Vervlakking geldt meer dan alleen de prediking, hoewel het (vaak) wel daarbij lijkt te beginnen.
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik soms erg weinig hoop heb voor onze kerken als instituut, maar ook als lichaam.
Enerzijds zien we heel veel enthousiasme (er moet van alles veranderen, we moeten de last van vroeger van ons afschudden), aan de andere kant zien we heel veel plaatselijke gemeentes die niet meer rond kunnen komen, financieel, gewoon, omdat mensen steeds minder kunnen bijdragen.
Het wordt voor gemeentes steeds moeilijker om aan ouderlingen en diakenen te komen. Mensen haken massaal (echt massaal) af.
Studenten voor de opleiding in Kampen zijn bijna niet meer te vinden.
Steeds meer jongeren wonen samen.
Steeds meer jongeren gedragen zich in woord en wandel als ongelovigen. Overigens zijn ze wel te porren voor een jeugddienst.
Ik zit nu niet alleen maar te zeuren; ik zie dit in mijn eigen omgeving.
Nu kom ik ook regelmatig in 'refo-' kringen. En daar zie ik iets anders. Lange rokken en hoeden, daar heb ik een gezonde afkeer van, in eerste instantie. 't Komt een beetje saai en wereldvreemd over.
Nu gaat het mij niet om die rokken en die hoeden, dat voel je aan, maar hier vind ik wel wat ik graag bij ons zou willen vinden: geen opgelegde vrolijkheid, minder wereldgelijkvormigheid, mensen die willen gaan voor God, en niet met grote woorden en spetterende (jeugd-) kerkdiensten, maar mensen die hun hart aan God geven, zonder het van de daken te roepen.
Ik denk dat deze, reformatorische, getrouwe kerken de toekomst hebben.
Ik denk dat de vrijgemaakte kerken niet de toekomst hebben.
Ik denk echt, dat de vervlakking steeds meer te voorschijn komt. We laten toch allerlei dingen los. En dat gaat heel geleidelijk. Maar uiteindelijk zullen we, als God het niet verhoedt, eindigen als vrijzinnig bolwerk, waar iedereen kan doen en laten en zeggen wat hij of zij wil.
Laat me maar een zeur zijn, laat me maar 'saai' zijn, laat me maar 'weinig vernieuwend' zijn. (valt trouwens best mee, ben helemaal niet tegen vernieuwing, maar wel tegen vervlakking).