Auteur Topic: Vrijg. kerk: Regels/tradities het belangrijkst?*(titel-edit)  (gelezen 13974 keer)

God_Is_Love

• Bekijk profiel
Vrijg. kerk: Regels/tradities het belangrijkst?*(titel-edit)
« Gepost op: juni 13, 2004, 09:10:42 pm »
De laatste tijd erger ik me hoe langer hoe meer aan de manier van denken in de vrijgemaakte kerk. En dan bedoel ik het bekrompen, traditionele denken. Het is algemeen bekend dat veel vrijgemaakten dachten (en soms nog denken) dat ze de enige ware kerk zijn. Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe minder 'waar' de vrijgemaakte kerk lijkt.

Het lijkt wel of men vergeet wat het belangrijkste is: God liefhebben met heel je hart, heel je ziel en heel je verstand. En je naaste als jezelf. In plaats daarvan wordt er maar gediscussieerd over de kleinste dingetjes en is er geen ruimte voor een mening die ook maar een klein beetje afwijkend is. Als de synode een beslissing maakt over hoe de Bijbel moet worden uitgelegd, dan ben je als belijdend lid verplicht om daar ook zo over te denken. Als je vragen hebt over een bepaald onderwerp (bijv.kinderdoop), dan wordt er gezegd 'lees dit boek van Ds.Dinges maar', die natuurlijk ook vrijgemaakt is en het vrijgemaakte standpunt verdedigd en alle bijbelteksten zo gebruikt dat het precies lijkt alsof het klopt. Het lijkt wel alsof je nergens meer zelf over na mag denken! Ik word eerlijk gezegd soms een beetje misselijk van m'n eigen kerk!

Ik kwam vandaag de volgende tekst tegen in Matteus 15 (NKJV):
These people draw near to Me with their mouth,
And honor Me with their lips,
But their heart is far from Me.
And in vain they worship Me,
Teaching as doctrines the commandments of men.

Lijkt wel alsof Jezus/Jesaja het over de vrijgemaakte kerk had. Ik ben nog steeds vergeefs op zoek naar de Bijbelteksten waar staat dat je op zondag 2 keer naar de kerk moet. Of waar staat dat je alleen mag zingen bij orgelspel.
Wordt het niet eens tijd dat er minder waarde gehecht wordt aan traditie, en meer om wat er nou echt in je hart leeft?

Ik snap best dat dit niet voor alle vrijgemaakten geldt, maar het is wel de boodschap die de kerk uitdraagt. En daarbij voel ik me steeds minder thuis!
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

grefootje

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 13, 2004, 09:27:51 pm »

quote:

God_Is_Love schreef op 13 juni 2004 om 21:10:
De laatste tijd erger ik me hoe langer hoe meer aan de manier van denken in de vrijgemaakte kerk. En dan bedoel ik het bekrompen, traditionele denken. Het is algemeen bekend dat veel vrijgemaakten dachten (en soms nog denken) dat ze de enige ware kerk zijn. Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe minder 'waar' de vrijgemaakte kerk lijkt.

Het lijkt wel of men vergeet wat het belangrijkste is: God liefhebben met heel je hart, heel je ziel en heel je verstand. En je naaste als jezelf. In plaats daarvan wordt er maar gediscussieerd over de kleinste dingetjes en is er geen ruimte voor een mening die ook maar een klein beetje afwijkend is. Als de synode een beslissing maakt over hoe de Bijbel moet worden uitgelegd, dan ben je als belijdend lid verplicht om daar ook zo over te denken. Als je vragen hebt over een bepaald onderwerp (bijv.kinderdoop), dan wordt er gezegd 'lees dit boek van Ds.Dinges maar', die natuurlijk ook vrijgemaakt is en het vrijgemaakte standpunt verdedigd en alle bijbelteksten zo gebruikt dat het precies lijkt alsof het klopt. Het lijkt wel alsof je nergens meer zelf over na mag denken! Ik word eerlijk gezegd soms een beetje misselijk van m'n eigen kerk!

Ik kwam vandaag de volgende tekst tegen in Matteus 15 (NKJV):
These people draw near to Me with their mouth,
And honor Me with their lips,
But their heart is far from Me.
And in vain they worship Me,
Teaching as doctrines the commandments of men.

Lijkt wel alsof Jezus/Jesaja het over de vrijgemaakte kerk had. Ik ben nog steeds vergeefs op zoek naar de Bijbelteksten waar staat dat je op zondag 2 keer naar de kerk moet. Of waar staat dat je alleen mag zingen bij orgelspel.
Wordt het niet eens tijd dat er minder waarde gehecht wordt aan traditie, en meer om wat er nou echt in je hart leeft?

Ik snap best dat dit niet voor alle vrijgemaakten geldt, maar het is wel de boodschap die de kerk uitdraagt. En daarbij voel ik me steeds minder thuis!

Dat je je een beetje ergert aan de kerk, is denk ik best wel een beetje begrijpelijk. Het gaat er misschien bij ons in de kerk weleens wat stijfjes aan toe.
Maar....
Eren wij God niet echt? Is ons hart ver bij God vandaan? Ik hoor in mijn kerk toch echt mooie preken hoor. En als je dicht bij God wil leven, dan wil je toch ook twee keer naar de kerk gaan? Er is trouwens ook een bijbeltekst (het boek en hoofdstuk moet ik je verschuldigd blijven) waarin staat dat je elkaar moet aanmoedigen om de samenkomsten niet te verzuimen, zoals anderen dat gewoon zijn, en dat des te meer, naarmate gij de Dag  ziet naderen.
Er is best ruimte voor afwijkende meningen. Misschien niet altijd en overal, maar in de kerk zijn toch ook zondige mensen? Daar doet niet iedereen altijd alles goed?
Tuurlijk mag je zelf nadenken, maar weet wel dat die synode niet zomaar verzonnen is, dat zijn mensen die gestudeerd hebben, tenminste, de predikanten. Die mensen weten er echt wel wat van af. Niet dat je nou alles klakkeloos moet aannemen, maar een beetje vertrouwen in hun beslissingen is wel op z'n plaats.
En tja, dat orgel is natuurlijk wel een beetje ouderwets, en kan best vervelend zijn als je geen goede organist hebt. Maar dat lijkt me nou geen reden om niet meer tevreden te zijn met je eigen kerk.

Ik geloof niet dat wij de enige ware kerk zijn. Wel ben ik blij met de Vrijgemaakte kerk, waar men er niet omheen draait. Waar men om elkaar denkt. Waar men ernaar streeft de leer van God bijbelgetrouw te verkondigen.
En ach, dat orgel neem ik dan maar voor lief....... Je moet nou eenmaal er rekening mee houden dat veranderingen in zo'n grote gemeenschap waar we om elkaar moeten denken, niet zo snel zullen gaan....

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 13, 2004, 09:50:28 pm »
offtopic:Ten eerste zijn we een nederlands forum, dus het gebruik van een nederlandse titel en teksten (tenzij het absoluut niet anders kan) lijkt we voor de hand liggen

De kerk is het een verzameling broeders en zusters, wel elk met een eigen mening en persoonlijkheid, maar we vormen samen 1 lichaam. Zo heeft Christus dat gewild. Door dit soort geluiden komt het indivudualisme van de moderne mens naar voren. We willen wel bij Christus horen maar op mijn manier. Niet meer alles samen delen. Zijn de huidige vormen dan zaligmakend? Is de GKV de ware kerk? Zeker niet, maar als we liefde hebben voor elkaar en we luisteren naar het enige ware woord van God dan is de rest bijzaak en vinden we daarin elkaar vanzelf omdat Gods eer dan bovenaan komt te staan en niet wat wij mooi of belangrijk vinden.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 13, 2004, 09:53:07 pm »

quote:

God_Is_Love schreef op 13 juni 2004 om 21:10:en is er geen ruimte voor een mening die ook maar een klein beetje afwijkend is. Als de synode een beslissing maakt over hoe de Bijbel moet worden uitgelegd, dan ben je als belijdend lid verplicht om daar ook zo over te denken.

Dit is dus niet waar, waar komt de 'nieuwe vrijmaking'  vandaan?
Juist omdat de synode heeft gezegd dat het soms mogelijk is dat er 2 meningen (of  meer) zijn (oa.).
En een synode heeft in de GKv nooit het laatste woord.
Verder is volgens mij een orgel niet verplicht.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 13, 2004, 10:19:08 pm »
Wat ik vooral zie bij mensen van de GKV kerk is angst.
Echte liefde drijft vrees uit.

God_Is_Love

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 13, 2004, 10:24:12 pm »

quote:

Dat je je een beetje ergert aan de kerk, is denk ik best wel een beetje begrijpelijk. Het gaat er misschien bij ons in de kerk weleens wat stijfjes aan toe.
Maar....
Eren wij God niet echt? Is ons hart ver bij God vandaan? Ik hoor in mijn kerk toch echt mooie preken hoor.

Ik bedoel niet dat het hart van alle vrijgemaakten ver bij God vandaan is. Maar het lijkt wel alsof dat niet meer het belangrijkste is. Het wordt een beetje ondergesneeuwd door alle regels en tradities/

quote:

En als je dicht bij God wil leven, dan wil je toch ook twee keer naar de kerk gaan? Er is trouwens ook een bijbeltekst (het boek en hoofdstuk moet ik je verschuldigd blijven) waarin staat dat je elkaar moet aanmoedigen om de samenkomsten niet te verzuimen, zoals anderen dat gewoon zijn, en dat des te meer, naarmate gij de Dag  ziet naderen.

Ik heb er zelf absoluut geen probleem mee om 2x naar de kerk te gaan, graag zelfs. Als de kerkdiensten iets afwisselender waren zou ik nog wel vaker willen (ik ken trouwens kerken waar ze ook op woensdag een samenkomst hebben, vind ik erg goed). Maar waar het mij om gaat is dat mij van kinds af aan is verteld dat je 2x per zondag naar de kerk MOET. En dat kerken waar ze maar 1 dienst hebben bij voorbaat al 'fout' genoemd worden.

quote:

Er is best ruimte voor afwijkende meningen. Misschien niet altijd en overal, maar in de kerk zijn toch ook zondige mensen? Daar doet niet iedereen altijd alles goed?
Tuurlijk mag je zelf nadenken, maar weet wel dat die synode niet zomaar verzonnen is, dat zijn mensen die gestudeerd hebben, tenminste, de predikanten. Die mensen weten er echt wel wat van af. Niet dat je nou alles klakkeloos moet aannemen, maar een beetje vertrouwen in hun beslissingen is wel op z'n plaats.

Maar het zijn wel weer mensen die aan een VRIJGEMAAKTE Theologische Universiteit gestudeerd hebben. En dus bij voorbaat al vanuit vrijgemaakt oogpunt de dingen benaderen.  

quote:

En tja, dat orgel is natuurlijk wel een beetje ouderwets, en kan best vervelend zijn als je geen goede organist hebt. Maar dat lijkt me nou geen reden om niet meer tevreden te zijn met je eigen kerk.
Ik geloof niet dat wij de enige ware kerk zijn. Wel ben ik blij met de Vrijgemaakte kerk, waar men er niet omheen draait. Waar men om elkaar denkt. Waar men ernaar streeft de leer van God bijbelgetrouw te verkondigen.
En ach, dat orgel neem ik dan maar voor lief....... Je moet nou eenmaal er rekening mee houden dat veranderingen in zo'n grote gemeenschap waar we om elkaar moeten denken, niet zo snel zullen gaan....

Een beetje ouderwets? Er wordt al honderden jaren bij orgelspel gezongen, da's wel meer dan een beetje ouderwets. Wat is er mis met een band?
Ik snap best dat je om elkaar moet denken en dat veranderingen niet zo snel zullen gaan. Maar in het tempo dat het nu gaat, gaan we steeds meer achter lopen. Ik denk dat het belangrijker is om wat meer mee te gaan met de tijd, en op die manier bijv. jongeren vast te houden en meer buitenstaanders aan te trekken. Want laten we eerlijk zijn, die worden toch nauwelijks meer aangesproken in onze kerk? Nog even en ze zitten allemaal in jeugdkerken! Alsof we nog niet genoeg verschillende kerken hebben.

Ik denk dat het belangrijk is om wat meer open te staan voor andere meningen, in plaats van die gelijk te veroordelen. En om als jouw mening afwijkend is, niet gelijk op je achterste benen te gaan staan en maar weer een nieuwe vrijmaking te organiseren. Dit getuigd van erg weinig liefde voor je medechristenen. Zelfs als iemand het in jouw ogen helemaal fout heeft, mag je hem nog niet veroordelen (zie Rom. 14). Als 'doctrine' belangrijker is dan de eenheid van Christus' gemeente, dan is er toch iets goed mis met de kerk!
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

God_Is_Love

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 13, 2004, 10:28:15 pm »

quote:

Merwekade schreef op 13 juni 2004 om 21:50:
offtopic:Ten eerste zijn we een nederlands forum, dus het gebruik van een nederlandse titel en teksten (tenzij het absoluut niet anders kan) lijkt we voor de hand liggen

De kerk is het een verzameling broeders en zusters, wel elk met een eigen mening en persoonlijkheid, maar we vormen samen 1 lichaam. Zo heeft Christus dat gewild. Door dit soort geluiden komt het indivudualisme van de moderne mens naar voren. We willen wel bij Christus horen maar op mijn manier. Niet meer alles samen delen. Zijn de huidige vormen dan zaligmakend? Is de GKV de ware kerk? Zeker niet, maar als we liefde hebben voor elkaar en we luisteren naar het enige ware woord van God dan is de rest bijzaak en vinden we daarin elkaar vanzelf omdat Gods eer dan bovenaan komt te staan en niet wat wij mooi of belangrijk vinden.
Juist, zo zou het moeten zijn. Maar in de vrijgemaakte kerk lijken de dogma's juist geen bijzaak te zijn, maar hoofdzaak! En de liefde voor elkaar is dan vaak maar bijzaak! Dat is in ieder geval mijn ervaring.

God_Is_Love

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 13, 2004, 10:41:53 pm »

quote:

lonneke schreef op 13 juni 2004 om 22:19:
Wat ik vooral zie bij mensen van de GKV kerk is angst.
Echte liefde drijft vrees uit.

Daar zit wel wat in. Ik las in een ander topic de uitdrukking WZDMWND (geloof ik). We zijn vaak bang wat anderen van ons denken, maar gaat het er niet alleen om wat God van ons denkt?!? Het zou best eens fijn zijn om met geheven handen tot God te zingen. Maar ik wil de rest van de kerk niet bang maken ;)
Echte liefde voor God ervaar ik pas sinds een paar maanden in mijn leven. En daardoor is mijn 'GKV-bril' afgevallen waardoor ik over veel dingen ben gaan nadenken.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 13, 2004, 10:44:25 pm »

quote:

Wat wil je nou eigenlijk van ons horen? Dat we het gloeiend met je eens zijn? Of juist niet? Ik heb de indruk dat dat laatste jou toch niet kan overtuigen. Of heb ik het nou mis?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 13, 2004, 10:49:36 pm »
Als je zin hebt je handen omhoog te doen dan doe je dat toch?  Dat kan best ook in de gkv, en ja in het begin zal je aangekeken worden zoals overal waar je je een beetje anders gedraagd dan men gewend is.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 13, 2004, 10:53:48 pm »
Volgens mij barst hier een stukje frustratie los onder het mom van liefde.
Lees eens rustig in de oude postings rond op het forum, kijk eens rond.
Zeg dan nog eens of je je ergert aan het bekrompen, traditionele denken.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

God_Is_Love

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 13, 2004, 10:54:02 pm »

quote:

Peter schreef op 13 juni 2004 om 22:44:
[...]

Wat wil je nou eigenlijk van ons horen? Dat we het gloeiend met je eens zijn? Of juist niet? Ik heb de indruk dat dat laatste jou toch niet kan overtuigen. Of heb ik het nou mis?

He joh, nergens voor nodig om onaardig te gaan doen :P
Ik wil gewoon weten hoe anderen over de vrijgemaakte kerk denken. Als je goeie argumenten hebt waarom ik ongelijk zou hebben, sta ik daarvoor open.
Ik snap best dat niet iedereen het zo ervaart als ik, en dat niet elke GKV hetzelfde is. Maar ik baseer mijn mening op mijn persoonlijke, minder goede ervaringen met de GKV.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 13, 2004, 10:58:10 pm »
Heb je die minder goede ervaringen al geventileerd in je eigen gemeente?

God_Is_Love

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 13, 2004, 11:03:07 pm »

quote:

Picardijn schreef op 13 juni 2004 om 22:53:
Volgens mij barst hier een stukje frustratie los onder het mom van liefde.
Lees eens rustig in de oude postings rond op het forum, kijk eens rond.
Zeg dan nog eens of je je ergert aan het bekrompen, traditionele denken.

Meer een stukje frustratie over het gebrek aan liefde. Waar waren mijn kerkgenoten toen het niet goed ging met mijn geloof? Als je een paar maanden niet in de kerk komt en niet aan het avondmaal gaat, verwacht je toch dat je, op z'n minst van je wijkouderling, iets te horen krijgt en dat ze vragen of het nog wel goed gaat? Maar nee hoor, niks, geen woord! Nou snap ik best dat liefde van 2 kanten moet komen, maar zoals ik al zei, het ging niet goed met mij. Maar blijkbaar geeft de kerk niet veel om een schaap dat verloren dreigt te gaan. Zelfde met mijn jongere broer die niks meer lijkt te geven om de kerk of God. Maar de kerk ziet gelaten toe hoe hij afdwaalt en zal niets doen om hem vast te houden. Ze denken blijkbaar dat m'n ouders dat wel alleen afkunnen.
Het zijn maar een paar voorbeelden, maar voor mij bevestigt dit wel hoe liefdeloos het er in de kerk soms aan toe kan gaan.

God_Is_Love

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 13, 2004, 11:04:34 pm »

quote:

Doarsie schreef op 13 juni 2004 om 22:58:
Heb je die minder goede ervaringen al geventileerd in je eigen gemeente?
Yep, eergisteren nog met m'n (jonge) wijkouderling over gesproken. Maar die vond dat 1 keer per kwartaal een sing-in wel genoeg vernieuwing was.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 13, 2004, 11:06:27 pm »
Daar ben je gerust niet de enige in, maar dat zul je best wel zien als je wat meer rondkijkt in de postgeschiedenis op het forum.
Liefde is vreemd

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 13, 2004, 11:10:02 pm »

quote:

God_Is_Love schreef op 13 juni 2004 om 23:04:
[...]

Yep, eergisteren nog met m'n (jonge) wijkouderling over gesproken. Maar die vond dat 1 keer per kwartaal een sing-in wel genoeg vernieuwing was.
Misschien kan je eens proberen zelf iets te organiseren, een ouderling moet rekening houden met alle (eigen)wijsheden in de gemeente en als er iets wordt georganiseerd door de kerkenraad wordt het vaak weer ervaren als van boven opgelegd, ( die kerkenraad  heeft weer wat  bedacht ...)

God_Is_Love

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 13, 2004, 11:13:56 pm »

quote:

Doarsie schreef op 13 juni 2004 om 23:10:
[...]

Misschien kan je eens proberen zelf iets te organiseren, een ouderling moet rekening houden met alle (eigen)wijsheden in de gemeente en als er iets wordt georganiseerd door de kerkenraad wordt het vaak weer ervaren als van boven opgelegd, ( die kerkenraad  heeft weer wat  bedacht ...)
Mijn wijkouderling en zijn vrouw organiseren zelf de sing-ins. Ik heb al aangeboden om voortaan mee te helpen met organiseren. Als ik hier wat meer ervaring mee heb, ga k gewoon proberen om maandelijks een sing-in te organiseren!

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 13, 2004, 11:15:17 pm »

quote:

God_Is_Love schreef op 13 juni 2004 om 23:13:
Als ik hier wat meer ervaring mee heb, ga k gewoon proberen om maandelijks een sing-in te organiseren!
Aha! Dus dat is het!

Ik dacht al, hoe komt dat toch, dat chronische gebrek aan liefde in mijn gemeente. Lang over gepeinsd, maar ach, het antwoord is zo simpel. Te weinig sing-ins! Natuurlijk! Dat ik daar niet aan gedacht heb! Stom, stom, stom.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2004, 11:49:12 pm door Peter »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 14, 2004, 12:04:30 am »

quote:

Peter schreef op 13 juni 2004 om 22:44:
[...]

je hoeft een ander ook niet te overtuigen. Stop daar maar mee.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 14, 2004, 12:05:21 am »

quote:

Doarsie schreef op 13 juni 2004 om 22:49:
Als je zin hebt je handen omhoog te doen dan doe je dat toch?  Dat kan best ook in de gkv, en ja in het begin zal je aangekeken worden zoals overal waar je je een beetje anders gedraagd dan men gewend is.
Ik denk eerder dat je uit de kerk word verwijderd.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 14, 2004, 12:07:49 am »

quote:

Peter schreef op 13 juni 2004 om 23:15:
[...]
Aha! Dus dat is het!

Ik dacht al, hoe komt dat toch, dat chronische gebrek aan liefde in mijn gemeente. Lang over gepeinsd, maar ach, het antwoord is zo simpel. Te weinig sing-ins! Natuurlijk! Dat ik daar niet aan gedacht heb! Stom, stom, stom.

Nee Peter, dat is het niet alleen. Je hebt niet goed gelezen wat "God is Love" nog meer schreef. Dat was o.a dit:

"Meer een stukje frustratie over het gebrek aan liefde. Waar waren mijn kerkgenoten toen het niet goed ging met mijn geloof? Als je een paar maanden niet in de kerk komt en niet aan het avondmaal gaat, verwacht je toch dat je, op z'n minst van je wijkouderling, iets te horen krijgt en dat ze vragen of het nog wel goed gaat? Maar nee hoor, niks, geen woord! Nou snap ik best dat liefde van 2 kanten moet komen, maar zoals ik al zei, het ging niet goed met mij. Maar blijkbaar geeft de kerk niet veel om een schaap dat verloren dreigt te gaan. Zelfde met mijn jongere broer die niks meer lijkt te geven om de kerk of God. Maar de kerk ziet gelaten toe hoe hij afdwaalt en zal niets doen om hem vast te houden. Ze denken blijkbaar dat m'n ouders dat wel alleen afkunnen."
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 12:08:29 am door lonneke »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 14, 2004, 12:11:56 am »

quote:

God_Is_Love schreef op 13 juni 2004 om 22:41:
[...]

Echte liefde voor God ervaar ik pas sinds een paar maanden in mijn leven. En daardoor is mijn 'GKV-bril' afgevallen waardoor ik over veel dingen ben gaan nadenken.
Ik ben erg blij voor jou. Dat betekent dat je geestelijk groeit en dat je tot een bepaald bewustzijn bent gekomen. Dat betekent dat God met je aan het werk is. Dat mag je als een zegen ervaren, ook door alle strijd heen.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 14, 2004, 12:12:31 am »

quote:

Peter schreef op 13 juni 2004 om 23:15:
[...]
Aha! Dus dat is het!

DIt is nou juist zo'n reactie Waar de TS zo moe van wordt volgens mij...Ik ook.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 14, 2004, 12:13:38 am »

quote:

lonneke schreef op 14 juni 2004 om 00:05:
[...]

:?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 14, 2004, 12:16:30 am »

quote:

Ga lekker als enigste zwaaien met je armen in de lucht. Je leid dan de dienst teveel af en zult m.i verwijderd worden of vermaand worden. Ik heb dit soort dingen wel meegemaakt in de GKV kerk waar veel studenten zaten.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 14, 2004, 12:20:48 am »
Je moet natuurlijk ookniet te pas en te onpas gaan zwaaien, onder het zingen kan haast niet afleiden omdat iedereen nogal diep met zijn/haar hoofd voorover in een of meerdere boekjes hangt....

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 14, 2004, 12:40:20 am »
Denk dat niemand problemen heeft met het zwaaien tijdens het bidden.
Liefde is vreemd

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 14, 2004, 12:44:13 am »

quote:

lonneke schreef op 14 juni 2004 om 00:04:
je hoeft een ander ook niet te overtuigen. Stop daar maar mee.
Ach ja, is ook zo. Zo'n forum is er ook niet om elkaar te overtuigen. Wat nou elkaar opbouwen, wat nou argumenten uitwisselen. Gewoon lekker je frustraties botvieren over de ware-kerk-gedachte (die al lang achter ons ligt, maar ja het scoort nog zo lekker), en dan die synode, dictators zijn het, en natuurlijk dat vermaledijde orgel er van langs geven. En dat allemaal, zoals Picardijn al schreef, onder het mom van de liefde.

De liefde, ach, de liefde.

De liefde is lankmoedig,
de liefde is goedertieren,
zij is niet afgunstig,
de liefde praalt niet,
zij is niet opgeblazen,
zij kwetst niemands gevoel,
zij zoekt zichzelf niet,
zij rekent het kwade niet toe.
Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid.
Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.

De liefde vergaat nimmermeer!
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 12:51:11 am door Peter »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 14, 2004, 01:08:27 am »

quote:

Peter schreef op 14 juni 2004 om 00:44:
[...]

De liefde is lankmoedig,

en dat is?

quote:

de liefde is goedertieren,

en dat is?

quote:

zij is niet afgunstig,

en dat is?

quote:

de liefde praalt niet,

en dat is?

quote:

zij is niet opgeblazen,

en dat is?

quote:

zij kwetst niemands gevoel,

en dat is?

quote:

zij zoekt zichzelf niet,

en dat is?

quote:

zij rekent het kwade niet toe.

en dat is?

quote:

Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid.

en dat is?

quote:

Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.

en dat is?

quote:

De liefde vergaat nimmermeer!
en dat is?

God_Is_Love

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 14, 2004, 07:34:56 am »

quote:

lonneke schreef op 14 juni 2004 om 00:16:
[...]

Ga lekker als enigste zwaaien met je armen in de lucht. Je leid dan de dienst teveel af en zult m.i verwijderd worden of vermaand worden. Ik heb dit soort dingen wel meegemaakt in de GKV kerk waar veel studenten zaten.

Ik denk dat ik inderdaad vermaand zou worden als ik het echt zou doen. Eigenlijk te gek voor woorden, dat je vermaand of verwijderd zou worden omdat je laat zien dat je van God houdt!
Maar ik denk dat ik het eerst maar probeer in de Crossroads kerk, als ik dat tenminste durf. Want het je-mag-in-de-kerk-geen-emoties-laten-zien is er bij mij in 27 jaar behoorlijk diep ingehamerd!

God_Is_Love

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 14, 2004, 07:40:14 am »

quote:

lonneke schreef op 14 juni 2004 om 00:11:
[...]

Ik ben erg blij voor jou. Dat betekent dat je geestelijk groeit en dat je tot een bepaald bewustzijn bent gekomen. Dat betekent dat God met je aan het werk is. Dat mag je als een zegen ervaren, ook door alle strijd heen.

Dank je, ik ervaar het ook zeker als een zegen! Heb me nog nooit zo goed gevoeld! :)

Maar tegelijkertijd ben ik teleurgesteld in de GKV. Als je erachter komt dat de 'waarheden' die je je hele leven geleerd en aangenomen hebt, misschien helemaal niet zo waar zijn, is dat best een klap in het gezicht. Ik snap wel dat het niet de bedoeling is om af te gaan geven op de kerk, maar het wordt eens tijd dat de kerk wakker wordt!

God_Is_Love

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 14, 2004, 07:41:58 am »

quote:

Peter schreef op 14 juni 2004 om 00:44:
[...]
Ach ja, is ook zo. Zo'n forum is er ook niet om elkaar te overtuigen. Wat nou elkaar opbouwen, wat nou argumenten uitwisselen. Gewoon lekker je frustraties botvieren over de ware-kerk-gedachte (die al lang achter ons ligt, maar ja het scoort nog zo lekker), en dan die synode, dictators zijn het, en natuurlijk dat vermaledijde orgel er van langs geven. En dat allemaal, zoals Picardijn al schreef, onder het mom van de liefde.

Leuk, dat sarcasme. Werkt erg opbouwend.
Ik wacht trouwens nog op jouw argumenten waarom de vrijgemaakte kerk wel een kerk vol liefde zou zijn.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 07:44:05 am door God_Is_Love »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 14, 2004, 08:27:53 am »

quote:

God_Is_Love schreef op 14 juni 2004 om 07:41:
Ik wacht trouwens nog op jouw argumenten waarom de vrijgemaakte kerk wel een kerk vol liefde zou zijn.

Ik kan niet argumenteren hierover, alleen "getuigen"  :)

Toen ik als nieuweling in de GKV kwam, als volstrekte nitwit en atheist, heb ik daar alleen maar geweldige mensen ontmoet, liefdevolle christenen. Mijn hele schoonfamilie, inclusief opa en oma uit Staphorst, alle vrienden van mijn man, alle "loslopende" kerkgangers. Zonder enige uitzondering (ja misschien ben ik wel extreem gelukkig hoor maar dit is ECHT WAAR) hebben ze mij geaccepteerd en nooit veroordeeld, ook al heb ik als ik er nu op terugkijk in mijn onwetendheid heel wat kwetsende dingen over de GKV gezegd en vooral ook heel wat geraaskalt.

Wat maakt een kerk? De mensen, die ZIJN de kerk. Is de vrijgemaakte kerk dus liefdevol? Ja, dat geloof ik echt. Wat is er minder liefdevol: sommige vormen en regels (die overigens over het algemeen vond ik heel goed onderbouwd zijn, maar ik kan me voorstellen dat het anders is wanneer je al die formulieren voor het eerst leest dan wanneer je ze ongeveer uit het hoofd kent en er allemaal negatieve associaties bij hebt van suffe diensten enzo) komen minder liefdevol over.

Gisteren was er bijvoorbeeld Avondmaal, waar ik niet aan mee mag doen. Maar ja denk ik dan, je kent en begrijpt de regels dus niet zeuren (toch voelt het naar).

En inderdaad, vrijgemaakten staan niet met hun armen te zwaaien en de liederen zijn redelijk suf soms. Ligt misschien meer aan mijn consumptiehouding dan aan de liederen trouwens, maar dat terzijde. En ja, ik baal daar ook regelmatig van. Maar om dan te gaan zeggen dat de vrijgemaakte kerk geen liefdevolle kerk is omdat ze andere dienstvormen in acht nemen?

En dat je vermaand wordt als je wel gaat staan springen in de dienst, dat verbaast je toch niet echt? Er bestaat ook nog zoiets als aangepast gedrag vertonen, in de Bijbel heet dat "geen aanstoot geven". Okee, ik zou het ook gaaf vinden als er meer blijdschap werd getoond, daar ben ik heel eerlijk in, maar in de vrijgemaakte kerk gaat het nu eenmaal wat ingetogener. Dan hoef je je niet te verbazen als je wordt vermaand (ik kan me overigens niet voorstellen dat dat echt anders ging dan dat er iemand zei: "joh, ga ff zitten, je stoort een beetje") wanneer je volledig uit je dak gaat daar.

In ieder geval, het hangt er natuurlijk maar van af hoe je "liefde" definieert, maar de GKV is GEEN kerk zonder liefde, juist NIET. Voor vreemdelingen in ieder geval niet. Ik heb er weinig ervaring mee hoe ze staan tegenover oudgedienden die na 27 jaar ineens onder een schuilnaam op een openbaar forum de kerk gaan lopen afkammen. De stereotype "artikel 31-er" waar ik voor gewaarschuwd werd toen ik er met ééntje verkering kreeg heb ik nog niet ontmoet, en mijn man heeft in mijn kringen (atheisten) meer te verstouwen gehad dan ik in de zijne kan ik je vertellen.

Dus: ik kan je goed begrijpen als je zegt graag andere vormen in de GKV te zien. Om eerlijk te zijn, dat heb ik soms ook wel. Maar wat heeft dat met liefde te maken?
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 14, 2004, 08:32:41 am »

quote:

Als je vragen hebt over een bepaald onderwerp (bijv.kinderdoop), dan wordt er gezegd 'lees dit boek van Ds.Dinges maar', die natuurlijk ook vrijgemaakt is en het vrijgemaakte standpunt verdedigd en alle bijbelteksten zo gebruikt dat het precies lijkt alsof het klopt.

Eh, ja, DUH!
Wat had je dan verwacht?
Enne, als het net lijkt alsof alles klopt wanneer je de Bijbelteksten over de doop leest, ga je je dan niet afvragen OF het misschien niet klopt?  :?

quote:

Lijkt wel alsof Jezus/Jesaja het over de vrijgemaakte kerk had. Ik ben nog steeds vergeefs op zoek naar de Bijbelteksten waar staat dat je op zondag 2 keer naar de kerk moet. Of waar staat dat je alleen mag zingen bij orgelspel. Wordt het niet eens tijd dat er minder waarde gehecht wordt aan traditie, en meer om wat er nou echt in je hart leeft?

En waar zijn de Bijbelsteksten die een drumstel en een basgitaar aanbevelen?
Niet dat dat verkeerd is, helemaal niet, maar een orgel OOK niet.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 14, 2004, 09:26:23 am »
God is love:
ik weet dat er bij mij in de kerk meerderen zijn die ook graag de handen zouden opheffen, maar om een ander niet tot aanstoot te zijn staan ze dan met hun handen open binnenkanten gericht naar boven voor zich te zingen, en moet je eens opletten er zijn ook mensen die wel omhoog kijken, vaak naar een raam waar licht door naar binnen valt, en niet enkel in een boekje staren,
er zijn er die tranen in hun ogen krijgen, ja tijdens  het zingen van psalmen, ik heb er gisteren zelf nog een paar weggeveegd, ok, de melodie en dat orgel doen mij ook weinig, maar die tekst raakt me wel.

Ik ben het wel met je eens dat de liefde er niet vanaf springt, hoevaak worden eenzame gemeente leden niet vergeten, het heeft denk ik ook met het massale van onze kerken te maken, ik kreeg de diaken op bezoek afgelopen week, en kende hem eigenlijk niet eens, zelfs z' gezicht was nieuw voor mij, en dat terwijl ik na 10 jaar in deze gemeente toch best wel veel mensen al heb leren kennen.

Maar ik merk in de prediking wel dat het niet enkel gereformeerde dogmatiek is, maar vooral de laatste tijd ervaar ik veel goede bijbelse uitleg, dat opeens begrijpaar worden die punten waar toch veel van ons vragen hebben bij de gereformeerde leer, en er ook heel duidelijk aandacht is dat het naar de kerk gaan op zondag niet betekent dat je al behouden bent, maar dat je ook bekeerd kunt worden vanuit de kerkbanken.
[JESUS]Life[/JESUS]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 14, 2004, 10:16:55 am »

quote:

Doarsie schreef op 13 juni 2004 om 22:49:
Als je zin hebt je handen omhoog te doen dan doe je dat toch? Dat kan best ook in de gkv, en ja in het begin zal je aangekeken worden zoals overal waar je je een beetje anders gedraagd dan men gewend is.

quote:

Lonneke antwoordde

Echt niet!! Ik heb het al meerdere malen gezien.
Bij ons doet de dominee het zelfs als de tekst van het lied ertoe uitnodigt.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 14, 2004, 10:41:04 am »

quote:

Bumblebee schreef op 14 juni 2004 om 10:16:

Echt niet!! Ik heb het al meerdere malen gezien.
Bij ons doet de dominee het zelfs als de tekst van het lied ertoe uitnodigt.

Ik heb dan ook de indruk dat jij in een niet zo 'standaard' GKV-gemeente zit...
Om het even 'extreem' te zeggen: ik denk dat jouw kerk (en bv. de GKV's in Amsterdam) de uitzondering op de 'regel' zijn...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 14, 2004, 10:43:07 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 14 juni 2004 om 10:41:
Om het even 'extreem' te zeggen: ik denk dat jouw kerk (en bv. de GKV's in Amsterdam) de uitzondering op de 'regel' zijn...
Ja, dat weet ik wel zeker, maar denk jij dat je uit de kerk verwijderd wordt wanneer je je handen omhoog steekt? Lijkt me toch niet! Je wordt hooguit raar aangekeken (misschien heel erg raar) maar verwijderd worden?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 14, 2004, 10:49:20 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 14 juni 2004 om 10:41:

[...]

Dat kan ik uiteraard niet beoordelen maar ik weet wel dat het alleen maar klagen op een forum geen verandering in je eigen gemeente gaat brengen. Hanteer de middelen die beschikbaar zijn, stel het aan de orde in de gemeentevergadering, benader een liturgiecommissie, kortom doe er iets mee.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 14, 2004, 11:07:50 am »

quote:

dingo schreef op 14 juni 2004 om 10:49:
[...]

Dat kan ik uiteraard niet beoordelen maar ik weet wel dat het alleen maar klagen op een forum geen verandering in je eigen gemeente gaat brengen. Hanteer de middelen die beschikbaar zijn, stel het aan de orde in de gemeentevergadering, benader een liturgiecommissie, kortom doe er iets mee.

M'n reactie op Bumblebee was (in dit geval) niet echt bedoeld om te klagen of een nieuwe discussie 'op te kloppen', maar vooral om haar reactie op God_Is_Love even in een duidelijk kader te plaatsen.
En wees gerust: ik doe echt wel wat met m'n mening over deze zaken binnen m'n eigen gemeente. :)
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 11:08:36 am door Mezzamorpheus »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 14, 2004, 11:12:22 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 14 juni 2004 om 11:07:
M'n reactie op Bumblebee was (in dit geval) niet echt bedoeld om te klagen of een nieuwe discussie 'op te kloppen', maar vooral om haar reactie op God_Is_Love even in een duidelijk kader te plaatsen.
En wees gerust: ik doe echt wel wat met m'n mening over deze zaken binnen m'n eigen gemeente. :)
Dan moet ik nog wel even vermelden dat mijn positieve ervaringen uit meerdere gemeentes afkomstig zijn die heus niet allemaal progressief zijn.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 14, 2004, 12:35:21 pm »
Hm volgens mij ben ik het met veel mensen hier wel eens... De regels hebben over het algemeen niets met liefde van doen... Hoewel er wel verbeterpunten zijn.. als ik het stukke van Bumblebee lees denk ik wel: Waarom mag ze niet aan het avondmaal? Maar ja, dat is in mijn ogen helemaal verkeerd... maar op zich niet liefdeloos bedoeld...

Wel kan ik me voorstellen dat je je wel eens ergert aan regeltjes en vaste patronen en ongeschreven gedragsregels in de vrijgemaakte kerk... doe ik ook wel eens ;)

Be blessed ;)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

grefootje

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 14, 2004, 12:44:26 pm »

quote:

God_Is_Love schreef op 13 juni 2004 om 23:03:
[...]

Meer een stukje frustratie over het gebrek aan liefde. Waar waren mijn kerkgenoten toen het niet goed ging met mijn geloof? Als je een paar maanden niet in de kerk komt en niet aan het avondmaal gaat, verwacht je toch dat je, op z'n minst van je wijkouderling, iets te horen krijgt en dat ze vragen of het nog wel goed gaat? Maar nee hoor, niks, geen woord! Nou snap ik best dat liefde van 2 kanten moet komen, maar zoals ik al zei, het ging niet goed met mij. Maar blijkbaar geeft de kerk niet veel om een schaap dat verloren dreigt te gaan. Zelfde met mijn jongere broer die niks meer lijkt te geven om de kerk of God. Maar de kerk ziet gelaten toe hoe hij afdwaalt en zal niets doen om hem vast te houden. Ze denken blijkbaar dat m'n ouders dat wel alleen afkunnen.
Het zijn maar een paar voorbeelden, maar voor mij bevestigt dit wel hoe liefdeloos het er in de kerk soms aan toe kan gaan.

Geloof me  dat ik het echt erg vind dat je niet de hulp krijgt die je graag had gewild of die je nodig had. Dat klopt niet.
Tegelijk ben ik ook blij dat je opeens nu weer meer plezier in het geloven hebt gekregen, waarom dan ook. (zoiets zei geloof ik lonneke ook al)
Maar... misschien moet je ook eens bedenken dat een kerkenraad niet alles kan zien en overal tijd voor heeft.
En ik begrijp ook niet helemaal goed (maar dat kan aan mij liggen, dan moet je het maar uitelggen) dat als je toch geen zin hebt om naar de kerk te gaan, waarom je dan wel die sterke behoefte aan liefde vanuit de kerk wilt hebben.
En ook gewone kerkleden weten soms echt niet goed wat ze ermee moeten. Als ik soms mensen niet in de kerk zie, dan denk ik wel wie ben ik om me daarmee te bemoeien...
Maar goed, dat zal wel met de mentaliteit en de cultuur waarin wij leven te maken hebben. Dus ik ben het ermee eens, daar moet wat aan gedaan worden!

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 14, 2004, 12:50:34 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 14 juni 2004 om 11:07:

[...]

Het was eigenlijk meer in z'n algemeenheid bedoeld maar dat heb ik idd niet zo handig verwoord.  :)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 14, 2004, 12:51:31 pm »

quote:

God_Is_Love schreef op 14 juni 2004 om 07:40:
Maar tegelijkertijd ben ik teleurgesteld in de GKV. Als je erachter komt dat de 'waarheden' die je je hele leven geleerd en aangenomen hebt, misschien helemaal niet zo waar zijn, is dat best een klap in het gezicht. Ik snap wel dat het niet de bedoeling is om af te gaan geven op de kerk, maar het wordt eens tijd dat de kerk wakker wordt!

OK, laten we even opnieuw beginnen. Gisteravond was ik wat gefrustreerd, vandaar mijn felle reactie. Ik had nl. net een heel fijne zondag gehad in een doodnormale GKV, niks gemerkt van belemmerende regeltjes en tradities en ik dacht 's avonds 'nog even op het forum kijken'. Jouw verhaal viel als een koude douche over me heen, waardoor ik even door 't lint ging. Excuus.

Maar goed: mijn vraag aan jou: wat ga jij concreet doen om de GKV wakker te schudden?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 14, 2004, 12:52:11 pm »
Tja... misschien toch iets van het moderne individualisme... maar het is denk ik niet vooral de hedendaagse cultuur maar de kerkcultuur waardoor dit soort dingen zo lopen, en mensen er zo mee omgaan.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 14, 2004, 12:56:13 pm »

quote:

Marnix schreef op 14 juni 2004 om 12:52:
maar het is denk ik niet vooral de hedendaagse cultuur maar de kerkcultuur waardoor dit soort dingen zo lopen, en mensen er zo mee omgaan.
OK dan, niet de hedendaagse cultuur is de oorzaak, maar de kerkcultuur. Daar ben ik het niet mee eens, maar laten we er eens vanuit gaan dat het waar is. Wat gaan we er dan aan doen? Concreet!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 14, 2004, 12:59:20 pm »
Wat minder waarde hechten aan regeltjes en protocollen, gedragscodes...

En als we mensen zien afdwalen... liefdevol zijn... met ze praten... naar ze luisteren... om het voorbeeld van grefootje er even bij te halen..

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 14, 2004, 01:03:52 pm »

quote:

Marnix schreef op 14 juni 2004 om 12:59:
Wat minder waarde hechten aan regeltjes en protocollen, gedragscodes...

En als we mensen zien afdwalen... liefdevol zijn... met ze praten... naar ze luisteren... om het voorbeeld van grefootje er even bij te halen..
Klinkt veels te vaag. Welke regeltjes, welke protocollen, welke gedragscodes moeten we minder waarde aan hechten. En wat betekent dat voor de praktijk?
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 01:04:08 pm door Peter »