Auteur Topic: Laat je het Woord los, sluit de tent dan maar.  (gelezen 4600 keer)

Marnix

• Bekijk profiel
Laat je het Woord los, sluit de tent dan maar.
« Reactie #50 Gepost op: juni 14, 2004, 12:21:30 pm »
Eigenlijk is de discussie best zinloos... Het is allemaal belangrijk... en als er een van die dingen weg zou vallen zou het jammer zijn... Waarom dan praten over wat belangrijker is, psalmen zingen of naar de preek luisteren etc.

Het belangrijkste is dat je als gemeente samenkomt.... Anders kun je net zo goed thuis blijven en via de radio luisteren en meezingen...
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juni 14, 2004, 02:10:32 pm »
Ik zal nog even aanvullen wat Aquila al eerder aanhaalde vanuit Handelingen.

Hand 2,42
En zij bleven volharden bij het onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en de gebeden.

1 Kor 14,26
Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden.

Ef 5,19
en spreekt onder elkander in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zingt en jubelt de Here van harte,

Kol 3,16
Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Remco II

• Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juni 15, 2004, 06:42:27 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 12 juni 2004 om 19:27:
Wat versta jij precies onder 'schriftkritiek'?

Goeiedag, dat klinkt mij in de oren als een vraag, waarop een wetenschappelijk gedefinieerd antwoord verlangd wordt.
Ik verwacht nu geen definitie te geven waar iedereen mee tevreden is wat zijn nieuwsgierigheid betreft, maar ik probeer het even kort en simpel te zeggen.
Laat ik schriftkritiek eens zo omschrijven: ingaan tegen het getuigenis van de Schriften.
Dus als de Bijbel zegt: 'zo en zo is het', zelf zeggen: 'nee, ik denk daar anders over.'
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2004, 06:43:31 pm door Remco II »

Remco II

• Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juni 15, 2004, 06:52:35 pm »

quote:

Jan W schreef op 12 juni 2004 om 21:00:
Zonder heel diep op allerlei details in te gaan. Maar het allerbelangrijkste is toch echt dat je volkomen op Christus mag vertrouwen. Zelfs al maak je foute keuzes. Maar als jij oprecht bid om de leiding van Gods Geest dan mag je erop vertrouwen dat God jou door Christus vasthoudt. Dat jezelf dat allemaal niet direct kunt volgen en dat de golven over je heenspoelen, wil nog niet zeggen dat jij op de verkeerde plaats zit vanuit Gods 'ogen' bezien. Dat je dan als christenen op verschillende posities, plaatsen terecht komt is nog geen aanwijzing dat anderen fout zijn. Wie zijn wij om daarover te oordelen. Op zijn hoogst kan je er een mening over hebben. Wanneer je keuzes echter grotendeels zijn ingegeven door zelfvertrouwen dan kan je het wel eens helemaal bij het verkeerde eind hebben. De bijbel is hier ook duidelijk over. Zelfvertrouwen is alleen te handhaven als het is ingegeven door Christus.

Ik ben het niet helemaal met je verhaal eens. Het is niet allemaal onwaar wat je zegt, maar ik denk dat het in ieder geval voor een deel woorden zijn op de verkeerde plaats.
Het is wel belangrijk dat je de raadgeving van I Johannes 4:1 serieus neemt. Daar staat: "Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn." En dat mis ik in jouw verhaal.
Jouw verhaal komt op mij over als een sussend verhaal, waarin onduidelijk wordt wat waarheid en wat leugen is, want ja... je mening is maar relatief, aangezien je maar een mens bent. Dat ruikt meer naar post-modernisme dan naar bijbels denken.