quote:
Evian schreef op 20 mei 2004 om 15:46:Heb ik al eens wat over gezegd: de Geest is niet achterlijk, die gaat zijn boodschap echt niet verpakken in een compleet cultuurongebonden manier, want dan zal niemand er iets van begrijpen. Ik poneer dus geen beperktheid van de HG, maar ik denk dat de HG rekening houdt met de beperktheid van de mens.
Je benadert het wel heel erg op een menselijke manier. En natuurlijk zorgt de Heilige Geest dat dingen misschien duidelijker worden door bijvoorbeeld ook voorbeelden te gebruiken.... Maar dat wil niet zeggen dat bepaalde dingen niet meer zouden gelden voor ons omdat het zo vreselijk
cultuurgebonden is beschreven.
Dan had de Heilige Geest het er wel voor ons bijgeschreven.... bv.
In de toekomst moet deze tekst niet meer zo worden opgevat als Ik deze er nu neer heb laten schrijven door Paulus....Want Hij houdt toch rekening met onze beperktheid, en had ons zeker een handje geholpen door dat duidelijk aan te geven. (Of wist de heilige Geest niet dat er meer mensen - ook uit latere tijden - deze brieven zouden lezen?

)
quote:
Als ENIGE inderdaad en daarmee is het voor Hem dus nutteloos om zich erboven te plaatsen als Hij het tegen de mens heeft, want de mens begrijpt dat niet.
En wat zegt Hij er zelf van in
1 Kor. 2
1 Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods. 12 Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen,
maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. 13 Hiervan spreken wij dan ook
met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is.quote:
Ik geloof niet in 'lezen door de Geest' als weg naar ultieme absolute (objectieve) waarheid, want ik zie om me heen dat iedereen die claimt 'door de Geest' te lezen, weer zijn eigen conclusie trekt. Ik geloof derhalve niet dat je je mens-zijn kunt ontstijgen, je blijft altijd beperkt, anders had de Geest al die mensen wel precies hetzelfde laten lezen.
Toch lees ik in bovenstaande teksten dat het WEL kan. Alleen wij mensen (en dan bedoel ik ook mijzelf voor de duidelijkheid

) kunnen onszelf niet helemaal loslaten... Hebben moeite om onze eigen mening opzij te zetten en ons alleen door de Geest telaten leiden. Ik ben er echter wel van overtuigd dat als
iedereen zich volledig onderwierp aan God bij het bijbellezen, we al een heel eind verder op weg zouden zijn. Hier op aarde zal het met ons nog niet volmaakt zijn; daarom mag er nog wel naar
gestreefd worden.
quote:
Ik geloof van niet: ik geloof dat God zeker wél rekening hield met hoe 'rijp' de maatschappij van toen was voor zijn ideeën.
De maatschappij in die dagen was NIET rijp voor Gods boodschap. Hij kwam tot de zijnen en die hebben Hem niet aangenomen. Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht. Als de maatschappij wel rijp ervoor was geweest hadden ze Hem massaal aangenomen.
Ik denk dat de maatschappij NOOIT rijp is voor Gods boodschap. Want de 'wereld' zit niet op een boodschap van persoonlijke 'uitlevering aan Christus' te wachten. Een boodchap waar je iets voor moet doen, spreekt veel meer aan. Wij moeten juist niets meer 'doen'; van ons wordt
vertrouwen gevraagd. Dat is iets heel anders want wij willen altijd eerst zien, en dan pas geloven.
quote:
Ik geloof dan ook in een bepaalde groei in de maatschappij, op geestelijk gebied, een proces van volwassenwording. Ik geloof dat we anno 2004 dus een heel stuk volwassener zijn dan in 35 of in 1000 voor Christus.
En wat de maatschappij betreft: onze civilisatie is een heel dun laagje; kijk maar naar Irak...en er zijn nog veel meer voorbeelden. De maatschappij is nog nooit zo verruwd en grof en versext geweest als tegenwoordig. En goddeloos.
Ik zie hier absoluut geen vooruitgang in. Wel misschien op intelectueel gebied. Dit is echter ook een valkuil. Men denkt God niet meer nodig te hebben (alleen moeten we nog ontdekken hoe we het eeuwige leven kunnen bezitten...-medisch-gezien)
quote:
Nogmaals: in de verschillen tussen NT en OT zie je dat God zich in zijn boodschap aanpast aan die rijpheid. In het NT hoefden er geen volkeren meer uitgeroeid te worden enzo. In 2004 hoeft dat al helemaal niet meer, maar ttv het OT was het een noodzakelijk iets omdat die maatschappij nog in een primitiever stadium verkeerde.
Dat heeft niets met de rijpheid van de maatschappij te maken maar met de manier waarop God in het Oude testament met de mens omging: Toen was het de wet: Oog om oog, tand om tand. En: Wie dit DOET zal leven.
Dat was het tijdperk van de wet, waar God zijn eisen liet zien en er ook naar handelde..... En het heil was beperkt (over het algemeen) tot het volk Israel, dat had een getuigenis moeten geven naarde volken toe.
In het nieuwe Testament is de Here Jezus gekomen: Die zei: Wie u op de ene wang slaat, keer hem ook de andere toe. Genadetijd. En het evangelie is de wereld overgegaan, wij allen kunnen nu tot God komen door Jezus. Het is niet meer beperkt tot het volk Israel. Genade is er voor iedereen en God is geduldig omdat Hij ieder zou willen behouden. Daarom wordt er nu nog niet geoordeeld. En dat is maar goed ook. Ander bleef er van alles op aarde niet veel over.
Joh 1,17
want
de wet is door Mozes gegeven (OT),
de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen NT).
Hebr. 1
1 Nadat God
eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, (OT) 2 heeft Hij
nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon (NT), die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen,
quote:
Dus nee, ik geloof niet in een universele boodschap die zonder bemiddeling van historische kennis tot ons kan komen uit het OT en NT. Ik geloof namelijk dat de mens zo'n universele boodschap helemaal niet kan bevatten.
Ik geloof wel in een universele boodschap: Alzo lief heeft God
de wereld gehad.....

en ieder die gelooft heeft eeuwig leven geldt nog
netzo als toen Jezus dit zei. Dit is voor mij genoeg en hoeft niet uitgelegd t worden met behulp van 2000 jaar geschiedenis.
En over het bevatten hebben we het al gehad. Zie de teksten uit 1 Korinthe hierboven....
quote:
Ik bedoel veel meer: je moet niet "Petrus" bestuderen, maar de maatschappij waarin hij leefde, het doel dat hij had, inderdaad ook zijn persoon, en de boodschap die hij in zijn geschriften wilde overbrengen. De persoon Petrus maakt van mijn historische analyse dus slechts een (klein) deel uit.
Wel nuttig maar niet noodzakelijk.
quote:
Antwoord: ik stel zelf geen restricties.
Algemene geldigheid wordt hier wel erg beperkt (kortzichtig zou ik bijna zeggen) geïnterpreteerd. Alsof ik niet geloof in de algemene geldigheid van de bijbel! Ik geloof alleen dat je hem niet ongemedieerd moet lezen en als je dat wel doet, kom je er m.i. niet eens achter welke algemeen geldige waarheden de bijbel ons wil doorgeven.
Niet mee eens

Jij beslist ZELF dat bepaalde teksten nu niet meer op die manier waarop ze er staan, gelden. DAT zijn jouw restricties.
quote:
Dit is wel een vervelende suggestie van je. Ik gebruik mijn methode niet alleen voor stukken uit de bijbel die me niet bevallen. Zo eerlijk wil ik natuurlijk wel zijn. Ik sluit niet uit dat de bijbel bekeken via mijn methode erg veel dingen kan zeggen die mij niet bevallen.
Ik heb niet de intentie iets te suggereren, en zeker niet iets wat vervelend is

…
Ik zeg het volgende op jouw opmerking dat we de bijbel van uit de historische context moeten vertalen::
Ik vind: Als de bijbel echt nu nog geldig is, IS hij dat ook in 2004 ZONDER inmenging van onze kant dat wat ons niet meer uitkomt cultuurgebonden zo zijn..... Als ik praat over ‘ik’ ben ik dat zelf, en
ons sluit mijzelf in, en is algemeen bedoeld. Anders had ik wel gezegd: wat
jou niet meer uitkomt….
En wat doe je dan als via
jouw methode een heleboel uitkomsten je niet bevallen?

quote:
Jij gaat hier een heel andere kant op, waarbij het bijna zo wordt dat de vrouw nooit in het ambt zal worden toegelaten omdat we daarvoor een tekst die ons niet bevalt anders moeten interpreteren en dat mag pertinent niet...
Ik denk dat je het precies zo zegt als ik het bedoel

en ik denk dat je ‘bijna’ wel weg kan laten. Over twintig jaar staat er nog precies hetzelfde in 1 Korinthe 14; dus vind ik dan nog steeds dat God tegen mij zegt dat de vrouw moet zwijgen.
quote:
Ik ga deze tekst niet aanhangen omdat ik vind dat ik teksten die me niet bevallen niet mag schrappen. De enige reden waarom ik een tekst zou aanhangen, is omdat ik geloof dat ik de goede interpretatie te pakken heb (voor zover dat mogelijk is, want ik blijf mens - en jij ook, dus deze beperking geldt eigenlijk voor ieders interpretatie).
Jij geeft het een negatieve motivatie:
omdat ik een tekst (die me niet bevalt) niet mag schrappen, hang ik die toch aan……Dat is één kant van de zaak. Ik kijk ook naar meer dingen dan dat alleen. Wel vind ik dat in het nieuwe testament en vooral in de brieven, het geschrevene rechtstreeks voor christenen is bestemd. Dat zal ik zeker niet als cultuurgebonden terzijde schuiven.
De bijbel geeft zelf aan of iets niet meer geldig is. Bijvoorbeeld in Hebreeën wordt duidelijk aan gegeven dat het oude verbond verouderd en verjaart…en dus niet ver is van verdwijning.
Jij hangt een tekst aan
als je vindt de juiste interpretatie te pakken te hebben.
Kan ik hieruit opmaken dat jij bepaalde teksten (nog) ‘links’ laat liggen?