De naam Christus Jezus
Het is eigenlijk nooit goed duidelijk geworden, wat de oorzaak is geweest van het conflict tussen Paulus en de Joden, Ik heb veel theologenliteratuur/ bijbelverklaringen geraadpleegd, maar er is er nog niet één, die aangeeft waarover het conflict nu eigenlijk ging. Dat er een conflict wás, is echter buiten kijf! Ik geef zeer beknopt weer, wat Lucas er van zegt: In Hand. 18 wordt Paulus door de Joden voor de rechter gesleept omdat hij het volk leerde God op onwettige wijze te eren. Althans, dat was de aanklacht der Joden. Als Gállio tot een uitspraak komt, zegt hij: ‘Als er sprake was van enige onrechtmatigheid, zou ik u, o Joden, ontvankelijk verklaard hebben, maar nu het geschillen zijn over een woord en namen en de wet, die bij jullie geldt, moet u het zelf maar uitmaken’. En meteen joeg hij ze weg. Ik bepaal mij nu tot het geschil over namen. Later lezen we namelijk in 24.24, dat Felix, die zeer goed van ‘de weg’op de hoogte was (vers 23), en met een Joodse vrouw getrouw was, Paulus hoorde over het geloof in Christus Jezus. Gezien het feit, dat alleen Paulus déze naam gebruikt in de bijbel, móet het conflict over déze omgekeerde namen zijn gegaan. Later moest Paulus zelfs schrijven ( Ef.3.1), dat hij ter wille van Christus Jezus in de gevangenis zat.Dat Lucas bovendien nog vermeldt, dat Felix zeer goed van ‘de weg’ op de hoogte was, en gehuwd was met een Joodse vrouw, kan niet zonder betekenis zijn. Een bijbelstudie meer dan waard!
Piet Strootman