quote:
Pooh schreef op 01 juni 2004 om 16:47:Oinay,
Misschien moet ook jij eens proberen je in deze situatie in te leven:
Stel je voor: Een stel, vol fouten, zonden uit het verleden, ruzie met de kerk, whatever, komt bij een dominee. Ze zijn bezig met God, bezig met elkaar, en willen trouwen. Ze willen opnieuw beginnen, zonder die eeuwige druk uit het verleden, en vragen de predikant of het mogelijk is een zegen te vragen over hun huwelijk.
Moet de predikant hun geloof en vertrouwen beschamen omdat ze geen lid zijn van een kerk, geen belijdenis hebben gedaan of in het verleden allerlei fouten hebben gemaakt?
Of moet hij hen in ontferming aanzien, hen uitleggen dat God mensen altijd een 2e kans geeft, en samen met hen God vragen om hulp bij een nieuw begin, en een zegen over hun huwelijk?
Neem me dit niet kwalijk, maar:
Moet iemand die zonde heeft gedaan in het verleden, geen lid is van een kerk, en niet bereid is de gevolgen voor zijn zonde te dragen of er radicaal mee te breken, toch zomaar ingezegend worden?
Ik zeg hier niet meteen nee op, absoluut niet, wie ben ik om dat te zeggen?

??
Maar ik zeg wel: de ds./kerkenraad moet dan wel openheid van zaken geven.
En ook als het om een précaire zaak gaat, hoef ik echt niet alles te weten, maar de ds/kerkenraad moeten wel gelegenheid geven om vertrouwen te hebben van de gemeente.
Als je niks zegt, krijg je ook dat vertrouwen niet.
En je moet ervoor waken, niet ALLEs onder de mantel der liefde te willen bedekken. Als mensen opnieuw willen trouwen, terwijl ze al eerder getrouwd zijn, mmmmmm. En dan ook nog eens geen lid willen worden van het lichaam van Christus, moet je ze dan toch maar laten?
Ik geef daar geen rechtstreeks oordeel over, want ik ken de situatie niet.
Maar ik moet er wel op kunnen vertrouwen dat ds/kerkenraad hier zorgvuldig mee omgaan.