil Hij in de gemeente tot Zijn doel komen.
De perfecte gemeente op aarde bestaat niet omdat zij gevormd wordt door niet volmaakte mensen. Onze Vader heeft gekozen om de mens te gebruiken binnen een gemeente.
Niets is vanzelfsprekend. Als je in de gereformeerde kerk opgroeit is het nog niet vanzelfsprekend dat je hier zult blijven. Het zal een persoonlijke keuze van jezelf worden en dan dien je te onderzoeken of het gedachtegoed waar je in bent opgegroeid ook de jouwe is. God wil je in dit proces met Zijn Heilige Geest begeleiden.
Niet vanuit traditie een keuze maken maar vanuit persoonlijke motieven, verlangen en geloof.
Ook het evangelische krijgt al kerkstructuren dat is inherent aan de mens.
Never change a winning concept !  

Gods Geest werkt op een andere manier als wij denken en we kunnen Hem niet in een kerkvorm vangen.

O-)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: september 22, 2003, 03:34:42 pm »
Voor de een zijn er bepaalde dagen, die een bijzondere betekenis hebben. Voor de ander maakt het geen verschil en zijn alle dagen gelijk. Laat ieder zijn eigen overtuiging volgen. Wie aan bepaalde dagen waarde hecht, doet het om de Here. Wie alles eet, doet het ook om de Here, want hij dankt Hem ervoor. En wie niet alles eet, doet het net zo goed om de Here en dankt Hem ook. Want niemand van ons leeft voor zichzelf En niemand van ons maakt zelf uit wanneer en waar hij zal sterven. Ons leven is voor de Here en ook ons sterven is voor de Here. Wij zijn van Hem, in leven en dood. Daarom is Christus gestorven en weer levend geworden. Hij moest immers de Heer van de doden en de levenden zijn? Hoe durft u dan een andere gelovige te veroordelen of op hem neer te kijken? (Romeinen 14:5-8)

Chaveriem, ik hoop dat God je ogen mag openen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: september 22, 2003, 03:43:46 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 17:37:37 schreef the Servant:
evangelisch, gereformeerd, hervormd, getransformeerd allemaal woorden voor eenzelfde proces. Als ervaringsdeskundige, komend uit de Hervormde Kerk en nu actief lid zijnde van een evangelische gemeente, wil ik je oproepen om over deze woorden heen je af te vragen: wat is Gods bedoeling met de Gemeente. Hoe wil Hij in de gemeente tot Zijn doel komen.
De perfecte gemeente op aarde bestaat niet omdat zij gevormd wordt door niet volmaakte mensen. Onze Vader heeft gekozen om de mens te gebruiken binnen een gemeente.
Niets is vanzelfsprekend. Als je in de gereformeerde kerk opgroeit is het nog niet vanzelfsprekend dat je hier zult blijven. Het zal een persoonlijke keuze van jezelf worden en dan dien je te onderzoeken of het gedachtegoed waar je in bent opgegroeid ook de jouwe is. God wil je in dit proces met Zijn Heilige Geest begeleiden.
Niet vanuit traditie een keuze maken maar vanuit persoonlijke motieven, verlangen en geloof.
Ook het evangelische krijgt al kerkstructuren dat is inherent aan de mens.
Never change a winning concept !  

Gods Geest werkt op een andere manier als wij denken en we kunnen Hem niet in een kerkvorm vangen.

O-)

Ik ben het hier niet helemaa mee eens. Ik ben van mening dat God je geplaatst heeft in een gemeente en dat je dan ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt tov die gemeente.

maar ik heb er inmiddels een topic over geopend

http://forum.gkv.nl/showt...435&pageID=255#bottom

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: september 22, 2003, 07:51:01 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 14:55:23 schreef Jakolien:
[...]

In ons gebed spreken wij tot God. Bij het lezen van de bijbel spreekt God tot ons.
Wiens woorden acht jij nu van groter belang??
Meen je dat serieus? Als je bidt, praat je dan alleen en luister je nooit? Probeer eens stil te zijn voor God! Dan kan Hij wel degelijk tot je 'spreken'.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: september 22, 2003, 10:50:54 pm »
Inderdaad. Bidden is niet tegen Iemand aanpraten... Bidden is een gesprek met God voeren! In een gesprek praat je met elkaar. Zo zie ik bidden ook.

Bij bijbel lezen spreekt God inderdaad tot je. Bij aanbidding eer je God, praat je tot Hem. Daarom denk ik dat bidden het allerbelangrijkste is. Om een relatie met iemand op de bouwen moet je niet alleen iemand tegen je laten praten of met iemand praten maar met elkaar een dialoog hebben!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

gertio

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: mei 30, 2004, 03:02:58 pm »
Ik wil jullie aandacht vestigen op een brochure op het web, waarin grondig op de evangelische gedachtenwereld wordt ingegaan. Daarin wordt beschreven in welk opzicht dat een gevaar vormt voor de gereformeerde kerken.

De auteur is niet de eerste de beste. Hij is emeritus hoogleraar aan de universiteit van Tilburg, jurist en psychiater.

De brochure heet:

DANKBAAR GEREFORMEERD
auteur: Willem Nieboer.

Het adres luidt: www.willem-nieboer.nl

Van harte aanbevolen

Gertio

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: mei 30, 2004, 03:34:40 pm »
De auteur is niet de eerste de beste. Hij is emeritus hoogleraar aan de universiteit van Tilburg, jurist en psychiater.
...............................................

Te dien tijde hief Jezus aan en zeide: Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard. Ja, Vader, zo is het een welbehagen geweest voor U. Matt.11 : 25
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: mei 30, 2004, 03:55:03 pm »
't gaat weer goed met de drogredenen 8)7

gertio

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: mei 30, 2004, 03:59:44 pm »

quote:

Mientje schreef op 30 mei 2004 om 15:34:
...............................................

Te dien tijde hief Jezus aan en zeide: Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard. Ja, Vader, zo is het een welbehagen geweest voor U. Matt.11 : 25

Sorry Mientje, Dat was niet de reden dat ik iets over de auteur vertelde.
Ik ben benieuwd naar je oordeel over de brochure en of je dan nog Matt.11:25 van toepassing vindt.

Gertio

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: mei 30, 2004, 04:18:15 pm »
Je gaat er in ieder geval van uit dat het oordeel wel goed zal zijn gezien zijn status, anders zou je het er niet bijgezet hebben, en dat is nou juist de wereldse wijsheid waar God om lacht.

Ik zag al punten waar hij iets veronderstelt een z.g vooroordeel van iemand die op afstand een mening geeft, toen ben ik meteen gestopt, het was het zoveelste geval.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

gertio

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: mei 30, 2004, 04:30:32 pm »

quote:

Mientje schreef op 30 mei 2004 om 16:18:
Je gaat er in ieder geval van uit dat het oordeel wel goed zal zijn gezien zijn status, anders zou je het er niet bijgezet hebben, en dat is nou juist de wereldse wijsheid waar God om lacht.

Ik zag al punten waar hij iets veronderstelt een z.g vooroordeel van iemand die op afstand een mening geeft, toen ben ik meteen gestopt, het was het zoveelste geval.

Ik heb dat er niet bijgezet omdat ik zijn oordeel bij voorbaat goed vind, maar omdat het grondig is en goed doordacht.

Jij bent wel snel in het reageren op grond van wat je in de inhoudsopgave zag.

Jammer dat deze brochure aan jou kennelijk niet besteed is. Het zou juist zo heilzaam voor je kunnen zijn.

Gertio

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: mei 30, 2004, 04:34:36 pm »
Uit voorzorg tegen verdere escalatie doe ik dit topic even op slot.

Een kick na 8 maanden met alleen de verwijzing naar een brochure is aan de zeer krappe kant. De reacties die volgden op de post gaan niet inhoudelijk in op het topic zelf. Een slotje lijkt me dus ook gepast.... een echte mod zal wel kijken of hij/zij mijn beslissing wil handhaven of niet.

@Gertio: Als je die brochure inhoudelijk wilt bespreken kun je daar een apart topic over opstarten. Graag iets meer samenvatting en/of eigen mening in verwerken zodat er een echte discussie kan ontstaan. Het alleen verwijzen naar een brochure stellen we niet heel erg op prijs ;)
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2004, 04:36:51 pm door Wybo »
Pinkeltjefan