Thanks Pugna.
quote:
Hmm, je draait het gewoon om. Dat beantwoord voor mij niet de vraag. Wij verkondigen de dood van Jezus, de Christus.
Dat vertaal ik met:
Wij vertellen door middel van het avondmaal elkaar en anderen de waarheid, dat Jezus voor ons is gestorven.quote:
Ons leven buiten ons zelf in Christus Jezus zoeken. Dat is niet langer zelf proberen om rechtvaardig voor God te worden. Dus ons leven in ons zelf zoeken. Maar er op vertrouwen dat wij door de dood van Christus gerechtvaardigd worden voor God. Dus buiten ons zelf in Christus.
Dit is er mij van jongs af aan bijgebracht, maar ik betrap me er regelmatig op dat ik sommige dingen als verdienste van mijzelf wil zien.
Ons leven buiten onszelf zoeken betekent volgens jou dus dat ons behoud buiten onszelf ligt. Het klinkt alsof het voldoende is om dat "geloofsstuk" aan te nemen en te vertrouwen dat dit waar is.
Ik zou het graag verder ingevuld zien door te stellen dat ook de norm voor ons leven, bepalend voor onze levenswandel wordt bepaald door Gods Woord, zijn inzettingen en wetten. Alleen die norm is goed.
Ik lees in de Bijbel en in de Dordsche Leerregels ook dat het met name gaat om onze wil. Het gaat erom of wij ons leven buiten onzelf
willen zoeken. De wedergeboorte vernieuwd onze wil. Alleen zijn er tegen onze wil nog veel zonden overgebleven zegt het avondmaalsformulier.
Voor mij is belijdenis dan ook het kenbaar maken van die wil, en is belijdenis doen ook altijd een startpunt, telkens weer.
quote:
Verootmoedigen heb ik opgezocht in de VanDale, wordt daar vertaald met: "zich nederig opstellen". "Voor God verootmoedigen", wordt dan "voor God vernederen." Dan doe je eigelijk als je je heil bij Jezus zoekt en niet langer op eigen kracht verder gaat. Maar ook als je voor God moet belijden dat je een zondaar bent en in jou niks goeds is.
Zit er in jou als wedergeboren christen niets goeds? (off-topic)
quote:
M.a.w. als we Christus nodig krijgen, dan is de zondekennis voldoende.
Ik heb mijn hele leven al gezegd dat ik zondig ben en Jezus dood nodig heb. Al heel veel jaren voor ik officieel belijdenis heb gedaan.
Maar het lijden aan mijn zonde ... wat betekent dat. Een afschuw hebben van mezelf ... heb ik dat wel. Wat betekent eigenlijk be-lijden ....
Ik kan er toch niets aan doen dat ik ben wie ik ben?
De laatste tijd komt voor mij zonde in een veel positiever daglicht te staan. Zonde als eengemiste kans. Er is zoveel meer mogelijk, zonde dat we die kansen laten liggen. Dat maakt schuld, schuld tegenover God en schuld tegenover onze naasten. Kansen om uit liefde te leven, in harmonie met de omgeving en jezelf. Met God. Kansen om van Hem zegen te ontvangen. Tja, uit jezelf ben je zo, maar de Geest veranderd dat, samen met de heilige Geest eigen ik mij de zegen toe.
Dan groeit er een verlangen, een verlangen naar meer, veel meer....
Door het avondmaal mag de gemeente worden gebouwd, een in verlangen, een in het besef dat er veel meer voor ons is weggelegd. Niet na dit leven pas, nu al.