Auteur Topic: Wat is een goede film?  (gelezen 3171 keer)

red media

• Bekijk profiel
Wat is een goede film?
« Gepost op: december 28, 2002, 11:50:30 am »
Waaraan moet een goede film voldoen? Wat zijn criteria? Bestaat er eigenlijk wel zoiets als christelijke films? Of misschien vind je wel dat je alle films helemaal links moet laten liggen. Maar geef hier ook je tips voor goede films door?
Met vriendelijke groet,

redactie media

connie

• Bekijk profiel
Wat is een goede film?
« Reactie #1 Gepost op: december 28, 2002, 02:19:28 pm »
de film leftbehind raad ik jullie aan
ik heb de film gezien het gaat over de opnamen het is een mooie film
groeten connie

Marnix

• Bekijk profiel
Wat is een goede film?
« Reactie #2 Gepost op: december 28, 2002, 07:13:59 pm »
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen een paar dingen:

1. Goede films met een christelijke boodschap
2. Goede fims zonder christelijke boodschap
3. slechte films zonder onchristelijke boodschap
4. slechte films met onchristelijke boodschap of dingen.

Toelichting:

1. Christelijke films, zoals de film over Jezus, "eo-films" etc. Moeilijk te vinden maar er zijn er toch wel een hoop van.
2. Films met een goed verhaal, grappige films etc. die geen christelijke boodschap hebben maar waar je als christenen wel naar kunt kijken. Zijjn best veel films die in dit straat passen.
3. Films met een slecht verhaal, niet interessante films, waar je op zich als christen wel naar kunt kijken maar ja, de film is gewoon slecht. Ook genoeg van te vinden.
4. Films die onchristelijk zijn vanwege veel vloeken, sex, geweld etc. Ook veel van te vinden.

Punt 1 en 2 kun je vind ik naar kijken, punt 3 kan ook maar dat wil je niet en punt 4, daar moet je echt niet naar kijken. Die indeling kan voor iedereen verschillend zijn dus probeer eens als je een film kijkt om de film in te delen in 1 van deze 4 categorien.In vind in elk geval niet dat je maar helemaal geen films meer moet kijken, van veel films kun je een hoop leren... bovendien kun je dan ookhelemala niks meer gaan lezen omdat er ook een hoop niet goede boeken zijn... dus dat vind ik onzin.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

angel

• Bekijk profiel
Wat is een goede film?
« Reactie #3 Gepost op: december 28, 2002, 07:26:07 pm »
quote:
op 28 Dec 2002 19:13:59 schreef Marnix:
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen een paar dingen:

4. Films die onchristelijk zijn vanwege veel vloeken, sex, geweld etc. Ook veel van te vinden.

véél vloeken etc, of gewoon bij de eerste vloek, sexscene etc. de tv uit?

quote:
op 28 Dec 2002 19:13:59 schreef Marnix:
In vind in elk geval niet dat je maar helemaal geen films meer moet kijken, van veel films kun je een hoop leren... bovendien kun je dan ookhelemala niks meer gaan lezen omdat er ook een hoop niet goede boeken zijn... dus dat vind ik onzin.

Hmz, films niet links laten liggen omdat je er veel van kan leren? Van alle dingen kun je (veel) leren, dus ook van films. Lijkt mij niet zo'n doorslaggevend argument. Van prostitutie kun je ook veel leren, maar ik denk niet dat je me zou aanraden om een paar weken op de wallen te gaan werken (toch?)
Tuurlijk zijn er veel slechte boeken. Misschien kun je daar een soortgelijke indeling van maken. Met daarbij de kanttekening dat in boeken voor veel mensen meer mag dan in films. Hoe zou dat komen?

Marnix

• Bekijk profiel
Wat is een goede film?
« Reactie #4 Gepost op: december 29, 2002, 02:01:32 am »
Dat komt omdat we visueel zijn ingesteld en dingen in een film je makkelijker bijblijven, omdat het samen gaat met beelden.

Bij een vloek de tv uitzetten vind ik een goede prioriteit. En natuurlijk kun je van verkeerde dingen ook veel leren maar dat wil inderdaad niet zeggen dat je dus maar verkeerde dingen moet doen. Maar er zijn best veel films en ook boeken die ook een hele goede les bevatten zonder dat er met die films en boeken qua verhaal iets mis is... dat bedoelde ik
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Wat is een goede film?
« Reactie #5 Gepost op: januari 01, 2003, 06:13:33 pm »
Ik neem aan dat, gezien de aard van het forum, de topictitel in christelijke context gezien moet worden en niet in cultureel opzicht.

In dat geval kun je beter vragen hoe wij met onchristelijk gedrag omgaan die voorkomt in film, muziek en andere theatervormen omdat het allemaal om dezelfde situatie gaat.

Naar mezelf kijkend stel ik dan automatisch de vraag, welke prioroiteiten stel je dan en in hoeverre trek je je een vraag (van een ander, speler/zanger/etc.) om vervloekt te worden aan.
Ik heb zelf regelmatig de neiging me  te distantieren van bovenstaande vraag zolang die niet rechtstreeks aan God wordt gesteld ongeacht of de 'aanvrager' in Zijn bestaan gelooft of niet.

Dat kan ik zelfs enigzins onderbouwen, hoe steekhoudend die onderbouwing is hoop ik te ontdekken .
Ik vraag me nl. af hoever mensen, die zeggen dat de tv bij de eerste de beste vloek meteen uitmoet, dat doortrekken. Ik vindt nl. dat je radicaal moet zijn in wat je doet en zegt. Hetgeen betekent dat ze in feite alle gevloek die je tegenkomt (ook opstraat enzo) 'uit' moeten doen; de enige oplossing zou dan zijn je intrek te nemen in een klooster aangezien je niemand kan verbieden te vloeken. Nu ga je natuurlijk zeggen: maar mensen op straat en op het werk kan ik aanspreken: lang niet iedereen is aan te spreken, nog niet eens gesproken over de 'vervelende' reactie die sommige mensen menen te moeten geven, dus je zit in vergelijkbare, zoniet dezelfde situatie.

red media

• Bekijk profiel
Wat is een goede film?
« Reactie #6 Gepost op: januari 01, 2003, 07:28:19 pm »
Neem alsjeblieft ook het 'culturele' aspect mee. Er zijn meerdere criteria waaraan je een film kunt toetsten o.a. zogenaamd christelijke. Dus a.u.b. de discussie over dit onderwerp niet te zeer versmallen.
Met vriendelijke groet,

redactie media

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Wat is een goede film?
« Reactie #7 Gepost op: januari 01, 2003, 10:11:58 pm »
quote:
op 01 Jan 2003 19:28:19 schreef redactie media:
Neem alsjeblieft ook het 'culturele' aspect mee. Er zijn meerdere criteria waaraan je een film kunt toetsten o.a. zogenaamd christelijke. Dus a.u.b. de discussie over dit onderwerp niet te zeer versmallen.

In dat geval...
Kun je films een beetje vergelijken met boeken, de zg. literatuur van de films zijn in mijn ogen goede films. Het moet een goed script zijn, maar alleen daarmee kom je er natuurlijk niet, het moet een lopend zijn en blijven, de acteerprestaties moeten hoog liggen en er moet geen overkill zijn van bijv. special effecten.

Ik kan wel een goed voorbeeld aan de hand doen:
Reservoir Dogs van Quinten Tarentino - veel mensen zien alleen de twee/drie bloedscenes en zeggen: geweldadige film, maar ze vergeten te kijken en luisteren naar (en begrijpen van) de dialogen, het complete verhaal, de opzet van het geheel.
Behalve de geniale dialogen is het verhaal veel groter dan wat je te zien krijgt in de film, maar je wordt halverwe steeds meer gewaar van het complete verhaal. Zonder (toendertijd) erg bekende acteurs heeft hij een film neergezet die op (bijna) alle fronten 'goed' is.
En QT doet heeft meer van dergelijke films gemaakt.
De nadruk van zijn films ligt vaak dan ook niet op vermaak en entertainment, maar op de kwaliteit die er vanzelfsprekend voor zorgt dat een film van hem moeilijk te plaatsen valt in de huidige genres (zoals: Actie/Thriller/Humor/e.d.) omdat hij veel diversiteit er in verwerkt op een heel goed bij elkaar passende manier.

Dit is natuurlijk niet een geheel objectieve mening, maar ik denk dat ik aan de hand van QT toch een redelijk beeld kan geven van wat ik een goede film vindt.

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
Wat is een goede film?
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2003, 05:57:38 pm »
Even een berichtje tussendoor....

jarenlang vond ik de film "Nothing to lose" (Martin Lawrence & Tim Robbins) een fantastische film. Het is makkelijk naar een film te kijken .. en niet echt te luisteren, maar gewoon de ondertitels te lezen..

Totdat je er van wordt doordrongen, dat ondertitels niet altijd goed worden weergegeven. Ik had de film op dvd.. maar heb em weggedaan. In elke zin komt er wel een F woord voor. Dit wordt niet vertaald, maar...

Laat ik het anders zeggen: Nederlandse films worden doorgaans overgeslagen, vanwege de seks en het taalgebruik. Helaas zijn anderstalige films niet echt veel beter, terwijl we daar gauw overheen kijken.

Laat ik een ander voorbeeldje pakken: Lethal Weapon 4. Leuke film op zich..alleen wordt je gek van de gvd's die Chris Rock in elke zin stopt. Zetten we echt elke film uit als er gevloekt wordt? Dan kun je toch het overgrote deel van de bioscoop films niet meer bekijken...
We don't know what the future holds, but we know Who holds the future...

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Wat is een goede film?
« Reactie #9 Gepost op: februari 01, 2003, 04:56:55 pm »
Op de een of andere manier hebben christenen altijd moeite met films. Meer dan met boeken. Toch vind ik dat films en boeken op een bepaalde manier ook een afspiegeling moeten zijn van de dagelijse wereld waarin ik leef. In boeken komen ook vloeken voor en beschreven situaties kunnen je fantasie ook behoorlijk prikkelen. En als ik een vloek hoor dan spring ik er ook niet meteen bovenop. Het is toch vooral wachten op het juiste moment om er iets van te zeggen. Een film en boek beoordeel ik toch ook op creativiteit, orginaliteit, kijk op het leven etc., het verhaal, wat wil de schrijver vertellen, hoe wordt er geacteerd etc.  Dus wat betreft zeg ik niet zo gauw nee. Ik ben samen met een vriend naar "Oesters van Nam Kee" geweest. In die film is inderdaad een 'blote Katja' te zien, daar was alle ophef ook over te doen, maar wat mij veel meer bezighield was waarom mogen relaties maar zo kort duren, wat zegt dat over het leven van de moderne mens. We kwamen aan het eind tot de conclusie dat het iets weghad van de Franse romantiek... iets van onbereikbare en zoekende liefde. Genoeg stof tot nadenken.

Met mijn vrouw ben ik ooit een keer naar "The Kiss of the Dragon" van Jet Li geweest, die film was een grote teleurstelling, zoveel dom en zinloos geweld, met een wel zeer, zeer dunne verhaallijn.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle