Auteur Topic: Nieuw maart 2004: Mindy Smith "One Moment More"  (gelezen 667 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Nieuw maart 2004: Mindy Smith "One Moment More"
« Gepost op: maart 14, 2004, 11:41:41 am »

Titel : One Moment More
Artiest :  Mindy Smith
Releasedatum : Maart 2004
Genre: roots/singer-songwriter
Meer info: http://www.mindysmith.net

Mindy Smith is een voorbeeld van een artieste die een duidelijk christelijke boodschap heeft en tegelijkertijd door het seculiere circuit wordt opgemerkt. Sterker nog in de christelijke muziekbladen heb ik nog geen recensie van haar mogen vernemen. Nu kan dit natuurlijk een bewuste keuze zijn van Mindy Smith, toch heb ik het idee dat de christelijke jongeren en muziekbladen zich meestal beperken tot wat ze door importeurs als GMI – records krijgen aangeboden. De eerlijkheid gebied trouwens dat Hebbez een wat bredere kijk op de wereld heeft gekregen. Maar ook hier geldt kennelijk dat wat niet via de reguliere kanalen wordt aangeleverd kennelijk niet wordt opgemerkt. Ook bij Dana Glover was dit al het geval.

Goed dan nu naar het album. Mindy Smith heeft met “One Moment More” een schitterend album gemaakt. Breekbare songs wisselen met krachtige nummers. Maar uit alles blijkt dat Mindy Smith professioneel is. Een goede stem, eerlijke teksten. Teksten vol van hoop ondanks alle misère. Zelf zegt ze dat ze zich heeft laten inspireren door Norah Jones, Sinéad O ’Connor, Melissa Etheridge, Alison Krauss en haar grote voorbeeld Dolly Parton.  Mindy Smith is toen ze net geboren was geadopteerd. Van jongs af aan was ze al bezig met muziek verteld ze op haar website, de songs ‘dwalen’ in mijn hoofd. Dit debuutalbum heeft ze opgedragen aan haar moeder die aan kanker overleed toen ze negentien was. Misschien daardoor dat dit album zo’n eerlijk album is en veel mensen aanspreekt laten we hopen dat ook in het seculiere circuit mensen aan het denken worden gezet.

Luister voor de aardigheid maar eens naar het nummer Come To Jesus
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2004, 01:12:39 pm »
quote:
op 14 Mar 2004 11:41:41 schreef Jan W:
Mindy Smith is een voorbeeld van een artieste die een duidelijk christelijke boodschap heeft en tegelijkertijd door het seculiere circuit wordt opgemerkt. Sterker nog in de christelijke muziekbladen heb ik nog geen recensie van haar mogen vernemen. Nu kan dit natuurlijk een bewuste keuze zijn van Mindy Smith, toch heb ik het idee dat de christelijke jongeren en muziekbladen zich meestal beperken tot wat ze door importeurs als GMI – records krijgen aangeboden. De eerlijkheid gebied trouwens dat Hebbez een wat bredere kijk op de wereld heeft gekregen. Maar ook hier geldt kennelijk dat wat niet via de reguliere kanalen wordt aangeleverd kennelijk niet wordt opgemerkt. Ook bij Dana Glover was dit al het geval.

Dit vraagt natuurlijk om een reactie van een HebbeZ!-redacteur...  
Gelukkig zie je dat HebbeZ! een wat bredere kijk op de wereld heeft gekregen. Sinds januari liggen we overal in Nederland in de boek- en tijdschriftenwinkels en supermarkten en hebben we de omslag gemaakt van een 'gospeltienerblad' naar een meer divers tienerblad waarin zowel gospel als seculier (met een lichte voorkeur voor 'christelijk seculier' natuurlijk   ) als allerlei andere onderwerpen die tieners tof vinden. Aangezien we met slechts 1 vaste kracht en veel freelancers cq. parttimers cq. bijklussende studenten werken én we ook nog eens een HebbeZ!-Live scholentournee + bijbehorende concerten organiseren is zo'n omslag niet een-twee-drie gemaakt. Verder speelt mee dat we onze 'oude' lezers niet in een keer al teveel van ons willen vervreemden.
Maar in ieder geval kijken we nu zeker verder dan naar wat GMI en Asaf (die Word/Warner Alliance in NL distribueert) te bieden hebben. Dat houdt wel in dat we moeten leren keuzes te maken én dat we contacten moeten (leren) opbouwen met seculiere maatschappijen. Ook dat is niet een-twee-drie gebeurd. Vandaar dat er nu nog wel eens wat tussen wal en schip raakt.
Over Mindy Smith: de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik via jouw stukje voor de eerste keer van haar hoorde. Het klinkt in ieder geval veelbelovend (evenals haar website). Probleem lijkt echter te zijn, zoals je eigenlijk al aanvoelde, dat het niet via de reguliere kanalen wordt aangeleverd. In principe behandelen we inderdaad alleen cd's die via reguliere kanalen te krijgen zijn. Niet om al het andere spul meteen af te schieten, maar simpelweg omdat we willen dat de tieners het materiaal waar we over schrijven ook 'gewoon' zomaar in de winkel kunnen kopen. Hier en daar maken we een uitzondering (bekende namen, hetzij bij onze 'achterban', hetzij seculier; bv. een MxPx komende maand). Maar je Mindy Smith-tip zal ik zeker ter sprake brengen. We zullen zien of we er iets mee (kunnen) doen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 06, 2004, 02:32:12 pm »
JanW, ik heb het er binnen de redactie over gehad, maar Mindy doen we niet. Inderdaad, omdat ze niet regulier beschikbaar is. Omdat ze niet regulier beschikbaar is zullen 'heidenen' haar ook niet kennen en in zo'n geval kunnen we beter een gospelartiest doen die in ieder geval nog bij onze christelijke lezers (enigszins) bekend is. Snappie?
By the way, heb jij ergens al iets over Mindy Smith gelezen in de NL'se seculiere media?

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 26, 2004, 10:37:52 pm »
Moet ik nu twijfelen aan de kwaliteit van de redactie of is hier duidelijk sprake van een misverstand. De cd is volop regulier verkrijgbaar. Zie onder andere ook deze recensie van een gewone platenzaak met meerdere filialen in het land Platomania maar typ ook maar eens het woord Mindy Smith in op Google en zoek dan alleen binnen de nederlandstalige pagina's je krijgt pijn in je ogen vanwege de 'hits'. Blijkt trouwens meteen dat dit forum niet onverdienstelijk scoort. Overigens sterken dit soort reacties mij weer in de mening dat er kennelijk weinig interactie bestaat vanuit de christelijke redacties naar seculiere platenlabels zelfs niet als daar zeer acceptabel materiaal op wordt uitgebracht.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 26, 2004, 10:52:12 pm »
Die interactie proberen we net op te bouwen de afgelopen maanden. En dat gaat niet supersnel inderdaad. We moeten elkaar wel leren begrijpen enzo en dat kost best wel tijd. Ook van hun uit.