quote:
op 20 May 2003 22:56:23 schreef Marloes:
[...]
De leer van de reïncarnatie is volledig in tegenspraak met het Evangelie. Om een paar punten te noemen:
Ch: ik ken deze variant niet, maar ik zal hieronder tussenvoegen degene die ik wel ken, zodat je weet dat je niet op mijn argumenten ingaat, maar op iets wat je denkt dat ik dat zou onderschrijvern, wat echter niet zo is:
(ik ga ook geen geloofsartikelen van het GKV lezen en vervolgens zeggen, dat dat precies jouw mening zou zijn, liever hoor ik jouw mening van jouw zelf)
1. De H. Schrift waardeert de individualiteit van de mens zozeer dat we, zoals we nu zijn, het eeuwige leven mogen beërven. Maar in de leer van de reïncarnatie telt de individualiteit niet; de huidige persoonlijkheid desintegreert na de dood en in het zg. volgende leven worden we heel iemand anders.
Ch; zie ik heel anders, de geest in de mens, zijn innerlijkste kern is degene die reincarneert, en dat zie je in het normale leven ook al, ongeveer elke 7 jaar zijn al onze lichaamscellen vervangen door nieuwe, dus naar het vlees vernieuwen we voortdurend, maar in de kern blijven we hetzelfde alleen wat ouder en hopelijk wat wijzer, zo ook met reincarnatie, het ik, de geest in de mens reincarneert in een ander lichaam, maar de kern daar gaat het om blijft juist dezelfde of neemt de in het eene leven verworven talenten mee naar het volgende, waar het als aanleg tevoorschijn komt, de individualiteit is hier hetzelfde als het ik of de geest of het zelf of de wezenskern
2. Reïncarnatie is een reis naar het onzekere. Als christen weten we daarentegen waar we heen gaan. Jezus heeft voor ons een eeuwige plaats bereid in de hemel.
Ch; niets onzekers, want ook hier is het Christus, die ons ook middels de beschermengelen naar en door ons levenslot leidt, op weg naar en nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waarbij de mens als vrij wezen ook medeschepper van moet (beter mag) worden
3. Gods Zoon heeft zelf onze schuld betaald aan het kruis. In diepste wezen ontkent de leer van reïncarnatie het verlossingswerk van Jezus Christus. Het verlossingswerk is door Hem volbracht. Wij hoeven niet levens lang te zwoegen om verlost te worden. We mogen de verlossing als genade ontvangen.
Ch; de reincarnatie die ik ken (geen oostelijke maar een westelijke) ziet in Christus degene, die door zijn offer het voor ons mogelijk gemaakt heeft om deze weg te begaan, want zonder Hem zouden we niet in staat zijn om de oproep "
_neem je kruis op en wandel_ gehoor te geven.