Auteur Topic: De naam Christus Jezus  (gelezen 1684 keer)

P. Strootman

• Bekijk profiel
De naam Christus Jezus
« Gepost op: oktober 08, 2004, 08:09:24 pm »
De naam Christus Jezus
Het is eigenlijk nooit goed duidelijk geworden, wat de oorzaak is geweest van het conflict tussen Paulus en de Joden, Ik heb veel theologenliteratuur/ bijbelverklaringen geraadpleegd, maar er is er nog niet één, die aangeeft waarover het conflict nu eigenlijk ging. Dat er een conflict wás, is echter buiten kijf! Ik geef zeer beknopt weer, wat Lucas er van zegt: In Hand. 18 wordt Paulus door de Joden voor de rechter gesleept omdat hij het volk leerde God op onwettige wijze te eren. Althans, dat was de aanklacht der Joden. Als Gállio tot een uitspraak komt, zegt hij: ‘Als er sprake was van enige onrechtmatigheid, zou ik u, o Joden, ontvankelijk verklaard hebben, maar nu het geschillen zijn over een woord en namen en de wet, die bij jullie geldt, moet u het zelf maar uitmaken’. En meteen joeg hij ze weg. Ik bepaal mij nu tot het geschil over namen. Later lezen we namelijk in 24.24, dat Felix, die zeer goed van ‘de weg’op de hoogte was (vers 23), en met een Joodse vrouw getrouw was, Paulus hoorde over het geloof in Christus Jezus. Gezien het feit, dat alleen Paulus déze naam gebruikt in de bijbel, móet het conflict over déze omgekeerde namen zijn gegaan. Later moest Paulus zelfs schrijven ( Ef.3.1), dat hij ter wille van Christus Jezus in de gevangenis zat.Dat Lucas bovendien nog vermeldt, dat Felix zeer goed van ‘de weg’ op de hoogte was, en gehuwd was met een Joodse vrouw, kan niet zonder betekenis zijn. Een bijbelstudie meer dan waard!
Piet Strootman

andries

• Bekijk profiel
De naam Christus Jezus
« Reactie #1 Gepost op: oktober 09, 2004, 09:01:37 am »

quote:

P. Strootman schreef: Later moest Paulus zelfs schrijven ( Ef.3.1), dat hij ter wille van Christus Jezus in de gevangenis zat.
Ef. zou niet door Paulus zelf zijn geschreven, maar door een ander in zijn naam.
Liever Jezus zelf!

P. Strootman

• Bekijk profiel
De naam Christus Jezus
« Reactie #2 Gepost op: oktober 09, 2004, 09:59:36 am »
Andries,

Gezien de gebeurtenissen in de Handelingentijd, die ik zeer kort samenvatte, kan het niet anders dan dat ook de brief aan de Efeziers geschreven is door Paulus. Het is toch een onloochenbaar feit, dat de kwestie 'Christus Jezus' een grote rol heeft gespeeld. Het wonderbaarlijke is, dat dit ook vandaag niet gezien wordt. Paulus' boodschap is nooit aanvaard door het christendom. Dat heeft hij zelf ook geweten! Zo staat er in Hand. 19.10:'En dit ging twee jaar zo door (de prediking van Paulus), zodat allen, die in Asia woonden het woord Gods hoorden, Joden zowel als Grieken (heidenen)'. Maar in 2 Tim.1.15 moest Paulus schrijven:'Dit weet gij, dat allen in Asia zich van mij hebben afgekeerd.....'. Zelf hecht ik geen betekenis aan zogenaamd historisch onderzoek om te weten te komen WIE dit allemaal schreef.De brieven van Paulus zijn allemaal (in tegenstelling met de brieven van de andere apostelen), gekenmerkt door het gebruik van de naam Christus Jezus. Die naam zullen we in de andere brieven dus tevergeefs zoeken. Het geloof in Jezus Christus  moet onderscheiden worden van het geloof in Christus Jezus. Het laatstgenoemde geloof rechtvaardigt de zondaar pas. Niet het geloof in Jezus Christus, hoe belangrijk ook.
Piet Strootman

andries

• Bekijk profiel
De naam Christus Jezus
« Reactie #3 Gepost op: oktober 09, 2004, 10:33:52 am »

quote:

P. Strootman schreef op 09 oktober 2004 om 09:59: Zelf hecht ik geen betekenis aan zogenaamd historisch onderzoek om te weten te komen WIE dit allemaal schreef.De brieven van Paulus zijn allemaal (in tegenstelling met de brieven van de andere apostelen), gekenmerkt door het gebruik van de naam Christus Jezus.
Piet,

Ik hecht wel waarde aan het rechtzetten van onterechte toewijzingen door de kerk. Dat de naam 'Christus Jezus' in deze brief voorkomt, toont niet aan dat hij ook perse door Paulus zelf geschreven moet zijn. De theoloog die deze brief toewijst aan een latere schrijver in de kerk zegt dat deze brief onvoldoende in de stijl van Paulus is geschreven om hem aan hem toe te kunnen wijzen. Ik heb de studie nog niet gelezen waarin hij (Prof.Burton Mack) dit onderbouwt en daarom schreef ik ook zou niet van Paulus zelf afkomstig zijn.
Liever Jezus zelf!

P. Strootman

• Bekijk profiel
De naam Christus Jezus
« Reactie #4 Gepost op: oktober 09, 2004, 01:43:07 pm »
Andries:
Jij:
'Ik hecht wel waarde aan het rechtzetten van onterechte toewijzingen door de kerk. Dat de naam 'Christus Jezus' in deze brief voorkomt, toont niet aan dat hij ook perse door Paulus zelf geschreven moet zijn. De theoloog die deze brief toewijst aan een latere schrijver in de kerk zegt dat deze brief onvoldoende in de stijl van Paulus is geschreven om hem aan hem toe te kunnen wijzen. Ik heb de studie nog niet gelezen waarin hij (Prof.Burton Mack) dit onderbouwt en daarom schreef ik ook zou niet van Paulus zelf afkomstig zijn'.
------------------------------------------------------------------------------------------------
De vraag blijft, Andries, of er verband bestaat tussen het geschil over namen (Hand.18.15), het verhoor dat Felix van Paulus afnam over het geloof in Christus Jezus (24.24), en Efze 3.1, waarin Paulus schrijft, dat hij ter wlle van die naam in de gevangenis zat? De bijbelse verhalen hebebn een zeer diepe betekenis en het is aan ons om hieruit te distilleren waartoe wij geroepen zijn. In dit geval denk ik: Geroepen om te geloven, dat God de Geest zijns Zoons (Christus Jezus) in onze harten uitgezonden heeft.
Piet Strootman
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2004, 01:43:44 pm door P. Strootman »

Chaveriem

• Bekijk profiel
De naam Christus Jezus
« Reactie #5 Gepost op: oktober 11, 2004, 01:35:48 pm »
Het onwettig eren ligt mogelijk in het vereren van J.C. als god, iets wat binnen het Jodendom niet kan, daar je maar 1 G'd maag aanbidden -> Sh'ma Jisrael Adonai Elokenu Adonai Echad D'variem 6:4 => Hoor Israel, de Eeuwige uw G'd is Één.
De leer van de 3-eenheid bestond toen niet en Paulus bevond zich met zijn gehelleniseerde leer van J.C. en het Jodendom in het beklaagde bankje. In zijn groep van volgelingen waren Apologeten die sterk vergroeit waren met de Griekse cultuur. Er bestond een discussie in alle ernst, wie er nu belangrijker was; Homerus of Moshe; Aldus Flynn.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

P. Strootman

• Bekijk profiel
De naam Christus Jezus
« Reactie #6 Gepost op: oktober 11, 2004, 08:35:33 pm »
Chaveriem,

Je schreef:Het onwettig eren ligt mogelijk in het vereren van J.C. als god, iets wat binnen het Jodendom niet kan, daar je maar 1 G'd maag aanbidden -> Sh'ma Jisrael Adonai Elokenu Adonai Echad D'variem 6:4 => Hoor Israel, de Eeuwige uw G'd is Één.
De leer van de 3-eenheid bestond toen niet en Paulus bevond zich met zijn gehelleniseerde leer van J.C. en het Jodendom in het beklaagde bankje. In zijn groep van volgelingen waren Apologeten die sterk vergroeit waren met de Griekse cultuur. Er bestond een discussie in alle ernst, wie er nu belangrijker was; Homerus of Moshe; Aldus Flynn.
--------------------------------------------------------------------------------------
Nee, Chaveriem, het ging niet over het onwettig eren of i.d. van J.C als God, maar over het gebruik en de betekenis van de omgekeerde naam Christus Jezus. Dat blijkt toch later, als Felix, waarvan Lucas expres nog vermeldt, dat hij zeer goed van DE WEG op de hoogte was, Paulus hoorde over het geloof in Christus Jezus. De bijbel is in zeker opzicht een raadselachtig Boek, waarin de echte  Boodschap verborgen wordt. De bijbel wil de lezer prikkelen om die Boodschap te ontdekken. Wie dat niet zelf doet is en blijft 'horende doof'. Ik heb het al meer geschreven, Paulus bedoelde met de naam Christus Jezus, niet zozeer de persoon van Jezus, maar de Geest, die in Hem woonde. Maar dat niet alleen! Die Geest heeft God ook in onze harten uitgezonden, zodat Paulus niet aarzelt, om ons in 2. Kor.13 a.h.w. te IDENTIFICEREN met Jezus Christus. We zullen er dus zelf tegenaan moeten en, net zoals Paulus moeten jagen naar de volmaaktheid, of we het ook grijpen mochten! God heeft zijn Geest niet voor niets aan ons geschonken. Maar ik merk heel goed, dat dit niet zo erg 'aanslaat'. Christenen zijn vaak al te veel gefixeerd op uitdelging van hun schuld.
Vr. gr.
Piet Strootman
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2004, 08:36:45 pm door P. Strootman »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De naam Christus Jezus
« Reactie #7 Gepost op: oktober 11, 2004, 10:51:41 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 11 oktober 2004 om 13:35:
Het onwettig eren ligt mogelijk in het vereren van J.C. als god, iets wat binnen het Jodendom niet kan, daar je maar 1 G'd maag aanbidden -> Sh'ma Jisrael Adonai Elokenu Adonai Echad D'variem 6:4 => Hoor Israel, de Eeuwige uw G'd is Één.
Aldus Flynn..... Wie?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Chaveriem

• Bekijk profiel
De naam Christus Jezus
« Reactie #8 Gepost op: oktober 12, 2004, 07:24:05 am »

quote:

Ik zoek het ff op, heb de gegevens even niet bij de hand..... Vanavond moet het lukken :)
mea culpa mea culpa mea maxima culpa