Auteur Topic: Uitgaan  (gelezen 4642 keer)

Marnix

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Gepost op: mei 26, 2004, 02:14:15 pm »

quote:

De mensen die met de wereld bezig zijn, laten zien dat God voor elke dag er is en belangrijker is in je leven dan wat anders....
En ik heb in de gaten dat ongelovigen EN gelovigen blijkbaar ook, fanatiek stappen elke week.

Persoonlijk vind ik 'stappen' niet kunnen....bar bezoek en drinken, roken...en waar je dan mee in aanraking komt.......maar misschien vinden jullie dit alweer heel vreemd, zou kunnen  ))

quote: Marnix

Zou kunnen ja, ik ga best wel eens uit, poolen in het poolcafe, lekker een biertje drinken met vrienden in de kroeg... Ik zie het probleem niet zo...

Wat mij betreft mogen christelijke jongeren best uitgaan. In de kroeg kun je namelijk ook uitstralen dat je christen bent...

Hoe zit dat met de forumbezoekers? Wie gaan er regelmatig uit?

Hoe kijk je tegen uitgaan aan? Vind je dat het als christen eigenlijk niet zou moeten kunnen, of vind je het juist wel goed? Of vind je dat het niet zoveel kwaad kan?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

lonneke

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2004, 02:27:31 pm »
Ik vind dat uitgaan wel kan. Wanneer je altijd maar in dat beschermende wereldje blijft zitten zul je nooit leren je verantwoordelijkheid te dragen. Je verantwoorden in je christen zijn. Daar niet bang voor zijn of schamen maar gewoon vertellen wie je bent. Niet meer en niets minder dan een ander, gelovig of niet gelovig.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2004, 02:52:11 pm »
Wat bedoel je met 'uitgaan' in de zin 'ik vind dat uitgaan wel kan'. Er zijn natuurlijk 'gradaties' in uitgaan.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #3 Gepost op: mei 26, 2004, 02:58:31 pm »

quote:

lonneke schreef op 26 mei 2004 om 14:27:
Ik vind dat uitgaan wel kan. Wanneer je altijd maar in dat beschermende wereldje blijft zitten zul je nooit leren je verantwoordelijkheid te dragen. Je verantwoorden in je christen zijn. Daar niet bang voor zijn of schamen maar gewoon vertellen wie je bent. Niet meer en niets minder dan een ander, gelovig of niet gelovig.

Zongen wij vroeger niet altijd :

Welzalig hij, die in der bozen raad
niet wandelt, nog op 't pad de zondaars staat,
noch nederzit, daar zulken samenrotten,
die roekeloos met God en Godsdienst spotten,
maar 's Heren wet blijmoedig dag en nacht
herdenkt, bepeinst en ijverig betracht.

De eerste 4 regels vind je terug in een café.

Of geldt dat nu niet meer ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

lonneke

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #4 Gepost op: mei 26, 2004, 03:07:24 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 26 mei 2004 om 14:52:
Wat bedoel je met 'uitgaan' in de zin 'ik vind dat uitgaan wel kan'. Er zijn natuurlijk 'gradaties' in uitgaan.
Je hebt gelijk. Je kunt ook uitgaan naar een parenclub, een trance party, chippendales, etz. Dat bedoel ik uiteraard niet. Ik denk dat je je daar als christen niet prettig voelt, ik tenminste niet. Ik bedoel meer een cafeetje waar kennissen komen, theater, bioscoop, restaurant, concert etc.

Marloes

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #5 Gepost op: mei 26, 2004, 03:07:44 pm »
Zolang er in kroegen geen rookverbod is, breng je je lichaam schade toe door aanwezig te zijn in een kroeg... :) Is dat ook iets om mee te laten wegen in je beslissing wel/niet uitgaan?
(Bij mij beperkt uitgaan zich tot bioscoopbezoek ed.. naar kroegen ga ik sowieso nooit, vind ik niets aan.)
[Prediker 7:29]

lonneke

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #6 Gepost op: mei 26, 2004, 03:08:49 pm »

quote:

Mientje schreef op 26 mei 2004 om 14:58:
[...]

Zongen wij vroeger niet altijd :

Welzalig hij, die in der bozen raad
niet wandelt, nog op 't pad de zondaars staat,
noch nederzit, daar zulken samenrotten,
die roekeloos met God en Godsdienst spotten,
maar 's Heren wet blijmoedig dag en nacht
herdenkt, bepeinst en ijverig betracht.

De eerste 4 regels vind je terug in een café.

Of geldt dat nu niet meer ?
Nee, mientje ik ken dat versje niet. Ben ook niet met geloof opgegroeid. Maar jij gaat toch ook wel eens lekker uit eten?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #7 Gepost op: mei 26, 2004, 03:13:35 pm »
nee, dat zongen 'wij' vroeger niet ;). Da's de oude berijming en van voor mijn tijd :P.

Nee, ik vind niet dat je deze psalm op 1 lijn kunt stellen met cafe-bezoek. Die psalm veroordeelt zondig samenzitten met zondaars, en met hen zondig gedrag vertonen. Christelijk cafe-bezoek vind ik geen contradictie in termen. Ik vindt cafe-bezoek zelfs niet op het 'hellend vlak' zitten.

Dronkenschap zit daar wel op. (Net als -voor mij- het hebben van een TV.)

Ik kom zelden in een cafe, ben 2x in een disco geweest, ga regelmatig uit tafelen en kom regelmatig in de bios. Dat vind ik verenigbaar met Gods Wil.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #8 Gepost op: mei 26, 2004, 03:19:57 pm »
En hoe zit het met uitgaan in een discotheek waar je ook flink kunt (of misschien niet eens anders kan) dan flink meedansen én tegelijkertijd meedoen aan allerlei (seksueel) uitdagende praktijken?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #9 Gepost op: mei 26, 2004, 03:23:09 pm »

quote:

lonneke schreef op 26 mei 2004 om 15:08:
[...]

Nee, mientje ik ken dat versje niet. Ben ook niet met geloof opgegroeid. Maar jij gaat toch ook wel eens lekker uit eten?
Het is inderdaad psalm 1 oude berijming,maar bij mij staat een cafébezoek niet gelijk aan lekker uit eten gaan, daarvoor hebben wij te lang naast een café gewoond, met alle narigheid van dien.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #10 Gepost op: mei 26, 2004, 03:32:17 pm »

quote:

Mientje schreef op 26 mei 2004 om 15:23:
[...]

Het is inderdaad psalm 1 oude berijming,maar bij mij staat een cafébezoek niet gelijk aan lekker uit eten gaan, daarvoor hebben wij te lang naast een café gewoond, met alle narigheid van dien.

Zou dat dan misschien geen discotheek geweest kunnen zijn?

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #11 Gepost op: mei 26, 2004, 03:32:52 pm »

quote:

lonneke schreef op 26 mei 2004 om 15:08:
Nee, mientje ik ken dat versje niet. Ben ook niet met geloof opgegroeid.

Nieuw berijmd dan maar:

Psalm 1: 1

Gezegend hij, die in der bozen raad
  niet wandelt, noch met goddelozen gaat,
  noch zich met spotters in de kring laat noden,
  waar ieder lacht met God en zijn geboden,
  maar die aan 's Heren wet zijn vreugde heeft
  en dag en nacht met zijn geboden leeft.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Marnix

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #12 Gepost op: mei 26, 2004, 03:45:05 pm »
Er zijn natuurlijk wel grenzen... Maar dat hangt er van af wat je doet.... als je je helemaal lam gaat zuipen.... kun je inderdaad beter thuis blijven... dan ga je niet goed met die verantwoordelijkheid om.

Maar ik denk inderdaad best dat je op een verantwoorlelijke manier als christen uit kan gaan.

En in mijn stamkroeg heb ik regelmaig gespekken met anderen over het geloof. Met thuisblijven bereik ik die mensen niet.

In een kroeg zitten of dansen is wat anders dan naar een discotheek met kooi- en paaldanseressen gaan.

Mientje, dat vers kun je mooi gebruiken om een christelijk wereldje te creeren waarin je vooral iedere vorm van contact vermijdt.... Sorry hoor maar als je dat vers zo uitlegt kun je ook niet meer naar je werk gaan met je ongelovige collega's... of inde trein gaan zitten en ga zo maar door. Dat vers gaat over het opvolgen van de raad van goddelozen, doen wat zij ook doen... Dat is iets anders dan bij ze in een cafe zitten... en misschien wel een goed gesprek over het geloof met ze hebben.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2004, 03:50:45 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Sarah

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #13 Gepost op: mei 26, 2004, 03:56:52 pm »
In de wereld zijn kan op tal van andere manieren hoor! Laat je vooral leiden door de Geest.

Mensen gaan meestal uit omdat ze het zélf leuk vinden, niet om een licht in de wereld te zijn.

Je bent dat pas echt wanneer je maandag op je werk komt, fitter dan de rest omdat jíj niet uitgaan, en jíj wél voor God naar de kerk gaat op zondag en Hem prijst. Als jij dan ook nog eens door je heilig wandelen en harde werken laat zien dat je christen bent, dan denk ik dat ze wel goed jaloers zijn hoor.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #14 Gepost op: mei 26, 2004, 03:59:39 pm »
(ik heb op maandag de laatste tijd meestal koppijn, maar niet omdat ik alcohol heb gedronken of uit ben gegaan of niet naar de kerk ben gegaan)
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2004, 04:25:43 pm door elle »

bart1984

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #15 Gepost op: mei 26, 2004, 04:29:39 pm »
Ik ga eigenlijk nooit uit. Ik ga liever met mijn basn spelen en daar gezellig wat drinken. Maar ik vind het niet erg als mensen elke week uit gaan. Alleen vind ik het wel triest dat sommige gasten zich helmaal lam zuipen maar dat doen ze gelukkig niet allemaal.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #16 Gepost op: mei 26, 2004, 05:14:59 pm »

quote:

elle schreef op 26 mei 2004 om 15:13:
nee, dat zongen 'wij' vroeger niet ;). Da's de oude berijming en van voor mijn tijd :P.

Nee, ik vind niet dat je deze psalm op 1 lijn kunt stellen met cafe-bezoek. Die psalm veroordeelt zondig samenzitten met zondaars, en met hen zondig gedrag vertonen. Christelijk cafe-bezoek vind ik geen contradictie in termen. Ik vindt cafe-bezoek zelfs niet op het 'hellend vlak' zitten.

Dronkenschap zit daar wel op. (Net als -voor mij- het hebben van een TV.)

Ik kom zelden in een cafe, ben 2x in een disco geweest, ga regelmatig uit tafelen en kom regelmatig in de bios. Dat vind ik verenigbaar met Gods Wil.
Zo zie je maar weer, ik zei ook persoonlijk vind ik het niet kunnen.
Ik ging vroeger nooit (het was gewoon niet im Frage - het was not done.....) Dus daarom sta ik zo verbaast dat het in de GKV-kringen zeer gewoon is...

En het is natuurlijk ook: Wat versta je onder 'stappen' of uitgaan....

Wat doe je daar en kun je daar met de Here Jezus naar toe...dat zou dan het criterium moeten zijn, zo werd dat dan benaderd.

Is het goed om daar al je geld in een avond er doorheen te draaien...is dat verantwoord?
Hoor je daar constant schuine moppen of grove taal, kun je daar als christen niet tussen zitten. (Wij misschien wel, maar we houden graag onze oren af en toe dicht...anders kun je nergens meer zijn, toch :? - Maar als je met Jezus heengaat, denk ik toch dat we anders luisteren en kijken, we zijn eerder weg denk ik, of we gaan niet eens naar binnen.... :) )

Het is geen kwestie van niet mogen, maar van niet meer WILLEN.... Voel je je daar nog thuis.... Dat is de vraag.... Maarja, als je geen relatie met de Here Jezus hebt (al noem je jezelf misschien wel gelovig) heb je waarschijnlijk ook geen zin om Jezus bij wijze van spreken mee te nemen. Als je een relatie met Hem hebt, HEB je Hem al bij je/in je :)

Ik ben wel eens in een disco geweest. In ieder geval kun je daar niet het evangelie verkondigen; de muziek staat te hard :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marnix

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #17 Gepost op: mei 26, 2004, 07:39:45 pm »
Haha... Mime? Heb je geen last van het geluid :D

Maar je hebt gelijk, het hangt van je motivatie af... maar uitgaan kan ook gezellig met vrienden een biertje drinken, wat praten en soms ff lekker dansen zijn.

Het ligt maar aan je houding tijdens het stappen. Maar das bij veel dingen zo denk ik...

Peter

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #18 Gepost op: mei 26, 2004, 09:41:24 pm »

quote:

Marnix schreef op 26 mei 2004 om 19:39:
Het ligt maar aan je houding tijdens het stappen.
Het ligt maar aan je houding of je gaat stappen. Ik ben het helemaal met P&A eens: het is geen kwestie van mogen of niet mogen, ook niet van kan-dat of kan-dat-niet, maar van willen. Wij vrijgemaakten weten altijd zo makkelijk het leven met Christus te combineren met het leven in 'de wereld'; soms denk ik wel eens: net iets te makkelijk.
Nee, tuurlijk hoef je niet het klooster in, en we kunnen gewoon als christen in de wereld staan. Snap ik allemaal best. Maar waar leef je voor? En is dat te zien?

lonneke

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #19 Gepost op: mei 27, 2004, 12:29:36 am »

quote:

Peter schreef op 26 mei 2004 om 21:41:
[...]
Het ligt maar aan je houding of je gaat stappen. Ik ben het helemaal met P&A eens: het is geen kwestie van mogen of niet mogen, ook niet van kan-dat of kan-dat-niet, maar van willen. Wij vrijgemaakten weten altijd zo makkelijk het leven met Christus te combineren met het leven in 'de wereld'; soms denk ik wel eens: net iets te makkelijk.
Nee, tuurlijk hoef je niet het klooster in, en we kunnen gewoon als christen in de wereld staan. Snap ik allemaal best. Maar waar leef je voor? En is dat te zien?
Vind ik niet hoor. Je kunt best in deze wereld leven en toch een christen zijn. Je bepaalt toch zelf je grenzen? Alleen wanneer je dat niet kunt, kun je beter thuis blijven.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #20 Gepost op: mei 27, 2004, 09:50:34 am »
als je jeugdkerken bezoeken en zo nu en dan een avondje bios (ik gok 2-4x per jaar) uitgaan kunt noemen...

vroeger ging ik wel meer uit,
maar zelf heb ik er niet echt behoefte meer aan om naar een kroeg te gaan ofzo, en vrienden van mij net zo goed niet
we gaan dan liever bij elakar op visite, drank is goedkoper, je eigen muziek keus draait dan

mocht er eens een meeting zijn in een kroeg dan kom ikd aar wel op af, maar anders niet

in een disco ben ik ook wel eens geweest, maar een enkele keer, al voelde ik me er al niet eens thuis toen ik nog maar een puber was
de enorm vijandige sfeer die er hangt, toengangscontrole, en je hebt het gevoel dat als je iemand al verkeerd aankijkt je met een bloedneus en gebroken tanden weer kunt vertrekken, maar goed de naam van zo'n gebouw zegt het meestal ook al
"tempels" durven ze ze soms te noemen
weet je dat in de discotheek van Assen zo'n groot katholiek jezusbeeld aan de muur hangt?
ja zo'n kruis met Jezus er nog aan.
Als je het mij vraagt zo'n kruis hoort leeg te zijn, we vieren toch niet dat ie gestorven is, maar juist dat Hij leeft, maar zowiezo hangt dat ding daar al op een erg foute plek...

ook de agressiviteit die er vaak bij komt kijken als jongeren duidelijk te veel gezopen hebben, ook dat laatste heb ik wel gedaan, maar gelukkig nooit daarom ruzie gemaakt

het is zo'n enorm lege wereld wat men uitgaan noemt...
iig niet meer iest wat mij nog kan intresseren :w
en voor de mensen die me niet kennen, nee ik ben niet echt volwassen hoor, maar een gezonde nederlandse jongen van 23 jaar

stuur mij maar naar een jeugdkerk
of misschien een leuke activiteit zoals een avondje racen op een kartcrcuit
[JESUS]Life[/JESUS]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #21 Gepost op: mei 27, 2004, 10:00:20 am »
Assen is ook niet echt top inderdaad... ik heb daar op school gezeten, de sfeer is er vaak om te snijden, veel aso-types op straat en in de kroegen en altijd veel te veel drank...

Groningen is wel héél gezellig maar in bepaalde kroegen vooral later in de nacht ben je als vrouw echt loslopend wild, en de tijd dat ik daardoor zeer gevleid was ligt wel achter me.  :)

Mijn top  uitgaansactiviteiten:

- terras! En als het dan frisser wordt een kroeg in of naar huis - waar je maar zin in hebt
- huisfeestjes (bv. verjaardagen) die heel gezellig zijn en in de stad eindigen
- evenementen in de stad zoals bevrijdingsdag of koninginnenacht hoewel het dit jaar VEEL te druk was
- film, daarna even biertje en kijken hoe ver we komen
- besloten feesten in kroegen (bv. afstudeerfeesten van meerdere mensen die een kroeg afhuren) zijn ook vaak gezellig.

Ik heb een gruwelijke hekel aan "echte" discotheken met van die tiësto muziek, kan ik niks mee, ik ben echt een barbaar wat dat betreft - geef mij maar de "meezingers" jaren 80 enzo, feestmuziek.  :)

Als de sfeer te agressief, te bezopen of te "veemarkterig" wordt ben ik snel verdwenen  :)
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2004, 10:01:04 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Peter

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #22 Gepost op: mei 27, 2004, 10:14:02 am »

quote:

Bumblebee schreef op 27 mei 2004 om 10:00:
- film, daarna even biertje en kijken hoe ver we komen
? Wat bedoel je daar mee? Ik word nu heel nieuwsgierig...

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #23 Gepost op: mei 27, 2004, 10:14:27 am »
Waarom ga je uit? Om je te ontspannen, dacht ik zo. Maar ook daarin zit voor iedere christen spanning.  Dat is nu eenmaal het gevolg van de zondeval. Vijandschap tref je overal aan ook in je werk maar ook in de kerk (!), de strijd om heilig te leven is een levenslange strijd. Er kan ook nog wel een andere reden zijn waarom je uitgaat, om te kijken wat er in de wereld speelt, om te kijken wat mensen beweegt, om zo de discussie aan te gaan, te kijken hoe je de boodschap van Christus ook voor deze mensen van betekenis kan laten zijn. Om concreet te bidden: "Voor dat meisje op de hoek bij de bar dat daar moederziel alleen haar verdriet wegdrinkt". Thuisblijven of het uitgaan in eigen kring zoeken heeft vele voordelen, je wordt namelijk niet geconfronteerd, je hoeft niet te getuigen. Je er op een afstand over opwinden, een veroordelende mening hebben is vele malen eenvoudiger en ook lekker veilig. Maar Christus ging om het verlorene te zoeken en met alle respect daarvoor zul je de wereld in moeten. Dus uitgaan kan een heel legitiem motief hebben en ik heb in menig bar/kroeg opbouwende gesprekken gehad. En niet in alle kroegen staat de muziek hard, is iedereen dronken...

Dan nog even naar het uitgaan ter ontspanning. Ontspanning heb je van God gekregen, betrek je Hem in het uitgaan ja of nee daar start het al. En dan valt er veel te genieten, van een bioscoopbezoekje, een popconcert, een avondje 'stappen' met vrienden. Voor alles geldt hoe ga je er naar toe?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #24 Gepost op: mei 27, 2004, 10:22:32 am »

quote:

Peter schreef op 27 mei 2004 om 10:14:
[...]
? Wat bedoel je daar mee? Ik word nu heel nieuwsgierig...

Hahaha nou niks interessants hoor  :D  

Ik bedoel gewoon: kijken hoe gezellig het in de stad is, hoe laat het wordt, hoeveel zin we in stappen/dansen/kroegen hebben, of er nog ergens iets te doen is (bandje of zo) of er nog meer bekenden in de stad zijn, of je de volgende dag veel te doen hebt, dat soort dingen.

Niets kinky dus  ;)

Peter

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #25 Gepost op: mei 27, 2004, 10:32:28 am »

quote:

Jan W schreef op 27 mei 2004 om 10:14:
Er kan ook nog wel een andere reden zijn waarom je uitgaat, om te kijken wat er in de wereld speelt, om te kijken wat mensen beweegt, om zo de discussie aan te gaan, te kijken hoe je de boodschap van Christus ook voor deze mensen van betekenis kan laten zijn. Om concreet te bidden: "Voor dat meisje op de hoek bij de bar dat daar moederziel alleen haar verdriet wegdrinkt". Thuisblijven of het uitgaan in eigen kring zoeken heeft vele voordelen, je wordt namelijk niet geconfronteerd, je hoeft niet te getuigen. Je er op een afstand over opwinden, een veroordelende mening hebben is vele malen eenvoudiger en ook lekker veilig. Maar Christus ging om het verlorene te zoeken en met alle respect daarvoor zul je de wereld in moeten. Dus uitgaan kan een heel legitiem motief hebben
Helemaal mee eens, maar daar gaat het nu niet zozeer over. Dus moet je de 'tegenstanders' van stappen ook niet direct in de hoek duwen van 'lekker veilig achter de geraniums zitten'. Dat is ook niet als argument aangevoerd.

quote:

Dan nog even naar het uitgaan ter ontspanning. Ontspanning heb je van God gekregen, betrek je Hem in het uitgaan ja of nee daar start het al. En dan valt er veel te genieten, van een bioscoopbezoekje, een popconcert, een avondje 'stappen' met vrienden. Voor alles geldt hoe ga je er naar toe?
Hoe doe je dat? "God betrekken in het uitgaan" en tegelijk jezelf in verzoeking brengen? Let wel, het gaat hier puur om uitgaan ter ontspanning, he? Zou het kunnen, dat je een stapje eerder je afvraagt: ga je er naar toe?

Peter

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #26 Gepost op: mei 27, 2004, 10:37:15 am »

quote:

Aha. Ik dacht even dat het ging om te kijken bij wie het ingenomen vocht het lichaam het krachtigst verlaat. Leek me al niks voor een vrouw ...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #27 Gepost op: mei 27, 2004, 10:41:29 am »

quote:

Peter schreef op 27 mei 2004 om 10:37:
Aha. Ik dacht even dat het ging om te kijken bij wie het ingenomen vocht het lichaam het krachtigst verlaat. Leek me al niks voor een vrouw ...
haha, nee dat zou niet zo werken  :D

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #28 Gepost op: mei 27, 2004, 10:46:28 am »

quote:

Peter schreef op 27 mei 2004 om 10:32:
[...]
Helemaal mee eens, maar daar gaat het nu niet zozeer over. Dus moet je de 'tegenstanders' van stappen ook niet direct in de hoek duwen van 'lekker veilig achter de geraniums zitten'. Dat is ook niet als argument aangevoerd.

[...]
Hoe doe je dat? "God betrekken in het uitgaan" en tegelijk jezelf in verzoeking brengen? Let wel, het gaat hier puur om uitgaan ter ontspanning, he? Zou het kunnen, dat je een stapje eerder je afvraagt: ga je er naar toe?

Breng je jezelf in verzoeking als je uitgaat? Op grond waarvan vind je dat dan?

Jan Wietsma, Zwolle

Marnix

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #29 Gepost op: mei 27, 2004, 11:06:18 am »

quote:

Mee eens, als je niet wil stappen moet je het niet doen :) Ik wil het wel... en denk dat ik dat zeker kan verantwoorden... en dat heeft te maken met je houding tijdens het stappen... want je kunt als christen verantwoord en onverantwoord stappen.

quote:

Dat doe je door ook tijdens het uitgaan te bedenken: WWJD (en nee die afkorting betekent niet: Wat Wil Je Drinken :)

Wat doe je als je dat meisje alleen op de hoek van de bar ziet zitten? Wat doe je als je een paar biertjes hebt gedronken (drink je er nog een of stop je er dan mee), waar praat je over als je met iemand in gesprek raakt en waar praat je niet over... etc.

Als je de goede keuzes maakt breng je jezelf niet in verzoeking... Ik weet dat dit een cliche is... maar Jezus ging ook om met hoeren en tollenaars... Had Hij weg moeten blijven vanwege mogelijke verzoekingen? What Would Jesus Do?
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2004, 11:22:40 am door Marnix »

Peter

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #30 Gepost op: mei 27, 2004, 12:06:18 pm »

quote:

Jan W schreef op 27 mei 2004 om 10:46:
Breng je jezelf in verzoeking als je uitgaat? Op grond waarvan vind je dat dan?

Laat ik het even puur hebben over 'uitgaan als ontspanning' en me even beperken tot bars/kroegen/discotheken (dus even niet over 'uit eten' etc.).
Dan doemt voor mij een beeld op van donkere 'hollen' met vooral veel alcohol, veel lawaai, veel seksuele verleidingen, etc. Hoe kun je je daar nu als christen thuis voelen?

En kom me niet aan met Jezus en de hoeren en de tollenaars, dat ging om heel wat anders.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #31 Gepost op: mei 27, 2004, 12:22:24 pm »

quote:

Peter schreef op 27 mei 2004 om 12:06:
Laat ik het even puur hebben over 'uitgaan als ontspanning' en me even beperken tot bars/kroegen/discotheken (dus even niet over 'uit eten' etc.).
Dan doemt voor mij een beeld op van donkere 'hollen' met vooral veel alcohol, veel lawaai, veel seksuele verleidingen, etc. Hoe kun je je daar nu als christen thuis voelen?

En kom me niet aan met Jezus en de hoeren en de tollenaars, dat ging om heel wat anders.

@ hoeren en tollenaars: helemaal mee eens! Iedereen misbruikt die verhalen om eigen wangedrag goed te praten (Jezus dronk ook wijn - dus het geeft niets als ik weer eens ladderzat ben... Wat deed jij in de Muurstraat? Tja, what would Jesus do? ben maar even wat hoeren gaan opzoeken... ja bij wijze van spreken natuurlijk maar dit soort redeneringen kom je dus echt tegen...)

En verder heb je het voor een groot deel zelf in de hand denk ik, je alcoholconsumptie in ieder geval wel... Gezien het grote gehalte dronken brallo's en trieste types dat ik aantrek kan ik over de seksuele verleiding niet echt meepraten, sowieso vermoed ik dat een vrouw daar minder last van heeft.

Volgens mij valt er veel te verhelpen als je de juiste "gelegenheden" opzoekt, zelf niet te veel drinkt en gewoon weggaat als de sfeer vervelend wordt... of juist wanneer je iets te veel mooie meiden om je heen ziet... hm ik kan begrijpen dat dat niet zo makkelijk is trouwens  :)

Misschien ligt het probleem toch iets gecompliceerder als je vatbaar bent voor dat soort dingen...

Marnix

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #32 Gepost op: mei 27, 2004, 12:25:21 pm »
Tja de vraag is of dat beeld wel klopt.

Ik denk aan een gezellige kroeg met lekkere muziek aan, een lekker drankje erbij....

Maar dat hangt er ook wel vanaf waar je heen gaat denk ik... er zit inderdaad verschil tussen discotheken met paaldanseressen en een gezellige kroeg of een leuk danscafe.

Ik ga best wel eens uit maar ik ervaar daar die verzoekingen die jij beschrijft niet zo.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #33 Gepost op: mei 27, 2004, 02:52:26 pm »

quote:

Peter schreef op 27 mei 2004 om 12:06:
[...]

Nu ga ik toch al jaren uit, maar wat jij beschrijft ben ik toch nog niet tegengekomen, alleen het geluid staat wel eens hard, maar ja dat vind ik dan wel weer leuk. En seksueel verleid worden in de kroeg? Ik sta er niet voor open. Maar ja, ik ga ook nooit in mijn eentje stappen want daar vind ik niets aan. Alleen naar een concert ga ik nog wel eens alleen, maar ja dan ga ik toch vooral voor de muziek.

Jan Wietsma, Zwolle

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #34 Gepost op: mei 27, 2004, 03:00:05 pm »

quote:

Jan W schreef op 27 mei 2004 om 14:52:
Nu ga ik toch al jaren uit, maar wat jij beschrijft ben ik toch nog niet tegengekomen

Waar ga jij dan "uit"? De (jongeren) cafeetjes waar ik wel eens kwam hadden inderdaad snoeihard geluid, bijna naakte vrouwen, rustig een porno filmpje op de achtergrond en ontzettend veel alcohol.

En dat was meer regel dan uitzondering

/edit: ik ben jarenlang PR-voorzitter geweest van een christelijk jongerencafe dus zo veel kwam ik nou ook weer niet in die andere barretjes, voordat mensen allerlei dingen gaan denken hier ;)
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2004, 03:01:39 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

lonneke

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #35 Gepost op: mei 27, 2004, 03:03:22 pm »

quote:

Zwever schreef op 27 mei 2004 om 15:00:
[...]

Waar ga jij dan "uit"? De (jongeren) cafeetjes waar ik wel eens kwam hadden inderdaad snoeihard geluid, bijna naakte vrouwen, rustig een porno filmpje op de achtergrond en ontzettend veel alcohol.

En dat was meer regel dan uitzondering
nou ja zeg, pornofilmpjes op de achtergrond :? ik weet niet waar je dat hebt gezien maar dat is echt geen meer regel dan uitzondering hoor. Opeens lijken alle kroegen in Nederland op pornohollen. Pfff...ik dreig echt in lachen uit te barsten.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #36 Gepost op: mei 27, 2004, 03:09:28 pm »
Oke, dát was misschien de uitzondering, maar dat was toch ook een vrij "normaal" cafe, echt geen half bordeel in Amsterdam o.i.d. Meer dan de helft van mijn toenmalige klas kwam daar regelmatig.

Maar herrie, alcohol en verleiding waren wel de regels, in bijna al die jongeren-cafe's en soosen.

Daarom zeg ik nog niet dat je er niet mag komen, maar als je daar komt "omdat de sfeer zo leuk is", dan vraag ik me wel het e.e.a. af.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2004, 03:10:18 pm door Zwever »

lonneke

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #37 Gepost op: mei 27, 2004, 03:15:48 pm »

quote:

Zwever schreef op 27 mei 2004 om 15:09:
Oke, dát was misschien de uitzondering, maar dat was toch ook een vrij "normaal" cafe, echt geen half bordeel in Amsterdam o.i.d. Meer dan de helft van mijn toenmalige klas kwam daar regelmatig.

Maar herrie, alcohol en verleiding waren wel de regels, in bijna al die jongeren-cafe's en soosen.

Daarom zeg ik nog niet dat je er niet mag komen, maar als je daar komt "omdat de sfeer zo leuk is", dan vraag ik me wel het e.e.a. af.
Maar waren dat dan allemaal gelovige klasgenoten?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #38 Gepost op: mei 27, 2004, 03:44:55 pm »
Nee, bepaald niet.

Maar dit alleen maar om aan te geven dat zoiets voor hen kennelijk geen redenen waren om niet te komen, en het dus "normaal" was.

Marnix

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #39 Gepost op: mei 27, 2004, 04:59:43 pm »

quote:

Gewoon op de Korenmarkt in Arnhem.... ik heb daar een stamkroeg, een gezellige hangkroeg. Verder ga ik vaak naar het poolcafe, en wil ik nog wel eens gaan dansen in een alternatief danscafe, The Move. In het Grand Cafe kom ik af en toe ook om met een groep jongeren uit de Christian City Church bijbelstudie te doen... Ierse Pub kom ik wel eens... en soms met vrienden/vriendinnen die houden van meer top-40 muziek naar dat soort danscafe's. Alcoholgebruik heb ik zelf in de hand, porno heb ik er nog nooit gezien... en als ik daar aan sexuele verleidingen bloot zou staan zou ik niet meer over straat durven lopen...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #40 Gepost op: mei 27, 2004, 10:20:59 pm »

quote:

Zwever schreef op 27 mei 2004 om 15:09:
(...) maar dat was toch ook een vrij "normaal" cafe, echt geen half bordeel in Amsterdam(...)

Welja, in Amsterdam zijn alle cafees roversnesten, hoerententen of coffeeshops  }:|  :X .

Niks hoor, in Amsterdam zijn zat eetcafees, literaire cafees en bruine cafees, met achtergrond muziek en zonder schaars geklede lieden. Plekken waar studenten hun biertje drinken omdat hun te kleine kamer een gigantische puinhoop is om daar mensen te ontvangen. Je moet ze alleen niet zoeken in het centrum.

Dus: denk niet dat je bij een dagje Amsterdam het allemaal wel gezien hebt als je over het Damrak richting Dam bent gelopen (en vervolgens een rondje linksom hebt gedaan).

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #41 Gepost op: mei 27, 2004, 11:40:11 pm »

quote:

elle schreef op 27 mei 2004 om 22:20:
Welja, in Amsterdam zijn alle cafees roversnesten, hoerententen of coffeeshops  }:|  :X .

Wel eens gehoord van "woorden in de mond leggen"?  :>

Ik kom tegenwoordig dagelijks in Amsterdam en vind het er nog best gezellig (niet in het centrum, oke, maar toch).

En er zijn idd genoeg barretjes te vinden in Nederland (ook in A'dam) waar het prima toeven is.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2004, 11:41:16 pm door Zwever »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #42 Gepost op: mei 27, 2004, 11:55:52 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 27 mei 2004 om 10:00:
Groningen is wel héél gezellig maar in bepaalde kroegen vooral later in de nacht ben je als vrouw echt loslopend wild, en de tijd dat ik daardoor zeer gevleid was ligt wel achter me.  :)
ls de sfeer te agressief, te bezopen of te "veemarkterig" wordt ben ik snel verdwenen  :)

Tijdens het uitgaan heb ik gelukkig maar 1 keer op het randje van een vechtpartij gebalanceerd en dat was in Groningen :(. Een groep half dronken jongens wilden indruk maken op wat meisjes van onze groep en dachten dat ze mij en een vriend daarvoor moesten uitschakelen ofzo. Toen de sfeer dreigde om te slaan in geweld zijn we weg gegaan.  De naam van de tent (blauwe engel) stond me toch al tegen.
Aan het einde van mijn puberteit en het eerste deel van mijn twintiger jaren was ik vaak in kroegen en ook wel disco's te vinden in Hengelo. De disco herinner ik me zoals al eerder beschreven. Vijandig. Had er al snel niets meer mee. Kroegen en snooker/poolcentrums daarentegen als pure ontspanning en gezellig. Je kon tenminste met elkaar praten. We gingen altijd met een groep. Nu kom ik eigelijk niet meer in andere gelegenheden dan een enkele keer bios, terras en uit eten. Soms nog een bar om een oude kennis te spreken. Tja, dat krijg je als 30-er  ;) .

Stelling: Uitgaan (vooral het wilde gedeelte) is een leeftijds gebonden en tijdelijk iets.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #43 Gepost op: mei 28, 2004, 08:59:23 am »

quote:

Zijnkind schreef op 27 mei 2004 om 23:55:
De naam van de tent (blauwe engel) stond me toch al tegen.

Ja dat is ook ongeveer de foutste kroeg van Groningen  :D  Hoe krijg je 't voor elkaar?!
Overigens heb ik me regelmatig meer dan uitstekend vermaakt in de Blauwe Engel, maar dat was meer tijdens de eerste twee studiejaren zoals jij hieronder al beschrijft:

quote:

Stelling: Uitgaan (vooral het wilde gedeelte) is een leeftijds gebonden en tijdelijk iets.

Ik denk dat zeker de frequentie en de mate van wildheid afneemt naarmate je ouder wordt...  :)

Mensen krijgen gezinnen enzo, werk, dat soort dingen. Bovendien (en dan ben ik nog maar 25!) merk ik dat ik door het "werkende ritme", elke dag behalve zaterdag vroeg op moeten staan en zaterdag meestal ook nog, dat ik niet meer kan uitslapen...

Echt niet grappig, als ik tot 5 uur uit ga (dat gebeurt heel af en toe nog) ben ik maximaal om 9.30 weer wakker en voel me dan de rest van de dag brak.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #44 Gepost op: mei 28, 2004, 10:27:44 am »

quote:

Zijnkind schreef op 27 mei 2004 om 23:55:

En dus OK?

Zo las ik laatst een stukje over eindexamenkandidaten in Noorwegen. Die gaan een paar weken voor hun eindexamen in een (roze) bus erop uit.
Jongens versieren daar dan zoveel mogelijk meiden, ze moge de gekste dingen doen...de hele dag zuipen etc.

Dat duurt een paar weken (ik weet niet of ik het helemaal correct weergeef, is een tijdje geleden dat ik het las) en een week of een paar weken voor het examen is alles afgelopen. Moeten ze zorgen dat ze bijgeslapen zijn om nog wat intelectrueels te presteren :?

En de Amish hebben toch ook zo'n periode?
In de pubertijd mag je een bepaalde tijd alles doen wat niet kan en daarna beslis je of je in de strenge gemeenschap definitief wilt blijven. :?

Dit vind ik echt zeer krom en tegenstrijdig. Met toestemming een tijd doen wat je eigenlijk verbiedt....... Hallo,,,, :?
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2004, 09:50:44 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #45 Gepost op: mei 31, 2004, 12:18:52 pm »

quote:

Bedankt voor je bijdrage, P of A. Mijn stelling heb ik gedaan zonder een oordeel van Ok of niet. Om de discussie erover niet bij voorbaad in een bepaalde hoek te duwen.

quote:

En de Amish hebben toch ook zo'n periode?
In de pubertijd mag je een bepaalde tijd alles doen wat niet kan en daarna beslis je of je in de strenge gemeenschap definitief wilt blijven. :?
Die periode heet Rumspringa. zie ook hier voor meer info of doe een google op amish en rumpspringa. Ik las meerdere artikelen erover maar allemaal belichten ze het weer anders en geen vat het helemaal goed samen.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2004, 12:19:26 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #46 Gepost op: mei 31, 2004, 03:52:47 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 31 mei 2004 om 12:18:
[...]

Bedankt voor je bijdrage, P of A. Mijn stelling heb ik gedaan zonder een oordeel van Ok of niet. Om de discussie erover niet bij voorbaad in een bepaalde hoek te duwen.

Dat snap ik :)
En ik bedoelde ook niet dat jij dat DUS goedkeurt.....

quote:

Die periode heet Rumspringa. zie ook hier voor meer info of doe een google op amish en rumpspringa. Ik las meerdere artikelen erover maar allemaal belichten ze het weer anders en geen vat het helemaal goed samen.
Wat vind jij daar dan van?
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2004, 03:53:12 pm door Priscilla en Aquila »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #47 Gepost op: mei 31, 2004, 04:47:49 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 mei 2004 om 10:27:
Zo la ik laatst een stukje
...
is een tijdje geleden dat ik het las
Btje in de war? :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #48 Gepost op: mei 31, 2004, 05:08:15 pm »
Ik vind die amish niet zo heel erg dom, denk ik. 't Zijn wederdopers van oorsprong, dus je kiest pas als volwassene voor God. Zolang je onder de verantwoordelijkheid van je ouders valt (tot 16 jr), heb je hen te gehoorzamen. Daarna laten ze je letterlijk vrij. Dan is de keus aan hen of ze zich bekeren en weer terugkomen in de gemeenschap, voorgoed.

In de GKv blijft er altijd op je vingers gekeken worden. Onder verantwoordelijkheid van je ouders zit je stil op je stoel, maak je braaf je huiswerk, ben je voor middernacht thuis, ga je braaf naar cathechesatie, vereniging en later naar belijdeniscath. Kortom, je doet altijd wat je ouders willen, en niet per se wat je zelf wilt.
Dus als ze uit huis gaan zijn ze vrij, eindelijk vrij (ik wel tenminste). Met allerlei problemen vandien. Dan kun je eindelijk doen waar je zelf zin in hebt (ook al heb je belijdenis gedaan conform wens van anderen). En sommigen blijven voor de vorm naar de kerk gaan, dan geeft het bij het thuisfront minder problemen (die tijd heb ik ook gehad).

Bij de Amish is het tenminste duidelijk dat er een keuze gemaakt gaat worden. Je kunt niet van 2 walletjes eten.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Uitgaan
« Reactie #49 Gepost op: mei 31, 2004, 08:37:14 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 mei 2004 om 17:14:
[...]

Ik ben wel eens in een disco geweest. In ieder geval kun je daar niet het evangelie verkondigen; de muziek staat te hard :)

Ik heb trouwens heel veel gesprekken gevoerd met mensen in een kroeg.
Niet zomaar iets.Nee we spraken over JEZUS door het lawaai heen.
Alleen door JEZUS