Auteur Topic: En Jezus lachte...  (gelezen 2617 keer)

Oinay

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Gepost op: juni 03, 2004, 09:02:08 am »
Als we de film 'Jesus' - die door de NCRV onlangs nog is uitgezonden - was de Here Jezus een goedlachs iemand in zijn leven op aarde.
En als we de hedendaagse tendens mogen geloven, dienen we als Christenen toch vooral blijdschap uit te stralen.

"Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte, ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; hij was veracht en wij hebben hem niet geacht. "
We lezen in het N.T. dat de Here Jezus juist vaak verdrietig was; hij huilde. Ook was hij boos (tempelplein).
Maar waar lezen we dat de Here Jezus blij was?
Waar lezen we, dat de discipelen blij zijn?
Ja, de discipelen waren blij. Blij toen ze zagen dat de Here was opgestaan. En blij toen ze de Heilige Geest kregen, en dat ze wisten, dat ze door het bloed van Jezus waren vrijgekocht. Maar zouden ze gesprongen hebben? En zouden ze de handen in de lucht hebben gegooid?
Of was hun blijdschap van een dieper soort? Werd hun blijdschap niet vaak overschaduwd door het feit dat ze vervolgd werden? Of door het feit, dat er zo weinigen waren, die hen begrepen?

Hoe kom ik hier nu bij?
Ik werd getroffen door een stukje dat ik las in 'De Bergrede' van Martin Lloyd Jones. Ik heb geen exact citaat, maar hij schrijft zaken als: de vrolijkheid die de hedendaagse evangelische beweging aan de dag legt, komt vaak onecht over. Onecht, omdat het leven van de Christen geen blij leven is. Ja, het kent een ondertoon van troost en blijdschap over de verlossing in Christus. Maar voor de rest? We worden dagelijks met onze zonden geconfronteerd. We worden eveneens daqelijks geconfronteerd met de zonden van anderen. We worden geconfronteerd met de gevallen schepping, met ziekte en ellende.
De niet-gelovigen kijken op het 'EO-blije' van evangelische broeders en zusters vaak met een medelijdende blik, ze zien namelijk het onderscheid tussen wat echt is, en wat vaak een 'way of life' lijkt te zijn.*

Ik ben het haast geneigd met Jones eens te zijn.
Genoeg redenen om niet blij te zijn:

1. Je eigen zonden die je steeds weer doet;
2. de zonden van mensen om je heen;
3. zoveel mensen die Jezus niet kennen en zelfs van Hem niet willen weten;
4. zoveel ellende in de wereld
5. zoveel Christenen in deze wereld die vervolgd worden, gemarteld en in de gevangenis gezet;
6. de haat t.o.v. Christenen zal alleen maar toenemen.

Nochtans mogen we ons verblijden in de Here. En dat doe ik ook! Maar elke zondag blij? Elke dag van de week blij?

Laten we niet teveel de 'wereld' achterna lopen, de 'doe maar niet moeilijk' -houding. Of de houding van: doe toch niet te serieus, je leeft maar een keer, enzovoorts.

Hoe vaak lezen we nu in bijv. het N.T., dat het een vrolijke, blije, hippe boel was in de eerste Chr. kerk? Of dat ze zo met hun tijd meegingen?

Ik denk dat wij als kerken/christenen van nu teveel onder invloed staan van de huidige maatschappij, met z'n makkelijke en laagdrempelige sfeer.

Willen wij niet ook vaak 'laagdrempelig' zijn in bijv. onze kerkdiensten?

Maar het geloof is niet laagdrempelig. Het geloof is niet 'makkelijk', of iets dat je zomaar aanneemt.

Dit betekent niet, dat we het maar zo 'moeilijk' en zo 'zwaar' mogelijk moeten maken, nee.
Maar het betekent wel, dat we ons er niet te makkelijk van moeten afmaken, zo van: "Jongens, niet zo zeuren over al die regeltjes, en niet zo zwaar over zonde en ellende in de wereld praten, maar blij zijn omdat we verlost zijn door Jezus! En dat moeten we aan de mensen laten zien! Ze moeten door ons worden aangestoken."

Zie je wat hierboven gebeurt? Het klinkt allemaal erg mooi, maar het is zo oppervlakkig.
Ja, oppervlakkig.

Wie?

*Ik hoop dat ik de beste man niet laat buikspreken; dit is wat ik mij herinner van het stuk dat ik las.
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2004, 09:20:40 am door Oinay »

lonneke

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #1 Gepost op: juni 03, 2004, 09:36:06 am »

quote:

Oinay schreef op 03 juni 2004 om 09:02:
Zie je wat hierboven gebeurt? Het klinkt allemaal erg mooi, maar het is zo oppervlakkig.
Ja, oppervlakkig.

Wat bedoel je hiermee?
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2004, 09:37:36 am door lonneke »

Oinay

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #2 Gepost op: juni 03, 2004, 09:51:05 am »

quote:

lonneke schreef op 03 juni 2004 om 09:36:
[...]

Wat bedoel je hiermee?
Precies wat ik zeg. Het klinkt allemaal Bijbels en goed, maar zo als vaak vandaag gesproken wordt, zo spreekt de Bijbel er niet over. En Jezus ook niet.

lonneke

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #3 Gepost op: juni 03, 2004, 10:32:44 am »

quote:

Oinay schreef op 03 juni 2004 om 09:51:
[...]

Precies wat ik zeg. Het klinkt allemaal Bijbels en goed, maar zo als vaak vandaag gesproken wordt, zo spreekt de Bijbel er niet over. En Jezus ook niet.

Sorry, ik begrijp je nog steeds niet.
Natuurlijk ben je niet altijd blij.
Soms is het leven moeilijk. Soms kun je van je leven genieten.
Voor alles is een tijd.
Soms moet je maar niet teveel nadenken, soms moet je juist wel je verstand gebruiken.

Oinay

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #4 Gepost op: juni 03, 2004, 10:48:42 am »

quote:

lonneke schreef op 03 juni 2004 om 10:32:
[...]

Sorry, ik begrijp je nog steeds niet.
Natuurlijk ben je niet altijd blij.
Soms is het leven moeilijk. Soms kun je van je leven genieten.
Voor alles is een tijd.
Soms moet je maar niet teveel nadenken, soms moet je juist wel je verstand gebruiken.

Nee, dat is ook zo.
Waar ik tegen 'ageerde' is het vrijheid-blijheid idee, dat niet alleen in de 'wereld' heerst, maar ook in de kerken steeds meer opkomt. We moeten het leuk hebben samen, we moeten de mensen laten zien dat kerken niet 'saai' zijn.
Terwijl het N.T. een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel andere sfeer ademt!

Marloes

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #5 Gepost op: juni 03, 2004, 10:49:42 am »
Blij, blij, mijn hartje is zo blij (2x) / Want Jezus is een vriend van mij
Bedoel je dat als karikatuur van de evangelische beweging Oinay?
Want genieten en vrolijk zijn ed mag hoor, ook in de bijbel.
[Prediker 7:29]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #6 Gepost op: juni 03, 2004, 10:51:48 am »

quote:

(...)
Ik denk dat wij als kerken/christenen van nu teveel onder invloed staan van de huidige maatschappij, met z'n makkelijke en laagdrempelige sfeer.

Willen wij niet ook vaak 'laagdrempelig' zijn in bijv. onze kerkdiensten?

Maar het geloof is niet laagdrempelig. Het geloof is niet 'makkelijk', of iets dat je zomaar aanneemt.
(...)

Ik krijg toch een beetje jeuk van deze posts van je. Ik krijg het idee dat je praat over dingen die je letterlijk en figuurlijk vreemd zijn. Je leest een Amerikaan die beweert dat veel evangelicalen onecht blij zijn en je denkt: "zienouwel! 't Is daar ook een hypocriet zooitje, kennelijk." Terwijl het 2e hands info is.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je in het dagelijkse leven nou niet bepaald veel evangelicalen/ chronisch blije christenen ontmoet hebt, of blije diensten in blije gemeenten hebt bezocht. Het enige dat je lijkt te kennen is de wens van 'eigen' jeugd die ook graag wat blijer wil zijn, en dus mogelijk niet christelijke liederen in de kerk wil invoeren, o schande.

Sinds wij alphacursussen, groeigroepen en 1x per maand laagdrempelige diensten organiseren, regelmatig uit liedboek en opwekking zingen, worden er bij ons weer volwassenen gedoopt. Sinds die tijd groeit onze gemeente weer, terwijl tot midden jaren '90 het ledenaantal steeds maar achteruit ging. We trekken volle diensten, en niet alleen als ze speciaal zijn, ook de 'normale' diensten worden beter bezocht. We trekken niet alleen christenen uit andere gemeenten weg, we trekken ook heidenen!

Wat wil je nu? Kijk naar de feiten. Worden onze laagdrempelige diensten niet gezegend? Werkt de Geest niet op de Alphacursus? En dat terwijl de Alphacursus echt niet 100% gereformeerd is, en de diensten soms chaotisch zijn. En als je kijkt naar vroeger, toen het ledental achteruit ging maar de predikant nog op een fatsoenlijke preekstoel stond: was dat een gezegende situatie?

Kom eens kijken bij ons... Aanstaande zondag zijn er weer speciale diensten. 1 om 10.00u, 1 om 12.00u. Let niet op de vormen, let op de mensen. Ga eens kijken bij evangelische gemeenten in je eigen buurt, praat wat met die mensen, bidt! wat met die mensen, en oordeel dan. We zijn nog altijd broers en zussen.

Jij en ik hebben het geloof al. Nu de rest van de wereld nog.
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2004, 10:54:38 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Oinay

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #7 Gepost op: juni 03, 2004, 11:04:49 am »

quote:

elle schreef op 03 juni 2004 om 10:51:
[...]

Ik krijg toch een beetje jeuk van deze posts van je. Ik krijg het idee dat je praat over dingen die je letterlijk en figuurlijk vreemd zijn. Je leest een Amerikaan die beweert dat veel evangelicalen onecht blij zijn en je denkt: "zienouwel! 't Is daar ook een hypocriet zooitje, kennelijk." Terwijl het 2e hands info is.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je in het dagelijkse leven nou niet bepaald veel evangelicalen/ chronisch blije christenen ontmoet hebt, of blije diensten in blije gemeenten hebt bezocht. Het enige dat je lijkt te kennen is de wens van 'eigen' jeugd die ook graag wat blijer wil zijn, en dus mogelijk niet christelijke liederen in de kerk wil invoeren, o schande.

Sinds wij alphacursussen, groeigroepen en 1x per maand laagdrempelige diensten organiseren, regelmatig uit liedboek en opwekking zingen, worden er bij ons weer volwassenen gedoopt. Sinds die tijd groeit onze gemeente weer, terwijl tot midden jaren '90 het ledenaantal steeds maar achteruit ging. We trekken volle diensten, en niet alleen als ze speciaal zijn, ook de 'normale' diensten worden beter bezocht. We trekken niet alleen christenen uit andere gemeenten weg, we trekken ook heidenen!

Wat wil je nu? Kijk naar de feiten. Worden onze laagdrempelige diensten niet gezegend? Werkt de Geest niet op de Alphacursus? En dat terwijl de Alphacursus echt niet 100% gereformeerd is, en de diensten soms chaotisch zijn. En als je kijkt naar vroeger, toen het ledental achteruit ging maar de predikant nog op een fatsoenlijke preekstoel stond: was dat een gezegende situatie?

Kom eens kijken bij ons... Aanstaande zondag zijn er weer speciale diensten. 1 om 10.00u, 1 om 12.00u. Let niet op de vormen, let op de mensen. Ga eens kijken bij evangelische gemeenten in je eigen buurt, praat wat met die mensen, bidt! wat met die mensen, en oordeel dan. We zijn nog altijd broers en zussen.

Ik snap wel dat je er een beetje jeuk van krijgt; als ik mezelf teruglees denk ik ook wel eens, tjonge wat een gemiep.
Het komt gewoon omdat ik me er zorgen over maak soms.
(Overigens: Martin Lloyd Jones is een Engelsman, een zogenaamde 'Evangelical')

Kijk, in mijn kerkelijke gemeente gebeurt ook het een en ander. Alpha, drumstellen in kerk, jeugddiensten, laagdrempelige diensten.
Niks mis mee, ik doe er zelf ook van harte aan mee. Omdat het tot eer van God is, daarom! Al haalden we een olifant de dienst binnen om te trompetteren, dat meen ik serieus. Als het maar tot eer van God is.

Maar tegelijkertijd zie ik op de huiskamergroep en op de vereniging en op het kerkplein steeds meer aandacht voor de vorm. Uren en uren worden er besteed aan de voorbereiding van diensten, aan vergaderen erover, noem maar op.

Vervolgens wordt er gecollecteerd voor een nieuwe beamer in de kerk, want da's makkelijk voor de dominee.

De koster van de kerk klaagde echter. Er is al jaren geen geld voor een nieuw raampje, dat klappert, maar een beamer hoest men zo op.

Oude mensen die mee willen zingen kunnen de beamer niet lezen. Dominees willen niet op de preekstoel staan, maar eronder.
Prima, wat mij betreft, maar zorg dan dat mensen je kunnen zien!
De mensen die achterin zitten, zien niets!

Dit soort dingen... Vaak zie je ze niet als je druk bent met het organiseren van allerlei mooie diensten en het invoeren van nog meer nieuwe liedjes.

Maar de oude mensen? De mensen die die liedjes niet kennen? Die mensen die al zestig jaar of meer in de kerk zitten, en nu de dominee niet meer zien kunnen?

Die bang zijn dat door al dat enthousiasme het Woord in het gedrang komt?

Want dat komt in het gedrang. De preken worden korter (en soms op kleuterschoolniveau gehouden). De huisgroepen worden steeds groter (gelukkig!), maar de bijbelstudieverenigingen, daar blijft steeds minder van over.

Het wordt ons allemaal makkelijk gemaakt. Geniet, heb een leuke dienst, niet te moeilijk doen.

Daarmee zeg ik niet dat het niet oprecht is, of dat het niet tot eer van God is, nee: ik denk alleen, dat het niet altijd even goed is. Dat we soms wel heel erg snel-snel alles willen veranderen, om het maar 'leuk' te maken.

Mijn stelling: het evangelie is vaak helemaal niet leuk. Het evangelie stemt vaak tot ernst...

Dat hoor je toch niet vaak meer tegenwoordig.

Toch is het nieuwe testament niet een boek vol blije mensen. Wel blij in de zin van: verlost. Maar niet blij in de zin zoals we dat vandaag de dag steeds meer zien.
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2004, 11:05:24 am door Oinay »

lonneke

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #8 Gepost op: juni 03, 2004, 11:09:12 am »
hmmm....ik moet opeens denken aan een buurvrouw van mij, hele aardige mensen, ook lid van een evangelische stroming, ze kwam altijd heel blijmoedig over, had het altijd over het geloof, ze ratelde het uit. Wanneer je dan zei dat het met iets niet zo goed ging dan keek ze je verbaasd aan en zei: Weet je wat we doen, laten we gaan bidden. Op steil en sprong werd je dan door haar naar binnen gesleurd waar ze dan met je ging bidden. Ze zei dan wel; Dat vind je toch niet erg he? Maar het is goed om dit voor te leggen aan Jezus.  Ik wist eigenlijk nooit zo goed wat ik hier mee aan moest en voelde me overrompeld door haar enthousiasme.
Ik vind dat dit soort mensen heel snel hun emoties laten werken. Ze kunnen door hun emoties ook heel snel kwaad worden als ze het hun niet zint...
Ik hou toch meer van mensen die hun emoties onder controle hebben.
Daarom zul je me ook niet gauw zien in een evangelische of baptisten gemeente. Ik voel me er enorm geclaimd.

Meindertd

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #9 Gepost op: juni 03, 2004, 11:18:05 am »
Ik ben het volledig met je eens dat blijdschap geen uiterlijk vertoon moet zijn. Het gaat om blijdschap zoals je noemt in de Here. (Verblijdt u in de Here te allen tijde) een Geestelijke blijdschap. Wij moeten ons zelf niet verplichten om andere culturele gewoonten aan te leren.  

Maar het woord evangelie betekend wel "blijde boodschap". De boodschap moet ons blij maken. De veranderingen naar meer vreugde elementen in de liturgie wordt volgens mij niet gedreven door laagdrempeligheid. Maar worden gedreven door blijde harten. (Waar het hart vol van is stroomt de mond van over) Volgens mij zijn de verandering een zoektocht naar evenwicht. Gelukkig zijn er ook mensen die ons wijzen op de gebrokenheid in de wereld. Want het gevaar van doorschieten bestaat in een zoektocht naar evenwicht.

Maar ik vraag me wel eens af hoe het zal gaan als in de kerk de laatst genoemden niet meer worden gehoord.

Ik ben het eens dat Jezus niet afgeschilderd kan worden als vol blijdschap. Zijn komst naar de wereld betekende het grootste lijden ooit. Maar wel voor onze bevrijding.

Kerkdiensten hoeven niet perse laagdrempelig, maar moeten wel de blijde boodschap verkondigen. Mensen moeten hun elende leren kennen, hun verlossing en leren dankbaar te zijn. Er wordt nogal eens verteld dat mensen niet meer leren regels te houden. Wat ik me daarover afvraag is het volgende: Regels horen bij de dankbaarheid. Strenge prediking van de regels zorgt ervoor dat mensen hun verlossing denken te verdienen. Moeten er dan geen regels meer gepreekt worden? Zoals ik al eerder noemde alles draait om evenwicht. Nog het ene nog het andere is juist. Als we kijken naar onze meningen ben ik mischien de hand en u de voet, maar we kunnen niet zonder elkaar.

Pulpeet

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #10 Gepost op: juni 03, 2004, 11:18:58 am »

quote:

Marloes schreef op 03 juni 2004 om 10:49:
Blij, blij, mijn hartje is zo blij (2x) / Want Jezus is een vriend van mij
Bedoel je dat als karikatuur van de evangelische beweging Oinay?
Want genieten en vrolijk zijn ed mag hoor, ook in de bijbel.

tussen vrolijkheid en (bijbelse) vreugde proef ik wel een verschil.

Ik ben ook niet zo voor het pluk-de-dag-christendom. Met God spring ik over een muur, het gebed van Jabes enzo.

Je kunt wel fijn optimistisch doen met elkaar. Maar ondertussen is ons leven een schaduw, zijn wij door de dood omvangen en is ons arbeiden onder de zon zinloos. Wel begrijpelijk dat we daarvoor weg willen lopen. In onze kunstmatige wereld is alle besef van lijden en dood al naar de rand gedrongen. Maar dat is illusie. Een geconstrueerd paradijs op aarde. Ik kan me best voorstellen dat je bang bent dat ook de kerk daaraan mee gaat doen.

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #11 Gepost op: juni 03, 2004, 11:22:36 am »
Ja, ook mee eens.
Wat we nodig hebben is evenwicht.
Mensen die heel enthousiast zijn en die in alles voor hun God willen gaan! Die super-enthousiast de meest spetterende dingen bedenken!
En we hebben mensen nodig die wat meer bedachtzaam zijn. Misschien niet altijd super-enthousiast, misschien door wat ze hebben meegemaakt.

En laten we dan samen, met alle verschillen die er zijn, samen de wil van God zoeken. Samen, in de naam van Jezus!

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #12 Gepost op: juni 03, 2004, 11:28:02 am »
het eerste wonder wat Jezus deed was water in wijn veranderen
en dat is toch heel duidelijk een drank die gedronken mag worden met een vrolijk hart

en de keren dat Hij mensen genas ?
hoe zou jij toekijken als je ziet dat een vriend of bekende van je genezen is voor je ogen, en daar superblij over is, staat te dansen zegmaar van vreugde?
Jezus was ook een mens hoor, en die lach die dat bij ons op een gezicht geeft heeft Hij ongetwijfeld ook gehad

maar voor de rest ik denk dat een kritichse noot bij enkel bijdschap in het christen zijn terecht op z'n plaats is.
[JESUS]Life[/JESUS]

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #13 Gepost op: juni 03, 2004, 11:29:09 am »

quote:

Maar waar lezen we dat de Here Jezus blij was?

Lukas 10:21  Terzelfder tijd verblijdde Hij Zich door de Heilige Geest en zeide: Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard. Ja, Vader, want zo is het een welbehagen geweest voor U.

Johannes 3:29  Die de bruid heeft, is de bruidegom; maar de vriend van de bruidegom, die erbij staat en naar hem luistert, verblijdt zich met blijdschap over de stem van de bruidegom. Zo is dan deze mijn blijdschap vervuld.

Johannes 4:36  Reeds ontvangt de maaier loon en verzamelt hij vrucht ten eeuwigen leven, opdat de zaaier zich tegelijk met de maaier verblijde.

14  Toen zeide Jezus ronduit tot hen: Lazarus is gestorven, {}
15  en het verblijdt Mij om u, dat Ik daar niet geweest ben, opdat gij tot geloof komt; maar laten wij tot hem gaan.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #14 Gepost op: juni 03, 2004, 11:36:55 am »
Jezus zeide tot hen: Kunnen soms bruiloftsgasten treuren, zolang de bruidegom bij hen is? Er zullen echter dagen komen, dat de bruidegom van hen weggenomen is, en dan zullen zij vasten.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #15 Gepost op: juni 03, 2004, 12:25:02 pm »
offtopic:Ik ben nu toch wel benieuwd uit welke gemeente Oinay komt :). Zwolle? Zaandam?

Goed, 2 punten:
1- steeds meer aandacht voor vorm
2- oude mensen en hun gebreken

1 Lastig punt. Wanneer is veel 'te veel'? Alles moet anders, maar er zijn dan ook mensen die dat willen aanpakken. Het begeleiden van de zang, de stijl van de hand-outs met preeksamenvattingen, de web-site, het podium, alles moet anders. Maar er zijn dan ook (tenminste bij ons) mensen die zich daarvoor willen en kunnen inzetten. Die goed zijn in muziek maken en weten wat er nodig is om een gemeente zo te begeleiden dat iedereen naar hartelust kan zingen. Die creatief zijn en met computers overweg kunnen zodat de communicatie op papier ook een keer gelezen gaat worden.
Ik weet niet wanneer het 'te veel' wordt. Waarschijnlijk op het moment dat je je verplicht voelt om mee te organiseren terwijl je hart er niet ligt. En er moeten coordinatoren zijn die de bups een beetje in de gaten houden, zodat de kosten bijv. niet uit de hand lopen. Maar verder zou ik denk ik niet snel al die inzet remmen.

2 ouderen: een nog lastiger punt ... Ik kan er namelijk niet goed over mee praten. Wij hebben erg weinig ouderen in onze gemeente. En het grootste deel van hen geniet van de diensten. Er zijn er echter ook een paar die weggegaan zijn (oa naar Berkel), of soms shoppen naar andere gemeenten omdat daar gekerkt wordt in een stijl die meer bij hen aansluit. Er is ook een oudere vrouw die zich juist vanwege de hartelijke stijl van onze diensten bij ons heeft aangesloten.
Het is niet zo dat er helemaal geen rekening met ouderen gehouden wordt: er zijn altijd een stel handouts met hetzelfde als wat op de beamer komt, voor de slechtzienden. Er zijn zo nu en dan 'normale' diensten, met alleen psalmen en gezangen en een ingetogen prediking.
Dat ouderen shoppen vind ik aan de ene kant jammer, aan de andere kant vind ik dat geen reden om de diensten aan hun wensen aan te passen: zij hebben het geloof al, en we willen als gemeente missionair bezig zijn. Ik heb soms het idee dat juist ouderen het nut van missionair bezig zijn niet snappen en denken dat met de nieuwe vormen ook de kerk verwereldst (dat is echter ook 2e hands info).
Daarnaast ben ik tegenwoordig niet meer zo gepind op het 'ware kerk' idee: zoveel verschillende mensen, wil je die dan allemaal in 1 type dienst, de dienst van de grote gemene deler? Ik denk niet dat er zoiets bestaat als 'de dienst' waarin iedereen zich thuis voelt (niet op aarde iig). Dus ben ik voorstander van verschillende typen diensten, die stuk voor stuk anders aanvoelen. Al dan niet in 1 gemeente. De ene dienst ga ik uit mijn dak, een andere dienst ben ik blij omdat anderen/ouderen uit hun dak gaan.
Onttrekkingen aan de gemeente omdat die persoon zich beter thuis voelt in een andere gemeente is jammer, maar daarmee gaat die persoon niet verloren. Juist niet. (In New York is er een Jazz-gemeente gesticht, die de psalmen ea verjazzen. De kerk stroomde vol naar ik begreep, ook met mensen die al jaren geen kerk meer bezochten. Dat is ook 2e hands info, ik weet het ;), maar geeft aan dat vorm mensen erg goed kan doen.) Dus ben ik ook niet tegen op een gescheiden diensten voor ouderen ea en voor 'de wereld' (Helaas is dat ten dele al werkelijkheid geworden met de laatste kerkscheuring).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

LaNaussee

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #16 Gepost op: juni 03, 2004, 02:50:07 pm »
Oinay,

ik lees veel waarheid in wat je schrijft. Alleen de manier waarop staat me niet aan. Je signaleert terecht allerlei punten die veranderen in de kerk, die ten koste gaan van andere dingen of die op een betere manier verandert zouden kunnen worden.
Maar waarom probeer je elke keer door te trappen er tegenin te gaan? Kun je niet gewoon alles wat je tegenkomt opschrijven en ons vragen of wij die problemen ook kennen en hoe wij er tegenover staan? Om zo samen op een positieve en opbouwende manier bezig te zijn?
Misschien lees ik je gewoon verkeerd hoor, maar op mij komen je posts vaak heel negatief over, terwijl je volgens mij alles niet zo negatief bedoelt.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Peter

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #17 Gepost op: juni 03, 2004, 05:00:06 pm »
Eerlijk gezegd vind ik de toon nog vrij mild. En van "trappen" heb ik niets gelezen.

quote:

elle schreef op 03 juni 2004 om 10:51:
Wat wil je nu? Kijk naar de feiten. Worden onze laagdrempelige diensten niet gezegend? Werkt de Geest niet op de Alphacursus?
Nog afgezien van je nogal goedkope tegenwerping "jeweetergewoonniksvan", er zijn ook andere "feiten", signalen zo je wilt. Nl. dat mensen na het doen van Alpha, etc. alsnog afhaken als ze erachter komen wat het geloof echt inhoudt.

Alpha en laagdrempeligheid kan zeker z'n voordelen hebben, maar maak me niet wijs dat deze medaille geen achterkant heeft.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #18 Gepost op: juni 03, 2004, 05:15:23 pm »
Al zal de vijgeboom niet bloeien,
 en er geen opbrengst aan de wijnstok zijn,
De vrucht van de olijfboom teleurstellen;
Al zouden de akkers geen spijs opleveren,
en er geen runderen in de stallingen zijn,
Nochtans zal ik juichen in de HERE,
jubelen in de God van mijn heil.

Zó moet onze houding zijn, en ík ben zo.n oudje, wat nog elke week geniet, óók van de luide muziek mét een drumstel.
En ik heb nooit engelse les gehad, maar door de liederen heb ik al zoveel geleerd, en anders zoek ik op wat het woord betekent.Niks geen gezeur.

Een aardse vader heeft ook liever een vrolijk kind, zo óók onze Hemelse Vader, al ben je soms ongehoorzaam.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Pulpeet

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #19 Gepost op: juni 03, 2004, 05:20:00 pm »

quote:

Mientje schreef op 03 juni 2004 om 17:15:
[...]

Een aardse vader heeft ook liever een vrolijk kind, zo óók onze Hemelse Vader, al ben je soms ongehoorzaam.
Het is leuk dat dat voor jou geldt, maar als je dat anderen op gaat leggen wordt het een juk dat niet iedereen dragen kan.

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #20 Gepost op: juni 08, 2004, 12:02:13 pm »
mwa jezus is liefde. liefde omvat alles ook blijdschap, je zult zien dat mensen die 'gezellig' feestjes vieren in gods ogen misschien wel de slechtste, oordeelszuchtigste mensne zijn.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

wannano

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #21 Gepost op: juni 08, 2004, 03:44:06 pm »
Ik zou je willen aanraden eens een paar vrolijke psalmen te lezen, begin maar eens bij Psalm 150 en dan terugtellen. Je komt er zo een hoop vrolijke tegen.

Daarnaast: Jezus drie beste vrienden waren vissers. Ik weet niet of je wel eens een poosje met vissers hebt opgetrokken, maar je zult merken dat er vaak gelachen wordt.

Natuurlijk moet er evenwicht zijn. En natuurlijk is er ook verdriet. Jezus weende ook wel eens.

Maar als je zoekt naar een tekst, waarin Jezus lachte, of blij was en je vind die niet, dan ben je denk ik niet op de juiste manier op zoek. Ik lees bijvoorbeeld ook nergens dat Jezus elke sabbat naar de synagoge ging, laat staan dat hij elke zondag twee keer naar de kerk ging.

Waarom zingen wij Christenen zo veel? Ik lees nergens dat Jezus ooit iets zong? Waarom wordt er gedoopt? Jezus doopte nooit! En zo kan ik wel even doorgaan.

Onechtheid word zichtbaar voor de buitenwereld, daar kun je van op aan. Maar je mag echt wel oprecht blij zijn!

Wannano
Kom eens langs in m'n huisje

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #22 Gepost op: juni 08, 2004, 04:58:57 pm »

quote:

wannano schreef op 08 juni 2004 om 15:44:
Maar als je zoekt naar een tekst, waarin Jezus lachte, of blij was en je vind die niet, dan ben je denk ik niet op de juiste manier op zoek. Ik lees bijvoorbeeld ook nergens dat Jezus elke sabbat naar de synagoge ging, laat staan dat hij elke zondag twee keer naar de kerk ging.

Waarom zingen wij Christenen zo veel? Ik lees nergens dat Jezus ooit iets zong? Waarom wordt er gedoopt? Jezus doopte nooit! En zo kan ik wel even doorgaan

Kleine correctie:

en Hij ging volgens zijn gewoonte op de sabbatdag naar de synagoge(Lucas 4:16)

En na de lofzang gezongen te hebben vertrokken zij naar de Olijfberg.(Mattheus 26:30)

Daarna ging Jezus met zijn discipelen naar het land van Judea en Hij vertoefde daar met hen en doopte.(Johannes 3:22)

:X
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

wannano

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #23 Gepost op: juni 08, 2004, 05:14:26 pm »
En terug een correctie: dat van die sabbatdag is een feit, dus daar hoeft niks gecorrigeerd.

Maar als men de lofzang zingt, wil dat niet zeggen dat Jezus meezong. en wat ik bedoelde te zeggen, is, dat wij christenen in onze kerkdiensten uiteraard veel zingen, maar dat is niet iets wat men in de tijd van Jezus deed.

Tenslotte citeer je niet volledig uit Johannes, omdat uit het het vervolg blijkt:

Johannes 4: 1
1 Toen nu de Here vernam, dat de Farizeeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes, 2 – ofschoon Jezus niet zelf doopte, maar zijn discipelen – 3 verliet Hij Judea en vertrok weder naar Galilea.

Maar je hebt gelijk wat betreft mijn eerste tekst _/-\o_

Wannano

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #24 Gepost op: juni 08, 2004, 06:36:47 pm »
Citaat
wannano schreef op 08 juni 2004 om 17:14:
En terug een correctie: dat van die sabbatdag is een feit, dus daar hoeft niks gecorrigeerd.
[/q]
Huh? En dan staat er naast: ...searching for knowledge...
Mag ik nu een beetje verbaast zijn. Domweg stellen dat iets een feit is -en dan ook nog argumenten die iets anders laten zien gewoon maar negeren- heeft weinig met zoeken te maken, maar veel meer met koppigheid.

quote:

Maar als men de lofzang zingt, wil dat niet zeggen dat Jezus meezong. en wat ik bedoelde te zeggen, is, dat wij christenen in onze kerkdiensten uiteraard veel zingen, maar dat is niet iets wat men in de tijd van Jezus deed.

In het nederlands wordt 'zij' gebruikt om een groep personen aan te duiden. 'Zij' slaat dan op de volledige groep tenzij expliciet een deel uigesloten wordt. Als Jezus niet mee zong dan had dat hier gestaan. Het zij in deze zin slaat zowel op het zingen als het gaan naar de olijfberg dus als Jezus niet mee zong ging hij ook niet mee naar de olijfberg...

quote:

Tenslotte citeer je niet volledig uit Johannes, omdat uit het het vervolg blijkt:

Johannes 4: 1
1 Toen nu de Here vernam, dat de Farizeeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes, 2 – ofschoon Jezus niet zelf doopte, maar zijn discipelen – 3 verliet Hij Judea en vertrok weder naar Galilea.

Het lijkt er inderdaad op dat Jezus niet zelf doopte, maar dat door zijn dicipelen liet doen. Die doopten in zijn naam, net als wij nu doen. De vraag of Jezus zelf wel of niet doopte is best interesant, maar heeft niets te maken met de vraag of wij wel of niet zouden moeten dopen.
Jezus laatste woorden voor de hemelvaart (Mat. 28): 'Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.' Dat lijkt me toch een redelijk duidelijk opdracht om te dopen...

quote:

Maar je hebt gelijk wat betreft mijn eerste tekst _/-\o_
?
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

wannano

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #25 Gepost op: juni 08, 2004, 10:34:09 pm »
Ik weet nu weer waarom ik vrijwel nooit meer op een vrijgemaakt forum post, aangezien ze een ster zijn in het discussieren over pietepeuterigheden, terwijl het eigenlijke onderwerp slechts zijdelings wordt besproken.

Hoewel je toegeeft dat het best zo kan zijn dat er staat, dat Jezus niet zelf doopte, kan het kennelijk niet zo zijn dat er staat, dat zij lofzongen, en dat Jezus niet meedeed.

Ach daar ging het niet over, blijkbaar vinden zowel Ma als a het prettiger iemand op de persoon aan te vallen. Prima voorbeeld van christelijk naastenliefde....

wannano

dingo

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #26 Gepost op: juni 08, 2004, 10:50:35 pm »

quote:

wannano schreef op 08 juni 2004 om 22:34:
Ik weet nu weer waarom ik vrijwel nooit meer op een vrijgemaakt forum post, aangezien ze een ster zijn in het discussieren over pietepeuterigheden, terwijl het eigenlijke onderwerp slechts zijdelings wordt besproken.

Hoewel je toegeeft dat het best zo kan zijn dat er staat, dat Jezus niet zelf doopte, kan het kennelijk niet zo zijn dat er staat, dat zij lofzongen, en dat Jezus niet meedeed.

Ach daar ging het niet over, blijkbaar vinden zowel Ma als a het prettiger iemand op de persoon aan te vallen. Prima voorbeeld van christelijk naastenliefde....

wannano
Het is de toon die de muziek maakt en je klinkt wat schel op dit moment. ;)

MaVee

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #27 Gepost op: juni 08, 2004, 10:51:39 pm »
En bedankt :(

Als het aantonen van iemands ongelijk op de man spelen is... |:(
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
het is alleen wat dooier

wannano

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #28 Gepost op: juni 09, 2004, 10:33:19 am »
Waar ik op doel, is dat ik dat van de sabbatdag inderdaad verkeerd interpreteerde, omdat voor mij de Bijbel feitenmateriaal bevat.
Vanuit die optiek kan ik dus zeggen: het is een feit dat...

Als er dan direct naar mijn onderschrift: searching for knowledge wordt gegrepen, tja, dan vind ik dat inderdaad op de man spelen. Ik zou dus nooit mogen zeggen dat iets een feit, puur vanwege het feit dat ik op zoek ben naar kennis.

Dat vind ik jammer, en helaas is de geest gewillig, maar het vlees zwak, en word ik dan ietsjes scheller. Daar heb ik dan ook spijt van, ik hoop dat jullie me dat kunnen vergeven.

wannano
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2004, 10:34:10 am door wannano »

MaVee

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #29 Gepost op: juni 09, 2004, 10:45:02 am »
Excuses aanvaard :)

ff terug naar topic:
Als je gelooft dat Jezus echt God en mens is, dan is Hij ook echt MENS...
Er staat in de Bijbel niet bij elke gebeurtenis beschreven of Jezus al dan niet lachte of een andere emotie vertoonde, maar je mag er van uit gaan dat niets menselijks hem vreemd was (ja, ik weet het, uitgezonderd de zonde...).

Het zou dus best zo kunnen zijn dat, toen kinderen bij de Here Jezus gebracht werden, Hij heeft geglimlacht om al die afwachtende gezichtjes...
(let wel: ik zeg zou best zo kunnen zijn...)
En zo is er nog veel meer, alleen zul je hiervoor nooit letterlijk bewijs tegenkomen in de Bijbel.
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
het is alleen wat dooier

wannano

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #30 Gepost op: juni 09, 2004, 11:32:24 am »
Helemaal mee eens, Ma Vee.

Het is natuurlijk ook moeilijk discussieren, over iets, wat níét in de Bijbel staat. Maar Jezus was echt Mens, en dat niet alleen, Hij was ook God, en van God weten we (Psalmen) dat Hij kan lachen.

Maar het punt is natuurlijk, dat christen zijn niet altijd met zich meebrengt dat je gelukkig bent. Dát staat ook nergens, dat het doel van ons aardse leven ook geluk tijdens dat leven is. Onze schat is in de hemel, en we moeten ons realiseren, dat wij hier 'slechts' vreemdelingen en bijwoners zijn. Met een taak, uiteraard, maar uiteindelijk horen wij hier niet (meer).

wannano

Enigma

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #31 Gepost op: juni 16, 2004, 12:41:31 am »

quote:

lonneke schreef op 03 juni 2004 om 11:09:
hmmm....ik moet opeens denken aan een buurvrouw van mij, hele aardige mensen, ook lid van een evangelische stroming, ze kwam altijd heel blijmoedig over, had het altijd over het geloof, ze ratelde het uit. Wanneer je dan zei dat het met iets niet zo goed ging dan keek ze je verbaasd aan en zei: Weet je wat we doen, laten we gaan bidden. Op steil en sprong werd je dan door haar naar binnen gesleurd waar ze dan met je ging bidden. Ze zei dan wel; Dat vind je toch niet erg he? Maar het is goed om dit voor te leggen aan Jezus.  Ik wist eigenlijk nooit zo goed wat ik hier mee aan moest en voelde me overrompeld door haar enthousiasme.
Ik vind dat dit soort mensen heel snel hun emoties laten werken. Ze kunnen door hun emoties ook heel snel kwaad worden als ze het hun niet zint...
Ik hou toch meer van mensen die hun emoties onder controle hebben.
Daarom zul je me ook niet gauw zien in een evangelische of baptisten gemeente. Ik voel me er enorm geclaimd.

Dat is mijn probleem nu ook met de evangelische, pinkster, baptisten ed bovendien is die houding van opgewekte gelukzaligheid vaak opgelegde pandoer,om er bij te horen moet je wel zo blij zijn. Juist binnen die zo ontzettend blije groepen zie ik veel verstopte ellende. Iedereen doet met een grote smile op zijn gezicht poeslief tegen elkaar in de strijd de "ware christen" te zijn en ondertussen word er tussen de regels vreselijkste dingen gesuggereerd en gezegd. Want mensen zijn........mensen, met alle menselijke emoties en niet alleen die "toegestaan" zijn. De verboden "slechte"emoties komen er toch wel uit maar dan stiekum, verwrongen en onder de schijn van.......heiligheid.

De blijdschap die verbonden is aan het leven vanuit en met die blijde boodschap, is niet zo opgeklopt en overmatig uitbiundig in mijn ervaring maar gaat samen met innerlijke rust, innerlijke vrede en is dus en kalme vreugde die door de hele mens en zijn leven heen gaat.

Persoonlijk vind ik die evangelische blijdschap soms tegen manisch aanzitten en zijn er velen die zonder die steeds opnieuw opgeklopte, opgezweepte "blijdschap" gewoon depressief zouden zijn.

Groet Enigma
Ik wens je Vrede en alle goeds

lonneke

• Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #32 Gepost op: juni 16, 2004, 12:50:51 am »

quote:

Enigma schreef op 16 juni 2004 om 00:41:
[...]

Dat is mijn probleem nu ook met de evangelische, pinkster, baptisten ed bovendien is die houding van opgewekte gelukzaligheid vaak opgelegde pandoer,om er bij te horen moet je wel zo blij zijn. Juist binnen die zo ontzettend blije groepen zie ik veel verstopte ellende. Iedereen doet met een grote smile op zijn gezicht poeslief tegen elkaar in de strijd de "ware christen" te zijn en ondertussen word er tussen de regels vreselijkste dingen gesuggereerd en gezegd. Want mensen zijn........mensen, met alle menselijke emoties en niet alleen die "toegestaan" zijn. De verboden "slechte"emoties komen er toch wel uit maar dan stiekum, verwrongen en onder de schijn van.......heiligheid.

De blijdschap die verbonden is aan het leven vanuit en met die blijde boodschap, is niet zo opgeklopt en overmatig uitbiundig in mijn ervaring maar gaat samen met innerlijke rust, innerlijke vrede en is dus en kalme vreugde die door de hele mens en zijn leven heen gaat.

Persoonlijk vind ik die evangelische blijdschap soms tegen manisch aanzitten en zijn er velen die zonder die steeds opnieuw opgeklopte, opgezweepte "blijdschap" gewoon depressief zouden zijn.

Groet Enigma
Ik weet het niet maar mensen die "nep" zijn heb ik meteen door. Het zal de lichaamstaal zijn. Wel blijmoedig zijn maar toch je met ogen aankijken die iets uitstralen van valsigheid. Maar ik ben al wel zover dat ik dit terug koppel naar die mens zelf en het los laat. Vaak denk ik dan: Het is jouw probleem. Ga er alsjeblieft wat mee doen.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #33 Gepost op: juni 16, 2004, 09:20:45 am »

quote:

[...]

Dat is mijn probleem nu ook met de evangelische, pinkster, baptisten ed bovendien is die houding van opgewekte gelukzaligheid vaak opgelegde pandoer,om er bij te horen moet je wel zo blij zijn

Jammer dat je hier zo'n karikatuur neerzet, die zoals vaker helemaal niet comform de werkelijkheid is.
Het is inderdaad zo dat evangelischen de naam hebben altijd maar "blij, blij, mijn hartje is zo blij" zijn, en dat is vaak een verwijt in plaats van een kompliment.
Natuurlijk klopt het dat evangelischen minder moeite hebben hun blijdschap te tonen in de diensten omdat daar gewoon wat meer ruimte voor is. Áls er een fijn getuigenis is over iets wat gepasseerd is, dan is daar in de dienst ruimte voor. Dan hebben we ook hele blijde liederen die daarop aansluiten, en soms wordt er wel wat op meegewiegd of gedanst ja.
Als wij zingen "klap in de handen" dan doen we dat ook vaak en als we zingen dat we juichen, dan wil dat ook nog wel eens gebeuren.
Maar...................
Wil je eens mee op bezoek in de PAAZ bij mijn depressieve vriendin? Wil je een bidstond van 2 uur meemaken bij onze vriend met uitzaaiingen na darmkanker? Wil je mee op huisbezoek bij echtparen waar het huwelijk echt niet brengt wat het zou moeten brengen?
Wil je zien hoe die evangelischen kunnen treuren met de treurenden? Of huilen met dat grote verdriet als er maar geen kindje komt?
Wil je op zondagmorgen meemaken dat de hele gemeente letterlijk op zijn knieen gaat, omdat we het uitschreeuwen naar God, omdat we ergens niet uitkomen?

Daarna kan het een enorme ervaring zijn als we na zo'n strijd in de hemelse gewesten ook jubelen en juichen, omdat we dwars door onze tranen heen Gods goedheid willen proclameren, want we gunnen het die bokkepoot toch niet dat we allemaal verdrietig weer uit elkaar gaan.

Ik heb er ook wat moeite mee, om zo'n bijbels besluit ( nochtans zal ik juichen, wát er ook gebeurt) als onecht te bestempelen. Daarmee doe je onrecht aan mensen die gehoorzaam willen zijn zich te verheugen in hun Here, óndanks de situatie waarin ze zaten.

Toen Paulus in de gevangenis vastgeketend zat, was dat allerbelabberts. Koud, nat, honger, pijn en vastgeketend aan zijn bewaker. Probeer je dat eens voor te stellen.
Maar hij zag ergens de humor er van in, want dacht niet : ik zit vastgekend aan die man, nee hij maakte heilig misbruik van de situatie en konstateerde dat die man dús vastgekentend zat aan hém.
Uit volle borst begon hij lofliederen te zingen, of die man het nu horen wilde of niet.
Het resultaat kennen we inmiddels.
God vraagt ons juist niet op de situatie te zien, maar ons te verheugen in Zijn heil.
Dat is niet altijd makkelijk, maar wel een goede oefening.
Het is niet verkeerd je ellende te benoemen en naar God uit te huilen, dat deed David ook.
Maar zorg dat de boze geen overwinning op je behaald, want daar is het hem slechts om te doen.Ook David eindigt meestal met het prijzen van God, Zijn wonderen te verhalen, en zijn vreugde over het heil uit te roepen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #34 Gepost op: juni 19, 2004, 10:43:45 pm »

quote:

[...]

Dat is mijn probleem nu ook met de evangelische, pinkster, baptisten ed bovendien is die houding van opgewekte gelukzaligheid vaak opgelegde pandoer,om er bij te horen moet je wel zo blij zijn.

Ik vind dat je hier wel veel groeperingen op 1 hoop gooit.....
Daar wordt je verhaal niet geloofwaardiger van. Al begrijp ik wel wat je wil zeggen.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2004, 10:44:46 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
En Jezus lachte...
« Reactie #35 Gepost op: juni 20, 2004, 01:31:59 pm »

quote:

[...]

Groet Enigma

Ik weet en ken mensen die evangelisch zijn en het in de praktijk laten zien dat ze van de HEER houden.
Ik weet en ken mensen die GVK-lid zijn, en niet laten zien dat ze navolgers zijn van de HERE JEZUS CHRISTUS, helaas.
Alleen door JEZUS