die koffienabesprekingen is dat al in veel gkv kerken ?
hier zie ik de koffie enkel na een speciale dienst, bijv feestdagen

maar een nabesprekeing is soms een beetej sprake van op jeugdvereniging 's avonds maar dan blijft het vaak bij een paar opmerkingen
bij ons is er wel eens een koppeling tussen cathechesatiegroepen en de preek of een koppeling met de basisscholen, en ook afgelopen jaar 1x een onderwerp met de oudere jeugd
Peter ik zal nooit beweren dat de Geest niet in onze kerken aan het werk is
ik zie Hem juist heel duidelijk aan het werk, er gebeuren op het moment echt veel mooie dingen, en afgelopen jaren waren daar al een voorberiding op, maar ik zie ook botsingen ontstaan met gewoontes en traditie of wat je zelfs soms bekrompen denken zou kunnen noemen.
waar ik me wel aan kan ergeren zijn kerkdiensten zoals het hier in het topic ook al anageven is, waar mensen slapen of iig duidelijk niet geintresseerd zijn
ik ben wel eens ergens geweest waar de halve kerk lag te slapen zelfs diverse ouderlingen
ik hoop niet dat die dominee daar zoiets elke week meemaakt, en nee dat was geen preeklezer, is daar al een topic over ?

nu denk je misschien dat ik enkel opmerkingen maak over dit soort passieve situaties
maar er zijn net zo goed ook veranderingen gaande waar ik het niet mee eens ben
wilhelmina noemde al zo'n voorbeeld
het persee willen zingen van opwekkingsliedjes in de dienst, omdat dat enthousiastere diensten ofzo zou opleveren, of omdat men uitgekeken is op de psalmen en gezangen
als mensen de motivaties voor dit soort veranderingen (en dan bedoel ik niet de uitzonderingen) niet goed kunnen onderbouwen, vind ik ook dat kerken daar ook niet te snel in mee moeten gaan
maar eerst eens onderzoeken waar de behoefte voor verandering nu werkelijk op gegrondt is