Auteur Topic: ZEN  (gelezen 21292 keer)

Iris

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #150 Gepost op: januari 24, 2006, 09:37:18 pm »
In feite zou ieder mens dus kunnen zeggen: 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven'.
En op een dieper niveau: 'Wij zijn de weg, de waarheid, en het leven'. (Want op een dieper niveau zijn we allemaal één)
Jezus verwijst naar God in de mens zelf, daar zul je Hem vinden.
Nikolov, ik herken zoveel in wat je schrijft, ik voel in jou een echte zielsverwant. Ik heb alleen even niet de woorden.........ben sprakeloos. Wat een mooie herkenning.  :)
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2006, 09:37:44 pm door Iris »

Laodicea

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #151 Gepost op: januari 28, 2006, 10:54:14 pm »

quote:

Iris schreef op 24 januari 2006 om 21:37:
In feite zou ieder mens dus kunnen zeggen: 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven'.
En op een dieper niveau: 'Wij zijn de weg, de waarheid, en het leven'. (Want op een dieper niveau zijn we allemaal één)
Jezus verwijst naar God in de mens zelf, daar zul je Hem vinden.
Nikolov, ik herken zoveel in wat je schrijft, ik voel in jou een echte zielsverwant. Ik heb alleen even niet de woorden.........ben sprakeloos. Wat een mooie herkenning.  :)
Maar wat vind je dan van de rest van het vers? Hier nog een keer in het geheel, Nunc gaf het ook al aan:

quote:

Joh 14,6
  Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.  
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2006, 11:02:04 pm door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nikolov

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #152 Gepost op: januari 29, 2006, 12:10:00 am »
Beste Nunc, elke keer als ik zeg wat ik in de bijbel zie wordt er gezegd dat het een verdraaing is. Strict naar de tekst verdraai ik niets. Maar je hebt gelijk het is niet de betekenis die jij gevonden hebt. En de betekenis die ik lees is inderdaad gevormd naar alle dingen die ik mee gemaakt en geleerd heb.

Net zoals jij er niet vanuitgaat dat de discipelen allemaal een grote teen missen omdat er niet in de bijbel staat dat ze die missen. Zo ga ik er niet vanuit dat iemand in de bijbel een kruin chakra mist alleen omdat dat woord sanskriet is. Als ze vervolgens zeggen dat er vuur op hun hoofd was associeer ik dat met het eerste wat in mijn hoofd schiet wat er mee overeenkomt. En een open kruin chakra zou ik omschrijven als vuur op mijn hoofd.

Wat grappig is dat je de joodse doop geen initiatie rite noemt. Het is toch voorgesteld worden aan God?  Ik begreep dat christenen het vaak als een belangerijk moment in de tocht naar God ervaren. Kies andere woorden als je wilt maar het is dezelfde gebeurtenis. Ik denk dat je te weinig waarde hecht aan die riten als je denkt dat het alleen maar een handeling zonder inhoud is.

Als je de zin waarin ik "Letterlijk" gebruikte na leest dan zie je dat letterlijk slaat op mijn vertaling, niet op Jezus zijn woorden. Die kun je niet letterlijk nemen. Er liggen geen straatstenen op Jezus zijn huid. Hij is dus geen weg. Hij is de symbolische weg. Figuurlijk dus.

quote:

In mijn mening betekent zijn woord "Ik ben het leven de weg en de waarheid. Niemand komt tot God dan door mij" Gewoon letterlijk : "Je kunt niet tot God komen als je niet je levenspad accepteert. Je kunt niet tot God komen als je niet continue zoekt naar de waarheid. Je kunt niet tot God komen als je het leven niet omarmt."
Iris, ik denk gewoon dat jij het christendom vanuit een mystieker oogpunt begint te zien. Er is waarheid achter de waarheid. Jezus heeft zijn boodschap meerlaags gegeven. Precies zoals de wereld is. We functioneren allemaal op al die lagen tegelijk bewust of niet. Op een van die lagen zijn we allen een. Christus is al binnen ons we hoeven hem alleen maar te cultiveren. Zoals het mosterdzaadje merk je er niet veel van als je er niets mee doet. Maar als je er iets mee doet kan het een realiteit worden.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #153 Gepost op: januari 29, 2006, 12:28:34 am »
Interessant topic. Ik zou bijna de moed krijgen om een draadje te starten over mijn bekering tot de Islam.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #154 Gepost op: januari 29, 2006, 01:13:46 am »

quote:

Nikolov schreef op 29 januari 2006 om 00:10:
Beste Nunc, elke keer als ik zeg wat ik in de bijbel zie wordt er gezegd dat het een verdraaing is. Strict naar de tekst verdraai ik niets. Maar je hebt gelijk het is niet de betekenis die jij gevonden hebt. En de betekenis die ik lees is inderdaad gevormd naar alle dingen die ik mee gemaakt en geleerd heb.
je claimde dat Paulus via gnosis naar God op zoek was. In handelingen kun je nalezen dat Paulus daar helemaal niet mee bezig was, maar voornamelijk het opspeuren en afvoeren van christenen op z'n repetoire had staan. God greep in in zijn leven, doordat Jezus aan hem verscheen. Dit heeft toch niks te maken met 'de betekenis die ik gevonden heb'? Dat is toch gewoon wat er beschreven staat? Wat er beschreven staat, is niet dat Paulus via gnosis op zoek was naar God. Het kan best zijn dat jij denkt dat wat beschreven staat niet klopt, maar dat is een heel andere discussie.

quote:

Net zoals jij er niet vanuitgaat dat de discipelen allemaal een grote teen missen omdat er niet in de bijbel staat dat ze die missen. Zo ga ik er niet vanuit dat iemand in de bijbel een kruin chakra mist alleen omdat dat woord sanskriet is. Als ze vervolgens zeggen dat er vuur op hun hoofd was associeer ik dat met het eerste wat in mijn hoofd schiet wat er mee overeenkomt. En een open kruin chakra zou ik omschrijven als vuur op mijn hoofd.

Ja, maar het grappige is dus, dat dat hele begrip in die cultuur niet bestond. Dus als men over vuur op de hoofden praat, dan moet dat voor die mensen toen een zinnige omschrijving geweest zijn. Dus of het is een joodse 'beeldspraak' voor iets, of het zag er echt als vuur uit. In het ene geval gaat het om hun enthousiasme, in het andere om een wonderlijk gezicht. Maar in beide gevallen is het nogal nutteloos om een cultuur-vreemde notie daarop te plakken, tenzij een 'kruin chakra' gewoon een omschrijving is van een vurig enthousiasme, of van een zichtbaar vuurtje boven op je hoofd.

quote:

Wat grappig is dat je de joodse doop geen `initiatie rite noemt. Het is toch voorgesteld worden aan God?  Ik begreep dat christenen het vaak als een belangerijk moment in de tocht naar God ervaren. Kies andere woorden als je wilt maar het is dezelfde gebeurtenis. Ik denk dat je te weinig waarde hecht aan die riten als je denkt dat het alleen maar een handeling zonder inhoud is.
een initiatie is een inwijding in iets, maar dat is de christelijke doop niet (en ook de joodse niet). De christelijke is een teken van het verbond, het bij God horen, de joodse waar we het hier eigenlijk over hebben, was een doop ter vergeving van zonden, een schoonwassing. Het is dus niet dezelfde gebeurtenis, tenzij je 'initiatie' anders bedoelt. Maar in het kader van chakra's en zen-discussies en oosterse wijsheid, is een 'initiatie' toch wel heel wat anders, omdat het altijd met een inwijding in geheimen gepaard gaat.

quote:

Als je de zin waarin ik "Letterlijk" gebruikte na leest dan zie je dat letterlijk slaat op mijn vertaling, niet op Jezus zijn woorden. Die kun je niet letterlijk nemen. Er liggen geen straatstenen op Jezus zijn huid. Hij is dus geen weg. Hij is de symbolische weg. Figuurlijk dus.

dit is een flauwe ontwijking van mijn punt. Jij zei:

quote:

NikolovIn mijn mening betekent zijn woord "Ik ben het leven de weg en de waarheid. Niemand komt tot God dan door mij" Gewoon letterlijk : "Je kunt niet tot God komen als je niet je levenspad accepteert. Je kunt niet tot God komen als je niet continue zoekt naar de waarheid. Je kunt niet tot God komen als je het leven niet omarmt."
ik zei:

quote:

Nunc
bijzondere opvatting van 'gewoon letterlijk' heb jij. Gewoon echt letterlijk staat er namelijk 'Niemand komt tot God dan door Mij'.
In jouw 'gewoon letterlijk' is op mysterieuze wijze de centrale positie van Jezus verdwenen. Jezus zegt van Zichzelf dat Hij de weg, waarheid en het leven is, en dat niemand tot God komt dan door Hem. In jouw 'gewoon letterlijke' omschrijving geef je een persoonlijke invulling van het eerste deel, maar het 'niemand komt tot God dan door mij (Jezus)' laat je 'gewoon' weg.

Jij stapt voorbij de ontzettende 'Jezus'-gerichtheid van die uitspraak, en zet daar 'Je kunt niet tot God komen als je je leven niet omarmt' voor in de plek. Het onderwerp is dus compleet anders geworden. Met 'gewoon letterlijk' suggereer je dat je hetzelfde zegt als de aangehaalde bijbeltekst, maar als je de tekst serieus, zonder vooroordelen, probeert te lezen staat er (of je het er nu mee eens bent of niet, en of je het nu gelooft of niet) dat Jezus claimt dat je via Hem naar God moet.

Ook als Jezus 'figuurlijk' de weg is (n.b. een 'weg' is niet alleen iets met stenen, een 'weg' is een 'route' of 'doorgang', en dat kan Jezus gewoon letterlijk zijn: de route naar God) dan blijft nog steeds staan dat Jezus claimt dat de weg naar God via Hem loopt.

Laodicea

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #155 Gepost op: januari 29, 2006, 10:07:42 am »

quote:

Pleun schreef op 29 januari 2006 om 00:28:
Interessant topic. Ik zou bijna de moed krijgen om een draadje te starten over mijn bekering tot de Islam.
Als je er over wilt discussieren, waarom niet? Alleen kan je er wel op rekenen dat andersdenkenden dan ook een duit in het zakje zullen doen, maar daar is het een forum voor uiteraard. ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #156 Gepost op: januari 29, 2006, 12:38:44 pm »
Modbreak:
offtopic bericht verwijderd

Zijnkind

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #157 Gepost op: januari 29, 2006, 12:55:49 pm »

quote:

Pleun schreef op 29 januari 2006 om 00:28:
offtopic:Als dat is om te prediken dan hebben we nog wel wat topics open staan van cadilli, ibrahim e.a moslims ;)

Maarre...ben je niet meer bekeerd tot een moslima?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

P. Strootman

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #158 Gepost op: januari 29, 2006, 03:06:54 pm »
Nunc,

Je schreef:
Ook als Jezus 'figuurlijk' de weg is (n.b. een 'weg' is niet alleen iets met stenen, een 'weg' is een 'route' of 'doorgang', en dat kan Jezus gewoon letterlijk zijn: de route naar God) dan blijft nog steeds staan dat Jezus claimt dat de weg naar God via Hem loopt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoe kan een plaats- en tijdgebonden PERSOON een UNIVERSELE weg tot God zijn? Denk aan al die miljarden en nog eens miljarden, die nooit van Hem gehoord hebben, en ook nooit van Hem zullen horen. Geen weg tot God voor hen? Paulus had een veel en veel ruimerer opvatting, dan jij. Want volgens hem mogen wij allen door die ENE Geest van God tot de Vader komen. En die WOONT, God zij dank, in IEDER mens!
Is Jezus 'woord dan niet de waarheid? Zeker en gewis! Maar niet zoals jij het opvat.

Modbreak:
Piet, deze vraag is niet ontopic, en verder heb je deze vraag al meerdere malen gesteld, en heb ik hem al meerdere malen beantwoord. Als je dus over dit onderwerp wilt discussieren, moet je eerst in die andere topics maar op de gegeven antwoorden ingaan.

Nunc in "De naam Christus Jezus"
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2006, 04:39:56 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #159 Gepost op: januari 30, 2006, 02:37:13 pm »
Modbreak:
off topic. Klik op de link in het vorige bericht, en voel je vrij om daar verder te gaan over de 'miljarden en miljarden', maar niet hier.

Nunc,

Graag je KORT geformuleerde vragen, die ik niet beantwoord heb.
Dan zal ik je antwoorden!
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2006, 02:49:08 pm door Nunc »

Nikolov

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #160 Gepost op: januari 30, 2006, 03:58:38 pm »
Nunc, Ik claimde helemaal niet dat Paulus gnostisch op zoek was. Ik beweerde dat hij contact gemaakt heeft via gnosis. Mijn eerste ervaringen met Gnosis waren ook uit het niets dat wil zeggen het was niet iets waarvan ik wist dat het bestond, of waarvan ik wist wat er gebeurde. Ik was 8, had geen religieuze kennis anders dan je mag verwachten van een hollands protestants jochie van 8. Lang wist ik niets behalve dat God waarheid was. God openbaart zich. Zo voelt dat gewoon.

Je hoeft niet perse te zoeken om te vinden.

De mens is uitgerust met meer zintuigen dan de 5 waar je van de kerk naar mag luisteren. Er zijn meer wegen om de waarheid te kennen dan die ene naar wie je van de kerk mag luisteren.

Dat een begrip in een cultuur niet bestaat betekent niet dat voor die cultuur het principe achter het begrip niet geldt. Jij hebt ook een kruinchakra, of je het leuk vind of niet. Of je het woord kent of niet. Dat het begrip verder niet bestaat voor hen, wat kan mij dat schelen. Als jij zegt, "vliegend vervoermiddel", schreeuw ik ook vliegtuig, los van of jij dat woord kent.

Initiatie is hetzelfde probleem. Dit is gewoon muggeziften over woorden. Vergeef me dat ik er niet in mee ga. Ik beschouw de doop door Johannes de doper als het startsignaal voor Jezus om zijn werk te gaan doen. Voor die tijd deed hij het niet, na die tijd deed hij het wel. En hij beschouwde de doop ook voor zichzelf als essentieel. De conclusie hieruit is dat die doop werkelijk effect had. En niet slechts iets symbolisch was. Dat hele gedoe met die heilige geest op dat moment was veel veel meer dan alleen maar een knipoog van God.

Wat het letterlijk nemen van Jezus zijn woorden betreft. Laat me het refraseren. Als je zo ontzettend vastzit op die woorden dan geef ik je een setje anderen die hopelijk wel voldoen aan jouw neerlandische gevoelens.

In mijn mening betekenen zijn woorden "Ik ben het leven de weg en de waarheid. Niemand komt tot God dan door mij" gewoon "Je kunt niet tot God kennen als je niet je levenspad accepteert. Je kunt niet God kennen als je niet continue zoekt naar de waarheid. Je kunt niet God kennen als je het leven niet omarmt." Mijn vertaling mag je letterlijk nemen.

Beter?

Ik zie Jezus niet zo centraal als jij dat ziet. Ik stel God centraal. Jezus is slechts een extensie van God, net zoals wij allen overigens. Jezus geeft iets aan over de weg naar God. Hoe je die kunt herkennen. Ik geloof niet dat hij die verbind aan zichzelf. Maar aan zijn aspect van Christus. Niemand komt tot God dan door de Christus. Dat is waar. Niemand komt tot God dan door Jezus dat is niet waar. Accepteer hem, doe er verder niets mee dan een beetje in de kerk zitten en de bijbel letterlijk nemen en je zult God niet kennen.

Ben ik stellig? Ja dat ben ik.

Waarom? Omdat de woorden van Jezus perfect in lijn staan met elke mysterie traditie die er is. Alles behalve de letterlijke interpretatie in de bijbel geven aan dat ik dit op deze manier moet interpreteren. Inclusief mijn eigen ervaringen met de heilige geest. Dat christenen over de loop van de tijd totaal de betekenis bijster zijn geraakt kan ik niets aan doen.  Je kunt nu zeggen dat het Christendom geen mysterie traditie is. Ik zeg dat dat wel zo is. Wie oren heeft die hore.

Jezus beweert niet dat hij de weg naar God is. Maar Christus beweert dat hij de weg naar God is. Dit is waar. Ik beschouw christus en Jezus als 2 verschillende dingen samengekomen in een mens.

Lippendienst aan Jezus doen en verder niets. En daardoor het juweel van eenheid met God ontdekken. Dat is toch gewoon poppenkast? Je kunt toch niet geloven dat dat het is? Je kunt ZIEN dat dat niet het hele eier eten is. Ga maar in de kerk zitten waar zovelen, zelfs dominees God nog steeds als een mysterie uit een andere wereld zien.

Elk mysterie is voor de mens kenbaar.

Nunc

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #161 Gepost op: januari 30, 2006, 04:41:22 pm »

quote:

Nikolov schreef op 30 januari 2006 om 15:58:
Nunc, Ik claimde helemaal niet dat Paulus gnostisch op zoek was. Ik beweerde dat hij contact gemaakt heeft via gnosis. Mijn eerste ervaringen met Gnosis waren ook uit het niets dat wil zeggen het was niet iets waarvan ik wist dat het bestond, of waarvan ik wist wat er gebeurde. Ik was 8, had geen religieuze kennis anders dan je mag verwachten van een hollands protestants jochie van 8. Lang wist ik niets behalve dat God waarheid was. God openbaart zich. Zo voelt dat gewoon.

sorry, niet 'op zoek' dan. Maar nogmaals, Paulus krijgt een openbaring van de opgestane Jezus (n.b. niet 'Christus', maar nadrukkelijk 'Jezus'). Ik zie niet in hoe dit 'contact maken via gnosis' is. Gnosis vereist inwijding, etc, en Paulus krijgt het gewoon rauw op z'n dak.

quote:

Je hoeft niet perse te zoeken om te vinden.

De mens is uitgerust met meer zintuigen dan de 5 waar je van de kerk naar mag luisteren. Er zijn meer wegen om de waarheid te kennen dan die ene naar wie je van de kerk mag luisteren.

Dat een begrip in een cultuur niet bestaat betekent niet dat voor die cultuur het principe achter het begrip niet geldt. Jij hebt ook een kruinchakra, of je het leuk vind of niet. Of je het woord kent of niet. Dat het begrip verder niet bestaat voor hen, wat kan mij dat schelen. Als jij zegt, "vliegend vervoermiddel", schreeuw ik ook vliegtuig, los van of jij dat woord kent.
je gaat niet in op m'n punt. Als ik het goed begrijp is 'kruin chakra' iets symbolisch, toch? Of zie je letterlijk iets vurigs op iemands hoofd?

quote:

Initiatie is hetzelfde probleem. Dit is gewoon muggeziften over woorden. Vergeef me dat ik er niet in mee ga. Ik beschouw de doop door Johannes de doper als het startsignaal voor Jezus om zijn werk te gaan doen. Voor die tijd deed hij het niet, na die tijd deed hij het wel. En hij beschouwde de doop ook voor zichzelf als essentieel. De conclusie hieruit is dat die doop werkelijk effect had. En niet slechts iets symbolisch was. Dat hele gedoe met die heilige geest op dat moment was veel veel meer dan alleen maar een knipoog van God.

zo bewandelen we het pad van de associatie. Eerst noemen we Jezus' doop een initiatie, omdat de precieze woorden niet zo uitmaken, en daarna concluderen we dat Jezus' doop, omdat het een initiatie is, duidelijk past bij een oosterse/mystieke denkwijze, omdat daar ook initiaties in voorkomen. Daar teken ik protest tegen aan. Het is hetzelfde als het 'bewijs' waarom brandweerwagens rood zijn.

Als het gaat om iets wat onderscheid maakt tussen 'voor' en 'na', dan kan een startschot bij een hardloopwedstrijd volgens die definitie dus ook een 'initiatie-rite' zijn, want de hardlopers beschouwen dat startschot voor zichzelf als essentieel, want voor die tijd rennen ze niet, erna wel. Het is niet zomaar iets symbolisch, het is echt de start van de wedstrijd.

Evenzo is het op de startknop van mijn pc'tje drukken kennelijk een initiatie, want het is niet zomaar iets symbolisch, het is essentieel, en voor die tijd stond m'n pc uit en daarna aan. Het was echt een begin van een nieuw (zij het kort) tijdperk.

Maar hardloopwedstrijden hebben nog steeds niks te maken met oosterse mystiek evenmin de startknop van mijn pc met mystieke initiaties. Je zult dus de definitie van 'initiatie' nauwkeurig moeten stellen, want anders kan alles onder die noemer vallen, en is het een betekenisloos woord.

quote:

Wat het letterlijk nemen van Jezus zijn woorden betreft. Laat me het refraseren. Als je zo ontzettend vastzit op die woorden dan geef ik je een setje anderen die hopelijk wel voldoen aan jouw neerlandische gevoelens.

In mijn mening betekenen zijn woorden "Ik ben het leven de weg en de waarheid. Niemand komt tot God dan door mij" gewoon "Je kunt niet tot God kennen als je niet je levenspad accepteert. Je kunt niet God kennen als je niet continue zoekt naar de waarheid. Je kunt niet God kennen als je het leven niet omarmt." Mijn vertaling mag je letterlijk nemen.

Beter?
Nee. ik heb geen problemen met je nederlands, maar wel met je tekstanalyse en 'bijbelgebruik'. Als er had gestaan: "niemand komt bij het concert, dan met een geldig kaartje", dan was het heel simpel geweest: Het kaartje is noodzakelijk. Maar nu staat er "niemand komt tot de Vader dan door mij", en ineens is die 'mij' (Jezus) niet noodzakelijk, maar komt er een omschrijving van allerlei zaken die in je leven moeten gelden, zonder dat die 'mij' nog terugkomt.

Ik heb absoluut geen probleem met je mening "Je kunt niet tot God kennen als je niet je levenspad accepteert. Je kunt niet God kennen als je niet continue zoekt naar de waarheid. Je kunt niet God kennen als je het leven niet omarmt.". Ik vind het mooi klinken (alhoewel ik niet denk dat het waar is). Maar het is niet wat Jezus in de bijbel zegt, dus ik heb gewoon een probleem met het feit dat jij claimt dat er iets staat, wat er gewoon niet staat.

quote:

Ik zie Jezus niet zo centraal als jij dat ziet. Ik stel God centraal. Jezus is slechts een extensie van God, net zoals wij allen overigens. Jezus geeft iets aan over de weg naar God.

'iets'?

"Ik ben de weg, (..)"
"niemand komt tot de Vader dan door mij"
"Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt, en liegende allerlei kwaad van u spreekt om mijnentwil"

dat is niet 'iets' geven van de weg naar God, dat is precies aangeven wie die weg is!
(n.b. je hoeft het er niet mee eens te zijn dat Jezus de weg is, maar dat is wel wat er in de evangelien staat).

quote:

Hoe je die kunt herkennen. Ik geloof niet dat hij die verbind aan zichzelf. Maar aan zijn aspect van Christus. Niemand komt tot God dan door de Christus. Dat is waar. Niemand komt tot God dan door Jezus dat is niet waar. Accepteer hem, doe er verder niets mee dan een beetje in de kerk zitten en de bijbel letterlijk nemen en je zult God niet kennen.

Ben ik stellig? Ja dat ben ik.

Waarom? Omdat de woorden van Jezus perfect in lijn staan met elke mysterie traditie die er is. Alles behalve de letterlijke interpretatie in de bijbel geven aan dat ik dit op deze manier moet interpreteren. Inclusief mijn eigen ervaringen met de heilige geest. Dat christenen over de loop van de tijd totaal de betekenis bijster zijn geraakt kan ik niets aan doen.  Je kunt nu zeggen dat het Christendom geen mysterie traditie is. Ik zeg dat dat wel zo is. Wie oren heeft die hore.

Jezus beweert niet dat hij de weg naar God is. Maar Christus beweert dat hij de weg naar God is. Dit is waar. Ik beschouw christus en Jezus als 2 verschillende dingen samengekomen in een mens.

Ik kan er niks aan doen, maar dat is niet wat er in de bijbel staat over wat eerste Christenen beleden:

hand.4: 10-12: "(..) dat door de naam van Jezus Christus, de Nazoreër, die gij gekruisigd hebt, maar die God heeft opgewekt uit de doden, dat door die naam deze hier gezond voor u staat. Dit is de steen, door u, de bouwlieden, versmaad, die nochtans tot hoeksteen is geworden. En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij behouden moeten worden".

hand.5:30-32: "De God onzer vaderen heeft Jezus opgewekt, die gij hebt gehangen aan een hout en omgebracht; Hem heeft God door zijn rechterhand verhoogd, tot een Leidsman en Heiland om Israël bekering en vergeving van zonden te schenken. En wij zijn getuigen van deze dingen en ook de heilige Geest, die God hun gegeven heeft, die Hem gehoorzaam zijn."

De eerste christenen begrepen dat Jezus niet doelde op e.o.a. Christus-geest in Hem, maar dat Hij met eerder genoemde exclusieve claims ("om mijnentwil", etc) gewoon Zichzelf bedoelde: Jezus.

nogmaals, ik geef deze bijbelteksten niet om je te overtuigen dat je visie op gnosis verkeerd is, maar alleen om te laten zien dat je niet leest wat er staat (los van of het waar is of niet).

Nunc

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #162 Gepost op: januari 31, 2006, 12:41:52 pm »
Modbreak:
offtopic berichten afgesplitst naar De Christus-geest, die niet Jezus is

Nikolov

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #163 Gepost op: januari 31, 2006, 03:42:38 pm »

quote:

Nunc schreef op 30 januari 2006 om 16:41:
sorry, niet 'op zoek' dan. Maar nogmaals, Paulus krijgt een openbaring van de opgestane Jezus (n.b. niet 'Christus', maar nadrukkelijk 'Jezus'). Ik zie niet in hoe dit 'contact maken via gnosis' is. Gnosis vereist inwijding, etc, en Paulus krijgt het gewoon rauw op z'n dak.
Gnosis vereist geen inweiding. Zoals ik al zei, ik was een 8 jarig protestants jochie toen het mij voor het eerste gebeurde. De enige directe aanleiding die ik op dat moment kon zien was dat ik een steen oppakte. Abusievelijk heb ik die steen ook jaren bewaard. Omdat ik als kind dacht dat de ervaring uit de steen kwam. Dat was niet zo. Hoewel stenen dragers van informatie kunnen zijn kunnen ze nooit vergelijkbare ervaringen opwekken.

quote:

je gaat niet in op m'n punt. Als ik het goed begrijp is 'kruin chakra' iets symbolisch, toch? Of zie je letterlijk iets vurigs op iemands hoofd?

Dit is een tweesnijdend zwaard. Als ik zeg ja het is symbolisch dan is het toepassen van het woord op een joodse situatie verkeerd. Als ik zeg nee dan zie je letterlijk vuur op het hoofd en mensen gaan dat niet geloven.

Het is niet symbolisch in die zin dat er meetbare effecten optreden. De omschrijving is symbolisch in die zin dat je niet je peukie aan een discipel kunt aansteken. Het is geen vuur alsin vlammen. Maar mensen die buitenzintuigelijk waarnemen zien het zoals vuur. Een dynamisch lichtgevend bewegende wolk. De aanwezigheid ervan is absoluut echt en niet symbolisch.

Hoewel niet iedereen het ziet als het gebeurt is het wel een concrete realiteit die meetbaar is door wetenschappelijke apparatuur. Ik verwijs je hiervoor naar Dr. Valerie Hunt die uitgebreid onderzoek gedaan heeft naar het menselijk energie lichaam.

quote:

zo bewandelen we het pad van de associatie. Eerst noemen we Jezus' doop een initiatie, omdat de precieze woorden niet zo uitmaken, en daarna concluderen we dat Jezus' doop, omdat het een initiatie is, duidelijk past bij een oosterse/mystieke denkwijze, omdat daar ook initiaties in voorkomen. Daar teken ik protest tegen aan. Het is hetzelfde als het 'bewijs' waarom brandweerwagens rood zijn.

Maar ik bewijs niet dat Jezus gedoopt is. Wij beiden zijn het daarover eens we hoeven niets te bewijzen. Echter ik zeg dat tijdens die doop heel wat meer gebeurt is dan tijdens een gewone doop. Dit kun je in de bijbel nalezen. Dus wat mij betreft is er geen discussie mogelijk omdat we het eens zijn. Ik heb het een initiatie ritueel genoemd. Net als het vuur op het hoofd van de discipelen vertaal ik het in termen die ik ken die ondubbelzinnig zijn.

quote:

Als het gaat om iets wat onderscheid maakt tussen 'voor' en 'na', dan kan een startschot bij een hardloopwedstrijd volgens die definitie dus ook een 'initiatie-rite' zijn, want de hardlopers beschouwen dat startschot voor zichzelf als essentieel, want voor die tijd rennen ze niet, erna wel. Het is niet zomaar iets symbolisch, het is echt de start van de wedstrijd.

Het verschil is dat het startschot vervangen kan worden door willekeurig welk start signaal. Het punt van een initiatie rite is nou juist dat daarin elementen zitten die je niet weg kunt laten.
Je analogie zou opgaan als je zou zeggen dat deze eerste wedstrijd die renner zoveel geleerd heeft dat hij de wedstrijd erop heel anders aanpakt emotioneel, fysiek of mentaal. Maar het is een long shot.

quote:

Evenzo is het op de startknop van mijn pc'tje drukken kennelijk een initiatie, want het is niet zomaar iets symbolisch, het is essentieel, en voor die tijd stond m'n pc uit en daarna aan. Het was echt een begin van een nieuw (zij het kort) tijdperk.

Initialiseren he? Initiatie is het initialiseren van een nieuwe gelovige.
Meestal wordt de term overigens niet zo gebruikt. Maar je kan het zo interpreteren ja.

quote:

Maar hardloopwedstrijden hebben nog steeds niks te maken met oosterse mystiek evenmin de startknop van mijn pc met mystieke initiaties. Je zult dus de definitie van 'initiatie' nauwkeurig moeten stellen, want anders kan alles onder die noemer vallen, en is het een betekenisloos woord.

Initiatie in de betekenis die ik hem geef is een handeling. Met de intentie om op magische of religieuze wijze een verandering in een individu aan te brengen waardoor hij in staat wordt om een bepaald werk te doen. Het volgen van die religie bijvoorbeeld.
De intentie is belangerijker dan het succesvol die verandering oproepen. Een niet gelukte initiatie is nog steeds een initiatie. Als door slecht inzicht zoals bij de christelijke doop de mystieke betekenis ver verdwijnt dan kun je je afvragen of de term initiatie nog van toepassing is. Maar van oorsprong was dit het wel. En voor Jezus was het dit wat mij betreft zeker. Je kunt in de bijbel lezen dat het niet slechts een paar druppels water waren.

quote:

Ik kan er niks aan doen, maar dat is niet wat er in de bijbel staat over wat eerste Christenen beleden:

Dat klopt misschien, maar vanuit de geschiedenis en alternatieve geschriften komen we duidelijk tot de conclusie dat er in het eerste christendom heel wat discussie liep over wat er nou precies gebeurt was. Het stof dwarrelde nog lekker rond en men probeerde de eerste eeuwen te overleven en te overzien wat de leer nou eigenlijk was. Daarover verschilde men nogal eens van mening. Onder andere of Jezus nu God in vlees was of dat Jezus god geworden vlees was. De consequenties van het verschil zijn enorm. Jezus als God in vlees is de overheersende leer geworden. De andere is in de vergetelheid gedrukt. Maar zoals je ziet is het idee hardnekkig en mensen onder anderen ikzelf onderbouwen dit.

Maargoed. Ik wil enkel maar zeggen dat al in de 3e eeuw na christus er christenen waren die deze zaken anders zien dan jij nu in je bijbel ziet. Ik zie verbazend veel overeenkomsten tussen hun visie en die van mij.

De reden dat ik dit zie is omdat ik duidelijk gemerkt heb dat gewone mensen kwaliteiten die Goddelijk genoemd worden kunnen manifesteren. Jezus vanuit mijn oogpunt is iemand die dat gewoon willens en wetens deed. Hij verbond zich met God. Waarschijnlijk op uitnodiging van God. Maar het was een bewuste daad. Jezus had vrije wil in deze kwestie. Als hij besloten had timmerman te worden net als zijn andere pa had hij dat ook gekund.

quote:

De eerste christenen begrepen dat Jezus niet doelde op e.o.a. Christus-geest in Hem, maar dat Hij met eerder genoemde exclusieve claims ("om mijnentwil", etc) gewoon Zichzelf bedoelde: Jezus.

Ik zie dit anders. :) Maar dat komt denk ik vooral omdat ik voor mijn kennis over de eerste christenen de geschiedenis boeken in duik en niet de bijbel.

quote:

nogmaals, ik geef deze bijbelteksten niet om je te overtuigen dat je visie op gnosis verkeerd is, maar alleen om te laten zien dat je niet leest wat er staat (los van of het waar is of niet).
Tegelijkertijd leer ik of mijn visie op gnosis correct is, waar ik aannames maak en hoe stevig ik op het principe kan vertrouwen. Mijn dank hiervoor Nunc.

Nunc

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #164 Gepost op: januari 31, 2006, 04:16:58 pm »

quote:

Nikolov schreef op 31 januari 2006 om 15:42:
[...]

Gnosis vereist geen inweiding. Zoals ik al zei, ik was een 8 jarig protestants jochie toen het mij voor het eerste gebeurde. De enige directe aanleiding die ik op dat moment kon zien was dat ik een steen oppakte. Abusievelijk heb ik die steen ook jaren bewaard. Omdat ik als kind dacht dat de ervaring uit de steen kwam. Dat was niet zo. Hoewel stenen dragers van informatie kunnen zijn kunnen ze nooit vergelijkbare ervaringen opwekken.

ok, dan wil ik weten wat 'gnosis' bij jou betekent.

quote:

Dit is een tweesnijdend zwaard. Als ik zeg ja het is symbolisch dan is het toepassen van het woord op een joodse situatie verkeerd. Als ik zeg nee dan zie je letterlijk vuur op het hoofd en mensen gaan dat niet geloven.

Het is niet symbolisch in die zin dat er meetbare effecten optreden. De omschrijving is symbolisch in die zin dat je niet je peukie aan een discipel kunt aansteken. Het is geen vuur alsin vlammen. Maar mensen die buitenzintuigelijk waarnemen zien het zoals vuur. Een dynamisch lichtgevend bewegende wolk. De aanwezigheid ervan is absoluut echt en niet symbolisch.

Hoewel niet iedereen het ziet als het gebeurt is het wel een concrete realiteit die meetbaar is door wetenschappelijke apparatuur. Ik verwijs je hiervoor naar Dr. Valerie Hunt die uitgebreid onderzoek gedaan heeft naar het menselijk energie lichaam.

Als het inderdaad een zichtbaar verschijnsel is, dan lijkt het me dat je inderdaad die term kan toepassen op wat er beschreven staat, als inderdaad iedereen daar aanwezig de gevoeligheid had om dat waar te nemen. Dan vraag ik me alleen af waar dat indrukwekkende geluid wat men allemaal hoorde, vandaan kwam.

quote:

Maar ik bewijs niet dat Jezus gedoopt is. Wij beiden zijn het daarover eens we hoeven niets te bewijzen. Echter ik zeg dat tijdens die doop heel wat meer gebeurt is dan tijdens een gewone doop. Dit kun je in de bijbel nalezen. Dus wat mij betreft is er geen discussie mogelijk omdat we het eens zijn. Ik heb het een initiatie ritueel genoemd. Net als het vuur op het hoofd van de discipelen vertaal ik het in termen die ik ken die ondubbelzinnig zijn.

[...]

Het verschil is dat het startschot vervangen kan worden door willekeurig welk start signaal. Het punt van een initiatie rite is nou juist dat daarin elementen zitten die je niet weg kunt laten.
Je analogie zou opgaan als je zou zeggen dat deze eerste wedstrijd die renner zoveel geleerd heeft dat hij de wedstrijd erop heel anders aanpakt emotioneel, fysiek of mentaal. Maar het is een long shot.

[...]

Initialiseren he? Initiatie is het initialiseren van een nieuwe gelovige.
Meestal wordt de term overigens niet zo gebruikt. Maar je kan het zo interpreteren ja.

[...]

Initiatie in de betekenis die ik hem geef is een handeling. Met de intentie om op magische of religieuze wijze een verandering in een individu aan te brengen waardoor hij in staat wordt om een bepaald werk te doen. Het volgen van die religie bijvoorbeeld.
De intentie is belangerijker dan het succesvol die verandering oproepen. Een niet gelukte initiatie is nog steeds een initiatie. Als door slecht inzicht zoals bij de christelijke doop de mystieke betekenis ver verdwijnt dan kun je je afvragen of de term initiatie nog van toepassing is. Maar van oorsprong was dit het wel. En voor Jezus was het dit wat mij betreft zeker. Je kunt in de bijbel lezen dat het niet slechts een paar druppels water waren.

Je claimt dat er iets bijzonders gebeurde? Wat dan?
Ik zou zeggen, dat de doop ook door een profeten-zalving of een kroning had kunnen worden vervangen. Het is namelijk een symbolische handeling, en geen handeling die in zichzelf kracht of betekenis heeft.

De doop die Jezus onderging, was een symbolische handeling die 'afwassing van zonden' symboliseerde.

quote:

(..)
Ik zie dit anders. :) Maar dat komt denk ik vooral omdat ik voor mijn kennis over de eerste christenen de geschiedenis boeken in duik en niet de bijbel.
Dat doe ik ook, maar dat zegt nog niks. Er wordt naast veel 'zin' ook zeer veel 'onzin' geschreven. Speculaties worden tot feiten verheven, etc.

Nunc

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #165 Gepost op: februari 01, 2006, 11:42:08 am »
Modbreak:
dit topic ging oorspronkelijk over 'Zen'. NU weet ik dat de topicstarter weg is, maar dan is het nog niet de bedoeling dat we alle kanten opgaan met de discussie (alhoewel dat bijna onvermijdelijk is met een onderwerp met zoveel raakvlakken). Zullen we de titel daarom gewoon aanpassen, zodat er wat meer onder valt? bv. "zen, theosofie en vewante stromingen"?

edit: de discussie over zen, theosofie en de nazi partij verplaatst naar Lucifer aanbidding in de New Age, waar ook al een dergelijke discussie gevoerd werd.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2006, 01:06:10 pm door Nunc »

Nikolov

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #166 Gepost op: februari 02, 2006, 02:18:03 am »
Als ik je goed begrijp nunc moet ik dus hier reageren. Ik heb overigens geen bezwaar tegen een topic aanpassing.

quote:

ok, dan wil ik weten wat 'gnosis' bij jou betekent.

Gewoon direct contact met God. Of in ieder geval een straaltje van zijn licht door de wolken zien vallen. Voor mij heeft het altijd betekent die momenten waarop de wereld helder wordt. Gods aanwezigheid als een zon duidelijk is maar dan ook als directe bron. We eten en drinken voedsel en ademen zuurstof maar het grootste deel van onze levens energie stroomt direct uit hem. Adam en Eva waren zo bang in de tuin omdat hun zon weg was gegaan. Dit is de zondeval. Maar de zon is er. Ik zie hem soms, daarom weet ik dat de zondeval niet onomkeerbaar is. Gnosis zijn die momenten van helderheid waarop God werkelijkheid is.

Niet omdat je in woord en daad weet dat hij er is maar omdat je zonder woord of daad weet dat hij er is.

quote:

Als het inderdaad een zichtbaar verschijnsel is, dan lijkt het me dat je inderdaad die term kan toepassen op wat er beschreven staat, als inderdaad iedereen daar aanwezig de gevoeligheid had om dat waar te nemen. Dan vraag ik me alleen af waar dat indrukwekkende geluid wat men allemaal hoorde, vandaan kwam.
Ik weet ook niet wat dat geluid was. Maar het is niet ongewoon om geluiden te horen bij veranderde bewustzijnstoestanden.  Dat moment is een soort epidemie waarin de heilige geest van mens op mens over springt. Het moet chaotisch en geweldig geweest zijn.

quote:

Je claimt dat er iets bijzonders gebeurde? Wat dan?
Ik zou zeggen, dat de doop ook door een profeten-zalving of een kroning had kunnen worden vervangen. Het is namelijk een symbolische handeling, en geen handeling die in zichzelf kracht of betekenis heeft.

32 En Johannes getuigde, zeggende: Ik heb den Geest zien nederdalen uit den hemel, gelijk een duif, en bleef op Hem.
Het is maar 1 zinnetje. Maar stel nou eens dat dit geen beeldspraak is? Dat Johannes dit werkelijk zag gebeuren? Johannes zag de Christus neerdalen in Jezus en zich met hem verbinden. Dit betekent niet dat Jezus een normaal mens was. De ster van bethlehem, de profetieen en de verschijningen die nacht gaven al lang aan dat die jongen een bijzondere was.

De implicatie hiervan is dat dat met ieder mens kan gebeuren. Mijn ervaring met gnosis is dat dat zo is. Jezus de meester is nog steeds op deze wereld aanwezig en hij verbind mensen met christus waar hij zelf zo mee verweven is. Zijn werk is zo succesvol geweest dat mensen evolutie sprongen hebben gemaakt in de laatste 2 milennia. We zijn op het punt waar mensen geboren worden en weten van christus zonder dat iemand ze ooit over hen verteld heeft. Ze kennen de legende die hij gebruikte om de aandacht te grijpen misschien niet. Maar ze kennen zijn concrete aanwezigheid.

De waarheid is niet dat Jezus ons gaat redden.. De waarheid is dat dat 2000 jaar geleden al gebeurt is. De mensheid is sinds dien een stukje volwassener gevonden. De gepassioneerde oorlogszoekers van toen richten hun woede nu tegen de oorlogen. Men hecht steeds meer waarde aan harmonie en burenliefde. Individualisme viert nog steeds een boventoon. Maar als je daaronder kijkt ie je heel veel mensen die graag een ander zouden helpen als ze dachten dat ze het zouden kunnen.

quote:

Dat doe ik ook, maar dat zegt nog niks. Er wordt naast veel 'zin' ook zeer veel 'onzin' geschreven. Speculaties worden tot feiten verheven, etc.

Tussen de onzin staat de zin. En sommige feiten zijn feiten. Wat dat betekent voor je je religie is verder je eigen keuze. Maar je kunt denk ik niet selectief wetenschappelijk onderzoek negeren omdat het niet met je religie overeenkomt.  Kijk ik ben hier als een mens die misschien het best als christen omschreven kan worden vandaag omdat ik dat spoor ook gevolgd heb. Toen ik indertijd het christendom uitstapte deed ik dat niet met het idee dat ik via een leerzame route weer op mijn begin conclusies zou uitkomen.

Jezus en christus zijn niet meer te scheiden als je twee handjes water samen brengt zullen ze altijd met elkaar vermengd blijven. Jezus kwam hier op aarde. Hij heeft de introducties gedaan. We komen op het punt waarop je de schrift van binnen krijgt.

Kijk ik heb ook mijn appeltjes te schillen met de wetenschap. Ze kramen een boel onzin uit, maar wanneer iemand er een punt van maakt iets wetenschappelijk te beweren, met alle papierwerk die daarbij komt kijken. Dan wil ik op zijn minst weten waarom die persoon dat denkt. Of ik het er vervolgens mee eens ben is een tweede. Maar als je wetenschappers echt serieus neemt dan kun je niet voorkomen dat je af en toe je standpunten moet bijstellen.

Nunc

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #167 Gepost op: februari 02, 2006, 09:47:41 am »

quote:

Nikolov schreef op 02 februari 2006 om 02:18:
Als ik je goed begrijp nunc moet ik dus hier reageren. Ik heb overigens geen bezwaar tegen een topic aanpassing.

'mag', niet 'moet' :)
Ik heb het gedeelte over theosofie e.d. naar elders verhuisd. Op zich is wat we nu bediscussieren ook maar zijdelings met zen verbonden, maar om nu alle uitwijdingen een nieuw topic te geven?

quote:

[...]

Gewoon direct contact met God. Of in ieder geval een straaltje van zijn licht door de wolken zien vallen. Voor mij heeft het altijd betekent die momenten waarop de wereld helder wordt. Gods aanwezigheid als een zon duidelijk is maar dan ook als directe bron. We eten en drinken voedsel en ademen zuurstof maar het grootste deel van onze levens energie stroomt direct uit hem. Adam en Eva waren zo bang in de tuin omdat hun zon weg was gegaan. Dit is de zondeval. Maar de zon is er. Ik zie hem soms, daarom weet ik dat de zondeval niet onomkeerbaar is. Gnosis zijn die momenten van helderheid waarop God werkelijkheid is.

Niet omdat je in woord en daad weet dat hij er is maar omdat je zonder woord of daad weet dat hij er is.

ok, maar dat heette toch geen 'gnosis'? Dat is juist een stroming die draait om 'kennis', etc. Om mystieke inzichten die gekoppeld zijn aan allerlei filosofisch/esoterische systemen. Wat jij meemaakte is 'een knipoog van God' ofzoiets. Een moment dat Hij iets van z'n grootheid liet zien.

quote:

(..)
32 En Johannes getuigde, zeggende: Ik heb den Geest zien nederdalen uit den hemel, gelijk een duif, en bleef op Hem.
Het is maar 1 zinnetje. Maar stel nou eens dat dit geen beeldspraak is? Dat Johannes dit werkelijk zag gebeuren? Johannes zag de Christus neerdalen in Jezus en zich met hem verbinden. Dit betekent niet dat Jezus een normaal mens was. De ster van bethlehem, de profetieen en de verschijningen die nacht gaven al lang aan dat die jongen een bijzondere was.

ik zie dat zinnetje niet als beeldspraak, maar mijn claim blijft, dat het een 'kroning' is. Gods autoriteit (de Geest) daalt neer op Gods Woord (Jezus). De Koning (Vader) kroont Zijn Kroonprins (Zoon). Maar dat betekent niet dat die Zoon nu pas bijzonder wordt. Het neerdalen is alleen een teken van die bijzondere status. Uit andere bijbelgedeelten weten we immers dat Christus al voor Jezus' geboorte bestond, dat Hij het Woord van God is, etc.

quote:

De implicatie hiervan is dat dat met ieder mens kan gebeuren. Mijn ervaring met gnosis is dat dat zo is. Jezus de meester is nog steeds op deze wereld aanwezig en hij verbind mensen met christus waar hij zelf zo mee verweven is. Zijn werk is zo succesvol geweest dat mensen evolutie sprongen hebben gemaakt in de laatste 2 milennia. We zijn op het punt waar mensen geboren worden en weten van christus zonder dat iemand ze ooit over hen verteld heeft. Ze kennen de legende die hij gebruikte om de aandacht te grijpen misschien niet. Maar ze kennen zijn concrete aanwezigheid.

De waarheid is niet dat Jezus ons gaat redden.. De waarheid is dat dat 2000 jaar geleden al gebeurt is. De mensheid is sinds dien een stukje volwassener gevonden. De gepassioneerde oorlogszoekers van toen richten hun woede nu tegen de oorlogen. Men hecht steeds meer waarde aan harmonie en burenliefde. Individualisme viert nog steeds een boventoon. Maar als je daaronder kijkt ie je heel veel mensen die graag een ander zouden helpen als ze dachten dat ze het zouden kunnen.

Met zoveel ellende het laatste decennium (Ruanda, Srebrenica, Irak, nogmaals Irak, WTC, Afganistan, Madrid,...) Zie ik deze 'grote sprongen in de evolutie' nog niet hoor.

quote:

Tussen de onzin staat de zin. En sommige feiten zijn feiten. Wat dat betekent voor je je religie is verder je eigen keuze. Maar je kunt denk ik niet selectief wetenschappelijk onderzoek negeren omdat het niet met je religie overeenkomt.  Kijk ik ben hier als een mens die misschien het best als christen omschreven kan worden vandaag omdat ik dat spoor ook gevolgd heb. Toen ik indertijd het christendom uitstapte deed ik dat niet met het idee dat ik via een leerzame route weer op mijn begin conclusies zou uitkomen.
misschien begrijp je mijn 'selectief' verkeerd. Ik ben al te vaak gnostische, new-age, theosofische, etc sites tegengekomen die hoog opgaven van hun mening en het feit dat de geschiedenis het bewees, en dat citaten van kerkvaders hun standpunt bewezen, etc. En als je dan zelf de moeite doet om een middag te gaan speuren en probeert alles na te trekken, dan valt het als een kaartenhuis in elkaar. De 'geschiedenis' waar ze op bouwen is een wetenschappelijke speculatie (die ook nog eens veel andere feiten, bronnen, etc negeert) en de 'citaten' zijn uit z'n verband gerukt.

quote:

Jezus en christus zijn niet meer te scheiden als je twee handjes water samen brengt zullen ze altijd met elkaar vermengd blijven. Jezus kwam hier op aarde. Hij heeft de introducties gedaan. We komen op het punt waarop je de schrift van binnen krijgt.

m.i. is deze visie niet volledig te rijmen met wat er in de bijbel staat.

quote:

Kijk ik heb ook mijn appeltjes te schillen met de wetenschap. Ze kramen een boel onzin uit, maar wanneer iemand er een punt van maakt iets wetenschappelijk te beweren, met alle papierwerk die daarbij komt kijken. Dan wil ik op zijn minst weten waarom die persoon dat denkt. Of ik het er vervolgens mee eens ben is een tweede. Maar als je wetenschappers echt serieus neemt dan kun je niet voorkomen dat je af en toe je standpunten moet bijstellen.

klopt.

Nikolov

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #168 Gepost op: februari 02, 2006, 01:52:42 pm »

quote:

'mag', niet 'moet' :)
Ik heb het gedeelte over theosofie e.d. naar elders verhuisd. Op zich is wat we nu bediscussieren ook maar zijdelings met zen verbonden, maar om nu alle uitwijdingen een nieuw topic te geven?

Ik volg je braaf in deze :)

quote:

ok, maar dat heette toch geen 'gnosis'? Dat is juist een stroming die draait om 'kennis', etc. Om mystieke inzichten die gekoppeld zijn aan allerlei filosofisch/esoterische systemen. Wat jij meemaakte is 'een knipoog van God' ofzoiets. Een moment dat Hij iets van z'n grootheid liet zien.

Ik citeer de vandale
   gno·sis (de ~ (v.))
       1 de diepere kennis aangaande de godsdienstige waarheden

Dit is de enige betekenis die ik ken. Gnosis als stroming is mij onbekend. Een knipoog van God vind ik een mooie omschrijving. Maar vergeet niet dat die knipoog een enorme indruk maakt.

Na mijn 8e heeft het ongeveer 10 jaar geduurt voordat ik zijn volgende knipoog zag. Ik heb me toen 3 weken opgesloten in mijn huis de wereld leek compleet verdwaald ik snapte er niets meer van. De kassa dame zou ik het liefst door elkaar schudden en wijzen op God maar ik wist niet hoe. Daarna ben ik van studie gewisseld (van natuurkunde naar psychologie) en actief religie gaan bestuderen. Toen is het sneller gegaan.

Knipoog is een mooie omschrijving. Maar als God nog minder subtiel was zat ik nu ergens op een berg te mediteren.

quote:

ik zie dat zinnetje niet als beeldspraak, maar mijn claim blijft, dat het een 'kroning' is. Gods autoriteit (de Geest) daalt neer op Gods Woord (Jezus). De Koning (Vader) kroont Zijn Kroonprins (Zoon). Maar dat betekent niet dat die Zoon nu pas bijzonder wordt. Het neerdalen is alleen een teken van die bijzondere status. Uit andere bijbelgedeelten weten we immers dat Christus al voor Jezus' geboorte bestond, dat Hij het Woord van God is, etc.

De mystiek van koningschap is overigens een van de meest enorme verantwoordelijkheden die je nemen kunt. Het betekent dat je de verantwoording neemt over het welzijn van een groep mensen. Of die mensen jou accepteren of niet.

quote:

Met zoveel ellende het laatste decennium (Ruanda, Srebrenica, Irak, nogmaals Irak, WTC, Afganistan, Madrid,...) Zie ik deze 'grote sprongen in de evolutie' nog niet hoor.

Toch is ze er, heel duidelijk, zelfs fysiek zijn we gegroeid. Dat komt niet door de groeihormonen in het vlees. Die leveren ons maar een paar cm op. Niet de 20 tot 30 cm die we gemiddeld langer zijn geworden.

Kijk eens even niet naar de media. Sluit je tv eens voor 3 maanden en concentreer je op de mensen om je heen. Realiseer je dan dat overal over de wereld dezelfde mensen zitten. CNN vertelt je niet over die mensen die vertelt je alleen over de elende. De media geeft alles behalve een objectief beeld.

Serieus zet die tv eens 3 maanden uit. Als je daarna weer eens kijkt dan valt de manipulatie ontzettend op. We worden opzettelijk bang en dom gehouden. En wat is er in hemelsnaam om bang voor te zijn? Je gaat "one way or the other" toch dood. Daarna kom je bij God. Tsjonge wat een ramp.

In de tussentijd hebben we diplomas, sex implantaten, rolex horloges en mobiele telefoons nodig. Gelukkig steunt de commercie ons door ons alles te geven waar we recht op hebben. We hoeven niet eens geld te hebben want dat lenen ze ons wel voor bijna niets.

We worden gemanipuleerd.

quote:

misschien begrijp je mijn 'selectief' verkeerd. Ik ben al te vaak gnostische, new-age, theosofische, etc sites tegengekomen die hoog opgaven van hun mening en het feit dat de geschiedenis het bewees, en dat citaten van kerkvaders hun standpunt bewezen, etc. En als je dan zelf de moeite doet om een middag te gaan speuren en probeert alles na te trekken, dan valt het als een kaartenhuis in elkaar. De 'geschiedenis' waar ze op bouwen is een wetenschappelijke speculatie (die ook nog eens veel andere feiten, bronnen, etc negeert) en de 'citaten' zijn uit z'n verband gerukt.

Vaak wel ja.  New age blijft qua diepte een zwak aftreksel van een echte religie. Hoewel de volgelingen dit ons zullen betwisten. Ik zie het niet als iets kwaadaardigs, slechts als verspilling van tijd. Die manipulerende commercie zit daar ook achter.

Nunc, ik ben ervan overtuigd dat christus en Jezus twee verschillende aspecten zijn. Christus is iets wat Jezus naar deze aarde gebracht heeft als een gift aan de mensheid. Dit is ook de kern van zijn boodschap. Je kunt een beetje zien wat er gebeurt als je christus vind aan wat er met de discipelen gebeurde. We zullen wonderen verrichten.

Ik nam aan dat als hij Christus bracht het individu Jezus in evolutie hieronder staat. Tenslotte voegt christus iets toe aan het individu. Maar hoewel dit waar is voor de mens is dit niet automatisch waar voor de zoon van God.

Ik zie de mogelijkheid dat Jezus meer is dan de christus die hij ons introduceerde. De christus is nodig voor onze ontwikkeling.

De aarde ging naar de Filisteinen. Het was hoog tijd dat mensheid evolueerde. Maar dat deden we niet. Om ervoor te zorgen dat tijdens rapture God niet werkeloos op zijn kont zou zitten nadat allebei de voldoende geevolueerden gered waren. Moest er geintervenieerd worden.

Er zijn een aantal interventies geweest. Sommigen ervan gebeurden zo lang geleden dat we nu niet eens zeker weten of de mensen van toen zichzelf coherent als zelfbewuste wezens konden uiten. De Bijbel is gebaseerd op de laatste interventie. Sinds dat moment is Jezus bezig geweest. Of in ieder geval het wezen wat wij Jezus noemen.

P. Strootman

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #169 Gepost op: februari 02, 2006, 03:23:36 pm »
Nikolov,
Je schreef vandaag:
Nunc, ik ben ervan overtuigd dat christus en Jezus twee verschillende aspecten zijn. Christus is iets wat Jezus naar deze aarde gebracht heeft als een gift aan de mensheid. Dit is ook de kern van zijn boodschap. Je kunt een beetje zien wat er gebeurt als je christus vind aan wat er met de discipelen gebeurde. We zullen wonderen verrichten.

Dat heb je heel goed gezien, Nikolov, want Jezus en de Christus ZIJN (meestal) twee wel te onderscheiden entiteiten. De nietvleselijke Christus wordt heel dikwijls genoemd door Paulus, zij het dat hij het  niet letterlijk zo verklaarde.  De lezers moeten het ZELF maar beoordelen! Slecht 1 keer noemde hij de NIET- vleselijke Christus letterlijk en wel in 1 Kor.10.4 en 5a, waar hij schreef:'....want zij dronken uit een GEESTELIJKE ROTS en die was de CHRISTUS. Toen dat plaats vond, moet Jezus nog geboren worden.

Nikolov

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #170 Gepost op: februari 02, 2006, 05:51:57 pm »
Ik ben op de hoogte van je inzichten Strootman. Ik heb mijn eigen redenen om de twee als twee te zien. Ik heb me niet gemengd in je gesprek hierover omdat je daar op dat moment duidelijk heldere ideen over had.

Zoals je in mijn laatste bericht zag begin ik te vermoedden dat Jezus qua hemelse hierarchie wel boven Christus geplaatst is en mogelijk zelfs God zelf is in de betekenis van directe incarnatie. Terwijl christus een indirecte incarnatie is.

Dit conflicteert niet met het christus&jezus=2 principe. Het belangerijke element daarvan is dat het christus bewustzijn voor ons bereikbaar is. Dit is wat mij betreft de kern van de boodschap van Jezus. De ontdekking dat we meer zijn dan we lijken. Het Jezus bewustzijn is wat mij betreft nog steeds niet perse berijkbaar voor een gewoon mens, in ieder geval niet totdat we eerst christus berijken.

Er zijn nogal wat bijzonderheden verbonden met het kind Jezus wat voor zover ik begrijp niet overeenkomt met de zoon van een dood ordinaire timmerman.  Er is dus meer aan de hand dan dat hij christus vind. Dit heeft in ieder geval in de sterren gestaan en was dus deel van Gods draaiboek. De snelheid en het gemak waarmee hij zich met christus verbond geeft ook aan dat het geen normaal mens was. Normale mensen in die tijd verbonden zich namelijk niet met christus En zij die het deden waren daar levenlang mediterend mee bezig. Bij deze jongen is het zo ongeveer natuurlijk gegroeid. Zelfs als je een compleet team spirituele adviseurs en engelen naast hem zet heeft hij het ontzettend snel gedaan.

Laodicea

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #171 Gepost op: februari 02, 2006, 06:21:22 pm »
Meneer Strootman, waarom heeft u het altijd over één en hetzelfde onderwerp? :?

P. Strootman

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #172 Gepost op: februari 03, 2006, 07:34:11 pm »

quote:

Laodicea schreef op 02 februari 2006 om 18:21:
Meneer Strootman, waarom heeft u het altijd over één en hetzelfde onderwerp? :?

Laodicea,

Aanvankelijk overwoog ik, u niet te antwoorden. Maar daar heb ik toch spijt van.. Dat hoort niet zo! Ik kwam er inderdaad veel op terug (misschien wel teveel), maar de liefde tot Christus zette mij ertoe aan, om, indien mogelijk, ook anderen daarvan deelgenoot te maken. De vleselijke Christus bestaat niet meer, want Hij is tot Here en Christus gemaakt.
Het is een droomwens, om te geloven, dat een vleselijke Christus, Jezus, je redder is.
Dit is dan het laatste wat ik er op deze topic over zeg.
Vr.gr.

Laodicea

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #173 Gepost op: februari 04, 2006, 10:16:55 am »

quote:

P. Strootman schreef op 03 februari 2006 om 19:34:
[...]

Laodicea,

Aanvankelijk overwoog ik, u niet te antwoorden. Maar daar heb ik toch spijt van.. Dat hoort niet zo! Ik kwam er inderdaad veel op terug (misschien wel teveel), maar de liefde tot Christus zette mij ertoe aan, om, indien mogelijk, ook anderen daarvan deelgenoot te maken. De vleselijke Christus bestaat niet meer, want Hij is tot Here en Christus gemaakt.
Het is een droomwens, om te geloven, dat een vleselijke Christus, Jezus, je redder is.
Dit is dan het laatste wat ik er op deze topic over zeg.
Vr.gr.
Ok, helder. :)