Auteur Topic: Gaven van de Geest - genezing  (gelezen 5668 keer)

joepie

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest - genezing
« Reactie #50 Gepost op: april 10, 2006, 05:34:02 pm »
Dat is wat anders dan er hier gezegd wordt.
Er kan wat misgaan als je die gave zou gebruiken en ze blijkt niet van de Geest te zijn.
Wat jij zegt is als je de gave niet zou gebruiken terwijl je die wel hebt.
Mijn vraag is dus: wat kan er mis gaan als je denkt die gave te hebben en ze gewoon gebruikt? Zonder dat je er zeker van bent of die gave dus van God komt.

Verder vind ik de talenten iets anders dan een gave die je zou kunnen hebben niet te gebruiken.  Ieder mens krijgt vele talenten, en de ene zul je meer benutten dan de ander. En soms moet je een talent aan de kant zetten om andere talenten naar de oppervlakte te brengen.

ginger

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: april 10, 2006, 05:48:11 pm »
hallo reintje,

jou verhaal vind ik niet vreemd.
ik ken ook mensen die mensen helpen door handoplegging bijv. in gods naam.
1 man die ik ken is 50 jaar en heeft deze gave ook al als kind.
voordat hij iemand helpt,doet hij eerst een gebed.
ik vind het ook heel moedig van je om je verhaal hier op te schrijven.
ik geloof ook zelf niet dat als je deze gave hebt al van kinds afaan dat dit dan duivels is.
zeker als zoals jij al aangeeft je voorouders geen occulte dingen hebben gedaan.
ook de man die ik ken die deze gave z´n hele leven al heeft,is een heel positief en warme persoonlijkheid.
ginger

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: april 10, 2006, 06:09:46 pm »

quote:

joepie schreef op 10 april 2006 om 17:34:
Dat is wat anders dan er hier gezegd wordt.
Er kan wat misgaan als je die gave zou gebruiken en ze blijkt niet van de Geest te zijn.
Wat jij zegt is als je de gave niet zou gebruiken terwijl je die wel hebt.
Mijn vraag is dus: wat kan er mis gaan als je denkt die gave te hebben en ze gewoon gebruikt? Zonder dat je er zeker van bent of die gave dus van God komt.

Verder vind ik de talenten iets anders dan een gave die je zou kunnen hebben niet te gebruiken.  Ieder mens krijgt vele talenten, en de ene zul je meer benutten dan de ander. En soms moet je een talent aan de kant zetten om andere talenten naar de oppervlakte te brengen.
Ik vind dat je zo verdedigend schrijft vanuit de huidige situatie, waarin deze gave gewoon weinig aandacht krijgt... Dat schijnen vinden we eigenlijk wel prima?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: april 10, 2006, 07:30:37 pm »

quote:

Marnix schreef op 10 april 2006 om 18:09:
[...]

Ik vind dat je zo verdedigend schrijft vanuit de huidige situatie, waarin deze gave gewoon weinig aandacht krijgt... Dat schijnen vinden we eigenlijk wel prima?

Ik vind dat jij dwangmatig schrijft. Alsof het  zou moeten!
Maar niets is minder waar. Er moet helemaal niets.
Het is een misvatting van jou als je denkt dat ik bang ben voor bepaalde gaven.
Ook ik heb een "gave" gekregen waar ik eigenlijk niets mee doe.
Omdat die mijzelf geen vrede brengt.
En dat is wat er b.v. in Rom. 8 staat: 6 Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede.

Als dus de gave van genezing bij deze vraagsteller zoveel onrust brengt doe er dan niets mee. En laat het voor wat het is. Ga dan de andere gaven die je ongetwijfelt ook hebt gebruiken dan zal God je ook voor die andere gave de weg wijzen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: april 11, 2006, 02:38:58 pm »

quote:

joepie schreef op 10 april 2006 om 19:30:
[...]

Ik vind dat jij dwangmatig schrijft. Alsof het  zou moeten!
Maar niets is minder waar. Er moet helemaal niets.
Het is een misvatting van jou als je denkt dat ik bang ben voor bepaalde gaven.
Ook ik heb een "gave" gekregen waar ik eigenlijk niets mee doe.
Omdat die mijzelf geen vrede brengt.
En dat is wat er b.v. in Rom. 8 staat: 6 Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede.

Als dus de gave van genezing bij deze vraagsteller zoveel onrust brengt doe er dan niets mee. En laat het voor wat het is. Ga dan de andere gaven die je ongetwijfelt ook hebt gebruiken dan zal God je ook voor die andere gave de weg wijzen.

Het is niet dwangmatig bedoeld, maar als de Geest ons gaven geeft, is het vast ook de bedoeling dat we die gaan gebruiken. Dat een gave tot onrust leidt omdat er nooit iets mee gebeurt is natuurlijk geen reden om er niks mee te doen... wel om die onrust weg te nemen... Sel, iemand komt er achter dat hij de gave van genezing heeft... dit zorgt in de gemeente voor onrust want we dachten altijd dat die gave niet meer voorkwam in onze kerk en hadden ons er al decennia lang niet meer mee bezig gehouden. Dan is het de bedoeling dat je die onrust wegneemt en vervolgens die gave wel gaat gebruiken. Hetzelfde zie je bij Paulus, in zijn brief aan de Korinthiers. Men gaat verkeerd met tongentaal om en ook wel met andere gaven. Paulus zegt vervolgens niet: Mensen, hou allemaal daar maar mee op als het zo moet... en ga je maar op andere gaven richten. Nee, hij geeft richtlijnen en regels zodat mensen er op een goede manier mee om kunnen gaan in de gemeente, hoe die onrust kan verdwijnen zonder dat daarvoor de gaven overboord worden gegooid. Zo moeten we er hier denk ik ook mee omgaan...

Dan is het niet iets wat we "moeten" maar wat we "mogen". Daar is dan niks dwangmatigs aan. Als je denkt dat je iets met gaven MOETklopt er iets niet, de insteek is dan verkeerd....  Het woord "moeten" past niet bij zulke mooie kado's van de Geest. We mogen ze gebruiken... op de goede manier. Dat houdt overigens niet in dat het allemaal maar vrijblijvend is en we er gewoon uit mogen halen wat we zelf belangrijk vinden.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2006, 02:42:47 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: april 11, 2006, 04:01:25 pm »
Jij betrekt de onrust gelijk in het groot.
Maar ik had het over onrust in het klein.
De onrust die het in je eigen leven brengt.
En daar is hier duidelijk sprake van bij de topic starter.
Als het kerkelijk onrust brengt is het ook nog maar de vraag of je er dan wel mee aan de gang moet. Maar daar had ik het niet over.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: april 11, 2006, 04:28:00 pm »
De vraag over kerkelijke onrust is denk ik wel beantwoord, daar geeft de bijbel zelf het antwoord op: Niet die gave wegstoppen.... maar de onrust aanpakken en kijken hoe je op een goede manier wel kan gebruiken..z oals beschreven in 1 Kor 14.

Bij persoonlijke onrust geldt hetzelfde, hoewel die denk ik ook voor een deel voortkomt uit hoe mensen in de omgeving hier tegenaan kijken. Als we iets minder verkrampt hiermee waren omgegaan, we er meer open voor hadden gestaan ipv het weg te stoppen, zou het dan niet wat normaler zijn geweest in de gemeente, zouden we dan niet beter weten hoe er mee om te gaan, en zou daarmee ook niet een deel van de persoonlijke onrust er helemaal niet zijn?

Reintje, ik zou zeggen: Kijk wat de bijbel er over zegt. Vraag God wwat Hij wil dat je ermee doet. En ga eens met christenen in gesprek die ervaring met dit onderwerp hebben, mensen die zelf die gave hebben... ik denk dat die je veel beter kunnen helpen dan mensen die onbekend zijn met dit onderwerp. Ik kan je er niet zoveel over zeggen, behalve dit:

- De gave van genezing is niet onbijbels, integendeel.
- Onderzoek hoe dat met jou gave zit en praat met mensen met ervaring en vooral met God.
- Als jou gave van God komt, zoek dan hoe je die goed kan gaan gebruiken. Ga er dan in ieder geval mee aan de slag. Laat je niet door angst weerhouden. de slaaf met het ene talent begroef dit ook uit angst in de grond... en laat je ook niet door onbekendheid ermee weerhouden, want God geeft mensen om je heen die je er over kunnen vertellen en leren.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: april 11, 2006, 08:10:27 pm »

quote:

Marnix schreef op 11 april 2006 om 16:28:
De vraag over kerkelijke onrust is denk ik wel beantwoord, daar geeft de bijbel zelf het antwoord op: Niet die gave wegstoppen.... maar de onrust aanpakken en kijken hoe je op een goede manier wel kan gebruiken..z oals beschreven in 1 Kor 14.

Bij persoonlijke onrust geldt hetzelfde, hoewel die denk ik ook voor een deel voortkomt uit hoe mensen in de omgeving hier tegenaan kijken. Als we iets minder verkrampt hiermee waren omgegaan, we er meer open voor hadden gestaan ipv het weg te stoppen, zou het dan niet wat normaler zijn geweest in de gemeente, zouden we dan niet beter weten hoe er mee om te gaan, en zou daarmee ook niet een deel van de persoonlijke onrust er helemaal niet zijn?

Reintje, ik zou zeggen: Kijk wat de bijbel er over zegt. Vraag God wwat Hij wil dat je ermee doet. En ga eens met christenen in gesprek die ervaring met dit onderwerp hebben, mensen die zelf die gave hebben... ik denk dat die je veel beter kunnen helpen dan mensen die onbekend zijn met dit onderwerp. Ik kan je er niet zoveel over zeggen, behalve dit:

- De gave van genezing is niet onbijbels, integendeel.
- Onderzoek hoe dat met jou gave zit en praat met mensen met ervaring en vooral met God.
- Als jou gave van God komt, zoek dan hoe je die goed kan gaan gebruiken. Ga er dan in ieder geval mee aan de slag. Laat je niet door angst weerhouden. de slaaf met het ene talent begroef dit ook uit angst in de grond... en laat je ook niet door onbekendheid ermee weerhouden, want God geeft mensen om je heen die je er over kunnen vertellen en leren.

En hoe wil jij die onrust aanpakken? Gewoon doordrammen zonder rekening te houden met broeders en zusters die niet zo ver zijn? Of misschien wel nooit zover zouden komen? Gewoon doen, want het is goed, dus ze moeten niet zeuren?
De trent van de GKV toch tegenwordig.

Er is ook niet gezegd dat die gave onbijbels zou zijn, maar zelf geef je al een twijfel aan: als jou gaven van God komt......... Dus: ALS!
En dan lijkt het me goed als je nog eens de juiste bvetekenis van de talenten gaat nalezen.
Het gaat er niet om dat die slaaf bang was om iets met het talent te doen, maar hij was bang voor zijn heer als die terug kwam en hij niets had omdat hij zijn talent had verspeeld.
Dus bang dat hij van zijn heer op zijn kop zou krijgen en dus daarvoor gestraft zou worden.
Dat is iets anders dan waar jij het voor gebruikt.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: april 12, 2006, 01:16:53 am »

quote: Joepie

En hoe wil jij die onrust aanpakken? Gewoon doordrammen zonder rekening te houden met broeders en zusters die niet zo ver zijn? Of misschien wel nooit zover zouden komen? Gewoon doen, want het is goed, dus ze moeten niet zeuren?
De trent van de GKV toch tegenwordig.

Neuj, dat lijkt me niet de goede weg. Maar de trend die er daarvoor in de GKV was "Niet mee bezighouden en niet doen" lijkt me ook niet de juiste ;) Daarmee voorkom je allicht onrust, maar onrust voorkomen door bepaalde dingen die God geeft te negeren lijkt me ook niet de juiste weg. Als mensen nog neit zo ver zijn en het komt wel van God, dan moet je hen toerusten zodat ze zover wel komen. Je kan dan ook als zoieman die gave blijkt te hebben, iemand zieken laten bezoeken... zorg je gelijk voor een stuk minder onrust dan wanneer je gelijk allemaal Zijlstra-achtige diensten gaat organiseren :)

quote:

Er is ook niet gezegd dat die gave onbijbels zou zijn, maar zelf geef je al een twijfel aan: als jou gaven van God komt......... Dus: ALS!

Dat zal je per geval moeten onderzoeken. De gave in het algemeen is bijbels, maar daarom hoeft niet iedereen die denkt deze gave te hebben, deze gave ook daadwerkelijk te hebben (zoals bij alle gaven). Ik ben geen voorstander van het direct blind achter zoiets aanlopen zonder te kijken of de gave echt is en echt van God komt. Vandaar dat ik Reintje oproep dat te onderzoeken.

quote:

En dan lijkt het me goed als je nog eens de juiste betekenis van de talenten gaat nalezen.
Het gaat er niet om dat die slaaf bang was om iets met het talent te doen, maar hij was bang voor zijn heer als die terug kwam en hij niets had omdat hij zijn talent had verspeeld.
Dus bang dat hij van zijn heer op zijn kop zou krijgen en dus daarvoor gestraft zou worden.
Dat is iets anders dan waar jij het voor gebruikt.
Kortom: Bang het in te zetten, want als hij dat niet op een goede manier zou doen zou hij het talent kwijtraken :) De essentie van de gelijkenis blijft dat het er om gaat dat je je talenten niet wegstopt maar inzet :)

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: april 12, 2006, 01:39:51 am »

quote:

Reintje schreef op 22 maart 2006 om 12:59:
Hi,

hoe staan jullie tegenover de Gave van genezing? Is het in deze tijd nog mogelijk dat God je deze gave geeft, niet in het algemeen door gebed, maar persoonlijk? En indien ja, hoe weet je dat dan, en kun je je er (onbewust) tegen verzetten?

Achtergrond:

ik heb ooit eens bij een vriendin hoofdpijn weggemasseerd, het ging met veel gekriebel in haar hoofd en mijn vingers weg. Verder voel ik (soms) pijn bij anderen. Momenteel wat minder, want ik ben ontiegelijk moe. Het spookt telkens door mijn hoofd heen, ik kom er niet vanaf. Ik heb geprobeerd het aan God over te geven, en nu gaan bij ons in de vrijgemaakte kerk de preken al diverse keren over genezing.

Ik kom er niet uit, het laat me niet los, ik kom ook veel in baptistenkringen, maar ik zou ook graag vanuit de vrijgemaakte hoek hierover eens met mensen van gedachten wisselen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Reintje
(nieuw hier)

dat noemen ze magnetiseren het doorgeven van energiën..... waardoor blokkades weer gaan stromen. Moet je niet zomaar doen als je er geen verstand van hebt want idd dan neem je de kwaal of in jouw geval een moeheid over van de ander omdat je je hebt opegesteld.

Dus niet doen als je geen verstand van zaken hebt zou ik zeggen, het kan iets heel moois zijn  maar dan moet je wel de kneepjes van t vak leren .daar ik van menig ben dat je Christen bent valt dat niet onder hetgeen waar jij in gelooft en wat je zou moeten cq mogen doen  denk ik dat je beter idd kan bidden voor deze mensen en dat jij ze op die manier toch ook je "energie"of wat dan ook toestuurt zonder dat je daar zelf dan schade van ktijgt

met vriendelijke groet Aerandir

Reintje

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juni 16, 2006, 04:04:32 pm »
Ik wil iedereen nog even hartelijk bedanken voor zijn/haar reactie. Hoewel ik nog wat rare dingen heb meegemaakt, is het wat rustiger hier. Ik kan het beter bij Jezus kwijt dan voorheen. En Hij geeft rust.

Groeten,
Reintje