Jezus gaat voor één gemeente: "En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen", Mat 16, 18.
"Opdat zij allen één zijn gelijk Wij één zijn", Joh 17, 21.
Tegelijk wordt er in het Nieuwe Testament gesproken van ekklêsiai, gemeenten. Er wordt echter veronderstelt dat deze een eenheid vormen. Zie bijv. Paulus in 1 Kor 7, 17; 14, 33. Het felst bestrijdt de apostel gebrek aan eensgezindheid door beroep op de ene of de andere voorganger. 1 Kor 3, 8 enzo.
Merk op dat Paulus ook nog eens een geestelijke verklaring geeft voor het bestaan van scheuringen (hairêseis, vgl. Eng. heresy, ketterij...):
1 Kor 11, 19: "Want scheuringen moeten er wel onder u zijn, zal het blijken, wie onder u de toets kunnen doorstaan."
Het bestaan van vele elkaar beconcurrerende kerken is geen vrijblijvendheid. Het is
* ongehoorzaamheid aan het bevel tot zoeken van eenheid met ware gelovigen
OF
* het proces waardoor God de "rest die behouden zal worden" voortdurend onderscheid van andere, die zich ten onrechte kerk noemen. Immers, voor ons geldt wat ook voor Timotheüs gold: "bewaar wat u is toevertrouwd, houd u buiten het bereik van de onheilige, holle klanken en de tegenstellingen der ten onrechte zo genoemde kennis." (1 Tim 6,20)