quote: Zwever schreef op 23 mei 2004 om 13:38:Een vraag naar aanleiding van de heidelbergse catechismus:
Vraag 48: Maar als de menselijke natuur niet overal is waar de godheid is, worden dan de twee naturen in Christus niet van elkaar gescheiden?
De twee naturen in Christus, dat klinkt tegenstrijdig want bijbels gezien, heeft Jezus een goddelijke natuur en
geen menselijke natuur.
Deze goddelijke natuur zat in een lichaam
aan der mensen gelijk. (Rom. 8: 3)
Dus aan de buitenkant wat Jezus een mens, maar Hij was in Zichzelf (zijn Geest) volop God. (Kol 2: 9)
quote:
Antwoord: Beslist niet. Want zijn godheid kan door niets ingesloten worden en is overal tegenwoordig1.
1 Jes. 66:1; Jer. 23:23, 24; Hand. 7:49; 17:27, 28.
Deze teksten gaan over God zoals Hij ook in het Oude Testament beschreven wordt, en Hand. 17 is na het Pinkersterfeest en de hemelvaart..... Dus niet over de tijd dat Jezus mens op aarde was.
quote:
Daaruit volgt dat deze godheid wel buiten haar aangenomen mensheid is2, maar toch ook in haar is en persoonlijk met haar verenigd blijft.
2 Mat. 28:6; Joh. 3:13; 11:15; Kol. 2:9.
Hoezo volgt uit dat God algemeen tegenwoordig is, OOK dat de godheid van Jezus ook buiten zijn menselijk lichaam aanwezig was? Ik kan dat niet zo 1 2 3 concluderen.
De teksten bij punt 1, over de alomtegenwoordigheid van God, sluiten niet uit dat Jezus tijdens Zijn leven op aarde al deze Godheid IN Zich had, en niet buiten Zich. God de Vader was de eerste persoon van de Godheid die wel alomtegenwoordig bleef..... En toch zei Jezus: Ik en de Vader zijn één.
quote:
Waarom wordt hier gezegd dat de Godheid van Jezus tegelijk buiten de mens Jezus bestond? Werd God de Zoon dan niet volledig mens en daardoor 'opgesloten'? Bleef de drieëenheid gewoon bestaan in al haar volheid? Nee toch?
Gods Zoon werd volledig mens maar was ook volledig God, in Hem woonde als de volheid van de Godheid in een lichaam. Dat bleef zo. En "Ik en de Vader zijn één", geeft volgens mij aan dat de drieeenheid bleef bestaan. De Heilige Geest was ook de Geest van Christus.
quote:
Oftewel: bestaat er nu nog een mens Jezus en een God Jezus? (zoals omringende catechismusvragen lijken te zeggen)? Was de mens Jezus - toen Hij op aarde was - slechts een deel van God de Zoon?
Nee, ik denk het niet. Hij kwam naar de aarde, en dat was niet half of zoiets.
quote: Misschien wat warrige vragen maar het zijn ook moeilijke zaken

Ach, mijn antwoorden zullen misschien ook niet superduidelijk zijn