Auteur Topic: Waar ga jij heen als je vannacht sterft?  (gelezen 3814 keer)

moosterh

• Bekijk profiel
Waar ga jij heen als je vannacht sterft?
« Gepost op: mei 10, 2004, 08:21:57 am »
Gistermorgen begon onze predikant zijn preek over het eeuwige leven met deze vraag. Naarmate zijn verhaal vorderde,  werd de vraag steeds indringerder.
Aspecten die aan bod kwamen waren of je er klaar voor bent, of je er zeker van bent en wat de consequenties zijn voor je eigen leven.
Het heeft mij in elk geval aan het denken gezet. Ik was benieuwd hoe jullie deze vraag zouden beantwoorden.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 10, 2004, 08:51:06 am »
"...heden zult gij met mij in het paradijs zijn"

en al het andere wat daarop volgt...

aan de ene kant zou ik heel erg blij zijn, aan de andere kant het ook weer jammer vinden dat ik niet even een tijdelijk afscheid kon nemen.
maar ik denk dat God ons zowiezo niet eerder meeneemt dan dat Hij het plan wat Hij heeft met ons leven uitgevoerd heeft.
[JESUS]Life[/JESUS]

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2004, 04:52:01 pm »
kweenie ik weet wel dak nu in de hel ben, nu ik besef dat alles in wezen droefheid en oordeel is.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 04:52:09 pm door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 10, 2004, 06:02:40 pm »

quote:

Joeri schreef op 10 mei 2004 om 16:52:
kweenie ik weet wel dak nu in de hel ben, nu ik besef dat alles in wezen droefheid en oordeel is.
Ik denk dat jij dan de hel wel een beetje onderschat........aangezien het de meest vreselijke plaats is waar je kunt zijn........ waar wening zal zijn, vuur, knersing der tanden............ En dat is absoluut niet hier.........

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 10, 2004, 06:07:21 pm »
Niemand wil naar de hel. Maar als geloof je daar van zou redden, hoe weet je dan zeker dat je het geloof hebt zoals dat god bedoelt?
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2004, 06:10:12 pm »
jfwolf, emoties zijn erger dan een aards vuur. ik ween niet, maar mijn hart huilt, omdat het beseft dat liefde kan bevriezen, en wanneeer dat gebeurt, zal iedereen verleid worden om a la farizeeer het licht van God te veroordelen.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 10, 2004, 06:33:27 pm »

quote:

Michael schreef op 10 mei 2004 om 18:07:
Niemand wil naar de hel. Maar als geloof je daar van zou redden, hoe weet je dan zeker dat je het geloof hebt zoals dat god bedoelt?

Goede vraag. Henk Rothuizen heeft daar een prachtig boekje over geschreven:

"Geloof jij ook om niet in de hel te komen?"

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 10, 2004, 07:03:03 pm »

quote:

spacy schreef op 10 mei 2004 om 08:51:

Dat dacht ik ook toen ik vanmorgen dit nieuwe topic las...
Maar ik dacht, laat ik nu eens niet direct met een bijbeltekst beginnen... :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 10, 2004, 10:58:40 pm »
Citaat
spacy schreef op 10 mei 2004 om 08:51:

en al het andere wat daarop volgt...

MET MIJ!! zegt Jezus
Alleen door JEZUS

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 10, 2004, 11:16:01 pm »
Laatst was ik met iemand(Geref.vrijg.)in gesprek over dit onderwerp.
Ik vroeg:
Ben je zeker van Eeuwig leven??
Ik kreeg het antwoord:
Ik ga elke zondag twee keer naar de kerk,en probeer door de week ER naar te leven.
Dus ik DENK het wel??
Alleen door JEZUS

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 11, 2004, 05:42:56 am »
Wie "in Hem" is, blijft "in Hem". Zijn Geest, door Wie wij verzegeld zijn en Die als onderpand is gegeven voor wat er in de hemel is weggelegd, getuigt met onze geest dat we een kind van God zijn. En waar anders dan bij Hem, zul je zijn als je ontslaapt.
Vergeet niet dat we al gestorven zijn, met Hem. En we zijn dus ook opgestaan, met Hem. Het is zelfs zo dat we als kind van God de dood niet zullen zien. Jezus heeft voor ons de dood gesmaakt. Wat een Verlosser!!

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 11, 2004, 07:51:23 am »
De predikant die zondag deze vraag stelde waarschuwde ook nadrukkelijk voor de kwalijke rol van de duivel. Hij is voortdurend bezig om de zekerheid die je hebt over je eigen redding te ondermijnen.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 11, 2004, 08:59:55 am »

quote:

Joeri schreef op 10 mei 2004 om 18:10:
jfwolf, emoties zijn erger dan een aards vuur. ik ween niet, maar mijn hart huilt, omdat het beseft dat liefde kan bevriezen, en wanneeer dat gebeurt, zal iedereen verleid worden om a la farizeeer het licht van God te veroordelen.

Jouri,

Ik begrijp wat je bedoelt. Je hart huilt omdat het beseft dat de liefde kan bevriezen. Maar juicht je hart ook niet meteen, omdat je beseft dat er liefde is en dat er door alle ellende heen, uitzicht is op Christus en zijn liefde.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 11, 2004, 09:02:16 am »

quote:

els schreef op 11 mei 2004 om 05:42:
Wie "in Hem" is, blijft "in Hem". Zijn Geest, door Wie wij verzegeld zijn en Die als onderpand is gegeven voor wat er in de hemel is weggelegd, getuigt met onze geest dat we een kind van God zijn. En waar anders dan bij Hem, zul je zijn als je ontslaapt.
Vergeet niet dat we al gestorven zijn, met Hem. En we zijn dus ook opgestaan, met Hem. Het is zelfs zo dat we als kind van God de dood niet zullen zien. Jezus heeft voor ons de dood gesmaakt. Wat een Verlosser!!

We zullen als kind van God de dood niet zien??? Bedoel je de eeuwige, geestelijke of natuurlijke dood??
 Ik denk dat een kind van God de geestelijke dood heeft afgeworpen, de eeuwige dood ontloopt en de natuurlijke dood gewoon meemaakt.

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 11, 2004, 09:06:07 am »
Ik geloof niet om niet in de hel te komen, daar ik ook niet in een hel zijnde een plaats van eeuwige pijniging geloof. Is sowieso de vraag in hoeverre het bijbels is...

Het meer van eeuwig voor staat voor eeuwige vernietiging, zijnde de tweede dood.

---

Of Jezus daadwerkelijk zei: Heden zult gij met mij in het paradijs zijn, of dat hij zij: ik zeg u heden, Gij zult met mij in het paradijs zijn, da's nog de vraag.

Waar de bijbel heeel duidelijk over is is dat men, wanneer men dood is, van niets meer af weet. "Er zijn nog gedachtes, nog overleg in Hades, de plaats waarheen gij gaat. " "De levenden zijn bezorgt over wat zij zullen eten en drinken. De doden zijn zich echter van niets bewust".

---

Ik ben geen gezalfde, dat weet ik zeker, ik hoop op een aards paradijs. Dus ik ga niet naar de Hemel, ben niet 1 van GOds uitverkorenen om samen met Jezus te regeren.

Ik geloof, dat ik net als lazarus, ga slapen en hopelijk een opstanding krijg. Een opstanding des levens.
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 11, 2004, 09:19:13 am »
Citaat
reindertje schreef op 11 mei 2004 om 09:06:
Ik geloof niet om niet in de hel te komen, daar ik ook niet in een hel zijnde een plaats van eeuwige pijniging geloof. Is sowieso de vraag in hoeverre het bijbels is...

>>>>Mattheüs 25:41  Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
>>>>Mattheüs 25:30  En werpt den onnutten dienstknecht uit in de buitenste duisternis; daar zal wening zijn en knersing der tanden.

Het meer van eeuwig voor staat voor eeuwige vernietiging, zijnde de tweede dood.

>>>Openbaring 20:14  En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 11, 2004, 09:49:41 am »
Ja wat wil je zeggen met die bijbelteksten?

Deze ondertsteunen toch eerder mijn opvattingen?

Ik zeg niet dat er geen hel is. Is vertaling van Hades. Maar betekent gewoon dood.

Satan zal in het meer van vuur geworden worden wat als betekenis heeft, de tweede dood, ofwel eeuwige vernietiging, precies zoals jouw tweede tekst laat zien...

Waar staat letterlijk in de bijbel dat de Hel een plaats is van eeuwige pijniging?

Als je vernietigd wordt voor eeuwig, betekent dat er er geen opstanding meer mogelijk is, dat je voor eeuwig vernietigt bent.
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 11, 2004, 10:41:09 am »
Hangt je eeuwig lot samen met hoe zeker je je over dat lot voelt?
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 11, 2004, 10:58:41 am »
Nee zo bedoel ik het niet....

Ik heb het alleen over de hemelse roeping. Degene die samen met Jezus zullen regeren, de gezalfden, het hemelse Israel, die zullen het ook echt weten van zichzelf dat ze een hemelse roeping hebben, dat wel.

Maar dan nog, het is natuurlijk uiteindelijk God die de harten kan lezen en kan oordelen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 11, 2004, 04:09:43 pm »
Mijn lichaam gaat naar Heidelberg. Daar word het geplastineerd door van Hagen. De "rest" van mij blijft "voortbestaan" in iedereen die ik getroffen heb, en waar ik (een beetje) invloed op achtergelaten heb.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 08:44:48 pm door vrolijke »

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 11, 2004, 05:52:50 pm »

quote:

reindertje schreef op 11 mei 2004 om 10:58:
Degene die samen met Jezus zullen regeren
Even off-topic: Waar regeer je dan over? Immers, alle aanwezigen hebben die belofte gehad. Het regeren moet dus wel beeldspraak zijn, hoe graag iedereen ook de hemelse politiek in zou willen ;)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 11, 2004, 08:06:27 pm »
Naar een leuke plek. Het maakt me geen donder uit waar dat is en hoe dat zal zijn. Ik word verder niet door enige kennis gehinderd. De hemel is geen doel maar een leuke bijkomstigheid van mijn Christen-zijn.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 11, 2004, 08:33:21 pm »
Ik weet het niet.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 12, 2004, 05:35:58 am »

quote:

jfwolf schreef op 11 mei 2004 om 09:02:
We zullen als kind van God de dood niet zien??? Bedoel je de eeuwige, geestelijke of natuurlijke dood??
 Ik denk dat een kind van God de geestelijke dood heeft afgeworpen, de eeuwige dood ontloopt en de natuurlijke dood gewoon meemaakt.
Ik denk dat we als kind van God het toch anders zullen beleven als niet-verloste mensen. Natuurlijk wacht ons lichaam nog op de verlossing, op het moment dat we onsterfelijkheid en onvergankelijkheid zullen aandoen. Vóór die tijd is de mogelijkheid er dat we ontslapen. Maar de dood, die macht die in de poel des vuurs geworpen gaat worden, die zullen we niet zien. Dat heeft Jezus beloofd (Joh. 8: 31) en Hem geloof ik.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 15, 2004, 02:05:29 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 mei 2004 om 20:06:
[...] De hemel is geen doel maar een leuke bijkomstigheid van mijn Christen-zijn.

Hmmm... die ga ik onthouden...!

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 15, 2004, 06:52:13 pm »
Een antwoord op de vraag waar ga ik heen als ik nu sterf is voor mij heel simpel en duidelijk: ik ga naar huis! Dat is het enige dat voor mij telt. In mijn leven hier en nu wil ik ervoor zorgen dat ik de door mijn Vader gewezen Weg blijf volgen door steeds in contact te staan met Zijn Wegwijzer, de Heilige Geest.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 15, 2004, 10:42:41 pm »

quote:

HenkG schreef op 15 mei 2004 om 18:52:
Een antwoord op de vraag waar ga ik heen als ik nu sterf is voor mij heel simpel en duidelijk: ik ga naar huis! Dat is het enige dat voor mij telt. In mijn leven hier en nu wil ik ervoor zorgen dat ik de door mijn Vader gewezen Weg blijf volgen door steeds in contact te staan met Zijn Wegwijzer, de Heilige Geest.

Wat mooi,toch
Mooiere is er niet
GOD IS ZEER GROOT
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 10:10:56 am door rinuz »
Alleen door JEZUS

mirjam natasja

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 16, 2004, 07:19:14 pm »
Ik weet zeker dat ik dan naar Jezus ga, naar de hemel, want daar is Hij. Maar eigenlijk (mag ik niet zeggen van Rinus) hoop ik dat Jezus vannacht nog terugkomt om Zijn gemeente op te halen want dan hoef ik niet eerst te sterven.
Blijf in Mij gelijk Ik in u en Ik zal u geven de wensen van uw hart.

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 16, 2004, 09:02:40 pm »
Nergens want dan blijf ik nog in mijn bedje liggen totdat ze merken dat ik dood ben.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 16, 2004, 09:10:53 pm »

quote:

[message=113116,noline]mirjam natasja schreef op 16 mei 2004 om 19:19[/m(mag ik niet zeggen van Rinus) hoop ik dat Jezus vannacht nog terugkomt om Zijn gemeente op te halen want dan hoef ik niet eerst te sterven.
Wat bedoel je ?
Alleen door JEZUS

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 16, 2004, 09:17:14 pm »

quote:

mirjam natasja schreef op 16 mei 2004 om 19:19:

. Maar eigenlijk (mag ik niet zeggen van Rinus)

.

ohhhhhhhhhhhh,
zoooooooooooooo
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2004, 11:43:38 am door rinuz »
Alleen door JEZUS

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 21, 2004, 12:59:00 am »

quote:

bart1984 schreef op 16 mei 2004 om 21:02:
Nergens want dan blijf ik nog in mijn bedje liggen totdat ze merken dat ik dood ben.
vind jij het goed,dat ik voor jou bid?
Alleen door JEZUS

Enigma

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 22, 2004, 02:22:23 am »
Ik hoop, ik geloof......................

naar HUIS!

en die me voorgegaan zijn die wachten daar,oh gelukzalige verwachting.

Enigma.
Ik wens je Vrede en alle goeds

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 23, 2004, 09:58:45 pm »
zeg niet te snel dat jullie naar de hemel gaan medezondaars van me.
jezus zal ook tegen mensen zeggen dat hij ze niet gekend heeft.
Weet dat God houd van degene die zeer gering over zichzelf denkt, berouw heeft, de laatsten zullen de eersten zijn ,wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden!

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 23, 2004, 10:07:10 pm »
Joeri, dat is nu geloven: zeker weten en vast vertrouwen!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis